På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Paralegal

Paralegal

Paralegals arbetsuppgifter vid en advokatbyrå eller på en juridisk avdelning består av kontakter med myndigheter och klienter, man tar också hand om affärskorrespondens, upprättar avtal och diverse juridiska dokument samt gör rättsutredningar, skriver PM, protokoll, minnesanteckningar på mötena etc.

Inom det offentliga rättsväsendet arbetar paralegal med myndigheter och domstolar, bereder och handlägger olika något enklare mål samt upprättar domar och rättsutredningar.

Yrkesroller inom Paralegal:

Utbildning

Juristprogrammet på högskolor/universitet motsvarar 4,5 års studier på heltid. Juristprogrammen som ges på de olika lärosätena leder till en juristexamen som är en yrkesexamen och utbildningar på juristprogrammet på olika lärosäten ska betraktas som likvärdiga. Juristutbildningens upplägg kan dock skilja sig mellan de olika universitet.

En bra grundutbildning får du på gymnasiets Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik, Samhällsvetenskapsprogrammet eller Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap och Samhälle.

Utbildning till Paralegal, är en tvåårig utbildning på heltid, 400 yhp, och finns inom Yrkeshögskolan

Att kunna fler språk, framförallt engelska, är mycket meriterande.

Framtidsutsikter

För tillfället ser man ett stort behov av yrkesrollen Paralegal, både nationellt och regionalt.

Personliga egenskaper

Yrke Paralegal passar den, som vill arbeta med juridiska frågor, har god förmåga att bemöta människor, vill arbeta självständigt och ansvarsfullt samt har goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Arbetsplats

Paralegal, även Kvalificerad juridisk handläggare eller Juristassistent, kan arbeta på advokatbyråer, myndigheter, domstolar och på juridiska avdelningar i olika företag och organisationer.

Övrigt

MBL - Medbestämmandelagen - som reglerar den kollektiva arbetsrätten, vars namn syftar på lagens målsättning om att främja arbetstagarens medbestämmande över arbetsvillkor och företagsledning.

Visa mer
Visa mindre

36 Lediga jobb

White & Case söker administrativ assistent

Arbetsgivare / Ort: Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-24
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Juristassistent/Paralegal

Om jobbet
Har du några års erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter och trivs bäst i en internationell, tempofylld och dynamisk miljö? Har du ett starkt personligt driv, god prioriteringsförmåga och en naturlig fallenhet för service? Vill du bli en del av en global affärsjuridisk advokatbyrå som också är en av världens största leverantörer av pro bono-arbeten? Läs då vidare om rollen som assistent hos White & Case! Arbetsbeskrivning White & Case söker nu en assistent till deras Debt Finance-team. Som assistent på byrån förväntas du på bästa sätt assistera jurister och delägare i deras dagliga arbete. Arbetet kommer att innebära kommunikation med andra kontor inom White & Case globala nätverk samt med klienter, domstolar och myndigheter. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar: • Förbereda material inför möten • Hantera stora mängder dokument • Kopiering och indexering • Korrekturläsning • Redigering av text • Genomgång av fakturor och bokningar av olika slag • Registrering och hantering av nya ärenden Vem är du? Till denna tjänst söker vi dig som har en gymnasieexamen och minst några års erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter. Har du tidigare erfarenhet av byråverksamhet så är det meriterande men inget krav. Som person har du ett starkt personligt driv, högt engagemang och trivs med att arbeta självständigt utifrån övergripande instruktioner. Du är kommunikativ och kommunicerar flytande i tal och skrift på både svenska och engelska, då byråns verksamhet är utpräglat internationell. Du är van att arbeta i ett högt tempo och att hantera många uppgifter parallellt, där du har en förmåga att vara snabb och kunna prioritera ditt arbete. Det ligger naturligt för dig att ta ansvar och ditt arbetssätt är strukturerat och detaljorienterat. Du är inte rädd för att flagga när du behöver hjälp och har goda kunskaper i Office-paketet. Du erbjuds En spännande tjänst på en internationell advokatbyrå i framkant. Stockholmskontoret är beläget i vackra lokaler nära Stureplan. Detta är en visstidsanställning på inledningsvis 1 år, med stora möjlighet till förlängning. Förväntat startdatum i september/oktober 2021. I denna rekrytering samarbetar White & Case med Jurek. Är du intresserad så är du välkommen att söka genom att skicka in ett personligt brev och ditt CV (på engelska). För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Angeliqa Haapanen på [email protected] Vi går igenom ansökningar och intervjuar löpande – vänta därför inte med att skicka in din ansökan! Om verksamheten Sedan starten i New York 1901 har vi expanderat internationellt och etablerat 45 kontor i 31 länder. Många av våra klienter är multinationella organisationer med komplexa behov som kräver engagemang från flera av våra kontor samtidigt. Det betyder att vi arbetar i en dynamisk miljö med kollegor från hela världen och har gedigen erfarenhet av internationell affärsjuridik. Våra specialistområden på Stockholmskontoret inkluderar M&A/Corporate, M&A/Private Equity, Capital Markets, Debt Finance och Disputes. White & Case har sedan starten varit en pionjär i branschen. Vi var den första amerikanska advokatbyrån som etablerade sig i Europa, den första internationella advokatbyrån som etablerades i Sverige för över 35 år sedan och för några år sedan var vi den första internationella advokatbyrån som öppnade ett kontor i Sydafrika. Vi är också en av världens största leverantörer av pro bono-arbete och vi medverkar varje år i olika projekt som bidrar till samhällets utveckling. Idag arbetar ca 115 personer varav ca 65 jurister på vårt Stockholmskontor. Sökord: Juristassistent, Assistant, Assistent, Legal Assistant, Service, Administration, Juridik, Handläggare, Domstolshandläggare, Advokatsekreterare, Koordinator, Administratör, Administrativ Assistent.
Arbetsgivare
Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Hemsida: http://www.jurek.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Paralegal till REITAN CONVENIENCE SWEDEN AB!

Arbetsgivare / Ort: Academic Work Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Juristassistent/Paralegal

Om jobbet
Nu söker vi dig som är jurist eller dig som studerat juridik och har två till tre års arbetslivserfarenhet. REITAN CONVENIENCE SWEDEN AB är ett av Europas mest lönsamma och framgångsrika servicehandelsföretag och de består av dem välkända butikerna Pressbyrån och 7-Eleven. I rollen som paralegal får du möjlighet att utvecklas och ta ansvar för företagets franchisetagare. Urvalet sker löpande, så välkommen in med din ansökan redan idag! OM TJÄNSTEN Du kommer sitta på ekonomiavdelningen i bolagsgruppen med bolagsjurister och ekonomer. I din roll kommer du att arbeta nära en av bolagsjuristerna som du även rapporterar till och får stöttning av under den här anställningen. För att komma in i rollen får du en introduktion samt en uppstyrd start utav utbildningsgruppen. Under introduktionen förväntas du vara på kontoret för att sedan erbjudas mer flexibilitet i att jobba hemifrån. Detta är ett uppdrag fram till januari 2023. Du erbjuds * Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande. ARBETSUPPGIFTER I rollen som paralegal så kommer du att arbeta med en bredd av affärsjuridiska frågor inom alltifrån kommersiela avtal (särskilt IT), hyresrätter, marknadsrätter och även GDPR. Idag har REITAN CONVENIENCE SWEDEN AB omkring 400 franchisebolag som du kommer att arbeta nära och stötta i juridiska frågor. VI SÖKER DIG SOM • Har en avslutad utbildning inom juridik • Har två till tre års erfarenhet inom juridik där du ska ha fått erfarenhet av affärsjuridiska frågor inom kommersiella avtal, hyresrätt, marknadsrätt och GDPR • Har mycket goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift då det används i det dagliga arbetet Som person är du: • Självgående • Noggrann • Ansvarstagande Övrig information * Start: Mitten av oktober * Omfattning: heltid, till och med Januari 2023 * Placering: Stockholm * Lön: Timbaserad månadslön * Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och företagets önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen * Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och REITAN CONVENIENCE SWEDEN AB önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen. INFORMATION OM FÖRETAGET Vi är REITAN CONVENIENCE SWEDEN AB, och är ledande franchisegivare genom 7-Eleven och Pressbyrån samt PB Go. Många känner igen våra 7-Elevenbutiker som är en självklar del av stadsmiljön, och Pressbyrån som finns runtom i landet och som har varit en del av svensk historia sedan 1906. Tillsammans underlättar våra butiker människors vardag, och erbjuder produkter och tjänster för alla som är på språng. Vår framgång bygger på stolta och framgångsrika franchisetagare till Pressbyrån och 7-Eleven butiker. Ägare är det norska familjebolaget REITAN med verksamhet i sju länder.
Arbetsgivare
Academic Work Sweden AB
Hemsida: http://www.academicwork.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Ärendehandläggare med placering i Helsingborg

Arbetsgivare / Ort: Hyresgästfören
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 24 oktober (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-10-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Juristassistent/Paralegal

Om jobbet
Varje dag bidrar Hyresgästföreningen, dess förtroendevalda, anställda och medlemmar till att förbättra boendet för människor. Det har vi gjort under många år, och vi vill fortsätta verka för hyresgästers intressen, rättigheter och möjligheter att påverka sitt boende också i framtiden. Vi brinner för att alla ska ha rätt till en god bostad till en rimlig kostnad. Vi söker nu en ärendehandläggare med placering i Helsingborg, region norra Skåne. Region norra Skåne omfattar 24 kommuner och har drygt 43 500 medlemmar, cirka 600 förtroendevalda och 45 anställda. Regionkontoret ligger i ”Sundets pärla” Helsingborg på Knutpunkten, i direkt anslutning till tåg- och bussförbindelser. Den juridiska enheten består idag av 5 medarbetare och 1 enhetschef som arbetar med bl.a. juridik, ärendehandledning och medlemsrådgivning. Du kommer att ingå i ett sammansvetsat och positivt team. Som ärendehandläggare fyller du en viktig funktion genom att handlägga medlemmars ärenden. I ditt arbete kommer du bl.a. att arbeta med:  Arbetsuppgifter: • Självständigt handlägga enskilda ärenden inom hela regionen. • Kommunicera och förhandla med fastighetsägare i bl.a. reparations- och ersättningsfrågor. • Handlägga ärenden fram till en eventuell prövning i domstol. Det innebär att du självständigt ska kunna utforma ansökningar till hyresnämnd.  Kvalifikationer • Gymnasiekompetens och grundläggande juridiska kunskaper inom arbetsområdet. • Några års erfarenhet av kvalificerad handläggning. • En väl utvecklad förmåga att samarbeta och ta egna initiativ. • Du är serviceinriktad och har ett konsultativt arbetssätt. Vem söker vi? För att passa in som ärendehandläggare bör du vara en person som präglas av energi, självsäkerhet, noggrannhet och förmåga att nå goda resultat. Vi letar efter dig som kan arbeta självständigt och tar egna initiativ. Vidare har du social kompetens, inger förtroende samt är kommunikativ i både tal och skrift. Du är serviceinriktad, har ett konsultativt arbetssätt och lätt för att skapa förtroende hos medlemmen. Vi lägger stor vikt vid att du har en empatisk förmåga och förståelse för boendets centrala betydelse för hyresgästerna. Du är positiv och ansvarskännande. Det är även viktigt att du delar Hyresgästföreningens värderingar och har ett engagemang för de frågor vi driver. Det är meriterande om du har/besitter: • Kännedom om bostadssektorn • Förhandlingsvana • Mediavana • fler språk än svenska och engelska  Vi erbjuder dig: • Bra arbetsredskap och system att jobba med • Ett glatt och sammansvetsat gäng av kollegor • Ett skiftande och spännande jobb • Spännande utmaningar och utvecklande möten med människor Är du den vi letar efter kan vi erbjuda ett intressant arbete med varierande arbetsuppgifter, bra anställningsvillkor och olika förmåner. Hyresgästföreningen strävar efter att vara en attraktiv arbetsplats där alla ges lika möjligheter oavsett kön, ålder och etnisk bakgrund. Vi tycker att det är viktigt att våra medarbetare ges möjlighet till en bra balans mellan arbetsliv och fritid. Vi arbetar för ökad mångfald, en jämn könsfördelning och ser gärna en spridning i ålder samt etnisk/kulturell bakgrund hos våra medarbetare. Läs gärna mer om oss på www.hyresgastforeningen.se Tjänsten är på heltid och arbetstiden är förlagd främst till dagtid. Eftersom arbetet som ärendehandläggare kan innebära resor i tjänsten är B-körkort och tillgång till bil ett krav. Provanställning tillämpas. I denna rekrytering tillämpar vi löpande rekrytering vilket kan innebära att tjänsten tillsätts innan sista ansökningsdag. Tror du att du är den vi söker? Tveka då inte att skicka in din ansökan redan idag. Sista ansökningsdag är 2021-10-24.  Upplysningar om tjänsten lämnas av * Enhetschef Lillemor Nordhöj, tel. 010-459 17 37, [email protected] * Personalchef Annika Örtberg, tel. 010-459 23 66, [email protected] * Handels Mats Panther tel. 073-630 73 78, [email protected] * SACO Tamim Alameddine, tel 072-247 64 22, [email protected]
Arbetsgivare
Hyresgästfören
Hemsida: www.hyresgastforeningen.se
Ansökan
Ansök senast 24 oktober (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Jurist till meriterande heltidsjobb med start omgående

Arbetsgivare / Ort: Academic Work Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 24 oktober (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-09-24
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Juristassistent/Paralegal

Om jobbet
Är du nyexaminerad eller i början av din karriär som jurist och söker ett meriterande heltidsjobb med start omgående? Nu söker vi för vår kunds räkning inom försäkringsbranschen en jurist med primärt fokus på att pröva ärenden inom försäkringsområdet samt skriva förslag till beslut till framförallt försäkringsbolag och konsumenter. Välkommen in med din ansökan redan idag, då vi går igenom urvalet löpande! OM TJÄNSTEN Uppdraget är en del av vår personaluthyrning. Du kommer vara anställd av Academic Work och arbeta som konsult hos vår kund. Tjänsten är ett konsultuppdrag på heltid med start omgående och sträcker sig i 6 månader med möjlighet till förlängning. ARBETSUPPGIFTER I rollen som jurist avseende personförsäkring kommer du att stärka upp med både juridiska, likväl administrativa, arbetsuppgifter genom bland annat handläggning och registrering av ärenden. Vidare föredrar du ärenden och skriver förslag till beslut. Rollen ger dig en meriterande arbetslivserfarenhet som jurist från försäkringsområdet. VI SÖKER DIG SOM * Har en avslutad juristexamen från Universitet * Har arbetslivserfarenhet från juridiskt arbete * Har goda kunskaper i det svenska och engelska språket, såväl i tal och skrift Det är meriterande om du: * Har arbetslivserfarenhet från försäkringsområdet * Har arbetslivserfarenhet från notarietjänstgöring För tjänsten värderar vi de personliga egenskaperna högt där vi söker dig som är: * God analytisk fömåga * Kommunikativ och kan uttrycka dig väl i tal och skrift * Noggrann Övrig information * Start: Omgående * Omfattning: Heltid * Placering: Centrala Stockholm * Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work. * Sök tjänsten genom att klicka på Ansök nedan. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals och intervjufasen. * Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa på [email protected] under kontorstid. Skriv annonstiteln i rubriken och kopiera gärna in länken till annonsen i ditt mail. För generella funderingar kring din ansökan/vår rekryteringsprocess finns vi ofta tillgängliga i chatten här på webben under vardagar så hör gärna av dig där!
Arbetsgivare
Academic Work Sweden AB
Hemsida: http://www.academicwork.se
Ansökan
Ansök senast 24 oktober (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Juristassistent till advokatbyrån Engström & Hellman!

Arbetsgivare / Ort: Academic Work Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 25 oktober (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-25
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Juristassistent/Paralegal

Om jobbet
Är du student och på jakt efter ett meriterande extrajobb inom juridik? Är du dessutom ansvarstagande, strukturerad, noggrann och har god känsla för service? Engström & Hellman advokatbyrå söker nu två nya juristassistenter för att de ska kunna fortsätta expandera på Stockholmsmarknaden. Ansök tjänsten redan idag! OM TJÄNSTEN Engström & Hellman är i en expansionsfas och Academic Work söker nu för deras räkning två juristassistenter till deras Stockholmskontor. De har sitt ursprung i Göteborg, men har sedan 2018 funnits i Stockholm. Engström & Hellman är en medelstor advokatbyrå med stora möjligheter att hantera såväl mindre som större affärsjuridiska ärenden. Byråns huvudfokus i Stockholm är inom hyres- och fastighetsrätt. På kontoret som är beläget på Blasieholmen arbetar 7 kollegor i olika roller, där du kommer stötta upp samtliga jurister med administrativt stöd. Ni är två stycken som tillsammans kommer dela på en tjänst om 50%, därmed är tjänsten på 2-3 eftermiddagar i veckan. Du erbjuds * Ett givande och meriterande extrajobb på sidan av studierna * Att vara en del av advokatbyråns tillväxtresa fortsatta tillväxtresa i Stockholm Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande. ARBETSUPPGIFTER Du kommer utgöra en viktig och central roll för Engström & Hellman. I stora drag består din vardag i att stötta medarbetarna på Stockholmskontoret där dina arbetsuppgifter består av Samordning av kontorsadministration samt att assistera advokater och övriga jurister. Utöver att ansvara för samordning på kontoret kommer du till exempel att: * Registrera, administrera och arkivera ärenden samt hjälpa till vid fakturering m.m. * Administrativt stötta byråns advokater och jurister med t ex sammanställning, genomgång och korrekturläsning av material. * Ansvara för beställning av kontorsmaterial, förbrukningsvaror, posthantering, fakturering och dylikt. * Ta emot inkommande samtal, post och besök. VI SÖKER DIG SOM * Är studerande på eftergymnasial nivå och har minst 1 år kvar av studierna * Har ett intresse för juridik. * Har god datorvana och kan arbeta med Apple/Mac. * Har mycket goda kunskaper i Office 365, främst Excel och Word. * Har goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Det ses som meriterande om du… * Har tidigare erfarenhet från en liknande roll. * Har erfarenhet från arbete på t ex advokatbyrå eller har läst juridisk översiktskurs. * Har erfarenhet från ärendehandläggning, t ex hos inkassobolag, eller annan erfarenhet inom administration. * Har goda kunskaper i engelska i tal och skrift. Som person är du: * Serviceinriktad * Strukturerad * Ansvarstagande * Noggrann INFORMATION OM FÖRETAGET Engström & Hellman Advokatbyrå är en medelstor advokatbyrå med stora möjligheter att hantera såväl mindre som mer komplexa affärsjuridiska ärenden. Våra huvudsakliga områden är hyres- och fastighetsrätt, kredit- och inkassojuridik och allmän affärsjuridik med fokus på tvistelösning. Genom väl genomtänkta och prisvärda lösningar hjälper vi företag med de flesta juridiska frågeställningar.
Arbetsgivare
Academic Work Sweden AB
Hemsida: http://www.academicwork.se
Ansökan
Ansök senast 25 oktober (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.