På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Socialsekreterare

Socialsekreterare

Socialsekreterare, som ofta är första jobbet för nyutbildade socionomer, anställs av kommunernas Socialtjänster. Socialsekreterarens huvudsakliga arbetsuppgifter består i att utreda personens rätt till försörjningsstöd och att motivera arbetsföra personer som uppbär försörjningsstöd att bli självförsörjande.

Utbildning

En vanlig väg till yrket Socialsekreterare är att utbilda sig till Socionom. Då studerar du på Socionomprogrammet, som motsvarar 3,5 års heltidsstudier på högskola / universitet. Men det finns även exempel på att personer med en annan högskoleutbildning, exempelvis med fil.kand i socialt arbete får anställning som socialsekreterare.

Grundläggande gymnasial utbildning finns bl a på Samhällsvetenskapsprogrammet eller Humanistiska programmet.

Framtidsutsikter

Under det närmsta tiden väntas det bli liten eller mycket liten konkurrens på arbetsmarknaden för socialsekreterare, men med vissa regionala skillnader. Även på fem till tio års sikt väntas arbetsmarknaden bli god eller mycket god.

Arbetsplats

Som socionom eller socialsekreterare kan du även arbeta som "konsult inom Socialtjänsten", det kallas också för "stafett-socionom" eller "stafett-socialsekreterare".

Länktips

Visa mer
Visa mindre

282 Lediga jobb

Barnsekreterare

Arbetsgivare / Ort: Lysekils kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
I Lysekils kommun arbetar ca 1400 medarbetare som har Sveriges viktigaste jobb – vi gör skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Det är med andra ord ett arbete att känna stolthet över.  Vårt jobb är att ge de 14 400 invånarna i Lysekils kommun service, stöd och hjälp. Tillsammans utvecklar vi verksamheterna. Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära havet och naturen – här finns möjlighet till både eftertanke och äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. På livetilysekil.se (se filmen här) får du veta mer om hur ett liv i vår kommun kan se ut.  Vår vision: Lysekils kommun är en hållbar och attraktiv kommun året runt som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Lysekil är en självklar mötesplats och ledande inom maritima näringar. Beskrivning En av våra kollegor har gått i pension och vi söker nu en ny medarbetare till vår enhet. I Barn- och ungdomsenheten finns två barnsekreterare, tio socialsekreterare och två familjerättssekreterare. Det dagliga arbetet leds av en 1:e socialsekreterare som också ger dig metodstöd utefter ditt behov. Vi har även en metodutvecklare som arbetar med verksamhetsutveckling. Vi har också en så kallad pooltjänst, en socialsekreterare som möter upp vid arbetstoppar och vid eventuella vakanser. Vi jobbar nära varandra, är prestigelösa och vi är ett glatt gäng som är delaktiga i utvecklingsarbetet på vår arbetsplats. Utöver en härlig arbetsgrupp erbjuder vi dig också kompetensutveckling enligt vår kompetensutvecklingsplan och handledning. Arbetsuppgifter Barnsekreteraren är den särskilt utsedda socialsekreteraren som ska följa vården för barn som bor i familjehem. Din uppgift blir att följa barnets utveckling i familjehemmet, i skolan och se till att barnets bästa är i fokus. Arbetet innebär myndighetsutövning med övervägande och omprövningar enligt SoL och LVU samt övrig myndighetsutövning kring barnet och utformar umgänget med de biologiska föräldrarna och övrigt nätverk. I arbetet har du samtal med barnet, kontakt med de biologiska föräldrarna, skola och andra samverkansparter. Du arbetar i team med familjehemssekreterare och till ditt stöd finns arbetsledning och extern processhandledning. Kvalifikationer Vi söker dig som är socionom eller socialpedagog. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten och erfarenhet av arbete med placerade barn. Du har god kunskap om barns behov och av att möta människor i svåra livssituationer. Du ska vara flexibel, ha förmåga att lyssna och att se saker ur flera perspektiv. Du ska ha mod och förmåga att skapa relationer med de barn och familjer vi arbetar med. Du behöver också stimuleras av samarbete och kontakter med andra samverkansparter där du är den som håller i planeringen runt barnet. Du behöver kunna växla mellan olika arbetsuppgifter och självständigt planera och ansvara för dessa. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Arbetet innebär resor både i och utanför kommunen. B-körkort är ett krav. Hör gärna av dig om du har frågor och välkommen med din ansökan! Villkor Intervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden. Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.  Innebär ditt nya arbete en flytt för dig och din partner? Vi hjälper medflyttare till nytt arbete i ny livsmiljö. Hjälpen handlar främst om att stötta din medflyttare till nytt arbete eller studier. Det kan även handla om andra frågor som är viktiga i samband med en flytt, till exempel boende, barnomsorg, fritidsaktiviteter och andra nätverk. Vill du veta mer om vad medflyttarservice kan hjälpa dig med är du välkommen att kontakta [email protected] , mobil 072-7331343. Ta gärna en titt på hemsidan för medflyttarservice på adress medflyttarservice.se för mer information.
Arbetsgivare
Lysekils kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Socialsekreterare till utredningsenhet ungdom

Arbetsgivare / Ort: Gävle kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Socialsekreterare

Om jobbet
Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss! Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare! Utredningsenhet ungdom växer och har nyligen genomfört en verksamhetsförändring för att bli mer av en specialistfunktion. Detta innebär att enheten organiseras i team i form av ett mottagningsteam, två utredningsteam och ett uppföljningsteam. Denna förändringsresa har som ambition att skapa bättre förutsättningar för våra medarbetare genom att förena god arbetsmiljö med kvalitativ samhällsnytta. Från september -20 ingår enheten i ett tvåårigt projekt som innebär reflektionstid 1 timme om dagen. Projektet syftar till att främja en god arbetsmiljö och hög kvalitet i verksamheten. Som medarbetare erbjuds du kontinuerlig extern handledning som ger stöd, utrymme och verktyg för att du ska kunna utvecklas i din yrkesroll. Som nyanställd kommer du att få genomgå ett introduktionsprogram och metodstöd i juridik och metod för att stärka dig i myndighetsutövningen. ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifterna består av myndighetsutövning enligt Socialtjänstlagen (SoL), lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) och lagen om unga lagöverträdare (LuL). Enhetens ansvar omfattar skydd- och förhandsbedömningar, utredningsarbete och uppföljning av olika insatser, som till exempel uppföljning av vården kring de ungdomar som är placerade i familjehem, hem för vård och boende (HVB) eller på SiS-institution. Arbetet sker både självständigt, tillsammans med en kollega och med stöd av en teamledare. Enheten är indelad i fyra specialiserade team som kompletterar varandras ansvarsområden utifrån ett helhetsperspektiv av arbetsuppgifterna vid utredningsenhet ungdom KVALIFIKATIONER Tjänsten kräver socionomexamen, 210 hp, eller motsvarande i äldre system. Då arbetsuppgifterna innebär resor inom och utom länet är B-körkort ett krav. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning samt handläggning enligt BBIC är meriterande. I din yrkesroll har du en flexibel inställning och lätt för att anpassa dig till olika situationer. Eftersom arbetet innebär många kontaktytor mot samhället ställs stora krav på ett gott bemötande och ett prestigelöst förhållningssätt i ditt samarbete med andra. Då en del av arbetet sker självständigt ser vi det som fördelaktigt att du har erfarenhet av att på egen hand driva processer och arbetsuppgifter framåt. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat. Om du blir inbjuden till en intervju för en tjänst hos oss i Gävle kommun ska du uppvisa giltig identitetshandling där medborgarskap kan utläsas. Om du är tredjelandsmedborgare uppvisar du giltigt arbets- och uppehållstillstånd, LMA-kort eller kopia av Migrationsverkets mottagna ansökan om förlängt uppehållstillstånd. Behöver du ett personbevis? Beställ via www.skatteverket.se Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie. Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Gävle kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Socialsekreterare till Barn- och ungdomsenheten

Arbetsgivare / Ort: Lysekils kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
I Lysekils kommun arbetar ca 1400 medarbetare som har Sveriges viktigaste jobb – vi gör skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Det är med andra ord ett arbete att känna stolthet över.  Vårt jobb är att ge de 14 400 invånarna i Lysekils kommun service, stöd och hjälp. Tillsammans utvecklar vi verksamheterna. Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära havet och naturen – här finns möjlighet till både eftertanke och äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. På livetilysekil.se (se filmen här) får du veta mer om hur ett liv i vår kommun kan se ut.  Vår vision: Lysekils kommun är en hållbar och attraktiv kommun året runt som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Lysekil är en självklar mötesplats och ledande inom maritima näringar. Beskrivning Vi är tio socialsekreterare i utredningsgruppen. Det dagliga arbetet leds av en 1:e socialsekreterare som också ger dig metodstöd utefter ditt behov. Vi har även en metodutvecklare som arbetar med verksamhetsutveckling. Vi har också en så kallad pooltjänst, en socialsekreterare som möter upp vid arbetstoppar och vid eventuella vakanser. På enheten använder vi oss av ärendetyngdsmätning där ambitionen är att arbetsmängden ska vara rimlig och utefter erfarenhet. Vi jobbar nära varandra, är prestigelösa och vi är ett glatt gäng som är delaktiga i utvecklingsarbetet på vår arbetsplats. Utöver en härlig arbetsgrupp erbjuder vi dig också kompetensutveckling enligt vår kompetensutvecklingsplan och handledning.  Arbetsuppgifter Som socialsekreterare i utredningsgruppen kommer du att arbeta med barn, ungdomar och deras föräldrar genom att bedriva utrednings- och förändringsarbete som ger beslutsunderlag för insatser enligt SoL och LVU. Arbetet innebär också att du samverkar både med interna och externa samarbetspartners såsom BUP, polis, skolor etc. I arbetet ingår även att följa upp beviljade insatser och följa familjen i deras förändringsprocess. Vi har dessutom ett nära samarbete med vår välutvecklade öppenvård med ett förebyggandeteam och ett familjebehandlarteam, som tillsammans med socialsekreterare och familj utformar insatser för att bäst möta behoven. Kvalifikationer Vi söker dig som är socionom eller socialpedagog. Du har god organisatorisk förmåga och kan uttrycka dig väl och nyanserat i tal och skrift. Erfarenhet av myndighetsutövning samt fördjupade kunskaper om barn och ungdomars utveckling är meriterande. Viktiga personliga egenskaper är samarbetsförmåga, förmåga att prioritera, förmåga att arbeta självständigt. Du ska vara flexibel, ha förmåga att lyssna och att se saker ur flera perspektiv. Du ska ha mod och förmåga att skapa relationer med de barn och familjer vi arbetar med. B-körkort är ett krav. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Hör gärna av dig om du har frågor och välkommen med din ansökan. Villkor Intervjuer kan komma att genomföras under ansökningstiden Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.  Innebär ditt nya arbete en flytt för dig och din partner? Vi hjälper medflyttare till nytt arbete i ny livsmiljö. Hjälpen handlar främst om att stötta din medflyttare till nytt arbete eller studier. Det kan även handla om andra frågor som är viktiga i samband med en flytt, till exempel boende, barnomsorg, fritidsaktiviteter och andra nätverk. Vill du veta mer om vad medflyttarservice kan hjälpa dig med är du välkommen att kontakta [email protected] , mobil 072-7331343. Ta gärna en titt på hemsidan för medflyttarservice på adress medflyttarservice.se för mer information.
Arbetsgivare
Lysekils kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Socialsekreterare familjerätt

Arbetsgivare / Ort: Motala kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Familjerättssekreterare

Om jobbet
Vill du bli vår nya kollega? I Motala, Östergötlands sjöstad, är vi öppna, stolta och nyskapande. Som vår medarbetare får du möjlighet att bidra till kommunens service för invånare och näringsliv. Vår kommun är rätt plats för att bidra, utvecklas och trivas. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor, utveckla dig inom ditt område och jobba med det viktigaste som finns. På Socialkontoret i Motala handläggs myndighetsärenden inom alla delar av socialtjänsten. Vi är en arbetsplats med ca 100 anställda, både män och kvinnor i varierande ålder och antal år i yrket. Vi eftersträvar en arbetsplats med rättssäker handläggning för våra klienter/brukare och en god arbetsmiljö för våra anställda. Vår vision är att alla ska känna sig nöjda i kontakten med oss. För att skapa arbetsglädje, god kvalitet i arbetet och en bra arbetsmiljö erbjuder vi tydligt ledarskap, en tydlig och känd lönepolitik, trevliga och ändamålsenliga lokaler, en säker arbetsplats, rotationsmöjlighet, årsarbetstid och en atmosfär av erkännande och uppriktighet. ARBETSUPPGIFTER Som familjerättssekreterare är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att fastställa faderskap, utreda vårdnad, boende och umgänge, genomföra samarbetssamtal, avge yttrande till domstol, utreda vårdnadsöverflyttningar, adoption och ha rådgivande samtal mm. Kvalitetsutveckling är en del i arbetsuppgiften, liksom att hålla sig uppdaterad med förändringar inom arbetsområdet och aktuell lagstiftning. KVALIFIKATIONER Vi söker Dig som har socionomutbildning eller annan högskoleexamen som bedöms likvärdig. Du ska ha goda kunskaper i svenska och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Vara flexibel och ha ett bra bemötande. ÖVRIGT Tillsättning sker under förutsättning av vederbörliga beslut. Vänligen respektera att vi undanber oss all direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag, som vi inte har avtal med, samt försäljare av ytterligare platsannonser.
Arbetsgivare
Motala kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Biståndshandläggare

Arbetsgivare / Ort: Ronneby kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Hos oss i den moderna kurorten Ronneby kan du bli delaktig i utvecklingen av ett hållbart samhälle med människan i fokus. Ronneby kommun har 29 600 invånare och ligger attraktivt mellan hav och skog. Vi har bra kommunikationer med bil, tåg och flyg. Inom kommunen jobbar 2 300 anställda för att ge bästa möjliga service till våra invånare, besökare och företagare. Vill du bli en av oss? ARBETSUPPGIFTER Yrket som biståndshandläggare innebär möten med olika människor och ställer krav på social förmåga, att vara lyhörd och intresserad av att skapa bra möten. För att lyckas med det behövs förmåga att skapa tydlighet och förtroende. Arbetet som biståndshandläggare innebär att utifrån en helhetsbedömning utreda, besluta och följa upp insatser enligt Socialtjänstlagen. Det innebär även ett nära samarbete med enhetschefer och omvårdnadspersonal samt vård- och omsorgsförvaltningens olika verksamheter såsom hälso- och sjukvård. Arbetet innefattar att både arbeta självständigt och i tvärprofessionella team. KVALIFIKATIONER För tjänsten vill vi att du har examen från socionomutbildning eller likvärdig utbildning. Du behöver ha goda kunskaper om aktuell lagstiftning samt att kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Du får gärna ha erfarenhet av att dokumentera i LifeCare och IBIC. Du bör vara stresstålig, flexibel i tanke och handling, bra på struktur och planering samt ha god arbetsförmåga. Erfarenhet av biståndshandläggning är meriterande. B-Körkort erfordras. ÖVRIGT Vi arbetar för en jämn köns- och åldersfördelning och för etnisk och kulturell mångfald i våra verksamheter. Vi är övertygade om att mångfald leder till utveckling. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Ronneby kommun samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande vill vi att du ansöker via den digitala länken. Intervjuer och rekrytering sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag. Skicka därför gärna in din ansökan så snart som möjligt. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Arbetsgivare
Ronneby kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.