På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Statsvetare

Statsvetare

Statsvetare studerar politik. Allt är politik, påstår de lärde. I dagens samhälle är det tydligare än någonsin. Politiken sätter ramarna för våra liv. Den påverkar våra valmöjligheter, sociala relationer och ekonomi. Men politik är också möjligheternas konst. Genom politiken kan vi bidra till att förverkliga våra värderingar om vad som är ett gott samhälle.

Det privata näringslivet, den statliga och kommunala sektorn samt många frivilligorganisationer har idag stort behov av akademiskt utbildade medarbetare.

Några exempel på statsvetaryrken

  • Kriminalunderrättelseanalytiker hos Polismyndigheten
  • Head of Compliance på Telenor
  • Konsult inom Global Advice Network
  • Team Leader at Forensic Services för PwC
  • Sustainability Manager Production för HM i Kina/Korea
  • Konsult och delägare på New Republic
  • Arbete inom en av Sveriges äldsta myndigheter Kommerskollegium med handelsfrågor med fokus på EU's inre marknad
  • Politisk sekreterare
  • Diplomat
  • Samhällsanalytiker på konsultbolaget
  • Analytiker på FOI med fokus på Comprehensive Approach, civil-militära relationer och insatsutvärdering
  • Konsult på PAUES ÅBERG Communications.

Utbildning

Högskoleutbildning till statsvetare finns i första hand på Statsvetarprogrammet, 180 hp, vilket motsvarar tre års heltidsstudier.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

111 Lediga jobb

Junior Spares Data Analyst

Arbetsgivare / Ort: AB Electrolux / Stockholm
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsanalytiker

Språk
Krav
  • Engelska

Om jobbet

Junior Spares Data Analyst - Stockholm, Sverige

Detta är en möjlighet att gå med i European Service & Spares-teamet inom vårt huvudkontor i Stockholm. Vi erbjuder dig chansen att arbeta i ett mycket professionellt team och ditt arbete kommer att ha en direkt inverkan på eftermarknadsverksamheten och hjälpa oss på vår resa för att skapa sinnesfrid för våra konsumenter.


Specifikt, inom denna roll, hjälper du oss att förbättra konsumentresan online genom förbättrad stamdata och innehåll i våra produkter. Du kommer att vara ansvarig för att samordna mellan reservdelsutvecklingsteamet, innehållsmarknadsföring, e-handelsteamet och andra produktlinjer för förbrukningsvaror och tillbehör.


Du måste vara flitig, samarbetsvillig, självgående och ha en stor drivkraft för att lyckas med att fylla denna roll. Belöningen kommer att vara en bra inlärningsmiljö inom en stor kommersiell verksamhet, utsatt för många affärsenheter och en potentiell start på en specialiserad karriär som kan anpassas till flera branscher.


En vanlig dag på jobbet:

• Att driva och samordna konsumentinriktat innehåll för alla reservdelar i Europa

• Identifiera och förbättra de mest kritiska luckorna i reservdelsdata

• Arbeta med produktlinjerna förbrukningsvaror och tillbehör för att ytterligare förbättra konsumentresan när du hittar rätt artikel som passar deras apparat

• Samarbeta nära Consumer Insights-teamet och vidta åtgärder för viktiga återkopplingar från konsumenterna

• Marknads- och konkurrentanalys av reservdelar


Utbildning & erfarenhet:

• Analytisk: öga på detaljer och förmågan att översätta data från flera källor till meningsfull, användbar information som informerar om beslutsfattande

• Konsumentfokuserad: Intresserad av produktmarknadsföring och konsumentresan online

• Teknisk kunnig: Hög datakunskap, nyfiken på nya verktyg och sätt att arbeta, med erfarenhet från digitala verktygsdistribution

• Stark kommunikatör när det gäller att dela insikter och ge råd till verksamheten

• Arbeta bra som en del av ett internationellt team

• Nyfiken med förmågan att tänka ur lådan, ta egna initiativ

• Villighet att lämna din komfortzon och lära dig nya saker

• En riktig lagspelare


Vad du får från programmet:

• Inlärningserfarenhet inom 14 månader

• Bruttolön på 25 000 SEK

• Semesterdagar och andra företagsförmåner

• Mobiltelefon och bärbar dator

• Visakostnader och process

• Vägledning i lokala registreringsprocesser

Arbetsgivare
AB Electrolux
Sankt Göransgatan 143
11217 Stockholm
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Forskare

Arbetsgivare / Ort: Uppsala Universitet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-31
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Forskare
  • samhällsvetenskap

Om jobbet
Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har drygt 45 000 studenter, mer än 7 000 anställda och en omsättning på cirka 7 miljarder kronor. Statsvetenskapliga institutionen anställer en forskare inom temat klimatanpassning och katastrofriskreducering. Anställningen är tidsavgränsad till ett år, med start 1 juli 2021 eller enligt överenskommelse. Forskaren kommer att vara knuten till Centrum för Naturkatastroflära (CNDS), ett nationellt kunskapscentrum vid Uppsala Universitet för tvärvetenskaplig forskning om naturkatastrofer. Arbetsuppgifter: Tjänsten medger undervisning upp till 20% av arbetstiden. De resterande 80% av arbetstiden ska ägnas åt forskning med inriktning dels på samhällets förmåga att åstadkomma klimatanpassning och begränsa skadeverkningar av naturkatastrofer på lokal, nationell och global nivå, dels på naturkatastrofer som drivkraft för policyskapande i ett internationellt perspektiv. I anställningen ingår datainsamling, analys, samt rapportering av resultat. Forskaren kommer att verka i en tvärvetenskaplig miljö. Kvalifikationskrav: För att kvalificera sig för anställningen ska den sökande inneha en doktorsexamen i statsvetenskap. Dokumenterad erfarenhet av forskning kring något av områdena klimatanpassning, miljöpolitik och katastrofriskreducering är ett krav. Tjänsten förutsätter en mycket god förmåga att uttrycka sig på engelska i tal och skrift och åtminstone grundläggande färdigheter i svenska. Önskvärt/meriterande i övrigt: Vid urval bland behöriga sökande fästs särskild vikt vid vetenskaplig skicklighet. Dokumenterad erfarenhet av tvärvetenskapligt forskningssamarbete samt goda kunskaper om kvantitativ metod är särskilt meriterande. Bedömningen av ansökningarna baseras framförallt på den sökandes förmåga att bedriva självständig forskning. Större vikt fästs vid kvaliteten på enskilda vetenskapliga arbeten än på mängden publikationer. Universitetet kommer i denna rekrytering främst att beakta den som efter en helhetsbedömning av dokumenterade meriter, kompetens och skicklighet, bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla aktuella arbetsuppgifter och bidra till en positiv utveckling av verksamheten. Personliga förhållanden (t ex föräldraledighet) som kan ha betydelse vid meritvärderingen bör anges i samband med redogörelsen för meriter och erfarenheter. Ansökningsförfarande: Fullständig ansökan ska inges via Uppsala universitets rekryteringssystem och omfatta: - Curriculum Vitae - Publikationsförteckning - Lista med referenspersoner Eventuellt kan bedömningsgruppen begära in delar av den sökandes publikationer samt genomföra intervjuer och referenstagning. Lön: Individuell lönesättning. Tillträde: 2021-07-01 eller enligt överenskommelse. Anställningsform: Tidsbegränsad anställning t.o.m. 2022-06-31 (eller 12 månader efter tillträde). Anställningens omfattning: 100 % Upplysningar om anställningen lämnas av: Charles Parker, docent och lektor. Email: [email protected] Välkommen med din ansökan senast den 17 juni 2021, UFV-PA 2021/2356. Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.
Arbetsgivare
Uppsala Universitet
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Marketing Data Analyst - Marketing & Brand

Arbetsgivare / Ort: Volvo Personvagnar AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsanalytiker

Om jobbet
Who are we? Volvo Cars is a company on a mission; to bring traditional car manufacturing into a connected, sustainable and smart future. Since 1927, we have been a brand known for our commitment to safety, creating innovative cars that make life less complicated for our consumers. In 2010, we decided to transform our business, resulting in a totally new generation of cars and technologies, as well as steady growth and record sales. Today, we’re expanding our global footprint in Europe, China and the US, and we’re on the lookout for new talent. We are constantly pushing our own skills and abilities to drive change in the automobile industry like never before. We are looking for innovative, committed people to join us in this endeavour and create safe, sustainable and connected cars. We believe in the power of people and will challenge and support you to reach your full potential. Join us and be part of Volvo Cars’ journey into the future. The Marketing Analytics Team is a talented team with strong data analytics capabilities and a deep understanding of the consumer. It supports the entire Marketing & Brand organization with the right data, results, and insight.  Let us describe the challenge we offer In this role, you’ll join a team of highly skilled analysts. The analysis and insights you provide will be the compass at Marketing & Brand. Part of a dynamic global brand, you’ll measure performance marketing across multiple countries and platforms, securing continuous learning and optimization of all our activities. What you will do Specifically, you will convert complex data and findings into understandable conclusions and recommendations. You will also conduct ad-hoc analysis by pulling data from multiple sources including historical performance, trends, and benchmarking. Further, you will be responsible for securing data consistency and integrity across our analytics platforms, which you’ll use to organize, structure and present data.  Competence and experience are important, but personality and potential are key We believe you are an analyst with more than four years of experience with measuring data. You have a passion to bring data together from multiple channels to derive insights and learnings. You are a self-motivator and enjoy working in the world of data. You will need to have strong working experience with Google Analytics and the measuring of website performance, campaign performance, paid media data and e-commerce. You are able to use data visualization tools such as Tableau, Data Studio and Power BI to bring the data to life. To be successful in this role you need to have a good understanding of how to measure the success of marketing campaigns throughout the marketing funnel. You will need to tie the results together with the objectives and present your insights and analysis to different stakeholders. You need to enjoy problem solving and looking for answers within the data. Qualifications •    4+ years experience of working in an analytics role including data analysis and reporting •    Strong working knowledge of Google Platforms including Google Analytics and Big Query •    Experience with working with and organizing vast data sets •    Proficiency in data visualization tools, e.g. Tableau, Data Studio and Power BI; and how to structure data for the visualization •    Knowledge of key digital marketing KPIs (CPC, CTRs, etc.) and measuring performance from multiple sources and platforms •    Experience working with multiple stakeholders and comfortable in presenting findings and insights in a clear and concise manner •    A good understand of SQL is an advantage How to apply and connect Is this you? Do not wait with your application! We will start the recruitment process immediately. We welcome your application by June 17th, 2021 at the latest. Please submit your application in English. For information about the recruitment process, please contact Senior Recruiter [email protected] You will report to Head of Analytics and the position is based in Gothenburg, Sweden. We are a global company and you need to be proficient in English, verbally and written, as well as having an interest and ability to travel. Due to GDPR we do not accept applications over email. Change is coming. Are you with us?
Arbetsgivare
Volvo Personvagnar AB
Hemsida: https://www.volvocars.com/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Digital Analytiker med innovativa lösningar!

Arbetsgivare / Ort: Talent & Partner AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Marknadsanalytiker

Färdigheter
Krav
  • Analysverktyg
Meriterande
  • Analysteknik
  • Affärsutveckling
  • Datakommunikation
  • Mediastrategi

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

Talent & Partner AB är ett rekryteringsföretag som representerar högintressanta arbetsplatser som attraherar högpresterande individer. Vi söker dig som vill inleda eller vidareutveckla din karriär med oss och våra kunder. Vi älskar vårt jobb. Vill du också göra det?


Kunden befinner sig i centrala Stockholm och strävar efter att ligga i framkant av innovativa lösningar som hjälper kunder med allt från affärsutveckling till medierådgivning. De befinner sig i fas av tillväxt och söker nu sin nästa viktiga spelare till teamet, där de i dagsläget är 15 personer inom media. Bolaget arbetar med några av Sveriges största varumärken. Vill du vara med att skapa de bästa marknadsföringslösningarna och se till att kunderna uppnår positiva resultat?


Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Du är i grund och botten en Analytiker med en stor vana av att genomföra presentationer, både skriftligt och muntligt. Vi ser gärna att du har ca 3 års erfarenhet av roller med samma inriktning och innebörd. Du arbetar på ett effektivt och strukturerat sätt, med en hög förståelse för affärer. Vidare rör du dig lätt i djungeln av affärsutveckling, trafik- och konverteringsdrivande kommunikation. Som digital analytiker är din prioritet att skapa kundnöjdhet och detta via bland annat kartläggning av användarbeteende, optimering och på så sätt öka konverteringen. Du har ett brett ansvar för kund- och kampanjinsikter, omvärldsanalyser och prediktiv analys.


• Hantera analys förfrågningar och utvecklingsbehov

• Vägleda genom analys

• Följa upp KPI:er och tester


Ansökan

I denna rekrytering samarbetar vi med Talent&Partner.

Du är välkommen med Din ansökan snarast då urval och intervjuer kommer att ske löpande.

Dina ansökningshandlingar ska innehålla CV och ett personligt brev gärna foto.

Skicka din ansökan idag via länken eller [email protected]

Talent&Partner är ett branschnischat rekryteringsbolag mot i synnerhet mediebranschen.

Se alla våra lediga roller inom medielandskapet på https://talentpartner.se/sok-jobb/

Arbetsgivare
Talent & Partner AB
Birger Jarlsgatan 8, 5tr
11434 STOCKHOLM
Hemsida: http://www.talentpartner.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Marketing Data Scientist - Marketing & Brand

Arbetsgivare / Ort: Volvo Personvagnar AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsanalytiker

Om jobbet
Who are we? Volvo Cars is a company on a mission; to bring traditional car manufacturing into a connected, sustainable and smart future. Since 1927, we have been a brand known for our commitment to safety, creating innovative cars that make life less complicated for our consumers. In 2010, we decided to transform our business, resulting in a totally new generation of cars and technologies, as well as steady growth and record sales. Today, we’re expanding our global footprint in Europe, China and the US, and we’re on the lookout for new talent. We are constantly pushing our own skills and abilities to drive change in the automobile industry like never before. We are looking for innovative, committed people to join us in this endeavour and create safe, sustainable and connected cars. We believe in the power of people and will challenge and support you to reach your full potential. Join us and be part of Volvo Cars’ journey into the future. The Marketing Analytics Team is a talented team with strong data analytics capabilities and a deep understanding of the consumer. It supports the entire Marketing & Brand organization with the right data, results, and insight.  Let us describe the challenge we offer Within this role you will work within a team of analysts. You will be responsible for analysing data, driving insights and measuring performance marketing across multiple countries and platforms. You will create pipelines for ETL and for implementing AI/ML based automated solutions using Amazon Web Services (AWS), with the purpose of understanding the impact of marketing activities and optimising the media strategy.  Who you are We are looking for a Data Scientist with very solid python programming skills (other languages are an advantage), good knowledge of the AWS cloud ecosystem, and strong proficiency in SQL. Critical for this role are advanced analytical skills as well as a robust understanding of state-of-the-art machine learning algorithms, statistical modelling techniques, and big data technology. Competence and experience are important, but personality and potential are key You are a self-starter who enjoys problem solving and thrives on working with complex data sets. You are a good communicator and can explain your analysis to different stakeholders is a clear and concise manner. You have a desire to work in a fast paced marketing department where your skills will measure current marketing activity and help guide future markets campaigns. Qualifications •    4+ years experience of working as a data scientist or data engineer •    Skilled with creating and managing data pipelines  •    Education in statistics, mathematics, computer science, engineering or equivalent •    Experience with working in data cloud environment (AWS, Azure, Google Cloud) •    Proven working experience with machine learning / AI solutions •    Strong knowledge of SQL is an advantage •    Solid programming skills and the desire to work with code •    Able to work with multiple stakeholders and comfortable in presenting findings and insights in a clear and concise manner How to apply and connect Is this you? Do not wait with your application! We will start the recruitment process immediately. We welcome your application by June 17th, 2021 at the latest. Please submit your application in English. For information about the recruitment process, please contact Senior Recruiter [email protected] You will report to Head of Analytics and the position is based in Gothenburg, Sweden. We are a global company and you need to be proficient in English, verbally and written, as well as having an interest and ability to travel. Due to GDPR we do not accept applications over email. Change is coming. Are you with us?
Arbetsgivare
Volvo Personvagnar AB
Hemsida: https://www.volvocars.com/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.