I rollen som konsulatassistent arbetar med olika konsulära ärenden så som hantering av passansökningar, ID-kort, resehandlingar samt tar emot och svarar på frågor.
I arbetsuppgifter kan även ingå att förbereda ”the diplomatic pouch” och hjälpa till vid lokala- och nationella val. En konsulatassistent har många kontakter med konsulatets olika kunder och olika myndigheter i olika länder.
Utbildning
Det finns ingen speciell utbildning som leder till att man får jobb som konsulatassistent. För att bli framgångsrik och lyckas i rollen som konsulatassistent krävs det bl.a kvalifikationer som eftergymnasial utbildning, gärna från högskola/universitet eller yrkesutbildning motsvarande minst två års studier på heltid.
Man måste också kunna flera språk flytande, både i tal och skrift och både på svenska och på det aktuella språket, t ex om man arbetar på Chilenska konsulatet, där är spanska språket aktuellt. Man måste även ha kunskap om och förståelse för hur landets sociala myndigheter fungerar.
Som konsulatassistent behövs goda kunskaper i alla datorprogram som ingår i Office-paketet och man måste ha möjlighet, att vid behov, arbeta utanför kontorstid och även ibland på annan ort. Rekryteringsprocessen till tjänster som konsulatassistent sköts vanligtvis av myndigheter i det aktuella landet.
Personliga egenskaper
God samarbets- och kommunikationsförmåga samt språkkunskaper krävs.
Arbetsplats
Konsulatassistent är en administrativ assistent som är anställd på ett konsulat.
Länktips
- un.org - International Mine Awareness Day