På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Socialsekreterare

Socialsekreterare

Socialsekreterare, som ofta är första jobbet för nyutbildade socionomer, anställs av kommunernas Socialtjänster. Socialsekreterarens huvudsakliga arbetsuppgifter består i att utreda personens rätt till försörjningsstöd och att motivera arbetsföra personer som uppbär försörjningsstöd att bli självförsörjande.

Utbildning

En vanlig väg till yrket Socialsekreterare är att utbilda sig till Socionom. Då studerar du på Socionomprogrammet, som motsvarar 3,5 års heltidsstudier på högskola / universitet. Men det finns även exempel på att personer med en annan högskoleutbildning, exempelvis med fil.kand i socialt arbete får anställning som socialsekreterare.

Grundläggande gymnasial utbildning finns bl a på Samhällsvetenskapsprogrammet eller Humanistiska programmet.

Framtidsutsikter

Under det närmsta tiden väntas det bli liten eller mycket liten konkurrens på arbetsmarknaden för socialsekreterare, men med vissa regionala skillnader. Även på fem till tio års sikt väntas arbetsmarknaden bli god eller mycket god.

Arbetsplats

Som socionom eller socialsekreterare kan du även arbeta som "konsult inom Socialtjänsten", det kallas också för "stafett-socionom" eller "stafett-socialsekreterare".

Länktips

Visa mer
Visa mindre

282 Lediga jobb

Administratör / Sekreterare

Arbetsgivare / Ort: Rive Juridiska Byrå AB / Borlänge
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Sekreterare

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

Rive Juridiska Byrå är en specialistbyrå inom arbetsrätt och verksamhetens huvudinriktning är förhandling i, och utanför, domstol. Byrån erbjuder goda utvecklingsmöjligheter med inspirerande kollegor vilket för den rätta gör arbetsmiljön stimulerande och lärorik. Verksamheten söker nu en administratör / sekreterare.

Vi söker dig som är representativ, driven och trivs med att arbeta i ett högt tempo. Vi erbjuder ett varierande arbete som ställer krav på god samarbetsförmåga samt att du bör trivas med stundtals utmanande uppgifter. Egenskaper som vi värderar högt är att du är kommunikativ, serviceinriktad och har en god attityd till ditt arbete och till dina kollegor. Vidare är du ansvarsfull, strukturerad och har förmågan att bibehålla ditt lugn, liksom professionalism, även i stressade situationer. Du är skicklig på att formulera dig väl, både i tal och skrift, på svenska såväl som på engelska.

Vanligt förekommande arbetsuppgifter är växelbemanning, logistikhantering, mötesbokningar liksom övriga administrativa uppgifter som frekvent förekommer vid en Juridisk byrå. Arbetet är förlagt dels under sedvanliga kontorstider, dels under kvällar och helger, varför tjänsten ställer höga krav på flexibilitet.

Du är varmt välkommen med din ansökan. Intervjuer kommer att ske fortlöpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Arbetsgivare
Rive Juridiska Byrå AB
78124 Borlänge
Hemsida: www.rive.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Biståndshandläggare

Arbetsgivare / Ort: Mullsjö kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Mullsjö är en kommun med ca 7 400 invånare, 3 mil nordväst om Jönköping. Kommunen är känd för sina många möjligheter till friluftsliv men också för sitt rika förenings- och kulturliv. Pendlingsmöjligheterna är goda från såväl Jönköping, Falköping, Skövde, Ulricehamn, Tidaholm som Göteborg. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en person med erfarenhet från biståndshandläggning som ska arbeta med att följa upp befintliga beslut. Besluten gäller i första hand äldreomsorgen men kan även gälla socialpsykiatrin. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har examen från socionomprogrammet eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig. Erfarenhet av myndighetsutövning och god kännedom om gällande lagstiftning och socialtjänstens uppdrag är meriterande. Vi värdesätter att du är en modig och lösningsfokuserad person som ser möjligheter i människors förutsättningar att utvecklas. Vi värdesätter även att du är positiv, ansvarsfull, noggrann, strukturerad och har en god samarbetsförmåga. Då vi är en liten grupp är vi beroende av varandras flexibilitet och förmåga att hantera variationer under arbetsdagen. Du behöver därför snabbt kunna ställa om i arbetet och prioritera efter rådande förutsättningar. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt god datavana. Erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning och äldre samt myndighetsutövning är meriterande. Vi arbetar enligt arbetsmetoden individens behov i centrum (IBIC) och kunskaper och erfarenheter inom detta är meriterande. Körkort är ett krav, då resor i tjänsten förekommer. I rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Erfarenhet önskvärd. ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Mullsjö kommun
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Biståndshandläggare till avdelningen SVU/Korttid!

Arbetsgivare / Ort: Malmö kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Biståndsbedömare/Biståndshandläggare

Om jobbet
Ref: 20210373 1 januari 2018 bilades den nya myndighetsavdelningen inom Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen i Malmö stad. Avdelningen består av cirka 180 medarbetare indelade i tre enheter, SVU/korttid, ordinärt boende samt SÄBO/ADM och utveckling samt en stabsfunktion. Vi är flera olika yrkeskategorier samlade inom myndigheten: chefer, biståndshandläggare, sjuksköterskor, arbetsterapeuter, sjukgymnaster/ fysioterapeuter, administratörer och utvecklingssekreterare.     Vi sitter i nyrenoverade lokaler som är centralt placerad i Malmö på Storgatan 20, med goda kollektiva förbindelser.  Arbetsuppgifter Inom enhet SVU/Korttid ansvarar du tillsammans med dina kollegor för myndighetsbeslut enligt Socialtjänstlagen vid utskrivning från slutenvården samt uppföljning av korttidsbeslut. Enheten är tvärprofessionell och består av biståndshandläggare, sjukgymnaster/fysioterapeuter, arbetsterapeuter, sjuksköterskor och assistenter. I dina arbetsuppgifter ingår att tillsammans med kollegor jobba med ständiga förbättringar för att kvalitetsutveckla verksamheten. Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen eller examen från sociala omsorgsprogrammet. Du har god kunskap om målgruppen och kan uttrycka dig på ett professionellt sätt både i tal och i skrift på svenska. Du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och har lätt för att prioritera.     Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning, arbete inom SVU/Korttid samt arbete inom en politiskt styd organisation, men det är inget krav. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård utifrån ett myndighetsperspektiv. För att lyckas i arbetet krävs goda kunskaper om gällande lagstiftning inom området samt kunskaper om vad som åligger andra huvudmän t ex landsting, försäkringskassa och privata vårdgivare.   Det är även meriterande om du arbetat i Procapita/ Lifecare- Handläggare och Mina planer/SVPL-IT samt om du har kunskaper om Socialstyrelsens utredningsmodell IBIC.   Om arbetsplatsen Vi i hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen är med våra 5 200 medarbetare Malmö stads näst största förvaltning. Vi har det samlade ansvaret för Malmös hemtjänst, vårdboende, mötesplatser, hemsjukvård och rehabilitering. Tillsammans skapar vi en dynamisk och framtidssmart organisation. En organisation som kan möta dagens behov och framtidens utmaningar. Med engagemang, nyfikenhet och hjärta gör vi vardagen enklare för tiotusentals Malmöbor.  I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka? Information om tjänsten Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: Heltid Antal tjänster: 1 Tillträde: Enligt överenskommelse Under ansökningstiden kommer vi att göra löpande urval utifrån sökandes meriter. Intervjuerna kommer att hållas efter ansökningstidens utgång!  Övrigt Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.  Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Arbetsgivare
Malmö kommun
Hemsida: https://malmo.se/
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Socialsekreterare ekonomiskt bistånd

Arbetsgivare / Ort: Hällefors kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socialsekreterare

Om jobbet
Hällefors kommun har ett fantastiskt läge i det natursköna Bergslagen, mellan storstad och landsbygd. Stockholm, Göteborg och Oslo når du på omkring tre timmar. Länshuvudstaden Örebro med expansiv internationell flygplats ligger inom en timmes bilresa. Medarbetar- och ledaruppdraget i Hällefors kommun utgår från medborgar- och brukarperspektiv. I Hällefors kommun har vi ett förhållningssätt som utgår från delaktighet, förtroende, öppenhet och respekt för varandra och varandras uppgifter, funktioner och perspektiv. Hällefors kommun är ett finskt förvaltningsområde. Här värdesätts finska språkkunskaper. Beskrivning Socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd tillhör Hällefors kommuns Individ- och familjeomsorg, IFO, där kommunens socialsekreterare, biståndsbedömare, Familj, barn- och ungdomsteamet och Vuxengruppen verkar tillsammans. Den närmsta arbetsgruppen består av 4 socialsekreterare. Vi söker nu en kollega som är mån om att utföra handläggning och myndighetsutövning av hög kvalitet och rättssäkerhet och som vill bidra till verksamhetens systematiska utveckling. Arbetsuppgifter Som socialsekreterare utreder och beslutar du om rätten till ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen. Du bemöter individer och ger stöd och vägledning i deras olika livssituationer för att de ska nå egen försörjning.  Genom motivationsarbete och samverkan med andra myndigheter verkar du för att ge våra invånare de redskap som behövs för att de ska självständigt liv. Du har många kontakter med enskilda personer och andra myndigheter och du gör bedömningar utifrån ett helhetsperspektiv. Vi erbjuder en arbetsplats med engagerade kollegor som brinner för att hjälpa individer i olika livssituationer. Hos oss får du ett meningsfullt och utmanande arbete där du har möjlighet att göra stor skillnad i människors liv. Vi arbetar också med verksamhetsutveckling och projekt, där du som medarbetare får vara delaktig. Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen. För att trivas hos oss behöver du vara: - Flexibel och serviceinriktad. Vilket hos oss innebär att kunna möta och bemöta olika människor och situationer, se möjligheterna och anstränga sig för att leverera lösningar.  - Tydlig och beslutsam. Du kommunicerar på ett tydligt sätt säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Du har också mod och kan fatta självständiga beslut som du står upp för. - Självständig men också ha en god samarbetsförmåga. Arbetet är till viss del självständigt, men innebär också ett nära samarbete med både kollegor och externa aktörer. Det betyder att du kan utföra och planera arbetet självständigt, men även ser vikten av att arbeta i team och kan lyssna och diskutera på ett konstruktivt sätt. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning och inom området ekonomiskt bistånd. Vi värdesätter språkkunskaper samt att du har god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Det är viktigt för oss att du tycker om att arbeta med människor och vill möta dem! Vill du vara med och utveckla det sociala arbetet i Hällefors så är det här en tjänst för dig. Här är ingen dag den andra lik! Villkor Följer kollektivavtal Intervju kommer att ske löpande under ansökningsperioden. Tänk på att inte lämna känsliga uppgifter, eftersom ansökningen är en offentlig handling. Vi har valt att själva genomföra rekryteringsprocessen och undanber oss alla former av erbjudande från annonserings- och bemannings-/rekryteringsföretag. För mer information om kommunen, besök www.hellefors.se Ansökan tas endast emot via extern länk, ej via post eller e-post.
Arbetsgivare
Hällefors kommun
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Gruppledare till Råd & Stöd

Arbetsgivare / Ort: Linköpings kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socialsekreterare

Om jobbet
Om Leanlink Leanlink är Linköpings kommuns utförarorganisation och här arbetar vi med verksamhet inom områdena stöd, vård, omsorg, kost och service. Vi är ca 2500 medarbetare som alla arbetar för att göra Linköpingsbornas dagar så bra som möjligt. Vi drivs av att skapa bra dagar för våra kunder och medarbetare samt att bidra till ett tryggt och bra samhälle. Vi är måna om att vår verksamhet ska genomsyras av god kvalitet och professionalitet, men framförallt vill vi att vår omtanke och vårt engagemang ska kännas i allt vi gör. Vi fokuserar på att skapa en bra dag just idag, men också imorgon och på hur vi kan tänka nytt och göra förändringar som förbättrar vardagen för dem vi är till för. Se mer om Leanlink och vårt arbete i Leanlinks informationsfilm. Om arbetsplatsen Råd & Stöd är den kommunala utföraren av Daglig Verksamhet, Individ och familjeomsorg, och Socialpsykiatri. Vi arbetar på uppdrag av social- och omsorgsnämnden. Råd & Stöd har ca 550 medarbetare och IFO 200 medarbetare. Hos oss finns många olika verksamheter och medarbetare med olika kompetens och erfarenhet. Målgruppen inom Individ och Familjeomsorg är personer som har en social problematik. Vi arbetar med olika former av samtalsstöd samt praktiskt och pedagogiskt stöd. Hos oss finns öppenvård men också olika boendeformer.  Vill du vara med och skapa bra dagar tillsammans med oss? Vi söker nu en gruppledare på öppenvård inom Individ och familjeomsorg. I ditt nya uppdrag kommer du att tillhöra ett ledningsteam där du och din kollega arbetar tillsammans med verksamhetschefen. Ansvarig verksamhetschef har idag ansvar för  Ungdomshälsan, Linköpingsungdoms boende, Anhörigcenter, Dövteamet och Gränslidens Träningsboendeö. Inom Råd & Stöd har vi kontorsflex där utgångspunkten är 08:00-17:00.    Arbetsbeskrivning Som gruppledare på individ och familjeomsorgen innebär arbetet att du har ett självständigt ansvar att samordna, leda och fördela det dagliga arbetet. Du kommer även att ansvara för det systematiska arbetsmiljöarbetet. I uppdraget ingår det att medverka vid rekrytering av personal, hantera schemaläggning och vikarietäckning samt att ha ett kvalitets- och utvärderingsansvar. Vidare kommer du att ansvara för uppföljning av verksamhetens dokumentation. Din roll står närmast underställd verksamhetschef och du kommer att samverka med övriga gruppledare samt ha stöd i ditt uppdrag av en ekonom, HR-konsult, verksamhetsutvecklare och administrativ assistent. Kvalifikationer Vi söker dig med en högskolexamen på minst 180hp från exempelvis socionomprogrammet, social omsorg, beteendevetenskap, eller annan utbildning arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Du behöver ha kunskap om aktuell lagstiftning SoL, samt erfarenhet av arbetsledning och intresse för att arbeta med kvalitets- och utvecklingsfrågor. Har du erfarenhet av arbete med socialt stöd och behandlingsarbete med barn och unga inom neuropsykiatri, psykiatri samt missbruk är det meriterande. Körkort är krav för tjänsten.  Som person är du trygg, stabil och har självinsikt och skiljer på det personliga och det professionella. Vidare arbetar du bra med andra människor och relaterar till dem på ett smidigt och lyhört sätt. Du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt uppnå gemensamma mål. I ditt arbete skapar du engagemang och delaktighet i verksamheten. Du tar ansvar för din uppgift och strukturerar, planerar, organiserar och driver dina processer vidare. Vidare handlar du i enlighet med fattade beslut och relevanta styrdokument. Information om tjänsten Tillträde: 2021-05-01 Anställningsform: Tillsvidareanställning  Sysselsättningsgrad: 100%  Antal lediga befattningar: 1 Ref. nr: 6429 Om Linköpings kommun Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt. Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?
Arbetsgivare
Linköpings kommun
Hemsida: http://www.linkoping.se/
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Till dig med ett stort engagemang för metoden Signs of Safety

Arbetsgivare / Ort: Täby kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socialsekreterare

Om jobbet
Vill du vara med och göra skillnad? Då har Täby kommun jobbet för dig. Familjeenheten söker nu ytterligare en engagerad socialsekreterare till det nystartade barnsäkerhetsteamet. Om jobbet Barnsäkerhetsteamet arbetar med säkerhetsplaner enligt Signs of safety. Teamet består av en gruppledare, två socialsekreterare och en familjebehandlare.  Du skulle vara en av socialsekreterarna som ansvarar för myndighetsutövningen och arbetar tillsammans med familjebehandlare i alla steg i säkerhetsplaneringsprocessen. Barnsäkerhetsteamet jobbar tillsammans med familj och nätverk för att undersöka möjligheten att barnets trygghet och säkerhet kan tillgodoses inom barnets egna nätverk. Syftet är att arbeta för att barnet ska kunna flytta hem från ett jour-eller familjehem alternativt undvika en placering av barnet. Tjänsten innefattar även att till viss del handlägga ordinarie utredningar. Familjeenheten består av 57 medarbetare och är en del av avdelning Individ- och familjeomsorg. Utöver barnsäkerhetsteamet utgörs enheten av en mottagningsgrupp, två utredningsgrupper, en resursgrupp för uppföljning av insatser, en familjehemsgrupp samt familjerätt. Familjeenheten sitter i nya moderna aktivitetsbaserade lokaler vid Täby centrum. Vem är du? Vi söker dig som: • är socionom, • har erfarenhet av barn och ungdomsutredningar, • har erfarenhet av att arbeta enligt Signs of safety, • är bra på att uttrycka dig på svenska i tal och skrift, • tycker om att jobba nära familjer, leda möte och utveckla arbetet. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med nätverksarbete och säkerhetsplaner. Det är också önskvärt att du har körkort. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Täby kommun erbjuder På familjeenheten prioriterar vi utbildning och deltagande i forum som tillför kunskap och stimulans. Som medarbetare i barnsäkerhetsteamet har du tillgång till extern handledning, och som nyanställd erbjuds du grundutbildning i BBiC. Hos oss finns chansen till ett utmanande och stimulerande arbete där du får vara med och utveckla arbetsmetoder och processer. Våra medarbetares hälsa är viktig för oss och vi arbetar aktivt med att skapa en hälsofrämjande arbetsplats där man kan växa i en bra balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder friskvårdssubvention och arbetsfria klämdagar. Vi satsar på kompetensutveckling och månar om att våra medarbetare är rätt rustade för sitt arbete. På vår hemsida kan du läsa mer om hur det är att arbeta i Täby kommun. Övrigt Låter det intressant? Registrera dig via ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar via mail eller brev. Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden varför tjänsten kan bli tillsatt innan sista ansökningsdag. • Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, viss kvällstjänstgöring kan förekomma. • Tillsättning sker enligt överenskommelse. • Sista ansökningsdag är den 7 mars 2021. Om Täby kommun Täby är en av Sveriges mest välskötta kommuner med stor valfrihet, välfärdstjänster av hög kvalitet, attraktivt näringslivsklimat och stabil ekonomi. Skolorna i kommunen uppvisar toppresultat, förskolorna erbjuder en trygg och stimulerande miljö och vid kommunens äldreboenden är nöjdheten stor. Läget är attraktivt med närhet till både Stockholm och Arlanda, samtidigt som tillgången till skog, hav och strövområden ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation. Täby utvecklas med nya attraktiva och trygga miljöer och genom att befintliga områden vidareutvecklas – hållbart, med omsorg om kulturarv och där större sammanhängande grönområden värnas. Halva Täby ska vara grönt och hela Täby hållbart. Trafik och infrastruktur ska fungera i vardagen och utvecklas för framtiden. Social omsorg är ett av Täby kommuns verksamhetsområden. Här ger vi stöd och service till Täbyborna inom områdena äldreomsorg, individ- och familjeomsorg och funktionsnedsättning.
Arbetsgivare
Täby kommun
Hemsida: https://www.taby.se/
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunalrådssekreterare till kommynstyrelsens kansli

Arbetsgivare / Ort: Norrköpings kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Sekreterare

Om jobbet
KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid. VÅR VERKSAMHET Kommunstyrelsen är kommunens ledande politiska förvaltningsorgan med ansvar för hela kommunens utveckling och ekonomiska ställning. Kommunstyrelsen leder och samordnar planeringen och uppföljningen av kommunens ekonomi och verksamheter. Kommunstyrelsens kontor är kommunstyrelsens förvaltningsorganisation och leds av kommundirektören. Kommunstyrelsens kansli är en av kommunstyrelsens kontors sex avdelningar. Kansliets övergripande ansvar är att svara för kommunfullmäktiges, kommunstyrelsens och valnämndens ärendehantering, från initiering till avslut. I detta ansvar ligger diarieföring, ärendeberedning, protokoll, sekreterarstöd, allmänna utredningar, med mera. Inom kansliet finns även kompetens inom juridik, säkerhet och försäkring.  ARBETSBESKRIVNING Som kommunalrådssekreterare arbetar du med administrativ service till kommunalråden för att de ska kunna utföra sina uppdrag. Dina arbetsuppgifter är varierande, men innebär bland annat att du hanterar kommunalrådens telefoner, inkommande post, tar fram underlag, skriver anteckningar med mera. En del av uppdraget som kommunalrådssekreterare innebär att du planerar och organiserar representation, vid exempelvis större arrangemang eller besök till kommunen och kommunalråd. Visst kvälls- och helgarbete ingår. Du har daglig kontakt med andra aktörer, så som tjänstemän på kommunens olika kontor och medborgare som söker kontakt med kommunalråden, där du tar emot information samt vägleder rätt.  DIN PROFIL Vi söker dig som har avslutad gymnasieutbildning med flera års erfarenhet av kvalitativ administrativt arbete. Eftergymnasial utbildning inom statsvetenskap eller liknande är meriterande.  God kunskap om kommunal organisation och förståelse för politisk styrning är meriterande. Det är också meriterande om du har relevant arbetslivserfarenhet från exempelvis nämndadministration inom kommunal förvaltning. Vi ser gärna att du är samhällsintresserad. Du är serviceinriktad, lyhörd, tillmötesgående och anstränger dig för att leverera lösningar till de du har kontakt med. Du arbetar strukturerat och har god förmåga att prioritera bland dina arbetsuppgifter. God datorvana är ett krav. Du är van vid att arbeta i dokument- och ärendehanteringssystem, och har lätt för att snabbt sätta dig in i nya administrativa system. Du har också en god språklig analytisk förmåga och lätt för att utrycka dig i tal och skrift. Du tycker om och har lätt för att arbeta såväl i grupp som självständigt, och du tar gärna egna initiativ i syfte till att få det dagliga arbetet att flyta på samt för att förbättra och utveckla arbetet. Du samarbetar bra med andra människor, lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.  Du har en positiv inställning till arbetet och är inte främmande för varken nya arbetsuppgifter eller verksamhetsförändringar. Du är flexibel och har lätt för att ändra ditt arbetssätt utifrån verksamhetens behov. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. MER INFORMATION OCH ANSÖKAN Tjänsten är ett vikariat till och med oktober 2022 med möjlighet till förlängning. Tillsättning så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.               Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Pär Höglund, kanslichef, 011-15 11 14, [email protected] eller Ellen Harryzon, rekryteringsspecialist, 011-15 31 07, [email protected]   Vi vill ha din ansökan senast den 7 mars.  Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Arbetsgivare
Norrköpings kommun
Hemsida: http://www.norrkoping.se
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Biståndshandläggare

Arbetsgivare / Ort: Mörbylånga kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Biståndsbedömare/Biståndshandläggare

Om jobbet
Hela Öland attraherar varje år fler och fler människor. Unika miljöer, hög livskvalitet och närheten till både stad och hav gör Öland till en attraktiv plats att besöka och leva på. Södra Öland i sin tur präglas även av stark framåtanda, engagemang och vårt fantastiska Världsarv. Mörbylånga kommun ligger på den södra delen av Öland och består av ca 1200 engagerade och kompetenta medarbetare som drivs av att göra skillnad i vårt samhälle. Nu söker vi fler medarbetare som vill bidra till att Öland fortsätter vara en fantastisk plats att bo, arbeta och besöka. ARBETSUPPGIFTER Biståndshandläggning gällande omsorg om personer med funktionsvariation, OFV som tillhör Mörbylånga kommuns Individ- och familjeomsorg, IFO, där kommunens samtliga socialsekreterare, biståndsbedömare samt familjeteam och stödboendeverksamhet inryms. Arbetsplatsen ligger i centrala Färjestaden med goda kommunikationsmöjligheter till Kalmar och övriga delar av Öland. Hos oss möts du av den lilla kommunens fördelar med närhet till kollegor och övriga professioner inom IFO:s verksamhet, externa samarbetspartners, samt arbetsuppgifter som bidrar med bredd och helhetssyn utifrån värdegrunden Människan i fokus. Inom IFO arbetar vi aktivt för att vara en hälsosam arbetsplats där varje medarbetare är en viktig länk för god service till kommunens medborgare. Den närmsta arbetsgruppen består av tre biståndshandläggare med mångårig erfarenhet och kunskap inom socialtjänstens område och med nära arbetsledning från enhetschef. En i gänget har valt att avsluta sin tjänst hos oss. Därför söker vi efter kanske just dig, som är mån om att utföra handläggning och dokumentation av hög kvalitet och rättssäkerhet, samt vill bidra till verksamhetens fortsatta utveckling. Tjänsten som biståndshandläggare inom OFV innefattar handläggning av ärenden enligt SoL och LSS där varje barn och vuxen som pga en fysisk eller psykisk funktionsvariation möter betydande svårigheter i sin livsföring ges möjlighet att delta i samhällets gemenskap och leva som andra. Handläggningsarbetet följer flödet från det att ett ärende aktualiseras till dess att det avslutas och som innefattar förhandsbedömning, utredning, beslut och uppföljning av beviljade insatser med hänsyn taget till barnrättsperspektivet. Arbetet innebär nära samverkan med andra verksamheter inom kommunens socialtjänst, Regionen, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Styrande i arbetet är gällande lagstiftning, förordningar och lokala riktlinjer. Vi arbetar utifrån IBIC i verksamhetssystemet Procapita, med pågående övergång till Lifecare. I ditt uppdrag ges du möjlighet till nära arbetsledning från enhetschef, extern handledning, utbyte av erfarna kollegor samt introduktion och anpassad kompetensförsörjning utifrån uppdraget och individuella behov. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan utbildning som bedöms som likvärdig. Du ska ha personlig lämplighet för uppdraget, vilket innebär att du ska ha god förmåga att inge förtroende, att motivera människor till förändring, att möta människor i svåra och utsatta situationer, att ta beslut och hantera juridiska frågeställningar. Du ska ha lätt att uttrycka dig i tal och skrift på ett sätt så att den sökande förstår, vara lyhörd och i stressade situationer är det viktigt att du har förmåga att behålla ett professionellt bemötande och förhållningssätt. Det är en fördel om du är strukturerad och gillar att söka information för att få svar på olika frågor. Individ- och familjeomsorgen i Mörbylånga kommun eftersträvar en verksamhet i utveckling och ständig förbättring, därför är det viktigt att du är öppen för förändring och kunna tänka i nya banor. Du bör ha erfarenhet av arbete med handläggning och dokumentation enligt SoL och LSS. Körkort är ett krav. Intyg som styrker kvalifikationskraven ska kunna uppvisas. ÖVRIGT Mörbylånga kommun eftersträvar en jämnare könsfördelning i våra personalgrupper. Detta är en del av kommunens övergripande jämställdhetsarbete och som vi tar hänsyn till vid rekryteringsförfarandet. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mörbylånga kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt. Vi tar inte emot ansökningar via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Mörbylånga kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Mörbylånga kommun
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Erfarna socionomer sökes till konsultuppdrag inom socialtjänsten

Arbetsgivare / Ort: AB Vårdlänken Bemanning & Rekrytering
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 - 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socialsekreterare

Om jobbet
Vi söker Dig som har intresse av att arbeta som socionomkonsult för uppdrag hos kommuner runt om i landet. Du måste ha en socionomexamen eller liknande och ha flera års erfarenhet samt spetskompetens inom ett eller flera av nedanstående områden inom socialtjänsten: * Barn och ungdom * Försörjningsstöd * Vuxen/beroende * Socialpsykiatri * Funktionsnedsättning/LSS * Äldre * Familjerätt/familjehemsvård Det är viktigt att du är självgående och har förmåga att anpassa dig till nya arbetsmiljöer. Som person vill vi att du har en positiv inställning och en god förmåga att samarbeta både internt och externt med olika aktörer. I arbetet som socionomkonsult förväntar sig våra kunder att du har ett gott handlag med de svenska språket, såväl i tal som i skrift. Erfarenhet av myndighetsutövning är ett krav. Arbetsuppgifter Sedvanliga arbetsuppgifter för socialsekreterare/biståndshandläggare så som handläggning och myndighetsutövning inom socialtjänstområdet. Utöver arbetet med klienter kan det ingå att ha kontakt med exempelvis skola, anhöriga, hälso- och sjukvården, familjehem m.m. Du kommer även ha kontakt med andra myndigheter och samverkanspartners som är aktuella inom uppdraget. Anställning Du kommer att bli anställd som konsult för Vårdlänken Bemanning och Rekrytering med varierande arbetstider och tjänstegrad efter överenskommelse. Som konsult erbjuds du konkurrenskraftig lön och intressanta uppdrag. Vi erbjuder även: • Introduktion för att du så snabbt som möjligt ska komma in i din roll • Regelbundna utvecklingssamtal med din närmaste chef • Kontinuerlig coachning för att följa hur du når dina uppsatta mål • Inbjudningar till seminarier och konsultträffar • Friskvårdsbidrag Ansökan Du är varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss. Ansök genom att klicka på knappen ”Skicka ansökan”. Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten var vänlig och kontakta kontaktpersonen för respektive annons. På vår hemsida http://vardlanken.se/lediga-jobb/ presenterar vi alla våra lediga uppdrag. Urval och intervjuer sker löpande, vi tar tacksamt emot din ansökan snarast. Om oss Vårdlänken Bemanning och Rekrytering hyr ut och rekryterar kompetent och kvalificerad personal så som läkare, sjuksköterskor, undersköterskor, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, socionomer samt övrig vård- och omsorgspersonal. Vi har över 22 års erfarenhet av bemanning inom vård och omsorg. Våra uppdragsgivare är både privata och offentliga aktörer inom hälsovård, sjukvård och omsorg över hela Sverige. Det gör oss till helhetsleverantör inom vård- och omsorgsområdet. Läs mer om oss på vår hemsida www.vardlanken.se. Gå även in och gilla oss på Facebook www.facebook.com/vardlanken
Arbetsgivare
AB Vårdlänken Bemanning & Rekrytering
Hemsida: http://vardlanken.se/
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Socialsekreterare ref. nr. 13/21

Arbetsgivare / Ort: Kalix kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socialsekreterare

Om jobbet
Socialförvaltningen ansvarar, på uppdrag från socialnämnden och utifrån gällande lagstiftning, för socialtjänsten i kommunen. Förvaltningens ansvarsområden omfattar Individ- och familjeomsorg, Hälso- och sjukvård samt Omsorg om äldre- och funktionshindrade. Att arbeta inom Socialförvaltningen innebär att arbeta för en god vård i utveckling och goda hållbara relationer. Kalix kommun är bland annat i framkant med nya arbetsmetoder, modern välfärdsteknik och e-hälsa för att höja kvalité, stärka den enskildes delaktighet, trygghet, säkerhet och självständighet. Inom socialförvaltningen är arbetsmiljö en viktig fråga och vår ambition är att ge alla medarbetare förutsättningar för att göra ett så bra jobb som möjligt. Socialförvaltningen är arbetsplats för cirka 800 medarbetare. Individ och familjeomsorgen (IFO) ansvarar för barn och unga, familjerätt/familjehem, ekonomiskt bistånd, vuxenärenden, öppenvård, biståndsärenden (SoL o LSS) och integration och arbetsmarknad. All myndighetsutövning inom socialförvaltningen är samlad inom IFO. Inom IFO arbetar 45 medarbetare. Individ och familjeomsorgen utvecklar arbetet med att ha ett barnperspektiv i hela organisationen. Vi arbetar med utgångspunkt från BBIC. Kommunens storlek innebär att du som anställd får en god inblick i hur de olika enheterna inom IFO arbetar samt möjlighet till goda kontakter med andra myndigheter och verksamheter. IFO är inne i ett intensivt förändrings- och utvecklingsarbete. Vi satsar offensivt för en bra kvalitet på arbetet och på att erbjuda en god arbetsmiljö med stimulerande arbetsuppgifter. Vi arbetar med ett nära ledarskap och satsar på att skapa ett stabilt team, vierbjuder dig ett viktigt arbete där du är en viktig nyckelperson i vårt lagbygge. Vi är ett glatt, vänligt och hjälpsamt gäng som trivs på vår arbetsplats och vi garanterar att du kommer att trivas tillsammans med oss! Kommunen tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder friskvård till alla anställda. Arbetsuppgifter I din roll som socialsekreterare arbetar du med barn och unga ärenden 0-20 år. Uppdraget innefattar att utreda barns behov av skydd och stöd samt med uppföljning av beviljade insatser enligt SOL och LVU. Vi arbetar aktivt med barnets/ungdomens och familjens nätverk. Vi har en tät samverkan med andra inom individ- och familjeomsorgen, förvaltningen och med externa parter såsom BUP, polis och skolor. I bedömningsarbetet har vi en helhetssyn med barnperspektiv i fokus och ett systemteoretiskt förhållningssätt. Vi arbetar utifrån ett systemteoretiskt perspektiv med ett utvecklat barnperspektiv och använder BBIC som handläggnings- och dokumentationssystem. Du kommer som socialsekreterare haen inriktning mot våldsärenden och vara spindeln i nätet för våldsärenden i organisationen IFO. Kalix är sammankallande i barnsamråd (samverkan med Bup, åklagare och polis) i östra Norrbotten rörande barn som utsatts för våld vilket du kommer ansvara för. Du kommer att arbeta tillsammans med övriga handläggare på arbetsplatsen. Du kommer arbeta internt och externt. Vi ser vikten av att kunna kombinera jobb med familj och fritid därav erbjuder vi möjlighet till flexibel arbetstid och möjlighet till att arbeta hemma utifrån om verksamheten tillåter det. Kompetenser För tjänsten krävs socionomutbildning samt god kunskap och erfarenhet av BBIC samt av dokumentationssystemet Treserva. Meriterade om du har utbildningar inom våld så som freda, patriark Sara samt erfarenhet inom våldsarbete. Du har lång och bred erfarenhet av socialt arbete, främst av myndighetsutövning inom barnavården. Du har ett stort engagemang, är kreativ och lösningsfokuserad. Vidare är du bra på att lyssna, kommunicera och stödja dina kollegor i det dagliga arbetet. Du ska kunna ge dem stöd i att strukturera och prioritera i ärenden gällande våld. Det är ett arbete med stort ansvar och vi förväntar oss att du har en drivkraft i arbetet och kan arbeta mot uppsatta mål. Som person är du noggrann, strukturerad och pedagogisk, samt har en god samarbetsförmåga. Du har goda kunskaper om aktuell lagstiftning och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. Är du en nytänkande socialsekreterare som tar egna initiativ? Vill du arbeta för att finna den bästa möjliga lösningen för barn och unga och vara med och utvecklavår verksamhet? Då kan du vara den vi söker. Välkommen till oss! Övrigt Tillsvidareanställning på heltid med tillträdesdag omgående enligt överenskommelse. Ansökningar tas emot t.o.m. 2021-03-07. Anställningen tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk för redan anställd personal. Kalix kommun är ett förvaltningsområde för finska och meänkieli. Kunskaper i dessa är meriterande. Din ansökan behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).   Kontaktpersoner Rekryterande chef Idha Söderlund, enhetschef barn och unga gruppen 0923-650 00 och 076-772 49 62 Fackliga representanter Benny Rönnqvist, Vision,0923-65000 Charlotte Pirkkanen Snäll, Akademikerförbundet SSR, 0923-65000 Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.
Arbetsgivare
Kalix kommun
Hemsida: www.kalix.se
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.