På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Upphandlare
Spela filmen

Upphandlare

Upphandlare är ett omväxlande yrke som bjuder på stora utmaningar men också erbjuder många spännande möjligheter.

Förutom upphandlare kan man med samma utbildning och liknande arbetsuppgifter ha andra yrkestitlar, t ex kategoriansvarig, inköpsansvarig, inköpschef, upphandlingschef, inköpssamordnare, inköpare eller inköpsassistent.

Utbildning

En eftergymnasial utbildning, på högskola, universitet eller Yrkeshögskola, ställs oftast som krav för att få anställning. På gymnasiet rekommenderas det i första hand läsa inriktning Juridik eller Ekonomi på Ekonomiprogrammet.

Det är dessutom meriterande om du har erfarenhet av:

  • arbete i projektform, gärna som projektledare
  • hantering av upphandlingar från ett leverantörsperspektiv
  • att hantera det affärsmässiga perspektivet vid upphandlingar
  • arbete som jurist eller paralegal på en affärsjuridisk advokatbyrå eller motsvarande
  • att ha arbetat i ett elektroniskt upphandlingsverktyg

Personliga egenskaper

För att lyckas i jobbet som upphandlare, behöver man vara analytisk och strukturerad och ha förmågan att arbeta självständigt samt ha god skriftlig såväl som muntlig kommunikativ förmåga.

Passande egenskaper för en upphandlare är att man är utåtriktad och bra på att samarbeta samt skapar goda relationer, både internt och externt.

Övrigt

LOU - en förkortning som står för Lagen om Offentlig Upphandling

Visa mer
Visa mindre

176 Lediga jobb

Strategisk inköpare till Akademiska Hus

Arbetsgivare / Ort: Experis AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Nu söker vi en strategisk inköpare till vår centrala inköpsavdelning med placering i Stockholm, Göteborg eller Umeå. Akademiska Hus är ett av Sveriges största fastighetsbolag och en av landets mest aktiva byggherrar med en samlad årlig inköpsvolym om cirka 4,8 miljarder kronor. Inköpsavdelningen som idag består av 16 medarbetare, har övergripande ansvar för alla inköps- och upphandlingsaktiviteter och arbetar kontinuerligt för att möta verksamhetens behov av varor och tjänster med rätt kvalitet, till rätt totalkostnad och för att främja hållbara leverantörskedjor. Inköpsavdelningen arbetar kategoristyrt och i nära samarbete med våra interna beställare i företagets huvudprocesser. Akademiska Hus omfattas sedan 2016 av lagen om offentlig upphandling. Nu söker vi en strategisk inköpare till vår centrala inköpsavdelning med placering i Stockholm, Göteborg eller Umeå. Välkommen med din ansökan! Om rollen Som strategisk inköpare är du en av inköpsavdelningens experter som driver och leder inköpsarbetet självständigt för utvalda kategorier inom främst bygg- och installationsentreprenader samt tekniska konsulter. Som strategisk inköpare arbetar du både med upphandling av landsomfattande ramavtal till serviceavtal för enskilda orter och ändamål. Du tar rollen som taktisk rådgivare gentemot inköpsavdelningens interna beställare och du leder proaktivt upphandlingsprocessen hela vägen. Tillsammans med Akademiska Hus interna beställare utvecklar du upphandlingsstrategier och säkrar att upphandlingarna i respektive kategori följer Akademiska Hus riktlinjer, samt att de ger de bästa och mest hållbara resultaten. Du arbetar självständigt och leder upphandlingsteam med att effektivt planera, genomföra och följa upp upphandlingar. Du samverkar också löpande med kollegorna på inköpsavdelningen för att säkerställa att bolagsgemensamma strategier tas tillvara och för att utveckla våra gemensamma processer genom ständiga förbättringar. Vidare förväntas du aktivt bevaka marknaden och genom dialog stärka Akademiska Hus attraktivitet gentemot relevanta leverantörer. Din erfarenhet * Relevant akademisk examen inom inköp/ekonomi/juridik/teknik/bygg- och anläggning eller motsvarande erfarenhet * God erfarenhet och kunskap av att genomföra upphandlingar inom bygg- och anläggningsbranschens allmänna bestämmelser såsom AB04, ABT06, ABK09 * Minst några års erfarenhet av strategiskt inköp * Minst något års erfarenhet av upphandling enligt LOU * Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska * God datorvana För rollen är det meriterande om du har erfarenhet som projektledare, managementkonsult eller annan relevant roll från bygg- och anläggningsbranschen. Erfarenheter av ABFF samt Aff- och AMA-systemet är också meriterande. Dina personliga egenskaper För att passa in i rollen som strategisk inköpare ser vi att du är analytisk, självgående och trygg i dig själv och din kompetens. Du gillar att arbeta med flera parallella uppdrag där du hanterar olika arbetsuppgifter samtidigt. I rollen är det därför viktigt att du har ett strukturerat arbetssätt med hög förmåga att organisera, planera och prioritera ditt arbete. Du kan sätta gränser för ditt arbete och hålla deadlines. I rollen har du ett nära samarbete med olika delar av organisationen och därför är det viktigt att du tycker om att samarbeta och kan bidra till vår gemensamma utveckling och vår goda laganda. Du har lätt för att etablera goda relationer, är mycket service-minded och trivs med att stödja och hjälpa andra. Du erbjuds Att lära och tänka nytt är en del av vårt DNA. Därför har alla våra kollegor tydliga uppdrag och genom mentorskap, coachning, samverkan och erfarenhetsutbyte utvecklas vi ständigt. För chefer och projektledare finns särskilda ledarskapsutbildningar. Med bra ledare som ger oss förutsättningar, förtroende och mandat att leverera, utvecklas vi både som människor och bolag. För oss är det strategiskt viktigt att ligga i framkant och driva utvecklingen inom fastighets- och byggbranschen. Vi är därför aktiva i branschforum och arbetar kontinuerligt med innovations- och utvecklingsprojekt i samverkan med forskare, expertis och näringsliv. Hållbarhet är en ledstjärna i allt vi gör och hållbara blir vi tillsammans. Vi vet att våra medarbetare är avgörande för vår framgång och erbjuder därför många olika typer av initiativ inom friskvård och hälsa. Vi är nyfikna på varandras olika perspektiv och vet att våra olika personligheter, kompetenser och erfarenheter gör oss bättre. Tillsammans lyfter vi varandra och stärker Sverige som kunskapsnation. Ansökan Välkommen att söka tjänsten och då urvalsprocessen sker löpande är det viktigt att du skickar in din ansökan så snart som möjligt. Tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag som är 2021-09-21. I denna rekrytering samarbetar Akademiska Hus med Jefferson Wells. Önskar du mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Therese Rocafort Svensson på 08-736 28 77 alternativt [email protected] Anställning: Tillsvidare Heltid
Arbetsgivare
Experis AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Upphandlare

Arbetsgivare / Ort: Varbergs Bostads AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Upphandlare

Om jobbet
Varbergs Bostads AB är Varbergs största hyresvärd med 5 300 lägenheter. Varbergs Bostad är en aktiv samhällsaktör och har som mål att de kommande åren bygga 1 400 nya hyresrätter i Varberg. Vår värdegrund – mod, ansvar och delaktighet – är en ledstjärna för på den resa vi står inför och den spännande utveckling som pågår. Varberg växer och vårt uppdrag är att bostadsförsörja Varberg. Det vi gör idag påverkar många människor generationer framåt. Därför söker vi dig som vill vara med och bidra till en stad i ständig utveckling. Hos oss får du möjlighet att utvecklas och arbeta med en variation av upphandlingar för hela företaget. Det kan gälla ramavtal för hantverkstjänster lika väl som upphandlingar av entreprenader eller produkter som krävs i vår verksamhet. Vi söker en upphandlare till vår Fastighetsutvecklingsavdelning som arbetar med projekt och upphandling. Upphandlingar av objekt inom om- och tillbyggnad, renovering, underhåll och nyproduktion likaväl som ramavtal inom exempelvis snöröjning, städtjänster och byggservice så som plåt, glas och elarbeten förekommer. Tjänsten är på heltid och är en tillsvidareanställning med provanställning i sex månader. Vi tillämpar individuell lönesättning enligt kollektivavtal. Du kommer att arbeta med olika typer av upphandlingar inom ramen för LOU med såväl interna som externa kontakter. Du kommer att ansvara för att uppnå uppsatta mål i upphandlingarna i samarbete med vår andra upphandlare, närmaste chef och avtalsförvaltare på andra avdelningar. Målet är att du tar eget ansvar och självständigt leder arbetet med aktuella upphandlingar och är aktiv i planerings- och implementeringsprocessen. Hos oss finns möjligheter att utvecklas och tillfälle att arbeta med både stora och små upphandlingar i alla skeden. Att vara upphandlare hos Varbergs Bostad betyder att bidra till en god utveckling av vår verksamhet. Detta sker bland annat genom att utveckla strukturerade dokument och arbete i det digitala upphandlingsverktyget Visma Tendsign. Vi söker dig som har högskole- eller civilingenjörsutbildning inom ekonomi eller juridik, kvalificerad yrkesutbildning inom inköp eller motsvarande erfarenhet som kan bedömas som likvärdigt. Du bör ha några års erfarenhet av att ha arbetat som inköpare eller upphandlare inom offentlig sektor. Vi erbjuder ett spännande och utvecklande arbete i ett företag som är bland de främsta i branschen och som är i en expansiv fas. Din personliga insats får stor betydelse för bolagets utveckling och förmåga att lösa uppdraget - att bostadsförsörja Varberg. För mer information om Varbergs Bostad, se vår hemsida www.varbergsbostad.se 
Arbetsgivare
Varbergs Bostads AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Upphandlare inom IT till långt vikariat på Akademiska Hus

Arbetsgivare / Ort: Experis AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
För ett längre vikariat om minst 15 månader, söker vi nu en upphandlare inom kategorin IT till vår centrala inköpsavdelning med placering i Stockholm, Göteborg eller Umeå. Akademiska Hus är ett av Sveriges största fastighetsbolag och en av landets mest aktiva byggherrar med en samlad årlig inköpsvolym om cirka 4,8 miljarder kronor. Inköpsavdelningen som idag består av 16 medarbetare, har övergripande ansvar för alla inköps- och upphandlingsaktiviteter och arbetar kontinuerligt för att möta verksamhetens behov av varor och tjänster med rätt kvalitet, till rätt totalkostnad och för att främja hållbara leverantörskedjor. Inköpsavdelningen arbetar kategoristyrt och i nära samarbete med våra interna beställare i företagets huvudprocesser. Akademiska Hus omfattas sedan 2016 av lagen om offentlig upphandling. För ett längre vikariat om minst 15 månader, söker vi nu en upphandlare inom kategorin IT till vår centrala inköpsavdelning med placering i Stockholm, Göteborg eller Umeå. Välkommen med din ansökan! Om rollen Som upphandlare är du en av inköpsavdelningens experter som driver och leder inköpsarbetet självständigt för utvalda kategorier inom huvudsakligen IT, men även andra inköpskategorier kan bli relevanta i rollen. Som upphandlare arbetar du både med upphandling av landsomfattande ramavtal till enskilda kontrakt för specifika orter och ändamål. Du tar rollen som taktisk rådgivare gentemot inköpsavdelningens interna beställare och du leder proaktivt upphandlingsprocessen hela vägen. Tillsammans med Akademiska Hus interna beställare utvecklar du upphandlingsstrategier och säkrar att upphandlingarna i respektive kategori följer Akademiska Hus riktlinjer, samt att de ger de bästa och mest hållbara resultaten. Du arbetar självständigt och leder upphandlingsteam med att effektivt planera, genomföra och följa upp upphandlingar. Du samverkar också löpande med kollegorna på inköpsavdelningen för att säkerställa att bolagsgemensamma strategier tas tillvara och för att utveckla våra gemensamma processer genom ständiga förbättringar. Vidare förväntas du aktivt bevaka marknaden och genom dialog stärka Akademiska Hus attraktivitet gentemot relevanta leverantörer. Din erfarenhet * Relevant akademisk examen inom ekonomi/juridik/inköp/data-/systemvetenskap eller motsvarande erfarenhet * Minst några års erfarenhet av upphandling varav minst ett (1) år med IT-inriktning (IT-system eller IT-relaterade tjänster) * Minst något års erfarenhet av upphandling enligt LOU * Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska * God datorvana För rollen är det meriterande om du har erfarenhet som inköpare, projektledare, managementkonsult eller liknande roll från fastighetsbranschen. Dina personliga egenskaper För att passa in i rollen som upphandlare ser vi att du är analytisk, självgående och trygg i dig själv och din kompetens. Du gillar att arbeta med flera parallella uppdrag där du hanterar olika arbetsuppgifter samtidigt. I rollen är det därför viktigt att du har ett strukturerat arbetssätt med hög förmåga att organisera, planera och prioritera ditt arbete. Du kan sätta gränser för ditt arbete och hålla deadlines. I rollen har du ett nära samarbete med olika delar av organisationen. Därför är det viktigt att du tycker om att samarbeta och kan bidra till vår gemensamma utveckling och vår goda laganda. Du har lätt för att etablera goda relationer, är mycket service-minded och trivs med att stödja och hjälpa andra. Du erbjuds Att lära och tänka nytt är en del av vårt DNA. Därför har alla våra kollegor tydliga uppdrag och genom mentorskap, coachning, samverkan och erfarenhetsutbyte utvecklas vi ständigt. För chefer och projektledare finns särskilda ledarskapsutbildningar. Med bra ledare som ger oss förutsättningar, förtroende och mandat att leverera, utvecklas vi både som människor och bolag. För oss är det strategiskt viktigt att ligga i framkant och driva utvecklingen inom fastighets- och byggbranschen. Vi är därför aktiva i branschforum och arbetar kontinuerligt med innovations- och utvecklingsprojekt i samverkan med forskare, expertis och näringsliv. Hållbarhet är en ledstjärna i allt vi gör och hållbara blir vi tillsammans. Vi vet att våra medarbetare är avgörande för vår framgång och erbjuder därför många olika typer av initiativ inom friskvård och hälsa. Vi är nyfikna på varandras olika perspektiv och vet att våra olika personligheter, kompetenser och erfarenheter gör oss bättre. Tillsammans lyfter vi varandra och stärker Sverige som kunskapsnation. Ansökan Välkommen att söka tjänsten och då urvalsprocessen sker löpande är det viktigt att du skickar in din ansökan så snart som möjligt. Tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag som är 2021-09-21. I denna rekrytering samarbetar Akademiska Hus med Jefferson Wells. Önskar du mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Therese Rocafort Svensson på 08-736 28 77 alternativt [email protected] Anställning: Vikariat på minst 15 månader, Heltid.
Arbetsgivare
Experis AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Stort läroverk i Stockholm söker jurister med start omgående!

Arbetsgivare / Ort: Bemannia Kontor AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-10
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Företagsjurist

Om jobbet
Är du jurist och söker ett nytt arbete? Då kan du vara den vi söker! Nu söker vi jurister till en högskola som kan påbörja sitt uppdrag omgående och arbeta minst ett år framåt. Om uppdraget Tjänsten är på heltid och till följd av arbetstopp har vår kund behov av två jurister Uppdragets varaktighet är beräknad till 12-13 månader, heltid, med start så snart som möjligt helst under oktober månad. Funktionen Förvaltningsjuridik, som består av tre förvaltningsjurister varav en funktionsansvarig förvaltningsjurist, erbjuder juridisk rådgivning och stöd i högskolerättsliga och förvaltningsrättsliga frågor till vår kunds ledning och verksamhet. Därtill kommer viss ärendehantering avseende till exempel studentdisciplinära ärenden, ärenden om avvikelse från god forskningssed, indragning av handledarresurser samt ärenden om utlämnande av allmänna handlingar. Vår kund tillhandahåller bärbar dator och mobiltelefon. På grund av Corona kan dock arbetet tillfälligt behöva utföras på distans utanför myndighetens lokaler, varvid vår kund inte tillhandahåller övrig kontorsutrustning. Distansarbete sker via telefon, mail och Zoom. Personen rapporterar direkt till funktionsansvarig förvaltningsjurist och avdelningschefen för Ledningskansliet. Dina arbetsuppgifter Som jurist kommer ni främst att handlägga och utreda studentdisciplinära ärenden fram till föredragning. Personen kommer även att utföra det administrativa arbetet som funktionen har att hantera och som följer av arbetsuppgifterna på funktionen. Därför krävs en mycket god datorvana då funktionen använder sig av bland annat dokument- och ärendehanteringssystemet W3D3, Adobe, molntjänster, Zoom med mera. I arbetet kan även ingå att ge rådgivning avseende studentdisciplinära ärenden och processer. Personen driver självständigt sina egna ärenden fram till föredragning samtidigt som personen har en löpande dialog med kollegor inom funktionen, övrig verksamhet samt studenter. Detta medför att mycket goda språk och skrivkunskaper krävs i såväl svenska som engelska för hanteringen av individärendena som funktionen har att hantera. Därav att vi söker jurister på nivå 1 med mycket goda kunskaper i engelska. Arbetet innebär ofta kontakter med parter som befinner sig i stressade och utsatta situationer, varför det krävs en lugn och diplomatisk hantering av arbetsuppgifterna. Dina kvalifikationer - Du innehar juristexamen? - Du har minst ett års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete? - Du har goda, praktiska färdigheter i MS Office samt mycket god datorvana? - Du behärskar både svenska och det engelska språket? - Du har god förståelse för talad svenska och engelska av olika varianter/dialekter? - Du besitter hög initiativförmåga? - Du har god samarbetsförmåga? - Du besitter god förmåga att arbeta självständigt? - Du har hög servicekänsla med bibehållen, hög integritet och diplomatisk hantering av personer och situationer? - Du kan ange referens/referenser från de senaste fem åren från likande uppdrag med likande kravställning? Bör-krav - Du har erfarenhet av kvalificerat juridiskt utredningsarbete från universitet eller annan förvaltningsmyndighet? - Du har tidigare erfarenhet av förvaltningsrätt Tidigare erfarenhet av högskolerätt? - Du har erfarenhet av handläggning och utredning av disciplinärenden eller andra individärenden? - Du har erfarenhet av Utredningsarbete som krävt diplomatisk hantering, struktur, noggrannhet och analytisk förmåga. (Med detta avser vi tex kvalificerade juristhandläggare vid myndigheter, högskolor, kommuner och liknande)? Vad vi erbjuder dig Som konsult på Bemannia erbjuder vi dig en nära kontakt med din konsultchef och en möjlighet till fler uppdrag via oss. Hos oss får du utvecklas på lärorika arbetsplatser och känna att din kompetens kommer till nytta. Om ansökan Sök tjänsten genom att klicka på ansök nedan. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag. Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa av ansvarig rekryterare. För generella funderingar kring din ansökan eller vår rekryteringsprocess når du oss under kontorstid på 08-84 53 00. Bemannia är ett av Sveriges ledande bemannings- och rekryteringsföretag inom offentlig sektor. Vi har ramavtal med 220 kommuner och ett 100-tal förvaltningar, bolag och myndigheter. Bemannia är ett auktoriserat bemanningsföretag som har kollektivavtal. Detta är en trygghet och en kvalitetssäkring såväl för våra kunder som för dig som konsult. Bemannias etablerade samarbeten med tusentals attraktiva arbetsgivare i hela landet erbjuder dig mängder med spännande karriärmöjligheter.
Arbetsgivare
Bemannia Kontor AB
Hemsida: https://www.bemannia.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Purchasing Manager

Arbetsgivare / Ort: Tranpenad Bemanning i Stockholm AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-03-31
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Inköpschef

Om jobbet
Tranpenad is on behalf of our client (IAC Group Sweden) searching for their next Purchasing Manager. Send us your application today! JOB DESCRIPTION IAC Group Sweden is searching for their next Puchasing Manager. The main function of the role is to ensure that indirect materials are purchased at the most competitive prices, within the required timescales, to the required specifications. Principle Accountabilities: - Lead and coordinate cost reduction activities together with IAC plant purchasing organizations and stakeholders to achieve world class cost levels - Lead and coordinate new sourcing together with IAC plant purchasing - Identify potential new suppliers - Manage and evaluate bids to identify best solution - Prepare, negotiate and conclude individual/framework agreements - Lead and manage the local purchasing team to achieve company KPIs and local plant demands QUALIFICATIONS IAC Group is looking for a commited and ambitous college with high drive and well-developed leardership skills! Skills: - Skilled and confident negotiator - Teamwork - able to actively participate and lead cross-functional teams - Agile and able to organize self to balance changing and competing priorities - Self-motivated - Strong analytical skills using excel - Willingness to Travel - Able to work independently - Attention to detail, goal-oriented and ability to work to a structured method. - Hardworking and Committed - Sense of urgency - ‘Can do’ attitude - Talent for analysis Knowledge: Detailed understanding of purchasing tools and processes including: - Cost tracking, cost breakdown and key elements of cost build up - Negotiation techniques - preparation, planning and execution - Development of contracts including legal understanding - Strategy development - Category management - Supplier development and prospecting - Supplier risk management Experience & Qualifications - Minimum 5 years’ experience purchasing Goods and Services within the indirect or equivalent area. - Working as part of a multisite/location organization. Minimum bachelor’s degree in engineering, law or business. TERMS & CONDITIONS Any questions regarding the advertised role please contact [email protected] ABOUT IAC GROUP Headquartered in Luxembourg, International Automotive Components (IAC) Group is a leading global supplier of automotive components and systems, including instrument panels, console systems, door panels, headliners and overhead systems to automakers around the world. The company’s 2017 sales were $4.4 billion. IAC Group operates more than 50 manufacturing facilities in 16 countries. The company has more than 60 total locations in 19 countries, including 18 design, technical and commercial centers, and employs more than 22,000 people globally. For more information, visit www.iacgroup.com. APPLICATION Interviews will be held on an ongoing basis.
Arbetsgivare
Tranpenad Bemanning i Stockholm AB
Hemsida: http://tranpenad.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.