På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Statsvetare

Statsvetare

Statsvetare studerar politik. Allt är politik, påstår de lärde. I dagens samhälle är det tydligare än någonsin. Politiken sätter ramarna för våra liv. Den påverkar våra valmöjligheter, sociala relationer och ekonomi. Men politik är också möjligheternas konst. Genom politiken kan vi bidra till att förverkliga våra värderingar om vad som är ett gott samhälle.

Det privata näringslivet, den statliga och kommunala sektorn samt många frivilligorganisationer har idag stort behov av akademiskt utbildade medarbetare.

Några exempel på statsvetaryrken

  • Kriminalunderrättelseanalytiker hos Polismyndigheten
  • Head of Compliance på Telenor
  • Konsult inom Global Advice Network
  • Team Leader at Forensic Services för PwC
  • Sustainability Manager Production för HM i Kina/Korea
  • Konsult och delägare på New Republic
  • Arbete inom en av Sveriges äldsta myndigheter Kommerskollegium med handelsfrågor med fokus på EU's inre marknad
  • Politisk sekreterare
  • Diplomat
  • Samhällsanalytiker på konsultbolaget
  • Analytiker på FOI med fokus på Comprehensive Approach, civil-militära relationer och insatsutvärdering
  • Konsult på PAUES ÅBERG Communications.

Utbildning

Högskoleutbildning till statsvetare finns i första hand på Statsvetarprogrammet, 180 hp, vilket motsvarar tre års heltidsstudier.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

158 Lediga jobb

Strateg inom regional planering, Regional utveckling

Arbetsgivare / Ort: REGION VÄSTERNORRLAND
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 28 januari (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-12-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsplanerare

Om jobbet
Region Västernorrland är en av länets största arbetsgivare med cirka 6500 medarbetare. Tillsammans arbetar vi för att utveckla regionen och hälso- och sjukvården. Hos oss får du möjlighet till ett arbete där du gör skillnad för invånarna, i ett län som erbjuder både aktivitet och avkoppling. Regional utveckling utgör tillsammans med hälso- och sjukvård regionens två kärnverksamheter. Regional utveckling ansvarar för den regionala utvecklingen i länet. Det innefattar kultur och folkbildning, hållbarhet, tillväxt och näringsliv, folkhälsa samt kollektivtrafik och infrastruktur. Vi är en del av Region Västernorrland och jobbar till stor del på uppdrag av Sveriges regering. Vårt arbete genomsyras av den regionala utvecklingsstrategin för Västernorrland 2020-2030, som också kallas för RUS. Visionen för den regionala utvecklingsstrategin är ett Västernorrland, där vi agerar tillsammans för Västernorrlands bästa och tillsammans skapar den handlingskraft som är nödvändig för att tillvarata Västernorrlands alla möjligheter - i dag och i framtiden. Nu söker vi en strateg inom regional planering till förvaltningen Regional utveckling och enheten Kollektivtrafik och infrastruktur. . Region Västernorrland är regionalt utvecklingsansvarig i Västernorrland. Vi initierar, samordnar och driver insatser för regional utveckling och tillväxt i länet för att stärka länets konkurrenskraft och attraktivitet. Inom enhetens ansvarsområde ligger samordning av länets arbete med strategiska infrastrukturplanering, kollektivtrafik, bredband och sjukresor. Det regionala tillväxtarbetet utformas och bedrivs i sektorsövergripande samarbete mellan aktörer på lokal, regional, nationell och internationell nivå. I den regionala planeringen arbetar vi med större geografiska områden än kommuner, och samordnar planeringsfrågor som går över kommungränserna. Förvaltningen har tagit steg mot ett mer utvecklat regionalt planeringsarbete och söker nu en medarbetare som vill, har kunskap och förmåga att ta en roll i denna utveckling. Inriktningen är främst inom infrastruktur som transport, bredband och energi men också att delta i det samlade fysiska planeringsarbetet på förvaltningen. Arbetsuppgifter: Tjänsten som strateg inom regional planering innebär bland annat arbetsuppgifter som att: - samråda med kommunerna i framtagande av översiktsplaner och detaljplaner, - främja länsöverskridande samarbeten kring bredbandsutbyggnad, stödja och främja kommunernas arbete med bredbandsfrågor, - bidra i arbetet med att upprätta kunskapsunderlag till den regionala utvecklings- och infrastrukturplaneringen, - delta i förvaltningens GIS-arbete. Kvalifikationer: Vi söker dig som har en relevant akademisk utbildning som matchar tjänstens inriktning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. För rollen behöver du ha minst tre års arbetslivserfarenhet och erfarenhet av arbete med fysisk planering och infrastrukturfrågor. Har du erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet är det meriterande. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och att du vill utvecklas inom ansvarsområdet. Som person är du självgående och har en god samarbetsförmåga. Du ska också vara strategisk samt ha en problemlösande analysförmåga. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Anställningen: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde sker snarast möjligt eller enligt överenskommelse. Placeringsort är Härnösand med möjlighet till distansavtal. Ansökan: I den här rekryteringen arbetar vi med löpande urval vilket innebär att vi kan komma att kalla till anställningsintervju innan ansökningstiden har gått ut. Vi ber dig därför att inkomma med din ansökan så snart som möjligt. Varmt välkommen med din ansökan! Regionen arbetar sedan många år med att skapa förutsättningar för att bidra till friska och hälsosamma medarbetare. Du får tillgång till regionens friskvårdsanläggningar i Sundsvall, Härnösand, Örnsköldsvik samt Sollefteå. Genom din anställning hos oss har du flera anställningsförmåner som exempelvis tillägg till föräldraförsäkringen, extra semesterdagar när du fyllt 40 år, möjlighet att löneväxla till tjänstepension. Att du mår bra och trivs är viktigt för oss. Region Västernorrlands arbetsplatser är rökfria och vi tillämpar rökfri arbetstid. Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Arbetsgivare
REGION VÄSTERNORRLAND
Hemsida: www.rvn.se
Ansökan
Ansök senast 28 januari (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Digital Specialist till mediebranschen!

Arbetsgivare / Ort: Talent & Partner AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 28 januari (2 dagar kvar)
Publicerad: 2022-01-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Marknadsanalytiker

Färdigheter
Krav
  • Försäljningsvana
  • uppsökande försäljning företag
  • Analysverktyg
  • Marknadsundersökningar/Resultatanalys
Meriterande
  • Analysteknik
  • Marknadsanalys

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

Talent & Partner AB är ett rekryteringsföretag som representerar högintressanta arbetsplatser som attraherar högpresterande individer. Vi söker dig som vill inleda eller vidareutveckla din karriär med oss och våra kunder. Vi älskar vårt jobb. Vill du också göra det?


Företaget arbetar med starka varumärken och ledande tidningar som Dagens Nyheter, Dagens industri, Sydsvenskan, Helsingborgs Dagblad och Expressen. Erbjuder lösningar genom samtliga kanaler på våra uppdrag viket möjliggör att vi alltid kan hitta den bästa och mest effektivaste lösningen utifrån annonsörens förutsättningar.


För kunden representerar vi eftertextmarknaderna plats-, bostad-, utbildning-, nöje-, motor och familjeannonser. Vi arbetar även med lokala detaljister samt kundbilagor.

För Dagens industri representerar vi eftertextmarknaderna bostad och plats samt bilagor och instick.

För Expressen representerar vi återförsäljare annonser motor på eftertext. För HD/Sydsvenskan ansvarar vi för varumärkesannonsörer som främst är Stockholmsbaserade. Vi söker dig som är van att ta mycket eget ansvar och har stort driv och engagemang.

Du är strukturerad samtidigt som du gillar att vara både analytisk och kreativ.

Gilla att arbeta i team och entusiasmera din omgivning med både kunskap och glädje.

Vara trygg och säker i digitalrollen och kunna mediematematiken. Digital Specialisten ska stötta och utveckla företagets befintliga digitalaffär samt inspirera säljavdelningen till att genomföra fler digitala affärer.

Kommer att tillsammans med befintlig säljorganisation stötta alla varumärken digitalt.

Arbetar tajt tillsammans med printsäljarna för att säkerställa att alla digitala möjligheter utnyttjas samt även presenteras för säljteamet. Du kommer att affärsutveckla befintlig försäljning och aktivt leta efter nya digitala lösningar. Viktigt blir att finnas där för säljarna för att förklara och hjälpa till samt att du också har förståelsen för konvertering och optimering.


Du kommer att vara med att utveckla intressanta och nytänkande digitala idéer och paketeringar och trivs i rollen som produktägare. Du agerar som en professionell samarbetspartner externt på mediebyråer och kunder samt inom säljgruppen.


Ansökan

I denna rekrytering samarbetar vi med Talent&Partner.

Du är välkommen med Din ansökan snarast då urval och intervjuer kommer att ske löpande.

Dina ansökningshandlingar ska innehålla CV och ett personligt brev gärna foto.

Skicka din ansökan idag via länken eller [email protected]

Talent&Partner är ett branschnischat rekryteringsbolag mot i synnerhet mediebranschen.

Se alla våra lediga roller inom medielandskapet på https://talentpartner.se/sok-jobb/

Arbetsgivare
Talent & Partner AB
Birger Jarlsgatan 8, 5tr
11434 STOCKHOLM
Hemsida: http://www.talentpartner.se
Ansökan
Ansök senast 28 januari (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Transaktionsanalytiker till fastighetsbolag

Arbetsgivare / Ort: Futuria People AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 28 januari (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-12-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Är du noggrann och detaljmedveten med intresse för fastigheter och är mån om att nå uppsatta mål och deadlines? Då kan detta vara jobbet för dig! Kund är ett fastighetsbolag, med projekt landet över, som består av tre olika koncept gällande nybyggnation; industrifastigheter, garage och större kontorsfastigheter. Idag består företaget av ett härligt gäng på 12 medarbetare och 12 konsulter som har kontor i både Stockholm och Nyköping. I Stockholm sitter företaget i stora lokaler på Södermalm och beräknas 2022 att omsätta cirka 500 miljoner kronor. Ett ungt bolag, med starkt varumärke och unikt koncept, som just nu står inför en expansiv fas och behöver utöka teamet i Stockholm med en transaktionsanalytiker. Huvudsakliga arbetsuppgifter I rollen som transaktionsanalytiker kommer du analysera nya affärscase och tillgodose förvärvsbehov och projektmöjligheter. Du får en viktig roll för bolagets framtida tillväxt och utveckling både på kort och lång sikt. I tjänsten kommer man jobba i nära samarbete med transaktionschefen och med externa konsulter som arkitekter och jurister. Exempel på arbetsuppgifter: - Samordna och analysera information och data för nya förvärvsmöjligheter genom bland annat marknadsanalyser och investeringskalkyler. - Genomföra och samordna Due Diligence, fastighetsförvärv och markanvisningstävlingar. - Kommunikation med kommuner, myndigheter och fastighetsägare. - Gå igenom detaljplaner och byggrätter. - Framtagande av affärsförslag och mötespresentationer tillsammans med transaktionschefen. Vi söker dig som - Har relevant högskoleexamen med inriktning på ekonomi, fastighet eller samhällsbyggnad. Du har ett starkt intresse av att jobba i fastighetsbranschen. - Som person är du noggrann, initiativtagande och flexibel. Du har lätt för att planera och organisera ditt arbete. - Innehar goda kunskaper inom Office-paketet, med fördel excel. - Har goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. Du erbjuds - En tjänst i ett expansivt företag där du får vara med på en spännande resa redan från tidigt skede. - En platt organisation där du hörs och kommer få påverka. - Goda anställningsvillkor och förmåner. Övrig information - Start: Omgående, med hänsyn till uppsägningstid - Omfattning: Heltid - Placering: Södermalm - Eventuella frågor besvaras av Senior Rekryterare Ebba Hedin Hedvall: 076 395 78 94 / [email protected] Tjänsten är en direktrekrytering vilket innebär att rekryteringsprocessen sker genom Futuria People men du kommer anställas direkt hos kund. Intervjuer sker löpande, välkommen med din ansökan idag! Futuria People är rekryteringsföretaget som hjälper individer att nästa steg i sin karriär och företag att attrahera nya medarbetare. Genom uppsökande rekrytering och kvalitativ annonsering har vi hjälpt hundratals kandidater till ett nytt jobb och en mer stimulerande vardag.
Arbetsgivare
Futuria People AB
Ansökan
Ansök senast 28 januari (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

E-Commerce Specialist till Underwear Sweden

Arbetsgivare / Ort: AB Effektiv Borås
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 januari (4 dagar kvar)
Publicerad: 2022-01-13
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsanalytiker

Om jobbet
Detta är en central roll för vår organisation och om du är någon som verkligen vill påverka verksamheten, driva projekt som älskar data och översätter till insikter kommer detta vara en fantastisk roll för dig! Om vår kund Abecita, Swegmark of Sweden och Salming Underwear är våra varumärken som ingår i Underwear Sweden AB Abecita och Swegmark of Sweden är familjeägda och svenska varumärken som har producerat damunderkläder sedan 1937 med säte i Borås. Våra damunderkläder är ett gediget hantverk där ledorden är hållbara underkläder i hög kvalitet och funktion med en skön passform. Vi är i stark tillväxtfas inom digital handel och säljer idag både via e-handel och återförsäljare. Vi har idag hela Europa som försäljningsmarknad med nuvarande fokus på Norden, Tyskland och Holland. Vi har även stort fokus på miljö- & kvalitetsfrågor och är ISO9001 samt ISO14001-certifierade. Dina arbetsuppgifter Som E-Commerce Specialist på Underwear Sweden AB blir du en del av teamet inom E-commerce. Huvuduppgiften är att driva och operativt säkerställa våra kundrelaterade projekt för digital tillväxt. I rollen ansvarar du även för insamling, utveckling och spridning av kunddata för ökad kundinsikt. Urval av arbetsuppgifter som ingår i rollen; • Driva integrationsprojekt för bl.a. PIM och EDI-uppkopplingar och liknande • Optimera vår onlineaffär genom att samla in och analysera kunddriven data med mål att öka omsättningstillväxt • Driva vår digitala affärsutveckling med fokus på marketplace, e-handel, B2C och B2B • Datadrivna insikter i organisationen som stöd för Change Management, utveckling av interna processer samt ökad kundinsikt i organisationen Din profil Tjänsten är en nyckelroll i vår fortsatta tillväxtresa. Du bidrar med djupare analys och optimering för vår onlineaffär. Vi har en tydlig digital tillväxtstrategi och ser att din erfarenhet kan bidra med viktiga insikter i denna resa med möjlighet att påverka. För att lyckas i rollen ser vi att du behöver vara både analytisk, organiserad och strukturerad men också måldriven och erfaren att driva digitala projekt. Du har ett stort försäljningsfokus och agerar på insikterna för att skapa försäljningsresultat. För att lyckas i rollen tror vi att du har en eftergymnasial utbildning inom relevant område, god teknisk kompetens från e-handelsplattform, Google Analytics och liknande verktyg för webbanalys samt van vid att driva projekt. Det är meriterande om du har erfarenhet från textilbranschen. Vi är som sagt i startgroparna i vår digitala tillväxtresa och här får du möjligheten att vara med på denna resa och tillsammans med E-handelsteamet och övriga organisationen sätta Underwear Sweden och våra varumärken som en självklar e-handel! Vi är Resposible, Energetic, Ambitious och Loyal och det är dessa ledstjärnor som guidar oss i vardagen, vill du dela dessa med oss? Låter tjänsten intressant? Välkommen med din ansökan via effektiv.se. Intervjuer kommer att ske löpande. Vill du veta mer om tjänsten kontakta gärna Marie på [email protected] eller Pauline på [email protected] Om oss Effektiv är det personliga konsultföretaget inom rekrytering och bemanning. Vi vill att det skall vara enkelt för våra kunder och vår personal att arbeta med och hos oss. Därför är våra ledstjärnor Glada, Utforskande, Långsiktiga och Driftiga - ord som vi lever efter och som är receptet för att överträffa dina förväntningar. För den här tjänsten förmedlar Effektiv kontakten och du kommer bli anställd direkt hos kundföretaget. Sökord E-commerce, E-com, E-handel, project manager, projektledning, insights, insikter, marketplace, affärsutveckling, textil, swegmark, salming, abecita, tillväxt, webbanalys, e-commerce specialist
Arbetsgivare
AB Effektiv Borås
Hemsida: http://effektiv.se/
Ansökan
Ansök senast 30 januari (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Vatten- och miljöplanerare

Arbetsgivare / Ort: Sigtuna kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 januari (4 dagar kvar)
Publicerad: 2022-01-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsplanerare

Om jobbet
Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit! På samhällsbyggnadskontoret arbetar cirka 50 personer med uppgiften att göra Sigtuna kommun till en attraktiv, levande och trygg plats att bo och verka i. Vi planerar nya bostads- och verksamhetsområden, projekterar och bygger gator och ledningar för vatten och avlopp. Vi planerar och utvecklar våra parker, skogar, vattendrag, skolgårdar, förskolegårdar och lekplatser. Vi arbetar med trafikfrågor, parkeringsövervakning, renhållning och mycket mer. Samhällsbyggnadskontoret är en arbetsplats med god sammanhållning och trivsel. Vi satsar på våra medarbetare genom såväl goda resurser för kompetensutveckling som gemensamma aktiviteter. Sigtuna kommun är en expansiv kommun med ett omfattande bostadsbyggande, många företagsetableringar och satsningar i det offentliga rummet. ARBETSUPPGIFTER Vatten- och miljöplaneraren har ett övergripande ansvar för kommunens strategiska vattenvårdsarbete och driver självständigt eller med stöd av projektledare vattenvårdsprojekt av olika karaktär, från planering till genomförande för att uppnå god vattenstatus. Som vatten- och miljöplanerare arbetar du med vatten- och miljöfrågor i stadsbyggnadsprocessen från planprogram till och med genomförande. Du säkerställer att utredningar som krävs blir genomförda och granskar tillhörande rapporter. Ditt nära samarbete bland annat kommunekologen och VA-bolaget utgör en viktig grund för den fysiska planeringen och utvecklingen av kommunens natur- och vattenmiljöer. Tillsammans med vår nuvarande vatten- och miljöplanerare bildar du ett starkt team som genomför kommunens höga ambitioner för dagvattenfrågor i den fysiska planeringen. I miljöplanerares arbete ingår att aktivt omvärldsbevaka förändringar och utveckling på miljöområdet knutet till fysisk planering. Du fungerar som expert och ger råd och stöd till kollegor inom samhällsbyggnadskontoret i den fysiska planeringen, men du är även ett viktigt stöd till andra förvaltningar, som tex till bygg- och miljöförvaltningen och den egna driftsorganisationen. Du kan även komma att process- och projektleda framtagandet av styrdokument inom vatten- och miljöfrågor. Du kommer också att representera Sigtuna kommun i regionala samverkansgrupper och i olika samverkansprojekt med kringliggande kommuner. Du är kommunens kontaktperson och ingår i nätverk med tex med det kommunala bolaget Sigtuna Vatten och Renhållning AB, samt ha många externa kontakter såsom Vattenmyndigheten, Länsstyrelsen mfl. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med akademisk utbildning med inriktning på vatten- och miljöfrågor eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Du har arbetat några år med liknande arbetsuppgifter, gärna inom offentlig verksamhet. Du har goda kunskaper i gällande lagstiftning och bevakar förändringar inom området. Utbildning i limnologi och erfarenhet av arbete med limniska miljöer kopplat till fysisk planering är meriterande. Du har kunskap om och erfarenhet av fysisk planering och är van vid att arbeta brett och innovativt med miljöfrågor. B-körkort är ett krav. Du behöver ha god social förmåga, då jobbet förutsätter samarbete med andra förvaltningar och kommunala bolag samt med myndigheter och andra markägare. Du är lösningsorienterad och ser lösningar på uppkomna problem och möjligheter i förändringar. Du gillar att ta ansvar och har en mycket god förmåga att planera och balansera ditt arbete. Det är viktigt att du kan kommunicera tydligt både skriftligt och muntligt. Du tycker om att inspirera och tala inför andra, och kan målgruppsanpassa ditt budskap. ÖVRIGT Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Arbetsgivare
Sigtuna kommun
Ansökan
Ansök senast 30 januari (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.