På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Butikschef

Butikschef

En butikschef eller detaljhandlare driver ett företag som säljer olika varor direkt till kunden. Det är ett arbete som kräver ledaregenskaper, organisationsförmåga och servicekänsla.

Liknande yrkestitlar kan vara bl.a Butiksägare, Butiksansvarig, Butiksinnehavare, Butiksledare och Varuhuschef.

Butikschefer kan jobba i många olika slags butiker och varuhus. Kläd-, livsmedels- och järnaffärer är bara några exempel. De kan antingen själva äga butiken eller driva den som en del av en kedja, som ägs av ett större företag. En annan affärsform är så kallad franchising, vilket innebär att butikschefen får betala för att använda en känd affärsidé och ett koncept för hur butiken ska se ut. McDonalds, Body Shop och Seven Eleven är exempel på butikskedjor som erbjuder denna affärsform.

Som butikschef har man det ekonomiska ansvaret för företaget, vilket innebär att göra budget och följa upp att den stämmer. Att göra budget innebär bland annat att man planerar vilka kostnader butiken får ha och hur mycket som ska säljas under en viss tid.

Butikschefer sköter också personalfrågor, vilket kräver att de är bra ledare och kan entusiasmera sin personal. De ska till exempel tillsammans med personalen lägga upp arbetsschema och utforma en bra arbetsorganisation. Butikschefen eller handlaren är också den som ansvarar för utformningen av butiken och planerar och genomför lokala annons- och reklamkampanjer.

Inköp, försäljning och lagerhållning är andra ansvarsområden för butikschefer. I ett större företag kan butikschefer överlåta vissa av dessa uppgifter till sina anställda.

Allt försäljningsarbete handlar om kundkontakter och det är därför viktigt för butikschefer att vara försäljnings- och serviceinriktade samt intresserade av att stå till tjänst med råd och upplysningar. De träffar dagligen nya människor. Kontakterna med kunderna och leverantörerna är betydelsefulla.

Utbildning

Kunskapskraven ökar inom detaljhandeln. För butikschefer är det viktigt att ha ordentliga kunskaper i ekonomi, till exempel bokföring och budgetering för att klara att sköta ekonomin i sina butiker. De bör också ha kunskaper i marknadsföring och i hur man leder ett företag. Det är en stor fördel att ha gått kurser i ledarskap.

Gymnasieutbildning för handeln finns på det treåriga Handels- och administrationsprogrammet, inriktning Handel och service. Påbyggnadsutbildningar kan finnas inom Yrkeshögskolan.

Framtidsutsikter

De senaste åren har det skett många nyetableringar av varuhus och kedjor, framför allt inom partihandeln. I denna omstruktureringsprocess pressas de mindre enheterna successivt ut från marknaden. Det finns en tendens till uppdelning av arbetsmarknaden i en del för kvalificerade försäljare och en annan där kraven på erfarenhet och specialkompetens är lägre. Konsekvensen blir bland annat att efterfrågan på kvalificerade säljare och vissa mellanchefer blir relativt sett större. Samtidigt är försäljare inom fackhandeln ett vanligt ingångsyrke och det finns många arbetssökande inom yrket. Konkurrensen om de lediga jobben kommer även fortsättningsvis vara mycket stor.

Visste du att...?

... GeKås i Ullared kan under en enda dag ha upp till 29 000 kunder och sälja varor för 38 miljoner kronor.

Länktips

10 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.