På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Affärsjurist
Spela filmen

Affärsjurist

En affärsjurist är i grunden ofta en utbildad jurist med juristexamen.

En affärsjurist behöver ha både juridiska och ekonomiska kunskaper men det räcker inte med att endast ha juridiska och ekonomiska kunskaper. Man ska också kunna analysera och lösa juridiska problem, bedöma ekonomiska effekter av juridiska beslut och juridiska effekter av ekonomiska beslut.

En affärsjurist fungerar ofta som en rådgivare i större eller mindre affärstransaktioner, det kan t.ex gälla vid försäljning av företag. Affärsjurister kan också vara rättegångsombud i kommersiella tvister i domstol. Dessutom kan en affärsjurist också arbeta med skatterådgivning och utlandsetableringar. Man arbetar både med juridiska och ekonomiska beslut samt effekten av besluten.

Affärsjurister har fördjupade kunskaper inom civilrätt, redovisning och finansiering, och genomför ofta projekt som tar hänsyn till både ekonomiska och juridiska aspekter.

Utbildning

För att arbeta som affärsjurist behöver man antingen ha en juristexamen eller masterexamen från ett affärsjuridiskt program på högskolenivå. Juristexamen får man efter godkända och avslutade studier på juristprogrammet.

Man kan även läsa kandidatprogrammet Affärsjuridik, 3 år, den utbildningen ger ingen juristexamen, men ger en kandidatexamen i affärsjuridik. De flesta studerande fortsätter dock att läsa i ytterligare två år - och tar masterexamen i affärsjuridik.

I dagens läge räcker det inte med kandidatexamen om man vill få ett kvalificerat arbete som affärsjurist, man bör räkna med att utbildningen tar 5 år.

Grundläggande gymnasieutbildning ges på Ekonomiprogrammet.

Framtidsutsikter

Arbetsförmedlingen bedömer att det blir fortsatt balans mellan utbud och efterfrågan på jurister både under det närmaste året och på fem till tio års sikt. Jurister har under många år haft en mycket stabil arbetsmarknad och den förväntas fortsätta att vara så även framöver.

Personliga egenskaper

En affärsjurist behöver kunna samarbeta över yrkesgränser, argumentera för sin ståndpunkt och omsätta sina juridiska kunskaper i praktiken. 

Arbetsplats

Ekonomi och juridik i en spännande förening – affärsjurister har möjlighet att skaffa sig en bred och utvecklande karriär i såväl privata som offentliga företag och organisationer.

Affärsjurister kan arbeta i varuproducerande företag, i tjänsteföretag som banker, försäkringsbolag, revisionsbyråer, konsultbyråer, juridiska byråer eller inom handel, transport och spedition. Andra möjligheter är att jobba för branschorganisationer, intresseorganisationer och internationella organisationer. Skatteförvaltningen, affärsdrivande verk, kommun och landsting anställer också affärsjurister.

Även kommun och landsting är tänkbara arbetsgivare för affärsjurister.

Yrkesporträtt

Möt Simon C, - utbildning i affärsjuridik - jobbar som Skattejurist.

Övrigt

Medbestämmande lagen, MBL - Lag som reglerar den kollektiva arbetsrätten, vars namn syftar på lagens målsättning om att främja arbetstagarsidans medbestämmande över arbetsvillkor och företagsledning.
Källa: Riksdagen.se

Länktips

Visa mer
Visa mindre

13 Lediga jobb

Contract & compliance manager – Vattenfall Network Solutions

Arbetsgivare / Ort: Vattenfall AB / Solna
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2020-08-28
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Har du ett genuint intresse för att hitta kommersiella lösningar och säkerställa att relevanta juridiska krav följs i processen för en starkt expanderande verksamhet? Vi söker just nu en Contract & Compliance Manager till vår internationella affärsenhet Network Solutions.

Vattenfalls affärsenhet Network Solutions har växt kraftigt sedan etableringen för tre år sedan och har numera över 70 medarbetare i Sverige, London, Amsterdam och Köpenhamn. Verksamheten har ett ambitiöst tillväxtmål som innebär att vi ska femdubbla vår nuvarande omsättning inom de närmsta fem åren. Network Solutions levererar ”power-as-a-service”, där vi äger och driftar högspänningsanläggningar, batterilösningar mm. Vårt största kundsegment är industrin men vi erbjuder även våra lösningar till andra segment såsom distributionsbolag och kommuner. I allt växande grad erbjuder vi även lösningar till transportsektorn för att möjliggöra elektrifiering av tunga transporter.


Vårt erbjudande

Vår affärsenhet präglas av ett stort engagemang och ett gott samarbete och vi erbjuder dig den spännande möjligheten att bli en del av vårt team och vår tillväxtresa. Du kommer ha en viktig rådgivande, stöttande och drivande roll för att utveckla och växa vår affär framåt med fokus på legala och kontraktsrelaterade frågor på våra olika marknader.


Rollen som Contract & Compliance Manager

Rollen innebär att du kommer att ansvara för legala frågor kopplade till vår affär på våra olika marknader. Att stötta säljteamen med struktur och rådgivning kopplat till avtalsshantering och kontraktskrivningar med fokus på att utveckla våra affärer blir en viktig del av ditt arbete. Du kommer även att stötta, rådgiva och driva frågor kopplat till juridisk efterlevnad. I din roll har du stöd av Vattenfalls centrala företagsjurister på koncernnivå. Du kommer att arbeta nära vår ledningsgrupp samt stötta hela organisationen med din expertis, struktur och verktyg. Du rapporterar till vår Director of Pipeline & Business Enablement.


Huvudsakliga ansvarsområden gällande contract management

  • Agera rådgivare och erbjuda vägledning och support till våra olika team gällande avtalsskrivning och nya affärsmöjligheter
  • Säkra en god struktur för vår avtalshantering genom mallar, riktlinjer osv.
  • Hitta möjligheter att utveckla processer och riktlinjer i samband med avtalshantering samt stötta organisationen att genomföra dessa förändringar
  • Skriva, granska och korrigera varierande kundavtal
  • Stötta vårt säljteam i legala frågor i samband med kundmöten.
  • Stötta verksamheten i diverse frågor gällande LOU, Bas P, Bas U, Entreprenadjuridik etc.


Huvudsakliga ansvarsområden gällande compliance

  • Etablera och driva ett strukturerat arbetssätt för juridisk efterlevnad inom olika områden, tex GDPR samt säkerställa juridisk efterlevnad efter löpande behov inom varierande områden.
  • Stötta organisationen i juridiska frågor samt utbilda medarbetare, ledningsgrupper och styrelser i relevanta legala och regulatoriska frågor
  • Ta dig an rollen som Compliance Officer för vår verksamhet i UK
  • Driva diverse projekt, tex i samband med inträde på nya marknader och upprättande av nya legala enheter.


Dina kvalifikationer

  • Minimum tre års erfarenhet av compliance och contract management relaterade frågor
  • Akademisk examen inom juridik eller motsvarande
  • Kunskaper kring GDPR, offentliga upphandlingar, Bas-P, Bas-U, och/eller entreprenadjuridik kan vara meriterande
  • Flytande svenska och engelska både muntligt och skriftligt krävs.
  • Vi söker efter en affärsorienterad och strukturerad person med en öppen och positiv attityd. Du har lätt för att samarbeta med andra, anpassa dig till ändrade förutsättningar och är flexibel i ditt arbetssätt. Du är driven och har en utvecklad förmåga att arbeta under tidspress, både individuellt och i arbetsgrupper. Vi söker dig som har ett kreativt och lösningsorienterat arbetssätt.


Mångfald och inkludering – i allt vi gör

Läs mer om hur vi arbetar med mångfald och inkludering här:

https://corporate.vattenfall.com/careers/working-at-vattenfall/diversity/


Mer information

Vill du veta mer om tjänsten, kontakta rekryterande chef Zandra Salomonsson, +46 706798800, [email protected] För mer information kring själva rekryteringsprocessen, kontakta rekryterare Elias Ställ +4672 452 95 40, [email protected] Fackliga representanter för denna tjänst är: Eva Jirhem Ledarna, Johan Tezelson Akademikerna, Tobias Lindberg Unionen and Ulf Tengman SEKO. Alla kontaktpersoner nås via Vattenfalls växel 08-739 50 00.


Placeringsort: Solna. Tjänsteresor kan förekomma i mindre utsträckning mellan Sverige, UK, DK & NL.


Vi ser fram emot din ansökan med cv och personligt brev senast 25/9!

Arbetsgivare
Vattenfall AB
Evenemangsgatan 13
16956 Solna
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Legal counsel to Business Area Surveillance, Saab

Arbetsgivare / Ort: SAAB AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 28 September (3 dagar kvar)
Publicerad: 2020-08-31
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Saab Group Legal Affairs is looking for a Legal Counsel to Business Area Surveillance, based in Järfälla. Saab is a company listed on the Stockholm stock exchange with Investor and associated companies as the main owner. Saab is primarily active in the defense sector but has also some civil business related to the aircraft and traffic management industry. For more information about Saab, see here. Business Area Surveillance designs, develops, markets and sells advanced radar, command and control, electronic warfare and cyber security systems to the Swedish Armed Forces and other customers worldwide. Surveillance is the most international business area at Saab with operational presence in the US, Australia, South Africa, the UAE and Germany. In Sweden, Surveillance has operations in Järfälla, Luleå and Gothenburg. Your role As legal counsel for Business Area Surveillance, you will work in an exciting, complex and global environment with challenging tasks and responsibilities. You will be responsible for handling legal affairs and to provide legal advice and support, including i.a. * drafting and negotiating commercial contracts * participating in larger projects including bid preparation * providing legal support and advice to business stakeholders regarding i.a. commercial law, business structures, disputes, company law, intellectual property matters, competition law and compliance. You will work with matters from all business units and functions in Surveillance, but emphasis will be on the business units located in Järfälla and in particular on the newly established Cyber Security business unit. It is also the expectation that the new legal counsel will assume a specific responsibility for purchasing related matters for Surveillance. This position requires travelling in Sweden and internationally. Would you like to know more about the Saab-life and the benefits of joining us? Read our People Philosophy. Your profile We are looking for a person willing to operate in an international and challenging environment. You should be comfortable to work in teams but must also be interested to work independently and take responsibility for the business areas´ legal affairs. You combine your experience, knowledge and skills with good judgment, analytical capacity, high integrity and excellent service. As a person you are driven, enjoy working and cooperating with other people and have an outstanding ability to turn individual efforts into productivity and added business value. We believe that you have Required skills: * A Swedish law degree (jur kand) * At least five years of experience from working as a legal counsel in an international company or as a commercial lawyer in a well reputed major law firm. * Excellent communication skills in Swedish and English, verbal and written Desired skills: * International experience; * [In depth] Knowledge and experience from software / IP licensing, procurement law competition law; * Experience from working with complex international delivery agreements; What you will be a part of You will be part of a legal team working within the function Surveillance Legal and you will report to the Head of Legal, Business Area Surveillance. Surveillance Legal is a part of Surveillance management and also a part of Group Legal Affairs, which is headed by the General Counsel and is organized in different functions (one for each business area, Ethics and Compliance, Corporate Export Compliance, Market Network Management etc.) with twenty experienced legal counsels located on five different sites in Sweden and on several sites abroad. If you are interested in what benefits you can take part of as an employee at Saab in Sweden, you can read more about them here. Kindly observe that this is an ongoing recruitment process and that the position might be filled before the closing date of the advertisement. Your application may be in Swedish or English. This position require that you will be approved in a security screening in accordance with the Swedish Protective Security Act. Contact persons; Jan Grapatin, recruiting manager +46 734 379368 or Pernilla Vallbo, HR Specialist Recruitment 010-215 60 46. If you aspire to help create and innovate whilst developing yourself in a challenging team setting, Saab may well have the perfect conditions for you to grow. We pride ourselves on a nurturing environment, where everyone is different yet we share the same goal - to help protect people and societies.
Arbetsgivare
SAAB AB
Ansökan
Ansök senast 28 September (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Upphandlingsjurist till SJ

Arbetsgivare / Ort: Experis AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 28 September (3 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-11
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Koncernen omsätter cirka 7,8 miljarder SEK och har 4 500 medarbetare. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, liksom Skandinaviens huvudstäder. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1200 avgångar från 284 stationer. Som upphandlingsjurist säkerställer du att SJs upphandlingar följer lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna (LUF) och stödjer organisationen i såväl upphandlings- som anbudsarbete. Rollen är ny och en del i vårt viktiga arbete med att utveckla vår upphandlingsprocess och göra ännu bättre affärer. SJs främsta bidrag till en hållbar utveckling är att så många som möjligt väljer att resa med oss. En hållbar resa handlar om mer än bara miljö. Vi vill vara bäst på att tillgodose kundernas behov och agerar därför med ett brett samhällsperspektiv. Som hållbar tågoperatör går socialt, miljömässigt och ekonomiskt ansvar hand i hand. Delar du våra värderingar; att vara pålitlig, enkel, mänsklig och härlig i allt du gör och har du ett brinnande intresse för upphandlingsjuridik? Då kan du vara den upphandlingsjurist vi söker! Du kommer att tillhöra den fem personer starka juridikstaben och rapportera till chefsjuristen. Tjänsten är geografiskt placerad på SJs moderna huvudkontor på Vasagatan i centrala Stockholm. Vem söker vi? Vi söker dig som har juristexamen tillsammans med flera års aktuell och relevant erfarenhet av att arbeta med upphandlingar/upphandlingsjuridik enligt lagen om offentlig upphandling (LOU). Erfarenhet av lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna (LUF) är särskilt meriterande. Du har förmågan att omsätta dina specialistkunskaper till praktisk användbarhet och har god förståelse för lagstiftningens möjligheter och begränsningar. Självklart kommunicerar du väl i tal och skrift på både svenska och engelska. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att självständigt ha genomfört överprövningsprocesser i förvaltningsdomstol. I den här rekryteringen fäster vi stor vikt vid personliga egenskaper och vi söker dig som är lyhörd och tydlig samt har ett strategiskt förhållningssätt. Du är resultatinriktad, handlingskraftig och har förmåga att göra rationella bedömningar i komplexa sammanhang. Din förmåga att kommunicera och skapa goda relationer är mycket god och du trivs med kontaktytor på olika nivåer. Självklart har du ett genuint intresse för att bedriva ett framåtriktat och affärsmässigt inköpsarbete. Arbetsbeskrivning Som upphandlingsjurist bistår du inköpsorganisationen och övriga verksamheten med upphandlingsrättslig kompetens. Du säkerställer att våra upphandlingar sker enligt LUF och i förekommande fall företräder du SJ i domstol. Genom kommunikation och utbildningar säkerställer du att organisationen har aktuell kompetens kring interna rutiner och gällande regelverk. Förutom kollegorna på juridikstaben har du ett nära samarbete med inköpsfunktionen och du kommer även att fungera som stöd i SJs anbudsförfaranden. Rollen är av såväl strategisk som operativ karaktär där du är starkt involverad i vårt utvecklingsarbete samtidigt som du operativt bistår i upphandlingar och fungerar som rådgivare. Vad kan SJ erbjuda dig? SJ erbjuder en tjänst med stort eget ansvar och en möjlighet att vara med och stärka vår kompetens och förmåga inom offentlig upphandling. SJs verksamhet är omfattande och sträcker sig även utanför Sveriges gränser vilket innebär att det finns en stor variation och komplexitet i de frågor som du kommer att arbeta med. SJ är en del av lösningen för att Sveriges klimatmål ska nås och alla våra tåg i Sverige är märkta med Bra miljöval. Som medarbetare märker du tydligt att vi som arbetsgivare har ett stort fokus på miljö- och hållbarhet. Kontakt I den här rekryteringen samarbetar SJ med Experis. För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Malin Magnusson 076-780 68 64. Vi ser gärna att du skickar in din ansökan så snart som möjligt dock senast 27 sep. Välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Experis AB
Ansökan
Ansök senast 28 September (3 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Jurist inom inköp och upphandling

Arbetsgivare / Ort: Husbyggnadsvaror H.B.V. Fören U.P.A. / Johanneshov
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 30 September (5 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

HBV är inköpsfunktion åt Sveriges allmännyttiga bostadsbolag. Vi genomför samordnade upphandlingar för produkter och tjänster kopplade till byggnation, renovering och förvaltning av fastigheter. Med ca 200 ramavtal hjälper vi dagligen våra medlemsbolag att förvalta och utveckla boendet för sina hyresgäster.


Tjänsten

Ett samordnat och professionellt inköpsarbete ger stora effekter både genom ekonomiska fördelar och i tryggheten av att enkelt kunna göra avrop mot upphandlade avtal. Allt fler av HBVs medlemsbolag ser värdet av att satsa på ett bra inköpsarbete men också att prioritera sina upphandlings-/inköpsresurser där de gör störst effekt. Som medlemmarnas specialistfunktion följer vi vad som händer på marknaden och ser oss som ett naturligt kunskapsnav och det självklara förstahandsvalet för inköp och upphandling inom fastighetsrelaterade varor och tjänster.

Vi söker dig med juridisk expertkompetens inom upphandling- och avtalsjuridik och du blir ett aktivt stöd i upphandlingsfrågor både internt till våra inköpare och för våra medlemmar.


Arbetsuppgifter, exempel

Upphandlingsjuridiskt arbete

  • Bevakning av nyheter inom upphandlingsområdet
  • Kvalitetssäkra interna rutiner, mallar och checklistor
  • Bidra aktivt till att utveckla medarbetarna kunskap och förståelse för upphandlingsjuridik, liksom entreprenadjuridik och avtalsrätt.
  • Rådgivning och stöd till kollegor och medlemmar i samband med upphandling
  • Bistå i övriga juridiska frågor, både internt och i förekommande fall för medlem

Upphandling

  • Genomföra egna upphandlingar


Önskvärda kvalifikationer

  • Affärsjuridisk master-/magisterexamen eller annan motsvarande juridisk examen.
  • Några års praktisk erfarenhet av upphandlingsarbete.
  • Erfarenhet av avtalsrätt, entreprenadrätt och överprövningsprocesser är meriterande.
  • Kommunikativ förmåga i både tal och skrift.


Önskvärda personliga kvaliteter

  • Vara engagerad, analytisk och drivande
  • Vara lyhörd och ha bra samarbetsförmåga
  • Vana att arbeta med många olika saker samtidigt och ändå se helheten


Vi erbjuder

HBV arbetar för att skapa en arbetsmiljö där medarbetare trivs och mår bra. Vi erbjuder bland annat rikskort, friskvårds-bidrag, extra semesterlöneersättning, företagshälsovård och ordnar regelbundet sociala aktiviteter. Anställningen omfattas självklart av kollektivavtal, försäkringar och tjänstepension.

Arbetsplatsen är placerad i fräscha lokaler på huvudkontoret vid Globen. Här arbetar drygt 40 kollegor, varav cirka 18 tillhör inköpsavdelningen. En del resor ingår i tjänsten, i huvudsak till våra medlemsbolag ute i landet.


Ansökan

Välkommen med din ansökan redan idag då vi löpande arbetar med urval och intervjuer. Har du frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Affärsjurist Jonna Andersson 08-556 765 08 alternativt Inköpschef Ola Kroon 08-556 765 27.

Facklig representant: Elin Larsson, 08-556 765 47.

Din ansökan skickar du till [email protected] senast den 30 september.


Arbetsgivare
Husbyggnadsvaror H.B.V. Fören U.P.A.
Arenavägen 63, 8 tr
12118 Johanneshov
Ansökan
Ansök senast 30 September (5 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Head of Commercial Legal CEE & Critical Care

Arbetsgivare / Ort: Getinge AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 1 October (6 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Affärsjurist

Om jobbet

Job Function Summary:

Legal & Compliance is a newly established department in Getinge, and is comprised of the following functions: Ethics & Compliance, Litigation & IPR, Corporate Legal, Regulatory Counsel, Head of Corporate and Commercial Legal NAM, LATAM, EMEA and APAC.


Legal & Compliance has a vital role in enabling and supporting Getinge and its leaders in: managing legal and conduct risk in how business is done, creating a business environment, which embeds responsibility for ethics and law into daily operations, ensuring better control and predictability for the business on a global scale, as well as, creating a sustainable and responsible business.


Legal & Compliance also plays a vital role in supporting the business on a global, regional and local level with contractual arrangements, negotiations, risk evaluation and general day-to-day legal support.

Summary of the job:

As part of the global Legal & Compliance team, the Corporate & Commercial Legal CEE, will be a part of the global L&C team, in providing high quality, strategic and practical legal advice, guidance and support for Getinge’s corporate and commercial issues in the Central East Europe region. In addition to the CEE region this role will also support a business/product area, head quartered in Stockholm (ACT, Critical Care), ideally be a part of relevant leadership teams and involves close collaboration with the business/product areas, sales and service, corporate and group functions, as well as, other regional in-house counsels and the overall global Legal & Compliance team.


Job Functions (Primary “essential” duties and responsibilities):

  • Responsible for leading and managing the EMEA/CEE commercial and corporate legal team in:
  • Providing hands-on legal support for the general corporate affairs of Getinge’s legal entities and operations in CEE including governance-related matters.
  • Managing a substantial contract workload with customers and suppliers, contractors, distributors and agents, service providers, software/technology providers, other internal corporate entities, etc.
  • Supporting the establishing of a contract management function in Global Sales as well as supporting this function with legal advice going forwards, including processes and procedures for documentation flow, approvals and reporting.
  • In cooperation with the global commercial legal team, drafting and revising contract templates for various transactions, and support the continuous improvement of standard form agreements and legal processes.
  • Drafting, reviewing and negotiating a variety of agreements.
  • Advising on contract status, legal risks and the legal liabilities associated with different deals.
  • Evaluating business transactions and identify potential liability related to business practices, policies and compliance risk. Providing guidance and feedback regarding business, legal, compliance, regulatory, quality and other related risks.
  • Conducting training for various legal topics, including training of other attorneys.
  • Researching and anticipating unique legal issues that could impact the organization.


Required Skills and Abilities:

  • This position requires proven legal skills and capability to teamwork and cooperate with all levels of an organization with a positive and engaging style despite sometimes challenging circumstances.
  • Solid experience working in a global organization and from legal work in Central East Europe.
  • Broad commercial experience and strong analytical and negotiation skills, as well as, the ability to work seamlessly with cross-functional teams in a matrix reporting structure.
  • Solid knowledge of corporate and corporate governance matters, and knowledge of global business and international matrix models.
  • A team player with a proactive and customer-oriented mind set, providing high-quality legal support, often under time pressure.
  • Must possess good judgment in knowing when and how to escalate issues to the appropriate level and propose solutions.
  • Strong interpersonal and presentation skills, along with the ability to communicate effectively with others at all levels of the organization.
  • Ability to work independently with minimal supervision.
  • Perform work with integrity and responsibility.
  • Advanced skills in MS Office applications (Word, Excel, Outlook, PowerPoint) is required.
  • Fluent in English and one additional language spoken in the region.

Experience and Education Requirements:

  • At least 7 years of legal experience from a top tier law firm and an in-house legal function of a multinational company within the Life Science/Medical Device/Pharma sector, or other relevant business facing the equivalent commercial and regulatory concerns.
  • Proficiency in Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint, and Outlook) is essential.
  • Law degree.

.

Internal and External Contacts/Relationships

  • Contact with functional leaders within the global organization.
  • Contact with vendors, consultants, customers, and distributors and other relevant external third parties.


Disclaimer:

The above information in this description is intended to describe the general nature and level of work performed. It does not contain nor is it intended to be interpreted as a comprehensive inventory of all duties, responsibilities and qualifications required of employees assigned to this job.

Arbetsgivare
Getinge AB
Ansökan
Ansök senast 1 October (6 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Group Legal Counsel

Arbetsgivare / Ort: SANDVIK AB / Stockholm
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 4 October (9 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

For Sandvik Group, we are now looking for a driven and forward-thinking Legal Counsel to join our Group Legal Support team. We offer you a rewarding and exciting job in a decentralized organization and the chance to work with passionate colleagues in a truly global environment.


Job summary

As Legal Counsel within our Group Legal Support, you provide general legal support with regard to any legal matters at Group level – where your main focus is to provide legal support to, and manage risk for, Group IT (mainly IT sourcing) and Group indirect sourcing, including GDPR related issues. You give support on Group level in general corporate matters, as well as in other matters at Group level in our decentralized organization. As part of your role, you also develop and set common policies and processes.


In this position, you report to the Vice President of Group Legal Support, and you are located at our headquarters at World Trade Center in Stockholm.


Your profile

You have a Master of Law, and at least seven years of professional experience from a law firm or an in-house role – preferably in an international organization. You also have experience from managing external legal resources effectively and cost-efficiently, as well as from managing, implementing and responding positively to change in an adaptive and innovative manner. Furthermore, you have proven ability to utilize skills in various legal areas; especially IT sourcing, indirect sourcing and GDPR but also within corporate law and other matters typically managed on group level in a decentralized organization. Experienced in managing solutions, delivery and analysis of intricate issues in a complex organization is a merit. We are a truly international player, and this calls for fluency in both English and Swedish.


We place great value on your personal qualities in this recruitment, characterized by your analytical, practical, pragmatic and decisive mindset, as well as your honest and hands-on approach. Your excellent interpersonal communication skills enable you to gain trust - both by building long-term relationships and by offering advice and guidance beyond legal aspects, based on sound judgment and a thorough business understanding. As a team-player, you enjoy cooperating with others, but you also have the motivation to work independently and take ownership of your responsibilities and take an active and proactive role within your area of responsibility. Operating in a constantly changing environment, you are attentive to details and have the will and ability to identify relevant facts and risks.


Our Sandvik culture

Sandvik is a high-tech and global engineering group. For us, it is clear that diversity of experience, perspective and background forms a solid foundation for achieving great results. Learn more about our business on our website, or visit our LinkedIn or Facebook pages to get to know us further.


Application

We have an ongoing selection in this recruitment and ask you to send your application as soon as possible, and no later than October 4, 2020. Read more about Sandvik and apply at home.sandvik/career, Job ID: R0020711.


Contact information

For further information about this position, please contact:

Linda Nord, recruiting manager, +46 (0)72 733 31 30


Union contacts - Sweden

Per Hedman, Unionen, +46 (0)26 265 014

Fredrik Andersson, Akademikerföreningen, +46 (0)26 262 718

Peter Olsson-André, Ledarna, +46 (0)26 261 984

To learn more about the recruitment process, please contact HR Services, +46 (0)26 261 444.


Recruitment Specialist

Jane Adams


We have already decided on what advertising channels and marketing campaigns we wish to use, and respectfully decline any additional contacts.


Arbetsgivare
SANDVIK AB
Kungsbron 1
11122 Stockholm
Ansökan
Ansök senast 4 October (9 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Erfaren upphandlingsjurist

Arbetsgivare / Ort: Karlstads kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 4 October (9 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-18
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Affärsjurist

Om jobbet
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om hållbar tillväxt och god livskvalitet. Kom och väx med oss! Kommunledningskontoret arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT. Väl fungerande inköp är en av nycklarna för att möta offentliga samhällsutmaningar. Koncernen Karlstads kommun köper varje år in varor, tjänster och entreprenader för ca 3 miljarder kronor och vi arbetar för att bli en modern inköpsorganisation i framkant. Att använda juridisk kunskap på rätt sätt genom hela inköpsprocessen är en viktig del i förändringsarbetet och som upphandlingsjurist förväntas du vara med och bidra till utvecklingen av inköpsorganisationen. ARBETSUPPGIFTER Du gillar utmaningar och en varierande vardag. Det gör vi med. Vill du jobba i en arbetsgrupp med flera stadsjurister där vi hjälps åt och jobbar för att stödja och utveckla koncernen Karlstads kommun? Då kanske du är vår nya juristkollega. Vi söker dig som är specialiserad på upphandling och avtal och är redo för nya utmaningar. Du kommer att ha en viktig roll i att säkerställa den goda affären och bidra till att kommunen arbetar strategiskt genom hela upphandlingsprocessen. Det kan till exempel handla om avtalsrelaterade frågor som formulering och tolkning av avtal samt rådgivning i komplexa frågor där du bidrar till problemlösning. I arbetet ingår att företräda kommunen i överprövningsmål. Organisatoriskt tillhör du juristgruppen inom den administrativa avdelningen men kommer att ha ditt huvuduppdrag vid upphandlingsavdelningen. Som upphandlingsjurist kommer du att arbeta tillsammans med upphandlingsavdelningen och med kommunens förvaltningar och bolag. Eftersom arbetet innebär ett nära samarbete med kollegor gillar du att möta och samarbeta med människor från olika professioner. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har följande kvalifikationer: • Juridisk examen • Goda kunskaper om och erfarenhet från offentlig upphandling och upphandlingsrelaterade frågor • Intresse av och förmåga att arbeta rådgivande och konsultativt • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift Du är ansvarstagande och har ett gott omdöme. Du är flexibel och kan snabbt anpassa dig till nya situationer. Då arbetet tidvis har högt tempo är du även självgående under tidspress och kan hantera flera frågor och ärenden parallellt. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och ser gärna att du har minst tre års erfarenhet av kvalificerat upphandlingsjuridiskt arbete. Vi ser också gärna att du har kunskaper om entreprenadrätt och erfarenhet av entreprenadupphandlingar. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Arbetsgivare
Karlstads kommun
Ansökan
Ansök senast 4 October (9 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Studerande jurister sökes

Arbetsgivare / Ort: Partnerinwest Affärsmäklarna AB / Göteborg
Omfattning / Varaktighet:
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 8 October (13 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Affärsjurist

Om jobbet

Vi söker nu löpande ett antal juridikstuderande till Göteborg


Vi är ett framåt och expansivt företag som specialiserat oss på att förmedla köp och försäljning av företag inom restaurang, service, handel och industribranscherna, i vilka vi har mycket goda kontakter. Vi har kompetenser såsom finansiella, juridiska, försäkringsmässiga och

administrativa knutna till företaget. Detta borgar för att säljare och köpare kan lita på att en affärsöverlåtelse sker på bästa tänkbara sätt. PartnerInwest AB ledstjärnor blir därför: "Känsla, effektivitet och ansvar".


PartnerInwest AB har bedrivit verksamhet sedan 1996 och sysselsätter 2 personer. Huvudkontoret ligger i Göteborg, men vi arbetar över hela Sverige och även utomlands. På vår hemsida kan du läsa mer om vilka vi är och vad vi gör.

Arbetsgivare
Partnerinwest Affärsmäklarna AB
Blomstergatan 5
41104 Göteborg
Hemsida: http://www.juristakuten.nu
Ansökan
Ansök senast 8 October (13 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Försvarshögskolan söker en upphandlings- och avtalsjurist

Arbetsgivare / Ort: Försvarshögskolan
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 9 October (14 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Affärsjurist

Om jobbet
Inköpssektionen samordnar Försvarshögskolans upphandlingsverksamhet och ger stöd i frågor om upphandling, inköp och avtal. Sektionen ansvarar även för Försvarshögskolans konst och traditionsverksamhet. Inköpssektionen ingår i avdelningen för verksamhetsstöd (AVS). Arbetsuppgifter Inom området upphandling och avtal ingår det bland annat i arbetsuppgifterna att: - i upphandlingsärenden agera stödjande vid framtagandet av upphandlingsunderlag, särskilt avseende utformningen av avtalsutkast - kvalitetssäkra både upphandlingsunderlag samt avtalsutkast ur ett juridiskt perspektiv - handlägga ärenden om överprövning av offentliga upphandlingar - genomföra löpande granskningar av olika typer av avtalsutkast och agera stöd till verksamheten vid utformningen av egna avtal - fortsätta arbetet med att ta fram, och vid behov förnya, rutiner för skolans avtalshantering samt omvärldsbevakning Inom området förvaltnings- och högskolerätt ingår det bland annat i arbetsuppgifterna att: - stödja i utlämningsärenden och vid sekretessprövning - ge råd, delta i remissyttranden och genomföra interna utredningar - delta i arbetet med att ta fram riktlinjer, regler och nya föreskrifter inom olika juridiska områden - omvärldsbevaka beslut av tillsynsmyndigheter, domstolar och nya författningar - stödja och avlasta högskolejuristen i andra juridiska frågor inom högskoleområdet Vem är du? Vi söker dig som har juristexamen, gärna med inriktning mot upphandlingsrätt eller kommersiell avtalsrätt samt: - god kännedom om upphandlingslagstiftningen och EU:s upphandlingsbestämmelser - erfarenhet från annan statlig verksamhet - praktisk erfarenhet av avtalsskrivning - praktisk erfarenhet av överprövningsprocesser Försvarshögskolan eftersträvar jämställdhet och mångfald inom samtliga yrkesgrupper. Vi välkomnar sökande med olika etniska och kulturella bakgrunder. För oss är det självklart med ett inkluderande arbetsklimat och att våra medarbetare kan kombinera arbete med aktivt föräldraskap. Anställningen Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning och med tillträde enligt överenskommelse. Anställningen är i dagsläget placerad vid Inköpssektionen, Avdelning för verksamhetsstöd, Högskoleförvaltningen. Ansökan Ansökan skickas in via denna annons på vår karriärsida och ska innehålla ett CV och personligt brev. Märk din ansökan dnr HF/HR 130/2020. Skicka in din ansökan senast den 9 oktober. Upplysningar Jörgen Croon, avdelningscherf, Avdelningen för verksmahetsstöd, 08-553 425 69 och Amanda Beuthan, HR-generalist, 08 – 553 427 19. Fackliga företrädare är Ronnie Hjort (Saco-S), Christian Friman (OFR/S-Försvarsförbundet) och Anders Oltorp (OFR/O). Telefonväxel: 08- 553 42 500
Arbetsgivare
Försvarshögskolan
Ansökan
Ansök senast 9 October (14 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Jurist- Insolvensrätt

Arbetsgivare / Ort: Smålands juristbyrå AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet:
Lönetyp: Fast och rörlig lön

Ansök senast 16 October (21 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Affärsjurist

Om jobbet

Smålands Juristbyrå AB söker en jurist till sitt Stockholmskontor på Hälsingegatan 49.


Du som jurist ska inneha en juristexamen.

Tjänsten är riktad till dig som vill arbeta med skuldsanering och

insolvensrätt.

Du ska brinna för att hjälpa utsatta människor.


Arbetet innebär huvudsakligen att du följer våra klienters

skuldsaneringsprocess.


Du kommer utföra ansökningar om skuldsanering, sköta all kontakt med

berörda myndigheter (framför allt kronofogden) och ge stöd och råd till

våra klienter.


Vidare innebär arbetet att löpande hjälpa till med juridiska

frågeställningar internt när sådana dyker upp och även hjälpa

övriga medarbetare med juridiska frågor.


Dessa frågeställningar sträcker sig över olika rättsområden och

omfattar således inte enbart insolvensrätten.


Anställningen är en till en början en provanställning där du kommer

att arbeta heltid på vårt kontor i Stockholm.


Välkommen att skicka din ansökan till oss via [email protected]


I din ansökan vill vi att du skickar med CV och personligt brev.


Vid ytterligare frågor

[email protected]


Vi anställer löpande så vänta inte för länge med din ansökan.


Varmt välkommen.

Arbetsgivare
Smålands juristbyrå AB
Hälsingegatan 49
11331 STOCKHOLM
Hemsida: www.skuldsanerarna.com
Ansökan
Ansök senast 16 October (21 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Junior M&A-jurist till Setterwalls Malmö

Arbetsgivare / Ort: Setterwalls Advokatbyrå AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 11 December (2 månader 16 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Setterwalls Advokatbyrå är en av Sveriges ledande affärsjuridiska fullservicebyråer med ett väl upparbetat internationellt nätverk. Vi är ca 260 medarbetare, varav 190 jurister. Alla med ett gemensamt fokus – att våra klienters affärer ska bli mer framgångsrika. Är du en nyutexaminerad, affärsintresserad och driven jurist med en nyfikenhet inom bolagsrätt, aktiemarknad och M&A? Vi erbjuder dig en möjlighet att inleda en spännande karriär i vårt framgångsrika M&A team hos Setterwalls i Malmö. Hos oss blir du direkt en del i ett växande team bestående av såväl erfarna advokater och jurister med djup kunskap inom transaktioner, bolagsrätt och aktiemarknadsrätt som ambitiösa juniora talanger som precis som du vill bli riktigt skickliga jurister. Som jurist hos oss arbetar du med varierande arbetsuppgifter och tillsammans med dina kollegor hanterar du spännande uppdrag och ärenden med fokus på transaktioner. Du kommer att bli väl introducerad i arbetet och snabbt få ett växande ansvar i en händelserik och omväxlande miljö. Förståelsen för våra klienter och leverans till dem är alltid vår främsta prioritering och med stöd av din handledare och dina kollegor bistår du våra klienter med kvalificerad juridisk rådgivning. Vi skapar goda individuella förutsättningar för dig och som en del i arbetet får du genomgå ett välarbetat internt utbildningspaket som utvecklar dig mot att bli en framåtsträvande och självständig jurist hos oss. I rollen som jurist i vår M&A-grupp krävs att du delar vårt genuina intresse för affärsjuridik och har en sann vilja att leverera högsta grad av service, att finna lösningar och utföra arbetet med mycket god kvalitet. Du behöver ett konsultativt förhållningssätt och ständigt fokusera på hur du bidrar till affärsnytta för våra klienter. Varje ärende är en möjlighet på vägen att bli än mer framgångsrik och det är bara din egen ambition som sätter gränserna för hur långt du kan nå hos oss. Vid sidan av klientarbetet är det naturligt för dig att vara delaktig i att utveckla dina kollegor, verksamhetsgruppen och byrån. Du trivs med att arbeta självständigt och ta egna initiativ, men hos oss värdesätter vi våra team och för dig är det lika naturligt som för oss att alltid bidra till gruppens framgång. Du har en juristexamen, eller är på god väg att slutföra dina juridikstudier, med goda akademiska meriter. Du vill jobba med affärsjuridik nära sammankopplat till affärer. Du brinner för mötet med nya människor och känner att konsultrollen passar dig. Vidare är du en engagerad lagspelare som gärna tar eget ansvar och har ett proaktivt sätt att arbeta. Vi vet att mångfald är avgörande för vår framgång, därför lägger vi också stor vikt vid personliga egenskaper. Bli en del av vår gemenskap genom att skicka in din ansökan så snart som möjligt. Vi kallar till intervjuer löpande, och ser fram emot att ta del av din ansökan.
Arbetsgivare
Setterwalls Advokatbyrå AB
Ansökan
Ansök senast 11 December (2 månader 16 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Biträdande jurist

Arbetsgivare / Ort: Advokat Karl Henrik Östberg AB
Omfattning / Varaktighet:
Lönetyp: Fast och rörlig lön

Ansök senast 31 December (3 månader 6 dagar kvar)
Publicerad: 2020-09-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Affärsjurist

Om jobbet

Advokatbyrån behöver hjälp med nya och gamla ärenden. Du som jurist kommer arbeta med migrationsrätt; straffrätt och civilrättsliga ärenden ca en dag i veckan.


#jobbjustnu

Arbetsgivare
Advokat Karl Henrik Östberg AB
Ansökan
Ansök senast 31 December (3 månader 6 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Westerberg & Partners söker en biträdande jurist

Arbetsgivare / Ort: Westerberg & Partners Advokatbyrå AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 31 December (3 månader 6 dagar kvar)
Publicerad: 2020-07-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Affärsjurist

Om jobbet
Nu söker vi dig som har ett starkt intresse för immaterialrätt och processrätt och som är nyligen utexaminerad med tingstjänstgöring eller annan erfarenhet från advokatbyrå i Sverige eller utomlands. Westerberg & Partners är en advokatbyrå med topprankade jurister vars fokus ligger på immaterialrätt, tvister och transaktioner med IP-koppling. Vi fokuserar på det vi gör bäst och företräder flera av världens starkaste varumärken och bolag. Vi har ett trettiotal medarbetare och vårt kontor ligger i centrala Stockholm. Vi månar om våra medarbetare och vårdar vårt goda arbetsklimat. Vi erbjuder dig en trevlig arbetsplats med en fantastisk gemenskap. På vår nischbyrå får du en handledare som ser till att du från start snabbt kommer in i spännande uppdrag och får arbeta i små team i högt tempo för att lösa stimulerande utmaningar tillsammans med några av Sveriges främsta jurister. Samtidigt erbjuds du stöd och kontinuerlig feedback på ditt arbete. Din fadder ser till att du kommer in i gänget på ett bra sätt. Din profil Vi söker dig som är nyligen utexaminerad från svenskt juristprogram med dokumenterat goda resultat. Tingstjänstgöring eller annan erfarenhet från advokatbyrå i Sverige eller utomlands är ett krav. Utlandserfarenhet och examen inom annat område än juridik är meriterande. En stor del av våra ärenden har en internationell karaktär, så dina kunskaper i engelska bör vara mycket goda. Du är en driven kollega som vågar ta eget ansvar, som är trygg i sig själv och van att leverera bra resultat även under tidspress. Du vill lära dig om klienternas verksamhet och har ambitionen att utvecklas till en riktigt duktig jurist. Det är viktigt att du är en pusselbit som passar in i vår kultur, att du vill vara delaktig och snabbt klättra såväl erfarenhets- som kompetensmässigt. Ansökan Din ansökan ska bestå av ett personligt brev, CV och betygskopior från avslutad juristutbildning. Vi arbetar med löpande urval och du kan enbart ansöka via vår karriärsida.
Arbetsgivare
Westerberg & Partners Advokatbyrå AB
Hemsida: http://www.westerberg.com
Ansökan
Ansök senast 31 December (3 månader 6 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.