På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

IP-paralegal

IP-paralegal

IP-paralegal kan även kallas för en IP-assistent och är en kvalificerad juridisk handläggare.

Förkortning IP står för Intellectual Property - som på svenska betyder "intellektuell egendom", vilket syftar till icke-materiella rättigheter. Den intellektuella egendomen kan handla om patent, designskydd, varumärkesskydd, upphovsrättsskydd och dylikt.

Att skydda innovationer och affärsverksamheter med patent, varumärken, designskydd och domännamn över hela världen förutsätter att de som arbetar med det har goda kunskaper om design-, varumärkes- och patenthantering. IP-paralegals arbetsuppgifter handlar om olika slags hanteringar av IP, främst registrering, nyttjande och koordinering av IP.

Här arbetar du i huvudsak med IP-rättigheter och patentärenden, med varumärken, information och administration. Exempel på arbetsuppgifter kan vara att samordna, koordinera, registrera och följa upp ärenden. Du kommunicerar mellan olika parter exempelvis uppdragsgivare, konsulter och myndigheter. Merparten av arbetet sker på engelska och ofta både nationellt och internationellt.

IP-paralegal behöver ha gedigna kunskaper inom IP, såsom patent, varumärken och designs, myndighetskommunikation, ärendehantering, information, ledarskap, teamutveckling och affärsmannaskap. 

Utbildning

Utbildning kan finnas inom yrkeshögskolan. Bra förberedande grundläggande utbildning finns på flera av gymnasieskolans nationella program, men framförallt på ekonomiprogrammets inriktning juridik.

Juristprogrammet på högskolor/universitet motsvarar 4,5 års studier på heltid. Juristprogrammen som ges på de olika lärosätena leder till en juristexamen som är en yrkesexamen och utbildningar på juristprogrammet på olika lärosäten ska betraktas som likvärdiga. Juristutbildningens upplägg kan dock skilja sig mellan de olika universitet.

Framtidsutsikter

Yrkesrollen IP-paralegal är i Sverige ganska ny. Den har, enligt Arbetsmarknadsprognoser, goda framtidsutsikter.

Personliga egenskaper

Att arbeta som IP-Paralegal passar dig som tycker om att arbeta både självständigt men också i team och som är bekväm med att kommunicera både på svenska och på engelska i din yrkesroll. För att trivas i yrkesrollen behöver man ha egenskaper som social, driven och strukturerad.

Arbetsplats

Generellt sett, ökar behovet av personer med juridisk kompetens konstant i det svenska näringslivet, hos domstolar och hos myndigheter. Förutom att arbeta som specialiserad IP-paralegal på en IP-byrå, kan man även få jobb inom finanssektorn, inom industrin eller organisationer alternativt kan man starta eget och påbörja karriär i rollen som IP-konsult.

Visste du att...?

... en av Sveriges mest kända uppfinnare, som 1866 bland annat uppfann dynamit, är Alfred Nobel (1833-1896). Han tog patent på 355 uppfinningar, patent på dynamit tog han år 1867.

Visa mer
Visa mindre

25 Lediga jobb

Assistent med insolvensrättslig inriktning till Advokatfirman Schjødt

Arbetsgivare / Ort: Advokatfirmaet Schjødt AS, filial / Stockholm
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 29 november (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-10-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Juristassistent/Paralegal

Om jobbet

Schjødt och Hamilton samman och skapade en av Nordens största advokatfirmor med ca 250 jurister. Schjødt är en marknadsledande affärsjuridisk fullservicebyrå med kontor i Stockholm, Oslo, Stavanger, Bergen, Ålesund och London. På Schjødt arbetar vi över kontors- och landsgränserna i högpresterande team som är skräddarsydda för att uppnå bästa resultat för våra klienter.

Vill du bli en av oss?

Är du en serviceinriktad och skicklig administratör? Vill du utvecklas i en högpresterande miljö? Då kan du vara den vi söker! Schjødt är en av de ledande affärsjuridiska advokatfirmorna i Sverige. Vi biträder svenska och internationella företag och organisationer i intressanta och komplexa uppdrag som ofta involverar flera av våra verksamhetsgrupper. Nu söker vi dig som vill bli en del av vårt assistentteam.

Verksamhetsgruppen Insolvens och rekonstruktion är en av Schjødts större verksamhetsgrupper och består bl.a. av tio konkursförvaltare. Tack vare gruppens erfarenhet, kompetens och storlek får Schjødt varje år ett stort antal förordnanden i omfattande konkurser och rekonstruktioner. Nu finns möjligheten att arbeta i en dynamisk miljö där du kontinuerligt får yrkesmässig utveckling.

Din roll

Dina arbetsuppgifter består bl.a. i att assistera de jurister som arbetar i verksamhetsgruppen genom att bl.a. upprätta konkurshandlingar och ha löpande kontakt med myndigheter, konkursgäldenärer och borgenärer. Att bistå vid fakturering ingår också i arbetet.

Din profil

Vi söker dig som har erfarenhet från administrativt arbete, gärna från advokatbyrå, myndighet eller organisation, men det är inget krav. Tidigare erfarenheter av arbete inom branschen, på revisionsbyrå, konsultfirma alternativt domstol är dock meriterande. Du har mycket goda kunskaper i det svenska och engelska språket i både tal och skrift samt goda kunskaper inom Office-paketet.

Vi söker dig som är engagerad, driven och har ett genuint intresse för service. Du är anpassningsbar till olika personer och situationer samt lösningsorienterad och drivs av att möta andra människors behov. För att lyckas i rollen som assistent är det viktigt att ta stort ansvar i sitt arbete, vara initiativtagande, ha en god samarbetsförmåga samt arbeta i ett högt tempo med struktur och noggrannhet.

Vad vi erbjuder

Hos oss får du möjlighet att arbeta i en högpresterande miljö på en framstående affärsjuridisk firma. Vi erbjuder dig att bli en del av en organisation med engagerade och erfarna medarbetare. Den professionella miljön präglar hela verksamheten och innebär dagliga utmaningar där du får ta stort eget ansvar och ges möjlighet att utvecklas.

Ansökan

Tjänsten är på heltid och tillsvidare med tillträde snarast.

Ansök via vår hemsida genom att ladda upp CV, personligt brev och relevanta arbetsintyg. Urval och intervjuer kommer att ske löpande, så registrera din ansökan så snart som möjligt. För mer information eller frågor är du välkommen att kontakta kontorschef Emma Berglund Uväng, [email protected]

Vill du veta mer?

Läs om hur du kan bygga din karriär tillsammans med oss på vår hemsida www.schjodt.se och följ oss på Instagram, Facebook och LinkedIn för kontinuerliga nyhetsuppdateringar.

Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Arbetsgivare
Advokatfirmaet Schjødt AS, filial
Hamngatan 27
11147 Stockholm
Hemsida: https://www.schjodt.no/en
Ansökan
Ansök senast 29 november (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Hemsedahls Advokatbyrå söker juristassistent för vikariat

Arbetsgivare / Ort: Hemsedahls Advokatbyrå AB / Göteborg
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 november (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-11-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Hemsedahls Advokatbyrå söker en juristassistent att assistera och avlasta juristerna med vanligt förekommande administrativt arbete samt enklare rättsutredningar. Det är en fördel om du som söker har ett intresse för ekonomisk familjerätt.

Vi söker dig som studerar till jurist eller paralegal samt har några års erfarenhet från liknande arbete. Som person är du noggrann, självgående och ansvarstagande. Vi förutsätter att du har goda kunskaper i Officepaketet samt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Tjänsten omfattar cirka 6-8 timmars arbete i veckan med stor möjlighet att själv styra över arbetsdagar och timmar.

Vi söker någon som kan börja omgående och vikariera till tidigast 2022-08-01 med möjlighet till förlängning.

Om detta låter intressant är du välkommen med din ansökan!

För mer frågor om tjänsten, kontakta:

Ann-Christin Hemsedahl

[email protected]

Arbetsgivare
Hemsedahls Advokatbyrå AB
Södra Vägen 12
41254 Göteborg
Ansökan
Ansök senast 30 november (3 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Juristassistent/Paralegal

Arbetsgivare / Ort: Advokatfirman Lindahl KB / Göteborg
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 november (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-11-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Om oss

Lindahl är en av Sveriges ledande affärsjuridiska advokatfirmor, med kontor i sex av landets största städer. Vi är en fullservicebyrå med en rad olika spetskompetenser. Många av våra klienter ligger i framkant inom sina respektive områden och förväntar sig detsamma av sina rådgivare. Vårt mål är att möta näringslivets behov och att bidra med mervärde.

På kontoret i Göteborg verkar vi för en tillmötesgående och fördomsfri företagskultur; organisationen är platt och dörrarna öppna. Integrerat med en stor tilltro till det individuella initiativet bidrar detta till en driftig och dynamisk miljö. Frihet under ansvar är en devis som vi gärna använder när vi beskriver vår gemensamma vardag.

Vårt behov och din profil

Vi söker just nu en ny juristassistent/paralegal. Arbetsuppgifterna kommer att vara av högst varierande karaktär och innefatta bland annat ärende- och dokumenthantering, korrekturläsning, översättning (sv/eng), jävskontroll samt administrera kontakter via mejl och telefon med bl.a. myndigheter, domstolar, klienter och ombud.

Vi ser att du har noggrannhet och service som ledstjärnor i din yrkesroll, och att några av dina mest framträdande och framstående egenskaper är flexibilitet, prestigelöshet och självständighet. Du är trygg i dig själv, lugn och sansad vid arbetstoppar och besitter en tydlig förmåga att prioritera. Dina språkliga kunskaper, såväl i svenska som i engelska, är mer än goda.

Utöver ovanstående bör du vara en van användare av office-paketets olika delar, ha lätt att ta till dig nya system och ett väl utvecklat sinne för detaljer och sammanhang. Tidigare erfarenheter från branschen är meriterande, men inget krav.

Ansökan och tillträde

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde så snart som möjligt. Arbetet är förlagt till kontorstid. Din ansökan ska bestå av ett personligt brev och ett CV, men även andra handlingar är välkomna.

Vi arbetar med löpande urval och ser fram emot att få läsa din ansökan så snart som möjligt. Sista ansökningsdag är 30 november.

Har du frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Rikard Holm på [email protected] eller Marie Johnsson på [email protected]

Arbetsgivare
Advokatfirman Lindahl KB
Södra Hamngatan 37-41
40439 Göteborg
Ansökan
Ansök senast 30 november (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

DLA Piper expanderar och söker flera drivna juristassistenter

Arbetsgivare / Ort: Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 november (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-11-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Juristassistent/Paralegal

Om jobbet
Vill du bli en del av en av världens största advokatbyråer, vars kultur kännetecknas av stark gemenskap och god stämning? Har du dessutom några års erfarenhet från en assisterande funktion och söker en självständig och ansvarsfull roll i en internationell miljö? Då kanske tjänsten som juristassistent är ditt nästa steg! Arbetsbeskrivning Till följd av en stark tillväxt söker DLA Piper nu flera juristassistenter till deras Corporate-team. I rollen stöttar du byråns jurister och delägare i deras dagliga arbete. Dina arbetsuppgifter kommer vara varierande där din förmåga att snabbt byta fokus och prioritera kommer till sin rätt. Du kommer att arbeta brett med både traditionella assistentuppgifter och mer avancerade frågor och uppdrag, beroende på dina önskemål i rollen. Du hanterar material i juristernas pågående ärenden och arbetar exempelvis med korrekturläsning, översättningar och har kontakt med myndigheter, domstolar, motparter och klienter. Vidare består arbetet av andra administrativa arbetsuppgifter såsom redigering av dokument och text- och språkbehandling. Din profil Vi söker dig som har några års erfarenhet av en assisterande och administrativ roll - företrädelsevis från advokatbyrå, konsultbolag eller annan verksamhet inom Professional Services. Du trivs i en organisation som präglas av högt tempo och att hålla en hög servicenivå är en självklarhet för dig samt att du sätter stolthet i ditt arbete. För att vara framgångsrik i denna roll är du van att självständigt ansvara för dina arbetsuppgifter samtidigt som du har lätt för att samarbeta med andra. Som person är du prestigelös, noggrann och lösningsorienterad. Du är förtroendeingivande och har en professionell framtoning samt en förmåga att prioritera och snabbt kunna växla mellan arbetsuppgifter. Du har mycket goda kunskaper i engelska och svenska i tal och skrift samt mycket goda kunskaper i Officepaketet. Har du även erfarenhet från Saturnus eller något annat advokatsystem eller dokumenthanteringssystem är det meriterande. Du erbjuds Du erbjuds en spännande och ansvarsfull roll där du får chansen att utvecklas efter dina önskemål. Du kommer att arbeta självständigt men också i team med ambitiösa kollegor i en internationell miljö. Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. I denna rekrytering samarbetar DLA Piper med Jurek. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Angeliqa Haapanen på [email protected]  Vi går igenom ansökningar och intervjuar löpande – vänta därför inte med att skicka in din ansökan! Om DLA Piper DLA Piper är en av världens största advokatbyråer med kontor i över 40 länder i Amerika, Europa, Mellanöstern, Afrika, Asien och Oceanien. Vi är specialister inom affärsjuridikens alla områden och vi har några av världens ledande bolag som klienter. På vårt kontor i centrala Stockholm är vi idag ca 200 medarbetare. Här blir du en del av en gemenskap som bygger på samarbete och stöttning. Läs gärna mer om hur det är att arbeta hos oss på www.dlapiper.se  Sökord: Juristassistent, Assistant, Assistent, Legal Assistant, Service, Administration, Juridik, Handläggare, Domstolshandläggare, Advokatsekreterare, Koordinator, Administratör, Administrativ Assistent.
Arbetsgivare
Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Hemsida: http://www.jurek.se/
Ansökan
Ansök senast 30 november (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Juriststudent sökes till ett arkiveringsuppdrag på deltid!

Arbetsgivare / Ort: Academic Work Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 3 december (6 dagar kvar)
Publicerad: 2021-11-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Juristassistent/Paralegal

Om jobbet
Här har du chansen att bli en del av Juridikavdelningen hos en av Sveriges största boendeaktörer, där du får möjligheten att utveckla dina kunskaper inom juridik. Vi söker dig som studerar juridik och har erfarenhet av att arbeta noggrant och strukturerat. Är du den vi söker? Skicka in din ansökan redan idag, urval sker löpande! OM TJÄNSTEN Vår kund strävar ständigt efter att förbättra boendet för sina medlemmar. Genom att bygga nya hyres- och bostadsrätter, erbjuda bosparande och mycket mer, försöker vår kund göra det möjligt för alla att ta sig in på bostadsmarknaden. Nu behöver deras juridikavdelning stöttning av en student som kan arbeta med att sammanställa och organisera dokument i deras digitala arkiv. Dokumenten du kommer att arbeta med är exempelvis styrelseprotokoll samt protokoll från stämmor och redovisningar. Detta för att deras digitala arkiv ska bli komplett och i sin tur underlätta arbetet för bolagets jurister. Du kommer att bli anställd som konsult på Academic Work och arbeta ute hos vår kund. Tjänsten är på deltid och det är ett uppdrag som sträcker sig om cirka 50 timmar. Som konsult för Academic Work erbjuder vi stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Läs mer om vårt konsulterbjudande. Du erbjuds • En dedikerad konsultchef och karriärspartner • En möjlighet att förstå mer om hur en juridikavdelning arbetar på ett bolag • En chans att fylla på CV:t med ett meriterande extrajobb • Ett flexibelt deltidsjobb där du i största mån kan arbeta hemifrån ARBETSUPPGIFTER • Leta fram lösa dokument i bolagets digitala arkiv • Sammanställa och organisera dokumenten i arkivet och på så sätt få arkivet komplett VI SÖKER DIG SOM • I dagsläget studerar en eftergymnasial utbildning, gärna inom juridik • Talar och skriver obehindrat på svenska, då detta används i det dagliga arbetet • Har tidigare erfarenhet av att arbeta strukturerat, noggrant och självständigt Som person är du: • Noggrann • Strukturerad • Självgående Övrig information Start: Omgående Omfattning: Deltid vid behov, ca 50 timmar totalt Placering: Kungsholmen/ distansarbete Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och kundens önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.
Arbetsgivare
Academic Work Sweden AB
Hemsida: http://www.academicwork.se
Ansökan
Ansök senast 3 december (6 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.