På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Läkarsekreterare
Spela filmen

Läkarsekreterare

Att vara noggrann och ha intresse för språk är viktiga egenskaper om du arbetar som läkarsekreterare, som bland annat skriver patientjournaler inom hälso- och sjukvården. 

Allt oftare kallas yrket för medicinsk sekreterare eller vårdadministratör.

Utbildning

Kunskaper i språk, i första hand i svenska och engelska, i medicinsk dokumentation, hälso- och sjukvårdsjuridik, diagnoskodning, statistik och vissa ekonomiska kunskaper krävs.

Bra grundkunskaper finns bl a på gymnasiets Vård- och omsorgsprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet.

Ett flertal yrkeshögskoleutbildningar finns på olika platser i landet under benämningar som Medicinsk sekreterare, Sekreterare inom hälso- och sjukvård, Medicinsk dokumentation, Vårdadministration eller Vårdadministratör.

Arbetsplats

Läkarsekreterare har många och varierande arbetsuppgifter inom hälso- och sjukvården vid sjukhus, vårdcentraler och inom företagshälsovården. Även på privata mottagningar, inom läkemedelsindustrin och vid medicinska forskningsinstitutioner finns läkarsekreterare.

Visa mer
Visa mindre

168 Lediga jobb

Byjordens VC söker receptionist till sommarvik

Arbetsgivare / Ort: Praktikertjänst AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 11 dagar - 3 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-11
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Läkarsekreterare/Vårdadmin/Medicinsk sekreterare

Om jobbet
Om Praktikertjänst AB Från Karesuando i norr till Ystad i söder, och med verksamheter i fler än 200 kommuner, är Praktikertjänst hela Sveriges välfärd. En av fem vårdpatienter går till någon av våra mottagningar – och en av tre tandvårdspatienter väljer oss. Vår affärsidé är att skapa förutsättningar för att vi som arbetar inom vården ska kunna göra ett så bra jobb som möjligt – och skapa högsta värde för patienten. Det är vi som utför vården som gemensamt äger Praktikertjänst. Vår unika affärsmodell har funnits i 60 år, och innebär att företagets 1 300 aktieägare själva arbetar i verksamheterna som läkare, tandläkare, tandtekniker, tandhygienister, fysioterapeuter, dietister, psykologer, psykoanalytiker/terapeuter, sjuksköterskor, barnmorskor och logopeder. Det gör oss till Sveriges största företag inom privat tandvård och hälso- och sjukvård. Praktikertjänst omsätter cirka 8,5 miljarder kronor och har drygt 6 700 medarbetare. Om Byjorden Familjeläkarmottagning Byjordens Vårdcentral ligger centralt belägen i Köping med gångavstånd till buss- och tågstation. Vi har ca 7300 listade patienter och är ca 15 anställda medarbetare från olika yrkeskategorier såsom läkare, distriktssköterskor, sjuksköterskor, BVC-sköterska, kurator, undersköterska och sekreterare. Vi har också tillgång till fysioterapeuter via Slottspraktikens fysioterapi & idrottskademottagning. Verksamheten är en del av Praktikertjänst och ingår i Vårdval Västmanland. Arbetsuppgifter Du är mottagningens ansikte utåt och ger service av högsta kvalitet. I arbetet som receptionist ansvarar du för patientkontakter och tar emot patienter som är bokade på fysiska besök. Du ansvarar för kassan och utför i övrigt de uppgifter som ingår i rollen som receptionist. Kvalifikationer Vi söker dig som har gymnasieutbildning eller motsvarande eller är utbildad receptionist. Personliga egenskaper Du har god kommunikativ förmåga och är lyhörd för patientens behov, behärskar svenska språket väl och har lätt för att uttrycka sig i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Arbetsgivare
Praktikertjänst AB
Hemsida: http://www.byjordensfamiljelakare.praktikertjanst.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Chefssekreterare till Barn- och ungdomskliniken USÖ

Arbetsgivare / Ort: REGION ÖREBRO LÄN
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Läkarsekreterare/Vårdadmin/Medicinsk sekreterare

Om jobbet
Är du sugen på nya utmaningar och vill arbeta i en stimulerade och engagerande miljö? Då ska du söka dig till oss! Vår erfarna chefssekreterare har fått en ny tjänst och vi söker en ersättare. Arbetsuppgifter: Hos oss får du ett intressant och utvecklande arbete med varierande arbetsuppgifter. Du ansvarar för Heroma för läkargruppen och den paramedicinska gruppen på kliniken. Du ansvarar för avtalshantering, fakturor, diarieföring och statistikuttag. Du hanterar administrationen kring klinikens samverkansmöten. Du ansvarar även för behörigheter, KOLL, IT-frågor samt verksamhetsuppföljning. Du fungerar som ett administrativt stöd till verksamhetschefen som du har ett nära samarbete med. Hos oss får du introduktion och adekvat fortbildning. Kvalifikationer: Medicinsk vårdadministratörsutbildning eller motsvarande adekvat utbildning. Tidigare erfarenhet av liknade arbetsuppgifter samt Heroma är meriterande. Vana av att arbeta i Klinisk Portal och IMX är en fördel. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och egenskaper såsom flexibilitet, självständighet, noggrannhet och god samarbetsförmåga. Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltidstjänstgöring som medicinsk vårdadministratör. Förordnande som chefssekreterare på 4 år Tillträde: Enligt överenskommelse. Upplysningar: Anna Olivecrona, verksamhetschef Telefon: 019-602 27 71 Facklig företrädare: Jennifer Logrell, Vision Telefon: 019- 602 10 95 Hemsida: www.regionorebrolan.se Sista ansökningsdag: 2021-05-11 Om organisationen: Barn- och ungdomskliniken har en bred verksamhet. Kliniken har en neonatalavdelning, en pediatrisk vårdavdelning för barn och ungdomar med både medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd, ett mobilt barnteam, en barn- och ungdomsmottagning på USÖ, en dagavdelning och två öppenvårdspediatriska mottagningar. Universitetssjukhuset Örebro (USÖ) är ett av länets tre akutsjukhus där vi bedriver avancerad sjukvård, forskning och utbildning. Både 2020 och 2019 mottog USÖ tidningen Dagens Medicins prestigefyllda utmärkelse Bästa universitetssjukhus. USÖ vann den tyngsta kategorin medicinsk kvalitet, hade bästa resultat i kategorin tillgänglighet, ekonomi, samt kategorin att undvika trycksår och överbeläggningar. USÖ toppar också resultatet i områdena hjärta, njursvikt och kärlkirurgi. USÖ har ca 550 vårdplatser och 3 500 anställda. Vi som arbetar här är mycket stolta över vårt sjukhus och bygger vårt arbete på professionalism, engagemang och laganda. Region Örebro län är en av länets största arbetsgivare och en viktig tillväxtmotor i regionen. Vi arbetar för människors hälsa, trygghet och välbefinnande och för länets utveckling. Hos oss finns spännande och viktiga jobb inom bland annat hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, kultur och näringslivsutveckling. Tillsammans skapar vi ett bättre liv. Övrigt: Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.
Arbetsgivare
REGION ÖREBRO LÄN
Hemsida: www.regionorebrolan.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Medicinsk sekreterare sökes till Akutmottagningen, Halmstad

Arbetsgivare / Ort: REGION HALLAND
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Läkarsekreterare/Vårdadmin/Medicinsk sekreterare

Om jobbet
Om arbetsplatsen På akutmottagningen Halmstad arbetar 120 engagerade medarbetare som erbjuder en kvalitativ och professionell vård. Vi arbetar med det viktigaste vi vet: att bidra till att våra patienter får de allra bästa förutsättningarna och en omvårdnad som alltid utgår ifrån våra patienters behov. Vi har cirka 39 000 besök per år, vilket ställer höga krav på våra processer och vi arbetar kontinuerligt med att utveckla dessa. Om arbetet Vi söker dig som vill möta varje arbetspass med nyfikenhet och som trivs med de tvära kast som förekommer i en akutverksamhet. I huvudsak innebär tjänsten sedvanliga arbetsuppgifter så som journalskrivning, receptionsarbete och även att arbeta i team med vårdpersonalen. Som medicinsk sekreterare på akutmottagningen arbeta du mot alla kliniker på sjukhuset. Du förväntas även bidra i avdelningens utvecklingsarbeten där vi arbetar med ständiga förbättringar och har LEAN som vår verksamhetsstrategi.  Att arbeta på akutmottagningen ger dig variation i arbetslivet då den ena dagen inte är den andra lik vilket innebär att det aldrig blir enformigt.  Som medarbetare på Akutkliniken har du möjlighet att lägga önskeschema, du har med andra ord stor möjlighet att påverka din egen arbetstid. Vi tillämpar dessutom flextid. Sysselsättningsgrad: 38,25 timmar/vecka.  I arbetet ingår dag-, kväll- och helgtjänstgöring. Tjänsten är en graviditetsvikariat under 1 år.  Din profil Vi söker dig med vårddokumentationsutbildning, kunskap om öppenvårdskodning samt kunskaper i journalsystemet VAS. Goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift är ett krav. Goda kunskaper i engelska språket och ytterligare språk är meriterande då det på en akutmottagning söker patienter från många olika länder och sekreteraren är första mötet i sjukhusmiljön. Vi ser gärna att du har erfarenhet som medicinsk sekreterare, men det är inget krav. Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service, är flexibel och har en god förmåga att prioritera mellan arbetsuppgifter. Du tar ett stort ansvar för dina arbetsuppgifter och är noggrann. Då vi arbetar i team är det viktigt att du har god samarbetsförmåga, men du kan även arbeta självständigt och hitta lösningar i vardagen. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. Varmt välkommen med din ansökan!   Om Region Halland Region Halland är till för alla som bor och arbetar här i Halland. Vi är över 8 000 medarbetare inom 370 olika yrken som alla arbetar för att erbjuda en god hälso- och sjukvård och att främja tillväxt och utveckling. Vi ansvarar också för kollektivtrafiken i Halland och driver frågor inom områden som näringsliv, kultur och utbildning. Vår vision är ”Halland ­ – bästa livsplatsen” och med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag i. Vi har kommit en bra bit på vägen, välkommen att följa med oss på vår resa! Strävan efter jämställdhet, mångfald och likvärdiga villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av Region Hallands värdegrund. Region Halland krigsplacerar all tillsvidareanställd personal. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Region Halland har upphandlade avtal.
Arbetsgivare
REGION HALLAND
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Administratör med chefsstödsuppdrag till lungavdelning i Lund

Arbetsgivare / Ort: REGION SKÅNE
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Läkarsekreterare/Vårdadmin/Medicinsk sekreterare

Om jobbet
Gör skillnad. Varje dag. Lungavdelning 1 i Lund är en avdelning med dubbelkompetens inom både thoraxkirurgi och lungmedicin, och numera även covidvård. Vi kan erbjuda just dig en arbetsplats där du oavsett yrkestitel kan känna dig som en viktig del av vår verksamhet. Hos oss är det viktigt att du känner att din kompetens och erfarenhet tas tillvara och används på bästa sätt. För oss är en god arbetsmiljö oerhört viktigt och vi tror att det finns många sätt att skapa en hållbar vård på. Vi tror gott om varandra, vi lyfter de problem som uppkommer och vi löser dessa tillsammans. Samhörighet, god kommunikation, prestigelöshet, utbildning, utveckling, arbetsmoral och trivsel är några av de delar som vi arbetar mycket med. Vi tror bland annat att det är dessa framgångsfaktorer som gjort att vi under de senaste åren har haft möjlighet att utöka vår verksamhet vilket vi alla känner oss otroligt stolta över. På avdelning 1 har vi idag 24 vårdplatser, varav sex stycken i dagsläget är covidplatser med möjlighet till HFNC-behandling. På våra 18 rena vårdplatser vårdas patienter med olika sjukdomar i thorax såsom lungcancer, pneumothorax, trauman och deformiteter i thorax, cystisk fibros och diverse andra lungsjukdomar. Vi vårdar patienter under transplantationsutredningar, efter genomgången transplantation, trackeotomerade patienter, bedriver palliativ vård och mycket, mycket mer. Titta gärna in på vårt instagramkonto: SUSLungavdelning1Lund för att få en bild av vår vardag! ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en medarbetare som ska arbeta som administratör med chefsstödsuppdrag. I din roll som administratör med chefsstödsuppdrag kommer du arbeta i samarbete med din enhetschef med uppgifter som i huvudsak innebär rekrytering, bemanning, schemaläggning, korttidsbemanning/långtidsbemanning samt rapportering och bevakning av frånvaro med mera. Du kommer främst arbeta i vårt HR-system med rapportering och kvalitetskontroll av uppgifter samt viss uppföljning. Annat arbete som förekommer är exempelvis administration av hemvister, publicering i dokumentportalen, arbete i vårt digitala schemasystem Time Care. Organisatoriskt tillhör du din enhet med egen chef men kommer att arbeta under två chefer när nästa kollega är rekryterad. KVALIFIKATIONER Vi välkomnar dig med slutförd hälso- och sjukvårdsutbildning alternativt dig med annan relevant utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som bedöms som relevant för tjänsten. Du har också goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift. Det är meriterande om du har tidigare arbetslivserfarenhet som medicinisk sekreterare samt om du har kunskaper i schemasystemet Time Care. För tjänsten krävs att du är trygg i din yrkesroll och kan arbeta effektivt såväl självständigt som i grupp och du tar dig engagerat och initiativrikt an dina arbetsuppgifter med stor noggrannhet. Du är en person som är glad och positiv, som kan hålla många bollar i luften och gillar att ha ett varierat arbetstempo då vissa perioder är mer intensiva än andra. Då arbetet innebär nära kontakt med enhetschef och vårdpersonal bör du vara kommunikativ, serviceinriktad och trivas med att ha många kontaktytor. Vidare trivs du i en omväxlande miljö. I rollen som administratör med chefsstöduppdrag får du tillgång till mycket information och det är därför viktigt att du har hög integritet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi tillämpar löpande urval i denna rekrytering. Varmt välkommen med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Region Skåne ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik och en hållbar utveckling i hela Skåne. Vårt högsta beslutande organ är regionfullmäktige, som väljs direkt av invånarna i Skåne. Region Skåne är en värderingsstyrd organisation som arbetar med värderingarna välkomnande, drivande, omtanke och respekt i allt vi gör. Skånes universitetssjukhus (Sus) finns i Lund och Malmö och är landets tredje största sjukhus. Sus är ett kunskapsnav för hälso- och sjukvård i livets alla skeden på regional, nationell och internationell nivå. Våra 12 000 medarbetare är med och driver utvecklingen inom universitetssjukhusets tre uppdragsområden: vård, forskning och utbildning. Hos oss får du arbeta i en värderingsstyrd organisation som utvecklar hälso- och sjukvården tillsammans med patienter och deras närstående. Välkommen! På http://www.skane.se/rekryteringsstatus kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Arbetsgivare
REGION SKÅNE
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Medicinsk sekreterare, Barn- och Ungdomspsykiatrin, Umeå

Arbetsgivare / Ort: REGION VÄSTERBOTTEN
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-04-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Läkarsekreterare/Vårdadmin/Medicinsk sekreterare

Om jobbet
Region Västerbotten arbetar för att god hälsa och hållbar utveckling ska stärka varandra. Vi tar ansvar för en jämlik välfärd och för att forskning och innovation ger resultat. Barn och ungdomspsykiatriska kliniken är en länsklinik med mottagningsenheter i Umeå, Lycksele och Skellefteå. I länskliniken ingår även BUP vårdavdelning som finns i Umeå. BUP är en specialistverksamhet som skapar förutsättningar för hälsa och tillfrisknande för barn och ungdomar som kräver specialiserad barnpsykiatrisk behandling. Nu söker mottagningen i Umeå en kollega för vikariat under ett år. På mottagningen i Umeå är vi ca 70 medarbetare i olika yrkeskategorier. Idag håller vi till på Umedalen, men hösten 2022 flyttar vi till nya lokaler i det nya psykiatrihuset på sjukhusområdet. Vi arbetar aktivt med att skapa en hälsofrämjande arbetsmiljö på våra arbetsplatser och vill ge alla medarbetare förutsättningar för att lyckas och utvecklas i sin roll. ARBETSUPPGIFTER Som medicinsk sekreterare hos oss ger du viktig service och möjliggör insatser som påverkar många. Arbetet hos oss innebär bland annat journalskrivning, telefonservice, boka och kalla patienter utifrån väntelistor samt remiss- och posthantering. Du kommer också att arbeta i vår reception och ge service till kollegor och patienter. Du utgör en viktig del i vår organisation och ingår i en grupp med andra medicinska sekreterare och administratörer. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad medicinsk sekreterare eller vårdadministratör. Vi tror att du har ett serviceinriktat förhållningssätt och har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter på ett strukturerat sätt och driver arbetet framåt. Du kan arbeta i skiftande tempo och lär dig gärna nya saker. Du tycker om att arbeta såväl i grupp som enskilt, ser utvecklingsmöjligheter och bidrar till kontinuerligt förbättringsarbete som en del i det vardagliga arbetet. Det är meriterande om du har yrkeserfarenhet och vana att arbeta i systemet NCS Cross. ÖVRIGT Läs mer om våra förmåner för dig som jobbar med oss på webbsidan https://www.regionvasterbotten.se/nar-du-jobbar-hos-oss/att-vara-medarbetare Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Till följd av lagen om lämplighetskontroll skall utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Arbetsgivare
REGION VÄSTERBOTTEN
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.