På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Ekonomiansvarig

Ekonomiansvarig

Utbildning

Det finns ingen speciell utbildning som leder till att man får jobb som ekonomiansvarig. Många nuvarande ekonomiansvariga är utbildade Civilingenjörer, Civilekonomer eller har kandidatexamen i Ekonomi eller i Internationella Affärer.

På gymnasiet rekommenderas det i första hand utbildning på Ekonomiprogrammet.

Grundläggande vuxenutbildning kan finnas inom yrkeshögskolan.

Övrigt

Ackordslön - en rörlig ersättning som bestäms av hur mycket arbete den anställde har utfört, exempelvis så kan "ackord" baseras på det antal "enheter" som producerades under en månad.

Länktips

  • ifn.se - Institutet för Näringslivsforskning
  • Statens servicecenter - är en myndighet som samordnar de övergripande behoven och skapar volymfördelar och kostnadseffektivitet inom den svenska statsförvaltningen
  • Södertörns högskola - Logistik- och ekonomiprogrammet
Visa mer
Visa mindre

116 Lediga jobb

Head of Finance till Barona-gruppen i Sverige

Arbetsgivare / Ort: Barona Professionals AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-01-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
Vill du vara med och bygga upp en ekonomifunktion i en internationell koncern? Är du en utvecklingsorienterad ledare som vill arbeta både strategiskt och operativt? I sådana fall kan vi ha ett mycket spännande jobb för dig!

På Barona är vi banbrytande och framtidsorienterade problemlösare som hjälper företag och organisationer med kompetensförsörjning. Vi startade 1999 i Finland och finns idag i 10 länder. I Sverige har vi funnits i åtta år och har vuxit mycket organiskt de senaste åren. Under 2019 gjorde vi tre förvärv i Sverige, och sedan dess har vi arbetat med att stärka upp våra centrala funktioner för att skapa en stark och enhetlig organisation. Som ett led i detta arbete fortsätter vi nu att bygga vår nya finansfunktion, som står inför många spännande förändringar och utvecklingsprojekt. Baronagruppen består i Sverige av totalt 500 medarbetare med kontor i Solna, Malmö, Göteborg, Falun och Strömsund.

Vad kan vi erbjuda dig?

Som Head of Finance kommer du att leda och utveckla vår nya finansfunktion, ha personalansvar för inledningsvis två medarbetare och ingå i den svenska ledningsgruppen. Du får vara med på en fantastisk tillväxtresa där du är en nyckelspelare i vår landsorganisation och samtidigt får arbeta i nära relation med vår finska ekonomifunktion.
I Sverige är vi ett glatt, energiskt team som motiveras av att hitta de bästa lösningarna för våra kunder, utveckla våra medarbetare, våra interna processer och hitta de bästa jobben till våra kandidater. Vi är en snabbrörlig, entreprenöriell organisation där du snabbt kan se resultaten av ditt arbete. Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Du utgår från Stockholm, men resor inom och utanför landet kan förekomma.

Dina ansvarsområden:

Baronas Head of Finance är huvudansvarig för ekonomifunktionen i Sverige, verksamheten omfattar fem legala enheter och rollen innebär personalansvar för två medarbetare. Du är medlem i den svenska ledningsgruppen och ansvarig för att redovisning och lön sköts strukturerat och att rapportering till koncern sker inom givna deadlines. I ledningsgruppen bidrar du med input i affärsfrågor och du är även huvudansvarig för budget och prognosrutiner.

Du är ansvarig för och delaktig i den löpande redovisningen. Du arbetar operativt främst med det största av våra fem bolag. Du kommer att vara ansvarig för samtliga bolags årsredovisningar och deklarationer samt ha det övergripande ansvaret för kontakten med vår revisor.

Vi önskar utveckla vårt arbete med ekonomisk uppföljning och tillsammans med affärschefer, kollegor i Finland och ditt eget team har du ansvaret för detta arbete. Baronas Head of Finance kommer även att ansvara för att utvecklingen av vårt nya affärssystem fortskrider och att integrationerna med våra befintliga system förfinas då detta är avgörande för att planering och uppföljning av våra affärer fungerar på en detaljerad nivå. Du har regelbunden kontakt med kollegor i Finland och koncernspråk är engelska.

Vem är du?

Vi söker dig som har relevant eftergymnasial utbildning inom ekonomi och gärna vana av att arbeta i en matrisorganisation i internationell miljö. Du är en ansvarstagande, kommunikativ och noggrann teamspelare.

Vi söker dig med följande bakgrund:
  • Flerårig erfarenhet av löpande bokföring och självständig i upprättande av bokslut, årsredovisning och deklarationer
  • Erfarenhet av lönearbete
  • Erfarenhet och/eller stort intresse av ledarskap
  • Goda systemkunskaper och ett gediget systemintresse, meriterande med kunskaper i Navision, RecMan och Hogia Lön Plus
  • Mycket goda kunskaper i Microsoft Office, specifikt Excel
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska
  • En problemlösande, modig, uthållig och målmedveten person som är intresserad av system, affärer och utveckling av processer
  • Erfarenhet av personalintensiv verksamhet och/eller erfarenhet från revisionsbyrå är meriterande

Vi behandlar alla ansökningar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstidens slut. Vi tar inte emot ansökningar via epost, men för frågor, kontakta VD Johanna Mix på [email protected] eller telefon 072-0772113.
 
Arbetsgivare
Barona Professionals AB
Hemsida: www.barona.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Avdelningschef Ekonomi och upphandling till Göteborgs Spårvägar

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs Stads Kollektivtrafik AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
Göteborgs Spårvägar har satt Göteborg i rörelse sedan 1879. Med 141 miljoner spårvagnsresor per år är vi idag den största operatören av kollektivtrafik i Göteborgsregionen. Vi arbetar varje dag, året om för att ge våra resenärer en trygg och säker resa till jobb, skola och fritid. Vill du följa med på vår kvalitetsutvecklingsresa till en spårvagnsresa i världsklass? ARBETSUPPGIFTER Är du vår nya Avdelningschef Ekonomi och upphandling? Göteborgs Spårvägar är inne i en intensiv utvecklingsfas där modernisering, effektivisering samt förbättring av styrning och ledning står i fokus. Vill du vara med på vår kvalitetsutvecklingsresa? Som Avdelningschef Ekonomi och upphandling rapporterar du till VD och ingår i bolagsledningen, där du aktivt medverkar till utveckling, planering, ledning och uppföljning av bolaget som helhet. Ett 70-tal chefer är aktiva i avdelningens processer vilket kräver ett konsultativt förhållningssätt för att underlätta och etablera ett gott samarbete. Du leder genom fyra enhetschefer med ansvar för affärsekonomi, redovisning, lön samt upphandling och inköp. Inom avdelningen arbetar totalt ca 25 medarbetare. Tillsammans med dina underställda enhetschefer driver du utveckling, planering och uppföljning av avdelningens verksamhet. Du säkerställer att bolagets ledning och styrelse får den styrinformation de behöver genom att leda och kvalitetssäkra processer för budget- och prognosarbetet med tillhörande månadsrapportering och analys. Med gott ledarskap visar du riktningen framåt, leder genom personligt föredöme och som kommunikativ ledare skapar du motivation samt engagemang gentemot avdelningens målbilder. Tillsammans med avdelningens nytillsatta ledningsgrupp skapar du en förståelse för vad som förväntas i leverans till bolagsledningsgruppen och styrelsen. In i det pågående bolagsövergripande arbetet för ett moderniserat och kvalitetsinriktat Göteborgs Spårvägar tar du med dig din erfarenhet av att framgångsrikt driva förändringsarbete. Särskilt viktigt är din erfarenhet av digitalisering av arbetssätt, att utveckla affärsekonomin samt att säkerställa en effektiv internkontroll. Ditt ansvarsområde handlar även om införande av budgeteringssystem, förbättring av bolagets budget- och prognosarbete, strukturering av styrinformation, identifiering av effektiviseringspotential i bolagets inköpsprocess mm. Som avdelningschef ansvarar du för avdelningens verksamhetsplan samt att söka information och efterleva för bolaget och avdelningen aktuella lagar, policys, styrande dokument samt ingångna avtal. KVALIFIKATIONER Civilekonomexamen eller likvärdig högskoleutbildning med inriktning redovisning Gedigen erfarenhet från ledande position inkl mål-, resultat-, budget- personalansvar, minimum 8 år Erfarenhet av att leda chefer samt vara del i ledningsgrupp Erfarenhet av ekonomistyrning, budget- och prognosprocess samt uppföljning av resultat och nyckeltal på övergripande nivå eller bolagsnivå Erfarenhet av att leda och driva utvecklingsarbete Erfarenhet av att processorienterat arbete Goda IT-kunskaper, särskilt i Excel Goda kunskaper i svenska, tal och skrift Meriterande Erfarenhet av internkontroll Erfarenhet av ansvar för inbetalning av skatter och avgifter Erfarenhet av lönehantering, kontroll, utbetalning och uppföljning Erfarenhet av upphandlingar och uppföljning av gjorda inköp Erfarenhet av skadereglering och försäkringshantering Erfarenhet av arbete som controller ÖVRIGT Låter det intressant! Då ser vi fram emot din ansökan! Göteborgs Spårvägar är en drogfri arbetsplats varför vi tillämpar drogtest i rekryteringsprocessen inför en nyanställning. Vi använder oss av web baserade urvalstester varför vi ber dig att hålla utkik i din mail.
Arbetsgivare
Göteborgs Stads Kollektivtrafik AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonomichef till Kristianstads kommun

Arbetsgivare / Ort: Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
Jurek Rekrytering & Bemanning erbjuder ett komplett utbud av bemannings- och rekryteringstjänster. Vi rekryterar och hyr ut alltifrån studenter till yrkesverksamma akademiker med mångårig erfarenhet och specialistkompetens. Våra uppdrag är främst inom juridik, ekonomi, HR, marknad och administration. Är du en kommunikativ chef som vill leda, motivera och utveckla dina medarbetare för att tillsammans skapa mervärde för Kristianstad? Vi söker dig som vill vara med oss i vår framtida resa. Låter detta som du, välkommen med din ansökan! Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Arbetsuppgifter Som ekonomichef på arbete och välfärdsförvaltningen leder du det strategiska ekonomiarbetet och skapar förutsättningar för förvaltningens chefer att bedriva god ekonomisk hushållning genom att leda, utveckla samt samordna arbetet med ekonomistyrningsfrågor. Du är underställd förvaltningschefen och ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Du ingår också i förvaltningschefens stabsledning. Vidare är du förvaltningens representant i det kommunövergripande ekonomichefsnätverket och du arbetar i ett nära samarbete med HR- och utvecklingschef. I arbetsuppgifterna ingår arbete med bokslut, budget, redovisningsarbete och frågor som till exempel verksamhetsanalyser utifrån ekonomiska perspektiv. Som ekonomichef leder du medarbetare mot uppsatta mål och arbetar med att effektivisera och utveckla processer kring ekonomi och uppföljning. Du ansvarar för att utveckla verksamhet, medarbetare och ekonomi med fokus på mål och resultat för att skapa mervärde för Kristianstads kommun. Du har personal-, ekonomi-, arbetsmiljö- och verksamhetsansvar för 8 medarbetare. Utöver ekonomi finns idag en enhet till som du har personal-, verksamhet-, ekonomi- och arbetsmiljöansvar, såsom tolkfunktionen. En översyn pågår inom enheten som du som ny ekonomichef kommer att ta vid. Kvalifikationer Vi söker dig som har högskoleutbildning inom ekonomi och flera års erfarenhet i ledande befattning av arbete med kvalificerade ekonomiprocesser på såväl operativ som strategisk nivå. Du har även chefserfarenhet från verksamhets-, ekonomi- och personal-/arbetsmiljöansvar. Vi ser gärna att du har genomgått ledarskapsutbildning. Erfarenhet av att leda större organisationers ekonomiprocesser i förändringsarbete och arbete med ekonomiprocesser inom politiskt styrd organisation är meriterande. Du hanterar utan problem Office-paketet och uttrycker dig väl i tal och skrift. Du har vana av att använda dig av digitala verktyg som exempelvis Heroma lönesystem och ADATO som självklara verktyg i vardagen som chef. För tjänsten krävs ett B-körkort. För att lyckas i ditt chefsuppdrag ser du möjligheter och skapar tillsammans med medarbetarna förutsättningar för kvalitativ kommunikation, reflektion och feedback. Du har strategisk höjd, ser helheter och är samtidigt noggrann med detaljer. Du är analytisk och strukturerad med förmåga att sätta mål och nå resultat utifrån gällande styrdokument. Arbetet kräver hög grad av integritet, legitimitet och att du i ditt arbete aktivt bidrar till en god ekonomisk hushållning för förvaltningen. Om verksamheten Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet. Arbete och välfärdsförvaltningen arbetar utifrån vår vision "Vi lyckas tillsammans" och vår värdegrund som utgår från de fem begreppen: Respektfull, Delaktighet, Resultatinriktad, Professionell och Tillitsfull. Orden är grunden i vårt varumärke och de beskriver hur förvaltningen vill uppfattas av dem vi är till för. Du erbjuds Som chef i Kristianstads kommun erbjuds du ledarutveckling, ledarstöd och strukturerad uppföljning av ditt chefsuppdrag. Läs mer om chefsuppdraget här: https://www.kristianstad.se/sv/naringslivoch-arbete/arbete/lediga-jobb/jobba-hos-oss/  Anställningsvillkor Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Kristianstad. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse. Befattningen ingår i krigsorganisationen. Din ansökan I denna rekrytering samarbetar Kristianstads Kommun med Jurek Rekrytering & Bemanning. För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Maria Holmberg på 0761 – 83 55 24 alternativt på [email protected] Urvalsprocessen sker löpande och du är välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se. Observera att vi inte tar emot ansökningar via mail pga. GDPR.
Arbetsgivare
Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Hemsida: http://www.jurek.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonomichef med intresse för förändringsarbete

Arbetsgivare / Ort: Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 6 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-04
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
Jurek Rekrytering & Bemanning erbjuder ett komplett utbud av bemannings- och rekryteringstjänster. Vi rekryterar och hyr ut alltifrån studenter till yrkesverksamma akademiker med mångårig erfarenhet och specialistkompetens. Våra uppdrag är främst inom juridik, ekonomi, HR, marknad och administration. Är du redo att ta nästa steg i din karriär med stora möjligheter till att påverka företagets framtida utveckling. Är du även en engagerad ledare med förmåga att involvera och utveckla ditt team. Rollen som ekonomichef innebär möjlighet att påverka och bidra till utveckling i en familjär miljö med högt till tak. Låter detta intressant kan det vara dig vi letar efter. Arbetsuppgifter I rollen som Ekonomichef kommer du att ha ett övergripande ansvar för både redovisning och rapportering vilket även innebär planering, koordinering och utveckling av bokslut, arbetssätt och processer. Du trivs med att driva förbättringsprojekt och skapa effektivitet både genom systemutveckling och coachning av medarbetare. Du kommer ansvara för ett team på 3 personer, vara del i ledningsgruppen och rapportera till VD. Dina arbetsuppgifter innebär bl.a. • Ansvarar du för koncernens redovisning och finansiella rapportering • Ansvara för månads- och årsbokslut • Myndighetsrapportering • Kontakt med revisorer • Utveckla arbetsmetoder • Automatisera och digitalisera rapporter • Säkerställa redovisningsprocesser vid systemuppgraderingar • Ad hoc arbete Vem är du? Vi söker dig som har en akademisk examen inom ekonomi eller motsvarande samt flera års erfarenhet av kvalificerad redovisning. Vi ser att du har ett stort intresse av digitalisering och automation av ekonomiska processer. Som person är du proaktiv, engagerad, öppen och lösningsorienterad. Du har en naturlig fallenhet för att se helheten, en entusiasm att vilja bidra med teamkänsla och öppenhet för förändringar. Du har erfarenhet av att leda och förmågan att coacha ditt team så de lyckas och får möjlighet att prestera sitt yttersta. Du motiveras av att träda in i en roll där du både får arbeta med strategier och processer och delta i det operativa arbetet. Du har god datavana och systemintresse och är en erfaren användare av Excel. Har du tidigare arbetat med IT relaterade projekt eller systemuppgraderingar och har ett intresse för automatisering är det ett plus. Du har en god kommunikativ förmåga och talar och skriver svenska obehindrat. Vi erbjuder Vi erbjuder dig en nyckelbefattning, direktrapporterande till vd, med intressanta och varierande arbetsuppgifter i en organisation som ligger i framkant och där du får vara med och bidra till att utveckla företaget ytterligare. Bolaget är privatägt och placerat i norrort omsätter cirka 450 miljoner kronor med drygt 200 medarbetare. I den här rekryteringen samarbetar vi med Jurek Rekrytering och Bemanning och vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Marie Källström på tel. 070 751 93 43 alternativt [email protected] Då urvalsprocessen sker löpande är du varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se.
Arbetsgivare
Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Hemsida: http://www.jurek.se/
Ansökan
Ansök senast 6 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonomichef/CFO till vår kund i Norrköping

Arbetsgivare / Ort: Meritmind AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Har du flerårig erfarenhet av controller och känner att det är dags att växla upp till CFO, eller har du redan erfarenhet i rollen som CFO/ekonomichef och vill ha en ny utmaning? Då kan detta vara jobbet för dig!

Meritmind söker nu för kunds räkning en interim ekonomichef med placering i Norrköping. Rollen är omväxlande och du kommer att arbeta både operativt och strategiskt i en organisation i ständig förändring och utveckling. Du kommer att ingå i ledningsgrupp, rapportera direkt till VD samt inneha personalansvar för ett mindre team.

Tjänsten är ett konsultuppdrag med start omgående och uppdraget beräknas pågå i ca 6 månader. För rätt person finns möjlighet att bli överrekryterad till vår kund.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Planera, fördela och leda arbetet inom ekonomifunktionen
  • Bokslutsarbete och årsredovisning
  • Budget- och prognosarbete
  • Analys och resultatuppföljning
  • Utveckla och ta fram relevanta nyckeltal för verksamheten
  • Likviditetsplanering och uppföljning
  • Löpande kontakt med bank och revisorer
  • Driva och effektivisera processer inom ekonomi

Kvalifikationer och erfarenhet:

  • Relevant utbildning inom ekonomi
  • Minst 5 års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete med fördel från controlling
  • Meriterande om du har erfarenhet av personalansvar
  • Behärskar svenska och engelska i tal och skrift
  • God systemvana och excelkunskap

Personliga egenskaper:

För att trivas i rollen som ekonomichef hos vår kund är du med fördel en handlingskraftig person med stort driv och kommunikativ förmåga. Du är ansvarsfull och självgående och ditt arbetssätt beskrivs som noggrant och analytiskt. Som person är du idérik, flexibel och lösningsorienterad. Du har en god social kompetens, är lyhörd mot din omgivning och visar på en god samarbetsförmåga.

Om Meritmind

Meritmind är företaget för kvalificerade tjänster inom ekonomiområdet med kontor i Stockholm, Malmö, Göteborg, Västerås och Linköping. Vi har ett starkt varumärke och är ledande inom vår nisch där vi bistår företag och organisationer med interimstjänster, rekrytering samt förändringsledning. Meritmind grundades år 2000, har ca 370 anställda och omsätter ca en halv miljard. Läs mer om vår verksamhet på www.meritmind.se

Arbetsgivare
Meritmind AB
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonomichef till AutoConcept Insurance, Kungsbacka

Arbetsgivare / Ort: Jerrie AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
AutoConcept Insurance AB är ett tillväxtföretag som arbetar med nischade försäkringslösningar till fordonsbranschen. Våra kunder är fordonshandlare, generalagenter (B2B) samt fordonsägare (B2C). Affärsidén är att på ett innovativt sätt, förmedla och administrera kundanpassade och unika försäkringslösningar, till fordonsbranschen för framgångsrikare affärer samt till fordonsägare för ett tryggare ägande. AutoConcept Insurance inkl. filialerna i Norge, Danmark och Finland, har idag 36 anställda. Huvudkontoret ligger i Kungsbacka, strax söder om Göteborg. AutoConcept Insurance AB har levererat försäkringslösningar till den nordiska fordonsbranschen sedan 1999. AutoConcepts värdeord är Kundnytta, Enkelhet och Passion Vi söker en Ekonomichef med stort intresse för analys, affär och ekonomistyrning, som vill anta utmaningen att leda och utveckla ekonomifunktionen på AutoConcept Insurance. I din roll som Ekonomichef ingår du i ledningsgruppen och kommer att få stor möjlighet att vara med och bidra till fortsatt tillväxt och bolagsutveckling. Du ansvarar för den interna uppföljningen och den övergripande analysen. Du bidrar med och utvecklar ekonomiavdelningen (bestående av 4 medarbetare) och skapar struktur i takt med att bolaget växer Ansvar/arbetsuppgifter • Stöd till VD och ledningsgrupp i ekonomiska frågeställningar. Delta i arbetet med ständiga förbättringar för att öka lönsamhet och effektivitet • Controllerinriktade aktiviteter med löpande analys av verksamheten • Driva budget- och prognosarbetet samt delta i processen med att sätta mål, strategier och planer för verksamheten • Rapportering till ledningsgrupp, VD och styrelse • Utveckling av rutiner och processer såväl i Sverige som internationellt • Utformning och uppföljning av Investeringskalkyler Vi söker dig som har 5-10 års erfarenhet som ekonomichef i medelstort bolag, gärna under kraftig tillväxt. Rollen växlar mellan operativt redovisningsarbete och strategiska verksamhetsnära frågeställningar. Du är civilekonom eller motsvarande och har en bred erfarenhet som gör att du kan hantera detaljfrågor såväl som övergripande strategiska frågeställningar. Ett djupt intresse för bolagets affär idag och imorgon krävs. Som person är du analytisk, kommunikativ och har ett starkt driv. I den här rekryteringen samarbetar AutoConcept Insurance med Jerrie. Vid eventuella frågor kontakta ansvariga rekryteringskonsult Pierre Sander på telefon 0763-413 411 eller via [email protected] Sista ansökningsdatum är 7 mars och ansökan sker via www.jerrie.se.
Arbetsgivare
Jerrie AB
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonomichef/Enhetschef

Arbetsgivare / Ort: REGION GOTLAND
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
Som en del av Region Gotland arbetar samhällsbyggnadsförvaltningen med medborgarnas livsmiljö. Våra cirka 140 medarbetare hanterar frågor som rör bygglov, detaljplaner, miljö- och hälsoskydd, livsmedel och alkoholtillstånd, geografisk information samt räddningstjänst. ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som vill få chansen att kombinera två spännande områden, ekonomi och verksamhetsutveckling i en och samma tjänst. I uppdraget som ekonomichef ansvarar du för ekonomiprocessen inom förvaltningen vilket bland annat inkluderar ekonomistyrning, redovisning, budget, prognoser, uppföljning och rapportering. Förvaltningens inköps- och avtalsarbete ansvarar du för i samspel med regionens centrala upphandlingsenhet. Du är övergripande ansvarig för förvaltningens ekonomiska resultat och prognoser. Vidare ansvarar du också för finansiell riskanalys, fördjupade analyser utifrån behov, samt internkontroll. Du rapporterar till samhällsbyggnadsdirektören samt två nämnder och ingår i förvaltningsledningen och förväntas bidra övergripande till att nå förvaltningens uppdrag och mål. I rollen som ekonomichef deltar du även i regionövergripande nätverk för ekonomichefer. I uppdraget som enhetschef kommer du att tillsammans med enheten driva arbetet med verksamhetsutveckling. För närvarande pågår det ett antal stora spännande projekt utöver det ordinarie arbetet med förvaltningens utvecklingsarbete. I rollen ingår även att ansvara för och leda arbetet med framtagandet av förvaltningens verksamhetsplan och dess uppföljning under året I uppdraget ingår ansvar för verksamhet, personal och ekonomi för sex medarbetare. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med akademisk utbildning inom ekonomiområdet. Du har flera års erfarenhet av kvalificerat arbete som ekonom/controller och för att lyckas i uppdraget som ekonomichef är det meriterande att du har erfarenhet av politiskt styrda organisationer. Vi ser också gärna att du har ledarerfarenhet och har jobbat med verksamhetsutveckling. Som ledare ser du styrkan i att samverka och tillämpar ett tillitsfullt ledarskap, samt tar tillvara på dina medarbetares kompetenser och utvecklingskraft. Som person ser vi att du är driven och självgående, har god förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete. Du är noggrann, initiativrik och arbetar målinriktat både på kort och på lång sikt. Vidare är du en god kommunikatör som obehindrat uttrycker sig i tal och skrift och skapar goda relationer både internt och externt. Stort vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Inom Region Gotland strävar vi efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön. Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på https://gotland.com/flytta-hit/ På Instagram kan du via @viarregiongotland följa våra medarbetare i sina dagliga arbeten.
Arbetsgivare
REGION GOTLAND
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

SSAB - Service Manager Purchase & Freight Invoices

Arbetsgivare / Ort: SSAB Emea AB / Borlänge
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet

Do you want a challenging and stimulating position in an international environment with opportunity to develop yourself professionally and personally? In this role, you will lead people and manage service delivery for Purchase and Freight Invoices in Global Business Services. The location is Oxelösund or Borlänge.

About the position

We are seeking a manager with leadership experience and great interest in finding the potential in people and processes, and who has the courage to develop that potential. To be part of Global Business Services means that you work towards delivering common, harmonized and cost efficient services (shared services) to Divisions, Group Finance as well as to other internal and external customers. This position offers a great opportunity to be part of a service organization in an interesting phase. During the spring of 2021 SSAB insource finance processes (purchase invoice handling) which mean closer interfaces and collaboration with Polish colleagues. You will be a leader for a team that continuously grow stronger through individual and team knowledge, competence and collaboration.

GBS is a group support function that deliver services in the area of Finance, Sales and Purchase support.

Key tasks of the role

As Service Manager for Purchase invoices and freight in Sweden your main tasks are to lead, manage and develop people and teams according to SSAB criteria. The team is working to ensure correctness in accounts payable, invoice processing and period end closing of Accounts Payable. In daily work you and your team both support and challenge ways of working and this requires you to be proactive and professional. Continuous improvement work and project involvement are part of the teams daily work.

You will be responsible for daily service delivery related to purchase invoices insuring cost efficiency and quality. You will contribute to development of processes together with colleagues in the whole GBS (Sweden, Poland and Finland) and with main internal customers such as Procurement, Divisional Finance and other business owners. You will establish and manage good relationships with all these internal customers.

You will report to GBS Country Manager Sweden and be part of the GBS Sweden management team.

Travelling is part of work.

Your qualifications

  • University/Bachelor degree or similar
  • Knowledge and experience of financial processes and customer services
  • Manager experience is a merit
  • Experience from accounts payable processes and/or freight invoice handling
  • Leadership and collaboration skills
  • Fluent in English
  • Good communication skills
  • Business understanding skills

We offer

A challenging and stimulating position in an international environment with opportunity to develop yourself professionally and personally.

Application

Send your application no later than 7th of March

For more information, please contact

Linda Folkesson, Manager GBS Sweden, phone +70 282 09 83

Information regarding the Unions, phone +46 243 700 00 – Borlänge, +46 155 254 000 – Oxelösund.

We decline contacts from recruitment agencies and ad sellers regarding this advertisement.


SSAB is a Nordic and US-based steel company. SSAB offers value added products and services developed in close cooperation with its customers to create a stronger, lighter and more sustainable world. SSAB has employees in over 50 countries. SSAB has production facilities in Sweden, Finland and the US. SSAB is listed on the NASDAQ OMX Nordic Exchange in Stockholm and has a secondary listing on the NASDAQ OMX in Helsinki. www.ssab.com

Arbetsgivare
SSAB Emea AB
Borlänge
78184 Borlänge
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonomichef till Kretslopp och vatten

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 9 March (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
Kretslopp och vatten är till för göteborgarna. Vi ansvarar för att några av Göteborgs viktigaste samhällstjänster fungerar, alla dygnets timmar, hela året runt. Genom arbetet med avfall, vatten och avlopp bidrar Kretslopp och vatten till att skapa ett kretsloppssamhälle och göra det lättare för göteborgarna att leva hållbart. Vår vision är "Vi gör det lätt att leva hållbart" och vårt jobb är viktigt på riktigt. Idag växer Göteborg som aldrig förr. Vi arbetar med att säkra dricksvattenförsörjningen till den växande staden genom att bland annat bygga och underhålla staden under marken där vi har ett långsiktigt och hållbart perspektiv på minst 100 år framåt i tiden. Vi arbetar även med att se till att det avfall som staden genererar samlas in och behandlas på rätt sätt. Vi påverkar och planerar för byggandet av ett Göteborg som ska klara morgondagens klimatutmaningar. Exempel på detta är vårt arbete med hanteringen av skyfall och dagvatten men även arbetet med att påverka göteborgarens medvetenhet och beteende kring avfall. Vi är en taxefinansierad förvaltning med stor fackkunskap med cirka 500 anställda. Inom organisationen har vi kompetens för att lösa vårt uppdrag - både när vi planerar och utför arbetet. Under våren 2020 har vi flyttat in i nybyggda lokaler vid Alelyckans vattenverk. Här kommer vi vidareutveckla staden för framtiden och våra samarbeten med andra aktörer under många år framöver. Delar du vår vision och vill veta mer om oss? Besök gärna vår hemsida www.goteborg.se/kretsloppochvatten och följ oss på Facebook eller Linkedin. ARBETSUPPGIFTER På Kretslopp och Vatten har vi nu nöjet att rekrytera vår nästa ledare, för tjänsten som ekonomichef. Triggas du av förändringsarbete, och har erfarenhet av att leda en organisation framåt genom olika faser av förändring, så kan det här vara en spännande tjänst för dig. Det är en unik möjlighet att, inom ramarna för Göteborgs stad, få vara med och påverka ekonomistyrningen och de modeller och arbetssätt som kommer att genomsyra verksamhetens arbete framöver. Tjänsten som ekonomichef hos Kretslopp och Vatten innehåller ett intressant och brett spektra av ansvarsområden. Förvaltningen har en stor investeringsverksamhet och många pågående och planerade projekt som baseras på långsiktiga mål och stadens utveckling kring exploatering och infrastruktur. Två taxekollektiv, vatten och avlopp samt avfall, gör att det behövs god kontroll över ekonomiska flöden, på kort och även på lång sikt. Vi behöver dig som har förmågan att tydliggöra de nuvarande finansiella förutsättningarna, och kunna omsätta dessa för utveckling av verksamheten. Ansvarsområden. Som ekonomichef rapporterar du till förvaltningsdirektören och deltar aktivt i förvaltningsledningens goda samarbete. Du har det övergripande ansvaret för att leda ekonomistaben och ett team av åtta medarbetare. Där driver du den stödjande och styrande funktion som staben har och samordnar förvaltningens processer. -Du kommer att ha en viktig roll i att skapa en nulägesanalys runt hur de olika delarna i organisationen samverkar, för att kunna ta fram en strategi för hur dessa ska samverka på bästa sätt framgent. -Du säkerställer att applicerade ekonomimodeller och arbetssätt ger rätt verktyg för styrning och uppföljning. -Du samverkar med andra chefer i olika utvecklingsprojekt som systemuppdateringar, med ansvar för förbättringsarbete och implementation. -Du skapar långsiktiga analyser för att säkerställa att det finns finansiell beredskap över tid. KVALIFIKATIONER Förutom att du har en civilekonomexamen eller motsvarande, har du även gedigen erfarenhet av arbete inom redovisning, ekonomistyrning, och finansiering. Vi ser att det behövs en flerårig erfarenhet av ledarskap, med personal-, budget och verksamhetsansvar. Erfarenhet från en teknisk förvaltning eller kommunalt bolag inom teknisk bransch är starkt meriterande. Vidare ser vi gärna att du är en ledare som har en förmåga att vara lyhörd och samtidigt stå stark i organisationer som genomgår förändringar. Din analytiska sida hjälper dig att skapa överblick över verksamhetens olika utmaningar och nuläge. För att komma framåt leder du dina medarbetare med god kommunikation och tydlighet runt konkreta mål. Som person är du ödmjuk, och har en förmåga att skapa gemenskap och entusiasmera dina medarbetare. Du har en prestigelös och flexibel approach, med ett genuint intresse för människor. Du utmanar och coachar dina medarbetare till att utvecklas både som individer och i sina yrkesroller. För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. ÖVRIGT Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. I den här rekryteringen samarbetar vi med Randstad. För information kontakta gärna Maria Hellström, rekryteringskonsult, [email protected] Vi arbetar aktivt med att göra det möjligt för våra medarbetare att ha en bra balans mellan arbete och fritid. För oss är en god och hälsofrämjande arbetsmiljö viktig och erbjuder därför bland annat friskvårdstimma, friskvårdsbidrag och cykelförmån. Hos oss får du kollegor med hög kompetens som har kul ihop och bryr sig om varandra. Vi har viktiga arbetsuppgifter där vi gör nytta för göteborgarna. Göteborgs Stad är en stor arbetsgivare. Hos oss får du en trygg anställning och möjlighet till utveckling och karriär. Välkommen!
Arbetsgivare
Göteborgs kommun
Ansökan
Ansök senast 9 March (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonomichef

Arbetsgivare / Ort: Vallentuna kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 9 March (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
Vallentunas ambition är att skapa den bästa kommunen för människor och företag att växa på. Är du en erfaren ledare med ett stort engagemang för kommunal ekonomi?  Har du som oss mod att gå före? Vill du vara en del av vår resa framåt som vår nya ekonomichef? Då ska du söka till oss.   Ekonomichefen i Vallentuna kommun har en strategiskt viktig roll och rapporterar direkt till kommundirektör. Som ekonomichef leder du en avdelning bestående av tre enheter; Kvalitetsenheten inklusive digitalisering, upphandlingsenheten och redovisnings- och controllerenheten. Vallentuna kommun vågar testa. Vi har som ambition att ligga i framkant när det gäller digitalisering, arbetssätt och arbetsmetoder och som medarbetare hos oss har du en central roll i utvecklingsarbetet. I Vallentuna har du möjligheten att vara med och skapa något nytt. Bemötande, tillgänglighet och fokus på kunden är viktigt för vårt arbete med resultat och ökad kvalitet.   Arbetsuppgifter Ekonomichefen ansvarar för kommunens strategiska arbete med ekonomistyrning och målstyrning. I rollen ingår att leda utvecklingsarbetet för en god ekonomisk hushållning och ökad effektivitet. Du medverkar på kommunstyrelsen och samarbetar med samtliga politiska partier främst kring budget. Du driver utveckling för att Vallentuna ska bli den kommun i Sverige som ger högst kvalitet där vi utgår ifrån den samlade effekten av verksamheternas resultat, kundernas upplevelse och kostnaden för skattebetalarna. Som avdelningschef har du ansvar för en effektiv verksamhet, en ekonomi i balans och ett gott arbetsklimat. Ekonomichef rapporterar även till kommunens bostadsbolag AB Össebyhus och samarbetar med andra kommuner, delägda bolag samt kommunalförbund.    Kvalifikationer   • Akademisk examen i ekonomi • Erfarenhet av att arbeta som ekonomichef eller budgetchef inom kommunal verksamhet. •  Van att driva utvecklingsarbete med fokus på ökad effektivitet • God kunskap om och förmåga att förklara det kommunalekonomiska utjämningssystemet. • God kunskap om LOU.     Personliga egenskaper • Du leder mot resultat, och försäkrar dig om att medarbetare, processer, lokaler, utrustning, och andra resurser organiseras för att nå mål så effektivt som möjligt. • Du bygger talanger, förbättrar och ökar medarbetarnas kompetens, bygger chefs- och medarbetarrelationen, skapar identifikation med verksamheten och Vallentuna kommun och samhörighet till visionen. • Du utvecklar, uppmuntrar innovation, lärande och skapar anpassning till externa förändringar. • Du är länken och representerar din verksamhet och Vallentuna kommun för att skapa intresse och engagemang. • Du lever värdegrunden, värdegrunden syns i ditt och dina medarbetares beteenden.   Information om processen I Vallentuna kommun har vi en professionell verksamhet, som präglas av kvalitet och kundfokus. Engagemang, samarbete och allas lika värde genomsyrar vår organisation. Du som söker bör självklart dela våra gemensamma värderingar. Som arbetsgivare vill vi ta till vara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vallentuna kommun satsar på kompetensutveckling och friskvård för personalen. För att ha så bra förutsättningar som möjligt i din chefs- och ledarroll har Vallentuna kommun en chefsakademi där du kommer att få utbildning och verktyg. Anställningen är tillsvidare på heltid med start snarast enligt övernskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning.   Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 19 § Säkerhetsskyddslagen.   För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Vallentuna kommun använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. OBS! Vi tar inte emot ansökningar/intresseanmälningar via e-post. Har du några frågor kan du kontakta kontaktpersonen som finns angiven i annonsen. För den här tjänsten använder oss av testning i urvalet för att på ett fördomsfritt sätt kunna bedöma de egenskaper som är viktiga för tjänsten. För att gå vidare i rekryteringsprocessen behöver du uppfylla kvalifikationskraven samt genomföra testerna innan sista ansökningsdag. Intervjuer hålls fortlöpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Du är varmt välkommen att skicka din ansökan med ett personligt brev och CV senast 2021-03-09 . För mer information kontakta: Ekonomichef Annika Hellberg 08-587 852 12 Mer information och fackliga representanter hittar du på  www.vallentuna.se/ledigajobb.  
Arbetsgivare
Vallentuna kommun
Hemsida: http://www.vallentuna.se/
Ansökan
Ansök senast 9 March (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.