På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Butikschef

Butikschef

En butikschef eller detaljhandlare driver ett företag som säljer olika varor direkt till kunden. Det är ett arbete som kräver ledaregenskaper, organisationsförmåga och servicekänsla. Liknande yrkestitlar kan vara bl.a Butiksägare, Butiksansvarig, Butiksinnehavare, Butiksledare och Varuhuschef.

Som butikschef har du det ekonomiska ansvaret för företaget, vilket innebär att göra budget och följa upp att den stämmer. Att göra budget innebär att du planerar för vilka kostnader butiken får ha och hur mycket som ska säljas under en viss tid. Du ansvarar även för inköp och lagerhållning.

Butikschefer sköter också personalfrågor, vilket ställer krav på att du är en god ledare och kan entusiasmera din personal. Du planerar arbetsscheman och utformar en bra arbetsorganisation. Butikschefen eller handlaren är också den som ansvarar för utformningen av butiken och planerar och genomför lokala annons- och reklamkampanjer.

Utbildning

Kunskapskraven ökar inom detaljhandeln. För butikschefer är det viktigt att ha ordentliga kunskaper i ekonomi, bokföring och budgetering för att klara att sköta ekonomin i sina butiker. Du bör också ha kunskaper i marknadsföring och att leda ett företag.

Gymnasieutbildning för handeln finns på det treåriga Handels- och administrationsprogrammet, inriktning Handel och service. Påbyggnadsutbildningar kan finnas inom Yrkeshögskolan.

Arbetsplats

Butikschefer kan jobba i många olika slags butiker och varuhus. Kläd-, livsmedels- och sportaffärer är bara några exempel. Du kan antingen själv äga butiken eller driva den som en del av en kedja, som ägs av ett större företag.

En annan affärsform är så kallad franchising, vilket innebär att butikschefen får betala för att använda en känd affärsidé och ett koncept för hur butiken ska se ut. McDonalds, Body Shop och Seven Eleven är exempel på butikskedjor som erbjuder denna affärsform.

Yrkesfilm

Therese Lindgren testar...

Visste du att...?

... GeKås i Ullared, ”den stora gula butiken”, under en enda dag kan ha upp till 29 000 kunder och sälja varor för 38 miljoner kronor.

Visa mer
Visa mindre

218 Lediga jobb

Butikschef till vår nya KungSängen-butiken i Luleå

Arbetsgivare / Ort: Kungsängen Produktion AB / LULEÅ
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 26 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Butikschef

Färdigheter
Krav
  • Butiksvana
  • fackhandel
  • Budgetansvar
  • Säljledning
  • Säljcoachning
  • Handledarerfarenhet

Om jobbet

KungSängen grundades 1998 och är idag en ledande detaljhandelskedja och producent av sängar och sovrumsaccessoarer med 36 egna butiker och internetförsäljning i Sverige samt återförsäljare i Finland.


KungSängen erbjuder under eget varumärke kvalitativa sängar, skräddarsydda efter kundens önskemål, som tillverkas lokalt i Enköping för att därefter levereras hem till kunderna utan mellanhänder. Bolaget omsätter ca 300 miljoner kronor och har ca 170 anställda. Private Equitybolaget Litorina är sedan 2015 ny huvudägare i koncernen och har tillsatt en ny styrelse och VD. KungSängen står inför en expansiv fas med stor utvecklings- och tillväxtpotential där ambitionen är att skapa en hög tillväxt under god lönsamhet Som butikschef inom KungSängen är man en spelande coach, som leder genom att agera förebild i sälj- och butiksarbete. Merparten av arbetstiden arbetar man som säljare i butik. Man har även ett ansvar för att utveckla den lokala butiken på orten, leda medarbetare och arbeta med uppföljning och coachning.


Personliga egenskaper

o Kund och säljorienterad - stort intresse för / gedigen kunskap inom försäljning och kundbemötande

o Ansvarstagande

o Lösningsorienterad - kunna se lösningar och möjligheter att utvecklas

o Ledaregenskaper - kunna inspirera andra till att agera annorlunda, bra på att ge konstruktiv feedback

o Pedagogisk förmåga

o Intresse för inredning och design, förmåga att se vad som behöver göras inom driften av butik.


Krav

o Gymnasieutbildning

o Minst 3 års relevant arbetslivserfarenhet (butiksdrift, försäljning, service)

o Minst 3 års ledarerfarenhet

o Dokumenterat goda försäljningsresultat

o IT-kunskaper; Office-paketet, god användare av Navision eller motsvarande butiksdatasystem

o Erfarenhet av ledarskap med goda resultat - ansvar för medarbetares utveckling, motivation och delaktighet.

o B-Körkort


Meriterande

o Erfarenhet av kundansvar (serviceärenden, kundnöjdhet)

o Dokumenterad utbildning inom försäljning/ledarskap

o Kunskap inom exponering och skyltning





Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden:

. Ansvara för butikens drift

. Arbeta med tydliga försäljningsmål och nyckeltal

. Inspirera, följa upp och coacha inom försäljning och kundbemötande

. Personalansvar, ansvar för schema och optimera bemanning efter företagets verksamhet

. Utbilda i och upprätthålla KungSängens Säljprocess

. Bidra till att höja kunskapsnivån inom hälsa, sömn och KungSängens produkter

. Bidra till positiv stämning, högt kundfokus och ökat engagemang kring försäljning och lönsamhet

Arbetsgivare
Kungsängen Produktion AB
Betongvägen
97345 LULEÅ
Hemsida: http://www.kungsangen.com
Ansökan
Ansök senast 26 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Butikschef - Bergvik, Karlstad

Arbetsgivare / Ort: Kappahl Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 26 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Butikschef

Om jobbet
Kappahl finns till för att hylla mångfalden i vardagen. Vi vill bredda definitionen av mångfald till att inkludera många olika sätt att leva – som ger alla friheten att vara sitt sanna jag, alltid. Kappahl Group grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med runt 370 Kappahl- och Newbie-butiker samt Shop Online i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Polen och Storbritannien. Kappahl-teamet består av 4000 kollegor på 400 arbetsplatser i tio länder med olika bakgrund, ålder, kunskaper och klädstil. Den gemensamma drivkraften är att erbjuda mode som passar livet för många människor och livsstilar. Ett ansvarsfullt mode som känns rätt, för den som bär det och för världen omkring oss. Idag är 70% av produkterna hållbarhetsmärkta. Målet är att 100% ska vara producerade i mer hållbara material senast år 2025. Mer information på www.kappahl.se Till Bergvik   söker vi nu  en säljande och coachande butikschef!  BUTIKSCHEF PÅ KAPPAHL Som butikschef på Kappahl ansvarar du för att driva aktiviteter och organisera butiken så att försäljningsmål nås. Du kommer att vara säljledare i ditt team, där du kommer att arbeta med sälj och service såväl i kassa som på golv, merförsäljning och varuhantering- och exponering tillsammans med dina medarbetare. Du har helhetsansvar över alla butikens funktioner, inklusive personalansvar. Schemaläggning, rekrytering, planering och att leda förändringar i arbetsrutiner utefter våra ramar för kedjedrift ingår i arbetsuppgifterna. DIN KOMPETENS OCH PERSONLIGHET Vi vill att du har tidigare erfarenhet av ledande befattningar inom detaljhandeln, där vi gärna ser att du arbetat inom modebranschen. Eftergymnasial utbildning inom handel, ekonomi eller ledarskap är starkt meriterande. Vi söker dig som är en given ledare i ett säljande team. Du är tydlig i din kommunikation och arbetar med coaching och feedback som verktyg. För dig är utveckling av ditt team den självklara vägen för att nå framgång. Du brinner för sälj och service och är resultatinriktad. Som person är du energisk och tävlingsinriktad, och drivs av att nå uppsatta mål. Ingenting är omöjligt i din värld! Kappahl verkar i en föränderlig bransch, därför söker vi dig som lätt kan ändra fokus och prioritera om.  Du har lätt för att känna igen dig i Kappahls värdeord – Inclusive, Courageous och Joyful.  Ingen dag är den andra lik hos oss på Kappahl, och älskar du liksom vi utmaningar och att arbeta i ett högt tempo är det dig vi söker! VI ERBJUDER Anställningsform: Tillsvidare med provanställning Arbetstid: Heltid, 5 dagar i veckan, inkl kvällar och helger Tillträde: Enligt överenskommelse Som medarbetare hos oss får du Möjligheter att utvecklas En arbetsplats där medarbetarna trivs Ett ledarskap som kännetecknas av resultatfokus och teamkänsla. Förmånlig personalrabatt Motionsbidrag och andra förmåner   Kappahl tar nu fortsatta kliv mot framtiden. Vi vill med våra starka varumärken hylla mångfalden i vardagen, vi arbetar tätt med att skapa attraktiva kunderbjudanden till vår målgrupp baserad på kännedom om vad vår kund vill ha.  Läs mer om vår arbetsplats på  www.kappahl.se/jobba-hos-oss .  ANSÖKAN Berätta i din ansökan vad som gör dig till en riktigt bra butikschef! Din ansökan ser vi fram emot snarast då vi tillämpar löpande urval, tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag.  Sista ansökningsdag:  2021-09-26 Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta regionchef Klas Olsson på 0704-705927
Arbetsgivare
Kappahl Sverige AB
Hemsida: http://kappahl.com
Ansökan
Ansök senast 26 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Vi söker franchisetagare till Circle K Hulta Borås

Arbetsgivare / Ort: Circle K Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 26 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-08-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Butikschef

Om jobbet
Job Description Söker du efter nya möjligheter eller början på en livslång karriär? Oavsett vart du är på väg, låt oss göra resan tillsammans. Är du redo för klivet att driva eget inom Circle K:s starka varumärke? Vi söker ny Franchisetagare till vår station Circle K Hultasjögatan i Borås! Stationen ligger vid Hultamotet efter riksväg 40, i stadsdelen Hulta. Den är byggd enligt Circle K:s koncept Total Store och har släputhyrning samt biltvätt. Finns även möjlighet att bedriva biluthyrning. Som Franchisetagare i Circle K Sverige AB får du tillgång till ett starkt koncept samt ett varumärke med gott renommé. Du driver servicestationen som egenföretagare med eget aktiebolag och samarbetar lojalt inom Circle K:s koncept. Circle K rustar nu för framtiden - med kunniga och motiverade medarbetare samt ett tydligt kunderbjudande har vi ambitionen att vara de bästa i branschen inom service & kvalitet. Vi strävar efter att underlätta våra kunders vardag genom att vara modiga, öppna, engagerade och omtänksamma. Vi jobbar globalt med målet att ”To become the world’s preferred destination for convenience and fuel” – är du redo för den resan? Vi söker dig som är affärsdriven och som brinner för att driva en servicestation inom ett starkt varumärke Du drar nytta av det stora företagets alla fördelar som exempelvis inköpsvillkor och marknadsföring. Din station och ditt arbete blir en viktig länk i en väl inarbetad och stark stationskedja. Du är en god ledare som förstår vikten av att motivera och leda dina medarbetare. Du har fokus på detaljer och även ett bra grepp om affärens helhet. Kvalitet och kundservice är nyckelbegrepp för hur du driver verksamheten. Du skall ha god ekonomi samt gärna ha erfarenhet från liknande verksamhet. Tillträde är planerat så snart som möjligt, dock med ambitionen senast november-december. Vid frågor om rollen/stationen är du välkommen att kontakta Thomas Zackrisson på [email protected] Sista ansökningsdag: 10:e september 2021, inkomna ansökningar utvärderas dock löpande.
Arbetsgivare
Circle K Sverige AB
Ansökan
Ansök senast 26 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kjell & Company söker Butikschef till Centralen, Stockholm!

Arbetsgivare / Ort: Kjell & Co Elektronik AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 26 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Hej! Inom retail och inte minst på Kjell & Company går utvecklingen i rask takt och vi utvecklar ständigt nya vägar för att möta våra kunders nya behov, alltid med Service i världsklass som given målsättning. Just nu är vi i full transformation från butiker till Service Points. I en Service Point möter vi inte bara våra kunder fysiskt utan även digitalt, alltid med kundens behov i fokus.  Se nedan för ett par av de initiativ som i detta nu byggs upp på Kjell & Company!  • 1-to-1 meeting! Leverera Service i världsklass till våra kunder, digitalt, på distans.  • Chat! Hjälp våra kunder direkt på hemsidan genom vår chattsupport  • Live shopping! Sprid kunskap och intresse för tekniklösningar via vår livestream.  • Kjell Tekniker! Besök våra kunder och leverera tekniska lösningar direkt i hemmet.  Vi söker nu en butikschef, eller som vi tänker att det heter inom kort, Service Point Manager, till vårt fantastiska team på T - Centralen med genuint intresse för ledarskap och försäljning.   Du är en person som älskar utmaningar och samtidigt möjligheten att göra skillnad. Vi ser gärna att du har en tydlig ledarprofil, älskar försäljning och genom ditt team vill skapa framgång samtidigt som du brinner för att ge service i världsklass varje dag.  Du trivs med att jobba mot uppsatta mål och är samtidigt duktig på att leda dina säljare i med och motgång. I din välpackade ryggsäck har du alltid med dig ditt coachande sätt, din sociala kompetens, driftighet, energi och stabilitet men vet såklart att det är tillsammans med teamet och er förmåga tillsammans som utgör den främsta skillnaden.  Du ser en redan etablerad kundnöjdhet som en möjlighet och självklarhet till fortsatt utveckling, du vet ju trots allt att ditt jobb, förutom att vara en grym förebild och säljare, är att säkerställa att butiken i slutändan når sina försäljnings – och lönsamhetsmål.  I rollen som butikschef arbetar du nära din närmsta chef och tillsammans sätter ni upp ramarna för ert samarbete.  Redo? Tveka inte på att skicka in din ansökan redan idag!  Rekrytering sker löpande, med start omgående. Vi erbjuder handels kollektivavtal, ansvarstillägg, bonussystem, friskvårdsbidrag och vassa internutbildningar.  Jag ser fram emot att läsa din ansökan!  Väl mött!  Torbjörn, Rekryteringsteamet 
Arbetsgivare
Kjell & Co Elektronik AB
Hemsida: http://www.kjell.com/
Ansökan
Ansök senast 26 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Vikarierande butikschef till Cubus i Karlskrona

Arbetsgivare / Ort: Cubus AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 26 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-08-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Butikschef

Om jobbet
Cubus är en av Skandinaviens största modekedjor med över 300 butiker i fyra länder. Genom vår ledande position på trend och design lägger vi stor vikt på utveckling av kollektioner som skall vara ett självklart val av mode till ett bra pris för kvinnor, män och barn. Vi har närmare 3.200 anställda, som alla spelar en avgörande roll för vår framgång. Cubus är en del av Varner som består av 9 fashionkoncept med närmare 8500 medarbetare och över 1200 butiker fördelat på 5 länder. Varner Service Office ligger i Slependen utanför Oslo. Cubus söker en butikschef som skapar resultat och brinner för försäljning och service på en hög nivå.   Vi söker en vikarierande butikschef till vår butik i Karlskrona. Vikariatet är fram till mars 2022 och på 40 h/v. Som butikschef är det ditt ansvar att butiken drivs på bästa sätt. Ledarskap och drift samt att kunden möter en inspirerande butik som ger lust att handla. Butiken skall vara redo och i linje med gällande koncept och kampanjer. Personalansvar, rekrytering och utveckling av medarbetare är en del av arbetet. För att varje butik skall leverera de resultat som förväntas, är det avgörande att vi har ledare som har en grundläggande förståelse för ekonomisk drift.  Har Du de kvalifikationer som krävs? Resultatinriktad och stresstålig Arbetar självständigt och är initiativtagande Motiverande och bra på att utveckla dina medarbetare God ekonomisk förståelse Är strukturerad och målinriktad Har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter Om svaret är ja och du i tillägg har ett brinnande intresse för mode, är positiv och har ett glatt humör -då har vi ett spännande jobb som väntar på dig! Vi kan erbjuda dig: En ledarroll i en välfungerande kedja med positiv tillväxt. En spännande vardag med många utmaningar Ordnade arbetsförhållanden och bra personalrabatter Möjligheter för personlig utveckling Goda karriärmöjligheter Hos oss kan du komma långt med engagemang, rätt inställning och de rätta kvalifikationerna! Tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningsdag. Vi ser fram emot din ansökan!
Arbetsgivare
Cubus AB
Hemsida: http://www.cubus.com
Ansökan
Ansök senast 26 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.