På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Företagssäljare

Företagssäljare

Företagssäljare säljer varor och tjänster till andra företag, inte till privatpersoner. I branschen kallas det för att sälja "business to business", B2B. Det man säljer kan vara både varor och tjänster. Företagssäljare kan jobba som innesäljare, dvs kunden kommer till dig, som utesäljare då du besöker kunden eller med en blandning av dessa försäljningssätt.

Den gemensamma nämnaren är att skapa långvariga affärsrelationer. En företagssäljare ska ha mycket goda kunskaper om företagets produkter liksom även goda kunskaper om konkurrenternas produkter.

I ett tillverkande företag kan rollen innebära att sälja större volymer, så kallad partihandel till grossister. Företagssäljare jobbar ofta även mot detaljhandeln och mot industriföretag som ska använda produkter i egen tillverkning.

Personliga egenskaper som krävs är att man är social och ansvarstagande samt målinriktad och har ett stort "eget driv". Det är också viktigt att ha ett strukturerat arbetssätt och en stor vilja att jobba offensivt mot ett uppsatt mål. 

Förmågan att få kontakt och lyssna in kundens behov och få ett förtroende är avgörande för att lyckas som säljare. Självständig planering och en stor drivkraft att nå uppsatta säljmål är också mycket viktiga för att passa som företagssäljare.

Arbetsuppgifter

Både varor och tjänster är till salu, men alltmer en kombination av varor och tjänster. En bilförsäljare kan exempelvis sälja flera bilar till ett företag, bilarna är då varuförsäljning. Samtidigt avtalar säljaren om att bilarna får service regelbundet, vilket är tjänsteförsäljning. Att sälja in support för datorer som används av ett företag är enbart tjänsteförsäljning. Motsatsen är partihandel med livsmedel till butiker. Gemensamt för alla säljjobb är en bra förmåga att ta kontakt med människor och att lyssna in kundens behov.

Det blir allt viktigare att ägna sig åt att bygga upp det varumärke som marknadsförs. Det betyder att på många olika sätt skapa ett så positivt helhetsintryck som möjligt av produkten. Stärks varumärket så höjs förtroendet och produkten blir därmed lättare att sälja och efterfrågas ofta i större omfattning.

Eftersom arbetet ofta är självständigt måste säljaren vara beredd att ta ett brett ansvar för alla led i försäljningen. Säljaren förväntas även ha god kunskap om företagets och konkurrenternas varor och tjänster.

Utbildning

Det är arbetsgivaren som avgör vilka krav på utbildning som ställs, men vanliga krav är minst "gymnasiekompetens" eller annan likvärdig utbildning samt att man behärskar svenska i såväl tal som skrift. Man utbildas mer specifikt på arbetsplatsen av chefen eller av en mer erfaren kollega. Eftergymnasial utbildning är en merit. Det finns passande utbildningar bl.a inom yrkeshögskola.

Anställningsvillkor

När det gäller lönen kan man ofta erbjudas Fast lön + provision, vilket betyder att en del av lönen utgörs av en fast grundlön och andra delen är "rörlig". På så sätt är man garanterad viss "minimiinkomst" men kan samtidigt tjäna ganska mycket om man är en duktig säljare.

Visste du att...?

... det här yrket är väldigt mansdominerat, ca 70% av yrkesverksamma är män

Länktips

10 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.