På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Annonssäljare

Annonssäljare

Annonsförsäljare / digital planner kan även kallas för annonsförmedlare och säljer annonsutrymme i print och/eller på webbsajterna, till befintliga och till nya kunder. Om du arbetar uteslutande med digital annonsering, dvs som digital planner, arbetar du med hela kedjan från planering, genomförande och uppföljning. 

De personliga egenskaper som krävs för att trivas i och lyckas med yrkesrollen är att du är driven och målinriktad samt gillar utmaningen i att jobba mot deadlines och uppsatta mål. En annonsförsäljare behöver också vara en god kommunikatör och kreativ när det gäller kundnytta. 

Annonsförsäljare brukar ofta vara delaktiga även i andra delar av produktionen och deltar ofta i arbetet med affärsutveckling för att skapa största kundnytta.

Utbildning

Annonssäljare kan ha olika utbildningsbakgrund. Oftast ställer arbetsgivare som minimikravet att den som söker jobb som annonssäljare har gymnasiekompetens. Eftergymnasial utbildning inom kommunikation, ekonomi eller beteendevetenskap är ett stort plus. Efter anställningen brukar arbetsgivare erbjuda företagsförlagda utbildningar och även kontinuerliga fortbildningar.

Visste du att...?

... en person med sälj-kompetens bl.a kan arbeta som Demand supply planner, d.v.s i en yrkesroll där man kopplar samman kunskap om kunderna och den kommersiella verksamheten med logistik och IT-lösningar.

Länktips

  • ted.com - Hur man gör det lättare att välja
  • framtid.se/ - Vad är "gymnasiekompetens"?
Visa mer
Visa mindre

12 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.