Medieekonom

Medieekonom

En medieekonom är en ekonom som har specialiserat sig och blivit expert på hur ekonomi fungerar inom media-branschen.

Medieekonomer följer och analyserar den strukturella och ekonomiska utvecklingen på den svenska mediemarknaden.

Till mediemarknaden hör de företag som kan hänföras till de branscher som i bred mening kan kategoriseras som tv, radio och dagspress och som faller inom Myndigheten för press, radio och tv:s ansvarsområde.

Medieekonomer utför analyser av medieföretagens bokslut för varje års verksamhetsår.

Uppgifter om svenskarnas mediekonsumtion och medieinnehav kommer huvudsakligen från Nordicom-Sveriges Mediebarometer samt från MMS och TNS Sifo.

Utbildning

Du kan utbilda dig till ekonom på högskola/universitet, exempelvis kan du läsa kandidatprogrammet i ekonomi, som ges på ett stort antal lärosäten. Det är fördelaktigt att bredda dina kunskaper och t ex läsa även kurser i juridik eller kurser i inom ämnet "medieekonomi och juridik".

Bra grundläggande utbildning finns inom gymnasieskolan, i första hand rekommenderas Ekonomiprogrammet.

Visa mer
Visa mindre

    Få hjälp att hitta rätt utbildning

    Vill du få hjälp att hitta en utbildning som passar dig? Fyll i formuläret nedan så matchar vi samman dig med utbildningar som leder till yrket. Du får förslagen via vår systersajt, Studier.se.


    Beskriv inriktning på utbildningen, så vi kan hitta de bästa förslagen för just dig.

    1 Lediga jobb som medieekonom

    VISA FLER LEDIGA JOBB


    MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

    Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
    Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
    OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.