På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare rekryterar, utreder, stödjer och utbildar familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Att matcha en insats mot ett barns behov utgör en central roll i familjehemssekreterares arbete, likaså att rekrytera och utreda intresserade personer som vill bli familjehem.

I arbetsuppgifterna ingår även att utbilda familjehem, ibland på kvällstid och ibland även under helger, det senare dock mer sällan. Stöd till familjehemmen sker dagtid och är mycket viktig del i familjehemsenhetens arbete.

Utbildning

Familjehemssekreterare har oftast socionomexamen men kan även ha en annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig. Oavsett utbildning, måste familjehemssekreterare ha mycket goda kunskaper inom gällande lagstiftningar.

Tidigare erfarenhet av utredningsarbete med familjer och barn är alltid meriterande men kan också ställas som ett krav.

B-körkort krävs ofta för att kunna arbeta som familjehemssekreterare.

Bra grundläggande utbildning finns på gymnasiets Samhällsvetenskapsprogrammet eller Barn- och fritidsprogrammet.

Passande grundutbildning kan även finnas inom yrkeshögskolan.

Personliga egenskaper

Familjehemssekreterare ska ha god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, samt god samarbetsförmåga.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

12 Lediga jobb

Familjehemssekreterare

Arbetsgivare / Ort: Bergs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 27 September (1 dag kvar)
Publicerad: 2020-09-10
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Familjehemssekreterare

Om jobbet
Välkommen till Bergs kommun. Här hittar man både lugnet och äventyret. Att bo och leva i Berg är enkelt, tryggt och naturligt. Här finns storslagen och ren natur på nära håll, stark entreprenörsanda och ett aktivt kultur- och föreningsliv. Den sydsamiska kulturen, rennäringen och det sydsamiska språket är en viktig del av kommunens identitet. Människor är öppna och jordnära och bryr sig om varandra. Idag har kommunen nästan 1300 företag, och rankas högt i Sverige vad gäller såväl företagsamhet som nyföretagande. Fjällvärlden är attraktiv för många, tillsammans med närheten till både Storsjön och Östersund. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser. Vill du vara med på resan att bygga upp en familjehemsorganisation för placering av barn och ungdomar i Bergs kommun? Nu söker vi dig som vill arbeta som familjehemssekreterare hos oss. Arbetsuppgifter Avdelning Socialtjänst besår av två enheter: Myndighet och Verkställighet. Din organisatoriska tillhörighet kommer att vara inom Myndighet, vilket består av handläggare inom områdena barn och unga, familjerätt, vuxna, ekonomiskt bistånd, biståndshandläggning inom SoL och LSS samt en Mottagningsfunktion. Som familjehemssekreterare kommer du att rekrytera och utreda familjehem till de barn och ungdomar som är i behov av familjehemsplacering. Du kommer även ansvara för att familjehemmen får utbildning, stöd och handledning samt ersättningar och avtal. I tjänsten ingår även att genomföra uppföljningar och delar av överväganden. Vidare kommer du också att göra bedömningar av lämplighet och förmåga hos familjerna samt medverka i matchningen av familjehem för de barn som är aktuella för placering. Våra familjehem och jourhem kan finnas i hela landet, vilket innebär resor i tjänsten (ibland med övernattning). Du kommer även ingå i vår sociala beredskap som hanterar akuta ärenden efter kontorstid. I tjänsten ingår även rekrytering, utredning och matchning av kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Vi ser också att du aktivt bidrar i vårt gemensamma arbete med att förbättra rutiner och metoder, för att upprätthålla en familjehemsvård av god kvalitet. Kvalifikationer Socionomexamen är ett krav och vi ser gärna att du har arbetat med barn och ungdomsutredningar inom socialtjänsten eller som familjehemssekreterare. Du ska ha god kännedom om gällande lagstiftning SoL och LVU. Det är även meriterande om du har utbildning i BBIC och signs of safety. Mycket goda kunskaper i det svenska språket, såväl i tal som skrift, är ett krav. Likaså körkort för personbil (B-körkort). Bergs kommun är en samisk förvaltningskommun och vi ser det därför som meriterande om du har kunskap i sydsamiskt språk och kultur. Personliga egenskaper För att du ska kunna arbeta med världens roligaste, och ibland även komplexa arbete, krävs att du har en personlig mognad samt en positiv grundsyn. Du kan kombinera kompetens och förståelse för andra människor med glimten i ögat och kunna se ljuset i tunneln. Vi ser att du som person har följande förmågor: Du tar initiativ och ser möjligheter, samt har en god kommunikativ förmåga. Du har även ett öppet och förtroendeskapande förhållningssätt, är trygg i din yrkesroll och har god samarbetsförmåga. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, utifrån dessa egenskaper. Vi erbjuder Vi erbjuder ingående introduktion, nära kollegialt stöd, veckovisa avstämningsmöten med din närmaste chef samt extern handledning en gång i månaden. Möjlighet till semesterväxling finns,kompetensutveckling i tjänsten samt viss distansarbete. Vi har även en förmånsportal med en rad olika erbjudanden.   Varmt välkommen till oss på Socialtjänsten i Berg! Kontaktinformation Jessica Granqvist, Avdelningschef Socialtjänst Myndighetsutövning, (+46) 0687-163 16, [email protected] Fackliga kontaktpersoner, Kommunväxeln, (+46) 0687-161 00 Arbetsplats ÄNGESVÄGEN 2 -4 84531 Svenstavik
Arbetsgivare
Bergs kommun
Hemsida: http://www.berg.se
Ansökan
Ansök senast 27 September (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Familjehemssekreterare till enheten för barn och unga

Arbetsgivare / Ort: Oxelösunds kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 - 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 1 October (5 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Familjehemssekreterare

Om jobbet
I skärgårdsstaden Oxelösund får du nära till boende, arbete, kommunikation, service, natur och hav. Kommunen som ligger strategiskt i östra Sörmland, har 12 000 invånare och ett rikt kultur- och föreningsliv. Dryga timmen upp till Stockholm och strax under timmen ner till Norrköping, det är inte heller långt till regionens flygplats, E4:an och järnvägen. Oxelösunds kommun är en liten kommun som vill mycket. Vi är nyfikna och vågar hitta på nya lösningar, tänka stora tankar och komma med spännande idéer. För att lyckas jobbar vi nära varandra. Vi samarbetar och jobbar mot ett gemensamt mål; att ge alla som bor här de bästa förutsättningarna för ett gott liv. Att vi har nära till varandra märks bland annat genom att vi hjälps åt och tar vara på varandras styrkor. Att förvaltningar och verksamheter är nära gör också att det aldrig är långt mellan medarbetare och chef. Vilket i sin tur leder till att vi har korta beslutsvägar och får mycket gjort. ARBETSUPPGIFTER Oxelösunds kommun befinner sig i ett dynamiskt skede. Kommunen satsar för att utveckla arbetet med att i kommunen ge barn och unga en trygg och säker uppväxt. Vi eftersträvar mångfald och ser gärna sökande med olika etnisk bakgrund, kön och ålder. Vi erbjuder en trevlig arbetsplats med gott kamratskap. Dina arbetsuppgifter blir att arbeta med familjehem på enheten barn/unga som familjehems sekreterare. Du leder arbetet med att utreda familjehem vid placeringar. Följer upp och handleda och utbilda familjehemmen att klara sitt uppdrag. Rekryterar nya egna familjehem. Du utreder även kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Du är med och utvecklar samverkan mellan kommuner. Du är bra på att samarbeta med andra runt den unge såsom föräldrar, familjehem och andra samarbetspartners. Du arbetar flexibelt och möter familjen och matchar placeringar. • Nära samverkan med socialsekreterare och öppenvård. • Stärka skyddsfaktorer hos/kring barnet ungdomen • Samtalsstöd med familjehem • Genomföra medlingsuppdrag Du kommer att ha ett nära samarbete med de sex socialsekreterarna som finns på enheten. Vår målgrupp är att arbeta med personer från 0-18 år. KVALIFIKATIONER Kvalifikationer Socionomexamen gärna med inriktning barn, ungdom och familj eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Erfarenhet av att utreda familjehem är meriterande. B-körkort krävs. Du bör vara lyhörd, ha lätt att samarbeta och trivas med att arbeta med flera arbetsuppgifter parallellt. Vara driven och ta ansvar. Kunna resa i arbetet. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt kunna samarbeta med olika aktörer. Personliga egenskaper värderas. ÖVRIGT Rekrytering sker löpande under annonsering. Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av redan anställd personal eller att förutsättningarna för rekryteringen ändras. Då Oxelösunds kommun ingår i finskt förvaltningsområde ser vi gärna sökande med kunskaper i finska. Andra språkkunskaper utöver svenska och engelska ses också som positivt. Oxelösunds kommun gör inför varje rekrytering ett aktivt val av annonsplats och eventuellt rekryteringsstöd. Vi kontaktar själva de vi väljer att annonsera hos. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om köp av annonsplats eller rekryteringsstöd.
Arbetsgivare
Oxelösunds kommun
Ansökan
Ansök senast 1 October (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Familjehemssekreterare

Arbetsgivare / Ort: Trollhättans kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 4 October (8 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Vi är stolta över Trollhättans Stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre. Beskrivning Vi söker dig som vill bli en av oss och arbeta med att rekrytera, utreda och handleda familjehem. En av våra familjehemssekreterare ska få barn och därför finns det ett längre vikariat, med goda chanser till tillsvidareanställning, för dig att fylla. Familjehemsenheten inom Arbetsmarknads- och socialnämnden i Trollhättans Stad består av totalt 22 medarbetare. Utöver två teamledare, motsvarande förste socialsekreterare, så består enheten av 9 familjehemssekreterare, 10 barnsekreterare/socialsekreterare och en assistent. Enheten försöker i största mån arbeta efter Trollhättans stads vision ”Stolt och innovativ med plats för framtiden” samt enhetens egna vision "Förändra verkligheten". Inom ramen för detta så har det under de senaste åren satsats intensivt på att bland annat utveckla rekryteringsarbetet gällande familjehem. I samarbete med en reklambyrå har flera kampanjer lanserats i sociala medier, kika gärna in på vår facebooksida Familjehem Trollhättans Stad eller www.forandraverkligheten.nu/trollhattan. Vi använder oss av BRA-fam, Ett hem att växa i, Nya Kälvesten, SkolFam, umgängesstöd, Familjehemsvinjetter, flera egna handledningsgrupper, ett flertal egna jourhem (f n nio stycken) med mera. Hos oss får du introduktion, goda möjligheter till fortbildning, metodhandledning och en arbetsgrupp med stor erfarenhet och mycket glädje. Vi erbjuder också allt det som verksamhetsområdet Familjestöd kan erbjuda i form av en välorganiserad barn- och ungdomsvård med omfattande resurser såsom Barnahus, välförsörjd öppenvård mm. Vi erbjuder en professionell och inkluderande familjehemsvård och vårt löfte är att alltid göra vårt bästa för våra placerade barn och för våra familjehem. Arbetsuppgifter Som familjehemssekreterare ansvarar du för att rekrytera, utreda, stötta och handleda familjehem men också kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Du arbetar tätt tillsammans med socialsekreterarna och driver ärendena framåt. I tjänsten ingår också att tillsammans med övriga familjehemssekreterare utbilda familjehem och hålla i träffar för intresserade familjer. Inom enheten finns flera nischade arbetsgrupper där du kommer att ingå i en eller flera; rekryteringsgrupp, trivselgrupp, biologbarnsgrupp, sociala mediergrupp, Skolfams styrgrupp mm. Kvalifikationer Du ska vara socionom eller socialpedagog. Det är meriterande med erfarenhet från den sociala barn- och ungdomsvården och familjehemsverksamhet. Det är också meriterande med erfarenhet av att arbeta med råd och stöd till familjer liksom vidareutbildning inom familjeterapi och/eller handledning av familjehem. Enheten består av mer än 20 positiva, drivna, engagerade, kunniga och lösningsfokuserade personer. Vi kommer att lägga stor vikt vid att du passar in i den befintliga gruppen. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons! Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag har vi passerat 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Trollhättans Stad tillämpar rökfri arbetstid.
Arbetsgivare
Trollhättans kommun
Ansökan
Ansök senast 4 October (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Familjehemssekreterare

Arbetsgivare / Ort: Hedemora kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 4 October (8 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-11
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Familjehemssekreterare

Om jobbet
Hedemora – Dalarnas äldsta stad – är en ekokommun i södra Dalarna med 15 300 innevånare. Förutom en levande landsbygd finns i Hedemora modern industri med gamla anor. Här erbjuds stora möjligheter till ett rikt friluftsliv, närhet till högskola och goda förbindelser med bl a Stockholmsregionen. Hedemora kommuns vision är att skapa en bygd med framtidstro, där människor och näringsliv utvecklas. Hedemora kommun är kommunens största arbetsgivare med över 1400 medarbetare inom ett hundratal olika spännande yrken. Kommunens övergripande strategiska mål är att skapa möjligheter för en god livskvalitet och god omsorg, få människor att välja Hedemora kommun som bostadsort. God livskvalitet innebär bland annat att Hedemora kommun är en ekokommun med goda boendemiljöer, att vi utvecklar kultur- och naturmiljöer, erbjuder bra förskolor och grundskolor, en gymnasieskola med utbildning av högsta kvalitet, samt utvecklar en positiv och stimulerande miljö för näringslivet. ARBETSUPPGIFTER Nu förstärker vi familjehemsvården i Hedemora! Vill du vara med och bygga upp vår familjehemsvård? Barn- och ungdomsenheten i Hedemora är i startgroparna för nya arbetssätt och en total genomlysning av mål och resultat. Vi arbetar just nu hårt för att utveckla enheten och behöver din hjälp med att ytterligare stärka upp familjehemsvården. Barn- och ungdomsenhetens myndighetskontor består av socialsekreterare, familjerättssekreterare, familjehemssekreterare, två 1:e socialsekreterare samt en enhetschef. Under en tid har barn och ungdomsenheten arbetat under stor press. Nu vänder vi den trenden, bland annat genom att anställa fler socialsekreterare samt se över löneläget. Planeringen framåt är att skapa en god arbetsmiljö och en hanterbar arbetsbelastning där kvalitet och tydligt barnfokus har en given plats. Det skall finnas plats för reflektion, flexibilitet och kompetensutveckling. Vi erbjuder bland annat flextidsavtal, friskvårdstimme, extern handledning, semesterväxling samt tillgång till gym och bad i Vasahallen till ett reducerat pris. Arbetsuppgifter: För att bedriva en kvalitativ familjehemsvård är vi nu i behov av en familjehemssekreterare som brinner för familjehemsfrågor och som har ett driv, att tillsammans med oss, bygga upp och utveckla familjehemsvården i kommunen. Som familjehemssekreterare är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att utreda, rekrytera samt utbilda nya jour- och familjehem. En annan viktig arbetsuppgift är att handleda och stötta jour- och familjehemmen. Tillsammans med oss har du möjlighet att göra skillnad för dem vi är till för. För att bredda och möjliggöra vår professionella utveckling arbetar vi kontinuerligt med metodutvecklingar och utbildningar. Vi har extern handledning och ett gott administrativt stöd. KVALIFIKATIONER Socionom eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Som familjehemssekreterare samarbetar du med många aktörer förutom familjehemmen vilket innebär att du behöver vara trygg i din yrkesroll och kunna arbeta både självständigt och i samarbete med andra. Du behöver ha god förmåga att strukturera, planera och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du är professionell och flexibel i ditt arbete. Arbetsuppgifterna förutsätter god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vidare är det meriterande om du är väl förtrogen med lagstiftning och regelverk inom den sociala barnavården och tidigare har arbetat inom kommunal socialtjänst. Det är även meriterande om du har arbetat i verksamhetssystemet ProCapita. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Sökande som erbjuds anställning är skyldig att lämna registerutdrag ur belastningsregister. Krav: - Socionomexamen eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. - B-Körkort ÖVRIGT Som medarbetare inom Hedemora kommun är det viktigt att du delar den gemensamma värdegrunden KRAM som står för Kundfokus, Respekt, Ansvar och Mod. Vi eftersträvar mångfald på vår arbetsplats. Vi har gjort vårt mediaval och undanber oss all kontakt från annonsförsäljare samt rekryteringsbolag. VÄLKOMMEN med Din ansökan via offentliga jobb.
Arbetsgivare
Hedemora kommun
Hemsida: http://www.hedemora.se
Ansökan
Ansök senast 4 October (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Familjehemssekreterare

Arbetsgivare / Ort: Högsby kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 4 October (8 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Familjehemssekreterare

Om jobbet
Högsby kommun Tillsammans med våra invånare, företagare, föreningar, församlingar och alla som vill kommunen väl arbetar vi aktivt med att göra kommunen ännu bättre inom alla områden. Genom att tackla utmaningar gemensamt med kringliggande kommuner har Högsby kommun skapat hållbara lösningar för framtiden. Med 5 800 invånare är samverkan med andra kommuner en viktig strategisk faktor. Flera verksamheter bedrivs i samverkan med andra kommuner och ytterligare samverkansområden förväntas inledas för att skapa robusthet och effektivitet. Verksamhetsutveckling med stöd av IT, kompetensförsörjning, demografisk utveckling och effektivisering av ekonomiska resurser är andra viktiga strategiska frågor för kommunen för att klara framtida utmaningar. Kommunen har inlett ett arbete med tillitsbaserad styrning. Vill du vara med och utveckla den lilla kommunens förmåga att erbjuda kommunal service och välfärd till sina invånare? Med den lilla kommunens möjligheter till flexibilitet, korta beslutsvägar och nära kontakter får du här en gedigen plattform för framtiden. Din egen förmåga, talang och kapacitet definierar gränserna. Vi är en arbetsplats som förutom vårt medborgaransvar, prioriterar kvalité och trivsel där alla blir sedda och har möjlighet att bidra. Vi söker en kollega till barn- och familjeenheten. Vill du vara med och göra skillnad? ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som vill vara med och driva frågor och utveckla vårt arbete för barn och unga, deras föräldrar samt våra uppdragstagare. I dagsläget arbetar samtliga handläggare inom barn- och familjeenheten med rekrytering och utredning av familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner samt håller kontakten, stödjer och följer upp uppdragstagarna i pågående uppdrag. Handläggarna arbetar också med urval av HVB-hem då detta är aktuellt i ärenden. Vissa familjehemsplaceringar sker via konsulentstödda organisationer. Tjänsten som familjehemssekreterare är nyinrättad och syftet är att koncentrera handläggarnas arbete inom placeringsområdet till denna tjänst. Barnhandläggningen blir på så vis mer renodlad. Arbetet kommer vara omväxlande och utvecklande och innebär mycket samverkan både internt och externt. Våra familjehem är spridda över landet och resor ingår i tjänsten. Eftersom individ- och familjeomsorgen i Högsby är en förhållandevis liten organisation är det korta beslutsvägar och du kommer snabbt att bli en av nyckelspelarna i vårt lag och ha stora möjligheter till inflytande. En god arbetsmiljö är viktig för oss och vi tillämpar rökfri arbetstid. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Viva. Vi erbjuder dig: Kontinuerlig kompetensutveckling Semesterväxling Friskvård till förmånligt pris Flextid Möjligheter till distansarbete Kontinuerlig handledning i arbetsgruppen av extern handledare Möjlighet till enskilt stöd vid behov från företagshälsovården Kommunen har ett ledarutvecklingsprogram som går varje år och som du som medarbetare har möjlighet att söka till. Regelbundna trivselaktiviteter i personalgruppen. KVALIFIKATIONER Svensk socionomexamen eller annan relevant högskoleexamen om minst 180 högskolepoäng som gett tillräckliga kunskaper för att du ska kunna utföra dina arbetsuppgifter med god kvalitet och på ett rättssäkert sätt samt kurser i samtliga av dessa ämnen: socialrätt, förvaltningsrätt, psykologi och socialt arbete. I socialt arbete ska svårighetsgraden även ha höjts stegvis. Kunskaper och erfarenheter från den sociala barn- och ungdomsvårdens myndighetsutövning och erfarenhet av handläggning av familjehems- och institutionsplacerade barn och unga. Kunskap och erfarenhet av resursutredningar; familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. God kännedom om familjehemsutbildningen Ett hem att växa i. Är du utbildad utbildare är detta en merit. I länet finns en samverkan avseende utbildning av familjehem. Relevanta påbyggnadsutbildningar är meriterande. B-körkort För att komma i fråga för anställning krävs godkänt utdrag från polisens misstanke- samt belastningsregister. Arbetet kräver god förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift. Du behöver kunna ta stort ansvar för ditt arbetsområde, vara strukturerad, kunna prioritera och ha god förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp. Då arbetsuppgifterna ibland är av akut karaktär behöver du vara flexibel, kreativ och gilla att lösa problem. Stort vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Högsby kommun samarbetar med rekryteringsverktyget OffentlígaJobb. Vi ber dig därför att söka tjänsten via "sök jobbet här"-funktionen på denna sida, då urvalet sker i en databas där kompetens, utbildning, arbetslivserfarenhet och andra kvalifikationer bedöms utifrån ditt ansökningsformulär. När vi mottagit din ansökan får du en bekräftelse via mail. Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp i samband med denna annons.
Arbetsgivare
Högsby kommun
Ansökan
Ansök senast 4 October (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Beteendevetare/socionom med steg 1

Arbetsgivare / Ort: Vitae Omsorg AB / Kristianstad
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 5 October (9 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Familjehemssekreterare

Om jobbet

Vitae omsorg är en vårdkedja som består av konsulentstödd familjehemsvård, kvalificerad öppenvård, behandlingsfamiljer, psykologverksamhet samt utrednings- och behandlingshem för familjer.

Eftersom vi har ingått i en större upphandling med några av våra kunder, behöver vi nu ytterligare en kollega för att säkerställa att barnet får vård av högsta kvalité.

En placering utanför det egna hemmet är ett stort ingrepp i det enskilda barnets eller den unges liv och får också stora konsekvenser för den övriga familjen. Det är ett betydande ansvar som samhället därmed tar på sig i rollen som ställföreträdande förälder. Vården i familjehem ska vara trygg och säker. Den ska också svara mot barnets eller den unges specifika behov av stöd och hjälp.

Vi söker nu en behandlande familjehemskonsulent till vår verksamhet KASAM familjehemsvård med inriktning på handledning och behandling till region Skåne. Vår teoretiska bas utgår från system- och anknytningsteori och det salutogena perspektivet (Antonovskys KASAM) präglar vårt arbete.

Som familjehemskonsulent på KASAM familjehemsvård är ditt överordnade uppdrag att se till att barnet får den vård det är i behov av genom att handleda och vägleda det placerade barnets familjehem. Du ingår i ett viktigt nätverk kring barnet tillsammans med KASAMS skolsamordnare (som ansvarar för barnets förskole- och skolgång), KASAMS barn- och traumaterapeut, KASAMS familjehemssamordnare, barnets biologiska familj och barnhandläggare. I nätverket kan även en ungdomscoach från KASAM behövas efter uppdrag av socialtjänsten enligt vårt tillstånd att bedriva öppenvård kopplat till familjehemsvård (MI, KBT, Re-pulse).

KASAMS familjehemssamordnares ansvar är att se till att alla aktörer kring barnet samarbetar och att barnets vårdbehov blir tillgodosett. Samordnaren ansvarar även för att följa upp vården utifrån verksamhetens kvalitetsledningssystem.

I några ärenden ingår en BUP-kontakt, även om vi främst använder oss av vår psykologverksamhet enligt HSL med en psykolog på konsultbasis.

Dina främsta arbetsuppgifter blir att ansvara för att familjehemmet följer sitt uppdrag och att barnet får en säker vård. Du upprättar en genomförandeplan tillsammans med familjehemmet utifrån barnets vårdplan. Familjehemmet har därefter ett uppdrag att göra barnet delaktigt i sin familjehemsvård. Genomförandeplanen skall innefatta delmål och tillvägagångsätt för att uppnå de uppsatta målen. Du ansvarar för att samordna resurser så att familjehemmet får den kompetensutvecklingen de är i behov av för att kunna tillgodose barnets behov. Detta kan bland annat innefatta att boka utbildningar till familjehemmet, upprätta belöningssystem till barnet tillsammans med familjehemmet och stötta familjehemmet i samarbetet med barnets biologiska familj.

Alla familjehem får extern grupphandledning med utbildad ABC- och familjeterapeut. Utöver detta behöver familjehemmet kontinuerligt enskild stöd- och vägledning.

En viktigt aspekt i arbetet är att handleda familjehemmet i de olika handlingsplaner verksamheten har upprättat utifrån rådande lagstiftning, exempelvis Lex Sarah.

Utifrån en behovsanalys har ledningen tagit fram en kravprofil på färdigheter, erfarenhet och kompetens som vi har bedömt att de placerade barnen i verksamheten är i behov av.


Kravprofil

  • Minst fem års yrkeserfarenhet från arbete med barn/unga, gärna inom behandling.
  • God kunskap kring rådande lagstiftning inom SoL och LVU
  • God dokumentations- och teknikvana för att säkerställa vården utifrån vårt kvalitetsledningssytem.
  • God kunskap om barns utveckling och behov
  • God kunskap i anknytningsteori
  • Goda copingstrategier

Du är:

  • Innovativ
  • Självgående (självledarskap)
  • Flexibel
  • Optimistisk
  • Lyhörd
  • Lösningsfokuserad


Meriterande om du har handledarutbildning och/eller steg 1 i familjeterapi. Har du dessutom även yrkeserfarenhet från privat sektor, är även detta meriterande.

Vi erbjuder dig ett stimulerande och utvecklande arbete där du får arbete med placerade barnet i fokus.

Alla våra anställda utvecklas och utbildas genom interna och externa satsningar, allt för att skapa bättre förutsättningar för en god och kvalitativ familjehemsvård.

Vår kompetensutvecklingsplan för år 2020/2021 består av steg 1 i familjeterapi, anknytningsteori och Rädda barnens utbildning i TMO.

Tjänsten innefattar fysiska kundmöten och en del resor ingår inom arbetet, ca 1-2 gånger i veckan. Du kommer få en tjänstebil. Stöd/vägledning med familjehem sker på teams veckovis.

Utöver detta utför du regelbundna hembesök för att säkerställa vården.

Eftersom vi är en digitaliserad verksamhet sker många av våra interna möten via teams/länk.

Du är välkommen att maila VD, Angelica Kandalina vid frågor om tjänsten.

Intervjuer och urval sker löpande under ansökningsperioden.

Märk ansökan med "innovativ familjehemskonsulent".

Med din ansökan vill vi ha ditt CV och ett kort personligt brev på en halv A4, där du beskriver hur din kompetens matchar vår kravprofil.

Arbetsgivare
Vitae Omsorg AB
Stridsvagnsvägen 14
29139 Kristianstad
Hemsida: www.kasamfamilj.se
Ansökan
Ansök senast 5 October (9 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Familjehemssekreterare vikariat

Arbetsgivare / Ort: Norrtälje kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 October (11 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Norrtälje kommun växer snabbare än någonsin. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs för att skapa en hållbar framtid för alla invånare. Sök till oss om du vill vara med och påverka! Om tjänsten Den här tjänsten vänder sig till dig som vill arbeta med socialt arbete. På riktigt. I Norrtälje kommun vill vi att du som arbetar inom socialtjänsten ska kunna fokusera till fullo på de människor som är i behov av vårt stöd. Här ska vår värdegrund, - Invånaren först, Allas lika värde, Höga förväntningar - vara grunden vi står på för att tillsammans göra skillnad för våra familjer, barn och ungdomar. Målen formulerar vi tillsammans, för det är så vi vill bedriva socialt arbete! Vi håller i dagsläget på med en organisationsöversyn av socialtjänsten, vilket innebär att vi söker en vikarie till uppdragsenheten. Arbetsbeskrivning Du kommer att ingå i ett team med erfarna familjehemssekreterare som alltid har barnets bästa i fokus. Enheten arbetar med att rekrytera och utreda nya uppdragstagare till socialtjänsten såsom jour- och familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Du kommer även att arbeta med handledning och ekonomisk uppföljning av våra uppdragstagare. Du kommer även att skriva jour- och familjehemsutredningar gällande förslag till beslut till vår socialnämnd. Du kommer att samarbeta med socialsekreterare i flera olika enheter på barn och ungdomsavdelningen som handlägger barn och ungdomar. Våra familjehem och jourhem kan finnas över hela landet vilket innebär resor, ibland med övernattning, som för det mesta är planerade i förväg. Därför är körkort ett krav. Vi har även jourbemanning vilken stödjer vår mottagning och utredningsenhet vid akuta jourplaceringar. Kvalifikationer Socionomexamen eller likvärdig högskoleutbildning är ett krav. Det är meriterande om du har arbetat med barn och ungdomsutredningar inom socialtjänsten eller som familjehemssekreterare. Det är även meriterande om du har Utbildning i BBIC och signs of safety. För att du ska kunna arbeta med världens roligaste, men ibland även väldigt svåra arbete krävs att du har en personlig mognad samt en positiv grundsyn. Du kan kombinera kompetens och förståelse för andra människor med glimten i ögat och kunna se ljuset i tunneln. Vi uppskattar om du som person har följande förmågor: - Du tar initiativ och ser möjligheter - Du uttrycker dig väl i tal och skrift - Talar du flera språk och har erfarenhet från flera kulturer är det ett plus - Du tycker, precis som vi, att detta arbete är värt att ta sig till en kall vintermorgon trots att snöflingorna yr omkring dig och sommarljuset verkar långt borta. Om arbetsplatsen I Norrtälje kommun har vi höga förväntningar på våra medarbetare och det är viktigt att både medarbetare och organisationen ständigt utvecklas. Inom socialkontoret har vi en del förändringsarbeten på gång så som: - organisationsöversyn av hela socialkontoret - Implemetering av Signs of Safety - Införande av nätverkesarbete. Idag erbjuder vi för våra anställda: - möjlighet till distansarbete - närhet till chefen - systematiskt kvalitétsarbete som du och dina kollegor deltar i - helt digitaliserat kvalitetsledningssystem - adminstrativt stöd - friskvårdsbidrag - 35 timmars arbetsvecka i projektform.  Tillträde snarast. Tjänsten är tidsbegränsad till sex månader från tillträdesdatum. Intervjuer sker löpande under annonseringstiden Om Norrtälje kommun Norrtälje är en trygg kommun med drygt 60 000 invånare som lever i en unik blandning av skärgård, levande landsbygd och småstadsliv. Närheten till Stockholm, Uppsala, Arlanda och Kapellskär gör att resten av världen alltid finns inom räckhåll. 2 500 personer har Norrtälje kommun som arbetsgivare där vi tillsammans arbetar efter tre värderingar; invånaren först, allas lika värde och höga förväntningar. Just nu NPF-säkrar vi våra skolor och förskolor och utvecklar hållbara stadsdelar. Norrtälje kommun är en rökfri kommun. • Dyk in på vår webbplats och läs mer om vår vision Global livsstil – lokalt liv. Där kan du också se våra förmåner och bekanta dig med vårt innovativa, Lean-inspirerade Högre höjder. • Norrtälje kommun är ett finskt förvaltningsområde och vi ser positivt på om du är finsktalande eller om du kan något minoritetsspråk eller annat språk. • Ansökningshandlingar till denna tjänst är att betrakta som offentliga handlingar som vi kan komma att lämna ut på begäran. • Vi har valt våra samarbetspartners i denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra försäljare av rekryteringstjänster.
Arbetsgivare
Norrtälje kommun
Hemsida: https://www.norrtalje.se/
Ansökan
Ansök senast 7 October (11 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Familjehemssekreterare

Arbetsgivare / Ort: REGION GOTLAND
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 - 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 8 October (12 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Familjehemssekreterare

Om jobbet
Som en del av Region Gotland ansvarar socialförvaltningen för socialtjänst, äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning på hela Gotland. Våra cirka 1900 medarbetare är med och skapar en effektiv verksamhet som har kunden i centrum. På familjehemsteamet finns ett kompetent och härligt gäng familjehemssekreterare som arbetar med att ge stöd åt de familjehem som har placerade barn. Tillsammans med barnens socialsekreterare ser de till att barnen får det stöd de behöver. Både familjehemssekreterarna och socialsekreterarna har varsin arbetsledare som ansvarar för den dagliga arbetsledningen. Vi har också en socialassistent som avlastar oss de arbetsuppgifter som kan utföras av annan, så att så mycket tid som möjligt frigörs till vårt huvuduppdrag; det sociala arbetet. Just nu är vi i behov av en extra familjehemssekreterare som kan komma in och hjälpa oss under en period på sex månader. Är det du? Vi erbjuder extern handledning, arbetstid 38,75 h/v, flextid samt friskvårdstimme. ARBETSUPPGIFTER Som familjehemssekreterare ansvarar du för se till att familjehemmen utför sitt uppdrag med de placerade barnen på bästa sätt. I ditt uppdrag ingår att: - Handlägga ekonomiska avtal och ersättningar - Ge handledning, vägledning, råd och stöd till familjehemmen - Samarbeta med vårdansvarig socialsekreterare - Dokumentera och följa upp beslutade insatser KVALIFIKATIONER Vi ser att du har en socionomexamen, eller annan jämförbar högskoleutbildning, samt erfarenhet från utredningsarbete med barn och unga. Har du tidigare erfarenhet som familjehemssekreterare är särskilt meriterande. Du har god kännedom om gällande lagstiftning och riktlinjer inom området. Du bör ha förmåga att sätta barnet i centrum och har god kunskap om barnkonventionen och barns rättigheter. Du är trygg i din yrkesroll, har lätt att ta ansvar och att uttrycka dig i skrift. Du har god samarbetsförmåga och har en ödmjuk inställning till dem vi möter. ÖVRIGT Inom Region Gotland strävar vi efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön. Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på https://gotland.com/flytta-hit/ På Instagram kan du via @viarregiongotland följa våra medarbetare i sina dagliga arbeten.
Arbetsgivare
REGION GOTLAND
Ansökan
Ansök senast 8 October (12 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Familjehemskonsulent i Skåne

Arbetsgivare / Ort: Cirkeln Stöd och Behandling AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 15 October (19 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Familjehemssekreterare

Färdigheter
Krav
  • Socionomexamen

Om jobbet

Dina arbetsuppgifter

Som familjehemskonsulent kommer dina arbetsuppgifter att bestå av dels rekrytering och utredning av nya familjehem men även matchning, placering och uppföljning av insatser. Som familjehemskonsulent kommer du även att tillsammans med dina kollegor att handleda och utbilda jour- och familjehemmen inför och under pågående uppdrag. Vi söker dig som är flexibel, ansvarsfull och har förmåga att planera och organisera ditt arbete utefter verksamheten och dess behov. Du ska vara engagerad, nyfiken och självständig. Målgruppen är barn och ungdomar 0-20 år.


Personliga egenskaper

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och förmåga. Du är duktig på att samarbeta och bidrar till en god lagkänsla. Du tycker om att kommunicera och bygga sociala nätverk. Du är engagerad, vågar ta initiativ och vill utveckla familjehemsvården. Det är viktigt att du har förmåga att utveckla, planera och självständigt lägga upp ditt arbete med stöd av personalansvarig därför söker vi dig som har erfarenhet av arbete inom jour- och familjehemsvård utifrån att du vet vad det innebär att rekrytera, utreda och handleda familjehem.


Utbildning, erfarenhet och meriter

Vi söker dig som har minst 3 års erfarenhet av familjehemsvård i privat eller offentlig sektor.Du ska ha socionomexamen eller likvärdig akademisk utbildning. Körkort B är ett krav, liksom goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift.


Villkor

-Tjänsten är på heltid

-Sista ansökningsdatum: 15 oktober

-Tillträde: Efter överenskommelse

-Lön och övriga villkor: Enligt överenskommelse

Arbetsgivare
Cirkeln Stöd och Behandling AB
Ansökan
Ansök senast 15 October (19 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Familjehemskonsulent

Arbetsgivare / Ort: Humana AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 18 October (22 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Familjehemssekreterare

Om jobbet
Vill du jobba på ett företag där du varje dag bidrar till att ge andra människor ett bra liv och där du erbjuds spännande utvecklingsmöjligheter? Välkommen till Humana. Inom familjehem och öppenvård erbjuder vi jourhem, konsulentstödda familjehem, behandlingsfamiljer och öppenvård. Vi har regionala kontor för att komma nära våra hem som finns i hela Sverige. Att genomgående hålla en god kvalitet är viktigt för oss. Vi strävar alltid efter att säkerställa att insatsen vård och behandling utgår från tydliga mål, och väljer metoder som vilar på evidens och beprövad erfarenhet. Som stöd i arbetet har Humana tagit fram en unik manual, TryggFam, som är till hjälp i alla moment i familjehemsvården.  Vi söker nu En familjehemskonsulent till vår familjehemsenhet i Göteborg Vi söker dig: - som med engagemang och värme vill handleda familjehem att ta emot barn med behov av ett tryggt hem. och . - som i nära samarbete med kollegor självklart är med och utvecklar arbetssätt och arbetsmetoder för att göra jobbet så kul och meningsfullt som möjligt. Viktigt är att kunna upprätta och hålla kontakt med kunder samt kontinuerligt rapportera vården skriftligt till kund. Då uppdraget kan komma att innebära många resor är det ett krav att du har körkort och också bra om du tycker om att köra bil. Vi erbjuder: - Ett öppet arbetsklimat där våra värdeord glädje, engagemang och ansvar är ledord - Tillgång till handledning - Möjlighet till interna och externa utbildningar - Ett utvecklande och lärande arbete på en trevlig arbetsplats  Kvalifikationskrav: Du är socionom och innehar minst 3 års erfarenhet från arbete i kommunal socialtjänst med myndighetsutövning samt med erfarenhet från familjehemsvård. Det är meriterande om du är utbildad i att utreda, utbilda och handleda familjehem samt har erfarenhet ifrån en behandlande position. Vi vill att du ska ha god kännedom om BBIC samt har ett brinnande intresse för att arbeta i ett kreativt sammanhang med fokus på hög service och god kvalitet. Personliga egenskaper/ Kompetens: Som person måste du tycka om och ha lätt för att arbeta i team. Du är trevlig, stöttande och bidrar till en god stämning i arbetsgruppen. Arbetet ställer krav på flexibilitet, ansvarstagande och uthållighet. Du behöver ha förmåga och erfarenhet av att hantera stressfulla situationer och ha lätt för att kommunicera på olika sätt med dem vi möter. Vi har förtroendearbetstid vilket innebär att vi har frihet att planera vår tid samtidigt som det förväntas av oss att lägga viss arbetstid på kvällar och helger utifrån verksamhetens bästa. Beredskapstjänstgöring ingår. För mer info om Humanas verksamhet se www.humana.se,  B‐körkort fordras Varaktighet/Arbetstid Heltid, tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse. Tjänsten inleds med sex månaders provanställning. Du är välkommen med din ansökan (CV och personligt brev) snarast då urval kommer att ske löpande. Sista ansökningsdag 2020-10-18, märk ansökan med ”Familjehemskonsulent-Göteborg”. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos oss samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via systemet. För anställning hos oss, krävs utdrag ur belastnings- och misstankeregistret. Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har 16 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland som utför omsorgstjänster till över 8 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. Läs mer på www.humana.se Kontaktperson Jennica Johansson Setterborg Enhetschef 0722-08 01 19 [email protected]
Arbetsgivare
Humana AB
Ansökan
Ansök senast 18 October (22 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Familjehemskonsulent

Arbetsgivare / Ort: Jobbpunkten AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 23 October (27 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Familjehemssekreterare

Färdigheter
Meriterande
  • Socionomexamen

Om jobbet

För kunds räkning söker Jobbpunkten nu en familjehemskonsulent.


Tjänsten ställer höga krav på flexibilitet då det innebär en del resor i arbetet. Vi söker dig som är färdigutbildad socionom, beteendevetare, socialpedagog eller dig som har en liknande utbildning som bedöms likvärdig.


Dina arbetsuppgifter:


Rekrytering och utredning av jour- och familjehem utifrån de standardiserade och evidensbaserade utredningsmetoderna Nya Kälvesten och BRA-fam. Som familjehemskonsulent kommer dina arbetsuppgifter att bestå av dels rekrytering och utredning av nya familjehem men även matchning, placering och uppföljning av insatser. Som familjehemskonsulent kommer du även att tillsammans med dina kollegor att handleda och utbilda jour- och familjehemmen inför och under pågående uppdrag.


Om Dig:


Vi söker dig som är flexibel, ansvarsfull och har förmåga att planera och organisera ditt arbete utefter verksamheten och dess behov. Du ska vara engagerad, nyfiken och självständig. Som familjehemskonsulent behöver du kunna svenska väl i tal och skrift då det förekommer dokumentation i arbetet. Företaget utbildar och bekostar eventuella utbildningar som behövs.


Det är viktigt att du har förmåga att utveckla, planera och självständigt lägga upp ditt arbete med stöd av personalansvarig därför söker vi dig som har erfarenhet av arbete inom jour- och familjehemsvård utifrån att du vet vad det innebär att rekrytera, utreda och handleda familjehem.




Arbetsgivare
Jobbpunkten AB
Ansökan
Ansök senast 23 October (27 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Familjehemskonsulent Växjö

Arbetsgivare / Ort: Humana AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 23 October (27 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Familjehemssekreterare

Om jobbet
Nu söker vi en Familjehemskonsulent till vårt Växjökontor med upptagningsområde Kronoberg, Kalmar och Blekinge. Vill du jobba på ett företag där du varje dag bidrar till att ge andra människor ett bra liv och där du erbjuds ett viktigt och spännande jobb? Välkommen till Humana. Inom familjehem och öppenvård erbjuder vi jourhem, konsulentstödda familjehem och behandlingsfamiljer. Vi har regionala kontor för att komma nära våra hem som finns i hela Sverige. Öppenvården för barn och unga syftar till att erbjuda lösningar i det egna hemmet, i jour- eller familjehem samt på HVB såväl som i träningslägenhet. Vi utbildar och handleder i metoderna TFCO, IHF och Connect. Du kommer välkomnas på en arbetsplats med mycket kompetenta kollegor, en manual där du får stöd för att kunna genomföra arbetet på bästa sätt och vara i framkant i landet vad gäller högkvalitativ familjehemsvård.  Humanas värdegrundsord Glädje, Engagemang och Ansvar präglar såväl den stora organisationen som den lilla arbetsplatsen. Vi arbetar kontinuerligt och målinriktat med att förbättra och utveckla förutsättningarna för familjehem och för familjehemsvården i stort. Om tjänsten En av våra medarbetare väntar tillökning i familjen så vi söker en driftig och ansvarstagande konsulent till vårt Växjökontor. Då arbetet innebär mycket resor vill vi att du är en van bilförare. Dina arbetsuppgifter: - Stödja och vägleda jour‐ och familjehem. - Utreda och utbilda familjehem. - Kontinuerligt rapportera vården skriftligt till kund. - Upprätta och hålla kontakt med kunder. - Delta i utvecklingsarbetet runt konsulentstödd familjehemsvård. - Beredskapstjänstgöring ingår och arbete kan förekomma på kvällar och helger Vem är du? Vi söker dig som är socionom gärna med erfarenhet från arbete inom socialtjänst. God dokumentationsförmåga är ett krav. Det är meriterande om du är utbildad i att utreda, utbilda och handleda familjehem. Vi vill att du har god kännedom om BBIC. Som person är du driftig, stresstålig, kommunikativ, orädd och flexibel. Du är van och trivs med att arbeta självständigt men du ska även fungera med att arbeta i grupp. Körkort: B‐körkort fordras Att jobba på Humana Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom personlig assistans, individ- och familjeomsorg, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS, Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade. Humana har 16 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland som utför omsorgstjänster till över 9 000 människor. Hos Humana erbjuds du ett meningsfullt jobb med goda anställningsvillkor. Vi har en prestigelös arbetsmiljö där vi uppmuntrar varandra till delaktighet och att sprida glädje på jobbet. Här drivs vi av utveckling och arbetar ständigt för att förbättra kvaliteten i vår verksamhet, där du som medarbetare är en viktig del i detta arbete. Våra värdegrundsord - Engagemang, glädje och ansvar är ledande i vårt dagliga arbete. I rekryteringsprocessen innebär det att vi värdesätter egenskaper som dessa hos dig. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på Humana HÄR Vad händer nu? Vi ser gärna att du ansöker snarast då vi går igenom urvalet löpande och kan komma att tillsätta tjänsten innan sista ansökningsdag. Varaktighet/Arbetstid Tillsvidareanställning. 6 månaders provanställning tillämpas. Tillträde enl överenskommelse. Heltid: Förtroendearbetstid. Lön: Månadslön enligt överenskommelse Vill du veta mer om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta oss! Välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Humana AB
Ansökan
Ansök senast 23 October (27 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.