På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Vårdadministratör
Spela filmen

Vårdadministratör

Yrkestitel Vårdadministratör används på många arbetsplatser i Sverige, men mycket liknande arbetsuppgifter kan även Medicinsk sekreterare ha.

Förr i tiden använde man yrkesbenämning Läkarsekreterare, som fortfarande hänger kvar på många svenska arbetsplatser inom Hälso- och sjukvården.

Att föra protokoll vid möten och konferenser kan ingå i arbetet liksom administrativa uppgifter, till exempel arbete med statistik, budget och personalrapportering. 

En arbetsuppgift för medicinska sekreterare som arbetar inom slutenvården är att tillsammans med läkaren klassificera diagnoserna rätt enligt DRG (Diagnos Relaterade Grupper). Att arbeta med detta kräver vidareutbildning och blir allt vanligare eftersom den ersättningen som vårdenheten får för behandlingen av patienten, baseras på DRG-klassificeringen.

Utbildning

Kunskaper i språk, i första hand i svenska och engelska, i medicinsk dokumentation, hälso- och sjukvårdsjuridik, diagnoskodning, statistik och vissa ekonomiska kunskaper krävs.

Bra grundkunskaper finns bl a på gymnasiets Vård- och omsorgsprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet.

Ett flertal yrkeshögskoleutbildningar finns på olika platser i landet under benämningar som Läkarsekreterare, Sekreterare inom hälso- och sjukvård, Medicinsk dokumentation, Vårdadministration eller Vårdadministratör.

Personliga egenskaper

Att vara noggrann och ha intresse för språk är viktigt för den medicinska sekreteraren som bland annat skriver patientjournaler inom hälso- och sjukvården.

Arbetsplats

Medicinska sekreterare har många och varierande arbetsuppgifter vid sjukhus, vårdcentraler och inom företagshälsovård. Även på privata mottagningar, inom läkemedelsindustrin och vid medicinska forskningsinstitutioner finns medicinska sekreterare.

Visa mer
Visa mindre

160 Lediga jobb

Medicinsk sekreterare till Hudkliniken

Arbetsgivare / Ort: REGION HALLAND
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Som medicinsk sekreterare hos oss gör du skillnad för andra människor varje dag. Här finns utmanande arbetsuppgifter och du har stora möjligheter att utvecklas i ditt yrke och som person. Arbetsuppgifter Att arbeta som medicinsk sekreterare inom vårdadministration på hudkliniken innebär en spännande variation av arbetsuppgifter där du har möjlighet att påverka din egen arbetssituation. Tjänsten är tidsbegränsad, minst ett år med god möjlighet till förlängning. Arbetsuppgifterna för en medicinsk sekreterare inom vårdadministration är varierande såsom utskrift av dikterat material och andra uppdrag som ingår i administrationen. Vi utvecklar vårdadministrationen och ser en spännande tid framför oss med nya arbetssätt. Att forma den framtida administrationen är en del av arbetsuppgifterna där verksamhetens fokus på invånaren och medarbetare skapar utrymme för utveckling tillsammans. Om arbetsplatsen Hudkliniken Hallands sjukhus finns i Halmstad och Varberg. Vi är cirka 40-45 medarbetare som tillsammans arbetar för att ta hand om invånaren med hudsjukdomar. Kliniken arbetar i nära samarbete över länet. Vårt arbetssätt är teambaserat och strategiskt med fokus på invånaren och dess behov. Vi arbetar med ständiga förbättringar med utveckling för att öka möjlighet till en tillgänglig, trygg säker vård. Hos oss erbjuds du ett stimulerande och omväxlande arbete! Vårt erbjudande För oss är det viktigt att du ska trivas och utvecklas i ditt arbete. Här är några utav de förmåner som vi kan erbjuda dig som anställd: - Hyra cykel - Friskvårdsbidrag - Fri sjukvård - Psykoterapi - Hyra miljöbil - Flextid - Årskort för resor med buss och tåg - Ersättning vid föräldraledighet Kvalifikationer Vi söker dig som är utbildad medicinsk sekreterare har dokumenterad utbildning i vårddokumentation. Vi ser gärna att du har erfarenhet från vården, om du skulle ha annan utbildning inom vården är det erfarenhet som du kan ha nytta av men inget krav. Vi ser att du är nyfiken och har engagemang för intresserad/kunnig inom IT. För att trivas hos oss behöver du kunna arbeta självständigt, vara initiativrik och flexibel samt ha en utpräglad servicekänsla med stort engagemang. Arbetet ställer krav på mycket god samarbetsförmåga. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Intervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden, så tveka inte att skicka in din ansökan redan idag. Varmt välkommen med din ansökan! Om Region Halland Region Halland är till för alla som bor och arbetar här i Halland. Vi är över 8 000 medarbetare inom 370 olika yrken som alla arbetar för att erbjuda en god hälso- och sjukvård och att främja tillväxt och utveckling. Vi ansvarar också för kollektivtrafiken i Halland och driver frågor inom områden som näringsliv, kultur och utbildning. Vår vision är ”Halland ­ – bästa livsplatsen” och med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag i. Vi har kommit en bra bit på vägen, välkommen att följa med oss på vår resa! Strävan efter jämställdhet, mångfald och likvärdiga villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av Region Hallands värdegrund. Region Halland krigsplacerar all tillsvidareanställd personal. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Region Halland har upphandlade avtal.
Arbetsgivare
REGION HALLAND
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Medicinsk sekreterare till Tumba vårdcentral

Arbetsgivare / Ort: REGION STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-04
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Läkarsekreterare/Vårdadmin/Medicinsk sekreterare

Om jobbet
Tumba vårdcentral i Botkyrka kommun nås på 20 min från Stockholm Södra. Tumba växte upp runt pappersbruket redan på 1700-talet och erbjuder idag ett trivsamt område med allt från flerfamiljshus-villa-lantbruksmiljö.  Tumba vårdcentral är belägen i moderna välplanerade lokaler. Hos oss finns en väl fungerande verksamhet med distriktsläkarmottagning, kuratorer, distriktssköterskemottagning och BVC. Vi är idag cirka 50 stycken kompetenta och engagerade medarbetare med tvärprofessionella kunskaper som finns för våra cirka 15200 listade patienter. Tillsammans arbetar vi med omtanke och god service. ”Patienten först”. Om tjänsten Vi utökar nu vårt administrativa team med en medicinsk sekreterare som precis som vi gillar varierande arbetsuppgifter. Som medicinsk sekreterare hos oss ingår du i ett team av fyra sekreterare och en receptionist. Du arbetar med utskrifter i TakeCare, sedvanliga sekreteraruppgifter och bemanning enligt schema i receptionen. Du är en viktig medarbetare som i ditt arbete har nära kontakt med våra patienter och är vårdcentralens ”ansikte utåt”. Om dig Vi lägger stor vikt på personlig lämplighet och förväntar oss att du kan planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är noggrann, ansvarsfull, flexibel, initiativrik och trivs med att arbeta i grupp. Du är en positiv person som är öppen för utveckling och ser möjligheter. Du har god samarbetsförmåga och förmåga till helhetssyn. Du är uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och är redo att rycka in där det behövs. Kvalifikationer -Dokumenterad utbildning, medicinsk sekreterare eller läkarsekreterare är ett krav - Goda kunskaper i medicinsk terminologi och svenska språket. - God erfarenhet att ta ansvar för att ditt arbete håller hög kvalitet. - Är kommunikativ, lösningsfokuserad, strukturerad och självgående. Meriterande - Tidigare erfarenhet från vårdcentral och receptionsarbete - Erfarenhet av TakeCare - Heroma - Raindance - Systemadministratör i TakeCare - TeleQ - Mina vårdkontakter (MVK) Anställningsform Tillsvidareanställning, heltid med arbete dagtid måndag till fredag. Vi tillämpar flextid. Tillträde i oktober. Upplysningar lämnas av Biträdande verksamhetschef Anette Johansson Tel: 08-123 427 15    Facklig representant Vision Ola Tellner Tel: 08-123 404 81  Övrigt SLSO tillämpar registerkontroll före beslut om anställning. För att motverka spridning av MRSA tillämpar Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) friskhetsintyg innan nyanställning och reglerar möjligheterna för vårdpersonal att bära piercing. Vi kommer löpande att gå igenom ansökningar och kan kalla till intervju innan sista ansökningsdag.
Arbetsgivare
REGION STOCKHOLM
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Medicinsk sekreterare - Neurologimottagning

Arbetsgivare / Ort: VÄSTRA GÖTALANDSREGIONEN
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Tillsammans skapar vi på Sahlgrenska Universitetssjukhuset vård av högsta kvalitet med patienten i fokus. Med stort engagemang och ständigt lärande är vi ett av landets ledande universitetssjukhus. Vi bedriver allt från länssjukvård till nationell högspecialiserad vård. Genom intressant forskning har vi en inriktning mot framtidens sjukvård. I vårt arbete tar vi tillvara den bredd av kunskap och erfarenhet vi gemensamt har – Tillsammans med dig vill vi skapa värde för våra patienter. Arbetsuppgifter Vi erbjuder dig ett stimulerande och omväxande arbete med eget ansvar där du tillsammans med enhetens medicinska sekreterare servar enheten med administrativt stöd. Dina arbetsuppgifter är varierande och består av journalskrivning, patientregistrering, registrering av Diagnosrelaterade grupper (DRG-registrering), kvalitetsregister, utskrift av brev och intyg, post- och telefon-service samt andra administrativa uppgifter utifrån verksamhetens behov. Om dig Du som söker har gått en vårddokumentationsutbildning till medicinsk sekreterare.  Goda kunskaper i svenska språket och IT-vana är krav för tjänsten. Erfarenhet av vårdadministrativt arbete i Elvis och Melior är meriterande. Vi värdesätter att du kan arbeta självständigt. Du har tillsammans med övriga sekreterare ansvar för den gemensamma administrationen på enheten. Det är därför också viktigt att du är lätt att samarbeta med och har en god förmåga att arbeta i team. Vi lägger stor vikt vid att du är noggrann, strukturerad och professionell i din yrkesroll samt att du har ett gott bemötande och en ansvars- och servicekänsla. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Om oss  Neurosjukvården på Sahlgrenska Universitetssjukhuset har i uppdrag att ge högspecialiserad vård, diagnosticering och rehabilitering till patienter med sjukdomar och skador i hjärna, ryggmärg, nerver och muskler. Verksamheten är indelad i fem olika sektioner: neurologi, neurokirurgi, strokeenhet, klinisk neurofysiologi samt rehabiliteringsmedicin (belägen vid Högsbo sjukhus). Den administrativa enheten består av cirka 43 medarbetare som arbetar inom de ovannämnda sektionerna. Vi har ett öppet och positivt arbetsklimat med möjlighet till personlig utveckling och hög delaktighet. Vår ambition är att tillvarata samtliga medarbetares kompetens och tillsammans, på ett professionellt och engagerat sätt, utföra de vårdadministrativa arbetsuppgifterna i enlighet med verksamhetens mål. Vi söker en medicinsk sekreterare till vår neurologimottagning med inriktning mot neuromuskulärt centrum.  Varmt välkommen med din ansökan! Om Västra Götalandsregionen Västra Götalandsregionen finns till för människorna i Västra Götaland. Vi ser till att det finns god hälso- och sjukvård för alla. Vi arbetar för en hållbar utveckling och tillväxt, bra miljö, förbättrad folkhälsa, ett rikt kulturliv och goda kommunikationer i hela Västra Götaland. Vill du veta mer om VGR kan du besöka vår introduktion till nya medarbetare på länken www.vgregion.se/introduktion Ansökan Västra Götalandsregionen ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet. Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons. Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Västra Götalandsregionen har upphandlade avtal.
Arbetsgivare
VÄSTRA GÖTALANDSREGIONEN
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Vårdadministratör Mammografin, Falun

Arbetsgivare / Ort: REGION DALARNA
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Läkarsekreterare/Vårdadmin/Medicinsk sekreterare

Om jobbet
Hos oss på Region Dalarna får du ett meningsfullt arbete där du kan göra skillnad. Tillsammans arbetar vi för ett hälsosamt Dalarna! ARBETSBESKRIVNING Vi söker dig som är en engagerad medarbetare som vill arbeta på en liten och familjär klinik. Du bör trivas i grupp men även ha förmåga att självständigt planera, strukturerar och organisera ditt arbete efter de förutsättningar som råder i verksamheten. Som vårdadministratör hos oss har du ett patientnära och omväxlande arbete med många olika arbetsuppgifter. Medicinsk, dokumentation, remiss- och posthantering, diagnosklassificering samt receptionsarbete är några utav dom. Kontroll av väntelistor samt bokningar och kallelser sker i nära samarbete med bokningsansvarig. Det kan även förekomma hantering av ärenden inkomna via Vårdguidens e-tjänster, Tele-Q samt verksamhetsuppföljning och verksamhetsutveckling. KVALIFIKATIONER Medicinska sekreterarprogrammet 120 hp, Vårdadministrativa programmet 180 hp, Medicinsk sekreterare YH 400 p eller 1-årig eftergymnasial vårddokumentationsutbildning. Du är utbildad vårdadministratör eller liknande. Det är meriterande om du har erfarenhet inom medicinsk dokumentation samt tjänstgjort i reception tidigare. Du är trygg i dig själv och din yrkesroll. Du är lyhörd för andra människors behov, har lätt för att samarbeta och är flexibel i ditt arbetssätt. Du är inte främmande för att ta dig an nya utmaningar och utveckla nya arbetssätt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Urval och intervjuer kan ske löpande under annonseringstiden. Region Dalarnas uppgift är att göra Dalarna till en ännu bättre plats att leva på. Vi har ett brett uppdrag så möjligheterna är stora att du hittar ditt drömjobb hos oss! Vi ansvarar för hälso- och sjukvård, tandvård, hjälpmedel, kollektivtrafik och folkhögskolor, samt arbetar med folkbildning, forskning, folkhälsa och kultur. Vi arbetar också med utvecklingsfrågor inom infrastruktur, näringsliv, arbetsmarknad och miljö. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på regiondalarna.se/jobb Vi har gjort vårt medieval och vill därför ej bli kontaktade av andra säljbolag eller rekryteringsföretag.
Arbetsgivare
REGION DALARNA
Hemsida: www.regiondalarna.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Medicinsk sekreterare till BarnReHab i Lund

Arbetsgivare / Ort: REGION SKÅNE
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Gör skillnad. Varje dag. BarnReHab i Lund är en specialistenhet inom Barn- ungdomshabiliteringen i Skåne. På enheten finns två tvärfackliga team bestående av medicinsk, psykosocial och pedagogisk kompetens; Habiliteringsteamet som är en resurs till de lokala habiliteringsenheterna och Rehab-teamet som träffar barn och ungdomar med förvärvad hjärnskada. Vi har särskild kunskap inom nutrition, kommunikation, uroterapi/tarmterapi och rehabilitering efter förvärvad hjärnskada. BarnReHab bedriver verksamhet vardagar, dagtid. Vår arbetsplats värdesätter delaktighet för barnen och deras familjer! Vi har driv och en hög ambition att fortsätta utvecklingen av våra arbetssätt, processer och medarbetare. Vi har ett salutogent förhållningssätt vilket innebär att allt det vi gör ska vara meningsfullt, begripligt och hanterbart. Detta synsätt lyser igenom hela vår verksamhet, inte bara i mötet med våra patienter utan i alla delar av organisationen. Vi är en kunskapsorganisation som präglas av respektfullt bemötande, engagemang, samarbete och hög kompetens. Vi ger verktyg för att utveckla styrkor och undanröja hinder samt främja kommunikation. Vi skapar förutsättningar för dialog utifrån barnets perspektiv. Det är viktigt för oss att du delar våra värderingar vilka i praktiken innebär att: Vi möter alla utifrån deras situation oavsett kön, etnisk tillhörighet, trosuppfattning eller andra individuella förutsättningar. Titta gärna på filmerna där medarbetare själva berättar om sina jobb i vår verksamhet: https://bit.ly/3cRcOTO ARBETSUPPGIFTER Som sekreterare hos oss kommer dina arbetsuppgifter innebära att ansvara för journalhantering, utskrift av diktat, remisshantering, brev och intyg. Du sköter det administrativa kring våra mottagningar, bokar besök, tar fram statistik och stöttar så att arbetet flyter på. Du ansvarar även för enhetens administrativa service och information. Vid behov kommer du också att arbeta i våra ekonomiska system med fakturahantering. Eftersom vi arbetar i olika datasystem och databaser behöver du vara intresserad och kunnig inom området. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en godkänd utbildning i hälso- och sjukvårdsadministration 80p KY eller 400p YH alternativt motsvarande godkänd utbildning till medicinsk sekreterare. Därtill har du goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift samt goda kunskaper i medicinsk terminologi. Vi ser även att du har god datorvana. Har du erfarenhet av att arbeta i systemen PMO, 1177, PASiS, Raindance och/eller QlickView är detta meriterande. Som medicinsk sekreterare hos oss är det viktigt att ha förmåga och tycka det är roligt att arbeta med olika saker inom olika arbetsområden. Du behöver kunna arbeta självständigt, vara drivande samtidigt som du är flexibel. Med bra känsla för service och bemötande har du stor betydelse för att våra patienter. Du är du noggrann och ansvarstagande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vid eventuell anställning görs kontroll mot misstanke-och belastningsregistret. I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval. Välkommen med din ansökan! Vi ser fram emot att lära känna dig! ÖVRIGT Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt. Förvaltning Psykiatri och habilitering är en av Region Skånes sex hälso- och sjukvårdsförvaltningar. Verksamheten omfattar den offentligt drivna psykiatrin samt habiliteringen i hela Skåne med cirka 4 000 medarbetare. I uppdraget ingår bland annat vård, habilitering, rehabilitering, hälsoarbete och forskning. Inom psykiatrin finns fem akutmottagningar, barn- och ungdomspsykiatri, rättspsykiatri och vuxenpsykiatri. Inom habiliteringen finns barn- och ungdomshabilitering, vuxenhabilitering och syn-, hörsel- och dövverksamhet. Välkommen! På http://www.skane.se/rekryteringsstatus kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Arbetsgivare
REGION SKÅNE
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.