På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Marknadsanalytiker

Marknadsanalytiker

Som marknadsanalytiker samlar du in, bearbetar och analyserar data om marknader, gör prognoser om framtida marknader och trender, ger råd om försäljningsstrategier, planerar, organiserar och följer upp reklamkampanjer, PR-verksamhet och andra marknadsföringsinsatser. Liknande yrken kan heta marknadskoordinator, digital analytiker, webbanalytiker, insight manager, growth marketer eller digital conversion manager. 

En central del i yrkesrollen som marknadsanalytiker är att analysera stora volymer data, ofta tillsammans med dina kollegor, men ibland också självständigt och skapa en helhetsbild över marknadstrender och potentiella affärsmöjligheter och risker.

Marknadsanalytiker behöver kunna dra slutsatser och göra rekommendationer baserade på marknads- och kundorienterade resultat, definiera, bedöma och mäta viktiga kundvärden genom att analysera kampanjer, utskick och övriga marknadsrelaterade aktiviteter. Andra arbetsuppgifter kan vara att skapa kundrapporter, utveckla modeller och, ofta i samarbete med analytiker inom statistik, också genomföra simulerings- och regressionsanalyser.

Utbildning

Högre ekonomisk utbildning, helst i kombination med samhällsvetenskaplig utbildning krävs för att kunna jobba som marknadsanalytiker. Rekommenderad utbildning är civilekonomexamen i kombination med ett antal kurser inom samhällskunskap / samhällsekonomi.

På gymnasiet rekommenderas i första hand Ekonomiprogrammets inriktning ekonomi eller motsvarande utbildning från komvux.

Personliga egenskaper

För att trivas i yrkesrollen som marknadsanalytiker är du en person som trivs med att arbeta systematiskt och strukturerat samtidigt som du också har ett kreativt och säljande förhållningssätt. Du ska kunna kommunicera resultat på ett informativt och lättillgängligt sätt för beslutsfattare, vara analytisk och ständigt tänka proaktivt och lösningsfokuserat.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

Lediga jobb

Online Analytics Manager to Alfa Laval in Lund

Arbetsgivare / Ort: Randstad AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 31 July (23 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-08
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsanalytiker

Om jobbet

Job description

The role is both strategic and operational with focus on implementation, development and governance of analytics tools and processes for web and social media. It is a central role operating to develop strategic direction, support and train our global marketing and communications organization.

Responsibilities

The tasks include managing Google Analytics, Google Tag Manager, Data Studio and develop KPIs for efficient measurement methods in order to enhance the online customer journey, from awareness to conversion. The tasks also include managing tools and best practices for SEO and content marketing and to carry out web user surveys. You will be an important player in our central Online Communications team and work in close cooperation with several stakeholders and team colleagues to plan and execute activities in line with strategy and guidelines. You will monitor progress and results; and continuously work to improve and facilitate the impact of Alfa Laval’s global online marketing and communication activities.  

The position is located in Lund and requires 15-20 days of travelling per year. Your direct manager will also be located in Lund Sweden.

Qualifications

You have a Master’s degree or equivalent education in marketing and/or communications together with appropriate training in Google Analytics tools and platforms. Furthermore you have at least 5 years experience from online marketing in a larger international company (or from an agency). You are skilled in using analytics and SEO tools and have good understanding of content management systems, publishing platforms and survey tools. You are confident in your online competence and ability to contribute to the development of online analytics within Alfa Laval. It is a benefit if you have experience from e-commerce.

You enjoy all aspects of developing a global company’s online presence and have a good understanding of marketing, communications and what makes good business sense. You are interested in analyzing user behavior in online channels and using analytics for marketing decisions. You prefer to work in a solution-oriented manner, taking strategies and plans into action. Furthermore you like to drive change and develop new ways of working to accelerate success online. As a person you are self-driven, outgoing and a team player with great social skills.

You are fluent in English both verbally and in writing and you know how to present and convey complex information in an efficient way.

Application

In this process, Alfa Laval cooperates with Randstad Technologies. We need your application as soon as possible as we continuously interview to find the right candidate. For questions, please contact Recruitment Consultant Ellen Svensson at [email protected]

About the company

We offer a both inspiring and challenging position in an open, friendly and international environment where we work together to develop and create value for our customers. We create better everyday conditions for people. We do this by contributing to a more sustainable future through engineering innovation. We love what we do and we’re good at it. But now we want to be even better! We’re looking for a Online Analytics Manager to work and develop our market communication and online presence. So, what are you going to do today?
Union Information: Johan Ranhög, Akademikerföreningen +46 730576410, Bror Garcia Lantz, Unionen, +4646366985
Arbetsgivare
Randstad AB
Ansökan
Ansök senast 31 July (23 dagar kvar)

Ansök här

Marketing Analyst

Arbetsgivare / Ort: Nakdcom One World AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 25 November (4 månader 17 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-08
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsanalytiker

Om jobbet
Marketing Analyst Marketing Analyst responsibilities include researching consumer behavior, reviewing marketing activities, KPIs and costs, and exploring market trends and opportunities. Working alongside the marketing and BI teams, you will provide insight and analysis that finds additional growth and optimizations within the marketing activities - one of our biggest areas of investment. To be successful in this role, you should have experience analyzing both performance and brand-building marketing activities, and be comfortable processing and analyzing marketing data from a broad range of channels - experience with digital marketing channel data will be particularly important. Ultimately, you will help us spend our marketing budget as effectively as possible, supporting the ongoing growth of the business. Your Future - Analyse marketing funnels, customer intent and market data to understand the NA-KD customer base - Measure and understand the impact of online and offline marketing activities. - Report on marketing KPIs, eg. New customer acquisition, intent, awareness, site traffic, ROAS, etc - Support each marketing channel owner in the development and understanding of their channel’s contribution to the overall business performance - Support decision making on marketing investment and channel-level budget allocation based on commercial objectives - Recommend website and channel optimizations - Research and implement marketing tools to support our promotional projects - Google Ad Tag Manager, Google Big Query, Tableau or similar data visualization software, automation software, social media scheduling, etc Your Past & Skills - At least 5 years experience as an Analyst, with at least 2 years experience within marketing - Fluent in English - Quantitative, Engineering, Business or other relevant degree - Highly logical and evidence-based decision maker - Confident user of Google Analytics, Adwords, Facebook Analytics and other marketing analytics platforms - High degree of expertise with SQL, object oriented or scripting experience a plus. - Experience with attribution models that go beyond digital last-click (eg. MMM, fractional distribution, etc.) - Sense of ownership and pride in your performance and its impact on company’s success - Critical thinker with problem-solving skills - Team player with great interpersonal and communication skills Location: Gothenburg, Sweden Start Date: ASAP THE DREAM TEAM Working at NA-KD is unlike any other fashion gig. We’re a young company with a start-up mentality and (a borderline insane) hunger to be the best. In less than 4 years NA-KD has become the fastest growing fashion e-com brand in the world. And we have a 3 million strong community to prove it. How? We see no limitations, only possibilities. No failures, only learning opportunities. We’re problem-solvers, disruptors and early-adopters. We’re doers. And if you dream of going to work every day to build the next big thing - then welcome home.
Arbetsgivare
Nakdcom One World AB
Hemsida: https://na-kd.com
Ansökan
Ansök senast 25 November (4 månader 17 dagar kvar)

Ansök här

Junior marknadsanalytiker

Arbetsgivare / Ort: Bredband2 AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 27 November (4 månader 19 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-10
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Om jobbet
På Bredband2 präglas vardagen av ständig utveckling ihop med kompetenta kollegor. Genom att lyssna ser vi till att våra medarbetare utvecklas såväl i sina arbetsuppgifter och roller som på ett personligt plan. Låter det spännande? Arbetsuppgifter Ditt huvudfokus kommer vara att samla in och analysera intern och extern data, hitta mönster och trender och dra slutsatser utifrån dessa. Du stöttar både marknad-, produkt- och säljavdelningarna genom att skapa kundresor och modeller för kundsegmentering. Din vardag består av analys och att arbeta proaktivt med att ta fram och testa nya förslag kring lönsamhet och köpbeteende kopplat till våra produkter, kampanjer och kunder. Tillsammans med dina kollegor ser du till att marknadsavdelningen identifierar nya möjligheter för att stärka Bredband2:s position på marknaden. Om dig Jag letar efter en mästerdetektiv! Någon som självständigt grottar ner sig i statistiken men gärna samarbetar med andra för att hitta nya, spännande lösningar att testa.- Sofia Jupiter, Teamleader Vi söker dig som: - Besitter de tekniska kunskaper som krävs för att samla in och bearbeta data i olika analysverktyg - Är van vid att utveckla hypoteser att testa och utvärdera - Känner dig trygg med att implementera och förmedla insikter till resten av organisationen Det är meriterande om du har: - Kunskap i att urskilja mätvärden och indikatorer på vad som driver försäljning och konvertering - Erfarenhet av att arbeta med omvärldsanalys - Erfarenhet av arbete i Qlikview - En universitets- eller högskoleexamen inom ekonomi, statistik, data science eller liknande - Erfarenhet av liknande arbete i tidigare roller Vi söker en ansvarsfull och strukturerad medarbetare som tycker om att driva projekt framåt. Det är viktigt att du har en naturlig nyfikenhet och gärna gräver vidare för att hitta relevanta insikter. Som person är du envis, driven och resultatinriktad. Att du på ett konkret och pedagogiskt sätt kan presentera resultat och slutsatser både i tal, skrift och visuellt ser vi som en självklarhet. Vi erbjuder Du kommer att tillhöra marknadsavdelningens växande analytiska team och får chansen att vara med och påverka teamets utveckling. Vi erbjuder ett spännande och kreativt arbete i en fartfylld miljö där inkluderande och tillgänglig kommunikation är en självklarhet. Våra medarbetare är vårt varumärke. Därför erbjuder vi en arbetsplats med goda utvecklingsmöjligheter och en chans att jobba i en ständigt växande organisation som värdesätter utveckling, uppskattning och gemenskap. Tjänsten är på heltid och inleds med provanställning på sex månader. På grund av semester under juli kan svar komma att dröja. Tillträde i augusti eller enligt överenskommelse. Placeringen är i Malmö. via GIPHY (https://giphy.com/gifs/S77o8b1ftPhryGkzTf)
Arbetsgivare
Bredband2 AB
Hemsida: https://www.bredband2.com/
Ansökan
Ansök senast 27 November (4 månader 19 dagar kvar)

Ansök här
Visa mer


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.