På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Ekonomiansvarig

Ekonomiansvarig

Utbildning

Det finns ingen speciell utbildning som leder till att man får jobb som ekonomiansvarig. Många nuvarande ekonomiansvariga är utbildade Civilingenjörer, Civilekonomer eller har kandidatexamen i Ekonomi eller i Internationella Affärer.

På gymnasiet rekommenderas det i första hand utbildning på Ekonomiprogrammet.

Grundläggande vuxenutbildning kan finnas inom yrkeshögskolan.

Övrigt

Ackordslön - en rörlig ersättning som bestäms av hur mycket arbete den anställde har utfört, exempelvis så kan "ackord" baseras på det antal "enheter" som producerades under en månad.

Länktips

  • ifn.se - Institutet för Näringslivsforskning
  • Statens servicecenter - är en myndighet som samordnar de övergripande behoven och skapar volymfördelar och kostnadseffektivitet inom den svenska statsförvaltningen
  • Södertörns högskola - Logistik- och ekonomiprogrammet
Visa mer
Visa mindre

122 Lediga jobb

Ekonomichef till Göteborg

Arbetsgivare / Ort: Randstad AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet

Arbetsbeskrivning

NeoLife rekryterar nu sin nästa ekonomichef, där man utöver ekonomiansvar även får ett bredare ansvar för den operativa verksamheten. Vi söker en trygg ledare med teamets framgång som främsta målsättning. Som är analytisk, med driv att utveckla och utvecklas med verksamheten.

Sedan 1958 har NeoLife erbjudit hälsoprodukter av hög kvalitet och ett starkt nätverk, med affärsmöjligheter i direktförsäljningsbranschen. Arbetsplatsen ligger i trevliga lokaler i Västra Frölunda, och är huvudkontor för regionen Norra Europa. 

Hos NeoLife är medarbetare och kunder huvudfokus. Vi välkomnar dig som har en nyfiken,  prestigelös approach, med en coachande och stöttande ledarstil, att söka tjänsten. Vi tror att du tycker om att blanda de strategiska och ekonomiska frågorna med praktiska frågor som rör den dagliga verksamheten. Om du uppskattar högt och lågt, stort och smått så kommer du att trivas i rollen. 

Ansvarsområden

Tjänsten innebär ansvaret för ekonomi logistik, HR och administrativa funktioner i Norra Europa för kontoren i Sverige, Finland och Estland. Med engagemang och nytänkande ansvarar du för att leda, driva och utveckla den dagliga verksamheten där du coachar, stöttar och utvecklar och arbetar nära medarbetare i riktning mot verksamhetens mål. I rollen ligger att på ett affärsmässigt sätt skapa och upprätthålla rutiner och bära ansvar för ekonomi,  IT, logistik, personal, lokaler och övriga operativa funktioner. I rollen rapporterar du till administrativt ansvarig för Europa. 

Dina huvudsakliga ansvarsområden är: 

-        Leda verksamheten med berörda medarbetare i det dagliga arbetet. 
-        Ansvar för ekonomifunktionen, bokslutsarbete och rapportering 
-        Följa upp verksamheten - analys och beslutsfattande 
-        Ansvar för logistik- och lagerfunktionen 
-        Personal- och arbetsmiljöansvar 
-        Rapportera till, och arbeta med moderbolaget / koncernens olika funktioner 
-        Initiera och driva uppgifter och projekt för att förbättra och utveckla verksamheten 

Arbetstider

Tillsvidare, heltid med start enligt överenskommelse

Kvalifikationer

Vi söker dig som har: 
- universitets- eller högskoleutbildning, med inriktning ekonomi. 
- några års dokumenterad erfarenhet av ledarskap, med personalansvar
- erfarenhet av att operativt arbeta med, redovisning, bokslut, moms, skatter, löner och ekonomistyrning 
- god affärsmässig förståelse 
- vana att kommunicera på svenska och engelska i både tal och skrift. 

Meriterande är: 
- förståelse för logistik- och lager-frågor 
- goda kunskaper inom IT och affärssystem, 
- erfarenhet av e-handel, konsumtionsvaror eller livsmedelsbranschen 

Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. Du är analytisk och strukturerad i ditt arbete, du har naturliga ledaregenskaper och är samtidigt prestigelös och en lagspelare. Du är drivande och tycker om att uppnå resultat tillsammans. 

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. 

Ansökan

Sista ansökningsdag är 2021-05-12. Urval och intervjuer kommer att ske löpande. Tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag,  varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt. 

För information: Rekryteringen sker i samband med Randstad Finance. För mer information om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta  ansvarig rekryteringskonsult Maria Hellström på telefon 0733-778303 eller via e-post: [email protected] 

Om företaget

NeoLife International är ett av de ledande företagen inom direktförsäljningsbranschen. Vi tillhandahåller produkter för kropps-, hudvård, viktminskning, kosttillskott och rengöring. Verksamheten bedrivs över hela världen och svenska bolaget är huvudkontor för Norra Europa.
Arbetsgivare
Randstad AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Chef till Ekonomiavdelningen

Arbetsgivare / Ort: Stockholms Universitet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
vid Stockholms universitet. Sista ansökningsdag: 2021-05-12. Stockholms universitet är ett av Sveriges största universitet som med 29 000 helårsstudenter och närmare 6000 anställda, bedriver stark utbildning och forskning inom human- och naturvetenskaperna, med bred samverkan nationellt och internationellt. Är du redo för ett spännande chefsuppdrag? Vi söker nu en engagerad och erfaren chef till Ekonomiavdelningen. Ekonomiavdelningen består av ca 40 personer och är en avdelning inom Universitetsförvaltningen. Avdelningen har i uppdrag att tillhandahålla specialistkunskap och stödverktyg inom ekonomiadministrativa processer både till ledning och övrig verksamhet. Du möts av hög kompetens, stort engagemang och en verksamhet som står inför ett antal spännande moderniseringar som bland annat innefattar nytt ekonomisystem och ny redovisningsplan. Arbetsuppgifter Som chef för Ekonomiavdelningen leder du och vidareutvecklar de ekonomiadministrativa processerna vid universitetet i kontinuerlig dialog med övrig verksamhet. Du planerar, leder, utvecklar och följer upp avdelningens verksamhet. Du upprätthåller och utvecklar ett brett kontaktnät inom universitetet och samverkar aktivt med andra lärosäten. Du rapporterar direkt till universitetsdirektören och ingår i förvaltningens chefsgrupp. Stockholms universitet implementerar nu ett nytt ekonomisystem som ska stå klart i början av 2022. Projektet är nu inne i ett intensivt utvecklingsarbete där du som ekonomichef har det övergripande ansvaret. Syftet är att förenkla, förbättra och förtydliga det ekonomiadministrativa arbetet inom universitetet. Arbetet sker i nära samarbete med andra verksamheter inom organisationen. Kvalifikationer Du har: • Akademisk examen inom ekonomi eller motsvarande kvalificerad examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig • Gedigen flerårig chefserfarenhet, gärna från större verksamhet • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift Personliga egenskaper För att vara framgångsrik som ekonomichef förutsätts du ha en mycket god kommunikativ förmåga och vara en skicklig relationsbyggare. Du har en stark samarbetsförmåga. Du är strukturerad och analytisk, du tänker utifrån ett helhetsperspektiv och har stor förståelse för ekonomifrågor i bred mening. Du är en trygg ledare som är prestigelös, proaktiv, initiativrik, drivande och har förmåga att leda genom andra chefer. Du har hög tillit till dina medarbetare och delegerar samt följer upp med tydlighet. Du har förmågan att förmedla dina visioner, såväl till dina medarbetare som till den övriga verksamheten. Som person är du modig, lyhörd och skapar ett gott arbetsklimat. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Meriterande • Erfarenhet från statlig sektor Mer om Ekonomiavdelningen Ansvarsområden för Ekonomiavdelningen är bland annat; avtalsuppföljning, betalningsflöden, bokslut och årsredovisning – finansiell del, ekonomiadministrativa system, e-handel, kapitalförvaltning, kund- och leverantörsreskontra, löpande redovisning, projektadministration, redovisningsstöd, statsrapportering, stiftelseadministration samt upphandling. Avdelningen är indelad i tre sektioner; central stab, inköps- och upphandlingssektionen och redovisningssektionen. Inköps- och upphandlingssektionen och redovisningssektionen leds av varsin sektionschef. Avdelningen håller till i trevliga nyrenoverade lokaler i A-huset på universitetsområdet. Om universitetet Universitetsområdet är beläget i vacker miljö med naturen runt hörnet. Det finns mycket goda förbindelser till universitetet - stadskärnan ligger bara några minuter bort. Som statlig arbetsgivare erbjuder vi våra anställda generösa personalförmåner inom exempelvis semesterdagar och friskvård. Anställningsvillkor Anställningen avser heltid och gäller tills vidare. Stockholms universitet tillämpar individuell lönesättning, ange därför gärna löneanspråk. Tillträde enligt överenskommelse. Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Kontakt För mer information kontakta personalspecialist Linnea Jilkén, tfn 08-16 16 25, [email protected] Fackliga företrädare Se fullständig annons. Ansökan Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Intervjuer kan komma att ske löpande. Arbetsprov och personlighetstester kan komma att ingå i rekryteringsprocessen Bifoga endast personligt brev och CV. OBS! Den fullständiga annonsen hittar du på Stockholms universitets webbplats www.su.se/jobb. Välkommen med din ansökan! Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.
Arbetsgivare
Stockholms Universitet
Hemsida: http://www.su.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonomiansvarig/controller till Nybergs Svets i Alingsås

Arbetsgivare / Ort: FMR Rekrytering & Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
Hos oss på Nybergs Svets så kommer du till ett företag som har över 100 år i branschen och sysselsätter ca 55 medarbetare. Vi är ett bolag inom Sernekekoncernen. Vår vardag handlar mycket om kontakt med människor, internt och externt. Vi har ett stort ansvar då vi jobbar med stålstommar, ståltrappor och räcken med diverse tillbehör som används av människor i vardagen varje dag. På Nybergs har vi roligt och vårt engagemang är viktigt. Vi är prestigelösa och hjälper varandra för att nå framgång för att kunden skall veta att vi levererar de förväntade kraven. Att jobba hos oss är spännande, utmanade, utvecklande och med en stor variation då varje nytt projekt behöver nya lösningar och effektiva arbetssätt. Vi är idag 55 medarbetare som ser fram emot att få arbeta med dig. OM JOBBET Vår ekonomiansvarige sedan många år närmar sig pension och vi söker hans ersättare. Arbetar du som ekonom och har ett intresse av en bred roll i ett expansivt och lönsamt företag med starka ägare? Bra! Vi söker nu dig som vill arbeta i en central roll med stort fokus på förändring och förbättring, samtidigt som du förvaltar en välskött ekonomi. På Nybergs Svets får du arbeta i en verksamhetsnära roll och du ingår i ledningsgruppen men utan personalansvar. Låter det intressant? Då kan detta vara utmaningen för dig! VAD KAN VI ERBJUDA DIG? Vi har under flera år haft en positiv utveckling och som ekonom med controllerinriktning har du en viktig roll i företagets fortsatta expansion. Du får vara del i att driva den förändringsresa bolaget är inne i. Din tjänst är bred och innebär ett ansvar för prognoser, orderrapporter, månads- och årsbokslut, avstämningar, attest av fakturor, budgetarbete, hantera kontakterna gällande redovisningsarbetet som är centraliserat inom Serneke-koncernen, avstämningar i löneprogrammet Agda inför lönekörningar och vara ett affärsstöd till projektledare och produktionsledare. I arbetsuppgifterna ingår även ansvar för bilparken och en del miljöfrågor mm. Du tillser att bolaget, utifrån ekonomi och administration, uppfyller lagar och regler samt upprättar rapporter och beslutsunderlag tillsammans med VD. Du kommer också att delta i utarbetandet och genomförandet av strategisk planering och aktiviteter. VEM ÄR DU? Du har troligen en akademisk examen i ekonomi och en flerårig erfarenhet av ekonomiarbete i en ledande position. Om du har tidigare erfarenhet från tillverkande industri är det meriterande. Du är van vid att arbeta affärsnära och framåtriktat i nära samarbete med hela organisationen. Vidare har du god kunskap i olika affärssystem och Officepaketet samt kommunicerar obehindrat på svenska både skriftligt och verbalt. Vi lägger stor vikt på din personlighet och söker dig som är social, kommunikativ, flexibel, prestigelös och strukturerad. Då en stor del av tjänsten handlar om arbete nära verksamheten är det av yttersta vikt att du är kommunikativ, har god samarbetsförmåga, kan sätta dig in i verksamheter och dess värdeskapande samt kunna skapa förståelse inom organisationens olika delar från produktion till ledning. Tjänsten är på heltid (7–16) placering i Alingsås med tillträde fram i höst 2021. Planen är att nuvarande ekonomiansvarige går i pension i april 2022, vilket gör att du får en god möjlighet till en grundlig introduktion. INTRESSERAD? I den här rekryteringen samarbetar vi med FMR Rekrytering. Har du frågor är du välkommen att kontakta Krister Eliasson på FMR via telefon 0707-899606 eller e-mail [email protected] Välkommen med din ansökan så snart du kan så kontaktar vi dig för vidare process!  
Arbetsgivare
FMR Rekrytering & Bemanning AB
Hemsida: https://www.fmr.nu/lediga-jobb/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

CFO till börsnoterat bolag i Malmö

Arbetsgivare / Ort: Mpya Finance AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 13 maj (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-04-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
Mpya Finance har nu via ett searchuppdrag från vår kund fått förtroende att hjälpa dem rekrytera sin nästa lysande ekonom. Mpya Finance är det nytänkande konsult- och rekryteringsföretag inom ekonomi. Tanken med Mpya Finance är enkel. Vårt mål är att skapa en arena där briljanta människor vill arbeta och trivas. Vår passion och vårt nytänkande ger en grund för individer, kollegor och kunder att växa och utvecklas - och att varje dag jobba för att vara den bästa arbetsgivaren och rekryteraren i vår bransch. Vi lever våra ledord - enkelhet, engagemang och delaktighet. Vi kommer självklart berätta mer om vår kund och om rollen. Varmt välkommen med din ansökan! Vi söker en engagerad CFO till ett litet börsbolag i Malmö. Bolaget är i en spännande tllväxtfas och söker nu en operativ CFO som kan vara med på den fortsatta tillväxtresan. Detta är ett dynamiskt bolag som gör gott! Du får en nyckelroll i organisationen och blir ansvarig för att driva företaget och dess ekonomifunktion i rätt riktning för att nå uppsatta mål. I denna roll så kommer du att ha möjlighet att vara med och påverka och bidra till resultatet. Du har ansvar för finansteamet och du rapporterar till VD. Har du bred erfarenhet inom ekonomi och tidigare haft en roll i ett börsnoterat bolag samt har en vilja att effektivisera och bygga struktur? Då kan detta vara din nästa utmaning! Huvudsakliga arbetsuppgifter: • Ansvarig för att bolaget har effektiva verktyg och funktioner för god Bolagsstyrning/Corporate Governance • Stödja att bolaget följer de krav som följer med att vara ett listat bolag • Bygga struktur för riskhantering • Presentera och utarbeta ekonomiska prognoser och finansplaner • Säkerställa korrekt och snabb rapportering och kontroll av företaget på ett sätt som överensstämmer med reglerna för listade bolag och enligt IFRS • Presentationer för investerare och nuvarande och blivande ägare • Vara en del av ledningsgruppen och planera och delta på styrelsemöten Vem letar vi efter? För att trivas i rollen som CFO bör du vara en kommunikativ och resultatorienterad person som trivs i en start up-miljö. Du är driven, självgående och motiveras av att förbättra och vidareutveckla verksamheten. Vi söker dig som har en akademisk examen och erfarenhet från till exempel en roll som ekonomichef eller liknande och som vill ta nästa steg i din karriär. Du har erfarenhet av arbete i ett börsnoterat bolag och har god kunskap i IFRS. Du är trygg i dig själv och van vid att fatta självständiga beslut. Som person är du ansvarstagande, förtroendeingivande, noggrann och prestigelös. Du har goda kunskaper i Excel samt i svenska och engelska i såväl tal som skrift. Har vi väckt ditt intresse? Vi ser fram emot att få din ansökan via mpyafinance.se så snart som möjligt. Har du frågor kring tjänsten kontakta ansvariga rekryteringskonsulter Kristina Bennet på [email protected] 070-375 50 75 eller Amelie Rijpma på [email protected] 070-996 61 76. Intervjuer och urval kommer att ske löpande så skicka gärna in din ansökan snarast möjligt. Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Mpya Finance AB
Ansökan
Ansök senast 13 maj (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Financial controller till uppdrag

Arbetsgivare / Ort: Palm & Partners Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 13 maj (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-03-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
Om kunden Är du erfaren ekonom och redo för nästa spännande utmaning? Till ett internationellt bolag söker vi en Financial controller till uppdrag! Uppdraget, med start relativt omgående, är på heltid och kommer initialt löpa 6 månader. Tjänstens placering är på bolagets kontor i Gnosjö-området. Arbetsbeskrivning Då bolaget står inför en organisationsförändring uppstår behov av en tillfällig resurs som Financial controller. Dina arbetsuppgifter är breda och du kommer att arbeta med budget, prognos, uppföljning, bokslut, årsredovisning och deklarationer. Dina arbetsuppgifter inkluderar även att hantera kapitalförvaltning, kreditbedömning och upprätta investeringskalkyler. Du kommer att ha det övergripande ansvaret gällande ekonomifrågor och fungera som ett kvalificerat stöd till verksamhetens medarbetare. Erfarenhet För att lyckas i rollen ser vi att du är civilekonom och har erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete med gedigna kunskaper inom redovisning och budgetarbete. Du behärskar engelska och svenska i både tal och skrift och har god systemvana. Har du erfarenhet från tillverkande företag eller affärssystemet Jeeves är det meriterande. Personliga kvalifikationer Vi söker en analytisk och noggrann person. Du har mycket god kommunikativ förmåga där du är tydlig och pedagogisk i att förmedla ekonomiska budskap till externa och interna aktörer. Vidare är du flexibel, affärsmässig och har en problemlösande förmåga. Ansökan Är det dig vi söker? Varmt välkommen in med din ansökan i form av CV och personligt brev! Då vi arbetar med löpande urval och intervjuer ser vi fram emot din ansökan snarast. A-Finance, tidigare Contaplus, är ett specialiserat rekryterings- och konsultföretag inom ekonomi och finans. Vår vision är enkel: med hög kvalitet och öppenhet nås framgång tillsammans. A-Finance ingår i Palm & PartnersGruppen som består av starka varumärken för Bemanning, Rekrytering och Search. Våra bolag sysselsätter årligen 3 000 medarbetare och samarbetar med 500 kundföretag. Som konsult hos A-Finance får du möjlighet att arbeta i spännande uppdrag på varierande längd, samtidigt som du utvecklas i din roll som ekonom. Detta innebär också att du blir en del av ett stort nätverk av kompetenta ekonomer samt får tillgång till A-Finance nätverks alla spännande kunder och uppdragsgivare.
Arbetsgivare
Palm & Partners Bemanning AB
Hemsida: http://www.palmpartners.se/
Ansökan
Ansök senast 13 maj (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.