På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Jurist

Jurist

En jurist är expert på att analysera och lösa juridiska problem och tolka lagar och avtal. Arbete med juridik finns i de flesta branscher.

Som jurist kan du arbeta med utredningar, förhandla, granska eller upprätta kontrakt och andra rättsliga handlingar.

Arbetsuppgifterna som jurist skiftar mycket beroende på vilket område man jobbar inom. Som jurist kan du t ex arbeta som Företagsjurist, Verksjurist, Affärsjurist eller så kan du arbeta som Utredare på någon myndighet, t ex på Försäkringskassan eller som Civil utredare hos Polisen. Jurister kan även få uppdrag som konkursförvaltare.

Som jurist kan man också specialisera sig inom offentlig rätt t ex inom migrations- och barnrätt.

Vill man undervisa i juridik på gymnasiet, kan man genom Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU), bli behörig lärare i juridik på gymnasiet.

Grunden för juristens arbete är att samla, läsa in och bearbeta juridiskt material som lagtexter, förordningar, avtal och vägledande beslut för att finna de rättsregler och den tillämpning som ska användas för att lösa problemet.
Ofta presenterar juristen sitt arbete skriftligt och redovisar vad man kommit fram till vid en föredragning eller förhandling.

Att förhandla och företräda någon är en viktig del av juristers arbete. Juristen företräder sin uppdragsgivare när avtal och kontrakt ska tecknas. Jurister kan företräda en privatperson, företag, organisation eller en folkgrupp.

Att fatta beslut hör till arbetet för många jurister. Ofta rör det sig om beslut som får stor betydelse för andra människors liv, arbete och ekonomi eller medborgarskap och för den som fattar beslutet innebär det ett stort ansvar. Att ge råd till uppdragsgivaren, när det gäller avtal eller tvister, ingår också ofta i juristen arbete.

Utbildning

Juristprogrammet på högskolor/universitet motsvarar 4,5 års studier på heltid. Juristprogrammen som ges på de olika lärosätena leder till en juristexamen som är en yrkesexamen och utbildningar på juristprogrammet på olika lärosäten ska betraktas som likvärdiga. Juristutbildningens upplägg kan dock skilja sig mellan de olika universitet.

En bra grundutbildning får du på gymnasiets Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik, Samhällsvetenskapsprogrammet eller Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap och Samhälle.

Framtidsutsikter

Arbetsförmedlingen bedömer att det blir fortsatt balans mellan utbud och efterfrågan på jurister både under det närmaste året och på fem till tio års sikt. Jurister har under många år haft en mycket stabil arbetsmarknad och den förväntas fortsätta att vara så även framöver.

De flesta jobben för jurister finns i regionhuvudstäder och tätorter där det finns många myndigheter och företag.

Personliga egenskaper

Som jurist bör du ha lätt för att uttrycka dig både muntligt och skriftligt. Juristen bör även ha utmärkta kunskaper i svenska och mycket goda kunskaper i engelska språket. Logiskt och sakligt tänkande är också viktigt. En jurist bör även kunna skapa kontakt med och lyssna på andra människor samt sätta sig in i deras situation.

Arbetsplats

Jurister finns inom många olika verksamheter, exempelvis på KFM, på Datainspektionen, som Konsumentvägledare, Konsumentombud, som Barn- och elevombudet eller som DO.

Övrigt

MBL - Medbestämmandelagen - som reglerar den kollektiva arbetsrätten, vars namn syftar på lagens målsättning om att främja arbetstagarens medbestämmande över arbetsvillkor och företagsledning.

Visa mer
Visa mindre

58 Lediga jobb

Head of Group Legal & Compliance till Catella

Arbetsgivare / Ort: Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Affärsjurist

Om jobbet
Jurek Rekrytering & Bemanning erbjuder ett komplett utbud av bemannings- och rekryteringstjänster. Vi rekryterar och hyr ut alltifrån studenter till yrkesverksamma akademiker med mångårig erfarenhet och specialistkompetens. Våra uppdrag är främst inom juridik, ekonomi, HR, marknad och administration. Catella är en ledande finansiell rådgivare med stor kunskap om fastighetsinvesteringar och alternativa investeringar. Genom lokal expertis och en paneuropeisk plattform med global räckvidd erbjuder vi skräddarsydda tjänster till professionella investerare. Vår verksamhet är uppdelad i tre affärsområden; Corporate Finance, Property Investment Management and Equity, Hedge and Fixed Income Funds. Catella söker nu en Head of Group Legal & Compliance till en central och strategisk roll inom företaget! Arbetsbeskrivning I rollen som Head of Group Legal & Compliance är du ansvarig för legal och compliance inom Catella-gruppen. Du arbetar brett och stöttar såväl ledning som verksamhet med allehanda legal rådgivning. Förutom löpande hantering av legala och regulatoriska frågor i den dagliga verksamheten arbetar du också med rådgivning till ledning och styrelse. Då bolaget är noterat innehåller rollen börsrelaterad juridik och i övrigt en hel del corporate governance. Du har även det övergripande ansvaret och är sammanhållande för Catella koncernens arbete med ESG (Environmental, social and corporate governance) tillsammans med de lokala bolagen. Du bevakar och implementerar ny lagstiftning och är legal rådgivare vid framtagande av nya och/eller ändrade produkter samt vid (om)struktureringar av affärer. Du är också sekreterare i styrelsen. Tjänsten är placerad på bolagets huvudkontor ett stenkast från Stureplan i Stockholm, och du rapporterar till bolagets CFO. Vem är du? Vi söker dig som efter avslutad juristexamen har arbetat minst sju år på advokatbyrå och/eller som bolagsjurist. Du har en bred affärsjuridisk kompetens och vi tror att du för att lyckas i rollen har särskild erfarenhet av arbete med transaktioner, corporate finance och/eller investeringar, gärna fonder. Erfarenhet av fastighetstransaktioner är meriterande. Du har arbetat med corporate governance och du har viss erfarenhet av aktiemarknadsrätt inkl MAR. Du är en erfaren jurist som är van att arbeta självständigt och att ta ansvar. Du är van att identifiera och hantera risker och göra relevanta riskbedömningar. Som person är du prestigelös, flexibel och lyhörd. Du har en utmärkt samarbets- och kommunikationsförmåga, mycket lätt för att bygga relationer och vinna förtroende. Du erbjuds Du erbjuds en central och strategisk roll på ett noterat bolag i tillväxt, där du som Head of Group Legal & Compliance ges en unik möjlighet att växa i takt med bolaget! Ansökan Välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se. Urval sker löpande. I denna rekryteringsprocess samarbetar Catella med Jurek Rekrytering & Bemanning. Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Helena Woodcock på telefonnummer 0733-10 95 85 alternativt [email protected]
Arbetsgivare
Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Hemsida: http://www.jurek.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Legal Counsel

Arbetsgivare / Ort: SANDVIK AB / Stockholm
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

For business area Sandvik Manufacturing and Machining Solutions (SMM), we’re now looking for a business-minded, experienced and socially confident Legal Counsel to strengthen our Legal Support team. A versatile position right in the center of our multinational business, where you get the chance to combine your interest in legal matters, business and collaboration in a truly global setting, and together with an amazing team of dedicated colleagues.

We have an exciting portfolio that holds some of the strongest brands in the market, and as a leading supplier in the global cutting tool industry, we’re proud to serve our customers with products and solutions for optimized productivity and profitability. In 2019, we had around 18 000 employees and a total revenue of 41 billion SEK.

The job - empowering the business to make confident decisions

Legal Support is responsible for enabling the business to take informed and balanced decisions across all legal disciplines worldwide, by providing qualitative legal advice and proactively assessing and mitigating key risks of our business. This requires accuracy, strong integrity and solid business understanding, as well as proficiency across many legal and compliance disciplines. Besides providing legal advice in relation to drafting and negotiating a variety of commercial agreements, an important part of your job is to ensure that we stay compliant with legal and regulatory requirements and applicable laws. This includes implementation of relevant policies and procedures, as well as management of legal training and legal risk management of agreements.

For this job, you report directly to the Head of Legal Support and are located at our headquarters in Stockholm. Occasional travel between Stockholm and our sites in Sweden is a natural part of your job, as is some international travel.

Your character - an experienced and decisive team player with a strong drive to succeed

We’re looking for someone with a Swedish Law degree (Juristexamen) and at least five years’ work experience from a reputable business law firm or within a corporate in-house legal organization with international matters. You have the legal experience needed to act independently and to find legally adequate solutions to various situations. You also have solid experience from independently negotiating a variety of commercial agreements (including sales/distribution, IT/technology and intellectual property) and a keen interest to further deepen your knowledge within legal areas of particular importance. Experience from competition law matters, M&A and digitalization are advantageous. As we operate both locally and in a global setting, you need excellent communication skills in Swedish and English, verbally and in writing.

We place great value on your personal qualities, characterized by your practical, analytical and decisive mindset, your strong integrity and the ability to get things done. You’re self-motivated and take initiatives, and as a true team player, you thrive on helping your team grow. To gain trust is key in your job, and you do this by building long-term relationships and by offering advice and guidance based on legal experience, sound judgment and thorough business understanding.

A glimpse of our culture

At Sandvik, we offer a global arena of brilliant minds, and we’re technology driven, innovative, entrepreneurial and inclusive! Success is a team effort, and we believe that diversity inspires, so we invest in supporting each other, learning together and celebrating our differences. Visit our stories hub, LinkedIn or Facebook to get to know us further.

Application

Please send us your application no later than March 7, 2021. Read more about Sandvik Group and apply at home.sandvik/career, (Job ID: R0023795).

Contact information

For further information about this position, please contact recruiting manager:

Christian Grunditz, Acting Head of Legal Support, +46 (0)70 616 74 77

Union contacts – Sweden

Thomas Lilja, Unionen, +46 (0)70 261 04 82

Göran Norell, Akademikerföreningen, +46 (0)26 266 574

Peter Olsson-André, Ledarna, +46 (0)26 261 984

To learn about our recruitment process, please contact HR Services, +46 (0)26 261 444.

Recruitment Specialist

Jane Adams

We have already decided on what advertising channels and marketing campaigns we wish to use, and respectfully decline any additional contacts.


Arbetsgivare
SANDVIK AB
11157 Stockholm
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Arbetsrättsspecialist

Arbetsgivare / Ort: Nobina Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Arbetsrättsjurist

Om jobbet
Nobina är Nordens största och mest erfarna operatör inom kollektivtrafik. Vi ser till att över en miljon människor dagligen kommer till sitt jobb, sin skola eller andra aktiviteter genom att leverera kontrakterad kollektivtrafik på uppdrag av samhället. Vår framgång skapar ett bättre samhälle i form av ökad rörlighet, minskad miljöbelastning och lägre samhällskostnader. Läs mer på www.nobina.se    Utöver Sverige som är det största bolaget med 7000 medarbetare har vi verksamhet i Danmark, Norge och Finland. Sammanlagt har vi 12 000 medarbetare i hela koncernen. Nu söker vi en arbetsrättsspecialist till HR-enheten i Nobina Sverige. Har du gedigen erfarenhet inom arbetsrätt och vill ta ansvar för att driva utvecklingen och bolaget framåt, läs vidare, för det kanske är just dig vi söker till vårt HR-team! Arbetsrätt och kunskap om kollektivavtalen är en viktig del för vår verksamhet då det utgör ramarna för hur effektivt vi kan planera vår trafik. Det gör Nobina till ett roligt företag att vara arbetsrättsspecialist på, då din kunskap värdesätts i bolaget och har en koppling till resultatet på ett annat sätt än i många andra bolag. Vid våra arbetsrättsliga processer i centrala förhandlingar, tingsrätt och Arbetsdomstol, har vi stöd av vår arbetsgivarorganisation, Transportföretagen. Dock är du den som håller samman processen från vårt håll genom att samla in och sammanställa underlag. Du kommer att ha stora möjligheter att utveckla och påverka ditt eget arbete. Din roll • Rådgivning och utbildning inom arbetsrätt och kollektivavtalsfrågor • Ansvara för arbetsrättsliga förhandlingar och ärenden, tex tvisteförhandlingar • Stötta chefer och HR-partners i arbetsrättsliga ärenden • Bygga långsiktiga relationer med fackliga parter • Vara rådgivande och samarbeta med HR Partners i personalärenden ex. diskrimineringsärenden. Din bakgrund Du har erfarenhet av arbetsrättsliga frågor och förhandlingar från advokatbyrå, arbetsgivarorganisation, facklig organisation eller från företag med personalintensiv verksamhet och kollektivavtal. Kanske arbetar du idag som arbetsrättsjurist, HR-partner, ombudsman eller förhandlare. Vi söker dig som har akademisk examen med inriktning HR eller juridik, alternativt annan relevant utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdigt. Du är trygg i din arbetsrättsliga kunskap. Som person passar du in på beskrivningen: • Strukturerad och tydlig • Pedagogisk och bra på att kommunicera på alla nivåer • Utåtriktad och lätt för att bygga relationer och skapa förtroende • Samarbetsorienterad • Prestigelös och förtroendeingivande • Självgående och lösningsorienterad • Duktig på att omvandla teori till praktik. Vi erbjuder Vi erbjuder dig en omväxlande och utmanande roll där du även har stor möjlighet till personlig utveckling. Du blir en del av ett starkt och kompetent HR-team med goda möjligheter att påverka verksamheten. Tjänsten är på heltid med placering är på huvudkontoret i Solna och du kommer att rapportera till förhandlingschefen för Nobina Sverige. Nobina är ett värderingsdrivet företag som arbetar inkluderande med människor med olika bakgrund och erfarenheter. Vi tror på styrkan i mångfald och vi värdesätter och välkomnar alla. Ansökan För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta förhandlingschef Martin Stenmo, [email protected] Alla ansökningar och kontakter behandlas konfidentiellt. Vi vill ha din ansökan snarast, urval sker löpande. Facklig kontaktperson:   Sveriges Ingenjörer, Åsa Löwner, [email protected], 070-187 28 65. Unionen, Lars Alm, [email protected], 070-740 32 54. Mer information: Film: Tillsammans förflyttar vi samhället varje dag Film: Vi är Nobina Nobina.se Youtube Instagram Facebook Årsredovisning Aktieutveckling
Arbetsgivare
Nobina Sverige AB
Hemsida: www.nobina.se
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Utredningsinriktad jurist till E-hälsomyndigheten

Arbetsgivare / Ort: E-Hälsomyndigheten
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Affärsjurist

Om jobbet
Är du en självgående jurist som vill vara med och påverka hälsan för Sveriges invånare? E-hälsomyndigheten växer och får nya uppdrag. Vi söker därför ytterligare en jurist till vår juridikenhet som idag består av nio jurister och en enhetschef. Juridikenheten ingår i rättsavdelningen där även enheten för registratur och inköp ingår. Du erbjuds att arbeta i en stimulerande och modern miljö tillsammans med engagerade, motiverade och drivna kollegor, där juridiken spelar en central roll för verksamheten. Som medarbetare hos oss får du vara med och driva ett av de mest intressanta utvecklingsområdena i det svenska samhället: e-hälsa. För dig innebär det en möjlighet att kombinera din juridiska kompetens med ett samhällsengagemang. Om tjänsten E-hälsomyndigheten driver ett stort antal projekt med digitalisering i fokus och verksamheten är därför mycket IT-intensiv. En viktig del av våra juristers arbete är att bidra till effektiva och rättssäkra lösningar till nytta för medborgarna. Arbetet som jurist på myndigheten omfattar ett antal komplexa och spännande juridiska frågor av varierande art, framför allt av integritetsrättslig och IT-rättslig karaktär. Arbetet spänner över ett stort antal rättsområden som förvaltningsrätt, offentlighet- och sekretess, IT-rätt, upphandling, avtalsrätt och integritetslagstiftning. Som en del av myndighetens uppdrag ingår att företa mer omfattande utredningar och kartläggningar där juridiken har en central roll och där författningsförslag ska arbetas fram. Nämnda utredningsuppdrag ska ofta utföras i samråd med andra myndigheter och aktörer.   Juristenheten söker dig som har erfarenhet av att delta i utredningsarbete av mer omfattande slag, inbegripet att arbeta fram författningsförslag. Du kommer även att arbeta med löpande juridisk rådgivning till verksamheten, vilket bland annat innefattar att göra mindre juridiska utredningar och analyser. I arbetet ingår att samarbeta med andra avdelningar på myndigheten. Du kommer också att bistå med juridisk specialistkompetens i myndighetens remiss- och utvecklingsarbete. Vi söker dig som har: • Jur. kand. eller juristexamen (4,5 år) • Minst tre års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från statlig myndighet, landsting eller kommun • Erfarenhet av juridiskt utrednings- och analysarbete av mer omfattande art inbegripet utarbetande av författningstext • Goda kunskaper om förvaltningsrätt Som person är du självgående och har en god samarbetsförmåga. Du är trygg, stabil och har självinsikt. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella. Du har väl grundade och tydliga värderingar och förmåga att tänka begreppsmässigt på frågor ur ett etiskt perspektiv. Du har en god problemlösande analysförmåga. Meriterande för tjänsten är: • Notariemeritering • Goda kunskaper om dataskydds- och integritetslagstiftning samt offentlighets- och sekretesslagstiftning • Kunskap om hur hälso- och sjukvården och socialtjänsten fungerar, särskilt när det gäller frågor om informationsöverföring  Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Vad erbjuder vi Vi erbjuder en möjlighet att vara med och skapa samhällsnytta i dagens och framtidens system inom e-hälsa. Vi arbetar med stora och transaktionskritiska system som påverkar samhället. Du kommer att omges av trevliga och drivna arbetskamrater. Du får självklart förmåner som t.ex. friskvårdsbidrag, och vi har förtroendearbetstid med flexibla arbetstider. Anställningen är en tillsvidareanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placering för tjänsten är Stockholm eller Kalmar. Arbetet kan komma innebära tjänsteresor. E-hälsomyndigheten vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och en etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Är du intresserad? Frågor angående tjänsten besvaras av enhetschef Tina Hård, tel 010 458 62 97, tillträdande rättschef Maria Jacobsson, tel 010 458 63 22,HR-specialist Cecilia Andersson, tel 010 106 08 34. Fackliga företrädare är Emmeli Gross, Saco, tel 010 458 63 04 och Ingela Gångfeldt, ST, tel 010 458 62 90.   Välkommen att skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem med cv och personligt brev senast den 7 mars 2021! Om E-hälsomyndigheten E-hälsomyndigheten skapar ett bättre informationsutbyte inom hälsa, vård och omsorg. Det gör vi genom att leda regeringens initiativ inom e-hälsoområdet och erbjuda effektiva, kvalitetssäkrade tjänster till professionerna och privatpersoner. Enkelt uttryckt: Med hjälp av e-hälsa kan vi få ett friskare och jämlikare Sverige. Vi erbjuder dig ett spännande arbete med många utvecklingsmöjligheter på en arbetsplats i centrum för den nationella utvecklingen av e-hälsa. Läs mer på www.ehalsomyndigheten.se Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-avdelning och därför undanber vi oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.   Sökord: Jurist, författning, utredning
Arbetsgivare
E-Hälsomyndigheten
Hemsida: https://www.ehalsomyndigheten.se/lediga-tjanster/
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Utredningsinriktad jurist till E-hälsomyndigheten

Arbetsgivare / Ort: E-Hälsomyndigheten
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Affärsjurist

Om jobbet
Är du en självgående jurist som vill vara med och påverka hälsan för Sveriges invånare? E-hälsomyndigheten växer och får nya uppdrag. Vi söker därför ytterligare en jurist till vår juridikenhet som idag består av nio jurister och en enhetschef. Juridikenheten ingår i rättsavdelningen där även enheten för registratur och inköp ingår. Du erbjuds att arbeta i en stimulerande och modern miljö tillsammans med engagerade, motiverade och drivna kollegor, där juridiken spelar en central roll för verksamheten. Som medarbetare hos oss får du vara med och driva ett av de mest intressanta utvecklingsområdena i det svenska samhället: e-hälsa. För dig innebär det en möjlighet att kombinera din juridiska kompetens med ett samhällsengagemang. Om tjänsten E-hälsomyndigheten driver ett stort antal projekt med digitalisering i fokus och verksamheten är därför mycket IT-intensiv. En viktig del av våra juristers arbete är att bidra till effektiva och rättssäkra lösningar till nytta för medborgarna. Arbetet som jurist på myndigheten omfattar ett antal komplexa och spännande juridiska frågor av varierande art, framför allt av integritetsrättslig och IT-rättslig karaktär. Arbetet spänner över ett stort antal rättsområden som förvaltningsrätt, offentlighet- och sekretess, IT-rätt, upphandling, avtalsrätt och integritetslagstiftning. Som en del av myndighetens uppdrag ingår att företa mer omfattande utredningar och kartläggningar där juridiken har en central roll och där författningsförslag ska arbetas fram. Nämnda utredningsuppdrag ska ofta utföras i samråd med andra myndigheter och aktörer.   Juristenheten söker dig som har erfarenhet av att delta i utredningsarbete av mer omfattande slag, inbegripet att arbeta fram författningsförslag. Du kommer även att arbeta med löpande juridisk rådgivning till verksamheten, vilket bland annat innefattar att göra mindre juridiska utredningar och analyser. I arbetet ingår att samarbeta med andra avdelningar på myndigheten. Du kommer också att bistå med juridisk specialistkompetens i myndighetens remiss- och utvecklingsarbete. Vi söker dig som har: • Jur. kand. eller juristexamen (4,5 år) • Minst tre års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från statlig myndighet, landsting eller kommun • Erfarenhet av juridiskt utrednings- och analysarbete av mer omfattande art inbegripet utarbetande av författningstext • Goda kunskaper om förvaltningsrätt Som person är du självgående och har en god samarbetsförmåga. Du är trygg, stabil och har självinsikt. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella. Du har väl grundade och tydliga värderingar och förmåga att tänka begreppsmässigt på frågor ur ett etiskt perspektiv. Du har en god problemlösande analysförmåga. Meriterande för tjänsten är: • Notariemeritering • Goda kunskaper om dataskydds- och integritetslagstiftning samt offentlighets- och sekretesslagstiftning • Kunskap om hur hälso- och sjukvården och socialtjänsten fungerar, särskilt när det gäller frågor om informationsöverföring  Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Vad erbjuder vi Vi erbjuder en möjlighet att vara med och skapa samhällsnytta i dagens och framtidens system inom e-hälsa. Vi arbetar med stora och transaktionskritiska system som påverkar samhället. Du kommer att omges av trevliga och drivna arbetskamrater. Du får självklart förmåner som t.ex. friskvårdsbidrag, och vi har förtroendearbetstid med flexibla arbetstider. Anställningen är en tillsvidareanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placering för tjänsten är Stockholm eller Kalmar. Arbetet kan komma innebära tjänsteresor. E-hälsomyndigheten vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och en etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Är du intresserad? Frågor angående tjänsten besvaras av enhetschef Tina Hård, tel 010 458 62 97, tillträdande rättschef Maria Jacobsson, tel 010 458 63 22,HR-specialist Cecilia Andersson, tel 010 106 08 34. Fackliga företrädare är Emmeli Gross, Saco, tel 010 458 63 04 och Ingela Gångfeldt, ST, tel 010 458 62 90.   Välkommen att skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem med cv och personligt brev senast den 7 mars 2021! Om E-hälsomyndigheten E-hälsomyndigheten skapar ett bättre informationsutbyte inom hälsa, vård och omsorg. Det gör vi genom att leda regeringens initiativ inom e-hälsoområdet och erbjuda effektiva, kvalitetssäkrade tjänster till professionerna och privatpersoner. Enkelt uttryckt: Med hjälp av e-hälsa kan vi få ett friskare och jämlikare Sverige. Vi erbjuder dig ett spännande arbete med många utvecklingsmöjligheter på en arbetsplats i centrum för den nationella utvecklingen av e-hälsa. Läs mer på www.ehalsomyndigheten.se Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-avdelning och därför undanber vi oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.   Sökord: Jurist, författning, utredning
Arbetsgivare
E-Hälsomyndigheten
Hemsida: https://www.ehalsomyndigheten.se/lediga-tjanster/
Ansökan
Ansök senast 7 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Svenska kraftnät söker verksjurist inriktning förvaltningsrätt

Arbetsgivare / Ort: Svenska Kraftnät
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 8 March (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bolagsjurist

Om jobbet
Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät är ett affärsverk och har därtill vissa myndighetsfunktioner. Verket lyder under offentlighetsprincipen och bedömningen av allmänna handlingar och av sekretess är en naturlig och ökande del av verksamheten. Vi behöver nu förstärka vårt team ytterligare med en kvalificerad jurist som kan vara rådgivare  i förvaltningsrättsliga frågor samt informera och hålla utbildningar inom området. Om tjänsten Svenska kraftnät är ansvarigt för transmissionsnätet. Elförsörjningsfrågor har fått en allt större betydelse i samhället och det avspeglar sig också i intresset för vad affärsverket gör. Såväl media som näringsliv och privatpersoner framställer i ökande omfattning önskemål om att få ta del av verkets ärenden. Verksamheten expanderar i snabb takt och även de interna behoven av stöd på området ökar. Svenska kraftnät arbetar med säkerhetsskyddad verksamhet och med hänsyn till den nya synen på totalförsvaret har dessa frågor fått en allt större påverkan på vår verksamhet. Med en ny säkerhetsskyddslag som ger verket ökade befogenheter att utöva tillsyn och utfärda vite samt därigenom öppnar upp för fler domstolsprocesser får denna fråga en mycket större betydelse än tidigare. Även elberedskapsfrågor har fått större aktualitet och  därmed ökat behov av juridisk rådgivning. Vi behöver därför möta verksamhetens behov och stärka upp den juridiska rådgivningen på området. Tjänsten är placerad på enhet Juridik, som idag består av 23 personer varav 12 är verksjurister.  Dina arbetsuppgifter Arbetsuppgifterna är av varierande karaktär vilket primärt innebär att verka som rådgivare och stöd till vår verksamhet i förvaltningsrättsliga frågor samt informera och hålla utbildningar inom området. Detta innefattar främst att ge stöd till vår nybildade avdelning för Säkerhet och elberedskap. Du kommer även att bidra till verkets utvecklingsarbete inom det juridiska området i smått och stort. Du rapporterar till enhetschef Juridik. Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg. Din bakgrund Du har en Jur. kand examen eller en juristexamen. Vidare skall du: • Minst 5 års erfarenhet av kvalificerat arbete med allmänna förvaltningsrättsliga frågor, innefattande frågor om offentlighet och sekretess • Minst 7 års erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet Vi ser gärna att du också har: • Erfarenhet av säkerhetsskyddslagstiftning • Domstolserfarenhet • Erfarenhet av informationshantering och säkerhetskyddsklassning • Erfarenhet av beredskapsfrågor Dina personliga egenskaper Du är samarbetsorienterad samt har god vana av att samverka med olika delar av verksamheter. En förutsättning är att du har mycket hög integritet, ett gott omdöme och är lösningsorienterad så att du kan leverera användbara råd och stå upp för din uppfattning. Det är högt tempo på enheten,  varierande frågeställningar och ibland snabba kast, därav är det av stor vikt att du är både självgående och ansvarstagande. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vill du veta mer? Kontakta gärna rekryterande chef Jessica Karlberg Lagrelius, tel. nr. 010-475 88 32 alternativt Rekryterare Sara Bäckström, tel. nr 010-475 97 71. Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91. Du når oss också via e-post: [email protected] Sista ansökningsdag Välkommen med din ansökan senast den 8 mars 2021. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt. Vårt erbjudande till dig På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer. Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.    
Arbetsgivare
Svenska Kraftnät
Hemsida: http://www.svk.se
Ansökan
Ansök senast 8 March (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Compliance Officer

Arbetsgivare / Ort: Ikano Bank AB (publ)
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 9 March (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bankjurist

Om jobbet
As our Compliance Officer, you will be a member of a fantastic global team of 5 Compliance Officers, and report to the Chief Compliance Officer. • Do you want to use your competencies in an international environment? • Do you enjoy combining independent monitoring with being pro-active and giving advice? • Do you like working in a high pace environment with great opportunities to influence the Compliance and AML area? Then we are looking for you! You will be part of Ikano Bank, where we create possibilities for a better living by providing banking and financial services. We do it with different perspectives, natural curiosity and long-term focus. A unique chance for greater responsibility and future opportunities. Let’s achieve great things together.

Create finance solutions for a better living

The 2nd line Compliance Function is a vital independent function. The function’s role is to, with a risk-based approach, identify compliance risks, recommend actions, monitor and support the Bank. Play an active role in the maintenance and continuous improvement of the Bank’s compliance framework. You will be based in Sweden, but your work arena will be all Ikano Bank’s branches, from your location in Malmö. Main tasks as Compliance Officer: • Identify, analyze and interpret and produce documentation on new external regulations that are relevant for the Bank’s licensed operation. • Independently assess compliance risks and thus contributing to the Compliance Function's overall risk assessment. • Perform monitoring and controls to secure the Bank’s adherence to external and internal regulations, and how compliance risks are managed in the Bank. Examples of areas are AML, Personal Data Protection and Conduct risk. • Produce reports based on the monitoring and control including recommendations based on the observations. • Provide advice, support and training on external and internal requirements applicable to the Bank's licensed operations and ensure that governing documents within relevant areas are kept up to date. • Inform and train co-workers on new or changed external requirements and relevant internal regulations • Represent the Compliance Function on relevant meetings and risk committees. • Regular written reporting to relevant stakeholders, including input to CEO and Board reporting. • Actively support the business in their work with compliance risk management and promote a strong Compliance culture. We offer you Operating at the center of events, you will have a very hands-on and active role, and create a great foundation for further development. You will get the chance to push boundaries and influence your daily work. It is essential that you enjoy working within a broad range of Compliance areas and countries and that you have a pro-active and “can-do”-approach, whilst maintaining an independent position. All as part of a caring and open culture where we live our values, work hard, have fun and operate with a long-term perspective. Are you the one for Ikano? • You have a law degree (LL.M.) or equivalent • At least 5 years of relevant work experience from the financial sector within the Compliance • You have proven experience in interpreting external regulations applicable to a Swedish Bank. • You have knowledge of AML compliance requirements and standards that impact a global financial services firm. • You have the ability to produce professional written Compliance reports. • You are fluent in English and either Swedish, Danish or Norwegian. • You have an excellent ability to communicate and interact with people at all levels in the organization. • You have high integrity and are familiar with the 2nd line requirements. • You like to work independently, and you are proactive with an attitude to inspire and motivate people. It is essential that you are flexible end enjoy shifting between countries / areas / tasks. Join us now – together we will find a better way Follow link to apply. We will evaluate candidates and hold interviews on a continuous basis. More information can be given by acting HR Business partner Marie Möller via mail to [email protected] About us Ikano Bank offers simple and attractive savings and loan products for consumers, sales support services for retailers, and leasing and factoring solutions for corporate customers. Ikano Bank has a presence in Sweden, Denmark, Finland, Norway, the UK, Poland, Germany and Austria. Ikano Bank is part of Ikano Group, who is an international group of companies operating in the areas of banking, insurance, residential and retail. At Ikano, our vision is to create possibilities for better living. We do this by working together to create simple and meaningful solutions based on fair terms that bring value to our customers. Ikano Group was established in 1988 and is owned by the Kamprad family. Find out more about us on www.ikanogroup.com ,
Arbetsgivare
Ikano Bank AB (publ)
Ansökan
Ansök senast 9 March (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Bolagsjurist till Stockholm Vatten och Avfall

Arbetsgivare / Ort: Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 9 March (4 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bolagsjurist

Om jobbet
Offentlig verksamhet Bolagsjurist till Stockholm Vatten och Avfall Stockholm Vatten och Avfall är en samhällsbyggare i framkant som driver och utvecklar vatten- och avfallstjänster med miljöfokus. Varje dag, året runt förser vi 1,5 miljoner stockholmare med rent och gott kranvatten, renar avloppsvatten och ser till att avfallet tas om hand. Tillsammans med invånare, företag och andra intressenter arbetar vi för att Stockholm ska bli världens mest hållbara stad. Arbetsuppgifter Som bolagsjurist kommer du att vara en del av bolagets VD-stab där du rapporterar till stabschefen. VD-staben hanterar, förutom juridik, bolagsövergripande och strategiska frågor såsom utveckling, forskning och innovation. Du kommer att: - stötta VD och ledningsgruppen i alla juridiska frågor samt arbeta med bolagsstyrning. - utgöra internt stöd när det gäller lagstiftning som rör den centrala verksamheten, bl. a: Vattentjänstlagen, avfallslagstiftning, förvaltningsrätt, kommunallagstiftning, offentlighet och sekretess men även allmän affärsjuridik, associationsrätt, dataskydd samt skadeståndsrätt. - ha kontakt med externa jurister och myndigheter - företräda bolaget i förvaltnings- och civilrättsliga processer - representera bolaget i branschorganisationerna Avfall Sverige och Svenskt Vattens juridiska nätverk. Vissa av bolagets tjänster är säkerhetsklassade. Säkerhetsprövning kan därför komma att genomföras. Vem är du? Vi ser att du har ca 5 års kvalificerad juridisk arbetslivserfarenhet från bolag, advokatbyrå eller offentlig verksamhet. Du har mycket god kunskap om och erfarenhet av allmän affärsjuridik, bolagsrätt, bolagsstyrning samt avtalsrätt. Vi ser gärna att du har specialistkunskaper inom någon av följande områden: Vattentjänstlagen, avfallslagstiftning, miljörätt och/eller entreprenadrätt. Det är meriterande om du har erfarenhet från en större organisation med verksam inom infrastrukturprojekt (miljö, bygg, anläggning). Arbetet innebär samarbeten och många kontakter både internt och externt vilket innebär att förmågan att överföra kunskap, skapa förståelse och proaktivt arbeta för att underlätta tillämpning av lagar och bestämmelser är väsentlig. Du stödjer verksamheten, arbetar strukturerat och har ett uttalat fokus på att bygga goda relationer och skapa förtroende för dig och juristfunktionen. Därför krävs det också att du är öppen, tillgänglig och har lätt för att prata med alla delar av organisationen. Vi erbjuder Stockholm Vatten och Avfall en spännande och dynamisk arbetsplats med ett viktigt samhällsuppdrag. Du kommer att vara en del av kommunkoncernen Stockholms stad och ingå i nätverk med andra förvaltningar och bolag. Hos oss får du vara med och utveckla Stockholms stads verksamhet inom vatten- och avfallsområdet. Bolaget är involverade i stora exploateringsprojekt, så som utbyggnaden av Slussen, bygget av Mälarbanan, bygget av nya stadsdelar m.m. Utöver detta driver bolaget även själva flera stora samhällsviktiga projekt. Stockholm Vatten och Avfall är ett bolag med stolta medarbetare, hög teamkänsla och ett öppet klimat och kommer erbjuda dig ett roligt och omväxlande jobb med intressanta arbetsuppgifter samt duktiga kollegor. Till detta kommer goda anställningsvillkor, digitala och flexibla arbetssätt, stort utrymme och mandat att agera inom, kontinuerlig kompetensutveckling samt en rad hälsofrämjande förmåner. Varmt välkommen med din ansökan! Ansökan I rekryteringsprocessen samarbetar Stockholm Vatten och Avfall med Jurek Rekrytering & Bemanning. Sista ansökningsdag är 2021-03-09. Urvalet sker löpande så välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se. Notera att vi inte tar emot ansökningar via e-post. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Catarina Isaksson på telefonnummer 076-002 69 81 alternativt [email protected]
Arbetsgivare
Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Hemsida: http://www.jurek.se/
Ansökan
Ansök senast 9 March (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Tysktalande jurist inom bolags- och avtalsrätt – vikariat

Arbetsgivare / Ort: Tysk-Svenska Handelskammarens Service AB / Stockholm
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 10 March (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Affärsjurist

Färdigheter
Krav
  • Affärsjuridik
  • Bolagsrätt
  • Avtalsrätt
Meriterande
  • Elektronisk handel
  • juridisk tilllämpning
  • Utlandsinkasso

Språk
Krav
  • Svenska
  • Tyska
  • Engelska

Om jobbet

Vi söker en tysktalande jurist med svensk juristexamen eller svensk affärsjuridisk examen och några års erfarenhet inom bolags- och avtalsrätt som är ute efter en ny utmaning i en interkulturell miljö med eget ansvar.

Arbetsuppgifter

Du kommer att ge affärsjuridisk rådgivning till såväl tysk- som svensktalande näringsidkare. Arbetet innebär bland annat att du svarar på inkommande juridiska frågeställningar framför allt inom bolags- och avtalsrätt, genomför bolagsbildningar och filialregistreringar i både Tyskland och Sverige, upprättar och granskar avtal, har kontakt med olika myndigheter samt hjälper våra klienter med de flesta juridiska frågeställningar som kan uppstå för företag med affärsverksamhet mellan Tyskland och Sverige.

Vi förväntar oss ett i hög grad självständigt arbete men också samarbete med juristkollegorna samt de andra avdelningarna på handelskammaren. Du kommer att ingå i ett ambitiöst team som aldrig har långt bort till skratt men samtidigt arbetar fokuserat och målinriktat.

Kvalifikationer

Du har goda kunskaper inom tysk och svensk bolags- och avtalsrätt samt minst 2 års erfarenhet av affärsjuridiskt rådgivande arbete från advokatbyrå, företag eller liknande från både Tyskland och Sverige. Utöver detta krävs mycket goda kunskaper i tyska och engelska såväl i tal som skrift.


Tjänsten är ett föräldravikariat på heltid under perioden juni/juli 2021 till augusti 2022. Vi ser fram emot att få din ansökan med CV och personligt brev gärna på tyska så fort som möjligt via avviserad länk. Vi arbetar med löpande urval.

#jobbjustnu

Arbetsgivare
Tysk-Svenska Handelskammarens Service AB
Valhallavägen 185
11553 Stockholm
VISA MINDRE

Juristassistent till uppdrag på Kungsholmen!

Arbetsgivare / Ort: Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 - 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 10 March (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Juristassistent/Paralegal

Om jobbet
Jurek Rekrytering & Bemanning erbjuder ett komplett utbud av bemannings- och rekryteringstjänster. Vi rekryterar och hyr ut alltifrån studenter till yrkesverksamma akademiker med mångårig erfarenhet och specialistkompetens. Våra uppdrag är främst inom juridik, ekonomi, HR, marknad och administration. Vi söker nu för kunds räkning dig som har möjlighet att komma in på ett kortare uppdrag som juristassistent/paralegal på Kungsholmen! Arbetsbeskrivning I rollen som juristassistent/paralegal kommer du arbeta i en bred roll där du i huvudsak kommer arbeta tätt tillsammans med chefjuristen och stötta henne i olika delar. Rollen innebär ett omväxlande arbete, främst på svenska men också på engelska. Vem är du? Vi söker dig som har flera års erfarenhet som juristassistent eller paralegal. Du är i grunden en självgående person som snabbt kommer in i nya sammanhang och arbetsuppgifter. Du är strukturerad och ansvarstagande samt att du trivs med att ha parallella arbetsuppgifter som kan behöva omprioriteras löpande. Om anställningen Detta är en konsultlösning under minst tre månader med start omgående, du kommer vara anställd hos Jurek men arbeta hos vår kund som sitter i fina lokaler på Kungsholmen. Du kommer arbeta både hemifrån men också från kontoret några dagar i veckan. För frågor om rollen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig konsultchef Evelina Thimper på [email protected] Vi går igenom ansökningar löpande så skicka in din ansökan redan idag!  Om Jurek Vi på Jurek är specialister på att rekrytera och hyra ut konsulter på alla nivåer inom Law, Finance, HR, Marketing & Communication och Business Support. Vi arbetar passionerat och effektivt med att hitta, skapa och matcha talang.
Arbetsgivare
Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Hemsida: http://www.jurek.se/
Ansökan
Ansök senast 10 March (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.