Medieekonom

Medieekonom

En medieekonom är en ekonom som har specialiserat sig och blivit expert på hur ekonomi fungerar inom media-branschen.

Medieekonomer följer och analyserar den strukturella och ekonomiska utvecklingen på den svenska mediemarknaden.

Till mediemarknaden hör de företag som kan hänföras till de branscher som i bred mening kan kategoriseras som tv, radio och dagspress och som faller inom Myndigheten för press, radio och tv:s ansvarsområde.

Medieekonomer utför analyser av medieföretagens bokslut för varje års verksamhetsår.

Uppgifter om svenskarnas mediekonsumtion och medieinnehav kommer huvudsakligen från Nordicom-Sveriges Mediebarometer samt från MMS och TNS Sifo.

Utbildning

Du kan utbilda dig till ekonom på högskola/universitet, exempelvis kan du läsa kandidatprogrammet i ekonomi, som ges på ett stort antal lärosäten. Det är fördelaktigt att bredda dina kunskaper och t ex läsa även kurser i juridik eller kurser i inom ämnet "medieekonomi och juridik".

Bra grundläggande utbildning finns inom gymnasieskolan, i första hand rekommenderas Ekonomiprogrammet.

Visa mer
Visa mindre

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.