På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Butikssäljare Spela filmen

Butikssäljare

En butikssäljare måste ha framförallt två viktiga egenskaper för att bli en bra butikssäljare - servicekänsla och att kunna ge kunderna ett bra bemötande. Används egenskaperna rätt så får kunden oftast en positiv upplevelse av butiken. Det stärker butikens varumärke och konkurrenskraft vilket ökar chanserna att kunden återkommer.

Som säljare är man ofta en del av ett arbetslag, där alla tillsammans har ett gemensamt ansvar för arbetsuppgifterna. En person är ofta ansvarig för en varugrupp och ser till att allt som gäller till exempel grönsaker, mejerivaror, sportartiklar eller damkläder är i ordning.

Utbildning

Ingen speciell utbildning krävs. Ofta får man utbildning på arbetsplatsen efter anställningen. Dock kan arbetsgivaren ställa krav för att man har gymnasiekompetens.

Om man på gymnasiet läste Handels- och administrationsprogrammet, inriktningen Handel och service så anses det meriterande och kan underlätta att få jobbet i butik och även ge bättre anställningsvillkor.

Ibland kan även körkort B ställas som ett av kraven för att kunna få anställning. Bra kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift behövs. Kunskaper i flera språk är mycket meriterande. 

Framtidens fysiska butik
Var god läs boken "Framtidens fysiska butik" i pdf-format på handelsradet.se/wp-content/uploads.

Visste du att...?

... cirka en 250.000 personer arbetar i Sverige inom detaljhandeln.

... GeKås i Ullared kan under en dag ha upp till 28000 kunder och sälja varor för 38 miljoner kr.

... svenska hushåll spenderar circa 33 % av sina inkomster på shopping av detaljhandlingsvaror.
Källa: Handelsrådet

Länktips

20 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.