På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Account manager

Account manager

Som Account manager / Key account manager tar du hand om företagets kunder och stärker företagets eller organisationens position för att de ska bli så konkurrenskraftiga och lönsamma som möjligt. 

Key account managers, KAM, arbetsuppgifter kan i vissa fall likna dem som en traditionell säljare har, men det finns en väsentlig skillnad - en key account manager inriktar sig mer på möta kundens behov. KAM kan sägas vara kundens representant i den egna organisationen och har ofta en mer avancerad säljarroll.

Key account managers arbete handlar om att säkerställa en god affärsrelation med kunder med omsättnings- och resultatansvar både på kort- och långsikt. I rollen som KAM ingår det ofta även att koppla samman rätt person inom den egna organisationen med de rätta personer inom kundernas företag.

Utbildning

Account managers kan ha diverse olika utbildningsbakgrund. Många har utbildningar från högskolor/universitet eller yrkeshögskoleutbildningar. På gymnasiet rekommenderas i första hand utbildning på Ekonomiprogrammet, inriktning Ekonomi.

Framtidsutsikter

Rekryterare inom näringslivet uppger att det är ibland svårt att hitta tillräckligt kvalificerade Key account managers, därför blir det allt viktigare att ha en gedigen utbildning med sig i bagaget.

Personliga egenskaper

För att lyckas i rollen som KAM ska du vara en bra säljare, förmåga att planera på lång sikt, sätta tydliga mål men samtidigt vara flexibel samt förmåga att lämna ett traditionellt kundleverantör-förhållande och istället skapa ett ömsesidigt partnerskap med kunden.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

Lediga jobb

Account Manager

Arbetsgivare / Ort: Din säkerhet i Skandinavien AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast och rörlig lön

Ansök senast 28 August (24 dagar kvar)
Publicerad: 2020-07-28
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Account manager

Om jobbet
Account Manager till kund i centrala Stockholm Är du en person med några års säljerfarenhet som brinner för att göra affärer och drivs av personlig utveckling samt vill ha förmågan att påverka din egen lön? I sådana fall söker vår kund i centrala Stockholm någon just som dig till rollen som Account Manager. Om rollen som Account Manager: Du kommer primärt att jobba med att värva nya kunder till företaget. Du kommer då att jobba med hela säljprocessen, från prospektering utav nya kunder, till att stänga affärer och skicka offerter. Under din arbetsdag är dina verktyg fysiska kundmöten samt telefonen, och du förväntas även kunna hålla presentationer inför kunder. Som Account Manager får du goda utvecklingsmöjligheter och förmågan att påverka din egen lön utifrån dina prestationer. Det är med andra ord en perfekt tjänst för dig som brinner för att utvecklas karriärmässigt och vill göra bra ifrån dig. Då du förväntas hålla i prestationer och kundmöten ser vi gärna att du har god social förmåga och trivs med och tycker det är kul att skapa och bibehålla relationer. Vi söker dig som: -         Har några års erfarenhet av B2B- och/eller B2C-försäljning -         Har god telefonvana -         Är självgående och brinner för att göra affärer -         Har god social förmåga och drivs av att utveckla kundrelationer -         Vill utvecklas i din karriär Vi ser fram emot din ansökan i form av CV och personligt brev där du kort beskriver varför du passar för tjänsten. Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Din säkerhet i Skandinavien AB
Hemsida: Jobbfeed.se
Ansökan
Ansök senast 28 August (24 dagar kvar)

Ansök här
Visa mer


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.