Familjehemssekreterare rekryterar, utreder, stödjer och utbildar familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Att matcha en insats mot ett barns behov utgör en central roll i familjehemssekreterares arbete, likaså att rekrytera och utreda intresserade personer som vill bli familjehem.
I arbetsuppgifterna ingår även att utbilda familjehem, ibland på kvällstid och ibland även under helger, det senare dock mer sällan. Stöd till familjehemmen sker dagtid och är mycket viktig del i familjehemsenhetens arbete.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Familjehemssekreterare har oftast socionomexamen men kan även ha en annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig. Oavsett utbildning, måste familjehemssekreterare ha mycket goda kunskaper inom gällande lagstiftningar.
Tidigare erfarenhet av utredningsarbete med familjer och barn är alltid meriterande men kan också ställas som ett krav.
B-körkort krävs ofta för att kunna arbeta som familjehemssekreterare.
Bra grundläggande utbildning finns på gymnasiets Samhällsvetenskapsprogrammet eller Barn- och fritidsprogrammet.
Passande grundutbildning kan även finnas inom yrkeshögskolan.
Personliga egenskaper
Familjehemssekreterare ska ha god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, samt god samarbetsförmåga.
Länktips
- Föräldraföreningen för Dyslektiska Barn
- fub.se - intresseorganisation som arbetar för barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning
- kometprogrammet.se - verktyg för att minska bråk och konflikter hemma och i skolan
- forskning.se - Små barn med surfplattor lär sig inte vad de vuxna tror
- Inspektionen för vård och omsorg
- UMO.se - en webbplats för alla som är mellan 13 och 25 år
- Institutionen för Socialt arbete
- uppdragpsykiskhalsa.se - Vad är psykisk ohälsa?
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret