På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare är anställda i olika förvaltningar inom kommunala verksamheter och sysslar bland annat med avancerad administration.

Utbildning

Det finns ingen speciell utbildning som leder till att man får jobb som nämndsekreterare. Många yrkesverksamma svenska nämndsekreterare är utbildade Statsvetare, men det finns också exempel på att de har andra utbildningar t ex kandidatexamen i Internationella Relationer eller en eftergymnasial utbildning inom område samhällsvetenskap eller administration.

Bra grundutbildning finns gymnasieskolans Handels- och administrationsprogrammet eller Samhällsvetenskapsprogrammet.

Arbetsplats

Nämndsekreterare är anställda i olika förvaltningar inom kommunala verksamheter

Övrigt

OSL - Offentlighets- och sekretesslagen är en svensk lag som trädde i kraft 30 juni 2009. Den ersatte sekretesslagen. OSL är en omarbetning av sekretesslagen i syfte att göra regleringen mer lättförståelig och lättillämpad.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

78 Lediga jobb

Medicinsk sekreterare till vårdadministrativ service

Arbetsgivare / Ort: REGION UPPSALA
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Sekreterare

Om jobbet
Verksamhetsområde sjukhusadministrationen Med 8 600 anställda, ca 800 vårdplatser och omfattande öppenvård är Akademiska sjukhuset ett av Sveriges ledande universitetssjukhus. Förutom rollen som länssjukhus är Akademiska leverantör av högspecialiserad vård och betjänar två miljoner människor i Mellansverige. Här på Akademiska sjukhuset tror vi att ärlighet varar längst. Så svart på vitt: Vi vet att tempot är högt och att vi är i behov av fler kollegor. De tjänster som vi erbjuder kräver mycket, men vi som arbetar här vet att jobbet också ger så mycket tillbaka. På Akademiska sjukhuset har du nära till specialistkunskap, forskning, utbildning och engagerade kollegor. Vi arbetar kontinuerligt med förbättring och utveckling, och strävar efter att vara en hälsofrämjande arbetsplats med gott ledarskap och flexibla arbetssätt. Vi söker en medicinsk sekreterare för vikariat till vårdadministrativ service, område 1B – blod- och tumörsjukdomar Vår verksamhet Här finns goda möjligheter för dig som vill vara med att utveckla och utvecklas i din yrkesroll. Inom vårdadministrativ service (VAS) arbetar vi tillsammans och gränsöverskridande över sjukhusets alla verksamhetsområden. Vi är stolta över att vara ledande i Sverige inom diagnosklassificering, att vi jobbar aktivt med utveckling av vårt yrke och vi arbetar för en hälsofrämjande arbetsplats. Mer om oss finns att läsa på vår hemsida, välkommen dit! Vårdadministrativ service (http://www.akademiska.se/vas) Ditt uppdrag Arbetsuppgifterna är varierande och innebär bland annat journaladministration och remisshantering. Tjänsten innebär att du arbetar i verksamheten tillsammans med medicinska sekreterare, läkare och sköterskor. I vårdadministrativ service planerar vi vårt arbete gemensamt genom dagliga styrningar för att på bästa sätt optimera vår bemanning och skapa god arbetsmiljö och förutsättningar för att bidra där eventuella behov finns, både inom eget område såväl som i hela VAS. Dina kvalifikationer och kompetens Du som söker är utbildad medicinsk sekreterare eller motsvarande och har goda kunskaper i det svenska språket i både skrift och tal. Erfarenhet av diagnosklassificering och kunskaper i vårt journalsystem Cosmic är meriterande. Tidigare erfarenhet av arbete inom specialistsjukvård kan vara meriterande. - Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och du ser möjligheterna i förändringar. - Du är stabil och kontrollerad i pressade situationer och har förmåga att behålla ett realistiskt perspektiv. - Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett självständigt och effektivt sätt. - Du är uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Vi erbjuder Blod- och tumörsjukdomar, hematologi, 100 %, vikariat, 2021-08-16 t.o.m 2022-03-06 Hos oss får du förmåner som gör skillnad, läs om förmånerna här (https://regionuppsala.se/jobba-hos-oss/bli-var-nya-kollega/formaner/). Vill du veta mer? Välkommen att höra av dig till; Annki Ingvarsdotter, 018-611 98 78, gruppchef, [email protected] ([email protected]) Brita Kango, vårdadministrativ chef, 018-611 13 98, brï[email protected] (brï[email protected]) Caroline Eriksson Berlin, vårdadministrativ chef, 018-611 13 97, [email protected] Facklig kontaktperson Vision, Ann-Louise Strömbom nås via växeln 018-611 00 00 Vill du jobba med oss? Välkommen med din ansökan via länken nedan. Region Uppsala värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet. Denna rekrytering sker helt genom Region Uppsalas försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Arbetsgivare
REGION UPPSALA
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Verksamhetschefssekreterare

Arbetsgivare / Ort: REGION UPPSALA
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Sekreterare

Om jobbet
Verksamhetsområde Akademiska laboratoriet Med 8 600 anställda, ca 800 vårdplatser och omfattande öppenvård är Akademiska sjukhuset ett av Sveriges ledande universitetssjukhus. Förutom rollen som länssjukhus är Akademiska leverantör av högspecialiserad vård och betjänar två miljoner människor i Mellansverige. Här på Akademiska sjukhuset tror vi att ärlighet varar längst. Så svart på vitt: Vi vet att tempot är högt och att vi är i behov av fler kollegor. De tjänster som vi erbjuder kräver mycket, men vi som arbetar här vet att jobbet också ger så mycket tillbaka. På Akademiska sjukhuset har du nära till specialistkunskap, forskning, utbildning och engagerade kollegor. Vi arbetar kontinuerligt med förbättring och utveckling, och strävar efter att vara en hälsofrämjande arbetsplats med gott ledarskap och flexibla arbetssätt. Vår verksamhet Akademiska laboratoriet är ackrediterat och svarar för kvalificerad medicinsk diagnostik, forskning, utveckling och utbildning. Vi är indelade i fem olika sektioner som tillsammans är verksamma inom tio olika laboratoriemedicinska kunskapsområden – transfusionsmedicin, immunologi, kemi, farmakologi, bakteriologi, virologi, vårdhygien, patologi och cytologi samt genetik. Våra kunder finns framför allt i Uppsala län och i vår mellansvenska sjukvårdsregion. Akademiska laboratoriet är en verksamhet i ständig förändring och har ett extensivt samarbeta med kringliggande regioner. Sammanlagt är vi ca 700 anställda med verksamhet på Akademiska sjukhuset och Lasarettet i Enköping samt i primärvården. Ditt uppdrag Som verksamhetschefssekreterare blir du spindeln i nätet och i dina arbetsuppgifter ingår bl a att: • Ge administrativt sekreterarstöd och självständigt handlägga ärenden på uppdrag av verksamhetschefen. • Assistera verksamhetschefen med uppdaterad kalender och e-post samt bistå denne och staben med underlag för utredningar, rapporter, statistik, presentationsmaterial osv. • Självständigt förbereda och fungera som sekreterare vid olika typer av chefs- och ledningsmöten som kräver mötesanteckning eller protokoll. • Hantera dokument, diarieföring, ärendehantering och arkivering samt fungera som stabens registrator. • Hantera fakturor, inköp, bokning av resor samt planering av olika typer av möten och arrangemang. • Handlägga administrativa formalia vid nyanställning av chefer och stabspersonal, liksom administration i närvarosystem. • Hantera Akademiska laboratoriets hemsida och publicera i kvalitetshandbok Centuri samt i uppföljningsverktyget Stratsys. • Handlägga och samordna ärenden kring patientklagomål, Lex Maria, HSAN och Patientnämnd. • Arbeta proaktivt med stöd och service för att möta både verksamhetens, stabens och verksamhetschefens behov och uppdrag. • Ha en samordnande funktion för verksamhetsområdets olika administratörer. Dina kvalifikationer För att passa för rollen vill vi att du har erfarenhet av ovan beskrivna administrativa arbetsuppgifter och av att arbeta med kvalificerat chefs- och ledningsstöd inom komplexa organisationer. Du har eftergymnasial administrativ utbildning eller motsvarande, gärna inom hälso- och sjukvårdsadministration. Du uttrycker dig väl både muntligt och skriftligt på svenska och engelska. Du har en mycket god datavana och arbetar obehindrat med Outlook och är bekväm med att skriva olika typer av dokument, som agendor, protokoll och presentationer i Office 365 och i SharePoint. Din kompetens Arbetet innebär många olika kontakter både inom och utanför sjukhuset och du drivs av att ge god service. För att fungera i rollen har du god samarbetsfråga, hög integritet och skapar förtroendefulla relationer. Arbetet i verksamhetsledningen ställer krav på lojalitet och förmåga att hantera sekretess och känslig information. Du är stabil även vid hög arbetsbelastning, arbetar strukturerat och prioriterar rätt saker. Det är viktigt att du är förutseende och ligger steget före för att verksamheten ska flyta på så bra som möjligt och för att kunna parera för snabba förändringar. Du är engagerad och har förmågan och vilja att bidra till att fortsätta utveckla våra arbetssätt och rutiner. Vi erbjuder En tillsvidaretjänst på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning om högst 6 månader kan komma att tillämpas. Hos oss får du förmåner som gör skillnad, läs om förmånerna här (https://regionuppsala.se/jobba-hos-oss/bli-var-nya-kollega/formaner/). Vill du veta mer? Verksamhetschef Tommie Olofsson, 018 611 3172 Facklig kontaktperson nås via växeln 018-611 00 00 Vill du jobba med oss? Välkommen med din ansökan via länken nedan. Region Uppsala värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet. Denna rekrytering sker helt genom Region Uppsalas försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Arbetsgivare
REGION UPPSALA
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Chefstöd till Industrigruppen HCU

Arbetsgivare / Ort: Adecco Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Chefssekreterare

Om jobbet
Om tjänsten Som chefsstöd kommer du främst att assistera HCU Gruppens Platschef samt fungera samordnare för organisationen vid behov. Arbetsuppgifterna är av traditionell karaktär vilket innebär exempelvis kalender- och mailhantering, statistikhantering och protokollföring. Du kommer även vara behjälplig i framtagning och sammanställning av rapporter av olika karaktär och utifrån dessa skapa presentationsmaterial och andra underlag. Detta är endast en del av de uppgifter som du får möjlighet att åta dig och beroende på person finns det möjlighet att utvecklas och utöka rollen ytterligare. I din roll som Chefsstöd kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter att innebära: • Assistera platschef • Kalenderadministration och protokollföring • Framtagning och sammanställning av rapporter • Generell kontorsadministration Tjänsten innebär en anställning hos Industrigruppen HCU i form av minst 12 månaders vikariat. För rätt person finns möjlighet till förlängning. Om dig Du som söker har med fördel erfarenhet av liknande arbetsuppgifter sedan tidigare. Kanske har du tidigare haft en administrativ tjänst inom servicebranschen och vill nu fortsätta utvecklas i en supporterande och koordinerande roll. Som person har du ett stort eget driv, är serviceinriktad och trivs i en roll där du ansvarar för att hålla ordning och reda. Du ligger alltid steget före och ser vad som behöver göras. Du är inte rädd för att ta egna initiativ och tar dig an nya uppgifter med nyfikenhet och stort engagemang. Vidare är du en relationsskapare med god kommunikativ förmåga som med lätthet bygger förtroende och goda arbetsrelationer. Viktigt för tjänsten är: • God kunskap i Office-paketet • Flytande svenska och engelska i tal och skrift • Fallenhet för IT-system • Tidigare arbetslivserfarenhet från administration och/eller service Kontaktuppgifter Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare: Ida-Maria Karlsson via [email protected] alt. 0736 84 72 91 Har du frågor angående registrering, var god kontakta supporten via [email protected] Välkommen med din ansökan! Sökord Adecco, HCU, Cepa, UBD, Skåne, Höör, chefstöd, chefsassistent, administration, service, HR administratör
Arbetsgivare
Adecco Sweden AB
Hemsida: http://www.adecco.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Chefssekreterare

Arbetsgivare / Ort: Landskrona kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Chefssekreterare

Om jobbet
Landskrona är på frammarsch på många plan. Nya områden med havsnära boende växer fram och allt fler företag väljer att etablera sig just här. Läget mitt i Öresundsregionen med närhet till bad och stad, natur och kultur lockar allt fler till inflyttning, etablering och besök. I Landskrona stad med drygt 3300 medarbetare arbetar vi efter vår värdegrund BRA, där B står för bemötande, R för resultat och A för ansvar. Vår värdegrund ska genomsyra all vår verksamhet och vi ska vara en arbetsplats där du känner arbetsglädje och stolthet. Här finns utrymme för dig med mod och handlingskraft och du får möjlighet att utvecklas. Vill du vara med och påverka utvecklingen i en av Skånes mest spännande städer? Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Att vara chefssekreterare hos oss innebär ett varierande och spännande jobb med en blandning av service, administration och samordning. Du kommer att vara ett viktigt och nära stöd till stadsdirektören och i viss administration även till kommunalråden. Med hög integritet och lyhördhet avlastar du mejl, telefon och webbadministration och agerar som en professionell första instans för kontakt. Du stödjer och skapar förutsättningar för att underlätta och förbättra det dagliga arbetet. Du har koll på läget och ser till att mötesadministrationen, med allt vad det innebär, flyter på. En vanlig dag för dig kan bestå av att förbereda presentationer, hantera fakturor, eller summera information inför ett viktigt möte. Du är en självgående person med känsla för service, och utifrån behov och din vilja att utvecklas kan andra uppgifter tillkomma. I rollen ingår det även att arbetsleda resurspersonal och ha en nära kontakt med administrativa funktioner i stadens alla förvaltningar. Stort fokus kommer att ligga på digitala arbetsverktyg då många möten och all administration sker med digitalt stöd. Vi erbjuder dig en fri roll med stort ansvar i en dynamisk miljö och goda möjligheter att utvecklas. På vår arbetsplats värdesätter vi arbetsglädje och energi. Här får du jobba med engagerade kollegor och är med och utvecklar staden. Hos oss gör du skillnad. För att lyckas i rollen som chefssekreterare förstår du vikten av att tidsramar hålls och att arbetet sker strukturerat. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade förutsättningar/omständigheter. Du har en god social kompetens och lätt för att skapa goda relationer. Du har också en vilja att hjälpa andra och anstränger dig för att finna lösningar och gå till roten av ett problem. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för tjänsten. I rollen som chefssekreterare arbetar du direkt underställd stadsdirektören och kommer att ha din fysiska arbetsplats i stadshuset när du inte är uppkopplad digitalt. Tjänsten är hundra procent men det finns möjlighet att arbeta mindre. Vill du veta vilka förmåner som finns, var vänlig och gå in på vår hemsida: https://www.landskrona.se/kommun-politik/jobba-hos-oss/landskrona-stad-som-arbetsgivare/formaner-som-medarbetare/ KVALIFIKATIONER Högskoleutbildning och/eller mångårig erfarenhet av liknade uppdrag - Krav Du har mer än 3 års erfarenhet av kvalificerat ledningsstöd - Krav Datakunskaper/Officepaketet - Erfarenhet Arbetet ställer krav på goda datakunskaper. Du behöver ha god kunskap i Office-paketet. Erfarenhet av att ha planerat och modererat digitala möten/workshops. ÖVRIGT Rekryteringsprocessen Urval och första intervju kommer att ske tidigast vecka 33.
Arbetsgivare
Landskrona kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Chefsadministratör till IT-avdelningen

Arbetsgivare / Ort: Kriminalvården
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 - 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 1 augusti (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-06-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Chefssekreterare

Om jobbet
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Kriminalvårdens IT-avdelning är en viktig del i organisationen med uppdraget att driva utvecklingen av myndighetens IT med stor satsning och fokus på myndighetens resa mot en mer digital kriminalvård. Tillsammans jobbar vi för att skapa de förutsättningar som en modern myndighet kräver av en tillgänglig, säker och kostnadseffektiv IT. ARBETSUPPGIFTER Vi söker en erfaren och serviceinriktad chefsadministratör som har vana att samordna administrativt arbete med komplexa frågor. Som administratör stöttar du IT-avdelningens chefer och ledningsgrupper med planering, koordinering och förberedelser inför möten, protokollföring och framtagande av presentationsmaterial. Du kommer att omhänderta inkommande ärenden och remisser och säkerställa en god ärendehantering. Tjänsten finns placerad inom IT-avdelningens planeringsenhet som består bland annat av verksamhets controller, administratör, kvalitets - och inköpsfunktion. Inom ditt ansvarsområde ser du effektiviseringar och kan komma med förbättringsförslag för att underlätta administrationen för avdelningens chefer och medarbetare för att höja kvaliteten och skapa goda resultat. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som tar ansvar för dina uppgifter och planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har lätt för anpassa dig till ändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Du tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Vidare ser vi att du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Gymnasieutbildning inom t.ex. handel, ekonomi, juridik, samhällskunskap eller annan gymnasieutbildning i kombination med erfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant. • Tidigare arbetslivserfarenhet som chefsassistent, inom handläggning eller i annan supporterande administrativ roll. • Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska. • Goda kunskaper i engelska i tal och skrift. • Goda kunskaper i Office-Paketet Det är meriterande om du har: • Eftergymnasial utbildning inom kommunikation, administration alternativt eftergymnasial yrkesförberedande utbildning som t.ex. chefsassistent. • Erfarenhet av ärendehanteringssystem och/eller diarieföring • Erfarenhet av att ta fram presentationsmaterial och sammanställa underlag till möten samt skriva protokoll • Goda kunskaper av administration i Sharepoint ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.
Arbetsgivare
Kriminalvården
Ansökan
Ansök senast 1 augusti (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.