En medieekonom är en ekonom som har specialiserat sig och blivit expert på hur ekonomi fungerar inom media-branschen.
Medieekonomer följer och analyserar den strukturella och ekonomiska utvecklingen på den svenska mediemarknaden.
Till mediemarknaden hör de företag som kan hänföras till de branscher som i bred mening kan kategoriseras som tv, radio och dagspress och som faller inom Myndigheten för press, radio och tv:s ansvarsområde.
Medieekonomer utför analyser av medieföretagens bokslut för varje års verksamhetsår.
Uppgifter om svenskarnas mediekonsumtion och medieinnehav kommer huvudsakligen från Nordicom-Sveriges Mediebarometer samt från MMS och TNS Sifo.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Du kan utbilda dig till ekonom på högskola/universitet, exempelvis kan du läsa kandidatprogrammet i ekonomi, som ges på ett stort antal lärosäten. Det är fördelaktigt att bredda dina kunskaper och t ex läsa även kurser i juridik eller kurser i inom ämnet "medieekonomi och juridik".
Bra grundläggande utbildning finns inom gymnasieskolan, i första hand rekommenderas Ekonomiprogrammet.
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret