På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Civilekonom

Civilekonom

En ekonom har som regel läst ett treårigt program på universitet eller högskola, vilket leder fram till en kandidatexamen i ekonomi. En civilekonom har däremot en fyraårig högskoleutbildning.

Civilekonomtiteln har inget juridiskt skydd i Sverige. Det betyder i praktiken att vem som helst kan kalla sig för en civilekonom. Men det är en vanlig praxis att bara den som uppfyller Civilekonomernas medlemskrav, får kalla sig för civilekonom.

Civilekonomer finns inom alla branscher på arbetsmarknaden och är utbildade för att förstå och analysera komplexa ekonomiska problem, fatta viktiga ekonomiska beslut som rör myndigheter, företag och organisationer.

Som civilekonom har du stora möjligheter att välja mellan yrken och kan arbeta i det privata näringslivet, inom statliga myndigheter, kommuner och landsting men också i olika intresseorganisationer.

Utbildning

Civilekonomprogrammet är 4 år (240 högskolepoäng) och leder till civilekonomexamen, som är en yrkesexamen. För att senare bli revisor krävs en komplettering, enligt särskilda regler, med tre års kvalificerad yrkespraktik samt avläggande av revisorsexamen.

Framtidsutsikter

Sammantaget är bedömningen på fem års sikt att arbetsmarknaden för nyexaminerade ekonomer är i fortsatt balans. Det råder liten konkurrens bland de ekonomer som vill arbeta inom redovisning och revision på fem års sikt.

Arbetsmarknaden för erfarna ekonomer bedöms om fem år präglas av liten konkurrens om jobben. Arbetsgivarna spår att efterfrågan på erfarna ekonomer kommer att öka under de närmaste åren. Kraven på specialistkompetens och erfarenhet kommer sannolikt att öka framöver, vilket innebär ett gynnsamt läge för erfarna ekonomer.

Personliga egenskaper

Personliga egenskaper som är viktiga för dig som vill satsa på att bli ekonom eller civilekonom är att man kan tänka affärsmässigt och långsiktigt.

Arbetsplats

Många civilekonomer väljer att bli entreprenörer och driva egna företag. Civilekonomer arbetar med budgetering och ekonomisk planering, marknadsföring och försäljning, redovisning och revision samt med utredningsarbete.

Övrigt

Möt Robert, Chefsekonomen som drömmer om kakor.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

163 Lediga jobb

Head of Finance till Barona-gruppen i Sverige

Arbetsgivare / Ort: Barona Professionals AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-01-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
Vill du vara med och bygga upp en ekonomifunktion i en internationell koncern? Är du en utvecklingsorienterad ledare som vill arbeta både strategiskt och operativt? I sådana fall kan vi ha ett mycket spännande jobb för dig!

På Barona är vi banbrytande och framtidsorienterade problemlösare som hjälper företag och organisationer med kompetensförsörjning. Vi startade 1999 i Finland och finns idag i 10 länder. I Sverige har vi funnits i åtta år och har vuxit mycket organiskt de senaste åren. Under 2019 gjorde vi tre förvärv i Sverige, och sedan dess har vi arbetat med att stärka upp våra centrala funktioner för att skapa en stark och enhetlig organisation. Som ett led i detta arbete fortsätter vi nu att bygga vår nya finansfunktion, som står inför många spännande förändringar och utvecklingsprojekt. Baronagruppen består i Sverige av totalt 500 medarbetare med kontor i Solna, Malmö, Göteborg, Falun och Strömsund.

Vad kan vi erbjuda dig?

Som Head of Finance kommer du att leda och utveckla vår nya finansfunktion, ha personalansvar för inledningsvis två medarbetare och ingå i den svenska ledningsgruppen. Du får vara med på en fantastisk tillväxtresa där du är en nyckelspelare i vår landsorganisation och samtidigt får arbeta i nära relation med vår finska ekonomifunktion.
I Sverige är vi ett glatt, energiskt team som motiveras av att hitta de bästa lösningarna för våra kunder, utveckla våra medarbetare, våra interna processer och hitta de bästa jobben till våra kandidater. Vi är en snabbrörlig, entreprenöriell organisation där du snabbt kan se resultaten av ditt arbete. Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Du utgår från Stockholm, men resor inom och utanför landet kan förekomma.

Dina ansvarsområden:

Baronas Head of Finance är huvudansvarig för ekonomifunktionen i Sverige, verksamheten omfattar fem legala enheter och rollen innebär personalansvar för två medarbetare. Du är medlem i den svenska ledningsgruppen och ansvarig för att redovisning och lön sköts strukturerat och att rapportering till koncern sker inom givna deadlines. I ledningsgruppen bidrar du med input i affärsfrågor och du är även huvudansvarig för budget och prognosrutiner.

Du är ansvarig för och delaktig i den löpande redovisningen. Du arbetar operativt främst med det största av våra fem bolag. Du kommer att vara ansvarig för samtliga bolags årsredovisningar och deklarationer samt ha det övergripande ansvaret för kontakten med vår revisor.

Vi önskar utveckla vårt arbete med ekonomisk uppföljning och tillsammans med affärschefer, kollegor i Finland och ditt eget team har du ansvaret för detta arbete. Baronas Head of Finance kommer även att ansvara för att utvecklingen av vårt nya affärssystem fortskrider och att integrationerna med våra befintliga system förfinas då detta är avgörande för att planering och uppföljning av våra affärer fungerar på en detaljerad nivå. Du har regelbunden kontakt med kollegor i Finland och koncernspråk är engelska.

Vem är du?

Vi söker dig som har relevant eftergymnasial utbildning inom ekonomi och gärna vana av att arbeta i en matrisorganisation i internationell miljö. Du är en ansvarstagande, kommunikativ och noggrann teamspelare.

Vi söker dig med följande bakgrund:
  • Flerårig erfarenhet av löpande bokföring och självständig i upprättande av bokslut, årsredovisning och deklarationer
  • Erfarenhet av lönearbete
  • Erfarenhet och/eller stort intresse av ledarskap
  • Goda systemkunskaper och ett gediget systemintresse, meriterande med kunskaper i Navision, RecMan och Hogia Lön Plus
  • Mycket goda kunskaper i Microsoft Office, specifikt Excel
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska
  • En problemlösande, modig, uthållig och målmedveten person som är intresserad av system, affärer och utveckling av processer
  • Erfarenhet av personalintensiv verksamhet och/eller erfarenhet från revisionsbyrå är meriterande

Vi behandlar alla ansökningar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstidens slut. Vi tar inte emot ansökningar via epost, men för frågor, kontakta VD Johanna Mix på [email protected] eller telefon 072-0772113.
 
Arbetsgivare
Barona Professionals AB
Hemsida: www.barona.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Avdelningschef Ekonomi och upphandling till Göteborgs Spårvägar

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs Stads Kollektivtrafik AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
Göteborgs Spårvägar har satt Göteborg i rörelse sedan 1879. Med 141 miljoner spårvagnsresor per år är vi idag den största operatören av kollektivtrafik i Göteborgsregionen. Vi arbetar varje dag, året om för att ge våra resenärer en trygg och säker resa till jobb, skola och fritid. Vill du följa med på vår kvalitetsutvecklingsresa till en spårvagnsresa i världsklass? ARBETSUPPGIFTER Är du vår nya Avdelningschef Ekonomi och upphandling? Göteborgs Spårvägar är inne i en intensiv utvecklingsfas där modernisering, effektivisering samt förbättring av styrning och ledning står i fokus. Vill du vara med på vår kvalitetsutvecklingsresa? Som Avdelningschef Ekonomi och upphandling rapporterar du till VD och ingår i bolagsledningen, där du aktivt medverkar till utveckling, planering, ledning och uppföljning av bolaget som helhet. Ett 70-tal chefer är aktiva i avdelningens processer vilket kräver ett konsultativt förhållningssätt för att underlätta och etablera ett gott samarbete. Du leder genom fyra enhetschefer med ansvar för affärsekonomi, redovisning, lön samt upphandling och inköp. Inom avdelningen arbetar totalt ca 25 medarbetare. Tillsammans med dina underställda enhetschefer driver du utveckling, planering och uppföljning av avdelningens verksamhet. Du säkerställer att bolagets ledning och styrelse får den styrinformation de behöver genom att leda och kvalitetssäkra processer för budget- och prognosarbetet med tillhörande månadsrapportering och analys. Med gott ledarskap visar du riktningen framåt, leder genom personligt föredöme och som kommunikativ ledare skapar du motivation samt engagemang gentemot avdelningens målbilder. Tillsammans med avdelningens nytillsatta ledningsgrupp skapar du en förståelse för vad som förväntas i leverans till bolagsledningsgruppen och styrelsen. In i det pågående bolagsövergripande arbetet för ett moderniserat och kvalitetsinriktat Göteborgs Spårvägar tar du med dig din erfarenhet av att framgångsrikt driva förändringsarbete. Särskilt viktigt är din erfarenhet av digitalisering av arbetssätt, att utveckla affärsekonomin samt att säkerställa en effektiv internkontroll. Ditt ansvarsområde handlar även om införande av budgeteringssystem, förbättring av bolagets budget- och prognosarbete, strukturering av styrinformation, identifiering av effektiviseringspotential i bolagets inköpsprocess mm. Som avdelningschef ansvarar du för avdelningens verksamhetsplan samt att söka information och efterleva för bolaget och avdelningen aktuella lagar, policys, styrande dokument samt ingångna avtal. KVALIFIKATIONER Civilekonomexamen eller likvärdig högskoleutbildning med inriktning redovisning Gedigen erfarenhet från ledande position inkl mål-, resultat-, budget- personalansvar, minimum 8 år Erfarenhet av att leda chefer samt vara del i ledningsgrupp Erfarenhet av ekonomistyrning, budget- och prognosprocess samt uppföljning av resultat och nyckeltal på övergripande nivå eller bolagsnivå Erfarenhet av att leda och driva utvecklingsarbete Erfarenhet av att processorienterat arbete Goda IT-kunskaper, särskilt i Excel Goda kunskaper i svenska, tal och skrift Meriterande Erfarenhet av internkontroll Erfarenhet av ansvar för inbetalning av skatter och avgifter Erfarenhet av lönehantering, kontroll, utbetalning och uppföljning Erfarenhet av upphandlingar och uppföljning av gjorda inköp Erfarenhet av skadereglering och försäkringshantering Erfarenhet av arbete som controller ÖVRIGT Låter det intressant! Då ser vi fram emot din ansökan! Göteborgs Spårvägar är en drogfri arbetsplats varför vi tillämpar drogtest i rekryteringsprocessen inför en nyanställning. Vi använder oss av web baserade urvalstester varför vi ber dig att hålla utkik i din mail.
Arbetsgivare
Göteborgs Stads Kollektivtrafik AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonomichef till Kristianstads kommun

Arbetsgivare / Ort: Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
Jurek Rekrytering & Bemanning erbjuder ett komplett utbud av bemannings- och rekryteringstjänster. Vi rekryterar och hyr ut alltifrån studenter till yrkesverksamma akademiker med mångårig erfarenhet och specialistkompetens. Våra uppdrag är främst inom juridik, ekonomi, HR, marknad och administration. Är du en kommunikativ chef som vill leda, motivera och utveckla dina medarbetare för att tillsammans skapa mervärde för Kristianstad? Vi söker dig som vill vara med oss i vår framtida resa. Låter detta som du, välkommen med din ansökan! Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Arbetsuppgifter Som ekonomichef på arbete och välfärdsförvaltningen leder du det strategiska ekonomiarbetet och skapar förutsättningar för förvaltningens chefer att bedriva god ekonomisk hushållning genom att leda, utveckla samt samordna arbetet med ekonomistyrningsfrågor. Du är underställd förvaltningschefen och ingår i förvaltningens ledningsgrupp. Du ingår också i förvaltningschefens stabsledning. Vidare är du förvaltningens representant i det kommunövergripande ekonomichefsnätverket och du arbetar i ett nära samarbete med HR- och utvecklingschef. I arbetsuppgifterna ingår arbete med bokslut, budget, redovisningsarbete och frågor som till exempel verksamhetsanalyser utifrån ekonomiska perspektiv. Som ekonomichef leder du medarbetare mot uppsatta mål och arbetar med att effektivisera och utveckla processer kring ekonomi och uppföljning. Du ansvarar för att utveckla verksamhet, medarbetare och ekonomi med fokus på mål och resultat för att skapa mervärde för Kristianstads kommun. Du har personal-, ekonomi-, arbetsmiljö- och verksamhetsansvar för 8 medarbetare. Utöver ekonomi finns idag en enhet till som du har personal-, verksamhet-, ekonomi- och arbetsmiljöansvar, såsom tolkfunktionen. En översyn pågår inom enheten som du som ny ekonomichef kommer att ta vid. Kvalifikationer Vi söker dig som har högskoleutbildning inom ekonomi och flera års erfarenhet i ledande befattning av arbete med kvalificerade ekonomiprocesser på såväl operativ som strategisk nivå. Du har även chefserfarenhet från verksamhets-, ekonomi- och personal-/arbetsmiljöansvar. Vi ser gärna att du har genomgått ledarskapsutbildning. Erfarenhet av att leda större organisationers ekonomiprocesser i förändringsarbete och arbete med ekonomiprocesser inom politiskt styrd organisation är meriterande. Du hanterar utan problem Office-paketet och uttrycker dig väl i tal och skrift. Du har vana av att använda dig av digitala verktyg som exempelvis Heroma lönesystem och ADATO som självklara verktyg i vardagen som chef. För tjänsten krävs ett B-körkort. För att lyckas i ditt chefsuppdrag ser du möjligheter och skapar tillsammans med medarbetarna förutsättningar för kvalitativ kommunikation, reflektion och feedback. Du har strategisk höjd, ser helheter och är samtidigt noggrann med detaljer. Du är analytisk och strukturerad med förmåga att sätta mål och nå resultat utifrån gällande styrdokument. Arbetet kräver hög grad av integritet, legitimitet och att du i ditt arbete aktivt bidrar till en god ekonomisk hushållning för förvaltningen. Om verksamheten Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet. Arbete och välfärdsförvaltningen arbetar utifrån vår vision "Vi lyckas tillsammans" och vår värdegrund som utgår från de fem begreppen: Respektfull, Delaktighet, Resultatinriktad, Professionell och Tillitsfull. Orden är grunden i vårt varumärke och de beskriver hur förvaltningen vill uppfattas av dem vi är till för. Du erbjuds Som chef i Kristianstads kommun erbjuds du ledarutveckling, ledarstöd och strukturerad uppföljning av ditt chefsuppdrag. Läs mer om chefsuppdraget här: https://www.kristianstad.se/sv/naringslivoch-arbete/arbete/lediga-jobb/jobba-hos-oss/  Anställningsvillkor Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Kristianstad. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse. Befattningen ingår i krigsorganisationen. Din ansökan I denna rekrytering samarbetar Kristianstads Kommun med Jurek Rekrytering & Bemanning. För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Maria Holmberg på 0761 – 83 55 24 alternativt på [email protected] Urvalsprocessen sker löpande och du är välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se. Observera att vi inte tar emot ansökningar via mail pga. GDPR.
Arbetsgivare
Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Hemsida: http://www.jurek.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonomichef med intresse för förändringsarbete

Arbetsgivare / Ort: Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 6 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-04
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
Jurek Rekrytering & Bemanning erbjuder ett komplett utbud av bemannings- och rekryteringstjänster. Vi rekryterar och hyr ut alltifrån studenter till yrkesverksamma akademiker med mångårig erfarenhet och specialistkompetens. Våra uppdrag är främst inom juridik, ekonomi, HR, marknad och administration. Är du redo att ta nästa steg i din karriär med stora möjligheter till att påverka företagets framtida utveckling. Är du även en engagerad ledare med förmåga att involvera och utveckla ditt team. Rollen som ekonomichef innebär möjlighet att påverka och bidra till utveckling i en familjär miljö med högt till tak. Låter detta intressant kan det vara dig vi letar efter. Arbetsuppgifter I rollen som Ekonomichef kommer du att ha ett övergripande ansvar för både redovisning och rapportering vilket även innebär planering, koordinering och utveckling av bokslut, arbetssätt och processer. Du trivs med att driva förbättringsprojekt och skapa effektivitet både genom systemutveckling och coachning av medarbetare. Du kommer ansvara för ett team på 3 personer, vara del i ledningsgruppen och rapportera till VD. Dina arbetsuppgifter innebär bl.a. • Ansvarar du för koncernens redovisning och finansiella rapportering • Ansvara för månads- och årsbokslut • Myndighetsrapportering • Kontakt med revisorer • Utveckla arbetsmetoder • Automatisera och digitalisera rapporter • Säkerställa redovisningsprocesser vid systemuppgraderingar • Ad hoc arbete Vem är du? Vi söker dig som har en akademisk examen inom ekonomi eller motsvarande samt flera års erfarenhet av kvalificerad redovisning. Vi ser att du har ett stort intresse av digitalisering och automation av ekonomiska processer. Som person är du proaktiv, engagerad, öppen och lösningsorienterad. Du har en naturlig fallenhet för att se helheten, en entusiasm att vilja bidra med teamkänsla och öppenhet för förändringar. Du har erfarenhet av att leda och förmågan att coacha ditt team så de lyckas och får möjlighet att prestera sitt yttersta. Du motiveras av att träda in i en roll där du både får arbeta med strategier och processer och delta i det operativa arbetet. Du har god datavana och systemintresse och är en erfaren användare av Excel. Har du tidigare arbetat med IT relaterade projekt eller systemuppgraderingar och har ett intresse för automatisering är det ett plus. Du har en god kommunikativ förmåga och talar och skriver svenska obehindrat. Vi erbjuder Vi erbjuder dig en nyckelbefattning, direktrapporterande till vd, med intressanta och varierande arbetsuppgifter i en organisation som ligger i framkant och där du får vara med och bidra till att utveckla företaget ytterligare. Bolaget är privatägt och placerat i norrort omsätter cirka 450 miljoner kronor med drygt 200 medarbetare. I den här rekryteringen samarbetar vi med Jurek Rekrytering och Bemanning och vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Marie Källström på tel. 070 751 93 43 alternativt [email protected] Då urvalsprocessen sker löpande är du varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se.
Arbetsgivare
Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Hemsida: http://www.jurek.se/
Ansökan
Ansök senast 6 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Interim Redovisningsansvarig

Arbetsgivare / Ort: Vem i Småland AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 - 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 6 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Redovisningschef

Om jobbet
VEM söker för kunds räkning en Interim Redovisningsansvarig till ett tillverkande företag i en internationell koncern i GGVV-området.   Om uppdraget I uppdraget har du ett brett och övergripande ansvar för redovisningsfunktionen. Månads- och årsbokslut samt årsredovisning tillsammans med deklarationer, skatteberäkningar och andra förekommande uppgifter inom ekonomi ingår i uppdraget.   Om dig Vi söker dig som har gedigen erfarenhet av redovisning gärna från tillverkande företag och/eller internationell redovisning. Vi ser gärna att du har tidigare ledarerfarenhet då du i uppdraget har ett operativt och dagligt ansvar för ett fåtal medarbetare. Som person är du noggrann och strukturerad med en god kommunikativ förmåga.     Bra att veta Uppdragsstart är omgående och ca 6 månader. För detta uppdrag tillämpar vi löpande urval.   VEM är VEM VEM är ett utvecklingsorienterat konsultföretag som erbjuder högkvalitativa tjänster inom rekrytering och interimslösningar av ledande befattningar.
Arbetsgivare
Vem i Småland AB
Hemsida: http://www.vem.se
Ansökan
Ansök senast 6 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

EKONOM FÖR INTERNA OCH EXTERNA UPPDRAG

Arbetsgivare / Ort: Dagertun Support & Consulting AB / Luleå
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 6 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-04
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Vår tillväxtresa fortsätter! Vi är ett gäng ambitiösa, målmedvetna och ödmjuka tävlingsmänniskor som alltid står upp för sanningen. Hos oss finns det ingen hierarki, inga könsstrukturer eller prioriterade partners. Hos oss är det prestigelöst, alla som vill får stort ansvar och möjligheter att påverka sina uppdrag och sin roll utifrån egna ambitioner och målsättningar. Hos oss är du aldrig ensam, du har alltid en lika ambitiös kollega att fråga när du undrar över något. Alla medarbetare deltar också i vårt årliga vinstdelningsprogram, Dagertun Incentive.


Nu letar vi efter fler kollegor. Sannolikt är du civilekonom med inriktning på redovisning och har hunnit arbetat praktiskt med redovisning, rapportering och bokslutsarbete, endera på byrå eller i näringslivet.


Vi arbetar med både stora och små kunder och har möjlighet att delvis anpassa tjänsten utifrån den sökandes profil. Allt från små företag som tillämpar K2 till större industrikoncerner där IFRS är styrande. Hos de större kunderna finns behov av tjänster som ligger utanför redovisningsområdet som kan vara utvecklande, tex. interima uppdrag, kapitalrationaliseringsprojekt, ledningsstöd, investeringsberedning och finansieringsfrågor.


För att det ska vara kul på jobbet är det viktigt att personerna i gruppen funkar tillsammans därför sätter vi stor vikt vid din personlighet vid rekryteringen. Dina värderingar, din energi och din ambition väger lika tungt som din kompetens och erfarenhet. Vi måste inte gilla samma saker men alla måste dela den gemensamma ambitionen och våra värderingar.


Vi sitter i trevliga lokaler mitt i centrala Luleå som är bas för både oss och några av våra större kunder. Urval och intervjuer kommer att ske löpande. Tillträde snarast.

Arbetsgivare
Dagertun Support & Consulting AB
Trollstigen 58
97251 Luleå
Hemsida: http://www.dagertun.se/
Ansökan
Ansök senast 6 March (1 dag kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Ekonom på deltid till statlig verksamhet i Örebro!

Arbetsgivare / Ort: Poolia Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 3 - 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomikonsult

Om jobbet
Är du ekonom med tidigare erfarenhet från alla delar inom ekonomiarbetet? Vill du ta dig an en bred roll där du får arbeta nära verksamheten? Då kan detta konsultuppdrag vara något för dig! Just nu söker vi en Ekonom på deltid för uppdrag hos en av våra kunder i Örebro. Uppdraget är ett föräldravikariat där omfattningen beräknas vara på 40%, men kan komma att utökas. Önskad start är omgående för att sedan pågå under sex månader. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum, skicka därför in din ansökan redan idag! Om tjänsten I rollen som Ekonom kommer du arbeta brett och omväxlande där du agerar kvalificerat affärsstöd inom ekonomiområdet. Du arbetar nära verksamheten och ger stöd till arbetschef och platschefer vad gäller ekonomiska frågor. Du rapporterar direkt till arbetschefen och ingår i ledningsgruppen för arbetschefsområdet. Vissa resor i tjänsten förekommer, främst inom det geografiska området. Vidare har du ett nära samarbete med controller där ni har regelbundna avstämningar. Rollen kräver att du behöver vara på plats varje månad i samband med rapportering av månadsbokslut, vilket innebär begränsade möjligheter att vara ledig just dessa dagar. Dina arbetsuppgifter i huvudsak • Delaktighet i budget och prognosarbete • Verksamhets- och projektuppföljning • Projektredovisning • Löpande bokföring • Hantering av leverantörsfakturor • Kundfakturering • Bokslut • Månatlig rapportering finansiellt resultat • Delta i olika utvecklingsprojekt kopplat till ekonomi • Vara behjälplig med att registrera personalliggare, föra mötesprotokoll, ta fram passerkort, ID-06 m.m. Vem är du? För att kvalificera dig till rollen som Ekonom söker vi dig med: • Eftergymnasial utbildning inom ekonomi, gärna med inriktning på redovisning, alternativt motsvarande utbildning och erfarenhet som bedöms likvärdig. • Några års erfarenhet av arbete med ekonomi, gärna på ett mindre företag, där du kommit i kontakt med alla delar i ekonomiarbetet. • Goda kunskaper i Office-paketet, framförallt i Excel. • Erfarenhet av arbete i Agresso, Webinfo och Insight är meriterande. • B-körkort. För att lyckas i rollen behöver du ha god samarbetsförmåga samtidigt som du trivs med att arbeta självständigt. Som person är du analytisk och strukturerad i ditt arbetssätt. Du agerar på ett affärsmässigt sätt med integritet. Vidare är du trygg i dig själv och söker stöd vid behov. Om verksamheten Konsultrollen passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens och bredda ditt CV. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät. Vid din sida har du din konsultchef som agerar bollplank och stöttar dig i att lyckas på dina uppdrag. Vi vill att du ska må bra och trivas med oss på Poolia. Därför erbjuder vi dig friskvårdsbidrag, rabatter på olika träningsanläggningar och ordnar regelbundet sociala aktiviteter. Självklart omfattas din anställning på Poolia av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård.
Arbetsgivare
Poolia Sverige AB
Hemsida: http://www.poolia.se
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonomichef/CFO till vår kund i Norrköping

Arbetsgivare / Ort: Meritmind AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Har du flerårig erfarenhet av controller och känner att det är dags att växla upp till CFO, eller har du redan erfarenhet i rollen som CFO/ekonomichef och vill ha en ny utmaning? Då kan detta vara jobbet för dig!

Meritmind söker nu för kunds räkning en interim ekonomichef med placering i Norrköping. Rollen är omväxlande och du kommer att arbeta både operativt och strategiskt i en organisation i ständig förändring och utveckling. Du kommer att ingå i ledningsgrupp, rapportera direkt till VD samt inneha personalansvar för ett mindre team.

Tjänsten är ett konsultuppdrag med start omgående och uppdraget beräknas pågå i ca 6 månader. För rätt person finns möjlighet att bli överrekryterad till vår kund.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Planera, fördela och leda arbetet inom ekonomifunktionen
  • Bokslutsarbete och årsredovisning
  • Budget- och prognosarbete
  • Analys och resultatuppföljning
  • Utveckla och ta fram relevanta nyckeltal för verksamheten
  • Likviditetsplanering och uppföljning
  • Löpande kontakt med bank och revisorer
  • Driva och effektivisera processer inom ekonomi

Kvalifikationer och erfarenhet:

  • Relevant utbildning inom ekonomi
  • Minst 5 års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete med fördel från controlling
  • Meriterande om du har erfarenhet av personalansvar
  • Behärskar svenska och engelska i tal och skrift
  • God systemvana och excelkunskap

Personliga egenskaper:

För att trivas i rollen som ekonomichef hos vår kund är du med fördel en handlingskraftig person med stort driv och kommunikativ förmåga. Du är ansvarsfull och självgående och ditt arbetssätt beskrivs som noggrant och analytiskt. Som person är du idérik, flexibel och lösningsorienterad. Du har en god social kompetens, är lyhörd mot din omgivning och visar på en god samarbetsförmåga.

Om Meritmind

Meritmind är företaget för kvalificerade tjänster inom ekonomiområdet med kontor i Stockholm, Malmö, Göteborg, Västerås och Linköping. Vi har ett starkt varumärke och är ledande inom vår nisch där vi bistår företag och organisationer med interimstjänster, rekrytering samt förändringsledning. Meritmind grundades år 2000, har ca 370 anställda och omsätter ca en halv miljard. Läs mer om vår verksamhet på www.meritmind.se

Arbetsgivare
Meritmind AB
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonomichef till AutoConcept Insurance, Kungsbacka

Arbetsgivare / Ort: Jerrie AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
AutoConcept Insurance AB är ett tillväxtföretag som arbetar med nischade försäkringslösningar till fordonsbranschen. Våra kunder är fordonshandlare, generalagenter (B2B) samt fordonsägare (B2C). Affärsidén är att på ett innovativt sätt, förmedla och administrera kundanpassade och unika försäkringslösningar, till fordonsbranschen för framgångsrikare affärer samt till fordonsägare för ett tryggare ägande. AutoConcept Insurance inkl. filialerna i Norge, Danmark och Finland, har idag 36 anställda. Huvudkontoret ligger i Kungsbacka, strax söder om Göteborg. AutoConcept Insurance AB har levererat försäkringslösningar till den nordiska fordonsbranschen sedan 1999. AutoConcepts värdeord är Kundnytta, Enkelhet och Passion Vi söker en Ekonomichef med stort intresse för analys, affär och ekonomistyrning, som vill anta utmaningen att leda och utveckla ekonomifunktionen på AutoConcept Insurance. I din roll som Ekonomichef ingår du i ledningsgruppen och kommer att få stor möjlighet att vara med och bidra till fortsatt tillväxt och bolagsutveckling. Du ansvarar för den interna uppföljningen och den övergripande analysen. Du bidrar med och utvecklar ekonomiavdelningen (bestående av 4 medarbetare) och skapar struktur i takt med att bolaget växer Ansvar/arbetsuppgifter • Stöd till VD och ledningsgrupp i ekonomiska frågeställningar. Delta i arbetet med ständiga förbättringar för att öka lönsamhet och effektivitet • Controllerinriktade aktiviteter med löpande analys av verksamheten • Driva budget- och prognosarbetet samt delta i processen med att sätta mål, strategier och planer för verksamheten • Rapportering till ledningsgrupp, VD och styrelse • Utveckling av rutiner och processer såväl i Sverige som internationellt • Utformning och uppföljning av Investeringskalkyler Vi söker dig som har 5-10 års erfarenhet som ekonomichef i medelstort bolag, gärna under kraftig tillväxt. Rollen växlar mellan operativt redovisningsarbete och strategiska verksamhetsnära frågeställningar. Du är civilekonom eller motsvarande och har en bred erfarenhet som gör att du kan hantera detaljfrågor såväl som övergripande strategiska frågeställningar. Ett djupt intresse för bolagets affär idag och imorgon krävs. Som person är du analytisk, kommunikativ och har ett starkt driv. I den här rekryteringen samarbetar AutoConcept Insurance med Jerrie. Vid eventuella frågor kontakta ansvariga rekryteringskonsult Pierre Sander på telefon 0763-413 411 eller via [email protected] Sista ansökningsdatum är 7 mars och ansökan sker via www.jerrie.se.
Arbetsgivare
Jerrie AB
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonomichef/Enhetschef

Arbetsgivare / Ort: REGION GOTLAND
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
Som en del av Region Gotland arbetar samhällsbyggnadsförvaltningen med medborgarnas livsmiljö. Våra cirka 140 medarbetare hanterar frågor som rör bygglov, detaljplaner, miljö- och hälsoskydd, livsmedel och alkoholtillstånd, geografisk information samt räddningstjänst. ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som vill få chansen att kombinera två spännande områden, ekonomi och verksamhetsutveckling i en och samma tjänst. I uppdraget som ekonomichef ansvarar du för ekonomiprocessen inom förvaltningen vilket bland annat inkluderar ekonomistyrning, redovisning, budget, prognoser, uppföljning och rapportering. Förvaltningens inköps- och avtalsarbete ansvarar du för i samspel med regionens centrala upphandlingsenhet. Du är övergripande ansvarig för förvaltningens ekonomiska resultat och prognoser. Vidare ansvarar du också för finansiell riskanalys, fördjupade analyser utifrån behov, samt internkontroll. Du rapporterar till samhällsbyggnadsdirektören samt två nämnder och ingår i förvaltningsledningen och förväntas bidra övergripande till att nå förvaltningens uppdrag och mål. I rollen som ekonomichef deltar du även i regionövergripande nätverk för ekonomichefer. I uppdraget som enhetschef kommer du att tillsammans med enheten driva arbetet med verksamhetsutveckling. För närvarande pågår det ett antal stora spännande projekt utöver det ordinarie arbetet med förvaltningens utvecklingsarbete. I rollen ingår även att ansvara för och leda arbetet med framtagandet av förvaltningens verksamhetsplan och dess uppföljning under året I uppdraget ingår ansvar för verksamhet, personal och ekonomi för sex medarbetare. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med akademisk utbildning inom ekonomiområdet. Du har flera års erfarenhet av kvalificerat arbete som ekonom/controller och för att lyckas i uppdraget som ekonomichef är det meriterande att du har erfarenhet av politiskt styrda organisationer. Vi ser också gärna att du har ledarerfarenhet och har jobbat med verksamhetsutveckling. Som ledare ser du styrkan i att samverka och tillämpar ett tillitsfullt ledarskap, samt tar tillvara på dina medarbetares kompetenser och utvecklingskraft. Som person ser vi att du är driven och självgående, har god förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete. Du är noggrann, initiativrik och arbetar målinriktat både på kort och på lång sikt. Vidare är du en god kommunikatör som obehindrat uttrycker sig i tal och skrift och skapar goda relationer både internt och externt. Stort vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Inom Region Gotland strävar vi efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön. Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på https://gotland.com/flytta-hit/ På Instagram kan du via @viarregiongotland följa våra medarbetare i sina dagliga arbeten.
Arbetsgivare
REGION GOTLAND
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.