I rollen som konsulatassistent arbetar med olika konsulära ärenden så som hantering av passansökningar, ID-kort, resehandlingar samt tar emot och svarar på frågor.
I arbetsuppgifter kan även ingå att förbereda ”the diplomatic pouch” och hjälpa till vid lokala- och nationella val. En konsulatassistent har många kontakter med konsulatets olika kunder och olika myndigheter i olika länder.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Det finns ingen speciell utbildning som leder till att man får jobb som konsulatassistent. För att bli framgångsrik och lyckas i rollen som konsulatassistent krävs det bl.a kvalifikationer som eftergymnasial utbildning, gärna från högskola/universitet eller yrkesutbildning motsvarande minst två års studier på heltid.
Man måste också kunna flera språk flytande, både i tal och skrift och både på svenska och på det aktuella språket, t ex om man arbetar på Chilenska konsulatet, där är spanska språket aktuellt. Man måste även ha kunskap om och förståelse för hur landets sociala myndigheter fungerar.
Som konsulatassistent behövs goda kunskaper i alla datorprogram som ingår i Office-paketet och man måste ha möjlighet, att vid behov, arbeta utanför kontorstid och även ibland på annan ort. Rekryteringsprocessen till tjänster som konsulatassistent sköts vanligtvis av myndigheter i det aktuella landet.
Personliga egenskaper
God samarbets- och kommunikationsförmåga samt språkkunskaper krävs.
Arbetsplats
Konsulatassistent är en administrativ assistent som är anställd på ett konsulat.
Länktips
- un.org - International Mine Awareness Day
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret