På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Sekreterare

Sekreterare

Sekreterare kan ha många olika arbetstitlar, exempelvis kan man kallas för administrativ assistent eller assistent, administratör eller kombinera uppgifter som sekreterare / administratör med att samtidigt vara kontorsvärd / värdinna, kontorsvaktmästare eller telefonist / receptionist.

Det förhåller sig inte sällan så att en sekreterare är en sort allt-i-allo på sin arbetsplats.

Men sekreterare kan också vara en assistent till endast en person eller till en liten grupp personer t.ex chefsassistent. 

Ett annat exempel är forskningsassistent som är en sort sekreterare åt en eller flera forskare inom en forskningsgrupp.

De vanliga, ofta förekommande, arbetsuppgifter för de flesta sekreterare är:

  • hålla reda på kalendern, vara den som sammankallar till möten
  • göra sammandrag, sätta ihop presentationer, förbereda referat, skriva protokoll
  • formulera och redigera samt skriva ut brev och affärshandlingar
  • svara i telefon och boka in möten
  • göra eller beställa översättningar av diverse handlingar
  • administrerar sammanträden och resor

 

Om det i arbetsuppgifterna ingår att man som sekreterare ansvarar för egen handläggning av ärenden, dvs man är både sekreterare och även handläggare ger det, normalt sett, en högre lön.

Utbildning

Sekreterare kan ha diverse olika utbildningsbakgrund. Gymnasiekompetens ställs nästan alltid som ett minimikrav. Eftergymnasial utbildning, i första hand inom administrationsområde, är ett stort plus och ibland också kan ställas som ett krav för att få anställning.

Visa mer
Visa mindre

18 Lediga jobb

Kommunsekreterare

Arbetsgivare / Ort: Åsele kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Sekreterare

Om jobbet
Åsele är en plats som är perfekt belägen mellan kust och fjäll i Södra Lappland. Vi på Åsele kommun får det självklara i våra invånares vardag att fungera som till exempel att: vatten och värme levereras, vägarna plogas, våra äldre tas väl om hand och grundskolebarnen får sin utbildning. Vi gör skillnad för alla som lever, vistas och verkar i Åsele.  Platsen Åsele kommun innefattar ett 4235 km² stort naturskönt landområde som har över femtio naturreservat och en nationalpark. Området ingår vintertid som renbetesland för två samebyar. Det som lockar besökare till Åsele, förutom natur och friluftsliv, är anrika Åsele Marknad, en av Sveriges största sommarmarknader.  Åsele kommun (Sjeltien tjïelte på sydsamiska) är ett samiskt förvaltningsområde och kunskaper i samiska är meriterande inom vissa yrkesområden. Vill du vara med och utveckla Åsele - framtidens inlandsbygd? Åsele kommun söker en kommunsekreterare I Åsele kommun har vi en så kallad nämndslös politisk organisation där all verksamhet finns samlad under kommunstyrelsen, förutom Miljö- och byggs verksamhet. Kommunledningskontorets kansli jobbar därför mot alla verksamheter med ärendeberedning, diarieföring, dokumenthantering och arkiv. Arbetsuppgifter Som kommunsekreterare är du delaktig i detta arbete tillsammans med administrativa assistenter. Kansliet är i en spännande utvecklingsperiod där digitaliseringen förändrar och utvecklar arbetsmetoderna just nu. I din roll som kommunsekreterare är du sekreterare i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och dess utskott samt valnämnden under 2022. Du ansvarar för att organisera och planera ärendeberedningen med tjänsteskrivelser och beslutsunderlag tillsammans med den politiska ledningen, chefer och handläggare. Du kommer också att ha budgetansvaret för den politiska budgeten. I rollen ingår även utredningsarbete inom kommunledningskontorets verksamhet vilket kan innebära att t.ex. skriva förslag på remissyttranden, arbeta fram policy- och styrdokument. Du kommer att ingå i en mängd olika arbetsgrupper samt kommunens krisorganisation. Kvalifikationer Vi söker dig som har en högskoleutbildning med inriktning samhälls- eller statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller motsvarande. Du bör ha stor vana av Officepaketet och allmän god datavana. Du har en bra förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och har förmåga att sammanfatta information. Du gillar ordning och reda, är strukturerad och har förmåga att arbeta både självständigt och i samverkan med andra samt förmågan att leda dig själv i ditt dagliga arbete. Det är meriterande att ha erfarenhet av att jobba i en politiskt styrd verksamhet, att ha kunskaper inom kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen samt GDPR. Du är med fördel också van att jobba i ärendehanteringssystem, vi använder EDP Vision. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet. Övrigt Tjänsten är i grunden ett vikariat på 6 månader men, med goda chanser till en övergång till en tillsvidaretjänst. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.   Vi undanber oss kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare.
Arbetsgivare
Åsele kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Administratör till statlig myndighet!

Arbetsgivare / Ort: Recruitive AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 27 september (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Sekreterare

Om jobbet
Om tjänsten Vi söker dig som vill ha en bred roll administrationsjobb på en myndighet i centrala Stockholm. De erbjuder en arbetsmiljö där man kan utvecklas inom service och administration i en etablerad organisation med fräscha lokaler i Stockholm. Effektivite, servicet och administration är nyckeln i det här jobbet, vidare ska du kunna ha många bollar i luften. Låter det här som någonting för dig? Rollen är en konsultroll hos Recruitive till myndigheten, kontraktet kommer att löpa ca 1 år framåt med möjlighet till förlängning. Ansök idag, urval sker löpande! Dina arbetsuppgifter • Administration • Svara på mail • Handläggning av ärenden • Inköp av varor och kontorsmaterial • Kontakt med sammarbetspartners och underleverantörer Din profil - Examen inom ekonomi, statvetenskap eller annan samhällsvetenskaplig inriktning - Tidigare arbete inom administration är ett krav - Erfarenhet av offentlig sektor är ett krav - Goda kunskaper inom Office-paketet och från något ärendehanteringssystem är ett krav - Flytande i svenska i tal och skrift och goda kunskaper i engelska. Om företaget Vi erbjuder • Individuell lönesättning. • Arbetstider mån-fre 8-17. Stängt röda dagar och helg. • Fina kontorslokaler centralt i Stockholm, nära till kommunikationer. Har du viljan att hjälpa? Trivs du när ditt arbete gör livet lättare för andra? Gillar du att organisera - då är detta jobbet för dig. Ansök idag! Urval sker löpande, Om oss Recruitive är en tjänsteleverantör inom rekrytering och bemanning med ett heltäckande erbjudande inom tjänstemannasektorn i Stockholm, Borås, Eskilstuna, Örebro och Göteborg. Vi är auktoriserat Bemanning- & Rekryteringsföretag och har kollektivavtal med Unionen och Akademikerförbundet. Vi erbjuder friskvårdsbidrag, företagshälsovård och pensionsavsättningar till våra anställda. Som anställd på Recruitive får du en konsultchef som finns tillgänglig för dig under hela anställningsperioden. Konsultchefen har som uppgift att hjälpa dig att utvecklas i din yrkesroll och säkerställa att du trivs på din arbetsplats.
Arbetsgivare
Recruitive AB
Hemsida: http://www.recruitive.se/
Ansökan
Ansök senast 27 september (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Sekreterare

Arbetsgivare / Ort: VÄSTRA GÖTALANDSREGIONEN
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 28 september (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Läkarsekreterare/Vårdadministratör/Medicinsk sekreterare

Om jobbet
Närhälsan utvecklar primärvård i världsklass. Med hundratals mottagningar i Västra Götaland finns vi nära invånarna och gör skillnad för deras liv och hälsa. Vi erbjuder dig ett stimulerande och meningsfullt arbete med kompetenta kollegor, tydligt ledarskap och utvecklingsmöjligheter. Är du serviceinriktad och van att arbeta med olika arbetsuppgifter parallellt? Ligger du alltid steget före och tar initiativ för att utveckla ditt arbete? Vi söker nu en sekreterare till Närhälsans primärvårdsområde V8 i Skaraborg. Om oss Primärvårdsområde V8 omfattas av 8 vårdcentraler samt några andra enheter västra Skaraborg. Arbetet i området leds av Primärvårdschef, som med funktionsstöd från staben tillsammans med vårdcentralchefer och enhetschefer verkar för hela områdets utveckling. Om arbetet Ditt uppdrag som sekreterare innebär att ge ett allmänt administrativt stöd åt Primärvårdschef. Du är en viktig resurs för att få det dagliga arbetet att flyta på och är ansvarig för vissa delar av dokument- och fakturahanteringen. Att ständigt förbättra de administrativa rutinerna är en viktig del av uppdraget. I dina arbetsuppgifter ingår: - kalenderadministration och möteskoordinering - resebokningar - närvara och föra anteckningar vid såväl interna som externa möten - scanna, skriva ut och kopiera material - posthantering I ditt ansvar ingår: - att skapa och upprätthålla olika typer av dokument och presentationer - att samla in data, sammanställa rapporter samt följa upp planer och aktiviteter - allmän ärendehantering och diarieföring - hantering av fakturor, tidrapporter, resekostnader med mera Om dig Du som söker har eftergymnasial utbildning i vårddokumentation eller andra utbildningar/erfarenheter som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Dessutom har du goda kunskaper i Office-paketet och vana av att arbeta i olika system samt kan anpassa dig till en digital arbetsstruktur. Har du erfarenhet av arbete i en serviceorienterad roll, exempelvis som administrativ assistent eller motsvarande, är det meriterande. För att trivas i rollen tror vi du gillar att driva ditt eget arbete framåt, du är ansvarstagande samt har förmåga att arbeta självständigt och lösningsfokuserat. Du är noggrann i ditt arbetssätt och har förmåga att prioritera, strukturera och planera ditt arbete väl. Du ska vara kommunikativ, tydlig och transparent då arbetet innefattar mycket nära dialog med olika medarbetare i organisationen. Då det i tjänsten ingår att föra protokoll behöver du kunna uttrycka dig väl i tal och skrift samt vara van att presentera inför större grupper. Vi ser även att du lever upp till Närhälsans kärnvärden som är Pålitlig, Omtänksam och Nytänkande. Övrigt Intervjuer kommer ske löpande.   Varmt välkommen med din ansökan! Om Västra Götalandsregionen Västra Götalandsregionen finns till för människorna i Västra Götaland. Vi ser till att det finns god hälso- och sjukvård för alla. Vi arbetar för en hållbar utveckling och tillväxt, bra miljö, förbättrad folkhälsa, ett rikt kulturliv och goda kommunikationer i hela Västra Götaland. Vill du veta mer om VGR kan du besöka vår introduktion till nya medarbetare på länken https://www.vgregion.se/introduktion Ansökan Västra Götalandsregionen ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet. Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons. Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Västra Götalandsregionen har upphandlade avtal.
Arbetsgivare
VÄSTRA GÖTALANDSREGIONEN
Ansökan
Ansök senast 28 september (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Sekreterare sökes till heltidsuppdrag i Håbo

Arbetsgivare / Ort: Bemannia Kontor AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 29 september (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-24
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Sekreterare

Om jobbet
Har du arbetat tidigare för en politiskt styrd organisation och beskriver dig själv som strukturerad, kvalitetsmedveten och tydlig? Då kan du vara den rätta sekreteraren för oss, sök tjänsten idag! Om uppdraget Kunden är en verksamhet inom den offentlig sektorn, de söker nu en sekreterare, med placering inom dess kansli. Mer information om kunden framkommer vi telefonintervju. Uppdraget ska påbörjas omgående och kommer att pågå i 6 månader med chans till förlängning. Dina arbetsuppgifter I rollens om sekreterare för kunden ansvarar du för att planera, samordna och kvalitetssäkra ärenden i den politiska processen. Skriva och kvalitetssäkra beslutsunderlag, sammanställa handlingar/kallelser och föra protokoll vid politiska möten. Diarieföring, informationshantering och informationsförvaltning liksom hantering av allmänna handlingar i kundens analoga och digitala system. Dina kvalifikationer - Högskoleutbildning inom statskunskap, juridik eller offentlig förvaltning, alternativt erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. - Goda kunskaper om lagar och förordningar för offentlig verksamhet; särskilt kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen. Kunskap om och vana vid att arbeta i digitala dokument- och ärendehanteringssystem. - Goda kunskaper i det svenska språket och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. - Erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd organisation. Vad vi erbjuder dig Som konsult på Bemannia erbjuder vi dig en nära kontakt med din konsultchef och en möjlighet till fler uppdrag via oss. Hos oss får du utvecklas på lärorika arbetsplatser och känna att din kompetens kommer till nytta. Om ansökan Sök tjänsten genom att klicka på ansök nedan. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag. Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa av ansvarig rekryterare, [email protected] För generella funderingar kring din ansökan eller vår rekryteringsprocess når du oss under kontorstid, 070 939 75 00 Bemannia är ett av Sveriges ledande bemannings- och rekryteringsföretag inom offentlig sektor. Vi har ramavtal med 220 kommuner och ett 100-tal förvaltningar, bolag och myndigheter. Bemannia är ett auktoriserat bemanningsföretag som har kollektivavtal. Detta är en trygghet och en kvalitetssäkring såväl för våra kunder som för dig som konsult. Bemannias etablerade samarbeten med tusentals attraktiva arbetsgivare i hela landet erbjuder dig mängder med spännande karriärmöjligheter.
Arbetsgivare
Bemannia Kontor AB
Hemsida: https://www.bemannia.se
Ansökan
Ansök senast 29 september (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Sekreterare till Planeringsenheten

Arbetsgivare / Ort: Umeå Universitet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 september (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Sekreterare

Om jobbet
Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med drygt 35 000 studenter och 4 200 anställda.  Här finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden. Umeå universitet är också platsen för den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 – en revolution inom gentekniken som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur där vi gläds åt varandras framgångar. Beskrivning Planeringsenheten tillhandahåller ett kvalificerat utrednings- och handläggarstöd inom områdena: Utbildning, forskning, forskarutbildning, kvalitet, ekonomi, organisation, regelverk, ledningskoordination och ledningsstöd. Inom funktionen ledningsstöd arbetar vi med ett nära administrativt stöd och service till universitetsledningen. Verksamheten styrs i hög grad av prioriteringar och direkta uppdrag från universitetsledningen. På enheten finns många duktiga och trevliga medarbetare och vi hoppas att du vill bli en av oss! Arbetsuppgifter Som sekreterare arbetar du med olika typer av uppgifter som alla syftar till att administrativt stötta universitetsledningen. Arbetet innebär bland annat att hantera inkommande inbjudningar och förfrågningar, boka lokaler, möten och resor, samt att hantera och bedöma ett stort antal mejl och frågor via telefon eller direkt från medarbetare och besökare, samt andra inom ledningsstödet förekommande ärenden. Kvalifikationer Vi söker dig som har flerårig erfarenhet av att arbeta med ledningsstöd/chefsstöd för chefer inom offentlig sektor, gärna med ovan nämnda arbetsuppgifter. Du har mycket goda kunskaper i Office-paketet och en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du har mycket god kunskap om de digitala verktyg som idag används för möten och för att lagra filer och kommunicera.  Som person är du självgående, noggrann och strukturerad. Du är serviceinriktad och har lätt för att samarbeta. Du har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat på ett universitet eller lärosäte med liknande arbetsuppgifter. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av att publicera och redigera material på hemsidor. Villkor Befattningen är en allmän visstidsanställning från och med 2022-01-01 dock längst till och med 2022-12-31.  Välkommen med din ansökan! Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Arbetsgivare
Umeå Universitet
Ansökan
Ansök senast 30 september (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.