På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Ekonom
Spela filmen

Ekonom

Ekonomer finns inom alla branscher på arbetsmarknaden och arbetsuppgifterna kan se olika ut beroende på inriktning. Det kan handla om allt från att marknadsföra en produkt till att granska redovisningen i ett företag. Oavsett inriktning är förmågan och intresset för att analysera komplexa ekonomiska sammanhang viktig.

Gemensamt för de flesta ekonomer är att de analyserar och utvärderar ekonomiska resultat. Ekonomer kan arbeta i industri- och handelsföretag, konsultfirmor, banker, försäkringsbolag, revisionsbyråer, intresseorganisationer men också i stat och kommun. Redovisning, revision, ekonomisk styrning, finansiering och marknadsföring är typiska arbetsområden för ekonomer.

En civilekonom eller ekonom kan arbeta i det privata näringslivet, i stat, kommuner och landsting men också ideella organisationer och intresseorganisationer. Titeln Civilekonom är inte skyddad men den allmänt vedertagna definitionen är att man uppfyller Civilekonomernas medlemskriterier, som är utbildningsrelaterade. Titeln anger ingen specifik yrkesinriktning.

Ekonomisk styrning, finansiering och marknadsföring är typiska arbetsområden för ekonomer. Många ekonomer arbetar med redovisning och revision och sammanställer budgetar, vilket betyder att man gör bedömningar av hur inkomster och utgifter kommer att utvecklas under en period.

Utbildning

Inom högskolan kan du läsa ekonomiprogrammet som är 3 år (180 högskolepoäng) och leder till en kandidatexamen eller själv kombinera kurser i företagsekonomi, nationalekonomi och andra ekonomiska ämnen till en kandidatexamen. Civilekonomprogrammet är 4 år (240 högskolepoäng) och leder till civilekonomexamen, som är en yrkesexamen.

Den som har en kandidatexamen kan bygga på den med 1 år för att få en magisterexamen eller 2 år för att få en masterexamen. På forskarnivå finns licentiatexamen och doktorsexamen, som omfattar 2 respektive 4 år.

Datakunskaper och goda kunskaper i språk, främst engelska är värdefulla för samtliga ekonomer.

Inom Yrkeshögskolan finns utbildningar bland annat inom affärsutveckling, ekonomistyrning och redovisningsekonomi.

Framtidsutsikter

Sammantaget är bedömningen på fem års sikt att arbetsmarknaden för nyexaminerade ekonomer är i fortsatt balans. Det råder liten konkurrens bland de ekonomer som vill arbeta inom redovisning och revision på fem års sikt.

Arbetsmarknaden för erfarna ekonomer bedöms om fem år präglas av liten konkurrens om jobben. Arbetsgivarna spår att efterfrågan på erfarna ekonomer kommer att öka under de närmaste åren. Kraven på specialistkompetens och erfarenhet kommer sannolikt att öka framöver, vilket innebär ett gynnsamt läge för erfarna ekonomer.

Övrigt

Möt Robert, Chefsekonomen som drömmer om kakor.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

733 Lediga jobb

Finance Manager/Ekonomichef

Arbetsgivare / Ort: Cobra Biopharma Matfors AB / MATFORS
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast och rörlig lön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

As a leading international clinical and commercial manufacturer of biologics and pharmaceuticals, Cobra Biologics offers a broad range of integrated and stand-alone contract development and manufacturing services for clinical trials and the commercial market. We take pride in manufacturing excellence and being a trusted provider, delivering what we promise and helping our customers to develop drugs for the benefit of patients.


We are currently looking to recruit a Finance Manager to Matfors, Sweden, for the site finance operations. The Finance Manager will report to the Group Finance Director (UK based). As a key member of the Finance Team and the Site Management team the successful applicant will have the opportunity to develop their financial management skills in a multinational and dynamic corporate environment.

The successful candidate will provide and maintain accurate financial records and accounts in line with regulatory and Group requirements for the board and senior management. Support the Matfors management team in developing the business, improving operating margins and maximising working capital potential. The candidate will require a hands on approach to support both the Site Management and Finance teams.


The key responsibilities will include:


  • Supervise Matfors Finance Team.
  • Preparation of timely and accurate monthly management accounts and associated reports (variance analysis and cash flow review).
  • Control the revenue management process incorporating maintenance of the operational revenue tracker and preparation of detailed month end revenue calculations.
  • Manage spend on capital expansion projects.
  • Assist with the implementation of standardised financial control systems.
  • Preparation of the year-end financial statements, auditor files and related tax computations, as well as managing the year-end audit process.
  • Preparation of the annual and quarterly budgets, and the associated supporting information.
  • Treasury Management incorporating preparation of weekly cash position and monthly cash projections and credit management.
  • Preparation and assistance with maintenance of regulatory returns and reports.
  • Regular communication with the Group Finance Director.


The ideal applicant will have a minimum Bachelor degree, or equivalent qualification in Finance and Accounting. A minimum of 5 years work experience in Accounting, preferably with industry experience. The applicant will need to be proactive, structured, analytical, result oriented with excellent communication and interpersonal skills. The candidate should be able to handle working in a busy and complex environment, dealing with deadlines and periods of high workload. A good knowledge of local accounting standards is required. Also good knowledge and frequent use of IT applications is essential specifically Excel.


The individual will be expected to interact at all levels of the organisation and should be able to demonstrate strong interpersonal, organisational and communication skills. Fluency in Swedish is required as well as good English skills, both oral and written.


Apply in English

Arbetsgivare
Cobra Biopharma Matfors AB
Storjordenvägen 2
86423 MATFORS
Hemsida: https://www.cobrabio.com
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonom

Arbetsgivare / Ort: Ragunda kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Ragunda kommun är belägen i den östra delen av Jämtland - mellan hav och fjäll, mittemellan Östersund och Sundsvall. Vildhussens verk med Döda fallet samt den thailändska paviljongen i Utanede är några av våra kända turistattraktioner. I kommunen bor ungefär 5 200 personer, koncentrerade kring tre tätorter. Avståndet till beslutsfattare och samhällsservice är kort och köer drabbar oss sällan. Kommunen är själv en av de största arbetsgivarna med ca 500 arbetstillfällen. Hållbarhet har blivit vår ledstjärna i arbetet med att omvandla FNs globala mål till Ragundas lokala mål. Läs mer om oss på www.ragunda.se ARBETSUPPGIFTER Ragunda kommun söker en ekonom som med stort engagemang vill vara med och göra skillnad i en liten och personlig kommun. Du ges möjlighet och förväntas att bidra till verksamhetens utveckling genom din kunskap och erfarenhet. Vi kan erbjuda dig ett utvecklande arbete på en positiv och väl fungerande arbetsplats. Tjänsten är placerad på ekonomiavdelningen som är en del av kommunledningsförvaltningen i Ragunda kommun. Ekonomiavdelningen består idag av 7 medarbetare med olika ansvarsområden och kompetenser. Rollen som ekonom är direkt underställd ekonomichefen. Arbetsuppgifter Som ekonom ger du stöd och ekonomisk kompetens åt förvaltningsledning och enhetschefer så de kan driva sin verksamhet utifrån mål, uppdrag och krav. Tjänsten präglas av varierande arbetsuppgifter med stor möjlighet att påverka både små och stora processer i kommunens ekonomihantering. I tjänsten ingår bl.a. följande arbetsuppgifter: - budget, prognos och uppföljning - månadsredovisning, delårsbokslut och årsbokslut - löpande bokföring och redovisning - projektredovisning - chefsstöd till förvaltnings- och enhetschefer - ekonomiska utredningar och analyser - samordna och utveckla kommunens ekonomistyrningsprocesser För att lyckas i rollen bör du kunna sätta dig in i verksamheternas förutsättningar och de utmaningar som verksamheterna står inför och utifrån detta bidra med ett ekonomiperspektiv. KVALIFIKATIONER Utbildning - Skallkrav Du har relevant akademisk utbildning inom ekonomi eller erfarenhet som betraktas likvärdig. Erfarenhet - Meriterande Kunskaper om kommunal organisation och offentlig verksamhet samt erfarenhet av att arbeta i politiskt styrd organisation är meriterande. Du har stor systemvana och goda kunskaper i Excel, samt behärskar svenska väl i både tal och skrift. Person - Meriterande För att trivas i rollen behöver du vara noggrann och strukturerad samt ha förmågan att självständigt driva ditt arbete framåt men i gott samarbete med övriga medarbetare. Som person är du inte rädd för att ta kontakt med andra och uppskattar ett arbetsklimat där man stöttar varandra för att tillsammans kunna arbeta mot gemensamma mål och förbättra verksamheten. Du är analytiskt lagd och har en förmåga att se konsekvenser och vad som behöver prioriteras. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Intervjuer kan komma att göras under ansökningstiden, vänta inte med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Ragunda kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsgivare
Ragunda kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Redovisningsekonom till Nyköping

Arbetsgivare / Ort: Randstad AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Redovisningsekonom

Om jobbet

Arbetsbeskrivning

För kunds räkning söker vi nu en redovisningsekonom för ett vikariat i 6 månader med chans till anställning.

I rollen som redovisningsekonom kommer din huvudsakliga arbetsuppgift vara att hjälpa företagets kunder med löpande bokföring. Du kommer jobba i ett team på ca 4 personer.

 Som konsult hos Randstad är du anställd hos oss och jobbar ute hos någon av våra kunder. Du har samma fördelar hos Randstad som hos andra arbetsgivare med kollektivavtal och förmåner som friskvårdsbidrag, företagshälsovård, försäkringar och rabatt på träningskort. Utöver det erbjuds du även en mängd karriärmöjligheter, får möta olika företagskulturer och erfarenhet från olika branscher vilket gör att du utvecklar din kompetens och får ett välfyllt CV. Tjänsten kan innebära många kontakter och då är det är viktigt med god samarbets- och kommunikationsförmåga. Som person ser vi att du är drivande och van att arbeta självständigt. Söker du en arbetsgivare som erbjuder varierande uppdrag och nya kontaktnät kommer du att trivas hos oss.

Ansvarsområden

Löpande bokföring både manuellt och digitalt

Arbetstider

Uppdraget är på heltid måndag-fredag
Uppdraget startar 2021-09-01 och pågår under 6 månader med chans till anställning hos kund.
Ort: Nyköping

Kvalifikationer

För att lyckas i jobbet ser vi att du har minst ett par års erfarenhet av löpande bokföring och är van att hantera aktuellt regelverk.

Det är meriterande om du har erfarenhet av bokslut, årsredovisning och löner.

Som person ser vi att du är driven, självgående och noggrann.

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Ansökan

Sista ansökningsdag 2021-08-01, urval och intervjuer kommer att ske löpande. Tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag, ansök därför så snart som möjligt.

För information: Kontakta Annette Lorentzon [email protected]

Om företaget

Med över 600 000 anställda i omkring 40 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster och erbjuder bemannings-, konsult- och rekryteringslösningar inom alla kompetensområden. Vi erbjuder även interim management, executive search och omställningstjänster. Vi har ett stort nätverk av bolag och kandidater vilket innebär att vi förmedlar hundratals jobb inom olika branscher, från Kiruna i norr till Malmö i söder. Vår ambition är att vara den bästa arbetsgivaren på marknaden.

Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och organisationer att nå deras sanna potential. Vi kallar det Human Forward.
Arbetsgivare
Randstad AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Redovisningsekonom

Arbetsgivare / Ort: Human & Executive Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Redovisningsekonom

Om jobbet

Unibrands AB är ett textilt kunskapsföretag som arbetar med både ytterplagg, regnkläder och stickat/trikå för dam, herr och barn. Våra kunder är stora volymkunder, kända varumärken från hela Nordeuropa och nischade företag. Unibrands främsta produkt är kompetens - från produktidé och profilering till produktion och distribution. Vi omsätter drygt 300 Mkr och är 14 medarbetare. Vår vision; ”Att skapa ytterkläder som inspirerar till att vara utomhus”. Vi sitter centralt i Borås i fina lokaler på Fabriksgatan. Läs mer; www.unibrands.se

Unibrands har en mycket positiv utveckling och söker nu en Redovisningsekonom till deras administrativa team.

Arbetsuppgifter och mål

I rollen som Redovisningsekonom arbetar du med redovisningsprocessen med tillhörande regelverk. Du är delaktig i ekonomiarbetets genomförande tillsammans med CFO. Du initierar och utvecklar processer och rutiner inom bokslutsarbetet. I rollen kommer du att driva och delta i interna projekt och utveckling av processer inom ekonomiområdet för kontinuerligt förbättringsarbete när det gäller rutiner, system och processer. Du ingår i ett team som förutom dig består av CFO och ekonomiassistent.

I rollen ingår bland annat följande arbetsuppgifter:

· Löpande bokföring, månadsavstämningar

· Skatter, moms och arbetsgivardeklarationer

· Underlag för löner

· Likviditet, planering och utbetalningar

· Deltagande vid revision samt framtagande av underlag

· Kundreskontra, kontakt med kunder

· Back-up för fakturering och support till CFO

Din Profil

Vi ser gärna att du har relevant utbildning och/eller erfarenhet av liknande ekonomitjänst.

Du är van vid att arbeta självständigt med löpande redovisning och känner dig trygg i dina redovisningskunskaper. Du har lätt för att använda flera olika systemstöd, har du erfarenhet av Pyramid ser vi det som en merit.

Som person är du analytisk samt har förmåga att prioritera och strukturera ditt arbete. Du har ett intresse av att jobba tätt med verksamhetsansvariga i bolaget för att stötta i den ekonomiska uppföljningen. Du är driven och utvecklingsinriktad vilket betyder att du är beredd att ta initiativ för att uppnå våra gemensamma mål.

Unibrands sätter ett mycket stort värde på att vårda sina kunder och det genomsyrar hela verksamheten i allt från design och produktutveckling till fakturering.

Låter det intressant för dig?

Kontakt

I den här rekryteringen samarbetar Unibrands med Human & Executive. För ytterligare information om tjänsten är du välkommen att kontakta Lotta Preijde; 0705 80 98 93 eller Jennifer Djureholt; 0722 35 11 29 alternativt [email protected] Ansökan mailar du till [email protected]

Intervjuer kommer att göras löpande. Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Arbetsgivare
Human & Executive Sweden AB
Hemsida: www.unibrands.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonom

Arbetsgivare / Ort: Torsås kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Förvaltningsekonom

Om jobbet
Torsås kommun - en kommun med närhet och livskvalité i södra Kalmar län. Kommunen, med ca 7 000 invånare, kan beskrivas som ett Sverige i miniatyr. Här finns havet, kusten, stränderna, slättlandet, sjöarna och skogarna. Näringslivet domineras av tillverkningsindustrin men har också en stor potential inom besöksnäring och andra områden. Här kan vi erbjuda en hög livskvalitet med närhet och stor trygghet för invånare och besökare. Torsås kommun har fem förvaltningar och två helägda bolag. I Torsås kommun vågar vi hitta på nya lösningar, tänka stora tankar och komma med spännande idéer. För att lyckas jobbar vi nära varandra. Vi samarbetar mot ett gemensamt mål; att ge alla som bor här de bästa förutsättningarna för ett gott liv. Att vi har nära till varandra märks genom att vi tar tillvara på varandras styrkor. Att förvaltningar och verksamheter arbetar nära varandra gör också att det aldrig är långt mellan medarbetare och chef, vilket i sin tur leder till att vi har korta beslutsvägar och får mycket gjort. Torsås kommuns värdegrund bygger på orden Delaktighet, Utveckling, Tydlighet och Trygghet. Ett förhållningssätt som varje medarbetare och förtroendevald visar i det dagliga arbetet och i möte med medborgare och kunder. ARBETSUPPGIFTER Som förvaltningsekonom för teknik- och fastighetsförvaltningen i Torsås kommun informerar och kommunicerar du ekonomiska underlag på ett tydligt och förenklat vis. Du har en betydande roll i arbetet med att ständigt förbättra våra ekonomiska processer. Det sker i nära samverkan med kollegorna på ekonomiavdelningen och framförallt med teknik- och fastighetsförvaltningens förvaltningschef Fredrik Frisell samt verksamhetsansvariga. Tjänsten är placerad på ekonomiavdelningen och du rapporterar till ekonomichef Thomas Danielsson Huvudsakliga arbetsuppgifter: • Stödja teknik- och fastighetsförvaltningen verksamhet med kalkylering, planering, budgetering och uppföljning. • Ansvara för förvaltningens delar i anläggningsregistret. • Ansvara för förvaltningens investeringskalkylering och uppföljning. • Planera och genomföra upphandlingar via verktyget TendSign. Du kommer att agera som en kvalificerad diskussionspartner till chefer och förtroendevalda i ekonomifrågor. Vidare följer du upp och analyserar förvaltningens ekonomi och stöttar budgetansvariga/chefer. I ditt uppdrag ingår även att vara föredragande i nämnd genom att ta fram ekonomiska rapporter, prognoser och budgetunderlag. Tillsammans med övriga kollegor deltar du i arbetet med att sammanställa kommunens årsredovisning. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med högskoleexamen, inriktning ekonomi, eller annan motsvarande utbildning. Du har arbetslivserfarenhet som ekonom med uppföljningar och analyser. Då du i din roll som förvaltningsekonom är ett bollplank och ett stöd till teknik- och fastighetsförvaltningens chefer är det viktigt att du har erfarenhet av att förstå, analysera och lösa numeriska uppgifter. Vi söker dig som har en pedagogisk ådra med förmåga att anpassa budskap och innehåll till olika målgrupper med bibehållen syn på helheten. Som person skapar och upprätthåller du goda relationer. Det är viktigt att du delar våra värderingar: delaktighet, utveckling, tydlighet och trygghet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och söker en ansvarstagande och handlingskraftig person. Du är nyfiken, du vill och kan bidra till ständiga förbättringar av verksamheten. Vidare söker vi dig som har en positiv grundsyn, är kommunikativ och trygg som person. Du är lyhörd och ser till olika behov när du planerar, organiserar, utformar arbetssätt, metoder och rutiner. I ditt arbete krävs det goda kunskaper i Microsoft samt att du har goda kunskaper i det svenska språket, muntligt och skriftligt. Det är meriterande om du har erfarenhet från fastighetsförvaltning, upphandling, arbetat inom offentlig verksamhet och/eller i en politiskt styrd organisation samt har erfarenhet av ekonomisystemet Visma och upphandlingsverktyget TendSign. Skicka in din ansökan omgående då urval och intervjuer kommer att ske löpande. ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR) Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Torsås kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


47 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.