På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Företagsmäklare

Företagsmäklare

Företagsmäklare bistår med proffshjälp under försäljning, ett förvärv eller genomförande av annan ägarförändring i ett företag. Företagsmäklare medverkar vid köp och försäljning av företag och kommersiella fastigheter. 

Ofta leder företagsmäklare ett företag genom hela processen/projektet.

Företagsmäklares arbetsuppgifter är ofta bredare och omfattar mer än bara själva försäljningen. Företagsmäklaren vill gärna komma in tidigt i processen vid en planerad företagsförsäljning för att vidta åtgärder för att öka företagets marknadsvärde och/eller för att underlätta och snabba på säljprocessen.

Företagsmäklare kan också vara företagares rådgivare när företagaren redan har kontakt med köparen men behöver en företagsmäklares expertis för att genomföra försäljningen av företaget.

Till den som är på jakt efter att köpa ett företag kan företagsmäklare erbjuda hjälp genom ett sökuppdrag.

Företagsmäklare erbjuder även rådgivning vid andra former av ägarförändringar – t.ex analys, värdering och processledning för att identifiera och ta in partners och investerare i situationer där företaget behöver tillskott av ägarkapital och/eller kompletterande kompetens.

Utbildning

Det finns ingen speciell utbildning som leder till att man får jobb som företagsmäklare. Många nuvarande svenska företagsmäklare är utbildade Civilingenjörer, Civilekonomer eller har kandidatexamen i Ekonomi alt har andra eftergymnasiala utbildningar från högskola/universitet eller från en yrkeshögskola. På gymnasiet rekommenderas det i första hand utbildning på Ekonomiprogrammet.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

66 Lediga jobb

Processjurist

Arbetsgivare / Ort: Lowell Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Företagsjurist

Om jobbet
Processjurist Är du jurist med ett stort intresse för processer? Trivs du i en föränderlig och utvecklande miljö? Är du nyfiken på kreditmarknaden och hur vi bidrar till samhällsnyttan? Då har vi en spännande tjänst för dig! Lowell Sverige erbjuder såväl stora som små företag helhetslösningar inom kredithantering. Vi har ett brett tjänsteutbud som omfattar hela kreditcykeln, från fakturering, inkassotjänster, köp av förfallna eller osäkra fordringar samt omfattande analystjänster. I Sverige har Lowell kontor i Stockholm och Göteborg med totalt 250 anställda. Hela Lowell-koncernen har 4 400 anställda varav 850 har hemvist i Norden. Mer information om Lowell hittar du på www.lowell.com Om tjänsten Som processjurist på Lowell ingår du i ett team av jurister som verkar inom ett brett område, både när det gäller arbetsuppgifter och juridiska rättsområden. Vår ambition är att erbjuda marknadens bästa processjurister till våra klienter där vi levererar med hög kvalitet och tillgänglighet. Du har frihet att själv utforma ditt arbete och vara delaktig och påverka utvecklingen av enheten. I ditt arbete kommer du främst att driva civilrättsliga processer i domstol för våra klienters räkning. Våra klienter är både större som mindre företag inom ett antal olika branscher, som bland annat bank/finans, energi, IT, Telecom och fastigheter. Tvisterna rör bland annat fordran och utgivande av egendom med förekommande säkerheter gentemot både företag och privatpersoner och konkursansökningar med mera. Arbetet innehåller även processjuridisk rådgivning och skräddarsydda utbildningar för våra klienter. Utöver dessa uppgifter ingår också att vägleda andra enheter inom Lowell avseende juridisk rådgivning, internutbildning samt att stödja utvecklingen av nya tjänster. Vem vi söker Du har juridisk examen med några års processerfarenhet. Det är även meriterande med erfarenhet av kravhantering, erfarenhet från samma bransch som Lowell samt notarietjänstgöring. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska och är en van datoranvändare och kompetent inom digitala arbetsverktyg. Du trivs på en arbetsplats där det är högt tempo och många bollar i luften i en föränderlig verksamhet. Du är initiativrik och serviceorienterad i din relation till dina klienter, såväl externa som interna. Du har förmågan att inte bara ge teoretisk vägledning utan din rådgivning omfattar också praktiska lösningar. Du uppskattar att arbeta i projekt där man både samarbetar och tar eget ansvar för sina uppdrag. En förutsättning för att lyckas i rollen är att du har förmågan att prioritera och strukturera dina uppdrag under eget ansvar. Du är resultatorienterad och trivs med att arbeta efter mål och budget. Vad vi erbjuder Vi välkomnar dig till ett spännande bolag med höga mål och ambitioner, som löpande arbetar med utveckla och utmana oss själva. Vi sitter i fräscha lokaler i Göteborg och erbjuder dig ett varmt företagsklimat, härliga kollegor samt bra förmåner och goda arbetsvillkor. Ansökan Du är varmt välkommen med din ansökan! Ansök snarast då intervjuer sker löpande, tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum den 10 augusti 2021. För frågor kring tjänsten, kontakta Maria Staberg, Head of Law Office, 073-501 21 81.
Arbetsgivare
Lowell Sverige AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Jurist

Arbetsgivare / Ort: Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 6 augusti (3 dagar kvar)
Publicerad: 2021-06-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Företagsjurist

Om jobbet
Jurek Rekrytering & Bemanning erbjuder ett komplett utbud av bemannings- och rekryteringstjänster. Vi rekryterar och hyr ut alltifrån studenter till yrkesverksamma akademiker med mångårig erfarenhet och specialistkompetens. Våra uppdrag är främst inom juridik, ekonomi, HR, marknad och administration. MCL står för Markets & Corporate Law och vi är juristfirman som ingår i Spotlight Group AB tillsammans med Spotlight Stock Market, Sedermera Fondkommission, Nordic Issuing och Shark Communications vilket innebär att vi arbetar med en rad olika intressanta juridiska frågeställningar från deras verksamheter. Därutöver har vi en mängd spännande bolag och aktörer i finansbranschen som kunder. MCL med sin unika juridiska spetskompetens inom den finansiella sektorn söker nu en ny kollega som kan delta i vår expansiva resa. Som jurist hos oss ingår du i ett drivet team av jurister med olika bakgrund och erfarenheter. Vi erbjuder dig en spännande roll med varierande arbetsuppgifter. Du kommer att arbeta i aktiemarknadens centrum tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor. I rollen kommer du att arbeta med värdepappers-, börs- och bolagsrättsliga frågeställningar, i många fall rättsutredningar, men även sedvanlig corporate finance-relaterad juridik. Dina arbetsuppgifter: Du kommer att arbeta med flera spännande juridiska frågeställningar till många kunder inom finansbranschen. Eftersom vi ingår i Spotlight Group arbetar vi ofta med frågor från Spotlight Stock Market, Sedermera Fondkommission Shark Communications och Nordic Issuing. Vidare arbetar MCL med olika legala tech-produkter såsom MCLogg, MCLogg Adviser och eAktiebok. Tjänsten innebär således en fantastisk möjlighet att få vara med i olika ärenden och projekt och få insyn i juridiken som styr en finansiell rådgivare, en marknadsplats, en kommunikationsbyrå och ett emissionsinstitut. Du kommer bland annat att arbeta med kommunikation med företrädare för olika bolag, aktieägare och börsmedlemmar samt vara delaktig i rättsutredningar inom börs- och bolagsrätt. Arbetet kommer även att inbegripa ärenden av avtalsrättslig karaktär bland annat i form av upprättande av avtal och tolkning av avtal samt deltagande vid olika avtalsförhandlingar. En stor del av ditt arbete kommer att beröra bland annat börsnoteringar, emissioner, bolagsgranskningar, incitamentsprogram och årsstämmor. I dessa uppdrag kommer du att ha frekvent kontakt med företrädare för noterade bolag för att tillhandahålla juridisk rådgivning, korrekta beslutsunderlag och stöd under hela projektet. Kvalifikationer: Vi söker dig som har juristexamen och några års relevant arbetserfarenhet samt framför allt en extremt engagerad och driven personlighet! Vi gillar högt tempo och ambitiösa medarbetare där hårt arbete verkligen premieras! MCL har sammanfogat byråvärlden och den klassiska bolagsjuristtjänsten till något nytt, en professionell juristbyrå. MCL befinner sig i en positiv och utmanande utvecklingsfas och söker därmed anställda som brinner för kreativitet och som kan känna sig stolta över att tillsammans med MCL kunna leverera högkvalitativa tjänster och legal trygghet samt nytänkande till finansbranschens aktörer. Du är en god kommunikatör både i tal och skrift, på både svenska och engelska. Du har stort intresse för näringslivet och värdepappersmarknaden. Du är en lagspelare som tycker om att arbeta mot gemensamma mål men som också kan axla eget ansvar och vet vad det innebär att arbeta i högt tempo under tidspress. Du erbjuds: Du blir en del av ett expansivt företag, där du får chansen att arbeta på hög nivå och utvecklas i en positiv och snabbrörlig arbetsmiljö! Tjänsten är en tillsvidareanställning som kan komma att påbörjas med en provanställning. Du erbjuds generösa förmåner och du kommer att få ta del av en arbetsplats där det är högt i tak. Du kommer att vara en del av ett sammansvetsat team och ständigt möta nya utmaningar. Som utgångspunkt kommer du att arbeta från vårt kontor beläget mitt i centrala Malmö. Tillträde: Omgående, enligt överenskommelse. I denna rekrytering samarbetar MCL med Jurek Rekrytering & Bemanning. Då urvalsprocessen sker löpande så ser vi gärna att du skickar din ansökan så snart som möjligt. För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig Rekryteringskonsult Karin Thorstensson på telefon: 073-980 69 27 eller [email protected] Observera att vi inte tar emot ansökningar via mail. Du är varmt välkommen att söka till denna tjänst via vår hemsida www.jurek.se. Vi ser fram emot att höra från dig redan idag! Sista ansökningsdag: Vi intervjuar löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan! Om Jurek: Jurek Rekrytering & Bemanning är ett starkt växande företag med fokus på flexibla och kundanpassande rekryterings- och bemanningslösningar. Genom vårt nytänkande och entreprenöriella arbetssätt är vi unika i Sverige idag. Våra uppdrag är främst inom juridik, ekonomi, HR/Administration samt marknad och management.
Arbetsgivare
Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Hemsida: http://www.jurek.se/
Ansökan
Ansök senast 6 augusti (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Affärsutvecklare Bostäder till Riksbyggen, Göteborg

Arbetsgivare / Ort: Experis AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 8 augusti (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-06-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Lockas du av möjligheten att påverka samhället vi lever i och vill jobba med utveckling av bostäder och samhällsbyggnad hos en av Sveriges största bostadsutvecklare och fastighetsförvaltare? Har du tidigare erfarenhet av fastighetsaffärer, ackvisition detaljplanearbete och bostadsutveckling? Då kan det här vara jobbet för dig! Vad ska du göra? Riksbyggen växer och söker nu en Affärsutvecklare av bostadsprojekt till kontoret i Göteborg. Som Affärsutvecklare ansvarar du för att hitta nya markförvärv, arbeta med tävlingar och initiera samt driva projektutveckling och detaljplaner. Du leder utvecklingen av projekt inom bostads-, hyres- och äganderätter i tidiga skeden. I arbetet kommer du att ha ett nära samarbete med marknadsområdeschefer och projektteam bestående av Projektledare och Sälj- och Marknadsansvariga. Affärsutvecklaren rapporterar till Marknadsområdeschef Göteborg Vem är du? Vi söker dig med gedigen erfarenhet av fastighetsaffärer, ackvisition och bostadsutveckling. Vi ser gärna att du har en relevant akademisk utbildning. Det kan vara t. ex. inom ekonomi, samhällsbyggnad, arkitektur, civilingenjör väg- och vatten, lantmäteri eller likvärdigt. För att lyckas i rollen ser vi också att du har genuint intresse av affärs- och projektutveckling samt hållbara boendemiljöer. Som person är du kreativ, handlingskraftig, flexibel och uthållig samt duktig förhandlare. Du stimuleras av att göra goda affärer och skapa nya relationer. Vidare trivs du med att jobba mot konkreta mål, driva flera projekt samtidigt och du har ett stort engagemang i samhällsutveckling. För tjänsten är det krav på körkort och tillgång till egen bil. Riksbyggen strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka. Vi erbjuder Riksbyggen erbjuder dig ett ansvarsfullt arbete i en expansiv, omväxlande och dynamisk miljö. Du har stort eget ansvar och generösa arbetsvillkor samt inflytande över både arbetet och egen tid. Du kommer få chansen att utvecklas genom spännande projekt, bli en uppskattad kollega och ingå i ett kompetent och engagerat team. Ansökan Din ansökan skickar du till oss via: https://www.riksbyggen.se/om-riksbyggen/jobb-och-karriar/lediga-tjanster/jobb/affarsutvecklare-4356/ I denna rekrytering samarbetar vi med Jefferson Wells. Välkommen med dina frågor till ansvariga rekryteringskonsulter Anna Edemyr, 072 - 730 52 46, [email protected] alt. Eva Tiitso, 072 - 217 32 38, [email protected] Vi arbetar med löpande urval så skicka in din ansökan snarast, dock senast 17 september.
Arbetsgivare
Experis AB
Ansökan
Ansök senast 8 augusti (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Strategy Advisor

Arbetsgivare / Ort: Vattenfall AB / Solna
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 15 augusti (12 dagar kvar)
Publicerad: 2021-06-28
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Do you want shape the future of fossil free energy?

If so, Vattenfall are looking for you!

Strategy and Business Development are looking for a Strategy Advisor to be a driving force in key strategic and business development projects.

  • From a unique perspective in Vattenfall, you will develop a deep understanding of our company’s strategic direction and how decisions are driven.
  • Working in S&BD will give you a broad understanding of the energy industry and opportunity to develop your career, grow problem solving, communication and leadership skills.
  • As you help Vattenfall accelerate towards its fossil free purpose, you’ll be part of a strong, supportive team, work with senior executives and build a network you will be able count on throughout your career.

The opportunity

Help drive Vattenfall’s annual strategic process and guide the organization, by facilitating decision making in the c-suite and board of directors. You will be part of the dynamic team responsible for creating Vattenfall’s group plans and helping ensure Vattenfall is a leader in the energy transition. Responsibilities include, breaking down and structuring analysis for complex strategic issues within Vattenfall, synthesising key insights and developing close working relationships with leadership.

You will be expected to take a leading role in driving projects of strategic significance that are becoming increasingly complex and uncertain and may span Vattenfall’s 6 businesses. By breaking down, structuring and solving problems, you will help Vattenfall make vital decisions. You will need to harness support for projects from key stakeholders and utilise expertise from across Vattenfall to help you succeed. You will also practice leadership and coach colleagues in an agile setup.

An essential part of Vattenfall’s strategy is to develop a fossil free society and there will also be opportunity to drive business development projects from early ideas to commercial business. You will join the team finding, realizing and maximizing long term partnerships. Responsibilities will include analysis work, developing market studies and building business cases. Recent partnerships to build on or emulate, include collaborations that aim to produce fossil free hydrogen.

Your qualities

  • 3+ years of relevant experience as management consultant (energy industry/sector is a merit)
  • A record of leading and driving projects
  • Ability to analyse and develop business opportunities
  • Structured and skilled in solving strategic, complex problems
  • Strong analytical skills, comfortable with complex data sets as well as making back of the envelope calculations
  • Accomplished critical thinker and strategic decision maker
  • Excellent communication skills to convey complex strategic plans simply and also a compelling storyteller
  • The ability to connect and engage across Vattenfall
  • Strong interpersonal skills
  • Inclusive, encouraging and a team player

Our offer

Vattenfall is one of Europe's largest producers of electricity and heat and 100% owned by the Swedish state with approximately 20,000 employees driving the journey to fossil free. We offer a challenging and international work environment where you will have a pivotal role in realising Vattenfall’s fossil free living within one generation goal. We believe in diverse and inclusive teams and you will be working in interdisciplinary teams and can always count on support from committed colleagues. We offer attractive employment conditions and opportunities for personal and professional development and will give you the opportunity to build your own career within Vattenfall. At Vattenfall we also offer staff benefits such as favorable occupational pension agreements, parental leave allowances, flexible working hours and more. Read more about our benefits here: https://careers.vattenfall.com/about-us/compensation-and-benefits/

Location: Stockholm/Solna

We welcome your application in English, including CV and cover letter through the portal, last day to apply 15th of August 2021. Selection and interviews are held after last application date. We will not accept applications through email.

For more information about the role, please reach out to Director of Strategic Competence Neil McLauchlan, [email protected] For more information about the recruiting process, contact recruiter Peter Blixter [email protected]

Due to summer holiday your questions may not be answered directly.

Trade union representatives in Sweden Shahriar Badiei (Akademikerna), Anders Bohlin (Unionen), Christer Gustafsson (Ledarna), Juha Siipilehto (SEKO). To get in contact with the representatives, please call Vattenfall´s switchboard +46 8 739 50 00.

At Vattenfall, we believe, that the only way to make fossil free living within a generation possible is to power and help manage all energy-aspects of our customers’ lives to create climate smarter living building by building, district by district, city by city.

Diversity and inclusion – in everything we do

At Vattenfall, we are convinced that striving for diversity helps build a more profitable efficient and attractive company. Read more on how we work with diversity and inclusion here:

https://corporate.vattenfall.com/careers/working-at-vattenfall/diversity/

Our department

Strategy & Business Development (S&BD) is part of Staff Function Strategic Development at corporate level in Vattenfall. We exist to accelerate Vattenfall’s transition towards its goal, fossil free living within one generation. There are four functions in S&BD; Market Insights develop scenarios, provide a deep understanding of main energy industry trends; Group Strategy, are responsible for ensuring Vattenfall is a leader in the energy transition and a thriving business today and in the future; Business Development, find and realize new business opportunities that will enable fossil-free living in one generation; and Asset Owner Support, focus on internal collaboration and creating value for Vattenfall’s asset owning businesses.

Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Arbetsgivare
Vattenfall AB
Evenemangsgatan 13
16956 Solna
Ansökan
Ansök senast 15 augusti (12 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Senior Legal Specialist

Arbetsgivare / Ort: Poolia Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 15 augusti (12 dagar kvar)
Publicerad: 2021-07-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Företagsjurist

Om jobbet
Mercedes-Benz Finans Sweden AB and Denmark A/S offer financial services for both B2B and B2C for Mercedes-Benz vehicles. We are part of the Daimler group and have a joint Swedish-Danish organization, with our headquarter located in the Öresund region. Om tjänsten We are now looking for a person with a Swedish law degree, who will be a part of our Legal & Compliance team supporting Mercedes-Benz Finans in shaping the future of mobility on the Swedish and Danish market. The position is located in Malmö. Your main responsibilities will be to: - Provide the company's management and departments with proactive legal advice and support with regard to financing and leasing of vehicles, connected services, corporate governance, marketing, privacy, digitalization, collection and procurement topics. - Structure business models under legal aspects; draft, coordinate and negotiate legally binding documents both internally and with external stakeholders. - Monitor the development of applicable legal frameworks; arrange for the required adaptations of company policies, processes, documents; provide trainings for staff. - Support the implementation of central legal programs and standards on a local level, especially with regard to contract management. Inform the organization about legal requirements on standards and processes, templates, documentation and contracts. - Support in certain compliance areas, in particular with respect to antitrust, anti-bribery, CAS and AML. - As part of the Legal & Compliance team, be an active stakeholder in both internal and external projects. Liaise regularly with HQ Legal and Compliance departments, as well as with external legal counsel. The position will report directly to our CEO where you will be responsible for all legal topics within our Swedish entity. The Senior Legal Specialist will work closely with all departments and support them with legal advice and review of business processes and contracts. There will be regular interactions with the headquarter departments within Integrity & Legal. This is a full time position. The position is located in Malmö. Some travelling to the Danish office in Copenhagen will be required. Occasional travelling to other destinations, e.g. Germany, foreseen. Vem är du? We believe that you have a Swedish law degree, and you have 2-5 years of relevant legal experience, either from a law firm or from an in-house position, preferably within a financial organization. You have a sound understanding of financing, leasing and complex commercial agreements. It is a plus if you have worked with antitrust topics before. In addition, you are a solution-oriented person with strong stakeholder management skills. You should enjoy working in an international, dynamic and fast-changing environment, in which you are able to create structure and order, and you should be comfortable in delivering output independently and on short deadlines. You are willing to assume responsibility and able to coordinate multiple activities simultaneously. You have good analytical and communication skills. You have high integrity and a good judgment, as integrity is a core value for our organization. The Legal & Compliance team consist of a Senior Compliance Officer, Senior Legal Specialist responsible for all legal topics within the Danish entity and a Senior Legal Specialist responsible for all legal topics within the Swedish entity. The team is located in Malmö. You have excellent business English and you are fluent in Swedish. Danish and German skills are a plus, but not required. Om verksamheten At Mercedes-Benz Finans, we strive to be a contemporary and leading employer. We work actively to promote work-life-balance through, for example, offering flexible working hours when possible. We are a multicultural organization and we actively work with topics within the field of diversity and equal opportunity. We strive to have a respecting and inclusive organizational culture where individuals feel valued, appreciated, and engaged. As an employee of Mercedes-Benz Finans, we offer you a wide range of market-adapted, "up to date" benefits and discounts through, for example, our benefits portal. Additionally, we offer advantages related to our own products. We are in for change - are you?
Arbetsgivare
Poolia Sverige AB
Hemsida: http://www.poolia.se
Ansökan
Ansök senast 15 augusti (12 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.