På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare är anställda i olika förvaltningar inom kommunala verksamheter och sysslar bland annat med avancerad administration.

Utbildning

Det finns ingen speciell utbildning som leder till att man får jobb som nämndsekreterare. Många yrkesverksamma svenska nämndsekreterare är utbildade Statsvetare, men det finns också exempel på att de har andra utbildningar t ex kandidatexamen i Internationella Relationer eller en eftergymnasial utbildning inom område samhällsvetenskap eller administration.

Bra grundutbildning finns gymnasieskolans Handels- och administrationsprogrammet eller Samhällsvetenskapsprogrammet.

Arbetsplats

Nämndsekreterare är anställda i olika förvaltningar inom kommunala verksamheter

Övrigt

OSL - Offentlighets- och sekretesslagen är en svensk lag som trädde i kraft 30 juni 2009. Den ersatte sekretesslagen. OSL är en omarbetning av sekretesslagen i syfte att göra regleringen mer lättförståelig och lättillämpad.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

101 Lediga jobb

Nämndsekreterare till socialförvaltningen

Arbetsgivare / Ort: Oskarshamns kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Nämndsekreterare

Om jobbet
Varmt välkommen till Oskarshamns kommun! Med havet som fond och skogen runt hörnet är det lätt att förälska sig och slå sig till ro. Det blomstrande förenings- och kulturlivet gör oss till en evenemangsstad att räkna med i framtiden. Vare sig det gäller prestationerna på idrottsarenan eller upplevelserna på scenen. Närheten mellan landsbygd, stad, hav och skog ger dig alla förutsättningar att leva tryggt och bekvämt, med tid över att följa passioner och drömmar. Socialförvaltningen i Oskarshamns kommun har ca 1 000 medarbetare och verksamheten är indelad i fyra områden samt en central administration. Områdena är äldreomsorg, omsorg för personer med funktionsnedsättning, individ- och familjeomsorg samt hälso- och sjukvårdsenhet. Nu söker vi en nämndsekreterare till förvaltningens centrala administration. ARBETSUPPGIFTER Som nämndsekreterare är du en länk mellan den politiska nämndsorganisationen och förvaltningsorganisationen och samordnar, kvalitetssäkrar och utvecklar nämndadministrationen inom socialtjänsten. De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att bereda ärenden till nämnd och utskott samt planera, administrera, genomföra, protokollföra sammanträden och distribuera handlingar. Det ingår även att kvalitetssäkra att underlag och protokoll är korrekta och av hög kvalitet, både ur ett juridiskt och språkligt hänseende. Kvalitetssäkringen, som sker både muntligt och skriftligt, ska syfta till en rättssäker process och en effektiv ärendehantering utifrån gällande lagstiftning. Arbetet sker i nära samverkan med socialchef, politiker samt chefer och medarbetare på förvaltningen. Nämndsekreteraren ska stötta nämndens ordförande före, under och efter sammanträden samt vid behov planera om ärendeagenda och hantera det med berörda. I arbetet kommer även andra administrativa uppgifter att ingå, som exempelvis posthantering, ärenderegistrering, hantering av handlingar och arkivering. Även fakturahantering och andra ekonomiska frågor kan komma att ingå i ansvarsområdet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har lämplig högskoleutbildning som är relevant för tjänsten, t.ex. offentlig förvaltning, statsvetenskap, juridik eller annat som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt. Du ska också ha kunskap om aktuella verksamhetsområden inom socialtjänsten och dess lagstiftning samt erfarenhet från liknande arbete i en politiskt styrd organisation. Kunskap om kommunal- och förvaltningsrätt är meriterande. Vi ser gärna att du har kunskap om och förståelse för den kommunala beslutsprocessen och tidigare erfarenhet av att arbeta i digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem som exempelvis Public 360. Du har mycket goda kunskaper i det svenska språket och förmåga att uttrycka dig tydligt och pedagogiskt i komplexa frågor i såväl tal som skrift. Som person är du serviceinriktad, prestigelös, ansvarstagande och har en mycket god samarbetsförmåga. Du har ett driv, gillar utveckling och räds inte utmaningar. För dig är det viktigt att ha ordning och reda och du trivs i en administrativ roll där du får ta ansvar för din uppgift samt själv strukturera, prioritera och driva ditt arbete både enskilt och i samverkan med andra. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka via söklänken och inte via e-post eller pappersformat. Vi har rökfri arbetstid. Vi erbjuder ett flexibelt friskvårdsavtal. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst. Vi tillämpar löpande rekrytering, så kom in med din ansökan redan idag!
Arbetsgivare
Oskarshamns kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Erfaren sekreterare/assistent

Arbetsgivare / Ort: Dreamwork Scandinavia AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 11 dagar - upp till 3 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Chefssekreterare

Om jobbet
Kort om tjänsten Nu söker vi för ett konsultuppdrag en erfaren sekreterare till ett mycket spännande uppdrag hos en myndighet. Omfattning: Heltid 100% Start: Snarast och fram till årsskiftet i första hand, ev förlängning Om verksamheten Du blir anställd av Dreamwork, men jobbar hos vår kund i Uppsala. Mer om tjänsten Detta tror vi är ett mycket spännande och prestigefullt uppdrag för rätt person. Arbetsuppgifter som ingår i tjänsten är: Ledningsgruppen: - Ansvara för samordning inklusive, ta fram och skicka ut dagordning i samråd med länsrådet - Hantera enhetsmeddelanden - Delta vid mötet samt föra protokoll - Skicka ut protokoll Veckoberedningar: - Sammanfatta anmälda ärenden i en dagordning - Skicka kallelse till berörda som skall vara med på möten - Hålla koll på och uppdatera i webb kalender Representationsgåvor - Ansvara för att gåvoförrådet är påfyllt och beställa nya gåvor vid behov Kontaktperson husföreståndaren - Vid behov meddela antal gäster samt kostrestriktioner inför evenemang, Inbjudningar till länsmiddagar, - Ta fram förslag till inbjudan - Göra utskick - Lägga upp anmälningsformulär på webben - diverse andra uppgifter Din profil För att vara aktuell för tjänsten behöver du ha jobbat med liknande arbetsuppgifter, vara strukturerad och ordningsam. Ha förmåga att ha koll på många olika saker samtidigt. Du behöver vara professionell och ha ett representativt sätt. Grundkrav: • gymnasium eller likvärdig utbildning • mycket goda kunskaper i MS Office eller likvärdigt • minst tre (3) års arbetslivserfarenhet som administratör/assistent • kunna kommunicera obehindrat på svenska och engelska, såväl i tal som skrift Ansökan Välkommen att söka tjänsten genom att följa länken i annonsen. Observera att det är kort svarstid och att vi går igenom ansökningarna löpande. Om Dreamwork På Dreamwork jobbar vi med people management snarare än med traditionell rekrytering och bemanning. Vi anstränger oss hårdare för att matcha våra kandidaters personlighet med våra uppdragsgivares företagskultur. Vi har ett nära samarbete med LinkedIn och våra rekryterare och researchers är certifierade i LinkedIn’s Recruitermodul. Vi har två gånger utsetts till Gasellföretag av Dagens Industri och lika många gånger nominerats till EY:s ”Entrepreneur of the Year”. Dreamwork grundades 2006 och har levererat personallösningar på över 130 orter i Sverige, från Kiruna i norr till Ystad i söder. Vi är ISO-certifierade enligt ISO 9001.
Arbetsgivare
Dreamwork Scandinavia AB
Hemsida: http://www.dreamwork.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Sektionschefssekreterare

Arbetsgivare / Ort: VÄSTRA GÖTALANDSREGIONEN
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-13
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Chefssekreterare

Om jobbet
NU-sjukvården är en del av Västra Götalandsregionen och är ett av Sveriges större länssjukhus. Vi finns på NÄL (Norra Älvsborgs Länssjukhus) i Trollhättan och Uddevalla sjukhus. Sjukhusets upptagningsområde omfattar 280 000 invånare. Tillsammans är vi cirka 5 000 medarbetare som varje dag arbetar för att ge god och säker specialistsjukvård. Vi finns på västkusten och vårt område erbjuder en varierad natur med både hav, berg, skog och sjö. NU-sjukvården, Område III, Vuxenpsykiatri Område III omfattar idag Administration, Barn-och ungdomsklinik, Barn-och ungdomspsykiatri, Bild-och Funktionsmedicin, Kvinnoklinik och Vuxenpsykiatri. Totalt cirka 2000 medarbetare arbetar inom området.  Vuxenpsykiatrin arbetar med psykisk hälsa för invånarna i delregion Fyrbodal och Lilla Edet med cirka 280 000 invånare. Psykiatrin innefattar rättspsykiatri och allmänpsykiatri i heldygnsvård och öppenvård. Dessutom ingår rättspsykiatrisk slutenvård för delregion Sjuhärad. Vuxenpsykiatriska akutmottagningen på NÄL är öppen dygnet runt.  Vi söker nu en sektionschefssekreterare till sektion 1 och 2. Arbetsuppgifter Arbetet som sektionschefssekreterare är omväxlande och stimulerande. Du kommer att ha ett nära samarbete med båda sektionscheferna och vara direkt underställd sektionschefen för sektion 1.  I dina arbetsuppgifter ingår bland annat:  - att självständigt handlägga ärenden på uppdrag av sektionscheferna - att vara sekreterare i sektionsledningsgrupp - att bistå sektionscheferna med underlag för utredningar, rapporter och statistik samt presentationsmaterial - att vara behjälplig vid framtagande av årsredovisning, verksamhetsplan och budget - att administrera interna konferenser och liknande möten - fakturahantering och personalärenden  - ansvara för lokalbokningar och resehantering Kvalifikationer Vi söker dig som har tidigare erfarenhet av att arbeta som sekreterare, gärna gentemot chef. Du har gedigen administrativ vana. Som person är du serviceinriktad, proaktiv, tar egna initiativ och har lätt för att samarbeta. Du utför arbetsuppgifterna med hög kvalitet och god struktur. Förmåga att prioritera samt noggrannhet är ord som sammanfattar ditt arbetssätt. Du är trygg i din profession och agerar med integritet. Då vi arbetar i en föränderlig vardag är det viktigt att du som person kan kombinera flexibilitet och struktur, samt har förmåga att ta sig an nya utmaningar. Som sekreterare har du många kontakter externt och internt vilket innebär att du är serviceinriktad och kommunikativ. Du är van att ta eget ansvar och kan organisera ditt arbete, samtidigt som du är en god lagspelare. - Utbildning med inriktning förvaltning eller flerårig erfarenhet av liknande arbetsuppgifter.  - God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.  - Goda kunskaper inom IT-området.  Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Välkommen med din ansökan!  Om Västra Götalandsregionen Västra Götalandsregionen finns till för människorna i Västra Götaland. Vi ser till att det finns god hälso- och sjukvård för alla. Vi arbetar för en hållbar utveckling och tillväxt, bra miljö, förbättrad folkhälsa, ett rikt kulturliv och goda kommunikationer i hela Västra Götaland. Vill du veta mer om VGR kan du besöka vår introduktion till nya medarbetare på länken https://www.vgregion.se/introduktion Ansökan Västra Götalandsregionen ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet. Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons. Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Västra Götalandsregionen har upphandlade avtal.
Arbetsgivare
VÄSTRA GÖTALANDSREGIONEN
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Administratör med chefsstödsuppdrag till BB-avdelning i Lund

Arbetsgivare / Ort: REGION SKÅNE
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-13
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Chefssekreterare

Om jobbet
Gör skillnad. Varje dag. Vi tar emot kvinnor från hela södra Sverige med komplikationer under sin graviditet från v. 22+0. Vi har ett nära samarbete med förlossningsavdelning, neonatalavdelningen och neonatalavdelning intensivvård. På avdelningen har vi 24 vårdplatser, 8 platser för gravida och 16 platser för förlösta patienter med komplikationer. Vi har 16 enkelrum där partner kan sova över. Till vår verksamhet hör även BB Familj där vi har 21 vårdplatser för patienter med normal förlossning i fullgången tid, där finns även våra återbesöksmottagningar. ARBETSUPPGIFTER Nu söker vi en administratör med chefsstödsuppdrag till oss på BB i Lund. I din roll hos oss är ditt huvuduppdrag att vara ett stöd till våra två enhetschefer och medarbetare. Du arbetar till exempel med indata till lön/HR-fönster, schema och bemanningsöversikt, uppföljning samt övriga administrativa arbetsuppgifter utifrån enhetens arbetsbeskrivning för rollen. Därutöver ingår att undervisa och informera om hur våra system fungerar såsom Timecare och HR-fönster. Du arbetar också med att ansvara för introduktionsplanering för nyanställda. Du har nära kontakt med övriga enheter inom verksamhetsområdet och har regelbundna planeringsmöten med enhetschefer. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har godkänd gymnasieutbildning. Därtill har du goda kunskaper i det svenska språket i såväl tal som skrift. Vi ser gärna att du har kunskap om avtal, allmänna bestämmelser (AB), arbetsrätt, schema och schemaläggning. Det är starkt meriterande för tjänsten om du har goda kunskaper i Office-paketet, HR-fönster, Timecare och Raindance. Om du har tidigare erfarenhet av HR-administrativt arbete är det också meriterande för tjänsten. För att trivas i tjänsten tror vi att du är organiserad och strukturerad med en god kommunikationsförmåga. Du arbetar med ett gott bemötande mot alla som du möter i ditt arbete. Du är flexibel och har en god känsla för service och samarbete. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. I den här rekryteringen arbetar vi med löpande urval. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Region Skåne ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik och en hållbar utveckling i hela Skåne. Vårt högsta beslutande organ är regionfullmäktige, som väljs direkt av invånarna i Skåne. Region Skåne är en värderingsstyrd organisation som arbetar med värderingarna välkomnande, drivande, omtanke och respekt i allt vi gör. Skånes universitetssjukhus (Sus) finns i Lund och Malmö och är landets tredje största sjukhus. Sus är ett kunskapsnav för hälso- och sjukvård i livets alla skeden på regional, nationell och internationell nivå. Våra 12 000 medarbetare är med och driver utvecklingen inom universitetssjukhusets tre uppdragsområden: vård, forskning och utbildning. Hos oss får du arbeta i en värderingsstyrd organisation som utvecklar hälso- och sjukvården tillsammans med patienter och deras närstående. Välkommen! På http://www.skane.se/rekryteringsstatus kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Arbetsgivare
REGION SKÅNE
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Nämndsekreterare till Nämndstöd

Arbetsgivare / Ort: Örebro kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-10-13
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Nämndsekreterare

Om jobbet
Vill du vara med och säkerställa en rättssäker och demokratisk beslutsprocess som präglas av öppenhet och möjlighet till delaktighet genom att arbeta med att vidareutveckla och kvalitetssäkra processen för ärendeberedning? Vårt stöd till tjänstemottagare och andra uppdragsgivare är proaktivt och har en hög grad av kvalitet och effektivitet. Var med och gör skillnad! Om tjänsten  Som nämndsekreterare ansvarar du för att ärendehanterings- och nämndprocessen samordnas, kvalitetssäkras samt att ge specialiststöd i den processen till politiker och tjänstemän. Det innebär att du medverkar vid nämndernas sammanträden och politiska beredningar inför nämnden samt tjänstemannaberedningar. Du arbetar nära förvaltningsledning och spelar en viktig roll i utvecklingen i att samordna, effektivisera och kvalitetssäkra ärendeflödet inför, under och efter nämnd. I tjänsten ingår även att självständigt handlägga egna ärenden och att bidra i övrigt i utvecklingsarbetet inom administrativa uppgifter som efterfrågas av våra uppdragsgivare. Vi söker en nämndsekreterare till Gymnasienämnden och Vuxenutbildnings- och arbetsmarknadsnämnden där det finns stora möjligheter att fylla en viktig roll och utvecklas i sitt uppdrag!  Huvudsakliga arbetsuppgifter • självständigt ansvara för att samordna och planera ärendeberedningen inom det aktuella verksamhetsområdet - sekreterarskap för nämnderna, utskott och i beredningsforum • ge stöd till handläggare vad gäller att kvalitetssäkra handlingar, att föredra ärenden och i lagstiftningsfrågor • ge kvalificerat stöd till förtroendevalda och medarbetare i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i kommunens regelverk och • rutiner kring dokument- och ärendehantering • självständigt handlägga ärenden/uppdrag • ta initiativ, driva och medverka i utveckling av processer, system och rutiner kring ärendeprocessen och nämndarbetet • hantera kontakter med media utifrån nämndarbetet Kompetenskrav • högskoleexamen inom områdena statskunskap, rättsvetenskap, offentlig förvaltning, socionom eller annan utbildning inom området som bedöms som relevant • erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete Som nämndsekreterare är du trygg och professionell i din roll, har förmågan att se till helheten och en god förståelse för uppdraget. Du kan ta egna initiativ och har förmåga att förankra och driva utveckling. Du arbetar bra med andra, är tydlig i din kommunikation, har en hög servicekänsla och ser möjligheter i att samverka med politiker, tjänsteman och andra aktörer. Tidvis är det en hög arbetsbelastning och du behöver därför ha en förmåga att kunna hantera parallella processer och vid behov prioritera med hjälp av god struktur. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i det svenska språket så att du kan kommunicera kollegor, politiker och andra aktörer samt dokumentera det som verksamheten kräver. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt meriterande • erfarenhet av nämndadministration • kunskaper i kommunalrätt och förvaltningsrätt • kunskap och erfarenhet av offentlig verksamhet • kunskap och erfarenhet av ärende- och dokumenthanteringssystem Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: enligt överenskommelse Antal tjänster: 1 Om arbetsplatsen Tjänsten är placerad på Kommunstyrelseförvaltningen, men du kommer jobba nära och i samarbete med Förvaltningen för utbildning, försörjning och arbete. Kommunstyrelseförvaltningen är en förvaltning med ambitionen att förnya, förenkla och förbättra vårt arbetssätt med syfte att ge ett effektivare och mer flexibelt stöd till Kommunstyrelsen, programnämnder, driftsnämnder och kommunens alla verksamhetsområden. Det innebär utmaningar, men också att du får möjlighet att utvecklas i din profession. Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. Övrig information Första intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är 27 oktober. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Arbetsgivare
Örebro kommun
Hemsida: http://www.orebro.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.