På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Statistiker

Statistiker

Statistiker undersöker statistik samhällsområden, analyserar resultaten samt gör matematiska beräkningar. En statistiker hanterar stora informationsmängder och ur ett omfattande material tar fram det väsentliga och presenterar det på ett lättförståeligt sätt.

Vissa statistiska beräkningar kan vara mycket komplexa, t.ex en finansanalytiker kan ha ca 15.000 variabler att hålla reda på eller att ta hänsyn till när den analyserar en banks eller ett kreditinstituts likviditetsrisk. 

Som statistiker gör du prognosberäkningar och utvärderingar av olika slag, marknadsanalyser, opinionsundersökningar och kvalitetskontroller. Du kan också arbeta med att utveckla statistiska metoder för att bearbeta statistikuppgifter, exempelvis inom Finansinspektionen.

Även andra arbetstitlar än just statistiker förekommer för att beskriva liknande arbetsuppgifter; Quantitative AnalystPrincipal Statistician, Statistical Science Director eller konverteringsoptimerare (CRO-konsult).

Utbildning

Akademisk utbildning krävs, dvs att du har studerat matematik och/eller statistik på högskole-/universitetesnivå.

Framtidsutsikter

Idag kännetecknas arbetsmarknaden för matematiker och statistiker av liten konkurrens. På fem års sikt är prognosen fortsatt liten konkurrens.

Arbetsplats

Statistikern kan arbeta i ett företag, exempelvis på läkemedelsföretag, en myndighet, kommun eller organisation med att planera, genomföra och tolka undersökningar.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

17 Lediga jobb

Senior Economic & Statistical Research Specialist

Arbetsgivare / Ort: Nasdaq Stockholm AB / Stockholm
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 3 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Statistiker

Om jobbet


Job Description

Nasdaq is looking for a Senior Specialist to join the Nordic Economic and Statistical Research team, the data and analytics hub of the exchange.

With this position we offer

With this position, we offer you the opportunity to be part of the Nordic ESR team that provides the Nordic & Baltic region analytical support for all Nasdaq business units. This is achieved by providing Business Intelligence systems for self-service analysis, managing related data warehouse, and producing reporting and bespoke ad hoc analysis, all to help improve trading, capital formation and market structure.

The ESR team is the amalgamation of three areas: Technology, Research and Statistics, that are jointly responsible both for the technical infrastructure and for providing reporting and business insights from prudent management of trading data from our Nasdaq European Markets.

ESR Tech maintains a data warehouse and two Business Intelligence systems. Additionally, the team maintains a proprietary report agent for distributing large number of reports both for internal and external use. ESR Statistics produces statistics for the public, as well as national and international organizations such as the Riksbanken, SCB, IMF and FESE. ESR Research performs research on market quality, trading behavior. Both Stats and Research perform data analysis for business development and product development purposes.

Your role and responsibilities

In this role, you will conduct analysis and prepare reports for internal and external customers, and for senior management. You will do this by navigating BI tools and databases, and utilizing your strong analytical techniques to highlight changes and trends. You will calculate and extract meaningful business insights from market data, such as different liquidity metrics, turnover, spreads and orderbook depth. Additionally, you will also contribute to improving the systems, capabilities and way of working of the team.

You will have the responsibility for analysis and research covering the equity derivative and fixed income markets (non-exclusively). This will entail having or building up particular expertise in the Genium INET and downstream systems. Additionally, you will:

  • Contribute to – and drive – a variety of initiatives and projects by producing quantitative and qualitative analysis and providing recommendations based on findings
  • Take ownership of the data environment, initiate and designing improvements
  • Create clear, concise and organized communication materials (e.g. policies & procedures, technical documentation, guidelines, presentations)
  • Develop expertise in significant market, strategy and/or policy areas.
  • Establish and maintain relationships with key executives

We expect you to have

  • An academic degree in Engineering, Mathematics, Finance, Economics or equivalent
  • Approximately 8 years of relevant experience from the finance industry and related products and data.
  • Strong skills in SQL (MS, PostgreSQL, Redshift) for analytics
  • Expertise in business intelligence, and management or regulatory reporting
  • Experience in dimensional data modelling and designing ETL
  • Experience in producing actionable decision material for senior management, and have the ability to explain complex and technical concepts in a simple and meaningful way
  • Fluent English language skills

It would be great if you have

  • A background working with analysis and reporting in a trading environment with a good understanding of capital markets, market structure and the current regulatory environment
  • Expertise working with equity derivatives and fixed income
  • Working experience related to Genium INET or other downstream or interfacing systems
  • Programming skills in R, Python, SAS or similar, working with specialized statistical packages and large data sets
  • Experience in governing, developing and maintaining an enterprise data warehouse with high demands on data integrity and availability
  • Skills in econometrics, machine learning and/or statistical methods from other fields
  • Experience with cloud services (AWS, Redshift)
  • Experience working in a governed development environment, having version control, doing code review, producing technical documentation etc

In order to succeed in this role, we believe that you are highly analytical, systematic and thorough in your work in order to handle large amounts of data. Furthermore, you thrive in a fast-paced and dynamic environment.

Does this sound like you?

This is a permanent position located in Stockholm. Please submit your application in English by 3 March, 2021.

Come as you are

Nasdaq is a leading global provider of trading, clearing, exchange technology, listing, information, and public company services. As the creator of the world's first electronic stock market, its technology powers more than 100 marketplaces in 50 countries. Nasdaq is home to over 4,000 total listings with a market value of approximately $12 trillion. To learn more, about our business visit business.nasdaq.com.

Arbetsgivare
Nasdaq Stockholm AB
Tullvaktsvägen 15
11556 Stockholm
Hemsida: www.nasdaq.com
Ansökan
Ansök senast 3 March (1 dag kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Data Scientist till Dataanalys och Registercentrum i Lund

Arbetsgivare / Ort: REGION SKÅNE
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 3 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Matematisk statistiker

Om jobbet
Gör skillnad. Varje dag. Digitalisering IT och MT är Region Skånes nya förvaltning och består sedan årsskiftet 2019/2020 av en sammanslagning av avdelningen för digitalisering och IT samt av verksamhetsområdet medicinsk teknik (MT). Syftet med den nya förvaltningen är att bättre kunna tillvarata möjligheterna den eskalerande utvecklingen inom digitaliseringsområdet innebär, samt för att samla resurserna i samband med införandet av Skånes Digitala Vårdsystem (SDV). Verksamhetsområdet Dataanalys och Registercentrum (DARC) består av enheterna Dataanalys, Registercentrum samt Datamanagement och är en del av den nya förvaltningen och med tre huvuduppdrag. Ett uppdrag är att stötta Region Skåne med matematiska modelleringar och statistiska analyser som underlag för att fatta evidensbaserade beslut. Det andra uppdraget är att vara ett av Sveriges sex Registercentrum som stödjer nationella kvalitetsregister med bland annat teknisk infrastruktur och statistiska analyser. Det tredje uppdraget är att förvalta och kvalitetssäkra stora delar av den data som genereras inom Region Skåne. DARC fungerar även som stöd för forskare inom Region Skåne med statistisk rådgivning och operativa statistiska analyser. Inom DARC är vi cirka 15 medarbetare med kompetens inom matematisk modellering, statistisk analys, programmering och kvalitetsregister. Vi söker nu en data scientist som vill vara med och bidra i vårt fortsatta spännande och viktiga arbete. ARBETSUPPGIFTER Tjänsten som Data scientist innebär att du ansvarar för och genomför matematiska modelleringar och statistiska analyser baserade på data från kvalitetsregister samt befintlig och framtida vårdinformation från Region Skåne och andra källor. Arbetet med kvalitetsregister innefattar också att utveckla inmatningsformulär och metoder för kontroll av datakvaliteten samt vara kontaktperson mot något eller några kvalitetsregister. Vid behov ansvarar du för metodutveckling och du följer utvecklingen av matematiska/statistiska metoder för att modulera/analysera registerdata. För att utföra praktiska arbetsuppgifter kommer statistisk programmering att bli aktuellt. -Det bästa med mitt arbete är att jag har möjlighet att kombinera mina kunskaper i matematik och programmering för att göra samhällsnytta genom att bidra till en bättre vård. Vi är ett team med trevliga och kompetenta medarbetare som arbetar med frihet under ansvar, stöttar varandra samt har goda möjligheter till kompetensutveckling, något jag värdesätter stort, säger Lovisa Björnberg, Data Scientist. I rollen kan andra arbetsuppgifter som grundar sig på din tidigare erfarenhet och kompetens förekomma. Du kommer även att vara delaktig i strategiska diskussioner om dataanalyser baserade på nuvarande och kommande datamängder. Det kan också bli aktuellt med projektledning och processansvar allt eftersom vårt analysarbete tar form. KVALIFIKATIONER För att vara aktuell för tjänsten behöver du ha minst tre års universitet eller högskolestudier som innefattar matematik, matematisk statistik och/eller numerisk analys. Forskningsutbildning inom dessa områden är meriterande liksom erfarenhet av analys av stora datamängder (big data) och AI-metoder såsom Machine Learning. Du har goda kunskaper i svenska språket, såväl i tal som i skrift och känner dig bekväm i att presentera och förmedla matematiska och statistiska resultat till beställare och andra intressenter. Har du arbetslivserfarenhet inom programmering, statistisk analys eller matematisk statistik är det meriterande. Ditt huvudsakliga arbetsverktyg kommer att vara SAS varför vi vill att du ska känna dig komfortabel med detta verktyg eller är öppen för att utbilda dig inom detta. På enheten används även R, Python, JavaScript, SQL, Word, Excel samt Access och erfarenhet av att använda dessa verktyg är därför meriterande. På sikt kommer vi möjligen även att använda andra strategiskt valda utvecklingsverktyg. Har du inte erfarenhet i något eller några av verktygen kommer du ges möjligheter till kompetensutveckling på plats och via kurser. Personen vi söker är driven, målinriktad och kundorienterad. Vår kund är i slutänden alltid patienten och vårt arbete ska ske med patientens bästa som ledstjärna och vägen dit går via samarbete över kompetensgränser varför samarbetsförmåga är av mycket stor vikt. Du är trivs i dialogen med andra och drivs av såväl stora som små utmaningar i vardagen. För att lyckas i rollen krävs att du har förmåga att diskutera strategiskt med patientnyttan i centrum. Vi förväntar oss att du är noggrann, van vid att arbeta självständigt och att du ser samarbete som givande och självklart. Du delar och lever efter Region Skånes värderingar. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. I denna rekrytering tillämpas löpande urval och intervjuer kan komma att hållas under publiceringstiden. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt. Digitalisering IT och MT ger stöd och service till den skånska hälso- och sjukvården. Förvaltningen arbetar med digitalisering av vården och utveckling av e-hälsa inom Region Skåne. Medicinsk teknik, MT, arbetar med service, underhåll, inköp och egentillverkning av medicinteknisk utrustning. Förvaltningen ansvarar också för de grundläggande vårdinformationssystemen och driver utvecklingen av framtidens vårdinformation. Vi är cirka 300 medarbetare i förvaltningen och finns vid samtliga sjukhusområden i Skåne med huvudsäte i Lund. På http://www.skane.se/rekryteringsstatus kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna. Tillbemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser
Arbetsgivare
REGION SKÅNE
Ansökan
Ansök senast 3 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Statistiker / Dataanalytiker i neuroepidemiologi

Arbetsgivare / Ort: Karolinska Inst
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 3 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-10
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Statistiker

Om jobbet
Vill du bidra till medicinsk forskning av toppkvalitet? Forskargruppen för neuroepidemiologi fokuserar på att öka förståelsen för neurologiska sjukdomar, särskilt multipel skleros (MS), dess förlopp och konsekvenser, och identifiera faktorer som påverkar utfallet av MS. I gruppen ingår epidemiologer, genetiker, neurologer, immunologer och matematiker. Vi strävar efter att främja tvärvetenskapliga samarbeten mellan forskare, patienter och kliniker genom flera nationella och internationella projekt. Vi erbjuder en engagerande och internationell forskningsmiljö där du får möjlighet att bidra till högkvalitativ forskning på internationell toppnivå. Gruppen består för närvarande av cirka tio personer. Din roll Vi söker en dataanalytiker för att stödja och delta i epidemiologisk forskning. Detta inkluderar hantering och organisering av stora datamängder som data från det svenska MS-registret och andra nationella och internationella databaser samt att förbereda och utföra analyser av stora datamängder. Denna person kommer att arbeta med projekt relaterade till olika utfall av MS, såsom sjukdomsprogression, behandlingseffekter och effekterna av socioekonomiska faktorer på MS. Dessa forskningsprojekt kommer att genomföras inom neuroepidemiologi gruppen, såväl som en del av större nationella och internationella samarbeten. För den lämpliga kandidaten finns möjligheter att genomföra forskningsprojekt i samarbete med andra forskargrupper. Vem är du? Kandidatexamen i statistik / biostatistik eller epidemiologi krävs. Masterexamen är en fördel. Du förväntas ha minst två års erfarenhet av att arbeta med stora databaser och patientregister samt betydande kunskap om olika statistiska analysmetoder inklusive R, STATA och / eller SAS. Kunskap med SQL-programvara är en fördel. Tidigare erfarenhet av att arbeta med data från MS-patientregister är mycket önskvärt. Utmärkta kunskaper i engelska krävs. Denna position involverar många samarbeten med forskare, forskargrupper och större konsortier och därför är förmågan att arbeta med andra nödvändig. Den framgångsrika kandidaten förväntas också kunna arbeta självständigt, visa initiativ och vara flexibel inför vilka uppgifter som ska prioriteras vid en given tidpunkt. Vi betonar vetenskaplig expertis när vi bedömer sökande. Vad erbjuder vi? En kreativ och inspirerande miljö fylld av kompetens och nyfikenhet. Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet. Vår vision är att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. Här bedriver vi framgångsrik medicinsk forskning och har det största utbudet av medicinska utbildningar i Sverige. Som universitet är Karolinska Institutet även en statlig myndighet. Det innebär att du får goda förmåner genom vårt kollektivavtal, generös semester och en bra tjänstepension. Du får träna fritt i våra moderna friskvårdsanläggningar och får ersättning för läkarvård. Placering: Solna  https://ki.se/cns https://ki.se/cns/jan-hillerts-forskargrupp     Ansökan Varmt välkommen med din ansökan senast den 3 mars 2021. Ansökan ska göras via rekryteringssystemet Varbi.  Vill du göra skillnad – och bidra till en bättre hälsa för alla? Sök jobb hos oss!
Arbetsgivare
Karolinska Inst
Ansökan
Ansök senast 3 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Statistiker till statistikservice

Arbetsgivare / Ort: Socialstyrelsen
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 5 March (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-11
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Statistiker

Om jobbet
Socialstyrelsen tar fram och utvecklar statistik, regler och kunskap till hälso- och sjukvården, tandvården och socialtjänsten. Avdelningen för register och statistik arbetar med register, statistik och dataförsörjning samt delar av myndighetens informationsstruktur. Vi arbetar bland annat med att samla in, förvalta och utveckla myndighetens register, tillhandahålla data till externa intressenter och publicera statistik. Vi söker nu en person som vill arbeta med myndighetens statistik om covid-19. Du kommer arbeta i den löpande statistikproduktionen och hjälpa till med statistikframställning för regeringsuppdrag. Du kommer göra datauttag med hjälp av SAS, arbeta i dataflödet från register till webbstatistik och kanske skriva kortare texter. I arbetet ingår att hantera flera av Socialstyrelsens register samt andra datakällor som beskriver olika aspekter av vården och omsorgen av patienter med covid-19. Kanske kommer du också arbeta med beställningar av statistik från offentlig sektor, media, och internationella organisationer.  Vi söker dig som gillar att programmera i SAS och som tycker det verkar spännande att jobba i en miljö där man diskuterar datakvalitet, programmering, datavisualisering och likande. Du kommer att arbeta som en del av en grupp där man hjälper varandra, delar med sig av sin kunskap och arbetar för gemensamma mål. Tillsammans i gruppen strävar vi efter att leverera registerdata på ett rättssäkert och serviceinriktat sätt och vi har ett gemensamt stort intresse för att utveckla våra dataflöden så att statistiken om covid-19 är lättillgänglig och aktuell.  Vi söker dig som har: • akademisk utbildning med inriktning mot matematik, datavetenskap, epidemiologi eller liknande • minst ett års erfarenhet av att programmera i SAS, R, Stata eller liknande programvara • erfarenhet av att hantera stora datamängder • erfarenhet av att bearbeta registerdata för att framställa statistik • goda språkkunskaper i svenska, både i tal och skrift  För att lyckas i uppdraget är du pedagogisk, tydlig i din kommunikation och har lätt för att samarbeta. Du har ett strukturerat arbetssätt samt är analytisk och noggrann. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.  Det är meriterande om du har erfarenhet av projektledning och registerbaserad forskning. Kunskaper om VBA, avancerad användning av excel, SQL eller PxWeb är också meriterande. Anställningsinformation Anställningen är en allmän visstidsanställning med start snarast möjligt och till och med den 30/6 2022. Placeringen är på enheten för statistikservice i Stockholm. Din tjänstetitel är statistiker.  Välkommen med din ansökan senast den 5/3 2021. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1-6094/2021.  Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.  Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Anna Bennet Bark. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Annika Böttner. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Magnus Göransson för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.  Om Socialstyrelsen   God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Arbetsgivare
Socialstyrelsen
Hemsida: http://www.socialstyrelsen.se
Ansökan
Ansök senast 5 March (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Deltidstjänst (50%) som statistiker – tidsbegränsad anställning 1 år

Arbetsgivare / Ort: Folkhälsomyndigheten
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Statistiker

Om jobbet
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling. Vill du arbeta med att producera och presentera statistik inom folkhälsoområdet på ett pedagogiskt sätt? Då har vi ett jobb som väntar på dig! Vad ska du jobba med? Vi söker dig som kan arbeta med produktionsstatistik såsom framtagande av tabeller och diagram, utveckla program i R samt genomföra statistiska analyser. Som utredare kommer en viss del av din arbetstid även innebära administration, kompetensutveckling och kunskapsförmedling. Vem söker vi? Krav för anställning Vi söker dig som har en utbildning inom statistik, minst på kandidatnivå. Du har flera års erfarenhet av att producera tabeller och diagram utifrån rådata. Vidare ser vi att du har en god programmeringsvana och goda programmeringskunskaper i statistikprogramvaran R. Goda kunskaper i tal och skrift på svenska och engelska är ett krav. Meriterande Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete vid statlig myndighet. Dina egenskaper Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och som statistiker behöver du vara serviceinriktad och kunna kommunicera statistiska resultat på ett pedagogiskt. Då du är kommer vara involverad i flera olika projekt behöver du vara noggrann och kunna hantera stress väl.   Vad gör enheten? Enheten för analys arbetar datanära med analyser och prognoser för ett mer effektivt folkhälsoarbete. Enheten ansvarar för statistik, modellering och hälsoekonomi, samt metodutveckling inom detta. Enheten ger stöd vid planering av statistik- och analysprojekt samt granskar interna och externa uppdrag inom myndighetens verksamhetsområde. Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Om anställningen Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna. Befattningen är ett vikariat på 50% t.o.m. 2022-04-23. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Lisa Brouwers, telefon 010- 205 23 94. Fackliga företrädare är för SACO Karin Strömberg, telefon 010-205 22 68, och för ST Anita Ekner, telefon 010-205 24 50. Ansökan Välkommen med din ansökan till befattningen som statistiker hos oss! Ansök senast 2021-03-07 via myndighetens webbplats. Arbetsgivarens diarienummer: 00924-2021-2.1.1 #LI-DNI
Arbetsgivare
Folkhälsomyndigheten
Hemsida: http://www.folkhalsomyndigheten.se
Ansökan
Ansök senast 7 March (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Statistiker med inriktning survey

Arbetsgivare / Ort: Folkhälsomyndigheten
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 9 March (7 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Statistiker

Om jobbet
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling. Har du erfarenhet av statistiskt arbete inom urvalsdesign, urval, viktberäkning och skattning? Då har du möjlighet att använda och utveckla din kompetens hos oss! Vad ska du jobba med? Hos oss kommer du att arbeta med urvalsundersökningar i form av metodstöd och analys.  Myndigheten genomför undersökningar riktade mot den allmänna populationen och mot specifika grupper. Undersökningar har som mål att samla information relevant bland annat för utformning av rekommendationer inom folkhälsan och utvärdering av folkhälsoinsatser. Ditt stöd kommer bland annat att behövas vid planering av undersökningar i samarbete med andra statistiker, ämnesexperter, enkätexperter, datamanagers, m.fl. vid beställning av urval, insamling, skattningar, bortfallsanalys och kalibrering. Du kommer att även arbeta med myndighetens webbpanel, undersöka och utvärdera alternativa data källor samt jobba med kvalitetsmått på undersökningar. Som statistiker kommer du dessutom att bli involverad i enhetens olika statistiska projekt, får möjligheter till kompetensutveckling samt bidra till enhetens dokumentation - och administrationsarbete. Vem söker vi? Krav för anställning Du har en högskoleutbildning i statistik eller matematisk statistik. Du har några års erfarenhet av statistiskt arbete med komplex urvalsdesign, urval, viktberäkning och skattning. Vidare har du: • goda kunskaper om urvalsundersökningar, • goda kunskaper om avancerad programmering i R, SAS eller motsvarande, • goda kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift. Meriterande Det är meriterande om du har en avslutad forskarutbildning inom relevant området. Vi ser gärna att du har erfarenhet av statistiskt analysarbete inom ett eller flera av följande område: • populationsskattningar, • epidemiologi eller folkhälsa. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av panelundersökningar.  Dina egenskaper Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper så som en analytisk förmåga, initiativtagande och ett självständigt samt noggrant arbetssätt. Som statistiker behöver du har en god samarbetsförmåga och vara serviceinriktad. Vad gör enheten? Enheten för analys arbetar datanära med analyser och prognoser för ett mer effektivt folkhälsoarbete. Enheten ansvarar för statistiska analyser, modellering och hälsoekonomi, samt metodutveckling inom detta. Enheten ger stöd vid planering av statistik- och analysprojekt samt att ta fram uppdrag till externa aktörer. Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten.  Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Om anställningen Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Befattningen kan komma innebära krigsplacering. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Lisa Brouwers, telefon 010- 205 23 94. Fackliga företrädare är för SACO Karin Strömberg, telefon 010-205 22 68, och för ST Anita Ekner, telefon 010-205 24 50. Ansökan Välkommen med din ansökan till befattningen som statistiker hos oss! Ansök senast 2021-03-09 via myndighetens webbplats. Arbetsgivarens diarienummer: 00947-2021-2.1.1 #LI-MD1#statistiker#urvalsundersökning#survey
Arbetsgivare
Folkhälsomyndigheten
Hemsida: http://www.folkhalsomyndigheten.se
Ansökan
Ansök senast 9 March (7 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Statistiker med inriktning survey

Arbetsgivare / Ort: Folkhälsomyndigheten
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 9 March (7 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Statistiker

Om jobbet
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling. Har du erfarenhet av statistiskt arbete inom urvalsdesign, urval, viktberäkning och skattning? Då har du möjlighet att använda och utveckla din kompetens hos oss! Vad ska du jobba med? Hos oss kommer du att arbeta med urvalsundersökningar i form av metodstöd och analys.  Myndigheten genomför undersökningar riktade mot den allmänna populationen och mot specifika grupper. Undersökningar har som mål att samla information relevant bland annat för utformning av rekommendationer inom folkhälsan och utvärdering av folkhälsoinsatser. Ditt stöd kommer bland annat att behövas vid planering av undersökningar i samarbete med andra statistiker, ämnesexperter, enkätexperter, datamanagers, m.fl. vid beställning av urval, insamling, skattningar, bortfallsanalys och kalibrering. Du kommer att även arbeta med myndighetens webbpanel, undersöka och utvärdera alternativa data källor samt jobba med kvalitetsmått på undersökningar. Som statistiker kommer du dessutom att bli involverad i enhetens olika statistiska projekt, får möjligheter till kompetensutveckling samt bidra till enhetens dokumentation - och administrationsarbete. Vem söker vi? Krav för anställning Du har en högskoleutbildning i statistik eller matematisk statistik. Du har några års erfarenhet av statistiskt arbete med komplex urvalsdesign, urval, viktberäkning och skattning. Vidare har du: • goda kunskaper om urvalsundersökningar, • goda kunskaper om avancerad programmering i R, SAS eller motsvarande, • goda kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift. Meriterande Det är meriterande om du har en avslutad forskarutbildning inom relevant området. Vi ser gärna att du har erfarenhet av statistiskt analysarbete inom ett eller flera av följande område: • populationsskattningar, • epidemiologi eller folkhälsa. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av panelundersökningar.  Dina egenskaper Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper så som en analytisk förmåga, initiativtagande och ett självständigt samt noggrant arbetssätt. Som statistiker behöver du har en god samarbetsförmåga och vara serviceinriktad. Vad gör enheten? Enheten för analys arbetar datanära med analyser och prognoser för ett mer effektivt folkhälsoarbete. Enheten ansvarar för statistiska analyser, modellering och hälsoekonomi, samt metodutveckling inom detta. Enheten ger stöd vid planering av statistik- och analysprojekt samt att ta fram uppdrag till externa aktörer. Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten.  Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Om anställningen Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Befattningen kan komma innebära krigsplacering. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Lisa Brouwers, telefon 010- 205 23 94. Fackliga företrädare är för SACO Karin Strömberg, telefon 010-205 22 68, och för ST Anita Ekner, telefon 010-205 24 50. Ansökan Arbetsförmedlingens länk till vår webbplats fungerar inte. Gå därför direkt till Folkhälsomyndighetens webbplats https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/lediga-jobb/. Välkommen med din ansökan senast 2021-03-09.  Arbetsgivarens diarienummer: 00947-2021-2.1.1 #LI-MD1#statistiker#urvalsundersökning#survey
Arbetsgivare
Folkhälsomyndigheten
Hemsida: http://www.folkhalsomyndigheten.se
Ansökan
Ansök senast 9 March (7 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Analytisk student till ledande svensk storbank

Arbetsgivare / Ort: Academic Work Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 10 March (8 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-10
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Statistiker

Om jobbet
Unik möjlighet att bli en del av nytt team på en svensk storbank! Vi söker dig med rätt inställning, analytiska färdigheter samt med ett intresse för bank och försäkring. Du som söker kan arbeta första veckan i månaden och rekommenderas skicka in din ansökan så snart som möjligt! OM TJÄNSTEN Academic Work söker på bankens förfrågan en student till deras nya team Management Reporting & Analysis (MR&A) som är del av avdelningen Group Financial Control. Du kommer i rollen ingå ett team om tre personer, som du främst stöttar under boksluts- och rapporteringsveckan. Teamets uppgift är att ta fram finansiell rapportering och underlag i form av analyser, budget och prognoser till ledningsfunktioner och styrelse. Teamets analysarbete skapar även underlag och möjligheter att utvärdera framsteg mot bankens mål. Deras pålitliga prognoser skapas genom att granska och analysera marknadstrender samt andra relevanta parametrar för att kunna förutse framtida resultat och möjligheter. Du erbjuds * En roll i ett nytt team, vilket innebär möjlighet att vara med och påverka samt utveckla verktyg och processer tillsammans med gruppen * Insyn i bankens försäkringsbolag och teamets arbete mot CFO och ledningsgrupper * Utveckla kunskap och erfarenhet av rapportering och analys på en bank som i framtiden kommer vara en eftertraktad merit Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande. ARBETSUPPGIFTER * Framtagande av material för resultatrapportering och annan intern uppföljning * Kontroll och analys av månatlig rapportering till moderbolag * Framtagande av mallar för budget- och prognosarbete * Utföra grundläggande analyser i samband med finansiell uppföljning samt sammanställa och presentera data i Powerpoint * Dokumentation av rutiner och processer, exempelvis kring steg inom prognosarbetet * Ad hoc-framtagande av diverse rapporter, både kvalitativa och finansiella VI SÖKER DIG SOM * Har minst 1 år kvar av din utbildning inom ekonomi * Kan arbeta 25%, i huvudsak första veckan på månaden * Har goda kunskaper i Excel och är bekväm med hantering av större datamängder * Har goda kunskaper i Powerpoint för att presentera material och resultat * Obehindrat kan uttrycka och formulera dig på svenska och engelska Meriterande krav * Studerar industriell ekonomi och har läst statistik * Tidigare arbetslivserfarenhet från ett större företag, gärna på en ekonomi- eller administrationsavdelning Som person är du * Initiativtagande * Självgående och ansvarstagande * Strukturerad och noggrann Dina personliga kompetenser och inställning kommer vara viktiga i denna process. Rätt kandidat för denna tjänst är nyfiken, analytisk och strävar efter att utvecklas. Du är uppmärksam på detaljer, är noggrann och har en god förmåga att förmedla information i skrift på både svenska och engelska. Vidare är du en lagspelare som likt banken, värnar om att skapa en arbetsmiljö som öppen för initiativ och samarbete. Rollen innefattar viktiga deadlines, vilket kräver att du är strukturerad och kan prioritera ditt arbete. Övrig information * Start: Omgående * Omfattning: Extrajobb om ca 25%, heltid första veckan i månaden. * Placering: Arbetet utgår från bankens huvudkontor. Under pågående covid-19 pandemi sker arbetet enligt vid var tid av banken utfärdade riktlinjer, vilket medför arbete på distans. * Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och bankens önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work. Bakgrundskontroll * För denna process krävs ett utdrag ur belastningsregistret. Blir din ansökan aktuell kommer vi uppmana dig att fylla i den blankett som du finner här och skicka till [email protected] eller med post till Rikspolisstyrelsen, Box 757, 981 27 Kiruna. Öppna inte detta kuvert. Detta öppnar vi i samband med ett erbjudande. * Kreditupplysning, genomförs i samband med ett erbjudande. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen. INFORMATION OM FÖRETAGET Mer information skickas ut efter du inkommit med din ansökan.
Arbetsgivare
Academic Work Sweden AB
Hemsida: http://www.academicwork.se
Ansökan
Ansök senast 10 March (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kvantitativt orienterade analytiker till IVO

Arbetsgivare / Ort: Inspektionen För Vård och Omsorg
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 10 March (8 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) bedriver ett omfattande arbete för att utveckla myndighetens strategiska inriktning som ett led i att nå en ökad måluppfyllelse. Några centrala perspektiv i strategiarbetet är att arbeta mer riskbaserat, vilket förutsätter ökad digitalisering, datadriven analys och effektiva stödfunktioner. Som ett led i IVO:s förstärkning av analysverksamheten bildas under början av 2021 en ny analysavdelning. Den nya analysavdelningen kommer att bestå dels av funktioner som redan finns på IVO, dels av nya funktioner med fokus på digitalisering och datadriven analys. Vi söker nu flera kvantitativt orienterade analytiker till den nya avdelningen. Dina arbetsuppgifter Som analytiker arbetar du med myndighetens statistikproduktion och datadriven analys. Nu söker vi dig som vill ingå i vårt team som arbetar med statistikproduktion och underlag för datadriven analys. Du arbetar med att göra skräddarsydda uttag från interna IT-system eller externa datakällor för framställan av både löpande statistik, och dataunderlag på förfrågan. Du kommer också att ge service till externa intressenter som efterfrågar statistik och andra kunskapsunderlag. I arbetet  kan även att arbeta med modellering ingå, för att kvantitativt kunna skatta t.ex. risk, kvalitet, patient- och brukarfokus, ledningsförmåga eller liknande. Även andra arbetsuppgifter kan tillkomma. Kvalifikationer:  Vi söker dig som har: • Examen i ett ämne som IVO finner lämplig för tjänsten • Aktuell erfarenhet av ett eller flera statistikverktyg såsom SAS, STATA eller R • Aktuell erfarenhet av programmering • God pedagogisk förmåga • Mycket goda kunskaper i svenska, muntligt och skriftligt Du är lyhörd för vilka behov underlagen du arbetar med ska motsvara, och kan ge stöd i hur underlag bör utformas för att bäst kunna motsvara behoven. Vi ser att du är en självständig analytiker som kan ta egna initiativ, och som är van att samarbeta i konstellationer med många olika kompetenser. Vi vill att du har ett kommunikativt arbetssätt där service och prestigelöshet är framträdande. Du trivs med att arbeta både självständigt och i team och är van att ta olika roller beroende på uppdrag. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Meriterande • Några månaders erfarenhet av liknande arbete på hel- eller deltid • Aktuell erfarenhet av att programmera i Python • Kännedom om analysarbete inom vård- och omsorgssystemet Anställningen är tillsvidare med sex månaders initial provanställning. Tillträde så snart som möjligt. Hur du ansöker Märk din ansökan med diarienummer 2.1.1- 06964/2021 Sista ansökningsdag är 10 mars 2021. Bifoga personligt brev och CV. Betyg och eventuella handlingar tas med vid en eventuell intervju. Välkommen med din ansökan!   Vad kan IVO erbjuda dig? Vi erbjuder ett utvecklande och spännande arbete där du får möjlighet att vara med och utveckla IVO:s arbete med statistik och datadriven analys. Tillsammans med dina kollegor kommer du att bidra till att vården och omsorgen blir bättre och säkrare - frågor som berör hela samhället. Som tillsyns- och tillståndsmyndighet inom vården och omsorgen har IVO en särställning bland statliga styrmedel. Läget i vården och omsorgen är allt mer komplext. Många verksamheter påverkas av omvärldsfaktorer som exempelvis demografiska förändringar. Samtidigt är förändringstrycket starkt, med bland annat den pågående omställningen till nära vård och den digitala utvecklingen. Det är tydligt i IVO:s tillsyn att de stora riskerna och bristerna inom vården och omsorgen finns på systemnivå. IVO:s arbetssätt behöver därför utvecklas för att svara mot de krav och behov som förändringarna i vården och omsorgen leder till för patienterna och brukarna. IVO:s strategiarbete handlar om att nå ett ökat genomslag, att arbeta mer tillsammans och att arbeta mer riskbaserat. Detta förutsätter aktivt arbete kring kulturen i myndigheten, ledarskapet, den digitala mognaden och förmågan till lärande.
Arbetsgivare
Inspektionen För Vård och Omsorg
Hemsida: https://www.ivo.se/
Ansökan
Ansök senast 10 March (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Analytiker inom statistik

Arbetsgivare / Ort: Skatteverket
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 11 March (9 dagar kvar)
Publicerad: 2021-03-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Statistiker

Om jobbet
Vill du vara med och utveckla Skatteverkets analys- och statistikverksamhet? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som medarbetare på analysenheten har du ett omväxlande arbete som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling. Om jobbet Dina arbetsuppgifter består bland annat av att ansvara för Skatteverkets årliga attitydundersökningar. Undersökningarna har till syfte att ge underlag för bedömning av hur inställningen till skattesystemet och Skatteverket utvecklas, hur medborgare och företag ser på Skatteverkets service, olika former av fusk och kontrollens effekter samt hur Skatteverkets verksamhet uppfattas. Arbetet innebär att vara kontaktperson gentemot leverantören som genomför undersökningarna, metodutveckling, resultatbearbetning, analys, rapportskrivande samt muntlig presentation av resultaten i olika ledningsgrupper. Arbetsuppgifterna innebär även att delta i arbetet med andra enkäter som genomförs på analysenheten eller inom andra delar av verksamheten och att vara metodstöd i samarbetsprojekt med andra länder. Du kommer även att delta i sektionens övriga arbete med till exempel statistikförfrågningar, statistikutskick och prognoser samt driva och/eller delta i olika utvecklingsprojekt. Du har flexibel arbetstid och kommer ha en balans mellan arbete och fritid. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper dagligen, både på bredden och på djupet. Arbetet sker växelvis självständigt och i grupp, vilket i hög grad kan ske virtuellt genom Skype. Du tillhör sektion 2 på analysenheten som finns på Ekonomi-, styrnings- och analys­avdelningen. På sektion 2 är vi 12 kollegor på flera orter i landet. Din placeringsort är enligt överenskommelse och du rapporterar till sektionschefen som är placerad i Solna. Om dig För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy. I det här jobbet ska du ha: - god förmåga att kommunicera i tal och skrift - god förmåga att tolka och pedagogiskt presentera statistik - god analytisk förmåga - god samarbetsförmåga - struktur i ditt arbete samt vara flexibel Du ska även ha: - högskoleutbildning i nationalekonomi och/eller statistik om minst 180 hp (120 poäng) - goda kunskaper i SQL - aktuell arbetslivserfarenhet av att hantera, analysera och presentera statistik i form av tidsserier - aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av arbete med enkätundersökningar Det är önskvärt att du har erfarenhet av att driva projekt eller utvecklingsarbete samt att du har kunskaper i R, Stata eller SAS. Bra att veta Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska riktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb. När du ansöker bifogar du ditt cv. I webbformuläret svarar du också på några kompletterande frågor som bland annat ersätter ett personligt brev. Med anledning av Covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning. Välkommen med din ansökan! Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.
Arbetsgivare
Skatteverket
Ansökan
Ansök senast 11 March (9 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.