På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Socionom

Socionom

Socionom är en examensbeteckning för dig som tagit examen efter att ha läst socionomprogrammet på universitet och högskola. Som socionom har du möjlighet att arbeta inom många olika yrken inom det sociala området. Gemensamt för dessa yrken är att du arbetar med människor i olika skeden av livet. Ofta möter du människor i svåra situationer.

Du ska hjälpa människor att själva åstadkomma förändringar i sitt liv. Du måste ha stor kunskap i hur både människan och samhället fungerar. Du måste kunna se helheten i ditt arbete men samtidigt ha förmåga att visa empati för den enskilde.

Många socionomer arbetar som socialsekreterare inom kommunen, som chef eller som biståndshandläggare i äldre- och handikappomsorg, som kurator på skola eller som kurator i hälso- och sjukvården.

Socialsekreteraren arbetar med att ge hjälp och stöd till personer och familjer som har problem av olika slag.

Kuratorn möter människor i behov av råd, stöd och hjälp, antingen enskilt eller i grupp.

Biståndshandläggare gör framför allt utredningar om vårdbehov för äldre och funktionshindrade.

Utbildning

Socionomprogrammet är en 3,5 årig yrkesförberedande "generalistutbildning*" på högskolenivå, där du bl a läser samhällsvetenskap, socialt arbete, juridik och psykologi.

I utbildningen ingår praktikförlagda studier och fördjupande studier med valfria inriktningar.

På flera orter kan du utbilda dig till socionom med olika inriktningar, till exempel mot äldre och funktionshindrade, mångkulturellt arbete eller socialpedagogik. Det finns även möjlighet att rikta in sig på etik och diakoni eller på internationellt arbete.

Studerande på Socionomprogrammen får också obligatorisk verksamhetsförlagd utbildning och tränas in i professionen genom personlig professionell utbildning (PPU).

*"Generalistutbildning" betyder att studenterna får kunskaper inom ett mycket brett kunskapsfält.

Inom de flesta socionomprogram** i Sverige är det möjligt att också ta ut en kandidatexamen i socialt arbete. Då kursen, som innehåller kandidatuppsatsen 15 hp på 6:e terminen, har studenter efter avslutad termin 6 sammanlagt 180 hp och kan ta ut en kandidatexamen. Men endast en minoritet väljer ta ut kandidatexamen efter termin 6. Den stora majoriteten läser sin sjunde termin (30 hp på avancerad nivå) för att därefter ta ut socionomexamen.

**Det finns socionomprogram i Sverige som inte erbjuder möjlighet att ta ut kandidatexamen i socialt arbete. Om detta är viktigt för dig, kontrollera gärna på förhand med det lärosäte där du vill studera.

Auktorisation som socionom kan man få efter att ha arbetat med arbetsuppgifter inom socionomyrket i minst tre år samt om man även uppfyller vissa andra villkor. Nämnden för Socionomauktorisation är ett organ inrättat genom beslut av Akademikerförbundet SSR.

Andra utbildningsvägar

Alternativa utbildningar, som ej leder till socionomexamen, men som rekommenderas i fall man vill, men inte kan läsa till socionom är bl a:

  • LiU, Samhälls- och kulturanalys och ibland kan vissa av f d studenter från den utbildningen få samma typ av tjänster, som annars socionomer brukar få
  • Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet, 180 hp (3-årig högskoleutbildning)
  • Beteendevetenskapliga kurser och program
  • Studie- och yrkesvägledarprogrammet, 180 hp (3-årig högskoleutbildning)
  • Socialpedagogutbildningen eller Socialpsykologiska programmet
  • kandidatexamen med huvudområde psykologi eller sociologi, som gör dig anställningsbar inom bl a Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen
  • icke-akademiska utbildningar, t ex till Socialpedagog / behandlingsassistent, som finns inom yrkeshögskola och folkhögskola.

Efter avslutad socionomutbildning kan man söka jobb direkt som Socialsekreterare, Fältassistent, jobba med utredningar av behov för äldre och funktionshindrade eller göra barnavårdsutredningar inom Socialtjänst eller få jobb som Frivårdsinspektör inom Kriminalvården, men man kan också fortsätta läsa till magister vilket tar ytterligare ett år, eller till masterexamen, vilket tar två år.

På magister- eller masternivå fördjupar man sig ytterligare inom enskilda kunskapsområden.

Många socionomer läser påbyggnadsutbildningar som leder till att de kan få arbeta som Kuratorer.

Som utexaminerad socionom kan man också välja att vidareutbilda sig inom samtalsterapi och bli t ex Psykoterapeut.

Grundläggande gymnasieutbildning finns på flera av gymnasieskolans program.

Arbetsplats

I övrigt arbetar många socionomer som personalkonsulenter inom företagshälsovård och som konsulter med exempelvis organisationsutveckling, handledning, rekrytering och samhällsplanering.

Visa mer
Visa mindre

Lediga jobb

Socialsekreterare, mottagningsenheten

Arbetsgivare / Ort: Ale kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 15 July (2 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-15
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet
Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet. I kommunen är vi cirka 2 600 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss? Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet. I kommunen är vi cirka 2 600 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss? ARBETSUPPGIFTER Vi söker två socionomer, som har flerårig och bred erfarenhet från individ- och familjeomsorgens områden. Vår nya gemensamma mottagningsenhet för IFO är under uppbyggnad och vi utökar nu antalet medarbetare i mottagningsgruppen med ytterligare socionomer. Vi vill att Aleborna i kontakten med mottagningsenheten ska möta de mest erfarna och kompetenta medarbetarna inom socialtjänsten. Vi söker därför medarbetare som har lång erfarenhet från utredningsarbete med barn och unga samt vuxna såsom från försörjningsstöd, missbruk och socialpsykiatri. Mottagningsenheten ska vara den första kontakten och ge snabb vägledning och professionell bedömning. Mottagningsenheten består av två grupper varav mottagningsgruppen är en av de båda grupperna. Mottagningsgruppen tar emot anmälningar och ansökningar som rör barn och vuxna. Du kommer att arbeta på en nybildad enhet som startade upp i februari i år och tillsammans med dina kollegor, 1:e socialsekreterare och enhetschef fortsätta forma enheten. Målet är att alla i mottagningsgruppen ska ha stor kompetens inom samtliga IFO:s områden och att samtliga kan handlägga de ärenden som blir aktuella. Under våren 2021 kommer gruppen att utökas med socialsekreterare från bistånd och LSS. I Ale kommun erbjuder vi tät arbetsledning, handledning och goda möjligheter att utvecklas i yrkesrollen. Ale kommuns individ- och familjeomsorg har under de senaste åren haft en låg personalomsättning. Det finns därför mycket erfarenhet inom IFO och utbildning inom yrkesområdet är prioriterat. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen, vill utvecklas i din yrkesroll och lära dig samtliga områden inom IFO:s verksamhetsområde. Du ska ha flerårig erfarenhet från utredningsarbete med myndighetsutövning. Medarbetarna i mottagningsgruppen förväntas göra välgrundade bedömningar, vara flexibla för ombytliga arbetsuppgifter samt ha erfarenhet av att möta människor i kris. En stor del av arbetet innebär samverkan med övriga enheter, varför du ska ha förmåga att skapa goda relationer på arbetsplatsen. Vi kommer därför att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet. Vi erbjuder dig ett utmanande, utvecklande och mycket viktigt uppdrag där du har stora möjligheter att påverka och vara delaktig. Du kommer att få tillgång till kontinuerlig kompetensutveckling och processhandledning och bli väl omhändertagen. Då arbetet innebär kontakt med barn, krävs att du kan uppvisa utdrag ut polisens misstanke- och belastningsregister. Utdraget tas med och lämnas i oöppnat kuvert vid eventuellt intervjutillfälle. https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ B-körkort krävs. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Månadslön. Individuell lönesättning. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Arbetsgivare
Ale kommun
Hemsida: https://ale.se/
Ansökan
Ansök senast 15 July (2 dagar kvar)

Ansök här

Familjehemskonsulent

Arbetsgivare / Ort: Sky Partner AB / GÖTEBORG
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 15 July (2 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-15
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Färdigheter
Meriterande
  • Socionomexamen

Om jobbet

Sky Partnererbjuder jour- och familjehemsplaceringar för barn, tonåringar och vuxna. Vi tar emot placeringar enligt SoL, LVU, LVM och LSS. Vi kan även utföra psykolog eller neuropsykiatriska utredningar av barn eller ungdomar placerade inom vår familjehemsverksamhet. Förstärkningen till familjehemmen och den placerade består av ett stödteam med professionella som arbetar tillsammans.

Vi bedriver familjehem sedan 2012 konsulentstödd familjehemsvård. Vi har noga utvalda familjehem som är bedömda utifrån

Socialstyrelsens BRA-fam-modell samt utifrån djupintervjuer genomförda enligt Kälvesten.



Som person har du helhetsfokus, är resultatinriktad, affärsdriven och framåtblickande. Du har ett stort engagemang i företagets utveckling, och en stark vilja att göra en skillnad. Vidare är du lösningsorienterad och noggrann, samt har förmågan att kunna fatta rätt beslut på korrekt och snabb analys. Du tycker om att arbeta i ett högt tempo och har en prestigelös och ödmjuk inställning i ditt sätt att vara.


Familjehemskonsulent/samordnare

om familjehemskonsulent ansvarar du för ett antal familjehem i din region. Din uppgift är att bistå familjehemmen med handledning och stöd under de perioder de har ett barn, ungdom eller vuxen placerad hos sig. Du arbetar på uppdrag av socialtjänsten och har ett nära samarbete med ansvarig socialsekreterare. Du ansvarar även för att kontinuerligt rekrytera och utreda nya potentiella familjehem och för att utbilda dessa. Du tar emot förfrågningar från socialtjänsten och matchar dessa med lämpligt familjehem. Du har ditt kontor hemma och får vid anställning tillgång till som företaget står för. Resor till möten, handledning etc. ingår i tjänsten, ibland med övernattning.


Du som söker är beteendevetare, socionom, socialpedagog, behandlingspedagog, behandlingsassistent eller liknande (minst 2 års eftergymnasial utbildning).

Du har även flera års erfarenhet inom området. Meriterande är utbildning i KBT, Lösningsfokus, MI, BBIC, ART, HAP, A-CRA, Nätverksarbete etc.

Arbetsgivare
Sky Partner AB
Gamlestadvägen 2
41502 GÖTEBORG
Ansökan
Ansök senast 15 July (2 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]

Socialsekreterare

Arbetsgivare / Ort: Åre kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 24 July (11 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-12
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Om jobbet
Åre är en av Sveriges mest kända turistorter. Vi på Åre kommun skapar förutsättningar för att alla som bor eller vistas här kan förverkliga sina drömmar. Vi ser till att det där självklara fungerar: att våra barn har det bra i skolan, att vägarna är välplogade och att våra äldre har en meningsfull tillvaro. Men vi nöjer oss inte där. Tillsammans tar vi hela tiden nya steg mot en hållbar framtid. Dynamik, service och bemötande är en given del i vår vardag. I vår storslagna fjällmiljö samsas förväntansfulla skidåkare med jordnära livskonstnärer. Det finns plats för dig också. I Åre kommun arbetar vi utifrån värdegrunden att vi är professionella, respektfulla och lyhörda. Det är när många med samma intresse samlas det händer och du får det där lilla extra. Delar du vår passion? Kom och arbeta med oss! Vi söker två socialsekreterare till vår grupp på individ och familjeomsorgen i Åre kommun. Vår grupp består av tre team, ett med inriktning barn och familj, ett med inriktning vuxen/ekonomi samt ett öppenvårdsteam. Vi söker dig som vill tillhöra vårt team på barn och familj. ARBETSUPPGIFTER Att vara anställd hos oss innebär många möjligheter med chans att kunna växa och utvecklas. Vi är en trevlig arbetsplats som tillhandahåller intern och extern handledning samt övrig kompetensutveckling. Vi vill låta våra medarbetare utvecklas individuellt utifrån kompetens och intresse, eftersom vår utgångspunkt är att man gör ett bättre arbete om man får ta tillvara sina intresseområden. Vi ser också gärna att vår arbetsplats består av människor med olika bakgrund och erfarenhet. Åre kommun växer ständigt och vi ser gärna sökande med språkkunskaper som avspeglar den mångfald som finns i kommunens befolkning. Vi är idag ett arbetslag ca 30 personer i olika åldrar och med blandad erfarenhet. Sammantaget finns en hög kompetens och mångårig erfarenhet av socialt arbete. Som socialsekreterare inom Barn och familj ingår du i en arbetsgrupp med en teamledare och 6 handläggare som arbetar med utredningar runt barn och familjer. Arbetet består bla av handläggning av barnskyddsutredningar och familjerättsärenden inom både SoL och LVU. Samarbete med andra aktörer är en viktig del av arbetet. KVALIFIKATIONER Du ska ha socionomexamen. Meriterande med erfarenhet av handläggning och dokumentation enligt SoL. B-körkort är ett krav. Vi förväntar oss att du kan arbeta självständigt, är flexibel, har en god social förmåga samt att du är en ansvarsfull och engagerad person. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt datorvana. Att ha ett professionellt förhållningssätt är självklart viktigt i vårt arbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vill du ha ett utmanande, utvecklande och roligt jobb? ÖVRIGT Anställningen är vakant under förutsättning att ingen övertalighet, behov av omplacering eller företräde finns i kommunen. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Åre kommun
Ansökan
Ansök senast 24 July (11 dagar kvar)

Ansök här

Socialsekreterare

Arbetsgivare / Ort: Vetlanda kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 9 August (27 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-15
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Om jobbet
Hos oss på socialförvaltningen i Vetlanda är mötet med människan det viktigaste. Vi möter var och en med engagemang för att ge stöd i olika livssituationer. Som medarbetare är du vår främsta resurs för att göra skillnad i människors vardag. Socialförvaltningen är en lärande organisation och vi jobbar aktivt med ständiga förbättringar. Vi ligger i framkant när det gäller ledningssystem och kvalitetsarbete. Nu söker vi en socialsekreterare till familjesektionens placeringsenhet. Enheten leds av en enhetschef och består av nio anställda. Vi har också stöd av en administratör knuten till förvaltningen som avlastar med administrativa uppgifter som inte är knutna till myndighetsutövningen. Det är en stabil personalgrupp hög trivsel och god struktur. Som anställd hos oss har du nära dagligt stöd av både kollegor och enhetschef. Vi arbetar i team med ett nära samarbete mellan familjehemssekreteraren och barnets socialsekreterare. Gruppen samlas regelbundet varje vecka och får även återkommande extern handledning. Kompetensutveckling, i form av exempelvis utbildningar, handledning och workshops, är en viktig del i vår verksamhet, inte bara för det ger oss uppdaterade kunskaper och ökade möjlighet att möta förändringar utan också för att det ger energi, motivation och får oss att tänka nytt och förbättra vårt arbete. Som nyanställd erbjuds du introduktion och har möjlighet att få en mentor. Bli en av 2 900 anställda i Vetlanda kommun. Tillsammans gör vi skillnad för andra människor. Varje dag. ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare i familjesektionens placeringsenhet arbetar du främst med uppföljning av barn i åldrarna 0 till 20 år som är placerade i familjehem eller HVB-hem. Du jobbar både med enskilda samtal och med barnens familjer och nätverk. Du träffar bland annat barn och ungdomar med utagerande beteende, som bevittnat våld i hemmet, barn som varit utsatta för våld eller som lever i familjer där föräldrarna har psykiatriska diagnoser eller beroendeproblematik. Arbetet styrs av gällande lagstiftning, främst SoL och LVU. Vi jobbar enligt väl beprövade metoder och bedömningsinstrument, Lyles och ADAD, och med barnets behov i centrum, BBIC. Barnet eller ungdomen ska känna sig delaktig i processen och veta att han eller hon blir lyssnad på. Du samverkar även med externa aktörer, både myndigheter och personer i barnets eller ungdomens nätverk. Som socialsekreterare samverkar du med kollegor såväl inom den egna förvaltningen som inom andra delar av kommunens organisation. Eftersom förvaltningen är ganska liten finns det en närhet till ledningen och beslutsvägarna är korta. Du medverkar och är en viktig del i enhetens egna utvecklings- och kvalitetsarbete. Ditt arbete är förlagt dagtid, men kräver ett visst mått av flexibilitet då det ibland innebär resor. Vi söker dig som är en ansvarstagande och trygg person som tycker om att arbeta både flexibelt och självständigt. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socionom. Erfarenhet av arbete med barn och unga inom socialtjänsten är meriterande. B-körkort. ÖVRIGT Varmt välkommen med din ansökan! För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig att skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Offentliga jobb". Ansök direkt via länken i annonsen. Vetlanda kommun är en inkluderande arbetsgivare som förespråkar mångfald och jämställdhet. Alla ansökningar behandlas utifrån ett likabehandlingsperspektiv. I Vetlanda kommun jobbar vi utifrån kärnvärdena glädje, mod, respekt och tillsammans, en värdegrund som genomsyrar hela organisationen. Inför rekryteringen har Vetlanda kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare och rekryteringsföretag.
Arbetsgivare
Vetlanda kommun
Ansökan
Ansök senast 9 August (27 dagar kvar)

Ansök här

Personal till behandlingsskoleverksamheten på Vanadisskolan,IOFI AB

Arbetsgivare / Ort: Individ och familjeinsatser (IOFI) AB / Stockholm
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 10 August (28 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-15
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Färdigheter
Meriterande
  • Kognitiv beteendeterapi
  • Miljöterapeutiska kunskaper
  • Psykosocialt arbete (processbearbetning)
  • Ungdomspsykologi

Språk
Krav
  • Svenska

Om jobbet

Individ och familjeinsatser (IOFI) AB är huvudman för förskoleklass, grundskola årskurserna 1-9, grundsärskola årskurserna 1-9, fritidshem samt behandlingsskola vid Vanadisskolan i Stockholms kommun. Vanadisskolans lokaler finns på Idungatan i centrala Stockholm och öppnade portarna i augusti 2018. Individ och familjeinsatser (IOFI) AB erbjuder även högkvalitativa öppenvårdsinsatser till ungdomar, familjer, familjehem och jourhem, samt strukturerad dagverksamhet. Allt detta inom IOFI-modellen.

TJÄNSTEN Vanadisskolans behandlingsklass riktar sig till elever som är i behov av ett mindre sammanhang under skoldagen med hög personaltäthet. Eleverna erbjuds en stabil och trygg skolmiljö där de får möjlighet att fokusera på att stabilisera sin nuvarande psykosocial situation, i kombination med skolarbete. Behandlingen sker genom miljöterapi, KBT samtal individuellt, och i grupp, samt genom träning av sociala färdigheter. Eleverna erbjuds även schemalagda fysiska aktiviteter i olika former för att förbättra fysiskt och psykiskt välmående.Behandlingspersonalen förväntas följa eleven under hela skoldagen och är delaktig i både behandling och i stöd med utförande av skolundervisning tillsammans med ansvarig lärare. Personalen har ett nära samarbete med elevernas nätverk samt andra myndigheter för att ge eleverna bästa möjliga förutsättningar att lyckas. Behandlingspersonalen förväntas vara delaktig i planering och utförande samt utveckling och dokumentation av insatser.

Vi som arbetar i verksamheten är socionomer, beteendevetare och terapeuter i kombination med olika vidareutbildningar.

KVALIFIKATIONER

Vi söker nu dig som har dokumenterad erfarenhet av behandlingsarbete med barn och ungdomar, gärna i skolmiljö. För att vara framgångsrik i rollen ser vi att du har socionomutbildning eller likvärdig högskoleexamen, gärna i kombination med påbyggnadsutbildning. Meriterande om du har erfarenhet av arbete med barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Därtill ser vi att du är serviceinriktad, har lätt för att skapa relationer samt har ett genuint intresse av arbetet med barn och ungdomar i skolålder. Som person bör du vara lyhörd, duktig på att kommunicera samt vara kreativ och lösningsinriktad. Du bör ha god förmåga till såväl självständigt arbete som arbete i grupp samt ett flexibelt förhållningssätt till varierande arbetssätt och miljöer. Som person bör du vara trygg och stabil samt kunna behålla lugnet i stressiga och utmanande situationer. Vi söker dig som har fokus på elevernas förutsättningar och förmågor, och som med din kompetens kan verkar för att öka elevernas chanser att lyckas och utvecklas. Du bör ha ett ansvarsfullt förhållningssätt i din yrkesroll och en förmåga till nytänkande och beslutsfattande.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.


Arbetsgivare
Individ och familjeinsatser (IOFI) AB
Idungatan 4 BV
11345 Stockholm
Hemsida: http://www.iofi.se
Ansökan
Ansök senast 10 August (28 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]

Socialt ansvarig samordnare SAS

Arbetsgivare / Ort: Värnamo kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 16 August (1 månad 3 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-12
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socionom

Om jobbet
Värnamo kommun mitt i Småland är en tillväxtregion och har ett framgångsrikt näringsliv och en hög sysselsättning. Vi är utsedda till Årets kommun 2016 bland annat tack vare en strategisk satsning på bredbandsutbyggnad och delaktighet. Även goda kommunikationer och en väl utbyggd offentlig service kännetecknar vår expansiva kommun med 34 400 invånare. Vår vision är: "Värnamo kommun, den mänskliga tillväxtkommunen - 40.000 invånare år 2035". Omsorgsförvaltningen i Värnamo Kommun söker en socialt ansvarig samordnare (SAS) för verksamheterna inom äldreomsorg och funktionshinderområdet i Värnamo. Arbetsuppgifter I ditt uppdrag ingår att arbeta med tillsyn och granskning av omsorgsförvaltningen samt att föreslå förbättringsåtgärder. Du ansvarar för bedömning och utredning av Lex Sarah-rapporter samt gör eventuella anmälningar till tillsynsmyndigheten IVO. I uppdraget ingår även uppföljning av vidtagna åtgärder vid identifierade fel och brister i verksamheten. Du återkopplar och bistår personalen på ett pedagogiskt sätt och bidrar till ökat lärande för verksamheten i till exempel Lex Sarah processen. Vidare stödjer du verksamheterna i det systematiska kvalitetsarbetet samt bidrar till utveckling av rutiner och arbetssätt. Intern och extern verksamhetsgranskning ingår, i enlighet med, Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitet. Arbetet innefattar omvärldsbevakning av rättsläget och kvalitetsarbetet inom området. Du återkopplar resultatet av ditt uppdrag till ansvariga chefer och omsorgsnämnd. Vidare deltar du i introduktion, utbildning och fortbildning av personal, genomför utredningar och bereder ärenden till omsorgsnämnd. Som en del i att utveckla verksamheten kommer du ha ett nära samarbete med ansvariga chefer, utvecklingsledare och medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS). Kvalifikationer Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan likvärdig utbildning. Du har flera års erfarenhet av kvalificerat arbete inom det sociala området samt gedigen erfarenhet av utredningsarbete. Du har även god kunskap och erfarenhet av den lagstiftning som styr våra verksamheter såsom SoL, LSS och HSL samt övergripande kommunallagstiftning. Du har också kunskap och erfarenhet av att arbeta med kvalitetssäkring och uppföljning inom socialtjänstens område. Det är meriterande med tidigare erfarenhet av arbete med tillsyn och granskning likväl som kvalificerat arbete inom äldreomsorg och/eller funktionshinderområdet. Vi söker dig som tar egna initiativ och stimuleras av att bidra till en effektiv och kvalitetsmedveten organisation. Du är van vid att arbeta självständigt och tar stort ansvar för dina arbetsuppgifter. Du har en välutvecklad pedagogisk förmåga och kan på ett enkelt och tydligt vis bidra med kunskap och lärande till dina kollegor i komplexa ärenden som berör till exempel lagstiftning. Du ska även kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer inom förvaltningen. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet som ska göras på ett effektivt sätt och är tydlig i din kommunikation. Du har en god analytisk förmåga och kan lätt sätta dig in i komplexa frågor, samtidigt som du arbetar lösningsfokuserat utifrån ett helhetsperspektiv. B-körkort för manuell växellåda är ett krav Intervjuer kan komma att ske under rekryteringsperioden Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.
Arbetsgivare
Värnamo kommun
Hemsida: www.varnamo.se
Ansökan
Ansök senast 16 August (1 månad 3 dagar kvar)

Ansök här
Visa mer


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.