På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Kommunikatör
Spela filmen

Kommunikatör

Kommunikatörer är specialister på att planera, utforma, sprida, utvärdera och förvalta informations- och kommunikationsinsatser. Arbetet kan handla om att utveckla ett varumärke eller att bygga långsiktiga relationer.

Kommunikatören behöver vara uppmärksam på vilka omvärldsfaktorer som påverkar verksamheten. Det är viktigt att hålla sig uppdaterad och följa med i samhällsdebatten för att kunna ge rådgivning till beslutsfattare på olika nivåer.

Kriskommunikation är ett exempel på en arbetsuppgift som kan ske externt. Om organisationens verksamhet ifrågasätts är det ofta kommunikatören eller pressansvarig som hanterar mediekontakterna.

Som kommunikatör kan du ha olika titlar, till exempel informatör, presskommunikatör, webbkommunikatör.

Utbildning

En högskoleexamen inom medier och/eller kommunikation efterfrågas av de flesta arbetsgivare. Även yrkeshögskoleexamen i kommunikation är mycket attraktiv på arbetsmarknaden.

Bra förberedande grundläggande utbildning finns på flera av gymnasieskolans nationella program, bland annat på Samhällsvetenskapsprogrammet, inriktning Medier, Information och Kommunikation eller på Estetiska programmet, inriktning Estetik och Media.

Personliga egenskaper

Kunskaper inom olika sociala medier, grafisk kommunikation och Episerver, Photoshop, InDesign eller andra Adobe-program är en fördel om du arbetar som kommunikatör. 

Arbetsplats

Du arbetar med kommunikation i företag, myndigheter, organisationer eller i samarbetsprojekt mellan olika aktörer. Det kan vara både intern kommunikation med personal och extern kommunikation till kunder, medier och politiker.

Visste du att...?

... när man pratar med en främling, föredrar man i olika länder olika avstånd till den andra personen. I Norra Europa är det genomsnittliga avståndet cirka 75 cm och i USA ca 1 meter. Det förekommer givetvis stora personliga variationer, men det går ändå att fastställa att det genomsnittliga måttet är rätt olika i olika länder och världsdelar.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

530 Lediga jobb

Kommunikationsstrateg till Hässelby-Vällingby

Arbetsgivare / Ort: Stockholms kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Kommunikationsstrateg

Om jobbet
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm. Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning är beläget i västra Stockholm med närhet till natursköna områden och med tillgång till flera strandbad. Våra 1 600 medarbetare är vår viktigaste resurs och vi söker dig som vill vara med och bidra till att våra verksamheter håller en hög kvalitet med våra invånare i fokus. Vi är varandras arbetsmiljö och vi strävar efter ett klimat som präglas av mod, respekt, tydlighet och hjälpsamhet. För att nå dit krävs ett nära ledarskap som kännetecknas av personlig mognad och tydlighet samt att du som medarbetare bidrar med ett aktivt medarbetarskap. Till Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning söker vi nu en erfaren kommunikationsstrateg. Arbetsbeskrivning Som kommunikationsstrateg ansvarar du för samordning och utveckling av förvaltningens kommunikation både internt och externt. Du rapporterar direkt till stadsdelsdirektören och ingår i stadsdelsdirektörens stab. I samma stab ingår även en kommunikatör som du samarbetar med. I nära samarbete med förvaltningens ledningsgrupp kommer du att driva och utveckla vårt strategiska kommunikationsarbete. Du är både ett strategiskt och operativt stöd till förvaltningsledningen och övriga chefer i organisationen. Du ansvarar även för uppföljning och utvärdering av resultaten av kommunikationsinsatserna. I uppdraget ingår bland annat att: - ta fram och implementera kommunikationsplaner och kommunikationsstrategier - ansvara för att planera, förvalta och utveckla förvaltningens interna och externa kommunikation - stötta och coacha chefer i att utveckla sig i sitt kommunikativa uppdrag samt att medieträna dem vid behov - aktivt arbeta för att utveckla dialogen med medborgare och identifiera kommunikationsbehov vid ett tidigt skede - leda kommunikationsuppdrag från verksamheterna vilket kan handla om allt från att skriva slagfärdiga texter till att skapa filmer - skriva, skapa och producera kommunikationsmaterial - samverka och delta i nätverk med övriga i staden gällande informations- och kommunikationsfrågor - samordna förvaltningens kriskommunikation - genomföra omvärldsbevakning och omvärldsanalys - stötta med kommunikation i förändringsarbete. Kvalifikationer Vi söker dig som har: - högskoleutbildning med inriktning mot kommunikation eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant - ett par års erfarenhet i yrket och gärna något år på en organisationsövergripande nivå - mycket god kommunikationsförmåga och mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift - goda kunskaper och erfarenhet av webbpublicering och av att arbeta i layoutprogram - erfarenhet av kommunikationsarbete i en politiskt styrd organisation, gärna inom kommunal verksamhet - erfarenhet av att arbeta med kommunikationsfrågor nära chefer och ledning. Vi ser det som meriterande med erfarenhet av: - att ingå i en ledningsgrupp - professionell kommunikation genom sociala medier - mediakontakter i arbetet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vid följande kompetenser: Du har ett genuint intresse för stadsdelsförvaltningens verksamhetsområden och drivs av att utveckla offentlig verksamhet. Du är trygg och stabil med förmåga att förhålla dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Du är självgående och initiativtagande och du trivs med att ha mycket ansvar. Du har ett stort engagemang för såväl strategiska som operativa frågor. Du visar omdöme vid både agerande, uttalande och beslut. Din flexibilitet och din goda samarbetsförmåga är en förutsättning för att lyckas i rollen. Vi erbjuder dig Vi tillämpar flexibel arbetstid samt vinter- och sommartid. Vi arbetar aktivt med friskvård och erbjuder friskvårdbidrag och möjlighet till en timme friskvård i veckan. I förvaltningshuset har du tillgång till gym. Vi har även möjlighet att till förmånligt pris köpa årskort för Stockholms stads simhallar med gym och gruppträning. Hos oss får du ett utvecklande arbete där du får förmånen att arbeta med kommunikation för samhällsnära verksamheter inom exempelvis förskola, äldreomsorg, socialtjänst och stadsmiljö. Du får även ett stort nätverk inom Stockholms stad med många samarbetsytor. Övrigt I denna rekryteringsprocess kommer eventuellt tester att användas.  Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Arbetsgivare
Stockholms kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Vi söker SEM- specialist till Mediebyrå

Arbetsgivare / Ort: Talent & Partner AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsförare

Färdigheter
Krav
  • Sökmotormarknadsföring/SEM
  • MS Excel
  • Google Analytics
  • Digital marknadsföring/Onlinemarknadsföring
Meriterande
  • Marknadsföring/PR

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

Talent & Partner AB är ett rekryteringsföretag som representerar högintressanta arbetsplatser som attraherar högpresterande individer. Vi söker dig som vill inleda eller vidareutveckla din karriär med oss och våra kunder. Vi älskar vårt jobb. Vill du också göra det?


Vi söker SEM- specialist till Mediebyrå


Vi söker för vår kunds räkning en SEM-specialist. Som specialist kommer du ta plats i ett av Sveriges starkaste och snabbast växande digitala team där kundnytta, utveckling och resultat står i centrum. I rollen ingår att bygga Sök-kampanjer samt optimera och rapportera på dessa. Kvalitetsansvar för den SEM som görs och de rapporter som lämnas. I det operativa arbetet ingår både att ta fram strategier och sedan utföra dem tillsammans med våra kunder.

För att lyckas i rollen bör du ha jobbat ett antal år i branschen och kan påvisa tidigare goda resultat. Googles olika verktyg, Excel och andra bra hjälpmedel för SEM är grundläggande krav. Erfarenhet av Facebook-annonsering är ett plus, samt koll på verktyg som Double Click for Search, Kenshoo. Viktigt är att du har god systemförståelse och har arbetat med ett större antal webbplatser. Tidigare arbete med kunder med många varumärken är meriterande.


Vem söker vi?

Vi söker dig som har lång och djup erfarenhet av SEM. Det är meriterande om du kan genomföra och driva SEO-projekt. Minst ett par års gedigen erfarenhet av arbete med sökmarknadsföring, antingen från kundsidan och/eller från en sök- eller mediebyrå Du ska ha ett starkt intresse för all digital marknadsföring och brinna för konverteringsoptimering.


Kombinationen att vara både kreativ och strukturerad. Analytiskt lagd problemlösare, är serviceinriktad och sätter kunden i fokus. Du ska vara språkligt vass i svenska och engelska. Du ska vara driven, nyfiken och målmedveten. Här får du duktiga och trevliga kollegor i en inspirerande arbetsmiljö.Det är en central roll på företaget och utvecklingsmöjligheter finns. Arbeta med några av Sveriges största varumärken



Ansökan

I denna rekrytering samarbetar vi med Talent&Partner.

Du är välkommen med Din ansökan snarast då urval och intervjuer kommer att ske löpande.

Dina ansökningshandlingar ska innehålla CV och ett personligt brev gärna foto.

Skicka din ansökan idag via länken eller [email protected]

Talent&Partner är ett branschnischat rekryteringsbolag mot i synnerhet mediebranschen.

Se alla våra lediga roller inom medielandskapet på https://talentpartner.se/sok-jobb/

Arbetsgivare
Talent & Partner AB
Birger Jarlsgatan 8, 5tr
11434 STOCKHOLM
Hemsida: http://www.talentpartner.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs Universitet
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 53 300 studenter och 6 500 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid. Göteborgs centrum för hållbar utveckling, GMV, är en gemensam organisation vid  Chalmers och Göteborgs universitet för att främja forskning, utbildning och samverkan inom hållbar utveckling. Det innebär att vi fungerar som en kunskapsplattform som initierar, driver, administrerar och stöttar mångvetenskapliga projekt och satsningar inom hållbar utveckling. På GMV arbetar cirka 45 personer och vi finns på Campus Johanneberg vid Kapellplatsen. Tjänsten är inom ett av GMVs forskarnätverk, Focali (Forest Climate Livelihoods Research network) som syftar till att skapa samverkan mellan såväl discipliner som sektorer kring ämnesområden som skog, miljö, jordbruk, mark, klimat och tryggad livsmedelsförsörjning, men också landskap, biodiversitet, utvecklingsfrågor och hållbara livsmedelssystem.  Focali samarbetar med en rad olika aktörer för att nyttiggöra och nå ut med den kunskap som finns inom nätverket. En nära samarbetspartner för Focali är nätverket Swedish International Agriculture Network Initiative (SIANI) som har fokus på hållbart jordbruk, hållbar matproduktion och livsmedelssäkerhet. Focali och SIANI samverkar kring kommunikation och för att skapa dialog och samverkan mellan sektorer. Under 2021 har Focali-nätverket samt Focali–SIANI-samarbetet flera större kommunikationssatsningar såsom byte av Focalis hemsida, kommunikation utifrån ett nytt dialogforum utöver ordinarie kommunikation med nyhetsbrev, skrivna nyheter, filmer och Focali briefs. Vi söker därför en person som kan stödja det ordinarie kommunikationsarbetet i Focali under hösten 2021 samt kommunikation relaterat till Focali–SIANI-dialoger. Arbetsuppgifter Tjänsten avser kommunikationsarbete och visst stöd vid event vid behov.  Flera arbetsuppgifter kommer att pågå parallellt där vissa är mer självständiga och andra en del av en bredare arbetsgrupp.  • Kommunikation inom Focalis och SIANIs ämnesområden. Det omfattar strategiskt utvecklingsarbete, löpande arbete med hemsida, nyhetsbrev, sociala medier, producera nyheter, bloggtexter, korta videoproduktioner samt redigera och utforma policy briefs. • Stöd till projektledaren i Focali kring nätverksaktiviteter, öppna seminarier och medverkan i externa konferenser samt stöd med internt strategiarbete med särskilt fokus på kommunikationsområdet. Bidra till planering och genomförande av event och dialoger av olika format och storlek ex stöd vid digitala event. Kvalifikationer För att se den fullständiga annonsen med kontaktuppgifter, kvalifikationskrav, samt söka tjänsten, gå till www.gu.se   Anställning Anställningen är en tidsbegränsad anställning om 25% till 2021-12-31 med tillsättning så snart som möjligt. Placering tills vidare vid Göteborgs centrum för hållbar utveckling. Ansökan Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Ansökan ska vara inkommen senast: 2021-08-02   Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.   Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Arbetsgivare
Göteborgs Universitet
Hemsida: http://www.gu.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Digital kommunikatör

Arbetsgivare / Ort: Mio AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadskommunikatör

Om jobbet
Mio söker alltid de bästa medarbetarna. Varje dag strävar vi efter att tillsammans med våra butiker leverera ett bättre resultat än föregående dag. Vi vet att stolta medarbetare som trivs med arbetet har stor betydelse för hur kunden upplever Mio. Med gemensamma värderingar, tydligt ledarskap, individuellt ansvarstagande och stimulerande arbetsuppgifter erbjuder vi en attraktiv arbetsplats. Till Mios servicekontor i Tibro söker vi nu en digital kommunikatör   Som digital kommunikatör ingår du i ett av våra team på Mios marknadsavdelning. Din främsta uppgift blir att vara med och utveckla och producera kommunikation till vår webb och bygga Mios varumärke på mio.se. Vi söker dig som har ett stort intresse för online marketing, du är nyfiken på teknik och nyutveckling, och har en naturlig fallenhet för analytiskt arbete. Är du driven, idérik, lyhörd och ödmjuk kommer du trivas väldigt bra hos oss. För att lyckas i rollen är du en formstark och effektiv kreatör med mycket god erfarenhet av Adobes programvaror, främst Photoshop och InDesign samt en skicklig skribent med utmärkt förmåga att skapa målgruppsanpassat material för våra olika kanaler. Du har erfarenhet att jobba i olika webbplattformar samt med SEO där presentation och kommunikation haft största fokus på en byrå och/eller en större marknadsavdelning. Arbetslivserfarenhet inom sociala medier, digital marknadsföring och nyhetsbrev är meriterande. Eftergymnasial utbildning inom media/kommunikation och mycket goda kunskaper i svenska är ett krav. Du kommer att arbeta med att utveckla vår befintliga kommunikation där en inspirerande och redaktionell framtoning är av yttersta vikt. Som person trivs du i miljöer där du får ge uttryck för ditt konceptuella tänk, kreativa ådra och känsla för ansvar. Du är noggrann och duktig på att se detaljer samt gillar att följa trender inom det digitala området. Vi tror att du är såväl verbal som bra på att formulera och skapa intresseväckande samt säljande material. Det är en fördel om du brinner lika starkt för möbler och inredning som resten av oss. Är du dessutom prestigelös, engagerad och ödmjuk så kommer du att bli en uppskattad kollega. Tjänsten är en tillsvidareanställning som kan inledas med en provanställning. Mio är en ledande svensk detaljhandelskedja för möbler och heminredning som i snart 60 år har levererat inredningslösningar för hemmet. Vi finns med butiker på över 70 platser i Sverige samt på nätet med e-handel. Mio ägs av handlarna som driver sina butiker framåt utifrån Mios koncept och den lokala marknadens behov. Grunden är en stark och positiv entreprenörskultur. Vi brinner för att förgylla kundernas liv hemma med riktiga möbler och prisvärd kvalitet. Vi vill vara det spännande alternativet som inspirerar kunderna att förnya sina hem som de ska vara stolta över och trivas i.
Arbetsgivare
Mio AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör till NU-sjukvården

Arbetsgivare / Ort: VÄSTRA GÖTALANDSREGIONEN
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
NU-sjukvården är en del av Västra Götalandsregionen och är ett av Sveriges större länssjukhus. Vi finns på NÄL (Norra Älvsborgs Länssjukhus) i Trollhättan och Uddevalla sjukhus. Sjukhusets upptagningsområde omfattar 280 000 invånare. Tillsammans är vi cirka 5 400 medarbetare som varje dag arbetar för att ge god och säker specialistsjukvård. Vi finns på västkusten och vårt område erbjuder en varierad natur med både hav, berg, skog och sjö. Kommunikationsenheten Kommunikationsenheten i NU-sjukvården ansvarar för övergripande strategiska och operativa kommunikationsfrågor. Vi är är rådgivare till sjukhusets verksamheter och bidrar till ett professionellt kommunikationsarbete med fokus på bästa effekt. Områden vi arbetar med är intern- och extern kommunikation, press- och mediarelationer, projektkommunikation, webb och sociala medier. Vi är nu på gång att ytterligare utveckla arbetet med rörlig media, infografik, och sociala medier, där din kompetens kommer spela en betydelsefull roll. Arbetsuppgifter Vi söker nu en kommunikatör som brinner för, och har god kunskap inom det digitala området. Som kommunikatör hos oss kommer du bland annat driva utvecklingen av berättandet genom bilder och arbetet i vår foto- och filmstudio. Det handlar om att spela in eller direktsända möten, skildra våra medarbetares arbetsvardag, filma snabba intervjuer med mera. Arbetet är både operativt och strategiskt. Vi är en liten enhet där medarbetarna arbetar med många olika typer av kommunikationsuppdrag, och att hjälpas åt se vi som en självklarhet. Det innebär att du vid behov behöver kunna ställa om, för att bli delaktig i prioriterade uppdrag och arbetsuppgifter inom enheten. Kvalifikationer Vi söker dig som brinner för att utveckla kommunikationsarbetet och trivs med att ta egna initiativ. Du har relevant utbildning och erfarenheter från tidigare kommunikationsarbete, med kunskap och erfarenhet av att arbeta med rörlig bild, webbpublicering och utveckling av digitala lösningar. Intresse för teknik och att utveckla det digitala arbetssättet ser vi som en förutsättning. Du är väl bevandrad inom kommunikationens olika delar och har förmågan att arbeta med kommunikationsplaner, skriva texter och anpassa budskap till olika målgrupper och kanaler. Vi arbetar med Episerver som webbpubliceringsverktyg och Adobesviten för grafisk produktion. Om dig Du är prestigelös, har lätt att skapa relationer och att arbeta tillsammans med andra. Arbetet sker i nära samarbete med kollegor på kommunikationsenheten, chefer och våra verksamheter. Som person är du positiv, serviceinriktad, engagerad och nyfiken på ny teknik. För att trivas och lyckas i vårt gäng bör du vara trygg i rollen som kommunikatör, tycka om att ha varierande arbetsuppgifter, ha förmågan att arbeta självständigt och ta egna initiativ. Övrigt Vi söker en kommunikatör för 12 månaders föräldravikariat. Intervjuer sker fortlöpande under annonseringstiden.  Välkommen med din ansökan! Om Västra Götalandsregionen Västra Götalandsregionen finns till för människorna i Västra Götaland. Vi ser till att det finns god hälso- och sjukvård för alla. Vi arbetar för en hållbar utveckling och tillväxt, bra miljö, förbättrad folkhälsa, ett rikt kulturliv och goda kommunikationer i hela Västra Götaland. Vill du veta mer om VGR kan du besöka vår introduktion till nya medarbetare på länken www.vgregion.se/introduktion Ansökan Västra Götalandsregionen ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet. Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons. Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Västra Götalandsregionen har upphandlade avtal.
Arbetsgivare
VÄSTRA GÖTALANDSREGIONEN
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


46 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.