På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Samhällsvetare
Spela filmen

Samhällsvetare

Gillar du samhällsvetenskapslektionerna i skolan, är det en god idé att satsa på att bli samhällsvetare!

Samhällsvetare - är ett samlingsnamn för ett stort antal yrken såsom ex.: samhällsplanerare, samhällsanalytiker, samhälls- & kulturanalytiker, samhällsbyggare, samhällsutvecklare och samhällsvägledare.

Gemensamt är att du behöver vara intresserad av samhällsfrågor, och gärna vara analytiskt lagd. En generell uppfattning är att du blir samhällsvetare efter att du studerat statsvetenskap på universitetet.

Men beteckningen samhällsvetare är egentligen ett sammanfattande begrepp för flera olika grupper akademiker med mycket olika ämneskunskaper och funktioner i arbetslivet.

För att vara konkret, så innebär jobbet som samhällsvetare att du arbetar med allmänt administrativt arbete eller utredningsarbete. Det finns inriktningar inom medie- och kommunikationsvetenskap, och läser du en sådan arbetar du oftast med information och PR eller marknadsföring, ur ett samhällsperspektiv.

Utbildning

Utbildningarna som leder fram till att man kan bli en "samhällsvetare" har som gemensam nämnare att man får ett analytiskt sätt att se på samhället - ett förhållningssätt man sedan tar vidare i sin yrkesroll. Samhällsvetare är tränade att söka, bedöma och analysera information till beslutsunderlag i politiken och näringslivet.

Framtidsutsikter

För den som är på väg ut på arbetsmarknaden nu eller inom kort, är tipset att ta kurser inom digital kommunikation, informationsteknologi, systemvetenskap, kognition och kommunikation, offentlig förvaltning, miljövetenskap och verksamhetsutveckling. Prognosen är stor konkurrens om jobben för nyexaminerade om fem år.

Samhällsvetare finns inom alla sektorer och branscher på arbetsmarknaden och efterfrågan varierar för olika områden. På utbildningsorter och i storstäderna finns många arbetssökande samhällsvetare, men också fler typer av jobb i olika branscher. Det är i storstäderna och i regionala centralorter som det kommer att finnas flest lediga jobb att söka.

Personliga egenskaper

Många arbetsgivare söker personer med samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig utbildning men ofta utan att ange något specifikt ämnesinriktning eller vilken examen de önskar att sökande till tjänsten ska ha. I stället är det kombinationen av sakområde, färdigheter, intressen, tidigare arbetslivserfarenhet, personlighet och drivkraft / motivation som avgör vilket jobb som man som utbildad samhällsvetare eller beteendevetare kan få.

Arbetsplats

Samhällsvetare arbetar på många olika typer av arbetsplatser, både inom privat och offentlig sektor. Arbetsuppgifterna kan variera mycket beroende på befattning, intresse, studieinriktning och arbetslivserfarenhet.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

4 Lediga jobb

Samhällsvägledare till enheten för kontaktcenter och kommunikation, Nässjö!

Arbetsgivare / Ort: Nässjö kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 16 maj (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-04-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsvägledare

Om jobbet
Nu söker vi en driven och utvecklingsinriktad samhällsvägledare till enheten för kontaktcenter och kommunikation i Nässjö kommun. Du som har en väl utvecklad samarbetsförmåga, ett genuint människointresse och är en god pedagog är välkommen att söka! Enheten består av kommunikation- och kontaktcenter med ett tydligt gemensamt kommunikationsuppdrag och gemensam chef. Vi är mitt uppe i en intensiv utvecklingsfas med målet om att arbeta enligt kontaktcenter-modell. ARBETSUPPGIFTER Som samhällsvägledare är din uppgift att handlägga ärenden och besvara frågor som kommer in till kommunen, via e-tjänster, webb, telefon eller besök. Du arbetar nära kommunens förvaltningar och ansvarar för att deras information är korrekt i alla kanaler. Du förväntas ha en bred kunskap om kommunal verksamhet, kunna handlägga första linjens ärenden åt förvaltningarna och ge invånarna effektiv service, guidning och information. Du arbetar i olika verksamhetssystem och publiceringsverktyg och vägleder invånarna i användningen av kommunens e-tjänster och webbplattformar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har • högskoleutbildning inom det samhällsvetenskapliga alternativt sociala området eller motsvarande • några års yrkeserfarenhet från offentlig sektor • dokumenterad erfarenhet av att jobba med digitala verktyg • goda kunskaper i informationssökning • goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift Kunskaper i arabiska eller somaliska är meriterande! Har du arbetat med ett ärendehanteringssystem och/eller telefonisystem är det ett plus, liksom erfarenhet av kontaktcenterarbete. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Vi söker dig som är självgående och ansvarsfull. Du är intresserad av förändringsarbete, har ett genuint samhälls- och människointresse och är en god pedagog. Samarbetsförmåga och ett gott bemötande är en självklarhet. ÖVRIGT För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Visma Recruit". Ansök direkt via länken i annonsen. Inför rekryteringsarbetet har Nässjö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Nässjö kommun
Ansökan
Ansök senast 16 maj (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Samhällsvägledare till Kundservice

Arbetsgivare / Ort: Nyköpings kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 - 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 23 maj (11 dagar kvar)
Publicerad: 2021-05-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsvägledare

Om jobbet
Kommunikationsavdelningen i Nyköpings kommun består av flera enheter och tillsammans ansvarar vi för kommunikationsfunktionen i Nyköpings kommun. Med kommunikation som verktyg har vi uppdraget att bidra till att verksamheterna når sina mål, att göra arbetet mer effektivt och att stärka varumärket Nyköping. Våra uppdrag syftar till att ge en god service internt och externt samt det övergripande ansvaret för kommunikationsfunktionen i Nyköpings kommun. Kommunikationsavdelningen har även ansvar för kommunens Kundservice. Här ingår den centrala växeln, receptionen, vaktmästeriet och den interna servicen i Stadshuset samt samhällsvägledning. I växeln svarar vi på samtal till alla kommunens verksamheter, och lotsar vidare till rätt enhet. Vi välkomnar besökare till handläggare i Stadshuset, hanterar kommunens tryckeri och säkerställer posthanteringen internt och externt. Inom området Samhällsvägledning vägleder vi kunder i samhällets olika funktioner. Till området Samhällsvägledning söker vi nu en kollega för ett vikariat då en av våra kollegor ska vara föräldraledig. ARBETSUPPGIFTER Som samhällsvägledare vägleder och informerar du om hur det svenska samhället fungerar. Vi är en arbetsgrupp på 4 personer med olika bakgrund och kulturell kompetens som tillsammans pratar fem olika språk. Vi arbetar främst med samhällsvägledning till nyanlända och andra. I detta arbete ingår att ta emot besök och svara på frågor om tex arbete, boende, skolfrågor, utbildning, försäkringssystemet och äldreomsorg. Vi fungerar som en länk för våra besökare till olika myndigheter. Vår uppgift är att lotsa vidare personer i samhällsfrågor till rätt organisation eller funktion samt att kunna förklara vårt samhälles olika funktioner och vem som hanterar vilka frågor. Vi är även sammankallande till nätverksmöten med polis, räddningstjänst, socialtjänst, bostadsföretag och andra aktörer samt jobbar med matchning av språkvänner. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: - Gymnasieutbildning minst 3 år - God kännedom om det svenska samhällets funktioner såsom myndigheter, offentliga aktörer och näringsliv - God datavana och goda kunskaper i Officepaketet - Goda kunskaper i svenska, arabiska, dari och engelska i tal och skrift Meriterande erfarenheter: - Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, gärna servicefrågor Som person är du nyfiken, empatisk och har lätt för att bygga relationer. Du har ett prestigelöst sätt gentemot andra är lugn och trygg i dig själv, har ett bra tålamod och värderar teamarbete högt. Det är också viktigt att du har en god kommunikativ förmåga och en hög servicenivå då vi servar medborgare i kommunen. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Vid kusten en timme från Stockholm ligger Nyköping. En modern och snabbt växande kommun med god service. Här är avstånden mindre, naturen närmare och livet lite enklare. Att arbeta i Nyköpings kommun innebär att bli del av en ambitiös organisation i en spännande tillväxtfas. Bland annat planeras Sveriges första höghastighetsjärnväg - Ostlänken. Ett arbete som kommer påverka vår region positivt under många år framöver, både när det handlar om fler arbetstillfällen och god medborgarservice. Inom Nyköpings kommun arbetar ca 4 000 personer och vår breda organisation med många yrkesgrupper ger dig goda utvecklingsmöjligheter. Här finns många av samhällets viktigaste jobb. Du som väljer att arbeta hos oss kan därför vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Här är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Välkommen till en arbetsplats där möjligheterna växer. Om du önskar stöd i programmet Offentliga Jobb vänligen ring supporttelefon 0771-693 693. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Arbetsgivare
Nyköpings kommun
Ansökan
Ansök senast 23 maj (11 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Erfarna ekonomer – arbeta med kommunalekonomiska frågor

Arbetsgivare / Ort: Regeringskansliet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 24 maj (12 dagar kvar)
Publicerad: 2021-05-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsekonom

Om jobbet
Kommunenheten, Avdelningen för offentlig förvaltning, Finansdepartementet Är du en ekonom med minst fem års erfarenhet av kvalificerat ekonomiskt arbete? Har du kunskaper om kommunalekonomiska frågor eller offentliga finanser i övrigt? Vill du vara med i arbetet med den statliga styrningen av kommunsektorn, nära det politiska beslutsfattandet? Kommunernas och regionernas ansvar för välfärdsfrågorna och statliga bidrag till finansieringen av kommunsektorns verksamheter är i högsta grad aktuella frågor. Vi behöver ekonomer som under 1 år kan förstärka kompetensen på Kommunenheten och söker därför ekonomer med stort samhällsintresse och med kompetens inom området. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som ekonom på Kommunenheten kommer du arbeta med ekonomiska frågor som rör kommunsektorn, som t.ex. den statliga finansieringen, uppföljning och redovisning och andra kommunalekonomiska frågor. Du kommer vara med i enhetens arbete med statens budget som avser den stora anslagsposten med det generella bidraget till kommunsektorn, och du kommer få arbeta med det kommunala utjämningssystemet. Du kommer också delta i samarbetet inom Regeringskansliet, bl.a. genom att analysera och lämna synpunkter på förslag från andra enheter och departement. Du förväntas också ge muntlig information och ta fram skriftliga underlag och rekommendationer till civilministern och den övriga politiska ledningen. Arbetet utförs i stor utsträckning i team och projektgrupper inom enheten tillsammans med jurister, statsvetare och övriga ekonomer. Ditt arbete kommer innebära mycket kontakter med den politiska ledningen, Finansdepartementets budgetavdelning och andra avdelningar och departement. Det ingår också externa kontakter med myndigheter och organisationer.  Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Vi söker dig med ekonomexamen och minst fem års erfarenhet av kvalificerat ekonomiskt arbete. Det är meriterande med examen i nationalekonomi och offentlig ekonomi. Du ska ha kunskaper om kommunalekonomiska frågor eller offentliga finanser, och ett genuint intresse för samhällsfrågor. Erfarenhet av arbete med kommunalekonomiska frågor, och arbete inom statlig myndighet, särskilt från Regeringskansliet, är meriterande, liksom kunskaper om förvaltningspolitik. Dina egenskaper Arbetet ställer höga krav på att du har en god analysförmåga och att du är noggrann och kvalitetsmedveten. Du driver processer framåt både självständigt och i samarbete med andra, och du kan snabbt anpassa dig till nya förutsättningar. Du har gott omdöme och du har förmåga att arbeta effektivt under tidspress. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Anställningen är tidsbegränsad. Tillträde snarast. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Christina Fredin som är enhetschef, på 08-405 84 83. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Jakob Petruson på 08-405 19 58 Fackliga kontaktpersoner är Mikaela Nilsson, Saco och Lotta Nordqvist, ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 24 maj 2021. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Finansdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för finanspolitiken och frågor som rör finansmarknad, internationellt ekonomiskt samarbete, förvaltningspolitik, län, kommuner och regioner, prognoser och nyckeltal, skatter, spelfrågor, konsumentfrågor samt statens budget.
Arbetsgivare
Regeringskansliet
Hemsida: http://www.regeringen.se
Ansökan
Ansök senast 24 maj (12 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Arbetsspecialist till Jobbcenter

Arbetsgivare / Ort: Karlskrona kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 27 maj (15 dagar kvar)
Publicerad: 2021-05-04
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Samhällsvägledare

Om jobbet
Arbetsspecialist till Jobbcenter Funktionsstödsförvaltningen är kommunens tredje största förvaltning och ansvarar för att ge stöd och service till de kommunmedborgare som har fysisk, psykisk och/eller intellektuell funktionsnedsättning. Med värdeorden " Delaktighet – Utveckling – Respekt" som bas strävar vi efter att tillsammans skapa ett professionellt bemötande gentemot brukaren och ett gott arbetsklimat. Vill du vara med och bidra till en ökad livskvalitet och självständighet för personer med funktionsnedsättning? Sök dig till oss!   Beskrivning av arbetet   Som arbetsspecialist arbetar du med att kartlägga personers arbetsförmåga och personliga mål och bidrar på så sätt till personlig utveckling för personer med funktionsnedsättning som vill arbeta eller studera. Arbetet utförs på strukturerat arbetssätt. En stor del av arbetet består av att tillsammans med deltagare besöka olika arbetsställen och skolor för att hitta arbetsuppgifter eller studier som kan vara lämpliga. I din roll har du även ett tätt samarbete med näringslivet, övriga förvaltningar i  kommunen, regionen, skolor/universitet, statliga verk samt ideella föreningar. Vi arbetar enligt IPS & SEed metoden.   Kvalifikationer Vi söker dig som har:   Utbildning som socialpedagog, beteendevetare, socionom, leg arbetsterapeut, studie och yrkesvägledare eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Goda kunskaper i svenska både i tal och i skrift och B-körkort krävs för tjänsten.   Det är meriterande om du har: erfarenhet av arbete med personer i målgruppen SE eller IPS utbildning erfarenhet av säljarbete Du som person har ett stort intresse för människor och förmåga av att skapa kontakter med interna så väl som externa parter. Du behöver kunna se helheten på arbetsplatsen, vara lyhörd och intresserad av att bygga relationer. Du ska även ha en förmåga att förebygga och hantera konflikter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.   Om anställningen  Vi söker två arbetsspecialister för visstidsanställning ett år med möjlighet till förlängning.   Tillträde enligt överenskommelse.   Heltid med arbetstid måndag-fredag.   Kontaktpersoner Kim Iggstedt, enhetschef, tfn 0455-30 51 10  Fackliga företrädare Marie Petersson, Vision, tfn 0455-30 45 67   Mikael Wickström, SSR, tfn 0455-30 43 29  Övrigt Karlskrona kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder. I Karlskrona kommun har vi rökfri arbetstid. Vi har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Ansökan  Välkommen med din ansökan senast torsdagen den 27 maj 2021.  Tjänsten söks via Karlskrona kommuns e-rekryteringssystem, se länk nedan.
Arbetsgivare
Karlskrona kommun
Hemsida: www.karlskrona.se/
Ansökan
Ansök senast 27 maj (15 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.