På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Civilekonom

Civilekonom

En ekonom har som regel läst ett treårigt program på universitet eller högskola, vilket leder fram till en kandidatexamen i ekonomi. En civilekonom har däremot en fyraårig högskoleutbildning.

Civilekonomtiteln har inget juridiskt skydd i Sverige. Det betyder i praktiken att vem som helst kan kalla sig för en civilekonom. Men det är en vanlig praxis att bara den som uppfyller Civilekonomernas medlemskrav, får kalla sig för civilekonom.

Civilekonomer finns inom alla branscher på arbetsmarknaden och är utbildade för att förstå och analysera komplexa ekonomiska problem, fatta viktiga ekonomiska beslut som rör myndigheter, företag och organisationer.

Som civilekonom har du stora möjligheter att välja mellan yrken och kan arbeta i det privata näringslivet, inom statliga myndigheter, kommuner och landsting men också i olika intresseorganisationer.

Utbildning

Civilekonomprogrammet är 4 år (240 högskolepoäng) och leder till civilekonomexamen, som är en yrkesexamen. För att senare bli revisor krävs en komplettering, enligt särskilda regler, med tre års kvalificerad yrkespraktik samt avläggande av revisorsexamen.

Framtidsutsikter

Sammantaget är bedömningen på fem års sikt att arbetsmarknaden för nyexaminerade ekonomer är i fortsatt balans. Det råder liten konkurrens bland de ekonomer som vill arbeta inom redovisning och revision på fem års sikt.

Arbetsmarknaden för erfarna ekonomer bedöms om fem år präglas av liten konkurrens om jobben. Arbetsgivarna spår att efterfrågan på erfarna ekonomer kommer att öka under de närmaste åren. Kraven på specialistkompetens och erfarenhet kommer sannolikt att öka framöver, vilket innebär ett gynnsamt läge för erfarna ekonomer.

Personliga egenskaper

Personliga egenskaper som är viktiga för dig som vill satsa på att bli ekonom eller civilekonom är att man kan tänka affärsmässigt och långsiktigt.

Arbetsplats

Många civilekonomer väljer att bli entreprenörer och driva egna företag. Civilekonomer arbetar med budgetering och ekonomisk planering, marknadsföring och försäljning, redovisning och revision samt med utredningsarbete.

Övrigt

Möt Robert, Chefsekonomen som drömmer om kakor.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

173 Lediga jobb

Ekonomichef till Göteborg

Arbetsgivare / Ort: Randstad AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet

Arbetsbeskrivning

NeoLife rekryterar nu sin nästa ekonomichef, där man utöver ekonomiansvar även får ett bredare ansvar för den operativa verksamheten. Vi söker en trygg ledare med teamets framgång som främsta målsättning. Som är analytisk, med driv att utveckla och utvecklas med verksamheten.

Sedan 1958 har NeoLife erbjudit hälsoprodukter av hög kvalitet och ett starkt nätverk, med affärsmöjligheter i direktförsäljningsbranschen. Arbetsplatsen ligger i trevliga lokaler i Västra Frölunda, och är huvudkontor för regionen Norra Europa. 

Hos NeoLife är medarbetare och kunder huvudfokus. Vi välkomnar dig som har en nyfiken,  prestigelös approach, med en coachande och stöttande ledarstil, att söka tjänsten. Vi tror att du tycker om att blanda de strategiska och ekonomiska frågorna med praktiska frågor som rör den dagliga verksamheten. Om du uppskattar högt och lågt, stort och smått så kommer du att trivas i rollen. 

Ansvarsområden

Tjänsten innebär ansvaret för ekonomi logistik, HR och administrativa funktioner i Norra Europa för kontoren i Sverige, Finland och Estland. Med engagemang och nytänkande ansvarar du för att leda, driva och utveckla den dagliga verksamheten där du coachar, stöttar och utvecklar och arbetar nära medarbetare i riktning mot verksamhetens mål. I rollen ligger att på ett affärsmässigt sätt skapa och upprätthålla rutiner och bära ansvar för ekonomi,  IT, logistik, personal, lokaler och övriga operativa funktioner. I rollen rapporterar du till administrativt ansvarig för Europa. 

Dina huvudsakliga ansvarsområden är: 

-        Leda verksamheten med berörda medarbetare i det dagliga arbetet. 
-        Ansvar för ekonomifunktionen, bokslutsarbete och rapportering 
-        Följa upp verksamheten - analys och beslutsfattande 
-        Ansvar för logistik- och lagerfunktionen 
-        Personal- och arbetsmiljöansvar 
-        Rapportera till, och arbeta med moderbolaget / koncernens olika funktioner 
-        Initiera och driva uppgifter och projekt för att förbättra och utveckla verksamheten 

Arbetstider

Tillsvidare, heltid med start enligt överenskommelse

Kvalifikationer

Vi söker dig som har: 
- universitets- eller högskoleutbildning, med inriktning ekonomi. 
- några års dokumenterad erfarenhet av ledarskap, med personalansvar
- erfarenhet av att operativt arbeta med, redovisning, bokslut, moms, skatter, löner och ekonomistyrning 
- god affärsmässig förståelse 
- vana att kommunicera på svenska och engelska i både tal och skrift. 

Meriterande är: 
- förståelse för logistik- och lager-frågor 
- goda kunskaper inom IT och affärssystem, 
- erfarenhet av e-handel, konsumtionsvaror eller livsmedelsbranschen 

Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. Du är analytisk och strukturerad i ditt arbete, du har naturliga ledaregenskaper och är samtidigt prestigelös och en lagspelare. Du är drivande och tycker om att uppnå resultat tillsammans. 

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. 

Ansökan

Sista ansökningsdag är 2021-05-12. Urval och intervjuer kommer att ske löpande. Tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag,  varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt. 

För information: Rekryteringen sker i samband med Randstad Finance. För mer information om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta  ansvarig rekryteringskonsult Maria Hellström på telefon 0733-778303 eller via e-post: [email protected] 

Om företaget

NeoLife International är ett av de ledande företagen inom direktförsäljningsbranschen. Vi tillhandahåller produkter för kropps-, hudvård, viktminskning, kosttillskott och rengöring. Verksamheten bedrivs över hela världen och svenska bolaget är huvudkontor för Norra Europa.
Arbetsgivare
Randstad AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Chef till Ekonomiavdelningen

Arbetsgivare / Ort: Stockholms Universitet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
vid Stockholms universitet. Sista ansökningsdag: 2021-05-12. Stockholms universitet är ett av Sveriges största universitet som med 29 000 helårsstudenter och närmare 6000 anställda, bedriver stark utbildning och forskning inom human- och naturvetenskaperna, med bred samverkan nationellt och internationellt. Är du redo för ett spännande chefsuppdrag? Vi söker nu en engagerad och erfaren chef till Ekonomiavdelningen. Ekonomiavdelningen består av ca 40 personer och är en avdelning inom Universitetsförvaltningen. Avdelningen har i uppdrag att tillhandahålla specialistkunskap och stödverktyg inom ekonomiadministrativa processer både till ledning och övrig verksamhet. Du möts av hög kompetens, stort engagemang och en verksamhet som står inför ett antal spännande moderniseringar som bland annat innefattar nytt ekonomisystem och ny redovisningsplan. Arbetsuppgifter Som chef för Ekonomiavdelningen leder du och vidareutvecklar de ekonomiadministrativa processerna vid universitetet i kontinuerlig dialog med övrig verksamhet. Du planerar, leder, utvecklar och följer upp avdelningens verksamhet. Du upprätthåller och utvecklar ett brett kontaktnät inom universitetet och samverkar aktivt med andra lärosäten. Du rapporterar direkt till universitetsdirektören och ingår i förvaltningens chefsgrupp. Stockholms universitet implementerar nu ett nytt ekonomisystem som ska stå klart i början av 2022. Projektet är nu inne i ett intensivt utvecklingsarbete där du som ekonomichef har det övergripande ansvaret. Syftet är att förenkla, förbättra och förtydliga det ekonomiadministrativa arbetet inom universitetet. Arbetet sker i nära samarbete med andra verksamheter inom organisationen. Kvalifikationer Du har: • Akademisk examen inom ekonomi eller motsvarande kvalificerad examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig • Gedigen flerårig chefserfarenhet, gärna från större verksamhet • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift Personliga egenskaper För att vara framgångsrik som ekonomichef förutsätts du ha en mycket god kommunikativ förmåga och vara en skicklig relationsbyggare. Du har en stark samarbetsförmåga. Du är strukturerad och analytisk, du tänker utifrån ett helhetsperspektiv och har stor förståelse för ekonomifrågor i bred mening. Du är en trygg ledare som är prestigelös, proaktiv, initiativrik, drivande och har förmåga att leda genom andra chefer. Du har hög tillit till dina medarbetare och delegerar samt följer upp med tydlighet. Du har förmågan att förmedla dina visioner, såväl till dina medarbetare som till den övriga verksamheten. Som person är du modig, lyhörd och skapar ett gott arbetsklimat. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Meriterande • Erfarenhet från statlig sektor Mer om Ekonomiavdelningen Ansvarsområden för Ekonomiavdelningen är bland annat; avtalsuppföljning, betalningsflöden, bokslut och årsredovisning – finansiell del, ekonomiadministrativa system, e-handel, kapitalförvaltning, kund- och leverantörsreskontra, löpande redovisning, projektadministration, redovisningsstöd, statsrapportering, stiftelseadministration samt upphandling. Avdelningen är indelad i tre sektioner; central stab, inköps- och upphandlingssektionen och redovisningssektionen. Inköps- och upphandlingssektionen och redovisningssektionen leds av varsin sektionschef. Avdelningen håller till i trevliga nyrenoverade lokaler i A-huset på universitetsområdet. Om universitetet Universitetsområdet är beläget i vacker miljö med naturen runt hörnet. Det finns mycket goda förbindelser till universitetet - stadskärnan ligger bara några minuter bort. Som statlig arbetsgivare erbjuder vi våra anställda generösa personalförmåner inom exempelvis semesterdagar och friskvård. Anställningsvillkor Anställningen avser heltid och gäller tills vidare. Stockholms universitet tillämpar individuell lönesättning, ange därför gärna löneanspråk. Tillträde enligt överenskommelse. Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Kontakt För mer information kontakta personalspecialist Linnea Jilkén, tfn 08-16 16 25, [email protected] Fackliga företrädare Se fullständig annons. Ansökan Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Intervjuer kan komma att ske löpande. Arbetsprov och personlighetstester kan komma att ingå i rekryteringsprocessen Bifoga endast personligt brev och CV. OBS! Den fullständiga annonsen hittar du på Stockholms universitets webbplats www.su.se/jobb. Välkommen med din ansökan! Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.
Arbetsgivare
Stockholms Universitet
Hemsida: http://www.su.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Senior Redovisningsekonom/Redovisningschef

Arbetsgivare / Ort: The Park Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Redovisningschef

Om jobbet
Vill du att din kompetens ska komma till rätta i en värld präglad av digital innovation och nya affärsmodeller, paketerat i en startup-känsla? Hör du hemma i en dynamisk miljö med korta beslutsvägar och hög utvecklingstakt omgärdat av en prestigelös och direkt arbetskultur. Då ska du söka det här jobbet och göra dig redo för en spännande resa. The Park söker nu en senior redovisningsekonom som på sikt har ambitioner att utvecklas och göra skillnad. I rollen kommer du arbeta tätt med bolagets CFO och även samarbeta med bolagets externa partner Aspia. Du har examen inom ekonomi/finans/redovisning och har minst 5 års erfarenhet av att arbeta med detta. Du är bekväm att driva projekt och ta ett helhetsansvar för bolags bokföring, redovisning, årsbokslut och hantering av skatter & moms. Har du driv och stark leveransförmåga kombinerat med en skön personlighet kommer du förmodligen trivas bra i teamet. I rollen ingår, förutom löpande fakturering, bokföring, redovisning att: · Bygga upp redovisningsfunktionen på The Park · Var med och digitalisera vårt redovisningsarbete · Bidra med ekonomiska analyser och rapporter · Utveckla och förbättra ekonomiska rutiner I gengäld erbjuder vi Ett flexibelt och utvecklande arbete i en spännande företagsgrupp som befinner sig i förändring och tillväxt. Är du rätt person ser vi dig utvecklas i rollen och successivt axla ett större ansvar inom bolaget. Tillträde sker omgående vid rätt kandidat. The Park är ett personligt och kreativt co-working space som ligger på två adresser i Stockholm innerstad, nära till restauranger, kommunikation och uteliv. - Magnus Ladulåsgatan 1, Södra station. - Hälsingegatan 49, Odenplan. Totalt består kontoren av 10 000 kvadrat som inkluderar co-working, lounger, eventytor, mötes-/konferensrum och stora workshop rum. I dagsläget har vi 1000+ medlemmar på 200+ bolag i vårt starka nätverk, aktiva inom alla tänkbara branscher och vi välkomnar alla som har en härlig attityd till livet. Det unika med The Park är klimatet där vi arbetar aktivt för nätverkande och för att våra medlemmar ska växa och trivas på sin arbetsplats.
Arbetsgivare
The Park Sweden AB
Hemsida: http://thepark.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Redovisningschef sökes till Malta

Arbetsgivare / Ort: Workwide AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Redovisningschef

Om jobbet
Är du en trygg ledare med bakgrund inom redovisning och ekonomi? Har du länge funderat på att arbeta utomlands men med fördelarna och tryggheten från ett svenskt bolag? Då kan den här spännande möjligheten på soliga Malta vara tjänsten du väntat på. Är du en trygg ledare med bakgrund inom redovisning och ekonomi? Har du länge funderat på att arbeta utomlands men med fördelarna och tryggheten från ett svenskt bolag? Då kan den här spännande möjligheten på soliga Malta vara tjänsten du väntat på. Vår kund är ett svenskt företag som består av ca 100 medarbetare och erbjuder olika tjänster som sälj, kundservice, redovisning och administration. För en av deras kunder verksamma inom redovisningsbranschen söker de just nu efter sin nästa redovisningschef. I denna rollen har du personalansvar och koordinerar det dagliga arbetet. Eftersom det är en nystartad byrå så har du möjligheten att forma och bygga ditt eget team. Du har hand om att planera löpande redovisning, bokslut och avstämningar med kund och ansvarar även för att målsättningar nås för övrig personal. Företaget erbjuder en stimulerande miljö med vänlig företagskultur, spännande arbetsuppgifter och korta beslutsvägar, där lönsamma och hållbara idéer uppmuntras. Detta ingår i din roll Personalansvar Koordinering av det dagliga arbetet Planläggning av bokslut och årsredovisning Kvalificerad rådgivning i ekonomiska frågeställningar, t ex budget och kalkylering Löpande bokföring via moderna digitala lösningar Hantering av moms- och arbetsgivardeklarationer Skatt och förmåner Bokslut och rapportering till kund Upprättande av årsredovisningar och deklarationer Vi söker dig som Talar och skriver flytande svenska och är trygg i din engelska Har en ekonomiutbildning på Högskole- eller universitetsnivå Har några års erfarenhet inom redovisning från en ekonomifunktion eller en redovisningsbyrå Har tidigare erfarenhet och trygghet från en ledande roll och en god samarbetsförmåga Är strukturerad och gillar ordning och reda Är driven, social och har en vilja att utveckla din karriär på en fantastisk arbetsplats i Medelhavet Vår kund erbjuder En attraktiv individuell lönesättning baserat på tidigare erfarenhet Onboarding och coaching för att trygga dig i din nya roll Tillsvidarekontrakt Friskvårdsbidrag Korta beslutsvägar och en vänlig företagskultur som uppmuntrar nya idéer En utvecklande och ansvarsfull nyckelroll som innebär många kontaktytor **Vi värnar om våra kandidaters hälsa! I samband med Covid-19 restriktioner världen över har samtliga av våra samarbetspartners vidtagit nödvändiga åtgärder på arbetsplatsen för att trygga en säker arbetsmiljö för samtliga anställda! ** Om Malta Malta är en ögrupp med sju öar och ligger i södra Medelhavet. Förutom det exceptionellt goda klimatet, den rika historien och den fascinerande Medelhavskulturen erbjuder Malta också mycket när det gäller jobb och livskvalitet för människor som inte bara vill tillbringa sommarsemestern här. Det har därför blivit väldigt populärt bland emigranter. Många internationella företag har produktionsanläggningar här, och Medelhavsön har blivit ett centrum för den europeiska spelindustrin genom att licensiera onlinespel. Kostnaden för en bostad på Malta är något lägre än i Sverige. Lönenivån är emellertid också lägre. Många företag erbjuder sina anställda olika fördelar, till exempel gymmedlemskap eller restaurangkuponger. Skicka in din ansökan idag! En av våra rekryterare kommer gå igenom din ansökan och om du är kvalificerad för tjänsten bjuder vi in till en intervju via telefon och berättar mer.
Arbetsgivare
Workwide AB
Hemsida: https://www.workwide.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonomiansvarig/controller till Nybergs Svets i Alingsås

Arbetsgivare / Ort: FMR Rekrytering & Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomichef

Om jobbet
Hos oss på Nybergs Svets så kommer du till ett företag som har över 100 år i branschen och sysselsätter ca 55 medarbetare. Vi är ett bolag inom Sernekekoncernen. Vår vardag handlar mycket om kontakt med människor, internt och externt. Vi har ett stort ansvar då vi jobbar med stålstommar, ståltrappor och räcken med diverse tillbehör som används av människor i vardagen varje dag. På Nybergs har vi roligt och vårt engagemang är viktigt. Vi är prestigelösa och hjälper varandra för att nå framgång för att kunden skall veta att vi levererar de förväntade kraven. Att jobba hos oss är spännande, utmanade, utvecklande och med en stor variation då varje nytt projekt behöver nya lösningar och effektiva arbetssätt. Vi är idag 55 medarbetare som ser fram emot att få arbeta med dig. OM JOBBET Vår ekonomiansvarige sedan många år närmar sig pension och vi söker hans ersättare. Arbetar du som ekonom och har ett intresse av en bred roll i ett expansivt och lönsamt företag med starka ägare? Bra! Vi söker nu dig som vill arbeta i en central roll med stort fokus på förändring och förbättring, samtidigt som du förvaltar en välskött ekonomi. På Nybergs Svets får du arbeta i en verksamhetsnära roll och du ingår i ledningsgruppen men utan personalansvar. Låter det intressant? Då kan detta vara utmaningen för dig! VAD KAN VI ERBJUDA DIG? Vi har under flera år haft en positiv utveckling och som ekonom med controllerinriktning har du en viktig roll i företagets fortsatta expansion. Du får vara del i att driva den förändringsresa bolaget är inne i. Din tjänst är bred och innebär ett ansvar för prognoser, orderrapporter, månads- och årsbokslut, avstämningar, attest av fakturor, budgetarbete, hantera kontakterna gällande redovisningsarbetet som är centraliserat inom Serneke-koncernen, avstämningar i löneprogrammet Agda inför lönekörningar och vara ett affärsstöd till projektledare och produktionsledare. I arbetsuppgifterna ingår även ansvar för bilparken och en del miljöfrågor mm. Du tillser att bolaget, utifrån ekonomi och administration, uppfyller lagar och regler samt upprättar rapporter och beslutsunderlag tillsammans med VD. Du kommer också att delta i utarbetandet och genomförandet av strategisk planering och aktiviteter. VEM ÄR DU? Du har troligen en akademisk examen i ekonomi och en flerårig erfarenhet av ekonomiarbete i en ledande position. Om du har tidigare erfarenhet från tillverkande industri är det meriterande. Du är van vid att arbeta affärsnära och framåtriktat i nära samarbete med hela organisationen. Vidare har du god kunskap i olika affärssystem och Officepaketet samt kommunicerar obehindrat på svenska både skriftligt och verbalt. Vi lägger stor vikt på din personlighet och söker dig som är social, kommunikativ, flexibel, prestigelös och strukturerad. Då en stor del av tjänsten handlar om arbete nära verksamheten är det av yttersta vikt att du är kommunikativ, har god samarbetsförmåga, kan sätta dig in i verksamheter och dess värdeskapande samt kunna skapa förståelse inom organisationens olika delar från produktion till ledning. Tjänsten är på heltid (7–16) placering i Alingsås med tillträde fram i höst 2021. Planen är att nuvarande ekonomiansvarige går i pension i april 2022, vilket gör att du får en god möjlighet till en grundlig introduktion. INTRESSERAD? I den här rekryteringen samarbetar vi med FMR Rekrytering. Har du frågor är du välkommen att kontakta Krister Eliasson på FMR via telefon 0707-899606 eller e-mail [email protected] Välkommen med din ansökan så snart du kan så kontaktar vi dig för vidare process!  
Arbetsgivare
FMR Rekrytering & Bemanning AB
Hemsida: https://www.fmr.nu/lediga-jobb/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.