
- Start
- Yrken
- Administration & ekonomi
- Ekonomiansvarig
Utbildning
Det finns ingen speciell utbildning som leder till att man får jobb som ekonomiansvarig. Många nuvarande ekonomiansvariga är utbildade Civilingenjörer, Civilekonomer eller har kandidatexamen i Ekonomi eller i Internationella Affärer.
På gymnasiet rekommenderas det i första hand utbildning på Ekonomiprogrammet.
Grundläggande vuxenutbildning kan finnas inom yrkeshögskolan.
Övrigt
Ackordslön - en rörlig ersättning som bestäms av hur mycket arbete den anställde har utfört, exempelvis så kan "ackord" baseras på det antal "enheter" som producerades under en månad.
Länktips
- ifn.se - Institutet för Näringslivsforskning
- Statens servicecenter - är en myndighet som samordnar de övergripande behoven och skapar volymfördelar och kostnadseffektivitet inom den svenska statsförvaltningen
- Södertörns högskola - Logistik- och ekonomiprogrammet
116 Lediga jobb
Head of Finance till Barona-gruppen i Sverige
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Ekonomichef
På Barona är vi banbrytande och framtidsorienterade problemlösare som hjälper företag och organisationer med kompetensförsörjning. Vi startade 1999 i Finland och finns idag i 10 länder. I Sverige har vi funnits i åtta år och har vuxit mycket organiskt de senaste åren. Under 2019 gjorde vi tre förvärv i Sverige, och sedan dess har vi arbetat med att stärka upp våra centrala funktioner för att skapa en stark och enhetlig organisation. Som ett led i detta arbete fortsätter vi nu att bygga vår nya finansfunktion, som står inför många spännande förändringar och utvecklingsprojekt. Baronagruppen består i Sverige av totalt 500 medarbetare med kontor i Solna, Malmö, Göteborg, Falun och Strömsund.
Vad kan vi erbjuda dig?
Som Head of Finance kommer du att leda och utveckla vår nya finansfunktion, ha personalansvar för inledningsvis två medarbetare och ingå i den svenska ledningsgruppen. Du får vara med på en fantastisk tillväxtresa där du är en nyckelspelare i vår landsorganisation och samtidigt får arbeta i nära relation med vår finska ekonomifunktion.
I Sverige är vi ett glatt, energiskt team som motiveras av att hitta de bästa lösningarna för våra kunder, utveckla våra medarbetare, våra interna processer och hitta de bästa jobben till våra kandidater. Vi är en snabbrörlig, entreprenöriell organisation där du snabbt kan se resultaten av ditt arbete. Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Du utgår från Stockholm, men resor inom och utanför landet kan förekomma.
Dina ansvarsområden:
Baronas Head of Finance är huvudansvarig för ekonomifunktionen i Sverige, verksamheten omfattar fem legala enheter och rollen innebär personalansvar för två medarbetare. Du är medlem i den svenska ledningsgruppen och ansvarig för att redovisning och lön sköts strukturerat och att rapportering till koncern sker inom givna deadlines. I ledningsgruppen bidrar du med input i affärsfrågor och du är även huvudansvarig för budget och prognosrutiner.
Du är ansvarig för och delaktig i den löpande redovisningen. Du arbetar operativt främst med det största av våra fem bolag. Du kommer att vara ansvarig för samtliga bolags årsredovisningar och deklarationer samt ha det övergripande ansvaret för kontakten med vår revisor.
Vi önskar utveckla vårt arbete med ekonomisk uppföljning och tillsammans med affärschefer, kollegor i Finland och ditt eget team har du ansvaret för detta arbete. Baronas Head of Finance kommer även att ansvara för att utvecklingen av vårt nya affärssystem fortskrider och att integrationerna med våra befintliga system förfinas då detta är avgörande för att planering och uppföljning av våra affärer fungerar på en detaljerad nivå. Du har regelbunden kontakt med kollegor i Finland och koncernspråk är engelska.
Vem är du?
Vi söker dig som har relevant eftergymnasial utbildning inom ekonomi och gärna vana av att arbeta i en matrisorganisation i internationell miljö. Du är en ansvarstagande, kommunikativ och noggrann teamspelare.
Vi söker dig med följande bakgrund:
- Flerårig erfarenhet av löpande bokföring och självständig i upprättande av bokslut, årsredovisning och deklarationer
- Erfarenhet av lönearbete
- Erfarenhet och/eller stort intresse av ledarskap
- Goda systemkunskaper och ett gediget systemintresse, meriterande med kunskaper i Navision, RecMan och Hogia Lön Plus
- Mycket goda kunskaper i Microsoft Office, specifikt Excel
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska
- En problemlösande, modig, uthållig och målmedveten person som är intresserad av system, affärer och utveckling av processer
- Erfarenhet av personalintensiv verksamhet och/eller erfarenhet från revisionsbyrå är meriterande
Vi behandlar alla ansökningar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstidens slut. Vi tar inte emot ansökningar via epost, men för frågor, kontakta VD Johanna Mix på [email protected] eller telefon 072-0772113.
Avdelningschef Ekonomi och upphandling till Göteborgs Spårvägar
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Ekonomichef
Göteborgs Stads Kollektivtrafik AB
Ekonomichef till Kristianstads kommun
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Ekonomichef
Ekonomichef med intresse för förändringsarbete
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Ekonomichef
Ekonomichef/CFO till vår kund i Norrköping
Har du flerårig erfarenhet av controller och känner att det är dags att växla upp till CFO, eller har du redan erfarenhet i rollen som CFO/ekonomichef och vill ha en ny utmaning? Då kan detta vara jobbet för dig!
Meritmind söker nu för kunds räkning en interim ekonomichef med placering i Norrköping. Rollen är omväxlande och du kommer att arbeta både operativt och strategiskt i en organisation i ständig förändring och utveckling. Du kommer att ingå i ledningsgrupp, rapportera direkt till VD samt inneha personalansvar för ett mindre team.
Tjänsten är ett konsultuppdrag med start omgående och uppdraget beräknas pågå i ca 6 månader. För rätt person finns möjlighet att bli överrekryterad till vår kund.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Planera, fördela och leda arbetet inom ekonomifunktionen
- Bokslutsarbete och årsredovisning
- Budget- och prognosarbete
- Analys och resultatuppföljning
- Utveckla och ta fram relevanta nyckeltal för verksamheten
- Likviditetsplanering och uppföljning
- Löpande kontakt med bank och revisorer
- Driva och effektivisera processer inom ekonomi
Kvalifikationer och erfarenhet:
- Relevant utbildning inom ekonomi
- Minst 5 års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete med fördel från controlling
- Meriterande om du har erfarenhet av personalansvar
- Behärskar svenska och engelska i tal och skrift
- God systemvana och excelkunskap
Personliga egenskaper:
För att trivas i rollen som ekonomichef hos vår kund är du med fördel en handlingskraftig person med stort driv och kommunikativ förmåga. Du är ansvarsfull och självgående och ditt arbetssätt beskrivs som noggrant och analytiskt. Som person är du idérik, flexibel och lösningsorienterad. Du har en god social kompetens, är lyhörd mot din omgivning och visar på en god samarbetsförmåga.
Om Meritmind
Meritmind är företaget för kvalificerade tjänster inom ekonomiområdet med kontor i Stockholm, Malmö, Göteborg, Västerås och Linköping. Vi har ett starkt varumärke och är ledande inom vår nisch där vi bistår företag och organisationer med interimstjänster, rekrytering samt förändringsledning. Meritmind grundades år 2000, har ca 370 anställda och omsätter ca en halv miljard. Läs mer om vår verksamhet på www.meritmind.se
Meritmind AB
Ekonomichef till AutoConcept Insurance, Kungsbacka
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Ekonomichef
Jerrie AB
Ekonomichef/Enhetschef
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Ekonomichef
REGION GOTLAND
SSAB - Service Manager Purchase & Freight Invoices
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Ekonomichef
Do you want a challenging and stimulating position in an international environment with opportunity to develop yourself professionally and personally? In this role, you will lead people and manage service delivery for Purchase and Freight Invoices in Global Business Services. The location is Oxelösund or Borlänge.
About the position
We are seeking a manager with leadership experience and great interest in finding the potential in people and processes, and who has the courage to develop that potential. To be part of Global Business Services means that you work towards delivering common, harmonized and cost efficient services (shared services) to Divisions, Group Finance as well as to other internal and external customers. This position offers a great opportunity to be part of a service organization in an interesting phase. During the spring of 2021 SSAB insource finance processes (purchase invoice handling) which mean closer interfaces and collaboration with Polish colleagues. You will be a leader for a team that continuously grow stronger through individual and team knowledge, competence and collaboration.
GBS is a group support function that deliver services in the area of Finance, Sales and Purchase support.
Key tasks of the role
As Service Manager for Purchase invoices and freight in Sweden your main tasks are to lead, manage and develop people and teams according to SSAB criteria. The team is working to ensure correctness in accounts payable, invoice processing and period end closing of Accounts Payable. In daily work you and your team both support and challenge ways of working and this requires you to be proactive and professional. Continuous improvement work and project involvement are part of the teams daily work.
You will be responsible for daily service delivery related to purchase invoices insuring cost efficiency and quality. You will contribute to development of processes together with colleagues in the whole GBS (Sweden, Poland and Finland) and with main internal customers such as Procurement, Divisional Finance and other business owners. You will establish and manage good relationships with all these internal customers.
You will report to GBS Country Manager Sweden and be part of the GBS Sweden management team.
Travelling is part of work.
Your qualifications
- University/Bachelor degree or similar
- Knowledge and experience of financial processes and customer services
- Manager experience is a merit
- Experience from accounts payable processes and/or freight invoice handling
- Leadership and collaboration skills
- Fluent in English
- Good communication skills
- Business understanding skills
We offer
A challenging and stimulating position in an international environment with opportunity to develop yourself professionally and personally.
Application
Send your application no later than 7th of March
For more information, please contact
Linda Folkesson, Manager GBS Sweden, phone +70 282 09 83
Information regarding the Unions, phone +46 243 700 00 – Borlänge, +46 155 254 000 – Oxelösund.
We decline contacts from recruitment agencies and ad sellers regarding this advertisement.
SSAB is a Nordic and US-based steel company. SSAB offers value added products and services developed in close cooperation with its customers to create a stronger, lighter and more sustainable world. SSAB has employees in over 50 countries. SSAB has production facilities in Sweden, Finland and the US. SSAB is listed on the NASDAQ OMX Nordic Exchange in Stockholm and has a secondary listing on the NASDAQ OMX in Helsinki. www.ssab.com
SSAB Emea AB
Borlänge
78184 Borlänge
Ekonomichef till Kretslopp och vatten
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Ekonomichef
Göteborgs kommun
Ekonomichef
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Ekonomichef
32 liknande yrke(n)
- Avgiftsförvaltare
- Banktjänsteman
- Butikschef
- Civilekonom
- Civilingenjör
- Depåchef
- Diplomerad Gymnasieekonom
- Driftledare-jordbruk
- Ekonom
- Ekonomichef
- Ekonomihandläggare
- Ekonomikommentator
- Ekonomiyrken
- Forensisk accountant
- Löneexpert
- Lönekonsult
- Lönespecialist
- Nationalekonom
- Näringslivsutvecklare
- Platschef inom bygg
- Privatekonom
- Projektcontroller
- Redovisningsekonom
- Redovisningskonsult
- Revisor
- Revisorsassistent
- Riskkapitalist
- Skatterevisor
- Skolintendent
- Skolledare/Rektor
- Stadsbyggnadskoordinator
- VerksamhetsIedare/chef