På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Butiksbiträde
Spela filmen

Butiksbiträde

Att arbeta som butiksbiträde innebär att du har en säljande roll.

Som butiksbiträde i butik eller varuhus kan du sälja många olika varor, från nyskördade grönsaker till avancerad elektronik. Det är viktigt att vara lyhörd och kunna svara på kundernas frågor om olika varor, samt att kunna ge kunden råd om skötsel.

Kunskap om varorna är viktig. I vissa butiker sköter butiksbiträdet enklare expediering, men i andra butiker krävs omfattande specialkunskaper, t.ex järn-, dator- och guldsmedsaffärer.

Förutom försäljning ingår ofta kassatjänstgöring och redovisning av dagens kassa. Som butiksbiträde deltar du också ofta i beställning, uppackning, prismärkning och påfyllning av varor. Det gäller att alltid bemöta kunderna väl, plocka, städa, prismärka och se till att varor exponeras på ett attraktivt sätt.

Som butiksbiträde och säljare är du ofta en del av ett arbetslag, där alla tillsammans har ett ansvar för arbetsuppgifterna. En person är ofta ansvarig för en varugrupp och ser till att allt som gäller till exempel grönsaker, mejerivaror, sportartiklar eller damkläder är i ordning.

Arbetet kan vara påfrestande för ben och rygg. Kassaarbete kan medföra belastning på armar, axlar och nacke. Därför förekommer arbetsrotation i vissa butiker vilket innebär att du växlar mellan olika arbetsuppgifter.

Du bör vara inställd på att jobba helger och kvällar enligt schemalagda arbetstider. Arbetstempot varierar beroende på kundflödet. Trender och årstider ger olika kundflöden. Även vädret och storhelger påverka hur många kunder du möter som butiksbiträde. 

Utbildning

Genomförd gymnasieutbildning är oftast ett krav. Inom gymnasieskolan finns Handels- och administrationsprogrammet, inriktning Handel och service.

Yrkesfilm

Therese Lindgren testar...

Visste du att...?

... den mest populära färgen på strumpor, som svenskarna köper, är svart, den står för ca hälften av antal sålda strumpor. Det säljs 13 kg textilier per person/år i Sverige.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

1328 Lediga jobb

ICA Supermarket Bjästa söker Sommarjobbare/Extrapersonal

Arbetsgivare / Ort: Bjästa Handel AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-12-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Butikssäljare
  • dagligvaror/Medarbetare
  • dagligvaror

Om jobbet
Butikssäljare Hej! Vi söker nu sommarjobbare/extrapersonal. Främst kommer arbetet ske under veckorna 24-33, men även kväll och helg. Vi kommer att kalla till intervjuer löpande. Kvalifikationer • Erfarenhet från kassaförsäljning i dagligvaruhandeln  • Erfarenhet av personlig service • Energigivare • Flexibel • Matintresse • Problemlösare • Samarbetsvillig
Arbetsgivare
Bjästa Handel AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

ICA Kvantum Södra Sandby söker butiksmedarbetare!

Arbetsgivare / Ort: Personalica AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-29
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Butikssäljare
  • dagligvaror/Medarbetare
  • dagligvaror

Om jobbet
ICA Kvantum Södra Sandby söker butiksmedarbetare! Om butiken Butiken grundades år 1927 som ett litet charkuteri på Backgatan i Södra Sandby. Lokalerna var små där Ebba stod i köket och tillverkade charkuterier och Oskar styckade kött. Idag är ICA Kvantum Södra Sandby en butik med cirka 80 anställda, som har ett stort fokus på färskvaror och där charkuteriprodukterna från förr fortfarande tillverkas och säljs i butiken under varumärket Anderssons KÖK. Butiken strävar efter att vara en modern handelsplats som utvecklas med tiden. Affärsidén “Den nya matmarknaden möter det traditionella hantverket” speglar tydligt företagets vision. Om tjänsten Nu söker vi engagerad medarbetare till butiken med varierande arbetsuppgifter inom kassa och varuplock . För att passa in i rollen ser vi att du är serviceminded och har ett högt arbetstempo. Med ICAs värderingar (Enkelhet, engagemang, entreprenörskap) strävar du efter att överträffa kundernas förväntningar gällande inspiration och kundservice. Krav för tjänsten är tidigare erfarenhet från dagligvaruhandel. Meriterande för tjänsten är tidigare arbetserfarenhet från ICA med kunskap i ICA:s system. Tjänstens omfattning är 30 h / vecka med varierande arbetstider morgon, kväll och helger. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Lön enligt handels kollektivavtal. Intervjuer sker löpandes så skicka in din ansökan idag! Om oss Tjänsten avser anställning direkt hos butiken. Rekryteringsprocessen hanteras i sin helhet av ICA-butiken. Personalica är en jobbsajt för arbetssökare som söker jobb på ICA-butik. Företaget är fristående från ICA Gruppen koncernen och ICA-handlarnas Förbund.
Arbetsgivare
Personalica AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Koordinator Göteborg

Arbetsgivare / Ort: Rg Marknadspartner AB / GÖTEBORG
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-12-29
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

RG Marknadspartner erbjuder säljfrämjande tjänster såsom varuplock, varudemonstrationer, säljtjänster och event till kunder inom dagligvaruhandeln och fackhandeln. Vi hjälper våra kunder att öka deras försäljning.

Vi har varit verksamma sedan 1994 och har hela Sverige som arbetsfält. Vårt huvudkontor ligger i Gävle.

Med utgångspunkt i våra värdeord: samarbete, närhet, effektivitet, kvalitét och flexibilitet gör vi våra kunders vardag enklare och bättre.

Beskrivning av tjänsten koordinator

Tjänsten som koordinator innebär att man leder och fördelar arbetet på distriktet. Det genomgående målet är att på sitt område säkerställa god kvalitet på de tjänster som utförs. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.

Arbetsuppgifter

  • Bemanna uppdrag med personal
  • Rekrytera ny personal vid behov
  • Utbilda och lära upp ny personal
  • Arbetsleda vår personal och kvalitetssäkra våra uppdrag
  • Utföra merchandising samt ombyggnader
  • Utveckla distriktet
  • Löpande kontakt med våra kunder
  • Administrera via RG Admin. Dvs. bemanna uppdrag, lägga in bokningar, säkerställa att personalen rapporterar tider och bilder i rätt tid, godkänna tidrapporter etc.
  • Uppföljning av arbetet sker bl a. via nyckeltalsuppföljningar.
  • Aktivt delta vid våra gemensamma aktiviteter såsom veckomöten, konferenser, utbildningar etc.

Personalprofil

  • DVH-vana
  • Klara av och ha en vilja att plocka och utföra ombyggnader
  • Körkort och bil
  • Datavana. Bekväm med Excel o Word. Klara av RG Admin.
  • Acceptera att arbetstiderna inte alltid är kl. 8–17
  • Strukturerad, högpresterande och ansvarstagande.
  • Eget driv och lösningsorienterad.
  • Gilla att axla ansvaret för distriktet och arbetsleda personal.


Ansökan med foto skickas till [email protected] märkt ”Koordinator Göteborg”

Arbetsgivare
Rg Marknadspartner AB
40530 GÖTEBORG
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Koordinator Göteborg

Arbetsgivare / Ort: Rg Marknadspartner AB / KUNGÄLV
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-12-29
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

RG Marknadspartner erbjuder säljfrämjande tjänster såsom varuplock, varudemonstrationer, säljtjänster och event till kunder inom dagligvaruhandeln och fackhandeln. Vi hjälper våra kunder att öka deras försäljning.

Vi har varit verksamma sedan 1994 och har hela Sverige som arbetsfält. Vårt huvudkontor ligger i Gävle.

Med utgångspunkt i våra värdeord: samarbete, närhet, effektivitet, kvalitét och flexibilitet gör vi våra kunders vardag enklare och bättre.

Beskrivning av tjänsten koordinator

Tjänsten som koordinator innebär att man leder och fördelar arbetet på distriktet. Det genomgående målet är att på sitt område säkerställa god kvalitet på de tjänster som utförs. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.

Arbetsuppgifter

  • Bemanna uppdrag med personal
  • Rekrytera ny personal vid behov
  • Utbilda och lära upp ny personal
  • Arbetsleda vår personal och kvalitetssäkra våra uppdrag
  • Utföra merchandising samt ombyggnader
  • Utveckla distriktet
  • Löpande kontakt med våra kunder
  • Administrera via RG Admin. Dvs. bemanna uppdrag, lägga in bokningar, säkerställa att personalen rapporterar tider och bilder i rätt tid, godkänna tidrapporter etc.
  • Uppföljning av arbetet sker bl a. via nyckeltalsuppföljningar.
  • Aktivt delta vid våra gemensamma aktiviteter såsom veckomöten, konferenser, utbildningar etc.

Personalprofil

  • DVH-vana
  • Klara av och ha en vilja att plocka och utföra ombyggnader
  • Körkort och bil
  • Datavana. Bekväm med Excel o Word. Klara av RG Admin.
  • Acceptera att arbetstiderna inte alltid är kl. 8–17
  • Strukturerad, högpresterande och ansvarstagande.
  • Eget driv och lösningsorienterad.
  • Gilla att axla ansvaret för distriktet och arbetsleda personal.


Ansökan med foto skickas till [email protected] märkt ”Koordinator Göteborg”

Arbetsgivare
Rg Marknadspartner AB
44230 KUNGÄLV
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Koordinator Göteborg

Arbetsgivare / Ort: Rg Marknadspartner AB / KUNGSBACKA
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-12-29
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

RG Marknadspartner erbjuder säljfrämjande tjänster såsom varuplock, varudemonstrationer, säljtjänster och event till kunder inom dagligvaruhandeln och fackhandeln. Vi hjälper våra kunder att öka deras försäljning.

Vi har varit verksamma sedan 1994 och har hela Sverige som arbetsfält. Vårt huvudkontor ligger i Gävle.

Med utgångspunkt i våra värdeord: samarbete, närhet, effektivitet, kvalitét och flexibilitet gör vi våra kunders vardag enklare och bättre.

Beskrivning av tjänsten koordinator

Tjänsten som koordinator innebär att man leder och fördelar arbetet på distriktet. Det genomgående målet är att på sitt område säkerställa god kvalitet på de tjänster som utförs. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.

Arbetsuppgifter

  • Bemanna uppdrag med personal
  • Rekrytera ny personal vid behov
  • Utbilda och lära upp ny personal
  • Arbetsleda vår personal och kvalitetssäkra våra uppdrag
  • Utföra merchandising samt ombyggnader
  • Utveckla distriktet
  • Löpande kontakt med våra kunder
  • Administrera via RG Admin. Dvs. bemanna uppdrag, lägga in bokningar, säkerställa att personalen rapporterar tider och bilder i rätt tid, godkänna tidrapporter etc.
  • Uppföljning av arbetet sker bl a. via nyckeltalsuppföljningar.
  • Aktivt delta vid våra gemensamma aktiviteter såsom veckomöten, konferenser, utbildningar etc.

Personalprofil

  • DVH-vana
  • Klara av och ha en vilja att plocka och utföra ombyggnader
  • Körkort och bil
  • Datavana. Bekväm med Excel o Word. Klara av RG Admin.
  • Acceptera att arbetstiderna inte alltid är kl. 8–17
  • Strukturerad, högpresterande och ansvarstagande.
  • Eget driv och lösningsorienterad.
  • Gilla att axla ansvaret för distriktet och arbetsleda personal.


Ansökan med foto skickas till [email protected] märkt ”Koordinator Göteborg”

Arbetsgivare
Rg Marknadspartner AB
43430 KUNGSBACKA
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.