På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Sekreterare

Sekreterare

Sekreterare kan ha många olika arbetstitlar, exempelvis kan man kallas för administrativ assistent eller assistent, administratör eller kombinera uppgifter som sekreterare / administratör med att samtidigt vara kontorsvärd / värdinna, kontorsvaktmästare eller telefonist / receptionist.

Det förhåller sig inte sällan så att en sekreterare är en sort allt-i-allo på sin arbetsplats.

Men sekreterare kan också vara en assistent till endast en person eller till en liten grupp personer t.ex chefsassistent. 

Ett annat exempel är forskningsassistent som är en sort sekreterare åt en eller flera forskare inom en forskningsgrupp.

De vanliga, ofta förekommande, arbetsuppgifter för de flesta sekreterare är:

  • hålla reda på kalendern, vara den som sammankallar till möten
  • göra sammandrag, sätta ihop presentationer, förbereda referat, skriva protokoll
  • formulera och redigera samt skriva ut brev och affärshandlingar
  • svara i telefon och boka in möten
  • göra eller beställa översättningar av diverse handlingar
  • administrerar sammanträden och resor

 

Om det i arbetsuppgifterna ingår att man som sekreterare ansvarar för egen handläggning av ärenden, dvs man är både sekreterare och även handläggare ger det, normalt sett, en högre lön.

Utbildning

Sekreterare kan ha diverse olika utbildningsbakgrund. Gymnasiekompetens ställs nästan alltid som ett minimikrav. Eftergymnasial utbildning, i första hand inom administrationsområde, är ett stort plus och ibland också kan ställas som ett krav för att få anställning.

Visa mer
Visa mindre

Lediga jobb

Medicinsk sekreterare till digital vårdaktör i Stockholm

Arbetsgivare / Ort: Academic Work Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 9 July (7 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-09
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Sekreterare

Om jobbet
Vårt samhälle står inför en stor utmaning som skapats av Coronapandemin. Nu har du möjlighet att bidra till att kartlägga spridningen genom att hantera administration kopplad till provtagningar (såsom remisser, tidsbokning och uppföljning av provsvar). Vi söker dig som genomgått eller genomgår en utbildning som medicinsk sekreterare och som finns tillgänglig för omgående start. Varmt välkommen med din ansökan! OM TJÄNSTEN Som medicinsk sekreterare är du konsult via Academic Work hos vår kund, som erbjudit digital vård sedan 2016. Som medicinsk sekreterare kommer du vara del av en nystartad satsning där du kommer ha ett nära samarbete med andra medicinska sekreterare samt testadministratörer. ARBETSUPPGIFTER - Skapa provtagningsremiss - Hantera behörigheter och nya användare i relevanta system - Hantera provsvar - Boka/om/avboka tider - Handlägga uteblivna besök - Kvalitetssäkra journal och diagnoskod - Administrera tider i vår plattform - Support i administrativa frågor för vårdpersonal och patienter - Utbilda i labportalen - Föra statistik - Logistik/beställning material VI SÖKER DIG SOM - Har genomgått eller genomgår en utbildning som medicinsk sekreterare - Har systemvana - Har använt Officepaket eller gsuite - Det är mycket meriterande om du har erfarenhet av systemen Take Care eller Labportalen Som person är du noggrann, har hög personlig mognad och har hög empatisk förmåga. Övrig information * Start: Vecka 22 * Omfattning: Heltid, i ca 4-5 veckor * Placering: På vår kunds kontor centralt i Stockholm * Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och vårt önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen. Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Academic Work Sweden AB
Hemsida: http://www.academicwork.se
Ansökan
Ansök senast 9 July (7 dagar kvar)

Ansök här

Administratör Marinbasen DSK

Arbetsgivare / Ort: Försvarsmakten
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 31 July (29 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-11
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Sekreterare

Om jobbet
Är du en duktig administratör som är van vid att ha många pågående ärenden? Tycker du om att stödja dina kolleger i arbetet med de administrativa stödsystemen? Då är detta en spännande utmaning för dig!  Om enheten Hos oss får du möjlighet att arbeta med spännande arbetsuppgifter för att bidra till att göra Sverige och världen lite säkrare. Vi värdesätter ömsesidigt förtroende och hos oss får du både ett eget ansvar och goda möjligheter att kompetensutvecklas. Våra medarbetare är viktiga för oss och hos oss kommer du ha möjlighet att förena det professionella och det privata. Driftsstyrningskompaniet (DSK)utformar och upphandlar tekniskt underhåll både förebyggande och avhjälpande underhåll för marinens fartyg och båtar. Med professionella medarbetare genomför och utvecklar vi verksamheten tillsammans med övriga Försvarmakten samt i nära samarbete med Försvarets materielverk och industrin. Avdelningen består av 70 medarbetare fördelade på tre enheter med verksamhet i Karlskrona, Haninge/Berga och Nynäshamn/Muskö. Denna tjänst har placering Karlskrona. Huvudsakliga arbetsuppgifter Med rollen som Administratör följer ansvar för administration inom DSK för bland annat: • Bevakning av ärendehantering (system VIDAR) • Nyanställning (tex inpassering legitimation, behörigheter) • Verksamhetens ytor i Försvarsmaktens-intranet (emila) • Stöd avseende arbetstidsplanering (stödsystem PRIO) • Funktionsbrevlådor • Hemliga-handlingar • IT-beställningar Du har också ansvar för våra skrivmaterialförråd. Kvalifikationer • Vi söker dig som har relevant treårig gymnasieutbildning, eller som av arbetsgivaren bedöms motsvarande • Tidigare erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter • Du kommunicerar obehindrat på svenska och engelska, i tal såväl tal som i skrift • God datorvana (MS office, MS sharepoint) • Körkort B Meriterande • Erfarenhet av arbete i Försvarsmaktens stödsystem t.ex. LIFT och PRIO • Tidigare erfarenhet av hantering av teknisk information i såväl pappers- som digitalt format samt erfarenhet av användning av driftuppföljningssystem Personliga egenskaper Då rollen innebär många kontaktytor har du en god samarbetsförmåga och du lyssnar till andra och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Att väga samman komplex information och visa omdöme vid uttalanden, ageranden och beslut är något som faller sig naturligt för dig. Vidare är du strukturerad på så sätt att du planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt samt håller tidsramar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning om du inte redan är anställd i Försvarsmakten. I tjänsten ingår tjänsteresor, främst inom Sverige. Upplysningar om befattningen Rekryterande chef Lars Ehnbom 076-6225010 [email protected] Information om rekryteringsprocessen Magnus Olsson N1 Marinbasen 070 618 92 88 Fackliga företrädare TCO/Försvarsförbundet, Jimmy Svensson, tel. 0455-852 70, 070-674 19 17 SEKO, Jan-Anders Nilsson, 0457-47 16 18, 070-815 22 56 SACO, Lisbeth Landin, tel. 0455/85115, 073-1828047 Officersförbundet, Mikael Danielsson, tel. 0455-866 61, 070-872 67 58 Sista ansökningsdag Välkommen med din ansökan senast 2020-07-31. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.   -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Marinbasens övergripande uppgift är att stödja de marina förbanden med bland annat logistik i form av transporter, basering, bevakning och sjukvård, både hemma och utomlands. Marinbasen har sitt huvudsäte i Karlskrona, men bedriver verksamhet där behov finns, exempelvis i Berga/Muskö, söder om Stockholm och i Göteborg. Andra stora uppgifter för Marinbasen är övervakning av Sveriges 2700 km långa kust med territorialhav. Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Arbetsgivare
Försvarsmakten
Hemsida: http://www.forsvarsmakten.se/sv/
Ansökan
Ansök senast 31 July (29 dagar kvar)

Ansök här
Visa mer


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.