På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Civilekonom

Civilekonom

En ekonom har som regel läst ett treårigt program på universitet eller högskola, vilket leder fram till en kandidatexamen i ekonomi. En civilekonom har däremot en fyraårig högskoleutbildning.

Civilekonomtiteln har inget juridiskt skydd i Sverige. Det betyder i praktiken att vem som helst kan kalla sig för en civilekonom. Men det är en vanlig praxis att bara den som uppfyller Civilekonomernas medlemskrav, får kalla sig för civilekonom.

Civilekonomer finns inom alla branscher på arbetsmarknaden och är utbildade för att förstå och analysera komplexa ekonomiska problem, fatta viktiga ekonomiska beslut som rör myndigheter, företag och organisationer.

Som civilekonom har du stora möjligheter att välja mellan yrken och kan arbeta i det privata näringslivet, inom statliga myndigheter, kommuner och landsting men också i olika intresseorganisationer.

Utbildning

Civilekonomprogrammet är 4 år (240 högskolepoäng) och leder till civilekonomexamen, som är en yrkesexamen. För att senare bli revisor krävs en komplettering, enligt särskilda regler, med tre års kvalificerad yrkespraktik samt avläggande av revisorsexamen.

Framtidsutsikter

Sammantaget är bedömningen på fem års sikt att arbetsmarknaden för nyexaminerade ekonomer är i fortsatt balans. Det råder liten konkurrens bland de ekonomer som vill arbeta inom redovisning och revision på fem års sikt.

Arbetsmarknaden för erfarna ekonomer bedöms om fem år präglas av liten konkurrens om jobben. Arbetsgivarna spår att efterfrågan på erfarna ekonomer kommer att öka under de närmaste åren. Kraven på specialistkompetens och erfarenhet kommer sannolikt att öka framöver, vilket innebär ett gynnsamt läge för erfarna ekonomer.

Personliga egenskaper

Personliga egenskaper som är viktiga för dig som vill satsa på att bli ekonom eller civilekonom är att man kan tänka affärsmässigt och långsiktigt.

Arbetsplats

Många civilekonomer väljer att bli entreprenörer och driva egna företag. Civilekonomer arbetar med budgetering och ekonomisk planering, marknadsföring och försäljning, redovisning och revision samt med utredningsarbete.

Övrigt

Möt Robert, Chefsekonomen som drömmer om kakor.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

206 Lediga jobb

Bli en av oss - bli ekonomikonsult på Mpya Finance!

Arbetsgivare / Ort: Mpya Finance AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-24
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomikonsult

Om jobbet
Mpya Finance är ett nytänkande konsult- och rekryteringsföretag inom ekonomi. Tanken med Mpya Finance är enkel. Vårt mål är att skapa en arena där briljanta människor vill arbeta och trivas. Vår passion och vårt nytänkande ger en grund för individer, kollegor och kunder att växa och utvecklas – och att varje dag jobba för att vara den mest attraktiva arbetsgivaren och rekryteraren i vår bransch. Vi lever våra ledord – enkelhet, engagemang och delaktighet. Om nyfikenheten tar överhand… Välkommen att bläddra i vår fina kulturbok! Vill du utvecklas, aktivt påverka och vara del av ett nytänkande konsultbolag? Konsult på Mpya Finance kan då vara ditt nästa steg i karriären! Är du redo för Mpya*? *Ifall din Swahili är lite rostig kan det vara bra att känna till att ordet Mpya [empaja] betyder “nytänkande”. I en bransch knökfull av Mercedes strävar vi efter att mer uppfattas som en Mini Cooper (på lustgas). Mindre decimalkomma, mer hjärta En del arbetsgivare ser en medarbetare som inventarier. Andra ser en kostnad eller en beläggningsgrad. Vi ser en människa med unika behov och en livssituation som måste funka både privat och professionellt. Vår verksamhet sätter därför dig i centrum i alla lägen. Vi har medvetet valt att gå emot branschens normer. Med människan i centrum skapar vi en ny morgondag där du blir del i en unik gemenskap medan du är med och utformar vår och din tillvaro. Våra värderingar skapades inte av en grupp i ett styrelserum långt från verksamheten. Vår kultur är istället något som ägs utav oss alla - En evigt reviderad process som syftar till att göra att vi tänker “äntligen!” när vi vaknar till en ny arbetsdag. Vi har siktet inställt… Har utmaningarna tagit slut och är du redo för en annorlunda morgondag? Har du hjärtat på rätta stället och vill vara med och bygga upp det nya vardagsrummet för ekonomer på Hunneberggatan i Linköping. Vår ambition är att definiera vår nisch, inte att följa den. Vi söker nu dig som vill bli vår nästa fantastiska kollega! Som ekonomikonsult på Mpya Finance är du med och levererar interimslösningar, projektstöd och rådgivning inom redovisning och controlling. Våra kunder är allt från små till stora företag med välkända varumärken, både börsnoterade och internationella koncerner. Arbetsuppgifterna består av allt från löpande bokföring, månatliga avstämningar, upprättande av bokslut, årsredovisningar, ekonomisk rådgivning, analyser till uppföljning samt rapportering. Vi arbetar både självständigt och i team hos våra kunder och har uppdrag på alla nivåer, allt från redovisningsekonom till CFO. Signalement Sannolikt är du Kvalificerad redovisningsekonom, Redovisningsansvarig, Ekonomiansvarig, Ekonomichef, Financial Controller eller Business Controller. Du har jobbat några år med ekonomi och är trygg i dina kunskaper. Samtidigt saknar du sannolikt något i jobbet idag? Vi söker en kollega som värdesätter att vara en del av ett starkt och ambitiöst team. Vi tar hand om varandra, har roligt på jobbet och värderar livsbalans högt. Bli en av oss. Det blir roligare så! Det krävs enastående människor för att erbjuda enastående tjänster inom ekonomi och finans. Vi älskar det vi gör och vi tror att det kommer du också att göra. Du kommer få stora möjligheter att påverka ditt arbete. Ta min själ! Ansök gärna redan nu! Vid eventuella frågor är du varmt välkommen att kontakta Emelie Palmqvist på 070-971 00 69 eller [email protected]
Arbetsgivare
Mpya Finance AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Risk Manager to Electrolux Professional

Arbetsgivare / Ort: Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 25 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
Jurek Rekrytering & Bemanning erbjuder ett komplett utbud av bemannings- och rekryteringstjänster. Vi rekryterar och hyr ut alltifrån studenter till yrkesverksamma akademiker med mångårig erfarenhet och specialistkompetens. Våra uppdrag är främst inom juridik, ekonomi, HR, marknad och administration. As part of the Electrolux Professional team, one day is never the same as the next. But what drives us every day is our mission to make our customers´ work-life easier, more profitable – and truly sustainable. Becoming their OnE trusted partner, managing their complete operations. Understanding their daily journey – and making it a winning one – whether they run a hotel, restaurant, laundry or café. Acting truly sustainable means going beyond products; connecting users with intelligence, humans with technology and innovative thinkers with relevant business models. And providing the most inclusive service offering with expertise, state-of-the-art interfaces and the best people network. Together with you, we will grow and create sustainable experiences for people and the world around us, in food, beverage and laundry. The role We are looking for a Risk Manager for placing and managing the group insurance programs, as well as related claims and to be responsible for the Enterprise Risk Management program. You will advise on various types of risks (strategic, operational and financial) identifying potential threats and creating plans to prevent and mitigate problems. As Risk Manager, you will also manage the Group´s loss prevention initiatives, including asurvey program, loss prevention support to operations, and special projects for the Group´s management. You will be based in Stockholm and report to the Head of Legal. Your main responsibilities include Insurance • placing and managing Group insurance programs like Property Damage Business Interruption, General & Product liability, Cargo, Business Travel and Financial lines among others. • manage claims related to the group insurance policies • negotiate terms for insurance consultancy services with external suppliers • internal administration of the insurance programs such as allocation of costs, handling of certificates and training of the organization in insurance matters Risk • facilitate and support the Enterprise Risk Management (ERM) activities for the organization • risk assessments, which involves identifying risks as well as analyzing, and evaluating the risks affecting the business • securing that product safety matters are properly managed and reported • risk reporting in an appropriate way for different audiences, for example to senior management so they understand the most significant risks, to business area managers to ensure they are aware of risks relevant to their parts of the business and to increase their accountability for individual risks • providing support, education and training to staff to build risk awareness within the organization. Loss Prevention • maintain, improve, develop and communicate the loss prevention guidelines • maintain and improve • negotiate terms with external suppliers   Who are you? • Master´s degree in Finance, Management, Economics, Legal or Accounting. • Profound knowledge of insurance coverage and insurance underwriting processes. • Risk Management experience. • Efficient and good and managing your own time • Excellent IT skills • Language skills: t Profieciency in written and spoken English and Swedish is required In this role, you should be highly perceptive and methodical. You will work with the various business areas and functions and can communicate effectively and present your plans in a convincing way.   Contact and Application In this recruitment process, Electrolux Professionall is supported by Jurek Rekrytering & Bemanning. Interviews will be carried out as applications are received so please apply as soon as possible via www.jurek.se. Please note that we do not accept applications by mail. For any questions, please contact recruitment consultant Malin Sjöström by email at [email protected]   About Electrolux Professional Electrolux Professional has existed as a stand-alone company since March 23rd, 2020, when it was spun off from the Electrolux group and separately listed at Nasdaq Stockholm. Electrolux Professional is one of the leading global providers of food service, beverage and laundry for professional users. Our innovative products and worldwide service network make our customers´ work-life easier, more profitable – and truly sustainable every day. Our solutions and products are manufactured in 12 plants in seven countries and sold in over 110 countries. In 2020, Electrolux Professional had global sales of SEK 7,3bn and approximately 3,500 employees. Electrolux Professional´s B-shares are listed at Nasdaq Stockholm. For more information, visit www.electroluxprofessional.com
Arbetsgivare
Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Hemsida: http://www.jurek.se/
Ansökan
Ansök senast 25 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Vi söker ekonomiansvarig

Arbetsgivare / Ort: Hushållningssällskapet i Hallands län / Eldsberga
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 25 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-08-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Vi söker en ekonomiansvarig som gillar stor variation av arbetsuppgifter. Du kommer ha övergripande ansvar för den löpande ekonomihanteringen och dess olika delar, kunna ta fram uppföljningsrapporter för våra olika projekt, upprätta bokslut, hantering av stiftelser, administrering av hyresfastigheter.

Vi tänker att du har sinne för kvalitet, gillar Excel-dokument, har erfarenhet och kunskap kring personalfrågor, kollektivavtal och lönehantering. Har du dessutom koll på IT-system eller andra stödsystem är det meriterande.

Hushållningssällskapet Halland är ett av 15 oberoende och självständiga Hushållningssällskap och vår affärsidé är att stärka och utveckla landsbygdens näringar – genom att vi har hög kompetens och många samarbeten inom och utom Halland. Här arbetar ca 30 personer med forskning, utveckling och rådgivning inom olika ämnesområden som växtodling, natur- och vattenvård, klimat, miljö, energi och företagsutveckling.

Hushållningssällskapet Halland är inne i en stark utvecklingsfas där vi exempelvis driver utvecklingen av ett grönt kluster i Halland. Vi arbetar under stor frihet men med tydligt ansvar. Vår arbetsplats är attraktiv, har en god stämning och en fantastisk miljö erbjuds på Lilla Böslid.

Körkort B är ett krav. Tjänsten är på heltid och är ett vikariat med starta under hösten som pågår under 2022, med möjlighet till förlängning. Tillträde enligt överenskommelse.

Skicka din ansökan till [email protected], sista ansökningsdag är 25 september men vänta inte med din ansökan, rekryteringsprocessen startar omgående. Ansökan ska innehålla personligt brev samt meritförteckning/CV.

För frågor kring tjänsten kontakta Annika Bergman, tel 035-465 01, [email protected]

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag.

Arbetsgivare
Hushållningssällskapet i Hallands län
Lilla Böslid 146
30596 Eldsberga
Hemsida: http://www.hushallningssallskapet.se
Ansökan
Ansök senast 25 september (1 dag kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

REDOVISNINGSANSVARIG TILL FASTIGHETSBOLAG

Arbetsgivare / Ort: Resultat i Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 25 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Redovisningschef

Om jobbet
Om företaget Vi söker just nu efter en Redovisningsansvarig till vår kund i centrala Stockholm. Bolaget verkar inom fastighetsbranschen och uppdraget förväntas bli minst 6 månader. Dina arbetsuppgifter Dina arbetsuppgifter kommer bland annat innebära: • Hantera transaktioner (förvärv samt i mindre omfattning även försäljning): analys inför förvärv, tillträdesbokslut - ta emot, granska, ifrågasätta - bokföra, följa genom system - dialog med Förvaltningen • Bokslut - avstämningar genom flera bolag (ett 70-tal bolag idag) • ”Avancerad bokföring”, ta fram underlag för bokföringsorder till ekonomiassistent (ex lånereskontra, fastighetskatt etc) • Fusioner, hantera bokföringsmässigt i samtliga system (inkl koncernen) • Bonus om koncernredovisning (kvartalsvis i Aaro) kan hanteras i samma roll Din profil Du har en akademisk utbildning inom ekonomi och flera års erfarenhet som Redovisningsansvarig. Det är mycket meriterande att tidigare ha arbetat i fastighetsbranschen. Har du arbetat med koncernredovisning är det ett stort plus. Även meriterande att ha arbetat i Vitec, Aaro samt Visma. Som person bör du vara initiativtagande, analytisk och prestigelös. För att lyckas i rollen är du kommunikativ och lyhörd i ditt samarbete med såväl kollegor internt som externt. Du är van att arbeta självständigt och driva både ditt eget samt företagets arbete framåt. Framgångsfaktorer • Minst 5 års erfarenhet av en liknande roll • Meriterande att tidigare ha arbetat i fastighetsbranschen • Meriterande med koncernredovisning • Meriterande att ha arbetat i Vitec, Aaro eller Visma Om oss Resultat AB är ett bemanningsbolag med inriktning på uthyrning och rekrytering av Ekonomer. Vi är helt enkelt experter på Ekonomer! Som anställd hos oss erbjuder vi friskvårdsbidrag och har kollektivavtal vilket medför tjänstepension och försäkringar. För mer information om oss, titta gärna in på vår hemsida (www.resultatab.se) och följ oss på Instagram (www.instagram.com/resultatab). Ansökan START: Omgående OMFATTNING: Heltid, 6 månader PLACERING: Centrala Stockholm LÖN: Enligt överenskommelse KONTAKT: Sara Westin-James SISTA ANSÖKNINGSDATUM: 2021-09-24 Denna tjänst är en hyra, där du är anställd hos oss på Resultat. Låter detta som en intressant utmaning? Vi uppskattar om du ansöker omgående då urval och intervjuer sker löpande då uppdraget ska tillsättas inom kort. Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta Hanna Eriksson, 072-230 99 89
Arbetsgivare
Resultat i Sverige AB
Hemsida: http://www.resultatab.se/
Ansökan
Ansök senast 25 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Interim Redovisningschef till internationellt produktionsbolag

Arbetsgivare / Ort: Wise Professionals AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 26 september (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Redovisningschef

Om jobbet
Som Redovisningschef ansvarar du och avdelningen för all ekonomisk hantering av samtliga svenska legala bolag varav ett är ett produktionsbolag. Ekonomiavdelningen består idag av sex personer varav fyra kollegor arbetar främst med kund- och leverantörsreskontran och två främst med redovisning/bokslut. I arbetsuppgifterna ingår: · Personalansvar, leda och ansvara för löpande arbete på avdelningen · Övergripande ansvar för månads- och årsbokslut · Ansvarig för bokslutsprocessen inkl. rapportering till koncernen · Leda arbetet med finansiella prognoser och budget för de svenska bolagen · Upprätta årsredovisning och inkomstdeklaration · Ansvara för den externa revisionsprocessen · Proaktivt arbeta för att redovisningen ska stödja och följa hela verksamheten · Vara specialist i redovisningsfrågor och proaktivt följa förändringar i lagar och praxis · Tydliggöra och skapa förståelse i organisationen för redovisning och rapportering samt stödja verksamheterna i bolagen i olika frågeställning av ekonomisk karaktär. Vi söker Vi söker dig med 5 – 10 års relevant arbetslivserfarenhet av redovisning. Vi ser att du har tidigare erfarenhet av personalledning. Du har stor redovisningskunskap med erfarenhet av det svenska redovisningsregelverket (K3) samt erfarenhet av att arbeta i affärssystem, gärna Monitor. Vidare har du erfarenhet av lagerredovisning och gärna erfarenhet från tillverkande bolag. I arbetet ingår internationella kontakter och du kommunicerar därför obehindrat på engelska i både tal och skrift. När du blir en av oss Som konsult hos EQonomy/Wise Professionals erbjuds du alltid en marknadsmässig lön, friskvårdsbidrag, pensionsavsättning och anslutning till vårt kollektivavtal – inget är viktigare för oss än att du känner dig trygg i din anställning. På samma sätt som vi ställer höga krav på dig som konsult förväntar vi oss också att du ställer höga krav på oss som arbetsgivare. Oavsett vart du befinner dig i din karriär så ska konsultrollen hos EQonomy/Wise Professionals ge dig kunskap och erfarenhet som du kan bära med dig på vägen till nästa spännande utmaning. Sök idag! Har du frågor om rollen kontakta gärna mig Iren Sayar [email protected] För att söka rollen klicka på ”sök rollen”, samt bifoga CV. Notera att personligt brev inte är obligatoriskt i denna ansökningsprocess. I konsultvärlden går saker ofta snabbt så tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vänta därför inte med din ansökan, varmt välkommen att söka!
Arbetsgivare
Wise Professionals AB
Hemsida: www.eqonomy.se
Ansökan
Ansök senast 26 september (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.