Annonsförsäljare / digital planner kan även kallas för annonsförmedlare och säljer annonsutrymme i print och/eller på webbsajterna, till befintliga och till nya kunder. Om du arbetar uteslutande med digital annonsering, dvs som digital planner, arbetar du med hela kedjan från planering, genomförande och uppföljning.
Annonsförsäljare brukar ofta vara delaktiga även i andra delar av produktionen och deltar ofta i arbetet med affärsutveckling för att skapa största kundnytta.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Annonssäljare kan ha olika utbildningsbakgrund. Oftast ställer arbetsgivare som minimikravet att den sökande har gymnasiekompetens.
Eftergymnasial utbildning inom kommunikation, ekonomi eller beteendevetenskap är ett stort plus.
Efter anställningen brukar arbetsgivare erbjuda företagsförlagda utbildningar och även kontinuerliga fortbildningar.
Personliga egenskaper
De personliga egenskaper som krävs för att trivas i och lyckas med yrkesrollen är att du är driven och målinriktad samt gillar utmaningen i att jobba mot deadlines och uppsatta mål. En annonsförsäljare behöver också vara en god kommunikatör och kreativ när det gäller kundnytta.
Visste du att...?
... en person med sälj-kompetens bl.a kan arbeta som Demand supply planner, d.v.s i en yrkesroll där man kopplar samman kunskap om kunderna och den kommersiella verksamheten med logistik och IT-lösningar.
Länktips
- ted.com - Hur man gör det lättare att välja?
- framtid.se - Vad är gymnasiekompetens?
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret