Som Account manager / Key account manager tar du hand om företagets kunder och stärker företagets eller organisationens position för att de ska bli så konkurrenskraftiga och lönsamma som möjligt.
Key account managers, KAM, arbetsuppgifter kan i vissa fall likna dem som en traditionell säljare har, men det finns en väsentlig skillnad - en key account manager inriktar sig mer på möta kundens behov. KAM kan sägas vara kundens representant i den egna organisationen och har ofta en mer avancerad säljarroll.
Key account managers arbete handlar om att säkerställa en god affärsrelation med kunder med omsättnings- och resultatansvar både på kort- och långsikt. I rollen som KAM ingår det ofta även att koppla samman rätt person inom den egna organisationen med de rätta personer inom kundernas företag.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Account managers kan ha diverse olika utbildningsbakgrund. Många har utbildningar från högskolor/universitet eller yrkeshögskoleutbildningar. På gymnasiet rekommenderas i första hand utbildning på Ekonomiprogrammet, inriktning Ekonomi.
Framtidsutsikter
Rekryterare inom näringslivet uppger att det är ibland svårt att hitta tillräckligt kvalificerade Key account managers, därför blir det allt viktigare att ha en gedigen utbildning med sig i bagaget.
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som KAM ska du vara en bra säljare, förmåga att planera på lång sikt, sätta tydliga mål men samtidigt vara flexibel samt förmåga att lämna ett traditionellt kundleverantör-förhållande och istället skapa ett ömsesidigt partnerskap med kunden.
Länktips
- Institutet för Näringslivsforskning
- Skatteverket - Bokföring, Vad kräver lagen?
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret