Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare rekryterar, utreder, stödjer och utbildar familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Att matcha en insats mot ett barns behov utgör en central roll i familjehemssekreterares arbete, likaså att rekrytera och utreda intresserade personer som vill bli familjehem.

I arbetsuppgifterna ingår även att utbilda familjehem, ibland på kvällstid och ibland även under helger, det senare dock mer sällan. Stöd till familjehemmen sker dagtid och är mycket viktig del i familjehemsenhetens arbete.

Utbildning

Familjehemssekreterare har oftast socionomexamen men kan även ha en annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig. Oavsett utbildning, måste familjehemssekreterare ha mycket goda kunskaper inom gällande lagstiftningar.

Tidigare erfarenhet av utredningsarbete med familjer och barn är alltid meriterande men kan också ställas som ett krav.

B-körkort krävs ofta för att kunna arbeta som familjehemssekreterare.

Bra grundläggande utbildning finns på gymnasiets Samhällsvetenskapsprogrammet eller Barn- och fritidsprogrammet.

Passande grundutbildning kan även finnas inom yrkeshögskolan.

Personliga egenskaper

Familjehemssekreterare ska ha god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, samt god samarbetsförmåga.

Visa mer
Visa mindre

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.