På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Marknadsanalytiker

Marknadsanalytiker

Som marknadsanalytiker samlar du in, bearbetar och analyserar data om marknader, gör prognoser om framtida marknader och trender, ger råd om försäljningsstrategier, planerar, organiserar och följer upp reklamkampanjer, PR-verksamhet och andra marknadsföringsinsatser.

Låter det som något som passar dig?

En central del i yrkesrollen är att analysera stora volymer data, ofta tillsammans med dina kollegor, men ibland också självständigt och skapa en helhetsbild över marknadstrender och potentiella affärsmöjligheter och risker.

Yrket och personliga egenskaper

Markandsanalytiker behöver kunna dra slutsatser och göra rekommendationer baserade på marknads-och kundorienterade resultat, definiera, bedöma och mäta viktiga kundvärden genom att analysera kampanjer, utskick och övriga marknadsrelaterade aktiviteter. Ofta ingår det i arbetsuppgifterna att även skapa kundrapporter, utveckla modeller och, ofta i samarbete med analytiker inom statistik, också genomföra simulerings- och regressionsanalyser.

För att trivas i yrkesrollen som marknadsanalytiker måste man gilla att arbeta systematiskt och strukturerat samtidigt som man också har en kreativ och säljande förhållningssätt.

Man behöver ha förmågan att kommunicera resultat på ett informativt och lättillgängligt sätt för beslutsfattare. Man måste även kunna arbeta självständigt och fatta egna beslut på en hög nivå. Vidare behöver man vara analytisk, kunna agera snabbt på de analyser som man får fram, samtidigt som man ständigt tänker proaktivt och lösningsfokuserat.

Övriga nödvändiga egenskaper är att man är målmedveten, stresstålig och gillar att arbeta i projektform.

Länktips

16 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.