På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Företagsjurist

Företagsjurist

En jurist är expert på att analysera och lösa juridiska problem och tolka lagar och avtal. Juridiska uppgifter finns i alla branscher. Vanligast är att göra utredningar, förhandla, granska eller upprätta kontrakt och andra rättsliga handlingar. Arbetsuppgifterna skiftar därför mycket beroende på vilket område du jobbar med.

Som företagsjurist jobbar du väldigt brett inom juridik, du jobbar med en massa olika saker och kommer med juridiska råd och har synpunkter på det kommersiella upplägget i företaget. Du hanterar stora mängder information, samt analyserar och löser problem.

Utbildning

Juristprogrammet på högskolor/universitet motsvarar 4,5 års studier på heltid. Juristprogrammen som ges på de olika lärosätena leder till en juristexamen som är en yrkesexamen och utbildningar på juristprogrammet på olika lärosäten ska betraktas som likvärdiga. Juristutbildningens upplägg kan dock skilja sig mellan de olika universitet.

En bra grundutbildning får du på gymnasiets Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik, Samhällsvetenskapsprogrammet eller Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap och Samhälle.

Framtidsutsikter

Arbetsförmedlingen bedömer att det blir fortsatt balans mellan utbud och efterfrågan på jurister både under det närmaste året och på fem till tio års sikt. Jurister har under många år haft en mycket stabil arbetsmarknad och den förväntas fortsätta att vara så även framöver.

Personliga egenskaper

Att vara jurist är inget så kallat 9-5-jobb, du måste vara mycket stresstålig och flexibel. Du måste vara bra på att få saker att fungera och att hitta lösningar. Du behöver vara mycket social då mycket av arbetet går ut på att nätverka och skaffa dig kontakter och kunder. Att ha ett affärsmässigt sinnelag och att vilja investera en stor mängd tid i sin yrkesroll är en bra egenskap.

Visa mer
Visa mindre

228 Lediga jobb

Chief Financial Officer (CFO) of IST

Arbetsgivare / Ort: IST Group AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomidirektör/Finanschef

Om jobbet
At IST, we strive to develop products and solutions that make a difference in society by streamlining and digitalizing the school. We are driven by our vision to create the best opportunities for everyone to learn more. We are facing an exciting growth journey with the ambition to enter new market segments in the consumer market. To succeed in this growth journey and lift Scandinavia's market leading Edtech company to new heights, we are now looking for our next Chief Financial Officer. About the Role The role as CFO is a key role in IST's continued growth journey where you will be responsible for both day-to-day operational and strategic financial issues for the Group. The role is part of Group management and reports to the Group CEO. The CFO’s areas of responsibility cover many aspects. The position includes having a general financial overview as well as being responsible for the financial strategy, planning, budgeting and forecasting / reporting. You are responsible for investments, such as purchasing and acquisitions, and have an overall responsibility for the Group's contracts in terms of follow-up, quality, information security and margins. You constantly keep profitability in focus and are an important cultural carrier for the company. Examples of other tasks and responsibilities that are part of the CFO role are: - Responsibility for financing questions for properties / construction - Currency exchanges - Responsibility for ensuring quality of and routines for monthly reports - Cash flow analyses and accounts - Liquidity analyses - Proactive work with performance improvements The role includes an overall responsibility for our Group-wide support functions - Corporate Services, in which Finance is included - as well as direct personnel responsibility for its five managers. The location of placement is in Växjö, where our headquarters are located. As we have operations in Sweden, Norway, Denmark and Germany, some travel is part of working with these countries. Who are you? You have previous experience as a CFO or from a similar role. Through your combined experience, you have senior knowledge in consolidated accounting and group management. We want to believe that you are an operational visionary, who is equally interested in the details as you are in the big picture and can quickly switch between strategic thinking and operational action. We are facing an exciting shift toward even more automated processes and increased digitalization. Through your technical and analytical skills, you will take the lead in the transformation and lead the company toward even more value-creating and forward-looking initiatives. As IST is present in four markets you have an advantage if you have experience of working in an international context, preferably in the IT sector, as well as experience from IPOs. The company language of choice is English. Very good knowledge of both written and spoken English and Swedish is a requirement. If you also speak German, this is seen as a merit. The role requires good technical knowledge in IT. For us, good leadership is an important and prioritized issue and we want you to share that view. You should also have experience of leading and motivating others from previous roles. Your academic background should be a master’s degree in Business Administration, Finance or another related field. For you to thrive in the role of CFO, there are certain personal qualities that we also believe are important, such as being: - A results-oriented and energetic person with the ability to pursue both strategic issues and operational work - A good communicator, with the ability to create trust and build relationships - Analytical with an ability to see the big picture - A committed and humble leader who is driven by seeing others grow About Us More than 5 million users. 400 co-workers and 9 offices. From Boden in northern Sweden to Schmalkalden in central Germany. We are the leading EdTech company in Scandinavia! Together with our users we develop digital solutions for a better way of learning. We combine technical competence with work experience from schools to change the world. Do you also want to make a difference? Welcome! Your Application Do you want to take on the role of CFO for Scandinavia's leading Edtech company? Then we hope to hear from you. Please send in your application no later than 2021-05-31. We continuously will evaluate applicants and interviews may be conducted before the last application date, so feel free to apply as soon as possible. If you have any questions, you are welcome to contact Executive Vice Presidents Torbjörn Karlsson, 070-592 32 30 and Mikael Wahlberg, 070-985 02 72 or acting the Head of HR Hanna Kullsten, 072-368 02 74 or [email protected] We look forward to hearing from you!
Arbetsgivare
IST Group AB
Hemsida: http://www.ist.com
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Bolagsjurist till Mathem

Arbetsgivare / Ort: Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Bolagsjurist

Om jobbet
För oss på Mathem står våra kunders bekvämlighet alltid i centrum. Vi vill skapa den bästa upplevelsen för dem i allt från middagsplaneringen med familjen till dess att matvarorna finns på plats i hemmet. På detta sätt skapar vi mer tid för sakerna de älskar – matlagning, tid med familjen, träning eller jobb. När du jobbar hos oss får du därför en unik möjlighet att påverka människors liv i positiv bemärkelse. För leendet på kundernas läppar när matvarorna levereras är ovärderligt. Till vårt huvudkontor i Stockholm söker vi nu en bolagsjurist. Arbetsbeskrivning: I rollen som Mathem´s enda bolagsjurist kommer du att arbeta nära verksamheten i en bred juristroll. Fokus i arbetet kommer bestå av upprättande och förhandling av kommersiella avtal såsom leverantörs- och inköpsavtal samt ärenden relaterat till allmän bolagsrätt, It-rätt och marknadsrätt. Du ansvarar vidare för GDPR-relaterade frågor och stöttar organisationen i integritets och dataskydds-frågor. Du kommer även att vara involverad i bolagets policyarbete så som allmänna villkor och code of conduct samt bolagets upphandlingsarbete. Du kommer att arbeta proaktivt med avtal och utbildningar inom organisationen samt i övrigt stötta organisationen juridiskt med allmän rådgivning. Du rapporterar till Mathem´s CFO och är placerad på bolagets huvudkontor i centrala Stockholm. Vem är du? Vi söker dig som har en akademisk examen inom svensk juridik- eller affärsjuridik och därefter minst 8 års relevant arbetslivserfarenhet. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av att arbeta som bolagsjurist. Du har en bred affärsjuridisk kompetens med särskild erfarenhet av kommersiella avtal, bolagsrätt och GDPR/dataskyddsfrågor. Har du tidigare erfarenhet av arbete från bolag som hanterar stora mängder kunddata eller tech-bolag är det meriterande men inte ett krav. Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som i skrift är en förutsättning. För att lyckas och trivas i rollen är du strukturerad och självständig, har god kommunikativ förmåga och trivs med att arbeta tillsammans med andra. Du tycker att det är kul att arbeta nära verksamheten och är van att balansera risker och affärsintressen. Du är vidare ödmjuk och pragmatisk och ser lösningar, inte problem. Du trivs i en dynamisk och entreprenöriell miljö där det händer mycket och du har en vilja att driva ärenden framåt. Varför ska du jobba på Mathem? Mathem är idag Sveriges största matbutik med lösplockade varor på nätet och vi fortsätter att växa. Hos oss får du jobba i en dynamisk och social miljö med möjlighet att utvecklas och växa. Vi är en arbetsplats med stor mångfald och vi satsar helhjärtat på miljö- och hållbarhetsfrågor. Visste du att vi var först i norra Europa med att köpa in en helt eldriven lätt lastbil, eller till exempel att 24 procent av all mat vi säljer är ekologisk? Ansökan: I denna rekryteringsprocess samarbetar Mathem med Jurek Rekrytering & Bemanning. Urvalsprocessen sker löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se. Observera att vi inte tar emot ansökningar via email. För frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Matilda Karlsson på nummer 073 690 50 18 alt via [email protected] Välkommen med din ansökan! Om verksamheten: se www.mathem.se
Arbetsgivare
Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Hemsida: http://www.jurek.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Affärsutvecklare till Kinesiska marknader

Arbetsgivare / Ort: johen supply chain AB / Stockholm
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Affärsutvecklare

Språk
Meriterande
  • Kinesiska
  • Engelska

Om jobbet

OM JOBBET

Johen Supper Chain AB, skall tillhandahålla flera marknadsportaler för annonser och tillhörande tjänster inom företrädesvisdigitala försäljningar, marknadsföringar och auktioner samt bedriva därmed förenlig verksamhet.

Vårt företag som driver projekt inom digital marknadsföring, för att förmedla affärsutveckling mellan Scandinavia och Kina. Vi hjälper Nordic företag marknadsföra sig i Kina. Nu söker vi dig/er som affärsutvecklare och kan utveckla digitala affärsmöjligheter och skapa nya affärer i Kina.

OM ROLLEN

Om tjänsten som Affärsutvecklare hos oss som Affärsutvecklare ansvarar du för att

- Genom digital marknadsbearbetning, kommer du självständigt att driva affärsmöjligheter från första samtal till avtal

- På ett långsiktigt och strukturerat sätt driva igenom, utveckla och följa upp samarbeten och affärsmöjligheter

- Initierar kampanjer och sprider information om nyttan våra tjänster skapar på ett engagerat och positivt sätt

- Förstår för digital annonsering, digital produktion vilket du även har en eller flera spetskompetenser inom

- Mycket goda kunskaper i båda Kinesiska och engelska, Kan svenska språk är ett plus;


SOM PERSON ÄR DU

- Kreativ och analytisk och kan lätt sätta dig in i kundens behov

- Kommunikativ och har förmåga att hantera personer med olika roller och bakgrund

- Strukturerad och lösningsorienterad

- Tjänsten kommer att innebära tjänstresor till Kina

Du ERBJUDS

- Start: Så fort som möjligheter

- Lönetyp: Fast månadslön

- Placering: Hammarby kaj, Stockholm

- Omfattning: Heltid

- Anställning: Affärsutvecklare till Kina marknad

Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Arbetsgivare
johen supply chain AB
10312 Stockholm
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Affärsutvecklare Skaraborg

Arbetsgivare / Ort: Nobina Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 24 oktober (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-10-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Affärsutvecklare

Om jobbet
Nobina är Nordens största och mest erfarna operatör inom kollektivtrafik. Vi ser till att över en miljon människor dagligen kommer till sitt jobb, sin skola eller andra aktiviteter genom att leverera kontrakterad kollektivtrafik på uppdrag av samhället. Vår framgång skapar ett bättre samhälle i form av ökad rörlighet, minskad miljöbelastning och lägre samhällskostnader. Läs mer på www.nobina.se. Rollen som Affärsutvecklare på Nobina Din huvudsakliga uppgift är allt fler resenärer ska erbjudas en allt bättre kvalitet när de gör sin resa med våra bussar i Skaraborg. Som affärsutvecklare är du fokuserad på att driva arbetet för att våra resenärer ska få en positiv upplevelse genom ett gott bemötande och en trygg resa. Allt för att fler ska välja att resa hållbart med kollektivtrafiken. Tillsammans med Nobinas trafikplanerare och marknadsanalytiker medverkar du också i processen med att utarbeta förslag till förbättringar av kollektivtrafiken med buss för våra resenärer i Skaraborg. Du ansvarar också för att organisera och driva samverkansarbetet mellan Nobina, Västtrafik och kommunerna i länet för att utveckla kollektivtrafiken. I arbetet ingår att upprätta och säkerställa ett nätverk med relevanta kontaktytor som kan påverka befintliga eller kommande affärsmöjligheter. Du ingår i ledningsgruppen för trafikområdet och rapporterar till Affärschefen. I dina arbetsuppgifter ingår bl.a.: Ansvara för att planera och driva utvecklingsarbetet för en förbättrad resenärsupplevelse med mål att öka kundnöjdheten. Ansvara för att planera, organisera och driva forum för samverkan mellan våra uppdragsgivare och Nobina Ansvara för att genomföra interna och externa aktiviteter med tydligt fokus mot förbättrad resenärsupplevelse Ansvara för att löpande tillsammans med uppdragsgivare, Nobinas marknadsanalytiker och trafikplanerare arbeta inom områden som marknadsutveckling, analysbehov och framtida trafikplaner. Vad vi söker Vi vänder oss till dig som har erfarenhet av att driva affärsutveckling och är van med att leda och driva projekt. Vi tror att arbete i verksamheter med service och försäljning till konsument är nyttiga erfarenheter för rollen. Med fördel har du eftergymnasial utbildning, alternativt motsvarande kunskaper förvärvade genom ett par års arbetserfarenhet. Du behöver ha en förståelse för hur marknaden för kollektivtrafik fungerar i Sverige och gärna erfarenhet som en återkommande resenär. För att trivas i rollen ska du vara en drivande, analytisk och resultatinriktad person. Du tar ansvar och är intresserad av att arbeta i ett samhällsviktigt bolag. Du är också en god kommunikatör med förmåga att anpassa dig till omväxlande miljöer och målgrupper. Vårt erbjudande till dig! Vi erbjuder en tjänst där du får möjlighet att vara med och ta ägarskap för utveckling av ett hållbart samhälle med stor påverkan på många människors vardag. Vi ger dig en gedigen introduktion samt möjlighet till vidare kompetensutveckling. Nobina är en värderingsdriven organisation där varje medarbetare känner till, följer och får stöd av värderingarna i sin arbetssituation. Våra värderingar Vi respekterar varandra, Vi bryr oss, Vi tar ansvar ska visa vilken riktning vi ska ha på våra handlingar på vår arbetsplats. Hela vårt arbetssätt präglas av strävan mot vår vision ”Alla vill resa med oss” och vår affärsidé ”Vi förenklar kundens vardagsresor”. Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålder och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Om tjänsten  Tjänsten är på heltid med stationering i Skövde. Vi tilämpar individuell lönesättning.  Frågor gällande rekryteringsprocessen Affärschef André Sellén, [email protected] Fackliga kontaktpersoner;  SACO: Åsa Löwner, e-post: [email protected] Unionen: Lars Alm, e-post: [email protected] Ansökan  Vi vill ha din ansökan senast: 2021-10-24 Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Arbetsgivare
Nobina Sverige AB
Hemsida: www.nobina.se
Ansökan
Ansök senast 24 oktober (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Affärsutvecklare

Arbetsgivare / Ort: Sävsjö kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 24 oktober (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-10-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Affärsutvecklare

Om jobbet
Välkommen till ett gott liv i barnvänliga Sävsjö. En liten kommun med stora möjligheter - mitt i Småland. Rik på upplevelser, kultur och natur. Expansivt näringsliv och härliga boendemöjligheter. Låt dina drömmar få plats - välj Sävsjö! Är du en målinriktad person med stort intresse av entreprenörskap och företagande? Brinner du för att utveckla människor och nya idéer? Hos oss kommer du bli en del av en bred bred social gemenskap såväl inom Science Parks länsövergripande kollegium som Sävsjö kommuns näringslivsarbete. Science Park finns med affärsutvecklare och kreativa kontors- och mötesmiljöer i samtliga tretton kommuner i Jönköpings län, samt har ett brett nätverk av kunder, kunskapsgivare, affärspartners och mentorer. Förutom att hjälpa människor och tillväxtföretag utveckla nya affärer, blir du delaktig i att också skapa miljömässiga, jämställda och inkluderande förutsättningar för en mer hållbar lönsamhet och framtid. Vi erbjuder dig nya utmaningar och erfarenheter genom de idéer kring nya produkter, tjänster och processer som vi årligen coachar till företagsstart eller via affärsutvecklingsprocesser i befintliga företag. Du får goda möjligheter till personlig utveckling. Dels genom kurser och utbildningar, dels genom att vara en del i de projekt och uppdrag vi genomför i regionen. Du kommer vara en del av utvecklingen och organisationen inom näringslivsarbetet i Sävsjö. ARBETSUPPGIFTER Du kommer jobba brett med affärsutvecklingsfrågor i olika typer av företag, och samarbetar tätt med kollegor inom kommunen och i regionen. I ditt arbete kommer du bland annat träffa personer som har företagsidéer och hjälpa dem att utveckla sina idéer och coacha dem mot en framgångsrik företagsstart. Planera och genomföra olika typer av events och workshops för att inspirera och informera kring entreprenörskap och företagande. Kontakta och erbjuda företag skräddasydda tjänster för att utveckla deras verksamheter och samordna och förmedla interna kontakter kring företagsärende inom kommunen- företagslotsning. Läs gärna mer om Sävsjö kommun och Science Park och på våra hemsidor. www.savsjo.se www.sciencepark.se KVALIFIKATIONER Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Krav för tjänsten är att du har erfarenhet av någon form av affärs- eller verksamhetsutveckling i näringslivet. Du har en god kommunikationsförmåga i tal och skrift på både svenska och engelska. Vana av att jobba digitalt, och inte är rädd för att testa nya, digitala arbetsverktyg . Har högskoleexamen med inriktning mot ekonomi, teknik eller motsvarande erfarenhet. God samarbetsförmåga och att jobba i team. Du har B-körkort Det är meriterande om du har erfarenhet av att utveckla digitala affärer, drivit eget företag och erfarenhet av att hålla i föreläsningar och/eller utbilda och coacha andra. ÖVRIGT Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig att skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Offentliga Jobb". Ansök direkt via länken i annonsen.
Arbetsgivare
Sävsjö kommun
Ansökan
Ansök senast 24 oktober (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.