På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Marknadsförare Spela filmen

Marknadsförare

Marknadsförarens huvuduppgift är att, från en idé, skapa och sjösätta en marknadsplan för produkter eller tjänster åt ett företag eller en organisation.

Marknadskampanjer genomförs ofta i samarbete med en reklambyrå. Målet kan vara att öka försäljningen och stärka varumärket. Eller så kan det handla om att marknadsföra en idé eller ett beteende.

Om man är marknadsförare på ett större företag är man ofta del av en marknadsavdelning, där flera personer samarbetar. Man kan också vara ensam ansvarig för marknadsföringen i organisationen. Den viktigaste uppgiften är att skapa publicitet och uppmärksamhet för varor eller tjänster. Presskontakter och nätverksarbete är två grundläggande arbetssätt.

Marknadsförarens jobb kan innehålla många olika arbetsuppgifter och omfatta alla led i marknadsföringen. Kreativitet, problemlösning, nytänkande och allmänbildning är värdefulla egenskaper i yrket. Det gäller att ha bra känsla för när och hur kampanjen ska sjösättas. Målet är att försöka få rätt produkt eller tjänst till kunden på rätt plats vid rätt tidpunkt. Då är chanserna goda för att strategin lyckas.

Internet, direktmarknadsföring, tidningar, radio, TV och kampanjer på offentliga platser är användbara kanaler. Det gäller att försöka få rätt produkt eller tjänst att bli synlig för de rätta kund-/målgrupper.

Som marknadsförare kan man också marknadsanalyser och marknadsundersökningar, vilket innebär att man undersöker marknaden för företagets produkter eller tjänster. Målet är att ta reda på hur marknadsföringen bäst ska utformas eller hur produkterna kan förbättras för att de ska sälja mer. Det gäller att genom olika aktiviteter stärka varumärket dvs. att få omvärld och kunder att se positivt på den tjänst eller produkt som marknadsförs.

Som marknadsförare kan man också kallas för andra arbetstitlar som t.ex marknadskoordinator, marknadsanalytiker, marknadschef eller marknadsplanerare.

Utbildning

De som arbetar med marknadsföring har ofta högskoleutbildning. Ofta kombineras högskoleutbildning i ekonomi, samhällsvetenskap eller teknik med marknadsföring och reklam. Att ha praktisk erfarenhet från försäljning och journalistik är värdefullt. Ofta är en teknisk utbildning, branschkunskap, kunskaper om informationsteknik och språkkunskaper bra meriter.

Vid några universitet och högskolor finns utbildningsprogram som är speciellt inriktade på marknadsföring. Det går också att välja marknadsföring som fördjupning inom ett ekonomprogram. Lämplig utbildning kan även finnas inom Yrkeshögskolan.

Framtidsutsikter

Inom yrket råder balans på arbetsmarknaden inom de närmsta fem åren.

Visste du att...?

... på reklambilder för klockor ställer man ofta klockan på "tio över tio" eller på "tio i två", för då "ler" klockan och folk blir mer benägna att köpa den klockan.

Länktips

11 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.