På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Marknadsanalytiker

Marknadsanalytiker

Som marknadsanalytiker samlar du in, bearbetar och analyserar data om marknader, gör prognoser om framtida marknader och trender, ger råd om försäljningsstrategier, planerar, organiserar och följer upp reklamkampanjer, PR-verksamhet och andra marknadsföringsinsatser. Liknande yrken kan heta marknadskoordinator, digital analytiker, webbanalytiker, insight manager, growth marketer eller digital conversion manager. 

En central del i yrkesrollen som marknadsanalytiker är att analysera stora volymer data, ofta tillsammans med dina kollegor, men ibland också självständigt och skapa en helhetsbild över marknadstrender och potentiella affärsmöjligheter och risker.

Marknadsanalytiker behöver kunna dra slutsatser och göra rekommendationer baserade på marknads- och kundorienterade resultat, definiera, bedöma och mäta viktiga kundvärden genom att analysera kampanjer, utskick och övriga marknadsrelaterade aktiviteter. Andra arbetsuppgifter kan vara att skapa kundrapporter, utveckla modeller och, ofta i samarbete med analytiker inom statistik, också genomföra simulerings- och regressionsanalyser.

Utbildning

Högre ekonomisk utbildning, helst i kombination med samhällsvetenskaplig utbildning krävs för att kunna jobba som marknadsanalytiker. Rekommenderad utbildning är civilekonomexamen i kombination med ett antal kurser inom samhällskunskap / samhällsekonomi.

På gymnasiet rekommenderas i första hand Ekonomiprogrammets inriktning ekonomi eller motsvarande utbildning från komvux.

Personliga egenskaper

För att trivas i yrkesrollen som marknadsanalytiker är du en person som trivs med att arbeta systematiskt och strukturerat samtidigt som du också har ett kreativt och säljande förhållningssätt. Du ska kunna kommunicera resultat på ett informativt och lättillgängligt sätt för beslutsfattare, vara analytisk och ständigt tänka proaktivt och lösningsfokuserat.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

66 Lediga jobb

Marketing Automation Specialist till Telia Company

Arbetsgivare / Ort: Bravura Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsanalytiker

Om jobbet
Om Bravura: Bravura är ett bemannings- och rekryteringsföretag för organisationer som vill hitta Next Gen Professionals. Hos oss finns massor av jobbmöjligheter, framförallt för dig i början av karriären med 0-8 års erfarenhet. Via oss kan du jobba som konsult eller bli rekryterad. Hitta ditt drömjobb - vi hjälper dig att lyckas! Om tjänsten: Det här är ett konsultuppdrag med goda möjligheter till överrekrytering. I den här rollen får du initialt en anställning hos Bravura, och det är uttalat att Telia Company har för avsikt att erbjuda dig anställning hos dem på sikt. Detta ger både dig och Telia Company en bra möjlighet att lära känna varandra samt utvärdera hur ni trivs med ert samarbete. Om företaget: Telia Company är den nya generationens telekomföretag. Deras cirka 20 000 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. De är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. De har bestämt sig för att förändra IT-och telekomindustrin och föra världen närmare deras kunder. Här blir du en del av teamet Martech Operations inom Digital & Analytics i Sverige. Arbetsuppgifter: Som Marketing Automation Specialist är din huvudsakliga arbetsuppgift att utforma, optimera och följa upp dialogen med Telias kunder i samtliga digitala kanaler. Tillsammans med dina kollegor tillhör du ett team som tvärfunktionellt arbetar gentemot Telias kunder med såväl kommunikation som bearbetning. Ditt primära arbetsverktyg är Salesforce Marketing Cloud där Telia arbetar med att automatisera kundkommunikationen. En del av rollen innebär att bygga och konfigurera dialoger i systemet för att exempelvis skapa och skicka sms eller e-post till rätt kunder vid rätt tidpunkt baserat på olika triggers i datan. Utifrån planering tillsammans med projektledaren strukturerar, testar, utför och följer ni upp all kundkommunikation till kunderna inom ert segment. Vidare tar du även fram nya aktuella målgrupper och skapar lämpligt material gentemot dessa. Här får du chansen att bli expert på hela flödet och är involverad i samtliga steg för att påverka kundbeteenden och försäljning i digitala kanaler. Utbildning, Erfarenhet och personliga egenskaper: • Minst ett års arbetslivserfarenhet med Marketing Automation då du arbetat i Salesforce Marketing Cloud plattformen eller liknande. • Du uttrycker dig väl i engelska i såväl tal som skrift. Grundläggande förståelse i svenska är meriterande För att lyckas och trivas hos Telia så tycker du det är bekvämt och utvecklande att arbeta under ständig förändring. Du kommer få ett ramverk i din roll, men mycket kommer att utvecklas och utformas utefter din egen utveckling. Vi tror att du har ett starkt affärsdriv och vill bidra till att Telia har Sveriges nöjdaste kunder genom att arbeta datadrivet och personligt i mötet med deras kunder. Du har ett naturligt sinne för analys och öga för detaljer. Du motiveras av en arbetsmiljö där du får ta mycket egna initiativ samt där du får utlopp för din affärsmässighet samtidigt som du självständigt driver ditt arbete. Övrig information: Start: Enligt överenskommelse Plats: Solna, Stockholm Lön: Enligt överenskommelse Funderingar kring Bravuras rekryteringsprocess? Du finner svar på de vanligast förekommande frågorna här Är du nyfiken på hur vår rekryteringsprocess är upplagd? Du hittar mer information här: https://www.bravura.se/din-karriar. Har du frågor om tjänsten eller kring din registrering är du välkommen att kontakta vår kandidatsupport på vår chatt, [email protected] eller 08-400 240 50 så hjälper vi dig. Ange vilken tjänst det gäller. Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval. Välkommen med din ansökan! Sökord: marketing automation, marketing automation specialist, CRM, Salesforce, datadriven marknadsföring, salesforce marketing cloud, telia, b2b, martech, tech, telekom
Arbetsgivare
Bravura Sverige AB
Hemsida: www.bravura.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

UX Researcher

Arbetsgivare / Ort: Kambi Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 12 maj (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-03-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsanalytiker

Om jobbet
Kambi is a leading B2B provider of premium sports betting services for online and retail gambling operators. Our mission is to create the world’s leading sports betting experience, from front-end user interface to customer intelligence, risk management and odds compiling. With offices in Stockholm, Uppsala, London, Malta, Bucharest, Philadelphia and Sydney together with 900 passionate and highly skilled people, we live and breathe sports betting. At Kambi, we’re designing and developing a Sportsbook that is used by millions of users throughout the world and we’re on an accelerating growth curve. We are now looking to strengthen our growing team of designers and UX researchers in central Stockholm. Product innovation and development at Kambi are insight driven and we use both quantitative and qualitative data to help us explore those insights. As a UX Researcher you define who our users are by examining their behavior, motivations, needs, desires and context. Then utilize these qualitative findings along with our quantitative data to identify user struggles in our product and find potential solutions together with the rest of the product team. Besides performing usability tests, you will also work on strategic user research that shapes product development initiatives early on. Responsibilities: • Work with designers, product owners, engineers, and data analytics to identify and prioritize research opportunities • Generate insights that both fuel ideation and evaluate designs • Conduct independent research on multiple aspects of how users experience our product • Understand and incorporate complex technical and business requirements into research • Communicate actionable insights in compelling ways by delivering exciting oral, written and visual presentations About you: • A degree in Interaction Design, Human-Computer Interaction, a related field or equivalent practical experience • At least 3 years of work experience in a product design environment or academia • Strong understanding of the strengths and shortcomings of different research methods, including when and how to apply them during each product phase • Effective interpersonal, communication, negotiation and collaboration skills • Familiarity with quantitative methods such as A/B testing is a plus • Fluency in English What’s in it for you? • Opportunity to work in a successful and fast-growing company • A fun and flexible working culture • Ability to directly influence your and your teams’ work environment and processes • Management who understands and appreciates Agile processes • International work environment If you want to be part of a dedicated community in central Stockholm please apply with you CV and cover letter.
Arbetsgivare
Kambi Sweden AB
Ansökan
Ansök senast 12 maj (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Measurement Specialist / Digital Analyst

Arbetsgivare / Ort: Adecco Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 - 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 12 maj (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-05-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsanalytiker

Om jobbet
To our customer - one of the biggest and most well-known multinational technology company in the world, we are now looking for a driven, analytical, self-motivated person  with excellent communication skills. Is this you and are you available immediately?  Then apply today for the position as a Measurement Specialist. As a Measurement Specialist you work with customers across industries. Your core job is to ensure that all customers of this client have measurement approaches that are relevant to them and reflecting best practice. To accomplish this you do bespoke work for the biggest customers and then scale that approach to remaining customers by defining processes, solutions and templates. In your work as a Measurement Specialist you also have a center of excellence where you go deep and excel as a true specialist. This center of excellence can be in sub-areas of measurement such as for example econometrics such as MMM, experiments such as incrementality testing, brand measurement, attribution, omnichannel measurement or measurement fundamentals such as tagging and KPI structures. In your work as a Measurement Specialist you also ensure that our clients partners are up-to-speed on the latest best practice and work actively with the global product teams in your area of expertise. Responsibilities • Build bespoke measurement plans for this clients biggest customers. • Scale successful measurement plans to long-tail of customers. • Own and lead a center of excellence area like econometrics such as MMM, experiments such as incrementality testing, brand measurement, attribution, omnichannel measurement or measurement fundamentals such as tagging and KPI structures. • Build measurement capabilities of key partners. • Work closely with other Measurement Specialists around the world as well as with global product teams in your area of expertise. Minimum Qualifications • Marketing measurement knowledge and experience. • Sales or consulting experience, ideally related to marketing, media and/or advertising. • Fluent in Dutch, Swedish, Danish, Norwegian, Finish and/or English. Preferred Qualifications • Advertising experience from either the advertiser, agency or other media owner side. • Experience from working across multiple markets. • Experience from any relevant measurement center of excellence area such as experiments, incrementality testing, attribution, econometrics or similar. • Experience from working with measurement vendors/partners. This is a temporary consulting assignment starting immediately.  About the customer Our customer is an American multinational technology company that specializes in Internet-related services and products, which include online advertising technologies, a search engine, cloud computing, software, and hardware. It is considered one of the Big Five technology companies in the U.S. information technology industry, and they are now looking for a new college. Contact details If you have questions about the assignment or the recruitment process, you are welcome to contact responsible recruiter: Anders Lindén name via [email protected] Welcome with your application! Keywords Measurement Specialist , Digital Analyst , Google Analytics , Media Mixed Modeling (MMM) , Google tag manager
Arbetsgivare
Adecco Sweden AB
Hemsida: http://www.adecco.se/
Ansökan
Ansök senast 12 maj (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Analytisk SEM specialist till marknadsavdelningen på Jollyroom

Arbetsgivare / Ort: Jollyroom AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 12 maj (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-04-28
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsanalytiker

Om jobbet
Jollyroom etablerades år 2010 och är Nordens ledande barn- och babybutik på nätet. Vi befinner oss i stark tillväxt och är ett av de snabbaste växande bolagen inom e-handeln i Europa. Vi servar idag fler än 2 000 000 kunder och har allt för barnen mellan 0 till 12 år samt ett heltäckande sortiment för gravida. I vårt 75 000 kvm stora lager, med över 35 000 artiklar finner barnfamiljen både välkända och nya varumärken. Ett brett sortiment, en tillgänglig webbutik, snabba leveranser och kunnig kundservice är våra grundpelare som gör Jollyroom till det självklara valet i barnfamiljens vardag. I Göteborg ligger Campus Jollyroom, här finns ett stort nybyggt kontor, flera moderna lager, showroom för våra kunder samt gym och restaurang för våra medarbetare. Vi har även ett kontor i Umeå samt en fysisk butik i Stockholm Kungens Kurva. Vår personalstyrka växer löpande och utgör i dagsläget 500 fantastiska medarbetare, 300 medarbetare arbetar på heltid och resterande på behovsbasis. Möjligheten till expansion och framgång har aldrig varit större. Efter att ha vunnit nr. 1 positionen på den Nordiska marknaden har vi nu påbörjat expansionen in i Europa. På sikt skall Jollyroom bli den ledande aktören inom barn- och baby på nätet i Europa. Vi skall ge europeiska konsumenter den bästa upplevelsen. Vi är med i matchen för att vinna. Vi söker nu en driven och analytisk SEM specialist med ett brinnande intresse för e-handel som vill vara med och ta Jollyroom till nya höjder genom Google Ads, Criteo och våra övriga betalda kanaler. Rollen som SEM-specialist ansvarar för planering och utförande av effektiva och lönsamma strategier i alla våra digitala betalda kanaler, förutom de sociala. Vi på Jollyroom definierar oss som engagerade doers, som sätter extremt ambitiösa mål, som att på blott 7 år efter start omsätta en miljard eller att inom 10 år bli största aktör inom barn- och babymarknaden i Europa. Vi lägger stor vikt internt på transparent information, delaktighet, ett starkt teamwork och ett närvarande ledarskap. Enbart tillsammans når vi våra mål och vi söker dig som vill vara med på resan! SEM-specialisten kommer hantera vårt viktiga Google Ads-konto som med över 50 000 artiklar över sex olika marknader kommer att bjuda på massor av spännande utmaningar och stora möjligheter för att upptäcka trender och tendenser. Dessa upptäckter kan få stor betydelse för hela organisationens framgång. Utifrån noggranna analyser och tätt samarbete med teamet och andra avdelningar internt, optimerar du vår digitala närvaro i externa kanaler under kundernas köpresa och säkerställer att vi når våra mål om tillväxt och lönsamhet på alla marknader. Vi söker dig som har: - Ett starkt driv – du vill nå dina mål och tar egna initiativ för att lyckas - Ett stort intresse för digital marknadsföring, inriktat på analysdelen - Flerårig erfarenhet inom SEM/Google Ads - Mycket goda kunskaper i Google Analytics - Mycket goda kunskaper i Excel - Flytande kunskaper, skriftligt och muntligt, i svenska och engelska Det är meriterande med arbetserfarenhet inom Criteo, Microsoft Ads och övriga annonserings- eller analysverktyg. Fördelar med att jobba hos oss: - Vara en del av en spännande och expansiv framtidsbransch - Bli en del av ett mycket härligt kompentent team! - Stora karriärmöjligheter, vi har i år tillsatt mer än 50 procent av alla tjänster internt - Stora möjligheter att påverka affären, komma med egna initiativ och ta stort ansvar - Kollektivavtal för alla anställda - Friskvårdsbidrag + splitternytt gym på Campus Jollyroom - Placering nära Göteborg; 15 minuter med bil till city Upplägg och praktisk information - Start: Enligt överrenskommelse - Omfattning: Heltid (6 månaders provanställning tillämpas) - Placering: Göteborg, Sörredsvägen 111. I november 2020 flyttade hela verksamheten till nybyggda Campus Jollyroom i Sörred; Nordens största e-handelscentrum. På Campus Jollyroom finns ett stort modernt kontor, flera logistikanläggningar, showroom för våra kunder samt gym för alla medarbetare. - Kontakt & frågor: HR chef Nicole Berger, frågor via e-post; [email protected] Blev du ännu mer nyfiken på Jollyroom? Nedan finner du våra senaste PR-meddelanden: Vi fick en flygande start på det nya året -> https://www.market.se/nyhet/flygande-start-pa-aret-for-jollyroom-kalla-vadret-har-drivit-extrema-behov Vi har fått en ny VD och HR-chef-> https://www.ehandel.se/ole-sauar-lamnar-vd-rollen-i-jollyroom-han-tar-over Vi anställde 200 personer inför julhandeln 2020 -> https://www.ehandel.se/jollyroom-fick-5000-ansokningar-raknar-med-en-halv-miljon-order Vi vann årets logistiketablering 2020 -> https://intelligentlogistik.com/nyhetsflode/fastigheter/jollyroom-gor-arets-logistiketablering-2020/ Som ett led i att säkerställa hög kvalitet på våra rekryteringsprocesser genomför vi tester, referenstagning och bakgrundskontroll. Vi arbetar löpande med rekryteringen, var gärna snabb med din ansökan. Vi undanber oss samtal från rekryterings- och annonsleverantörer.
Arbetsgivare
Jollyroom AB
Ansökan
Ansök senast 12 maj (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Digital Analytiker med innovativa lösningar!

Arbetsgivare / Ort: Talent & Partner AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 13 maj (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-28
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Marknadsanalytiker

Färdigheter
Krav
  • Analysverktyg
Meriterande
  • Analysteknik
  • Affärsutveckling
  • Datakommunikation
  • Mediastrategi

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

Talent & Partner AB är ett rekryteringsföretag som representerar högintressanta arbetsplatser som attraherar högpresterande individer. Vi söker dig som vill inleda eller vidareutveckla din karriär med oss och våra kunder. Vi älskar vårt jobb. Vill du också göra det?


Kunden befinner sig i centrala Stockholm och strävar efter att ligga i framkant av innovativa lösningar som hjälper kunder med allt från affärsutveckling till medierådgivning. De befinner sig i fas av tillväxt och söker nu sin nästa viktiga spelare till teamet, där de i dagsläget är 15 personer inom media. Bolaget arbetar med några av Sveriges största varumärken. Vill du vara med att skapa de bästa marknadsföringslösningarna och se till att kunderna uppnår positiva resultat?


Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Du är i grund och botten en Analytiker med en stor vana av att genomföra presentationer, både skriftligt och muntligt. Vi ser gärna att du har ca 3 års erfarenhet av roller med samma inriktning och innebörd. Du arbetar på ett effektivt och strukturerat sätt, med en hög förståelse för affärer. Vidare rör du dig lätt i djungeln av affärsutveckling, trafik- och konverteringsdrivande kommunikation. Som digital analytiker är din prioritet att skapa kundnöjdhet och detta via bland annat kartläggning av användarbeteende, optimering och på så sätt öka konverteringen. Du har ett brett ansvar för kund- och kampanjinsikter, omvärldsanalyser och prediktiv analys.


• Hantera analys förfrågningar och utvecklingsbehov

• Vägleda genom analys

• Följa upp KPI:er och tester


Ansökan

I denna rekrytering samarbetar vi med Talent&Partner.

Du är välkommen med Din ansökan snarast då urval och intervjuer kommer att ske löpande.

Dina ansökningshandlingar ska innehålla CV och ett personligt brev gärna foto.

Skicka din ansökan idag via länken eller [email protected]

Talent&Partner är ett branschnischat rekryteringsbolag mot i synnerhet mediebranschen.

Se alla våra lediga roller inom medielandskapet på https://talentpartner.se/sok-jobb/

Arbetsgivare
Talent & Partner AB
Birger Jarlsgatan 8, 5tr
11434 STOCKHOLM
Hemsida: http://www.talentpartner.se
Ansökan
Ansök senast 13 maj (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.