På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Marknadsförare
Spela filmen

Marknadsförare

Marknadsförarens arbetar med att skapa och sjösätta en marknadsplan för produkter eller tjänster åt ett företag eller en organisation. Kampanjer genomförs ofta i samarbete med en reklambyrå. Målet kan vara att öka försäljningen och stärka varumärket, eller så kan det handla om att marknadsföra en idé eller ett beteende.

Om du är marknadsförare på ett större företag är du ofta del av en marknadsavdelning där flera personer samarbetar. Du kan också vara ensam ansvarig för marknadsföringen i organisationen. Den viktigaste uppgiften är att skapa publicitet och uppmärksamhet för varor eller tjänster. Yrket kan även heta marketing communications manager och är ofta mer fokuserad på strategin kring kundkommunikationen i sociala medier. 

Marknadsförarens jobb kan innehålla många olika arbetsuppgifter och omfatta alla led i marknadsföringen. Kreativitet, problemlösning, nytänkande och allmänbildning är värdefulla egenskaper i yrket. Det gäller att ha bra känsla för när och hur kampanjen ska sjösättas. Målet är att försöka få rätt produkt eller tjänst till kunden på rätt plats vid rätt tidpunkt. Då är chanserna goda för att strategin lyckas.

Digitala kanaler, direktmarknadsföring, tidningar, radio, TV och kampanjer på offentliga platser är användbara kanaler. Det gäller att försöka få rätt produkt eller tjänst att bli synlig för de rätta kund- och målgrupperna. 

Utbildning

För att arbeta som marknadsförare behöver du vanligtvis en eftergymnasial utbildning från högskola/universitet eller en yrkeshögskoleutbildning. Ofta kombineras högskoleutbildning i ekonomi, samhällsvetenskap eller teknik med marknadsföring och reklam.

Att ha praktisk erfarenhet från försäljning och journalistik är värdefullt. Ofta är en teknisk utbildning, branschkunskap, kunskaper om informationsteknik och språkkunskaper bra meriter. 

Visste du att...?

... på reklambilder för klockor ställer man ofta klockan på "tio över tio" eller på "tio i två", då "ler" klockan och folk blir mer benägna att köpa den klockan.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

Lediga jobb

Growth Marketer

Arbetsgivare / Ort: Arthro Therapeutics AB / Malmö
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 15 July (2 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-15
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsförare

Om jobbet

About Joint Academy

We are a team of scientists, software engineers, designers and other professionals devoted to delivering chronic joint pain treatment online. The treatment is based on a clinical and evidence based face-to-face treatment without the use of medications or surgery. Instead, the treatment includes support from a personal Physical Therapist, individualized exercises, interactive education, and tracking tools – and to make it more efficient, Joint Academy digitized the process. The intersection of digital treatment and data science opens up to new possibilities of treating patients in a sustainable and more personal way.

About the role

As a Growth Marketer at Joint Academy you’ll be focused on building and optimizing our marketing campaigns on a variety of digital channels that target our ideal customer profile in multiple markets, with focus on our long term plan to generate sustainable growth for the company. Your work will focus on international marketing, day-to-day campaign management and execution, B2C/B2B lead generation, organic growth and identifying new acquisition channels. You will be a part of a growth team and directly collaborate with our internal studio that makes content for communication for our markets (Sweden, US).

As a Growth Marketer you will:

  • Execute our acquisition strategy on different digital channels (Facebook Ads, Google Ads, Twitter Ads etc.)
  • Deeply understand our primary customer segments - their needs and drivers for engagement
  • Prioritize acquisition opportunities and work to identify new ones
  • Manage tracking and reporting for your campaigns
  • Drive creative asset ideation, testing roadmaps, and optimization
  • Analyze and understand the business impact driven by campaigns to establish marketing KPI’s and forecast long-term growth
  • Execute Joint Academy’s SEO strategy. Perform an on-site technical analysis, and implement processes to increase our organic search traffic, then actively participate in and share ideas for SEO testing experiments
  • Maintain a data-informed approach through continual experimentation and optimization to reach company goals

Requirements

  • 2-3 years experience running performance marketing campaigns on Facebook Ads, Google Ads, Youtube Ads, Twitter Ads and other digital channels in multiple markets.
  • Good understanding and expertise in executing an SEO strategy and about current SEO best practices.
  • Good experience in using tools like Salesforce and Marketo.
  • Understand mobile app acquisition marketing.
  • Good understanding of A/B testing, ability to draw conclusions from data and drive to take action accordingly are a must
  • Good experience with B2C/B2B lead generation and email marketing
  • Strong analytical and quantitative skills - ability to work with large data sets in order to derive actionable campaign insights (Advanced knowledge of using Excel, Google Sheets, Google Data Studio for data analysis/reporting).
  • Good experience in using tools like Salesforce and Marketo.
  • Good experience in using tools like Segment, Mixpanel, Adjust, Google Optimize, Hotjar, GA, GTM
  • Strong organization and project management skills with the ability to own projects from end-to-end in a fast-paced environment
  • Excellent verbal, copywriting, and presentation skills with the ability to clearly articulate impact
  • In order to consider your application, you need to hold a permanent Swedish job permit

Benefits

  • You will work with something meaningful and help to improve the lives of our patients every day
  • You will have the opportunity to work with a unique mix of people with different expertise, including leading academic scientists, medical professionals and experienced product developers
  • 30 days paid vacation
  • Pension and insurance package
  • Flexible working hours
  • Wellness contribution and workout during working hours.
  • Modern office in Malmö with great views of the city, only 400 meters from Malmö central station

We have planned for this position to be located at our HQ in Malmö, however for the right person, we might consider the person to work remotely from Stockholm or New York.

Please submit your application in English. The position might be filled before the last application day so don't wait with sending in your application!

Arbetsgivare
Arthro Therapeutics AB
Västergatan 22
21121 Malmö
Hemsida: http://www.jointacademy.com
Ansökan
Ansök senast 15 July (2 dagar kvar)

Ansök här

Digital marknadsförare till ekologiskt e-handelsföretag

Arbetsgivare / Ort: Gröna gårdar AB / Göteborg
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 31 July (18 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-15
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Marknadsförare

Språk
Krav
  • Svenska

Om jobbet

Vill du vara med och utmana livsmedelsbranschen genom att arbeta på ett ehandelsföretag som vet att kor är en del i ett större kretslopp? Vi söker dig som kan vara vår röst och nå ut i bruset. Du kan kommunicera väl via digitala kanaler och är pepp på att få lyfta ett företag som vill göra Sverige till ett föregångsland för hållbart jordbruk.

Det är här du kommer in. Dina arbetsuppgifter kommer till en början vara att skapa nyhetsbrev och annat kommunikativt material, arbeta med produktlanseringar (vilket inkluderar att ta bilder, skapa säljande texter och kommunikation kring produkten), digital annonsering och optimering av användarupplevelsen på gronagardar.se

Rollen innebär också att du är ansvarig för utformandet av kommunikationsplaner och vår marknadsstrategi. Du kommer att börja jobba med våra reda satta planer och förväntas sedan utveckla och förädla dem. Rollen innebär också ett ansvar för att för våra marknadsföringssamarbeten med externa företag och influencers, samt organisera olika marknadsföringsaktiviteter såsom mässor och kundevents. Vi är ett litet företag på tillväxt vilket innebär att din roll samt dina arbets- och ansvarsuppgifter kommer att utvecklas med oss.

Som person är du prestigelös och trivs i en roll där du samarbetar med andra. Du är strukturerad och van vid att arbeta fokuserat med många olika typer av arbetsuppgifter. Du är en kreativ person men har samtidigt ett strategiskt affärsmässigt tänk som underbygger dina val. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Vi söker dig som har:

  • Kunskap om hur du skapar säljande kommunikation som ökar vår kundbas, som till exempel kampanjer och produktlanseringar.
  • Erfarenhet om hur effektiv digital annonsering utformas för att skapa försäljning och attrahera nya kunder.
  • Känsla för grafisk form och kunskap om hur du utformar och uppdaterar en attraktiv handelsplats online.
  • Relevant eftergymnasial utbildning.
  • Förmåga att komponera säljande bilder och uttrycker dig väl i skrift.
  • Kunskap om marknadsföring och kommunikation i Omnichannel.
  • Tidigare erfarenhet inom kommunikation och marknadsföring.
  • Goda kunskaper i InDesign och Photoshop samt digitala verktyg.

Meriterande är:

  • Om du arbetat i dagligvaruhandel / livsmedelsbranschen.
  • Har ett stort mat- eller matlagningsintresse.
  • Har kunskap om att skapa rörligt material.
  • Kunskap om sökordsoptimering och digital analys.
  • Har arbetat med varumärken inom FMCG.


Läs gärna mer om oss på Gröna gårdar och tjänsten på www.gronagardar.se/sv/jobb-marknadsforare

Intervjuer sker under augusti och tjänsten tillsätts så fort vi hittat rätt kanidat.

Arbetsgivare
Gröna gårdar AB
Lindholmsvägen 4
41757 Göteborg
Hemsida: www.gronagardar.se/sv/jobb-marknadsforare
Ansökan
Ansök senast 31 July (18 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
Visa mer


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.