På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Marknadsförare Spela filmen

Marknadsförare

Marknadsförarens huvuduppgift är att, från en idé, skapa och sjösätta en marknadsplan för produkter eller tjänster åt ett företag eller en organisation.

Marknadskampanjer genomförs ofta i samarbete med en reklambyrå. Målet kan vara att öka försäljningen och stärka varumärket. Eller så kan det handla om att marknadsföra en idé eller ett beteende.

Om du är marknadsförare på ett större företag är du ofta del av en marknadsavdelning, där flera personer samarbetar. Du kan också vara ensam ansvarig för marknadsföringen i organisationen. Den viktigaste uppgiften är att skapa publicitet och uppmärksamhet för varor eller tjänster. Presskontakter och nätverksarbete är två grundläggande arbetssätt.

Marknadsförarens jobb kan innehålla många olika arbetsuppgifter och omfatta alla led i marknadsföringen. Kreativitet, problemlösning, nytänkande och allmänbildning är värdefulla egenskaper i yrket. Det gäller att ha bra känsla för när och hur kampanjen ska sjösättas. Målet är att försöka få rätt produkt eller tjänst till kunden på rätt plats vid rätt tidpunkt. Då är chanserna goda för att strategin lyckas.

Internet, direktmarknadsföring, tidningar, radio, TV och kampanjer på offentliga platser är användbara kanaler. Det gäller att försöka få rätt produkt eller tjänst att bli synlig för de rätta kund- och målgrupperna.

Utbildning

För att arbeta som marknadsförare behöver du vanligtvis en eftergymnasial utbildning från högskola/universitet eller en yrkeshögskoleutbildning. Ofta kombineras högskoleutbildning i ekonomi, samhällsvetenskap eller teknik med marknadsföring och reklam. Att ha praktisk erfarenhet från försäljning och journalistik är värdefullt. Ofta är en teknisk utbildning, branschkunskap, kunskaper om informationsteknik och språkkunskaper bra meriter.

Vid några universitet och högskolor finns utbildningsprogram som är speciellt inriktade på marknadsföring. Det går också att välja marknadsföring som fördjupning inom ett ekonomprogram. Lämpliga utbildningar kan även finnas inom Yrkeshögskolan.

Visste du att...?

... på reklambilder för klockor ställer man ofta klockan på "tio över tio" eller på "tio i två", för då "ler" klockan och folk blir mer benägna att köpa den klockan.

Länktips

15 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.