På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Kommunikatör
Spela filmen

Kommunikatör

Kommunikatörer är specialister på att planera, utforma, sprida, utvärdera och förvalta informations- och kommunikationsinsatser. Arbetet kan handla om att utveckla ett varumärke eller att bygga långsiktiga relationer.

Kommunikatören behöver vara uppmärksam på vilka omvärldsfaktorer som påverkar verksamheten. Det är viktigt att hålla sig uppdaterad och följa med i samhällsdebatten för att kunna ge rådgivning till beslutsfattare på olika nivåer.

Kriskommunikation är ett exempel på en arbetsuppgift som kan ske externt. Om organisationens verksamhet ifrågasätts är det ofta kommunikatören eller pressansvarig som hanterar mediekontakterna.

Som kommunikatör kan du ha olika titlar, till exempel informatör, presskommunikatör, webbkommunikatör.

Utbildning

En högskoleexamen inom medier och/eller kommunikation efterfrågas av de flesta arbetsgivare. Även yrkeshögskoleexamen i kommunikation är mycket attraktiv på arbetsmarknaden.

Bra förberedande grundläggande utbildning finns på flera av gymnasieskolans nationella program, bland annat på Samhällsvetenskapsprogrammet, inriktning Medier, Information och Kommunikation eller på Estetiska programmet, inriktning Estetik och Media.

Framtidsutsikter

Det finns ett överskott av arbetssökande inom informatörsyrket. Konkurrensen har hårdnat på arbetsmarknaden som helhet och väntas bestå under det kommande året. Även på 5-10 års sikt förväntas antalet som söker arbete som informatör överstiga arbetsgivarnas rekryteringsbehov. Det är med andra ord ganska stor konkurrens om jobben för informatörer.

Personliga egenskaper

Kunskaper inom olika sociala medier, grafisk kommunikation och Episerver, Photoshop, InDesign eller andra Adobe-program är en fördel om du arbetar som kommunikatör. 

Arbetsplats

Du arbetar med kommunikation i företag, myndigheter, organisationer eller i samarbetsprojekt mellan olika aktörer. Det kan vara både intern kommunikation med personal och extern kommunikation till kunder, medier och politiker.

Visste du att...?

... när man pratar med en främling, föredrar man i olika länder olika avstånd till den andra personen. I Norra Europa är det genomsnittliga avståndet cirka 75 cm och i USA ca 1 meter. Det förekommer givetvis stora personliga variationer, men det går ändå att fastställa att det genomsnittliga måttet är rätt olika i olika länder och världsdelar.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

167 Lediga jobb

Journalist till Installationssiffror.se

Arbetsgivare / Ort: Mdt Mälardalens Tidnings AB / Strängnäs
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-04
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Journalist/Reporter

Färdigheter
Meriterande
  • Dagstidningsjournalistik
  • Ekonomijournalistik
  • Externredovisning
  • Webbjournalistik
  • Multimediajournalistik

Språk
Krav
  • Svenska
Meriterande
  • Engelska

Om jobbet

Har du sinne för siffror, företagsanalys och gillar att ha koll på vad som händer i en av näringslivets hetaste och mest spännande branscher? Är du duktig på att skriva? Lockas du av tanken på en riktigt bra arbetsplats och att få utvecklas i en intellektuellt spänstig och självständig roll?


Perfekt, då tycker vi att du ska läsa vidare!


Affärsmagasinet Installationssiffror.se är installationsbranschens självklara arena för dig som gillar analys, siffror och sammanhang. Vi bevakar boksluten, projekten, förvärven och nyckelrekryteringarna. Dagligen ger våra läsare omvärldsanalysen de behöver för att vara uppdaterade.

Vi skriver om branschutvecklingen, intervjuar makthavare och håller span på de senaste trenderna – alltid med ambitionen att ge våra läsare ett djupare perspektiv på vad som händer och vad nyheten egentligen innebär.

Just nu växer vi vidare och 2021 behöver vi bli fler på redaktionen. I jobbet som ekonomijournalist på Installationssiffror.se ingår att analysera och skriva om installationsbranschens bolag, makthavare, branschtrender och utveckling. Då vi är ett litet företag förväntas du även aktivt delta i vårt redaktionsutvecklingsarbete samt pågående projekt för att ständigt förbättra tidningen för våra läsare.

För att trivas i rollen och med att jobba med oss tror vi att du:


  • Har en naturlig fallenhet för siffror, ekonomi och analys
  • Är nyfiken av naturen och drivs av att lära dig nytt och ta reda på varför saker och ting ser ut som de gör eller förhåller sig på ett visst sätt
  • Trivs med självständigt arbete, detta vi är ett litet företag och beroende av att flera arbetsprocesser kan rulla sida vid sida
  • Gillar spännvidden i den lilla organisationen, där du lockas av det stora reportagescoopet samtidigt som du inte har några problem att kavla upp ärmarna och göra lite “rutingöra” med några snabba pressmeddelandenotiser
  • Älskar det skrivna ordet, är duktig på att formulera dig i text och vet inte bara hur man sätter en rubrik och ingress utan även hur du håller liv i läsarnas intresse hela vägen i mål. Vi vet det, du har ju läst hit.
  • Finns och trivs i Sörmlandstrakten, alternativt på pendlingsavstånd. Vi sitter i natursköna Strängnäs, drygt 50 minuter från Stockholm. Även om mycket arbete kan ske på distans är vi i behov av en resurs som även kan finnas på plats hos oss. Vi ser gärna att du har körkort för att ytterligare förstärka vår geografiska täckning genom att (när Coronasituationen tillåter) göra intervjuer, företagsbesök, bevaka mässor och annat kul som görs bäst på plats.
  • Är beredd att hjälpa kollegerna stå ut med chefredaktörens torra humor. Det är bra om du ansöker snabbt, då de behöver hjälp på den punkten så snart som möjligt.

Låter det som något för dig? Kul! Vänta då inte, utan skicka din ansökan i form av personligt brev, CV samt två redaktionella arbetsprov av så olika slag som möjligt till vår chefredaktör Rolf Gabrielson så fort som möjligt. Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas snabbt. Rolf når du på [email protected] eller 0708 - 50 55 88.

Arbetsgivare
Mdt Mälardalens Tidnings AB
Nordfeldts Väg 9
64551 Strängnäs
Hemsida: www.installationssiffror.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Kommunikatör till verksamt.se

Arbetsgivare / Ort: Tillväxtverket
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Är du en operativ kommunikatör med strategiskt tänk? Då kan du vara den vi söker. Verksamt.se är ett myndighetsgemensamt varumärke tillika en webbplats som gör det enklare att starta och driva företag och hantera företagets myndighetsärenden digitalt. Enheten Digital kommunikation, som du kommer att tillhöra, driver verksamt.se i samverkan med andra myndigheter. Kommunikationsteamets uppdrag är att öka blivande och etablerade företagares kännedom och kunskap om det innehåll och de tjänster som finns på verksamt.se. Vi stöttar även delar av den interna kommunikationen inom myndighetssamarbetet bakom verksamt.se.  Du kommer framför allt att arbeta tillsammans med medarbetare i kommunikationsteamet och projektledare i våra olika uppdrag. Du kommer även få möjlighet att arbeta mer självständigt inom vissa projekt och även hålla i vissa externa kontakter med våra samarbetspartners. Arbetet är brett och kan växla över tid – och från dag till dag. Du ska helt enkelt gilla att rycka in där det verkligen behövs. Om tjänsten I rollen som kommunikatör ingår bland annat att planera, producera, genomföra och sammanställa kommunikationsinsatser och dess resultat utifrån våra befintliga uppdrag. Det kan till exempel innebära att du ska: - Ta fram en kommunikationsplan. - Själv producera eller från byrå beställa innehåll till våra interna och externa kanaler i form av till exempel webbtexter, filmer, sociala medier-inlägg, annonser och Powerpointpresentationer. - Själv eller tillsammans med våra sociala medier-redaktörer publicera innehåll i våra sociala kanaler, primärt Facebook och Linkedin. - Sammanställa och analysera resultat från kommunikationsinsatser. - Ingå i förvaltnings- och utvecklingsprojekt av innehåll och tjänster på verksamt.se som kräver en projektledande kommunikatör.   Ditt tjänstgöringsställe: På grund av pandemin arbetar vi sedan en tid tillbaka hemifrån. Detta arbete kan till stora delar utföras digitalt varpå arbetsort är valfri.  Tillsättning snarast. - Visstidsanställning till och med 2021-09-30 med trolig möjlighet till förlängning.    Vi söker dig som har: Minst 3 års erfarenhet av strategiskt och operativt externt kommunikationsarbete på en myndighet. Även annan offentlig förvaltning såsom kommun, region och länsstyrelse är meriterande och kan komma att bedömas likvärdigt med erfarenhet från myndighet. Minst 3 års erfarenhet av att jobba med innehållsproduktion till både externa och interna kanaler, inklusive sociala kanaler. - Du uttrycker dig mycket väl i svenska. - Du har minst 2 års dokumenterad vana av att skriva texter som publicerats i en myndighets (eller annan offentlig verksamhets) externa kanaler såsom webbplats, nyhetsbrev och sociala kanaler Följande är meriterande: • Du har vana av att arbeta (som självständig kommunikatör) i projekt. • Du har erfarenhet inom digitalt innehålls- och utvecklingsarbete. • Du har arbetslivserfarenhet som kommunikatör i näringslivet. • Du har intresse för företagarfrågor.  Som person söker vi dig som är:  • Handlingskraftig och tar egna initiativ. • Relationsskapande och tycker om att bidra till ett gott samarbetsklimat i teamet. • Tycker om att göra en insats där det verkligen behövs, även om det ibland sker utifrån snabba förutsättningar.      Vi förväntar oss att du lever upp till vår medarbetar- och chefspolicy som uttrycker de förväntningar vi har på alla medarbetare. Anställningsform och sista ansökningsdag Anställningen är en visstidsanställning till och med 2021-09-30 med trolig möjlighet till förlängning. Sista ansökningsdag är den 7:e mars 2021. Mer information och kontakt För mer information om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta ansvarig chef Anna Alicedotter 08-681 65 17. Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR-strateg Åsa Söderberg 08-681 96 84. Fackliga företrädare är Imber Råbock, Saco, tfn 08-681 91 73 och Johan Thorell, ST, tfn 08-681 66 01. Vi arbetar kompetensbaserat och rekryteringsprocessen kommer att innehålla urvalsfrågor, tester, intervjuer samt referenstagning. Här kan du läsa mer om vilka anställningsvillkor och förmåner vi erbjuder.  Vi har även ett publikt intranät. Välkommen att läsa mer på våra medarbetarsidor.  Tillväxtverket vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet. Välkommen med din ansökan för att skapa din och Sveriges framtid!  
Arbetsgivare
Tillväxtverket
Hemsida: http://www.tillvaxtverket.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör

Arbetsgivare / Ort: Karlstads Universitet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Karlstads universitet präglas av aktiv samverkan med det omgivande samhället i kombination med akademisk excellens. Karlstads universitet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Ett demokratiskt synsätt, jämställdhet och mångfald är grunden för vår verksamhet. Vi strävar efter en mångfald av bakgrunder och kompetenser som berikar verksamheten. Läs mer om att arbeta på Karlstads universitet på https://www.kau.se/jobba-hos-oss Beskrivning  Kommunikationsavdelningen bidrar till att sprida information och kunskap om Karlstads universitets utbildning och forskning, verkar för att universitetet blir känt och uppskattat i Sverige och internationellt samt för samverkan i grundutbildningen och i forskningen. Avdelningen arbetar bland annat med information och marknadsföring av universitetets utbildning och forskning, profilering, mediehantering och PR, intern och extern kommunikation, presentationsmaterial, kriskommunikation, webbutveckling, event, rekrytering av studenter till universitetet och kommunikation med nuvarande studenter. Avdelningen har cirka 20 medarbetare. Kommunikationsavdelningen söker nu en kommunikatör för en tillsvidareanställning med inriktning mot marknadsföring. Arbetsuppgifter  Anställning som kommunikatör på Karlstads universitet innebär bland annat att: - Arbeta med universitetets marknadsföring - Arbeta med universitetets sociala medier - Arbeta med universitetets studentrekrytering och events - Vara rådgivare i kommunikationsfrågor inom organisationen - Arbeta fram, genomföra och följa upp kommunikationsplaner - Skriva målgruppsanpassade texter för internt och externt bruk  - Bygga upp, utveckla och förvalta webbplatser och -sidor - Arbeta med film och foto som kommunikationsverktyg och –kanaler - Producera presentationer - Utföra omvärldsbevakning Kvalifikationer  För anställningen krävs högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller närliggande ämne som är relevant i relation till arbetsuppgifterna med lägst kandidatexamen samt aktuell erfarenhet av arbete som kommunikatör med arbetsuppgifter enligt ovan.  Arbetet ställer höga krav på god samarbetsförmåga med kollegor och externa aktörer samtidigt som du ska kunna prioritera bland arbetsuppgifterna, arbeta under tidspress, självständigt, flexibelt och med hög integritet.  Som person är du initiativrik, lösningsorienterad och drivande vad gäller förslag till utveckling som kan bygga och stärka universitetets kommunikationsarbete. Aktuell erfarenhet av arbete med inriktning mot strategisk marknadsföring och sociala medier är meriterande. Mycket god administrativ förmåga liksom mycket god vana att använda IT-stöd i arbetet samt erfarenhet av webbpublicering är en förutsättning. Det är meriterande om du kan webbpubliceringssystemet Drupal. Ett krav att du utöver svenska även behärskar engelska i tal och skrift. Vi fäster stor vikt vid de personliga egenskaperna.  Villkor  Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde den 4 april 2021 eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Övrigt Karlstads universitet värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet. Ansökan Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att dokumentera din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden. Ange två referenser, varav minst en tidigare eller nuvarande chef. Ansökan ska innehålla: - Personligt brev med beskrivning av dina kvalifikationer i förhållande till anställningens innehåll - CV - Kopior av relevanta betyg, examensbevis och intyg - Redogörelse för språkkunskaper Alla handlingar som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan. Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller. Sista ansökningsdag är den 7 mars 2021. Välkommen med din ansökan! Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster. HR Excellence in Research Karlstads universitet tog september 2020 emot utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar också lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer här: kau.se/hrs4r
Arbetsgivare
Karlstads Universitet
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör

Arbetsgivare / Ort: Surahammars kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Hos oss får du 1000 kollegor inom 150 olika yrken som driver kommunen framåt inom våra olika verksamheter. Vi arbetar för att vara en attraktiv arbetsgivare och hos oss får du lära barn att läsa, vårda och stötta äldre människor samt människor med funktionsvariation, sprida glädje och energi med mat, hålla våra lokaler fräscha och mycket mer! Varje dag arbetar vi för Surahammars kommuninvånare, kom och jobba med oss! Surahammars kommun är finskt förvaltningsområde. Arbetsuppgifter Har du öga för detaljer och kan se helheten? Hos oss får du ett omväxlande uppdrag som handlar om att kommunicera såväl de stora projekten som de vardagliga händelserna. I rollen som kommunikatör är det viktigt att du kan arbeta självständigt och leda andra vid behov. Du tar fram och publicerar texter och material till hemsida, sociala medier och nyhetsbrev samt skriver pressmeddelanden och sköter kommunens mediabevakning. Du kommer att ta hand om händelser som kräver akut informations-/ kommunikationsinsatser och arbeta för att stärka varumärket Surahammars kommun genom förvaltningens verksamheter och se till att visa upp en sammanhållen grafisk profil. Du kommer att utveckla kommunens interna och externa kommunikation och marknadsföring bland annat genom att medvetandegöra kommunens riktlinjer inom kommunikationsområdet. Att planera och följa upp kommunens kommunikations- och marknadsföringsinsatser samt vidareutveckla målgruppsanpassning och kanalval. Du kommer att vara bollplank och expert när kommunens verksamheter vill genomföra kommunikationsinsatser samt stödja chefer i deras kommunikativa uppdrag. Du fångar upp verksamhetens behov och tar fram kommunikationsplaner samtidigt som du är skicklig på att genomföra det praktiska kommunikationsarbetet. Du blir en viktig länk i arbetet med att utveckla kommunikationen mellan medborgare och kommunen. Du deltar även i olika kommunikationsinsatser och projekt. Kvalifikationer Vi söker dig som har erfarenhet av arbete som kommunikatör. Du har en akademisk examen inom media, kommunikation, information eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Som person är du självgående och tar initiativ för att driva utvecklingen av kommunens kommunikation framåt. För att lyckas i uppdraget är det viktigt att du kan organisera, prioritera och leverera inom givna tidsramar. Du har god pedagogisk förmåga då arbetet innehåller utbildnings- och informationsinsatser. Du förstår kommunikationsprocesser och kan växla mellan strategiska och operativa uppdrag samt är kreativ och kommer med idéer och nya angreppsätt. Du är prestigelös, har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Du kan hantera situationer som ställer krav på omdöme och kommunikationsförmåga. Du är analytisk och har god förståelse för hur en fråga kan vara del av ett större sammanhang. Det är meriterande om du har utbildning i digital kommunikation samt grundläggande kompetens i filmredigering, fotografering och trycksaksproduktion. Du har god erfarenhet av att planera och utveckla webbaserad kommunikation och kan snabbt producera korrekt och målgruppsanpassat innehåll. I din roll behöver du leda vissa projekt och arbeta konsultativt mot våra verksamheter, enheter och chefer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort är ett krav och tjänstebilar finns att tillgå. Surahammars kommun är finskt förvaltningsområde och vi ser gärna sökande med tvåspråkskompetens. Villkor Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: 100% Tillträde: Enligt överenskommelse Surahammars kommun har tobaksfri arbetstid. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Arbetsgivare
Surahammars kommun
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör

Arbetsgivare / Ort: Svealandstrafiken AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
KOMMUNIKATÖR MED KÄNSLA FÖR FRAMTIDENS KOMMUNIKATION Vill du vara med och skapa bra reseupplevelser för alla som åker kollektivt med buss i Västmanland och Örebro? Här får du över 1000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt att förverkliga Svealandstrafikens vision: att leverera den bästa resan till de över 65 000 resenärer som åker med oss varje dag, året om. HOS OSS FÅR DU Som kommunikatör hos oss får du ett utvecklande och omväxlande arbete. Du jobbar operativt samtidigt som du använder din strategiska förmåga för att identifiera utvecklingsbehov och komma med förslag på förbättringar. I rollen har du ansvar för vår externa kommunikation och är med och planerar innehållet för webb och våra sociala kanaler. Du känner dig bekväm i det nya kommunikations- och medielandskapet och vet hur man når fram i den digitala världen. Genom aktiv omvärldsbevakning och proaktiva pressaktiviteter bidrar du till att stärka vårt varumärke. Du skriver och målgruppsanpassar olika typer av texter. Ibland producerar du grafiskt material eller är beställare gentemot vår reklambyrå. Du blir också en viktig kommunikativ resurs i olika utvecklingsprojekt som företaget driver. VEM ÄR DU? Du trivs med att jobba självständigt och ta egna initiativ. Du drivs av att utveckla och planera långsiktigt men känner dig samtidigt bekväm med att leverera när tiden är knapp. Som person är du prestigelös och noggrann, ser lösningar och har förmåga att inspirera andra med din entusiasm. När dina kollegor behöver uppbackning kavlar du gärna upp och hjälper till. Eftersom vi är ett samhällsnyttigt företag som är beroende av utvecklingen i omvärlden är du omvärldsorienterad och intresserad av samhällsfrågor. Vi söker dig med eftergymnasial utbildning inom media- och kommunikationsvetenskap, eller motsvarande. Har du erfarenhet av proaktivt press- och mediaarbete så är det meriterande. Vidare är du en driven skribent och kommunicerar väl i såväl text, som tal och bild. Du är van att arbeta i Adobe CS och har erfarenhet av olika webbpubliceringsverktyg. Sociala medier är en del av din vardag och du följer med i den digitala utvecklingen. TJÄNSTENS PLACERING Tjänsten är placerad under verksamhetsområde Kommunikation och digitalisering, som består av en kommunikationsavdelning och en IT-avdelning. Hos oss på Kommunikationsavdelningen blir du del av en social och positiv grupp med en stark lagkänsla. Kommunikationsavdelningen ansvarar för intern och extern kommunikation, varumärkesfrågor, kundservice och hittegods. På kommunikation är vi 4 personer och nu söker vi dig som vill bli en del av vårt team. SVEALANDSTRAFIKEN – EN STOLT SAMHÄLLSBYGGARE Svealandstrafiken är ett aktiebolag som ägs av Region Västmanland och Region Örebro Län. Vår uppgift är att planera och utföra linjelagd trafik med buss i båda länen och detta gör vi på uppdrag av Kollektivtrafikmyndigheterna i Västmanland och Örebro. Vi kör såväl stadstrafik som regiontrafik, antingen i egen regi eller via någon av de underentreprenörer som vi har avtal med. Vi är navet mellan våra ägare och resenärerna. All busstrafik bedrivs under två olika tjänstevarumärken som regionerna ansvarar för: VL i Västmanland och Länstrafiken i Örebro. Vi har 1050 medarbetare och 325 bussar fördelat över 8 olika arbetsplatser. Mångfald är viktigt för oss och i vårt bolag finns medarbetare från jordens alla hörn. Även om vi har en bit kvar så är vi stolta över att vara bland de företag i branschen som har störst andel kvinnliga medarbetare. OM ANSTÄLLNINGEN Heltid, tills vidare. Placeringsort Västerås eller Örebro. Tillträde så snart som möjligt. Vi undanber oss all form av rekryterings- och annonseringshjälp.
Arbetsgivare
Svealandstrafiken AB
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör

Arbetsgivare / Ort: Eksjö kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Eksjö kommun är en trygg och levande kommun som välkomnar alla. Här finns stad och landsbygd med både historia och framåtanda. Här verkar den lilla entreprenören och de stora företagarna. Här finns en närhet som ger möjlighet till en meningsfull fri tid. Kommunen är en av de största arbetsgivarna och med din hjälp vill vi att våra invånare ska kunna leva ett gott liv. Det når vi genom att samarbeta, arbeta hållbart och ta vara på din kompetens och ditt engagemang. På kommunikationsavdelningen är vi tre kommunikatörer och en verksamhetsutvecklare som alla arbetar med både strategiska och operativa uppgifter parallellt med egna utvecklingsprojekt. Avdelningen hör till Eksjö kommuns kommunledningskontor som har uppdraget att leverera de stödtjänster som kommunens verksamheter och bolag behöver för att lyckas med sina grunduppdrag. Nu söker vi en kommunikatör som tillsammans med oss vill fortsätta underhålla, vässa och utveckla Eksjö kommuns kommunikation! ARBETSUPPGIFTER Som kommunikatör hos oss kommer du att jobba varierat och brett inom hela kommunikationsområdet. Under dina arbetsdagar kommer du bland annat att agera stöd i kommunikationsfrågor och ta fram kommunikationsplaner för olika uppdrag. Du kommer också att producera trycksaker och innehåll i form av text, bild och film till våra interna, externa och sociala kanaler. KVALIFIKATIONER För att lyckas i din roll hos oss behöver du vara en trygg och mångsidig kommunikatör som gillar när den ena dagen inte är den andra lik. Du är driven och kan med din kreativitet hitta nya infallsvinklar och lösningar. Du är skicklig på att se helheten och kan förstå och omsätta verksamhetens behov i relevant och effektiv kommunikation. Du har lätt för att samarbeta och förmår att skapa och bibehålla goda relationer. Du planerar, genomför och utvärderar ditt arbete på ett självständigt och strukturerat sätt. Att prioritera bland dina arbetsuppgifter och hålla deadlines - även när det händer mycket samtidigt - är inga problem! Vi förväntar oss att: • Du har en akademisk utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan relevant inriktning som vi bedömer likvärdig. • Du har erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete. • Du har en stark känsla för det visuella uttrycket. Du behöver ha goda kunskaper i grafisk formgivning och i Adobe Creative Cloud-paketet, framför allt i Indesign, Illustrator och Photoshop. • Du är en van skribent med mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. • Du har erfarenhet av att jobba i CMS-verktyg (Vi arbetar i SiteVision). • Du har goda kunskaper i Microsoft Office-paketet (Word, PowerPoint och Excel). Vi ser det som ett plus om: • Du har goda kunskaper i filmproduktion. • Du är en duktig fotograf och har goda kunskaper om bildhantering. • Du har erfarenhet av kriskommunikation. • Du har kunskap om lagkraven gällande tillgänglighet till digital offentlig service. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Om du är den vi söker och du tycker att tjänsten är intressant, så ser vi fram emot din ansökan. Du ansöker lättast via länken i annonsen. Eksjö kommun har före annonsering redan gjort val av annonseringskanaler och undanber oss därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.
Arbetsgivare
Eksjö kommun
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

P4 Göteborg söker flexibel Desk-/just nu-reporter

Arbetsgivare / Ort: Sveriges Radio AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-24
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Journalist/Reporter

Om jobbet
Nu söker vi dig som vill vara med och ta P4 Göteborg in i framtiden. Du är en flexibel och erfaren journalist, som gillar att hugga i där det behövs. En gedigen lagspelare som trivs med att vara en viktig del av desken, själva navet på redaktionen. P4 Göteborg producerar dagligen viktig, lokal journalistik. Vi är nära publiken, agerar snabbt vid händelsenyheter och har ambitionen att spegla hela samhället. Din viktiga roll är att följa nyhetsflödet, göra digitala- och sociala publiceringar, rycka ut på just nu-jobb och snabbt leverera live och digitalt, sända nyheter och delta i deskens arbete. Kort sagt, du är bra på mycket och gillar att göra olika saker i högt tempo – allt med publikens bästa för ögonen. Du brinner för att se alla delar av samhället och förstår vikten av att hela bevakningsområdet hörs i våra sändningar och digitala- och sociala medier. Arbetet är variationsrikt eftersom vi ska vara mitt i händelsernas centrum, nära vår publik. Vi söker dig som vill och vågar göra det extra för P4 Göteborgs publik. Du vet hur man engagerar, har god samarbetsförmåga, är idérik och van vid att ta ett stort eget ansvar. Huvudsakliga arbetsuppgifter • Att göra självständiga ljud för digitala publiceringar samt FM • Att som just nu-reporter sända live • Att vara deskens ankare för omvärldskoll • Att i samarbete med digitala redaktörer ansvara för publiceringar • Att sända nyheter samt deskarbete • Att driva idéer linjärt, digitalt och socialt Bakgrund och kvalifikationer • Journalistisk utbildning eller motsvarande • Erfarenhet från olika delar av redaktionellt arbete • Erfarenhet av arbete med digitala- och sociala medier • B-körkort • Dokumenterat god samarbetsförmåga • Meriterande med erfarenhet från Sveriges Radio • Meriterande med foto- och videovana Vad erbjuder vi? P4 Göteborg erbjuder en kreativ och stimulerande arbetsplats med starkt fokus på utveckling i både digital medier och FM. Vår strävan är att medarbetarna på Sveriges Radio ska spegla samhället och publiken – detta gör att arbetsplatsen är dynamisk och har många perspektiv i fokus. Anställning Tjänsten är en tillsvidareanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Göteborg, kanalhuset på Lindholmen. Ansökan och kontaktuppgifter Är du redo för en ny spännande utmaning så ser vi gärna att du ansöker omgående, då vi arbetar med löpande urval. Vi vill ha din ansökan senast 2021-03-07. Vill du veta mer? För frågor kring tjänsten kontakta Mats Ottosson, kanalchef P4 Göteborg, [email protected], eller Karin Ivarsson, programutvecklingschef P4 Göteborg, [email protected] För frågor kring din ansökan kontakta HR-partner Linda Vestlund, [email protected] Alla nås via växeln 031-837000 Fackliga frågor besvaras av Erica Hedin, SJF eller Peter Lindqvist, Unionen. Båda nås via växeln. SACO nås via [email protected] Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Sveriges Radio AB
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör

Arbetsgivare / Ort: Totalförsvarets plikt- och prövningsverk
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Har du bred erfarenhet från kommunikationsarbete? Är du van att driva interna och externa projekt? Kan du målgruppsanpassa din kommunikation? Då är det dig vi söker, så läs gärna vidare! Vi på Plikt- och prövningsverket letar nu efter en skicklig kommunikatör till vår enhet som idag består av fem personer. Plikt- och prövningsverkets kommunikationsenhet ansvarar bland annat för myndighetens årliga informationsuppdrag riktad till totalförsvarspliktiga. Förutom det arbetar vi med intern och extern kommunikation i alla kanaler. Anställningen är placerad i Karlstad, men kontakt med och resor till våra prövningskontor kommer att ingå i arbetsuppgifterna. Just nu och med anledning av pandemin sker arbetet till största del på distans. Arbetsuppgifter Som kommunikatör på myndigheten kommer du att vara en viktig resurs i våra interna och externa projekt. Såväl självständigt som tillsammans med andra kommunikatörer och övriga medarbetare på myndigheten driver du och deltar i olika projekt samt gör insatser i den mer dagliga kommunikationen som förmedlas. Följande arbetsuppgifter är vad du kan förvänta dig av rollen: • Driva och delta i kommunikationsprojekt • Tillsammans med övriga på enheten se över verksamhetens kommunikationsbehov och delta i planering samt genomföring av dessa • Språkgranska och publicera nyheter och annat material i myndighetens kanaler såväl internt som externt • Stöd till myndighetens medarbetare i kommunikativa frågor Vi har en kamratlig känsla och en stor lojalitet mot våra medarbetare inom hela myndigheten. Framför oss har vi spännande utmaningar och du kommer vara en viktig del i vårt informations- och kommunikationsarbete. Kvalifikationer Anställningen kräver att du har: • Universitets- eller högskoleutbildning inom kommunikation • Minst fem års erfarenhet av att arbeta med strategisk och operativ kommunikation, gärna från myndighet. • Vana att ta fram och arbeta med kommunikationsplaner • Ansvarat för kriskommunikation • Varit projektledare för interna eller externa kommunikationsprojekt • Duktig på omvärldsbevakning och stort intresse för totalförsvarsområdet • Kunna hantera hela kommunikationsprocessen, exempelvis ta fram budskap, skriva nyheter samt publicera på webb och i sociala medier • Kunskap om kraven på digital tillgänglighet i offentlig verksamhet • Goda kunskaper i Office-paketet Det är meriterande om du har: • Vana att arbeta med visuell identitet och varumärkesarbete • Upphandlat byråer för kommunikationsprojekt • Grundläggande kunskaper i verktyg för bildbehandling, till exempel Indesign och applikationer som behövs för sociala medier • Arbetat med webbpublicering, exempelvis Sitevision Personliga egenskaper Dina personliga egenskaper har stor betydelse för oss. Vi söker dig som är engagerad, nyfiken, driven, lyhörd och strukturerad. Du driver dina uppdrag från idé till målgång och söker lösningar för att komma framåt. Du tycker om att arbeta tillsammans med andra, men du har heller inga problem med att arbeta självständigt. Detta är en bred roll med många kontaktytor och därför att det viktigt att du trivs med att bygga relationer både internt och externt. Om oss Totalförsvarets plikt- och prövningsverk, Plikt- och prövningsverket, är en expertmyndighet inom totalförsvarsområdet och lyder under Försvarsdepartementet. Myndighetens huvuduppgifter är att mönstra och skriva in totalförsvarspliktiga till grundutbildning med värnplikt samt att bemanna krigsorganisationen. Åt andra myndigheter genomförs prövningar för urval för yrken och utbildningar med särskilda krav som handlar om trygghet och säkerhet i det svenska samhället. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Jämställdhet och mångfald är en tillgång för vår arbetsplats och vi välkomnar därför sökande med olika bakgrunder och erfarenheter. Vi ser fram emot din ansökan! Anställning Anställningen är tillsvidare men kan komma att inledas med provanställning. Du söker anställningen via vår webbplats www.pliktverket.se Sista ansökningsdag är den 7 mars. Kontakt Vill du veta mer är du välkommen att kontakta kommunikationschef Marinette Nyh Radebo eller HR-specialist Elin Ryen Mossberg. Fackliga företrädare är Björn Staaff för Saco-S och Anders Thelin för OFR/S. Du når samtliga på 0771-24 40 30.
Arbetsgivare
Totalförsvarets plikt- och prövningsverk
Hemsida: https://pliktverket.se
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Strategisk kommunikatör

Arbetsgivare / Ort: Skatteverket
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Vill du vara med och utveckla intern kommunikation på en stor myndighet med ett samhällsbärande uppdrag? Är du en driven kommunikatör som tycker om att arbeta både strategiskt och operativt med kommunikation? Då kan vi erbjuda dig ett utvecklande arbete där vi tillsammans skapar samhällsnytta. Om dig Du kommer att arbeta brett med interna strategiska och operativa kommunikationsfrågor. Rent praktiskt innebär det att du ska identifiera kommunikationsbehov, prioritera, välja strategier för att ta fram rätt leveranser, producera innehåll samt planera, paketera och genomföra kommunikationsinsatser utifrån de effekter vi vill nå. Det ingår också att formulera budskap, ge stöd och råd i kommunikationsfrågor, facilitera möten och andra kommuniktionsarenor samt identifiera beroenden som är förutsättningar för lyckad kommunikation. En del av arbetet är i team nära våra avdelningars ämnes- och sakfrågor andra delar är självständigt och drivande arbete, till exempel att projektleda och leverera olika kommunikationsinsatser i något av våra myndighetsövergripande interna eller externa ämnen. Även andra arbetsuppgifter inom kommunikationsavdelningens ansvarsområden kan bli aktuella. Du arbetar både självständigt och tillsammans med experter och kommunikatörer. Du sätter servicenivån högt, är samhällsorienterad och har ett mycket gott omdöme. På kommunikationsavdelningen jobbar ett 50-tal medarbetare på flera orter i landet. Vi har det övergripande ansvaret för myndighetens externa och interna kommunikation, och vi lägger stor vikt vid att arbeta integrerat för att hålla ihop hela kommunikationsprocessen. Vi strävar alltid efter att på bästa sätt möta dagens och morgondagens behov hos våra målgrupper. Rollen som strategisk kommunikatör finns hos interna ämnessektionen. Din placeringsort är enligt överenskommelse på någon av våra orter Uppsala, Linköping, Örebro, Göteborg eller Solna. Om dig För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy. I ditt arbete är du fokuserad och drivs av högt tempo. Du är en van rådgivare, särskilt inom ledningskommunikation och är bra på att se lösningar, motivera andra och få saker gjorda. Du är van vid att hålla ihop produktionsprocesser, identifiera kommunikationsbehov och leverera olika innehåll. Du kan omsätta strategier till aktiviteter som når fram och växlar gärna mellan att arbeta proaktivt och reaktivt. I det här jobbet ska du: - vara hjälpsam, driven och engagerad - vara effektiv och strukturerad - vara en skicklig skribent - vara initiativrik och van att sätta dig in i komplexa frågor. Du ska även ha - högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan eftergymnasial utbildning som vi bedömer likvärdig - arbetat med kommunikation under de senaste åren - ansvarat för kommunikationsinsatser inom större projekt eller sakområden - erfarenhet av att producera innehåll till webbplats, intranät och andra digitala kanaler. Det är önskvärt att du har erfarenhet av teambaserat arbete och utveckling av kommunikation. Bra att veta Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Med anledning av Covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning. På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska riktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb. Välkommen med din ansökan! Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.
Arbetsgivare
Skatteverket
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Digital Producent till Folkspel

Arbetsgivare / Ort: Folkspel i Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadskommunikatör

Om jobbet
Vi letar efter dig som brinner för digital kommunikation. Som vill skapa inspirerande och säljande kommunikation och tar ansvar för både grafik och copy. Du förstår hur copy och grafik samspelar och är en skicklig producent av båda.   Vilka är Folkspel? Folkspel ägs till 100 % av folkrörelserna, det svenska föreningslivet, via 73 riksorganisationer med ca 5 miljoner medlemmar. Vi är 120 anställda med en årsomsättning på 1,6 miljarder kronor. Vårt uppdrag är att via våra produkter (Bingolotto och Sverigelotten med flera) erbjuda en möjlighet för Sveriges föreningar att tjäna pengar. Vi är övertygade om att svenskt föreningsliv gör Sverige bättre. För alla. Genom åren har Folkspels produkter genererat 16,8 miljarder kronor till svenskt föreningsliv.   Vad blir din uppgift hos oss? Du ansvarar för att planera och skapa innehåll till Folkspels kommersiella kanaler, där du arbetar självständigt med kollegor till hands för att bolla idéer. Du drivs av att skapa säljande innehåll i olika nivåer. Rollen är mycket varierande och du producerar innehåll för flera olika kanaler, men har alltid helheten och våra KPI:er i åtanke. Du uppdaterar och skapar innehåll i våra konsumentportaler, mailutskick och sociala kanaler.   Exempel på arbetsuppgifter: - Producera grafiskt material för webb, sociala medier, mailutskick. - Skriva copy till mail/site/SoMe men också längre texter till blogg - Utförare i CMS, sociala plattformar och Marketing automation system - Delaktighet i framtagning av kampanjer - Kommunicerar och svarar på sociala medier   Vem är du?      Du har: - Passion för digital kommunikation - Mycket god känsla för svenska språket - Välutvecklad känsla för färg och form - Förstår samspelet mellan olika digitala kanaler - God SEO kunskap - Grundläggande kunskap i Google Analytics   Som person är du strukturerad, kan hantera snabba förändringar och trivs med varierande arbetsuppgifter. Du trivs i ett team och har ett stort intresse av att lära av och utveckla andra.   Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Vi är ett starkt team som eftersträvar att stötta och stärka varandra.   Detta erbjuder vi: Du blir en viktig medarbetare hos oss och du kommer att ingå i Folkspels Resultatområde Digitala Affärer. På huvudkontoret finns cirka 90 personer och vår arbetsplats genomsyras av framåtanda, arbetsglädje och humor. Vårt aktivitetsbaserade kontor är placerat i nya lokaler i Gamlestan. Vi har ett väl utvecklat arbetssätt som tillåter att arbetsdagen kan varieras från både kontoret och bostaden.   Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.   Varmt välkommen med din ansökan. Vi gör ett löpande urval så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Se länk nedan. Sista ansökningsdag är 7 mars 2021.   Frågor om tjänsten: Ring avdelningschef Calle Hellemar 0705 10 12 64, övriga frågor: HR-chef Annika Eriksson 031-345 90 13.
Arbetsgivare
Folkspel i Sverige AB
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


46 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.