På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Samhällsvetare
Spela filmen

Samhällsvetare

Gillar du samhällsvetenskapslektionerna i skolan, är det en god idé att satsa på att bli samhällsvetare!

Samhällsvetare - är ett samlingsnamn för ett stort antal yrken såsom ex.: samhällsplanerare, samhällsanalytiker, samhälls- & kulturanalytiker, samhällsbyggare, samhällsutvecklare och samhällsvägledare.

Gemensamt är att du behöver vara intresserad av samhällsfrågor, och gärna vara analytiskt lagd. En generell uppfattning är att du blir samhällsvetare efter att du studerat statsvetenskap på universitetet.

Men beteckningen samhällsvetare är egentligen ett sammanfattande begrepp för flera olika grupper akademiker med mycket olika ämneskunskaper och funktioner i arbetslivet.

För att vara konkret, så innebär jobbet som samhällsvetare att du arbetar med allmänt administrativt arbete eller utredningsarbete. Det finns inriktningar inom medie- och kommunikationsvetenskap, och läser du en sådan arbetar du oftast med information och PR eller marknadsföring, ur ett samhällsperspektiv.

Utbildning

Utbildningarna som leder fram till att man kan bli en "samhällsvetare" har som gemensam nämnare att man får ett analytiskt sätt att se på samhället - ett förhållningssätt man sedan tar vidare i sin yrkesroll. Samhällsvetare är tränade att söka, bedöma och analysera information till beslutsunderlag i politiken och näringslivet.

Framtidsutsikter

För den som är på väg ut på arbetsmarknaden nu eller inom kort, är tipset att ta kurser inom digital kommunikation, informationsteknologi, systemvetenskap, kognition och kommunikation, offentlig förvaltning, miljövetenskap och verksamhetsutveckling. Prognosen är stor konkurrens om jobben för nyexaminerade om fem år.

Samhällsvetare finns inom alla sektorer och branscher på arbetsmarknaden och efterfrågan varierar för olika områden. På utbildningsorter och i storstäderna finns många arbetssökande samhällsvetare, men också fler typer av jobb i olika branscher. Det är i storstäderna och i regionala centralorter som det kommer att finnas flest lediga jobb att söka.

Personliga egenskaper

Många arbetsgivare söker personer med samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig utbildning men ofta utan att ange något specifikt ämnesinriktning eller vilken examen de önskar att sökande till tjänsten ska ha. I stället är det kombinationen av sakområde, färdigheter, intressen, tidigare arbetslivserfarenhet, personlighet och drivkraft / motivation som avgör vilket jobb som man som utbildad samhällsvetare eller beteendevetare kan få.

Arbetsplats

Samhällsvetare arbetar på många olika typer av arbetsplatser, både inom privat och offentlig sektor. Arbetsuppgifterna kan variera mycket beroende på befattning, intresse, studieinriktning och arbetslivserfarenhet.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

7 Lediga jobb

Samhällsvägledare vikariat till Servicecenter

Arbetsgivare / Ort: Huddinge kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 14 March (9 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsvägledare

Om jobbet
Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge. Servicecenter är den första ingången till Huddinge kommun för invånare, besökare och verksamma i kommunen. Servicecenter kännetecknas av hög tillgänglighet, professionellt bemötande och bred kompetens. Vårt mål är att leverera service i världsklass till våra medborgare och att avlasta förvaltningarna från allmänna frågor. Som samhällsvägledare svarar vi på frågor rörande förskola och skola, social- och äldreomsorg, kultur och fritid, bygglov samt miljö- och samhällsbyggnadsfrågor. Servicecenter har också ett antal rådgivande- och specialistfunktioner såsom konsumentvägledning och budget-och skuldrådgivning. Arbetsplatsen ligger nära pendeltågstationen i Huddinge centrum. - Arbetsuppgifterna är till den största delen service via telefonen men vi hanterar även bokade besök och kommunikationen i våra digitala kanaler. Arbetsuppgifterna är mycket breda, till exempel hjälper vi till med ansökan till förskola, gör felanmälan eller informerar om förfarande vid bygglov. I arbetet ingår även att föra en god och konstruktiv dialog mellan handläggare och tjänstemän inom kommunen för en fortsatt utveckling av servicen till Huddingeborna. Frågeställningen som vi hanterar som samhällsvägledare är mycket varierande så flexibilitet och lösningsfokus är viktiga egenskaper hos dig. Din profil Vi söker dig som har eller skall påbörja högskoleutbildning inom samhällsvetenskapliga ämnen, annan relevant utbildning eller motsvarande erfarenheter. Du skall ha goda kunskaper om hur samhället, offentlig verksamhet och andra viktiga samhällsfunktioner fungerar. Du har tidigare erfarenhet från kundservice. Du tycker om att jobba med människor och service, du lägger stort fokus på att möta medborgarnas behov. Det är viktigt att du har viljan att hjälpa andra, är lyhörd och öppen samt förmår att anpassa ditt arbetssätt och din kommunikation. Du är en duktig informationssökare via internet och andra kanaler och du har en stor IT-mognad och nyfikenhet inför nya IT-verktyg/system. För att lyckas i rollen behöver du ha en mycket god förmåga att uttrycka dig korrekt och enkelt i tal och skrift, med en god ton och en positiv anda. Krav är att du talar och skriver flytande svenska och engelska. Ytterliga språkkunskaper ser vi som positivt. Vi värdesätter att du är stabil och trygg i dig själv. Du trivs med att arbeta tätt i ett arbetslag på en arbetsplats där det är högt tempo och där arbetsmetoderna ständigt utvecklas. I din ansökan vill vi att du kortfattat beskriver på vilket sätt du arbetat professionellt med service och bemötande av andra människor. Vi söker främst sommarvikarier som är tillgängliga större delen av sommaren. Förmåner För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner Facklig kontaktperson För facklig kontaktperson för tjänsten se http://www.huddinge.se/kontaktpersonerfack Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Arbetsgivare
Huddinge kommun
Hemsida: www.huddinge.se
Ansökan
Ansök senast 14 March (9 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Samhällsvägsledare, Lilla Edets kommun

Arbetsgivare / Ort: Lilla Edets kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 14 March (9 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsvägledare

Om jobbet
Lilla Edets kommun är en av kommunerna i Göteborgsregionen, gynnsamt belägen längs Göta älv med närhet till Göteborg, Trollhättan och Uddevalla. Du tar dig snabbt och säkert med tåg eller på motorväg mellan orterna. De goda kommunikationerna ger oss möjligheten att fortsätta växa och utvecklas.  I kommunen arbetar cirka 1500 medarbetare med att skapa bästa möjliga förhållanden för våra drygt 14 000 invånare, våra företag och för alla som besöker oss. Som arbetsgivare värnar vi om alla våra medarbetare och erbjuder därför bland annat kompetensutveckling, friskvårdsbidrag, semesterdagsväxling, bidrag till studielitteratur, möjlighet till privatbilleasing och mycket annat. Hos oss finns närhet till de du samarbetar med och tack vare vår storlek har du goda möjligheter att påverka och utveckla våra verksamheter.  Beskrivning Som samhällsvägledare i Lilla Edets kommun ingår du i kommunikationsavdelningen som består av kommunens Medborgarservice samt ett kommunikationsteam. Avdelningen består av sex kollegor som leds av kommunikationschefen. Kommunikationsavdelningen tillhör kommunledningsförvaltningen.   Arbetsuppgifter Medborgarservice ger medborgare, besökare, företagare service som är snabb, enhetlig och håller en hög kvalité. Det dagliga arbetet i Medborgarservice innebär att du tar emot besökare och svarar i telefon samt hanterar inkomna frågor och synpunkter via bland annat digitala system och e-post. Du lämnar svar direkt eller vägleder dem vidare till rätt instans. Medborgarservice ger också intern service till kommunens verksamheter. I arbetet som samhällsvägledare gäller det att föra en god och konstruktiv dialog med verksamheterna för att utveckla servicen till medborgarna. Tillsammans ska vi göra skillnad för dem vi är till för. Medborgarservice är även utgivningskontor för SITHs-kort (tjänste-id) och samverkar med andra offentliga verksamheter och myndigheter i olika ärenden.  Som medarbetare i Medborgarservice är du generalist, har god allmänbildning samt goda kunskaper om hur samhället fungerar. Tillsammans med dina kollegor arbetar ni fortlöpande med att utveckla och förbättra verksamheten. Vi har påbörjat vår resa till att bli ett kontaktcenter – med målet att fler ska få svar direkt – här blir du en viktig spelare tillsammans med dina kollegor.   Kvalifikationer Du är positiv, initiativrik och uttrycker dig väl i både tal och skrift. Du tycker om att jobba med människor och service, och att du lägger stort fokus på att möta besökarnas behov. Det är viktigt att du har viljan att hjälpa andra, är lyhörd och öppen samt förmår att anpassa ditt arbetssätt och din kommunikation. Samarbetet mellan kollegor är mycket viktigt och att du är trygg och stabil samt kan klara av stressiga situationer. Stor vikt läggs på personlig lämplighet. Vi söker dig som har erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet med inriktning mot service och information. Du har också goda IT-kunskaper och är van att använda modern teknik för att söka och använda information. Krav är eftergymnasial utbildning med arbetslivserfarenhet inom kundservice/kundkontakt som av arbetsgivaren bedöms som relevant för tjänsten. Krav är också att du talar och skriver flytande svenska och engelska. Ytterligare språkkunskaper ser vi som positivt.   Låter detta som något för dig? Ansök redan idag! Vi kommer att granska inkomna ansökningar kontinuerligt och genomföra intervjuer under ansökningstiden. 
Arbetsgivare
Lilla Edets kommun
Ansökan
Ansök senast 14 March (9 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Projektledare transaktioner till samhällsomvandlingen

Arbetsgivare / Ort: Luossavaara-Kiirunavaara AB / KIRUNA
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 21 March (16 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

LKAB är en internationell högteknologisk gruv- och mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte cirka 31 miljarder kronor 2019 och har cirka 4 300 anställda i 12 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag.

Vill du vara med och flytta en stad? Sök tjänsten som Projektledare inom Samhällsomvandlingen Kiruna - Projektledare fastighetsförvärv och omlokaliseringar näringsliv.

Samhällsomvandlingens uppdrag är att med god framförhållning säkerställa marktillgång så att LKAB:s gruvdrift och tillväxtplaner tryggas.

Om tjänsten

Avdelningen för Samhällsomvandling Kiruna söker en Projektledare som ska arbeta brett inom avdelningen både med att genomföra fastighetsförvärv samt omlokaliseringar av företag, myndigheter och organisationer inom gruvans påverkansområde men även med planering av utvecklings- och avvecklingsprojekt.

Våra projektledare arbetar självständigt i en ledande roll och har en stor frihet att planera och anskaffa resurser för projektens genomförande, men har samtidigt ett stort ansvar att leverera efterfrågad funktion inom tilldelade ramar.

Dina kvalifikationer

Vi söker dig med universitets-/högskoleutbildning, gärna med inriktning mot ekonomi/finans. Erfarenheter från fastighetsbranschen alternativt kunskaper inom mark/miljö- eller samhällsbyggnad är meriterande. Erfarenhet från projektledning eller andra uppdrag i en ledande befattning är ett krav.

För att trivas i den här rollen är du en driven, affärsinriktad person och har en god problemlösningsförmåga. Det är en stor fördel att du känner dig bekväm med att stå i fokus och tala inför större grupper. Du klarar av att planera och genomföra ditt arbete på ett självständigt sätt och du besitter god prioriteringsförmåga. Att leverera i tid med hög kvalitet är en självklarhet för dig och du ser din egen leverans som en viktig del i samhällsomvandlingsprocessen.

Det är meriterande om du har god förståelse för de kommersiella villkor som påverkar det lokala näringslivet och fastighetsbranschen. Viktiga personliga egenskaper är god samarbets- och initiativförmåga samt flexibilitet. Som projektledare på samhällsomvandlingen har du många kontaktytor och det krävs att du är handlingskraftig, bra på att kommunicera, kvalitetsmedveten, besitter stor social förmåga och är lösningsfokuserad.

Engagemang, Nytänkande och Ansvar är, oavsett befattning du söker, viktiga ledord för dig i ditt dagliga arbete. För vår arbetsgrupp är det viktigt att ha ett inkluderande klimat där alla känner sig välkomna och vi ser därför fram emot de nya tankar, idéer och synsätt som Du har med dig. Precis som LKAB i övrigt så eftersträvar vi mångfald och en jämn könsfördelning inom avdelningen.

Övrig information

Välkommen med din ansök senast den 21 mars 2021 via lkab.com/karriar.

Intervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden.

För mer information om tjänsten kontakta Sektionschef Susanne Roslin , tel: 0980-621 69 mail: [email protected]

För mer information om rekryteringsprocessen kontakta HR Business partner Madeleine Björkman, tel: 010-144 56 37 mail: [email protected]

Fackliga kontaktpersoner:

Unionen Norra - Sakari Alanko, 0980-72508

Akademikerföreningen Kiruna/Svappavaara – Björn Åström

0980-729 03 Ledarna Kiruna/Svappavaara - Ingegerd Kyrö, 0980-71050

Inför rekryteringsarbetet har LKAB tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Arbetsgivare
Luossavaara-Kiirunavaara AB
KIIRUNAVAARA
98186 KIRUNA
Ansökan
Ansök senast 21 March (16 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Barnombud till Unga Station Järva

Arbetsgivare / Ort: Stadsmissionen
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 23 March (18 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsvägledare

Om jobbet
Stockholms Stadsmission driver med insamlade medel Unga station Järva som är en öppen mötesplats för barn, unga och familjer. Vi erbjuder bland annat samtalsstöd, ombudskap, nätverksarbete, ekonomisk rådgivning och stöd samt öppna verksamheter. På loven anordnar vi utflykter och på sommaren bedrivs kolloverksamhet. Vill du bidra till att skapa en inkluderande verksamhet för barn och deras familjer. Vi söker ett barnombud till Unga station Järva. Arbetsuppgifter - Medverka och utveckla verksamhetens olika delar som mötesplats och gruppaktiviteter - Ansvara för aktiviteter i grupper - Hålla i råd- och stödsamtal för barn och vuxna - Aktivt delta i verksamhetens förändringsarbete - Delta i utflykter och kollo samt ansvara för en del av dessa aktiviteter I arbetet ingår också praktiska uppgifter som att handla, viss matlagning och disk. Vi söker dig som - är socionom, beteendevetare, sociolog eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig - har god kunskap i arbete med familjer - har god kunskap i arbetet med barn och unga i grupp - har goda kunskaper i motiverande samtal och lågaffektivt bemötande - identifierar dig med Stockholms Stadsmissions värdegrund För att lyckas i rollen har du lätt för att skapa förtroende och är kommunikativ, tydlig och empatisk. Du drivs av demokrati-och förändringsfrågor för barns rätt och hälsa med ett stort intresse för integrations- och rättighetsfrågor. Vidare är du flexibel, kreativ och har god samarbetsförmåga. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i idéburen sektor och språkkunskap. Övrigt Sysselsättningsgrad enligt överenskommelse, lägst 75% för denna tjänst Tjänsten innebär viss kvälls-och helgarbete. Välkommen in med din ansökan! Stockholms Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Detta gör vi genom att arbeta med social omsorg, utbildning och arbetsintegration. Något som vi gjort ända sedan 1853 då vi bildades för att hjälpa dem som hade det sämst i samhället. Vårt mål är att alla ska få nya livschanser, stärka sin egenmakt och vara delaktiga i samhället. Stockholms Stadsmission erbjuder människor akut hjälp, råd och stöd till sociala rättigheter, boende, arbetsträning samt utbildning för att förebygga och bryta utanförskap. Vårt främsta verktyg är att människor stärker sin tro på sig själva och sin egen förmåga. På så sätt skapar vi tillsammans ett hållbart och mänskligare samhälle för alla.
Arbetsgivare
Stadsmissionen
Hemsida: https://www.stadsmissionen.se/
Ansökan
Ansök senast 23 March (18 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Barnombud till Unga Station Järva

Arbetsgivare / Ort: Stadsmissionen
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 23 March (18 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsvägledare

Om jobbet
Vill du bidra till att skapa en inkluderande verksamhet för barn och deras familjer? Vi söker nu ett barnombud till Unga Station Järva! Stockholms Stadsmission driver med insamlade medel Unga station Järva som är en öppen mötesplats för barn, unga och familjer. Vi erbjuder bland annat samtalsstöd, ombudskap, nätverksarbete, ekonomisk rådgivning och stöd samt öppna verksamheter. På loven anordnar vi utflykter och på sommaren bedrivs kolloverksamhet. Vill du bidra till att skapa en inkluderande verksamhet för barn och deras familjer? Vi söker nu en förskolelärare eller liknande till vår Unga Station i Järva! Arbetsuppgifter - Medverka och utveckla verksamhetens olika delar som mötesplats och gruppaktiviteter - Dela ansvar för vår öppna verksamhet för barn 0-6 år och deras föräldrar. - Aktivt delta i verksamhetens förändringsarbete - Delta i utflykter och kollo samt ansvara för en del av dessa aktiviteter I arbetet ingår också praktiska uppgifter som att handla, viss matlagning och disk. Vi söker dig som - är förskolelärare eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdigt - har god kunskap i arbetet med barn och unga i grupp - har goda kunskaper i motiverande samtal och lågaffektivt bemötande - identifierar dig med Stockholms Stadsmissions värdegrund För att lyckas i rollen har du lätt för att skapa förtroende och är kommunikativ, tydlig och empatisk. Du drivs av demokrati-och förändringsfrågor för barns rätt och hälsa med ett stort intresse för integrations- och rättighetsfrågor. Vidare är du flexibel, kreativ och har god samarbetsförmåga. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i idéburen sektor och /eller språkkunskaper. Övrigt Sysselsättningsgrad enligt överenskommelse, lägst 75% för denna tjänst med 6 månaders provanställning. Tjänsten innebär viss kvälls-och helgarbete. Välkommen in med din ansökan! Stockholms Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Detta gör vi genom att arbeta med social omsorg, utbildning och arbetsintegration. Något som vi gjort ända sedan 1853 då vi bildades för att hjälpa dem som hade det sämst i samhället. Vårt mål är att alla ska få nya livschanser, stärka sin egenmakt och vara delaktiga i samhället. Stockholms Stadsmission erbjuder människor akut hjälp, råd och stöd till sociala rättigheter, boende, arbetsträning samt utbildning för att förebygga och bryta utanförskap. Vårt främsta verktyg är att människor stärker sin tro på sig själva och sin egen förmåga. På så sätt skapar vi tillsammans ett hållbart och mänskligare samhälle för alla.
Arbetsgivare
Stadsmissionen
Hemsida: https://www.stadsmissionen.se/
Ansökan
Ansök senast 23 March (18 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunvägledare, timvikariat

Arbetsgivare / Ort: Hässleholms kommun
Omfattning / Varaktighet: Deltid / max 10 dagar
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 26 April (1 månad 21 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsvägledare

Om jobbet
Tycker du det är viktigt att ge god och personlig service till Hässleholms kommuns alla medborgare och besökare? Är du nybliven pensionär, arbetar du deltid eller studerar och har tid över så är detta jobbet för dig. Det här erbjuder vi dig! Du kommer att ingå i ett team med flera kollegor där ni samarbetar för att ge den bästa tänkbara servicen. Din arbetsplats kommer att vara på stadshuset i Hässleholm. I rollen som kommunvägledare blir du ansiktet utåt för kommunen och arbetar utifrån ett medborgarperspektiv. Du hjälper medborgarna med information och vägledning inom hela kommunens ansvarsområde. Du fångar in kundens behov, bedömer ärendet, besvarar frågor och handlägger ärendet inom kontaktcentrets uppdrag eller fördelar det till rätt person. Medborgarna kontaktar oss på olika sätt, genom fysiska besök, sociala medier, e-post och telefonsamtal. Du kommer också att bidra till att utveckla kommunens verksamheter genom att följa upp ärenden och att ge förslag till förbättringar av till exempel arbetsprocesser. Ett timvikariat som kommunvägledare innebär att du jobbar då verksamheten har behov. Behov kan uppstå när ordinarie personal blir sjuk, tar föräldraledigt, har semester eller är på utbildning. Du behöver därför vara beredd på att bli inringd med kort varsel. Hässleholms kommun vill skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, för att du ska trivas, må bra och känna arbetsglädje. En viktig del är att erbjuda bra förmåner till våra medarbetare som till exempel friskvårdsbidrag och möjlighet till byte av semesterdagstillägg mot lediga dagar. Vem är du? Fördel om du har tidigare erfarenhet från arbete med kundservice, ex kundtjänst/telefonsupport, reception eller medborgarkontor i en offentlig organisation. För att kunna vägleda våra kunder behöver du ha god grundläggande kunskap om hur samhället och offentlig verksamhet fungerar.  Du har minst en 3-årig gymnasieutbildning, där eftergymnasial utbildning inom till exempel kundservice är meriterande. För att kunna hjälpa medborgarna på bästa sätt behöver du ha erfarenhet från att ha arbetat i en modern IT-miljö för telefoni och ärendehanteringssystem. Erfarenhet av att använda olika digitala verksamhetssystem och erfarenhet av att söka information är också ett krav. Har du erfarenhet av arbete med sociala medier i till exempel kundtjänst är det meriterande. Du har även goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift. I mötet med människor med olika bakgrund  underlättar det om du har andra språkkunskaper, till exempel arabiska.  Våra medborgare förväntar sig en personlig och god service, något som du är expert på. Som person är du lugn, uppmärksam och serviceinriktad i ditt bemötande. Du har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Du har en förmåga att strukturera och lösa de uppdrag och situationer du ställs inför. Du är en lagspelare och ser det som självklart att rådfråga andra, men även att dela med dig av information och din sakkunskap. Vi välkomnar alla sökande då vi vill spegla Hässleholms kommuns alla invånare. Du följer värderingar och förhållningssätt som beskrivs i https://www.hassleholm.se/jobb-och-foretagande/jobba-hos-oss/medarbetar--och-ledarpolicy.html Övrigt Vi vill göra dig uppmärksam på att det inte finns några garantier att du blir kontaktad av oss när du skickat in din ansökan. När det finns behov av att utöka vår vikariepool kan du komma att kontaktas för att se om ditt intresse kvarstår och bli kallad till intervju. Om oss Kommunledningsförvaltningen ansvarar för kommunövergripande utvecklingsfrågor och gemensamma funktioner inom ekonomi, personal, kansli, it, fiber, tillväxt, kommunikation och räddningstjänst samt ärendehantering till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Kontaktcenter har uppdrag från förvaltningarna att ge medborgarna service och information via webb, sociala medier, e-tjänster, telefon och personligt möte – en väg in till Hässleholms kommun. Kontaktcenter finns i stadshuset och tillhör kommunikationsavdelningen. Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av nyfikenhet och utveckling. Våra medarbetare skapar kvalité som syns, visar respekt för individen och sätter medborgaren i fokus. Välkommen att bli en av oss!
Arbetsgivare
Hässleholms kommun
Ansökan
Ansök senast 26 April (1 månad 21 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Vägledare (natt) - hemlöshetsverksamheter

Arbetsgivare / Ort: Stadsmissionen
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 4 May (1 månad 29 dagar kvar)
Publicerad: 2020-11-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsvägledare

Om jobbet
Vill du göra skillnad för personer i hemlöshet? Sök rollen som vägledare nattetid hos oss! I rollen som vägledare har du ett varierat arbete där du arbetar för att personer i hemlöshet ska ha tillgång till välfärd, boende och möjlighet att få basbehoven tillgodosedda. Du har ett viktigt uppdrag där du ger våra deltagare möjlighet att tillgodose basbehov såsom mat, sömn, dusch och tvätt. I rollen som vägledare arbetar du för att skapa goda relationer med syfte att motivera deltagare till en positiv förändring genom att bl.a. uppmuntra till deltagare ska ta del av dagverksamhet och ha kontakter med ombuden i verksamheten. Du hjälper deltagare att ha koll på deras individuella planering och i arbetet ingår dokumentation och vissa administrativa uppgifter. Vi söker dig som har minst gymnasieexamen. Det är meriterande om du har utbildning inom socialt arbete ex. behandlingsassistent, socialpedagog eller motsvarande. Du har: - Erfarenhet av arbete med personer i hemlöshet, aktivt missbruk och/eller psykisk ohälsa - Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift - Goda IT-kunskaper Du är lugn, strukturerad, serviceinriktad och har god samarbetsförmåga. Vidare är flexibel och har förmåga att sätta dig in i andras situation. Övrigt Tjänsten är på 85%. Arbete nattetid inkl. helger- och helgdagar. Visst kvällsarbete förekommer. Stockholms Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Detta gör vi genom att arbeta med social omsorg, utbildning och arbetsintegration. Något som vi gjort ända sedan 1853 då vi bildades för att hjälpa dem som hade det sämst i samhället. Vårt mål är att alla ska få nya livschanser, stärka sin egenmakt och vara delaktiga i samhället. Stockholms Stadsmission erbjuder människor akut hjälp, råd och stöd till sociala rättigheter, boende, arbetsträning samt utbildning för att förebygga och bryta utanförskap. Vårt främsta verktyg är att människor stärker sin tro på sig själva och sin egen förmåga. På så sätt skapar vi tillsammans ett hållbart och mänskligare samhälle för alla.
Arbetsgivare
Stadsmissionen
Hemsida: https://www.stadsmissionen.se/
Ansökan
Ansök senast 4 May (1 månad 29 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.