På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Marknadsförare
Spela filmen

Marknadsförare

Marknadsförarens arbetar med att skapa och sjösätta en marknadsplan för produkter eller tjänster åt ett företag eller en organisation. Kampanjer genomförs ofta i samarbete med en reklambyrå. Målet kan vara att öka försäljningen och stärka varumärket, eller så kan det handla om att marknadsföra en idé eller ett beteende.

Om du är marknadsförare på ett större företag är du ofta del av en marknadsavdelning där flera personer samarbetar. Du kan också vara ensam ansvarig för marknadsföringen i organisationen. Den viktigaste uppgiften är att skapa publicitet och uppmärksamhet för varor eller tjänster. Yrket kan även heta marketing communications manager och är ofta mer fokuserad på strategin kring kundkommunikationen i sociala medier. 

Marknadsförarens jobb kan innehålla många olika arbetsuppgifter och omfatta alla led i marknadsföringen. Kreativitet, problemlösning, nytänkande och allmänbildning är värdefulla egenskaper i yrket. Det gäller att ha bra känsla för när och hur kampanjen ska sjösättas. Målet är att försöka få rätt produkt eller tjänst till kunden på rätt plats vid rätt tidpunkt. Då är chanserna goda för att strategin lyckas.

Digitala kanaler, direktmarknadsföring, tidningar, radio, TV och kampanjer på offentliga platser är användbara kanaler. Det gäller att försöka få rätt produkt eller tjänst att bli synlig för de rätta kund- och målgrupperna. 

Utbildning

För att arbeta som marknadsförare behöver du vanligtvis en eftergymnasial utbildning från högskola/universitet eller en yrkeshögskoleutbildning. Ofta kombineras högskoleutbildning i ekonomi, samhällsvetenskap eller teknik med marknadsföring och reklam.

Att ha praktisk erfarenhet från försäljning och journalistik är värdefullt. Ofta är en teknisk utbildning, branschkunskap, kunskaper om informationsteknik och språkkunskaper bra meriter. 

Visste du att...?

... på reklambilder för klockor ställer man ofta klockan på "tio över tio" eller på "tio i två", då "ler" klockan och folk blir mer benägna att köpa den klockan.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

280 Lediga jobb

App Marketing specialist

Arbetsgivare / Ort: Klarna Bank AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

About Klarna

Klarna was founded in Stockholm, Sweden in 2005. Since then we've changed the banking industry forever. And now we're creating the world's smoothest shopping experience. We serve over 90 million consumers worldwide, and partner with 250,000 merchants – with a new merchant joining us every 8 minutes. Including some of the world's leading brands, such as H&M, ASOS, IKEA, Adidas, Samsung and Lufthansa. Our offices are spread over 17 different markets, hosted by 4000+ employees from 100+ nationalities.

We are now looking for an App Marketing Specialist. We are looking for you who have experience and expertise in digital & app marketing. You have an analytical mindset and are used to a data driven approach.

You will play an important role in developing our team with the opportunity to grow within the organization.

Who you are

  • You are proactive by nature and come up with new thinking that adds value and innovation to the work we do
  • You have the ability to prioritize your work effectively according to set goals
  • You like working in a team and are highly dependable in delivering according to set tasks
  • You must be able to embrace the varied nature of the job; you will need to be flexible and take personal ownership of hands-on delivery.

You should have

  • Minimum 3 years of app marketing experience on client and/or agency side
  • Experience in creative campaign development and project management. Preferably regarding localisation of campaigns in collaboration with regional teams
  • A technical interest and an eye for details
  • A metrics driven approach and good understanding of audience management and measurement
  • Experience from research, testing, and iteration of your work
  • Experience from working in platforms like Google Ads, Facebook, Snapchat, Pinterest, Twitter, Display & video 360 and mobile measurement platforms such as Adjust
  • Experience in working in platforms like App Store Connect, Google Play Console, and App Annie
  • Working proficiency and communication skills in verbal and written English
  • Experience of working in a fast-paced startup environment, a larger company with a strong entrepreneurial culture or a company with a strong brand track record

Please send over your CV in English.

Klarna is an equal opportunity employer. We celebrate diversity and are committed to creating an inclusive environment for all employees and candidates. Please refrain from including your picture and age with your application.

Arbetsgivare
Klarna Bank AB
Sveavägen 46
11134 STOCKHOLM
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

E-Commerce Manager till Lloyds Apotek

Arbetsgivare / Ort: Wise Professionals AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-11-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsförare

Om jobbet
Vi erbjuder Hos oss på LloydsApotek får du vara med om ett spännande resa då vi nyligen fått nya ägare och står bl a inför en re-brandning med ett helt nytt varumärke. Vi arbetar dagligen efter våra värderingar: integritet, kunden i centrum, ansvar, respekt och excellence. Vi erbjuder en marknadsmässig lön, bonusprogram, flexibel arbetstid även sett till hemmaarbete och härliga kollegor! Arbetsuppgifter Som eCom Manager hos oss har du det övergripande ansvaret för vår e-handel, vilket innefattar allt från kundresa till e-handelsplattformen och dess budget, både operativt som strategiskt med stort fokus på det operativa till en början. Du har dessutom personalansvar för eCom teamet som idag består av fyra personer inom customer service, en digital coordinator och en digital content manager. Gruppen arbetar nära de övriga inom Commercial teamet, apoteksdriften samt övriga avdelningar på vårt servicekontor. Vi sitter i trevliga lokaler vid Södra Station och ingår i ett ledningsteam inom Commercial tillsammans med en marknadschef och en kategorichef som alla rapporterar till Commercial Director. Din del av det löpande arbetet kommer bland annat att vara: Leda, motivera och främja samarbetet i teametAnsvara för kundresan för e-handeln, både hemleverans och Click & CollectAnsvara för utveckling av e-handelsplattformen tillsammans med ITSamarbeta med marknadsteamet så att strategi och innehåll går i samma linjeLöpande se över trafikdrivande åtgärder och initiativ för konverteringsoptimering samt A/B-testning samt analys i Google Analytics Kvalifikationer Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom e-handel eller närliggande affärsområde. Vi hoppas och tror att du varit med på denna typ av resa tidigare och uppskattar att vara högst delaktig i det operativa arbetet liksom att komma med strategiska initiativ. Vi ser gärna att du är van att kravställa kring frågor som rör front end och back end då det inkluderar all UX/UI samt vår nya plattform Adobe Magento, DOX och alla integrationer, men du måste ej vara en expert. Dessutom har du erfarenhet från arbete med e-handelsplattformar, analysarbete, uppföljning av nyckeltal och KPI:er. För att lyckas i rollen bär du dessutom ha några års ledarerfarenhet. Personliga egenskaper Vi söker dig som har ett stort driv, engagemang och intresse för eCom-frågor och ledarskap. Som person är du lösningsorienterad, kommunikativ, analytisk och har en positiv ”can-do” attityd. Att kavla upp ärmarna kommer vara essentiellt till en början i denna roll och samtidigt som du vill få dina kollegor att leverera tillsammans. Välkommen till ett apotek som vågar tänka nytt! LloydsApotek arbetar dagligen för ett friskare Sverige och öppnade sitt första svenska apotek i Eskilstuna i februari 2010, då under namnet DocMorris. Idag driver företaget 75 fysiska apotek runt om i landet och erbjuder en komplett e-handel med läkemedel och ett brett sortiment inom egenvård. Vi är ett nytänkande apotek som genom rådgivning och tjänster vill inspirera till att leva ett mer hälsosamt liv. LloydsApotek är en del av CEPD N.V som förvaltar den femte största apotekskedjan i Europa med över 1300 apotek i Polen, Litauen och Sverige. Intresserad? I den här rekryteringen samarbetar vi med KIMM/ Wise Professionals. Du söker enkelt med ditt CV eller din LinkedIn-profil på kimm.se. Om du går vidare i processen kommer du inom några dagar att få svara på några frågor och om du går vidare får du genomföra två arbetspsykologiska tester. Vi vill tidigt i processen samla in så mycket fakta som möjligt för att vi ska kunna göra den bästa matchningen. Som kandidat får du göra testerna tidigt i processen eftersom vi vill säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete. Skicka in din ansökan så snart som möjligt, vi gör löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Har du frågor om tjänsten kan du kontakta ansvarig rekryteringskonsult Olof Lindmark på [email protected] Vi ser fram emot att höra från dig!
Arbetsgivare
Wise Professionals AB
Hemsida: www.kimm.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Marknadsförare

Arbetsgivare / Ort: Serviceföretaget Pima AB / Södertälje
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-11-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Marknadsförare

Färdigheter
Meriterande
  • Fotografering
  • Multimediaproduktion

Språk
Krav
  • Svenska
Meriterande
  • Engelska

Om jobbet

Marknadsförare

PIMAgruppen med Serviceföretaget PIMA AB och dotterbolaget Städpulsen AB fortsätter sin starka tillväxtresa mot att bli Sveriges bästa serviceföretag. Vi söker nu till huvudkontoret i Södertälje en Marknadsförare på halvtid.

Arbetsuppgifter:

I din roll som Marknadsförare kommer dina främsta arbetsuppgifter vara att förbättra och utveckla våra Google ads annonser, skapa blogg- och socialmedia inlägg, se till att dela inläggen kontinuerligt så de syns och även seo förbättra gamla blogginlägg, göra kampanjinlägg samt lättare videos. Andra delar du kan komma att arbeta med är att planera sociala kampanjer på Hubspot och följa upp kampanjplaner du skapat.

Är du bra på text? Vi ser gärna att du hjälper till att skapa annonser till olika tidningar, utskick och kan skriva texter till presentationer.

Verktyg du kan komma att arbeta med för att kunna göra ovanstående uppdrag är Google ads, Facebook och Linkedin manager, Hubspot, Canva, Keynote, Mailchip och Wordpress. Har du erfarenhet av likande program så vill vi gärna höra mer om dem.

Vem är du?

Vi tror att du som söker detta jobb är i uppstarten av din karriär som Marknadsförare och har ett stort intresse av att hjälpa oss att utveckla denna tjänst. Egenskaper vi söker hos vår framtida Marknadsförare är god samarbetsförmåga, flexibel, kreativ och strukturerad.

Det är ett krav att kunna tala och skriva på svenska.

Vilka är vi?

PIMAgruppen grundades 1978, Bland de första kunderna var Kungsörnen, Astra och Vin- och Spritcentralen samt ett antal lokala företag. Idag levererar vi första klassens tjänster inom facility management och integrerad service till arbetsplatser och verksamheten där städning och säkerställd renhet är grunden i leveransen. Dotterbolaget Städpulsen AB levererar Svanenmärkt städning till privata hem och företag. Bland kunderna finns många välkända varumärken och ännu fler lokala företag, verksamheter och privata hem. Vår vision är att bli Sveriges bästa serviceföretag. Med unika tjänster, branschledande kunskapsnivå och serviceglädje kombinerat med hög digitalisering och certifierat ledningssystem är vi på god väg att förverkliga det.

Tjänst:

Tjänsten är ett studievikariat på 50% med möjlig utökning och chans till förlängning.

Arbetsplats:

Södertälje.

Ansökan:

Sista ansökningsdag 2021-12-01, vi kan komma att tillsätta tjänsten innan sista ansökningsdatum.

Ansökan ska innehålla arbetsprov där du visar kunskaper från någon av ovanstående nämnda program, maila ansökan till [email protected]

Arbetsgivare
Serviceföretaget Pima AB
Lännockvägen 2
15242 Södertälje
Hemsida: pima.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Social Media Manager

Arbetsgivare / Ort: Home Furnishing Nordic AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsförare

Om jobbet
Till Home Furnishing Nordic söker vi nu en social media manager för en heltidstjänst till vårt huvudkontor i Helsingborg. Vi ger dig möjligheten att få vara med i ett bolag som befinner sig i stark tillväxt där du ges möjlighet att driva och utveckla företagets strategi för social media med syfte att öka varumärkeskännedom och driva försäljning. Vi söker dig som har erfarenhet av social media eller digital marknadsföring. Arbetsbeskrivning Rollen som social media manager innebär att du primärt ansvarar för vår betalda sociala medie-annonsering genom Facebook Ads. Annonseringen är performance-driven och optimeras mot uppsatta KPI:er. Därtill kommer du utvärdera och utveckla vår SoMe-strategi vilket inkluderar aktivering av nya kanaler. Du jobbar brett med alla våra varumärken över den nordiska marknaden. Det primära målet för sociala medier är en kombination av att öka varumärkeskännedom, anskaffa nya kunder och återaktivera tidigare kunder. Du kommer bli en nyckelperson i vårt online marketing team och som social media manager rapporterar du direkt till Home Furnishing Nordics online marketing manager. Ansvarsområden - Hantera och optimera våra betalda sociala medier. - Mäta, följa upp och utvärdera samtliga aktiviteter på sociala kanaler. - Kravställa grafik och material mot våra grafiker. - Koordinering med våra översättare. - Utveckla vår övergripande strategi för sociala medier. - Starta upp och utvärdera nya SoMe-kanaler. Dina kvalifikationer Vi söker dig som har minst 1-3 års erfarenhet från sociala medier eller digital marknadsföring, gärna med e-handelsfokus. Vi ser det som meriterande om du även jobbat med andra digitala kanaler som SEO, SEM och Influencer marketing. För att lyckas med din leverans tycker du om att arbeta målmedvetet och fokuserar på att få arbetet gjort. Erfarenhet/personlighet - Mycket goda kunskaper kring SoMe-kanaler (syfte, kpi:er, trender samt innehåll) - Fallenhet för att skapa captions i SoMe - Grundläggande kunskaper i Adobe Photoshop. - Goda kunskaper i Google Analytics och Google Spreadsheet/Microsoft Excel. - Mycket goda kommunikativa förmågor med rätt lingo. - Kunna jobba självständigt och målmedvetet. Om dig Bolaget har under de senaste åren genomgått en kraftig expansion och det är viktigt att du som person trivs i en föränderlig miljö där tempot är högt, vilket ställer krav på engagemang, flexibilitet och problemlösning. För tjänsten kommer personlig lämplighet att ha stor betydelse därför är viktigt att du har förmåga att arbeta och driva ditt arbete självständigt, du är driven och vill vara med och påverka. Vi tror samtidigt att du är en lösningsorienterad person. Du är ordningsam, har hög integritet, positiv och du trivs på en arbetsplats som utvecklas snabbt och där det händer mycket. Vi söker dig som har en resultatinriktad ådra men samtidigt är effektiv, flexibel och inte är rädd för att testa nya lösningar. Vi erbjuder Ett självständigt, spännande och utvecklande arbete hos Nordens snabbast växande och största e-handelsaktör inom möbler och heminredning. Vi erbjuder dig en ny roll där du har stora möjligheter att avancera inom koncernen. Övrigt Tjänsten är en tillsvidaretjänst på heltid. Behovet är omgående och tillsättning görs enligt överenskommelse. Placering är på vårt huvudkontor på Strandbadsvägen i Helsingborg.
Arbetsgivare
Home Furnishing Nordic AB
Hemsida: https://www.wearebhg.com/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Vi söker en Digital Marketing Specialist!

Arbetsgivare / Ort: Academic Work Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-11-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsförare

Om jobbet
"Hos oss blir man en del av helheten där vi arbetar med att utveckla kompetenserna vi har. Vi är ett team där många av oss har varit länge då vi är en arbetsplats där många väljer att stanna." - Silverhuset. Välkommen in med din ansökan för tjänsten som Digital Marketing Specialist, vi tillämpar löpande urval. OM TJÄNSTEN Silverhuset är marknadsbolag till Courlux International S/A som är en av Europas ledande leverantörer av produktabonnemang. Ett stort fokus framåt är att attrahera kunder digitalt - och där kommer du in i bilden! Du kommer i samråd med marknadschefen att sätta upp en digital marknadsstrategi och sedan genomföra den genom bland annat sociala medier. Du kommer även att ha ett nära samarbete med designavdelningen som är placerad i Prag. Du erbjuds: * En rolig och spännande roll. * Frihet att analysera och testa nya metoder. * Att se ditt arbete bära frukt i en mindre organisation. Detta är ett konsultuppdrag där du arbetar som konsult för Academic Work hos Silverhuset. Intentionen är att uppdraget är långsiktigt om alla parter är nöjda med uppdraget. ARBETSUPPGIFTER Ditt mål i rollen som digital marknadskoordinator är att generera nya kunder och återaktivera gamla kunder på den nordiska marknaden som abonnera på Courlux produkter. Detta gör du genom att: * Sätta upp en strategi för att öka den digitala marknadsdelen. * Skapa kampanjer via sociala medier och via mail. * Uppdatera hemsidor med text och bilder. * Analysera vilken typ av kampanjer som är effektivast. * Ha löpande kontakt med leverantörer och samarbetspartners. * Ta fram statistik och rapporter om kampanjresultat. * Skapa inlägg och engagemang på våra olika Facebook sidor. VI SÖKER DIG SOM * Har en eftergymnasial utbildning inom marknadsföring eller kommunikation. * Har god system- och datorvana. * Arbetat med emailverktyg, såsom Symplify, Apsis eller CMS. Det är meriterande om du: * Har erfarenhet av content marketing. * Har erfarenhet av att arbeta med WordPress. Störst vikt kommer dock att läggas vid personlighet där vi ser att du som person är affärsmässig, noggrann och strukturerad. Du trivs med ett flexibelt arbete och med att vara initiativtagande. Övrig information * Start: December * Omfattning: Heltid under 1 år. * Placering: 10 minuters promenad från Danderyds sjukhus. Våren 2022 kommer ni att flytta till en ny lokal. * Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och vårt önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work. INFORMATION OM FÖRETAGET Courlux startades med en tanke om att kunna erbjuda ett enkelt och bekvämt sätt att handla prisvärda kvalitetsprodukter direkt hem i brevlådan. Courlux anser att shopping ska vara bekvämt, enkelt och prisvärt. Spendera mindre tid på att leta efter bra produkter och mer tid på att använda dem. De tror på kvalité och att låta sitt breda produktsortiment tala för sig själv. Ett produktsortiment som Courlux kontinuerligt arbetar med att utöka och anpassa för att kunna möta nya behov hos sin ständigt växande kundkrets.
Arbetsgivare
Academic Work Sweden AB
Hemsida: http://www.academicwork.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.