På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Informationsassistent

Informationsassistent

Arbete som informationsassistent kan innehålla många olika uppgifter beroende på vad som är aktuellt i tid och just för den arbetsplatsen där man är anställd. Dagliga arbetsuppgifter innehåller ofta t.ex online chatt, besvara inkommande mejl bland annat från företagets/organisationens hemsidor, ta hand om utformning och utskick av informationsmejl, svara på intresseanmälningar till bl.a utbildningar om man jobbar på ett företag eller inom en organisation inom utbildningssektorn, korrekturläsning av diverse olika texter som ska publiceras.

Utöver detta så kan det komma in lite blandade uppgifter så som att göra enklare ändringar på företagets/organisationens hemsidor samt även ändra information som ligger ute på externa webbsajter.

Det är ett roligt, intressant och stundtals fartfyllt arbete med stor variation. Ingen dag är den andra lik och man får alltid lära sig nya saker.

Utbildning

Det finns ingen speciell utbildning som leder till att man får jobb som informationsassistent.

Minimikravet är gymnasiekompetens, helst inom "informationshantering", t ex Samhällsvetenskapsprogrammets inriktning medier, information och kommunikation.

Eftergymnasial utbildning ses av många arbetsgivare som en stor merit. Relevanta eftergymnasiala utbildningar kan finnas inom olika skolformer, bland annat inom yrkeshögskola.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

3 Lediga jobb

Research administrator

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs Universitet
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 4 augusti (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-06-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informationsassistent

Om jobbet
The University of Gothenburg tackles society’s challenges with diverse knowledge. 53 500 students and 6 500 employees make the university a large and inspiring place to work and study. Strong research and attractive study programmes attract scientists and students from around the world. With new knowledge and new perspectives, the University contributes to a better future. The Centre on Global Migration (CGM) at the University of Gothenburg is searching for an administrative coordinator with a specific focus on communication. CGM is a network-based research centre established in 2017. The centre supports multidisciplinary research on global migration. Researchers connected to CGM are located in different departments and the working language is both English and Swedish. The centre is located at the School of Global studies, where also the administrative coordinator will be located. Job assignments We are looking for a person to work primarily with communication and the visibility of migration research and CGM's outward activities. The administrative coordinator will be the editor of the centre’s website and organize conferences and seminars. Other tasks include proof-reading and translating texts, taking meeting minutes as well as assisting in project applications and publications. Financial administration such as handling invoices is also included. Qualifications We are looking for someone that: • Has a relevant university degree within the areas of social sciences, humanities or economics • Has a documented very good ability in speech and writing in English and Swedish • Has experience of research communication, especially through websites, press and social media • Has experience in research administration, particularly language checking, conference support, networking and research funding. • Is creative, self-motivated and has good interpersonal skills. Since the work requires daily contact with people from different countries and research approaches, emphasis will be placed on suitability and character. You also need to be flexible, with a readiness to deal with many different tasks a small unit needs to manage on a daily basis. The person we are looking for also needs to be able to independently plan the work and make priorities. Since the working language of CGM is predominantly English, an excellent ability to speak and write in English is a requirement. The above training, experience and qualities are all parts of the requirements for the position. Employment The employment is temporary upon the return of the employee who has taken parental leave, however no longer than the 30 of September 2022 and of 50% at the School of Global Studies with possibility of increased percentage of employment. Start the 1st of September or according to agreement. For further information regarding the position Please contact Andrea Spehar, Senior lecturer, CGM director, +46 31 786 1192, [email protected]  Unions Union representatives at the University of Gothenburg: https://www.gu.se/en/about-the-university/work-at-the-university-of-gothenburg/how-to-apply Information for International Applicants Choosing a career in a foreign country is a big step. Thus, to give you a general idea of what we and Gothenburg have to offer in terms of benefits and life in general for you and your family/spouse/partner please visit: https://www.gu.se/en/about-the-university/welcome-services https://www.movetogothenburg.com/ How to apply In order to apply for a position at the University of Gothenburg, you have to register an account in our online recruitment system. It is the responsibility of the applicant to ensure that the application is complete in accordance with the instructions in the job advertisement, and that it is submitted before the deadline. The selection of candidates is made on the basis of the qualifications registered in the application. Closing date: 4 of August 2021 The University of Gothenburg promotes equal opportunities, equality and diversity. Salary is determined on an individual basis. Applications will be destroyed or returned (upon request) two years after the decision of employment has become final. Applications from the employed and from those who appeal the decision will not be returned. In connection to this recruitment, we have already decided which recruitment channels we should use. We therefore decline further contact with vendors, recruitment and staffing companies.
Arbetsgivare
Göteborgs Universitet
Hemsida: http://www.gu.se/
Ansökan
Ansök senast 4 augusti (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

SoffaDirekt söker strukturerad Web Editor

Arbetsgivare / Ort: Cruitive AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 8 augusti (8 dagar kvar)
Publicerad: 2021-07-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informationsassistent

Om jobbet
Är du en flitig administratör med intresse för digital försäljning? Vill du arbeta i en miljö präglad av utveckling och framåtanda? Sök då tjänsten som Web Editor hos oss på SoffaDirekt, och bli en del av vår intensiva resa till att bli det ledande e-handelsföretaget inom möbelbranschen! Om SoffaDirekt SoffaDirekt är ett möbelföretag som befinner sig i en stark tillväxtfas med hög ambition om att bli en unik profil på möbelmarknaden inom e-handeln. Vår vision är att tillhandahålla en hållbar, snygg design till alla genom att själva designa, producera och sälja möbler av hög kvalitet, direkt till konsument utan mellanhänder. Vi söker nu fler personer som vill vara med och göra vår vision till verklighet! Om tjänsten I rollen som Web Editor ingår du i vårt WEB-team, där du säkerställer att SoffaDirekts hemsida är av god kvalitet genom att: • arbeta i vårt CMS och publicera samt hantera artiklar på hemsidan där du ser till att våra produkter exponeras korrekt • genomföra diverse felsökningar på hemsidan och hantera bilder samt inbäddade ytor • hantera kampanjer, prisimporter, rabattkodsuppsättningar och arbeta i webbgränssnittet • arbeta med digital merchandising genom att exempelvis skapa rankningar i listsidor • koordinera, hantera och strukturera upplägg av artiklar för timpoolen vid behov Vem är du? För att du ska känna dig trygg i rollen som Web Editor bör du vara en naturlig administratör som trivs med att arbeta i ett högt tempo. Givetvis har du också ett intresse för digital försäljning och e-handel, och du tar dig an arbetsuppgifter med en positiv inställning och ett stort engagemang! Då det är din roll att koordinera diverse uppgifter är det av stor vikt att du har goda samarbetsförmågor och känner dig trygg i att ställa samt hantera krav från olika håll. Du är också en organiserad person med ett strukturerat arbetssätt som gärna arbetar självständigt med frihet under ansvar, där du ständigt söker efter vägar att effektivisera och optimera olika processer. Vi ser också att du: • har erfarenhet av att arbeta i team och känner dig bekväm med att leda andra människor i olika projekt • är van vid att arbeta med kravställning och koordinera olika arbetsuppgifter • har mycket goda kunskaper i Excel eller annat kalkyleringsprogram • är flytande på svenska både i tal och skrift Vidare är det meriterande om du har kunskaper inom SEO samt vana av att arbeta med CMS respektive PIM. Det är även fördelaktigt om du har tidigare erfarenhet av artikeluppläggning och artikelimport. Om du har tidigare erfarenhet som teamledare med personalansvar är även det förmånligt. Slutligen är det också meriterande om du har goda kunskaper i engelska. Vad erbjuder vi? Som ett litet företag i tillväxtfas har alla medarbetare, oavsett funktion, en viktig roll med stor möjlighet att påverka och göra skillnad. Hos oss finns det goda karriärmöjligheter då varje tjänst utvecklas i takt med att företaget växer. Så trivs du med att ta initiativ, arbeta med frihet under ansvar och bidra till företagets utveckling i en modern bransch är du den vi söker! Du delar tillväxtresan med ett härligt och prestigelöst team med kollegor som vill ha roligt på vägen. Du får såklart också en trygg anställning med företagets tjänstepension- och försäkringsplan samt friskvårdsbidrag. Dessutom erbjuder vi fina personalerbjudanden av våra unika produkter på soffadirekt.se
Arbetsgivare
Cruitive AB
Hemsida: soffadirekt.se
Ansökan
Ansök senast 8 augusti (8 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Teknikinformatör

Arbetsgivare / Ort: Unik Resurs i Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 13 augusti (13 dagar kvar)
Publicerad: 2021-07-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informationsassistent

Om jobbet
Företagspresentation Till en av våra kunder, en multinationell koncern med högteknologisk produkttillverkning söker vi nu en Teknikinformatör. Det här uppdraget är en fantastisk möjlighet för dig som vill arbeta i en modern, internationell och framåtsträvande teknisk miljö. Det här är ett konsultuppdrag hos vår kund som avser starta i Augusti och du är anställd av Unik Resurs. Arbetsuppgifter och ansvarsområden Inom avdelningen Teknikinformation arbetar idag 15 dedikerade och drivna medarbetare inom olika roller med teknikinformation för våra produkter. Vi skapar, hanterar och levererar en stor mängd av informationsprodukter (till exempel manualer) till både interna och externa kunder. Vi söker ständigt efter möjligheter för att förbättra våra informationsprodukter och effektivisera våra processer. För att trivas bra hos oss krävs en person med nyfikenhet, tålamod och en god förmåga till abstrakt tänkande. Du tar dig an problem och utmaningar på ett lugnt och strukturerat sätt. Du har en god systemvana och en obehindrad förmåga att söka och inhämta information. Du är öppen, prestigelös och kommunikativ på alla sätt. Utmaningen - Att på ett effektivt och noggrant sätt bidra till leveranser av informationsprodukter. - Att hantera stora mängder information i avancerade systemmiljöer. - Bidra till utvecklingen av vårt agila arbetssätt och nyutvecklade systemstöd. Din profil - En eftergymnasial utbildning, högskoleutbildning eller yrkeshögskoleutbildning med inriktning inom informationsteknik, data eller systemvetenskap är meriterande. - Vi ser gärna att du har några års arbetslivserfarenhet inom området. teknikinformation och har på så sätt kunskap och erfarenhet i att hantera informationsmängder och flöden. - Du har mycket god datorvana och har lätt för att lära dig nya system. - Du har erfarenheter av att arbeta med Excel. Jira och confluence är meriterande. - Du har goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift. Ansök redan idag! Ansökan Passar du in på ovanstående profil, tveka inte att ansöka redan idag! Glöm inte att motivera så utförligt som möjligt varför just du är lämplig för denna tjänst och att uppdatera dina uppgifter i ditt CV. Sök tjänsten genom att klicka på ansök och registrera dig i vår databas, detta för att följa riktlinjerna som gäller för GDPR. För frågor gällande tjänsten eller rekryteringsprocessen vänligen kontakta ansvarigt rekryteringsteam; Cecilia Alegria Furberg och nås på [email protected] eller på 073-9252586 Väl mött! Unik Resurs Välkommen till Unik Resurs! Din rekryterings- & utvecklingspartner i med- & motgång Hos oss är du alltid välkommen att kontakta ansvarig rekryterare om du har frågor eller funderingar kring ett annonserat uppdrag. Om inte detta uppdrag passar dig är du välkommen att kontakta oss så kanske vi kan hitta ditt drömjobb tillsammans. Vi känner regionen och vet var du kan göra bäst nytta med din profil. Lycka till!
Arbetsgivare
Unik Resurs i Sverige AB
Ansökan
Ansök senast 13 augusti (13 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.