På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Managementkonsult

Managementkonsult

Gillar du att möta nya miljöer och människor, brinner för utmaningar och drömmer om att tillämpa dina kompetenser i nya branscher? I så fall kan yrket managementkonsult vara helt rätt yrke för dig!

Många företag anlitar i allt större utsträckning konsulter för att snabbt ersätta eller tillsätta traditionella roller som tidigare utförts av anställda, så kallad resurskonsulting.

En managementkonsult är en oberoende rådgivare och samtidigt både specialist och generalist, som bistår med ett "utifrån-in-perspektivet" som leder till nya tankesätt och på så sätt ökar värdet för kunden.

Som konsult kan du utföra ett uppdrag under en dag eller anlitas för en lång period, som kan vara i flera år, allt beroende på företagets behov och rekryterings- eller bemanningsstrategi. Uppdragen för managementkonsulter handlar ofta om att jobba i olika effektiviseringsprojekt. 

Managementkonsulter är experter på att maximera vinsterna med hjälp av ett konsultativt förhållningssätt och kan bland annat ge tips och expertråd om försäljning, kriskommunikation, innovation, utveckling av personliga varumärken och hur man kan nå sina kunder på ett effektivare sätt med ett "digitalt tänk".

Utbildning

Man kan bli managementkonsult genom att ta olika vägar in i yrket. Studier vid ex. Handelshögskolan eller en annan högskoleutbildning inom Ekonomi är en bra grund att utgå ifrån. Direkt efter avslutade ekonomistudier på högskolenivå kan man söka sig till rollen som juniorkonsult på större etablerade konsultföretag. Där finns en tydlig karriärtrappa, som garanterar den mest ambitiösa och tydliga karriärs- och löneutvecklingen för en person som önskar satsa på en karriär som managementkonsult.

Som ung eller ny i konsultrollen handlar det om att bygga en stark konsultprofil och samla erfarenheter från flera konsultuppdrag. Erfarenheter från specifik bransch eller företag kan vara avgörande för att bli utvald som managementkonsult. Men många gånger visar det sig att generalistens expertis väger tyngre än branscherfarenhet, därför kan managementkonsulterna få uppdrag inom helt nya för dem branscher. 

Arbetsplats

Managementkonsulten kan jobba både operativt och strategiskt inom en mängd olika branscher. Det vanligaste är att vara anställd som konsult inom exempelvis IT och management, inom PR, fastighet, ekonomi, kommunikation och/eller projektledning, ofta med digitaliseringsfokus eftersom det är där många affärsmöjligheter finns idag.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

235 Lediga jobb

Affärsutvecklare/projektkoordinator

Arbetsgivare / Ort: Atrinova Affärsutveckling AB / Oskarshamn
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-10
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Affärsutvecklare

Om jobbet

Då en av våra kollegor är tjänstledig, söker Atrinova Affärsutveckling en vikarierande affärsutvecklare och projektkoordinator som kan stötta nya och befintliga företag i regionen att utveckla innovativa idéer och processer.

Arbetsplatsbeskrivning

Vill du vara med och utveckla framtidens företag, då är detta arbetsplatsen för dig!

Atrinova arbetar med affärsutveckling, inkubator- och demoverksamhet samt avknoppningar för att stötta och utveckla regionens företag. Arbetet sker i nära samarbete med kommuner och näringsliv i mellersta och norra Kalmar län. Läs gärna mer om oss på https://novaoskarshamn.se/vill-du-forverkliga-din-affarside/.

Arbetsbeskrivning

I rollen som affärsutvecklare/projektkoordinator är din uppgift att koordinera och genomföra aktiviteter och insatser enligt nedan:

· Träffa personer med nya företagsidéer, hjälpa dem utveckla sitt koncept och coacha dem framåt mot en framgångsrik företagsstart.

· Träffa företagare som redan är igång med sin verksamhet och som har utvecklingsidéer för att coacha dem till framgång.

· Identifiera och driva spinoff ur forsknings- och teknikutvecklingsprojekt i regionen.

· Planera, ansöka och genomföra olika former av projekt, nätverk och events runt företagsutvecklande verksamhet.

Om jobbet

Du är en trygg person med förmåga att förtroendefullt och lyhört coacha andra till framgång. Du har en utåtriktad läggning med känsla för människor och förmåga att både analysera personer och affärsplaner samt trivs med att vara operativ. Vidare är du är rak och tydlig på ett ödmjukt sätt och har förmåga att vinna förtroende och ett stort engagemang för entreprenörskap och kundkontakter samt vill se utveckling och nå resultat. Vi ser gärna att du är affärsutvecklare eller själv har varit entreprenör med erfarenhet av att starta och driva företag. Du kommer att ingå i ett team som drivs av lyhördhet, ärlig kommunikation och en ödmjuk attityd mot våra gemensamma mål. Vi lägger således stor vikt vid personlig lämplighet.

Din profil

· Relevant eftergymnasial examen med ekonomisk eller teknisk inriktning

· Analytisk med en välutvecklad förmåga att förstå komplexa sammanhang

· God förmåga att både genomföra och slutföra påbörjade uppdrag

· God samarbetsförmåga och ett konstruktivt förhållningssätt till arbetet

· Målfokuserad med förmåga att arbeta proaktivt både självständigt och i team och med förmåga att skapa samsyn och engagemang

· Intresse av att inspirera och utveckla människor och företag

· God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift

· God datorvana och kunskaper i att hantera Office-paketet

Lön

Löneform: Månadslön

Anställningens omfattning

Anställningsform: Vikariat, dock längst till och med 2022-12-31.

Omfattning: Heltid

Tillträde sker efter överenskommelse, provanställning kan komma att tillämpas

Så ansöker du

Ansökan med personligt brev och CV skickas senast den 26 september 2021 till [email protected], alternativt: Atrinova Affärsutveckling AB, Varvsgatan 13, 572 57 Oskarshamn.

Frågor om tjänsten besvaras av verksamhetsledare Katharina Hultgren 0491-76 42 93 alt. [email protected] eller Bengt Karlsson Moberg, 0491-76 42 91 alt. [email protected]

Urval görs löpande så välkommen med din ansökan redan idag!

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.

Arbetsgivare
Atrinova Affärsutveckling AB
Varvsgatan 13
57257 Oskarshamn
Hemsida: www.atrinova.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Affärsutvecklare - Prototal

Arbetsgivare / Ort: HR-strateg i Jönköping AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Affärsutvecklare

Om jobbet
Rollen Som affärsutvecklare lägger du stort fokus på att utveckla affärsområdet 3D-print AM (serieproduktion) inom Polymera produkter. Marknaden för 3D print växer snabbt och vi söker dig som vill jobba nära kunderna där energin riktas till att främst skapa nya affärsmöjligheter för Prototal. Rollen har såväl operativa som strategiska inslag där du förväntas driva hela försäljningsprocessen från ax till limpa men också arbeta i det längre perspektivet och strategiskt utveckla affärsområdet tillsammans med kollegor inom bland annat sälj och teknik. Sverige är din marknad och våra kunder finns i de flesta branscher vilket medför goda möjligheter till utveckling. Vi har toppmodern utrustning på våra enheter runt om i landet där vi levererar allt ifrån prototyper till större serier. Digitala möten men även resor till såväl kunder som våra produktionsenheter förekommer frekvent. Huvudkontoret finns i Jönköping men för oss är det mer primärt att vi är rätt för varandra än att du bor i närområdet. Möjlighet finns därmed att utgå hemifrån eller annan ort. Du ingår i säljteamet och rapporterar till försäljningschef i Jönköping. Personen Vi ser att du har praktisk erfarenhet utav affärsutveckling, gärna kopplat till nyförsäljning med teknisk inriktning. Troligtvis känner du igen dig som prestationsorienterad, kommunikativ och är riktigt duktig på att skapa nya förtroendeingivande relationer. Du är ihärdig i resan mot målet och är beredd att tillsammans med dina kollegor kämpa för att nå våra gemensamma mål. Är din bakgrund kopplat till legoproduktion inom exempelvis plast, skärande bearbetning eller liknande är det en fördel men inget krav. Vi är en internationell koncern vilket ställer krav på att du obehindrat behärskar såväl svenska som engelska språket. Du är van användare av affärssystem och trygg i Excel. Har du ett starkt relevant nätverk ser vi det som mycket meriterande. Erbjudandet Vi är Nordeuropas största leverantör och partner inom 3D printing, Vakumgjutning, aluminiumverktyg och formsprutning. Den tillväxtresan vi ska göra är fullt möjlig med rätt individer med oss. Vi erbjuder dig en fri roll med stort eget ansvar att driva affärsområdet 3D print framåt. I takt med att vi växer kommer det självklart också medföra goda utvecklingsmöjligheter. Vi vill att vi ska växa, tillsammans! I den här rekryteringen samverkar vi med HR-strateg i Jönköping. Vid frågor om tjänsten vänligen kontakta ansvarig rekryteringskonsult Elin Andersson på [email protected] alt 072 214 23 87. Vi ser fram emot din ansökan snarast. Är du redo för tillväxtresan?
Arbetsgivare
HR-strateg i Jönköping AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Verksamhetsutvecklare med inriktning på digital tjänsteutveckling

Arbetsgivare / Ort: Bolagsverket
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Verksamhetskonsult

Om jobbet
ARBETSUPPGIFTER Vi förstärker vårt team och söker dig som vill växa tillsammans med oss! Bolagsverket är mitt i en förändringsresa och för att möta våra kundbehov och förväntningar inför framtiden inom digitala och tillgängliga tjänster, förstärker vi nu vår enhet för digital tjänsteutveckling. Enheten består av 15 medarbetare och vi ansvarar för att vara ett sammanhållande nav i analys, design- och lösningsarbete för hela myndigheten. Vi driver och genomför verksamhets- och tjänsteutveckling med fokus på digitala lösningar. Hos oss har du det spännande uppdraget att driva verksamhetsutveckling med utgångspunkt från kund- och verksamhetsbehov i linje med Bolagsverkets vision. Initialt kommer fokus vara att driva tjänsteutveckling på bolagsverket.se, Bolagsverkets app samt på webbplatsen Post och inrikes tidningar. Behoven kan förändras över tid och kan då innefatta andra fokusområden. Du kommer att driva och leda verksamhetsutveckling utifrån kundernas behov, du omvärldsbevakar digitaliseringstrender samt verkar för att lösningarna görs utifrån ett helhetsperspektiv och med utgångspunkt från Bolagsverkets strategiska färdplan. Exempel på arbetsuppgifter: • Aktivt deltagande i avdelningarnas taktiska och operativa forum samt arbeta med avdelningarnas behov i linje med Bolagsverkets vision. • Vara sammanhållande kontaktyta för hantering av produkter och tjänster inom ditt ansvarsområde. • Driva och genomföra analys, design- och lösningsarbete i agila tvärfunktionella team. • Utreda, bryta ned och prioritera utvecklingsbehov. • Aktivt arbeta med innovation i verksamhets- och tjänsteutvecklingen. • Fokusera på att skapa nytta för kund och användare genom små värdeskapande leveranser. • Genomföra utredningar och leda workshops En del i arbetet är att samskapa med kunder, samverka med andra myndigheter och externa intressenter. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med relevant högskoleutbildning eller motsvarande kunskap, som längre erfarenhet förvärvade genom arbetslivserfarenhet, som vi bedömer som likvärdig. Du behöver ha aktuell erfarenhet av att leda, driva och genomföra verksamhetsutvecklande uppdrag och digital tjänsteutveckling. Det är meriterande om du erfarenhet av att utveckla digitala kundmöten och webbplatser och om du har aktuell erfarenhet av webbtillgänglighetsfrågor. Likaså om du har erfarenhet av att arbeta enligt agila arbetssätt. Du uttrycker dig obehindrat på svenska i tal och skrift och dina engelska kunskaper är goda. Din förmåga att se nya lösningar och möjligheter är viktig och vi tror att du motiveras av att arbeta med utveckling och förändring. För att trivas i rollen är du duktig på att leda och samarbeta med andra. Du är van att arbeta mot mål, där du tar egna initiativ och driver ditt arbete framåt. Du ser till helheten ur ett större och längre perspektiv. Brinner du för arbetet med utveckling, motiveras i möten med människor och vill göra skillnad för våra kunder? Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Bifoga personligt brev och CV Vi strävar efter att vara en arbetsplats där det finns goda förutsättningar att ta hand om sin hälsa. Därför erbjuder vi bland annat friskvårdbidrag och friskvårdstimme samt massage och gym i våra lokaler i Sundsvall. Läs mer om alla våra förmåner på bolagsverket.se/om/oss/jobb. Vi undanber oss alla erbjudande om rekryterings- och annonshjälp.
Arbetsgivare
Bolagsverket
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Affärsutvecklare Marknad & Kommunikation

Arbetsgivare / Ort: Collectum AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Affärsutvecklare

Om jobbet
Collectum bidrar till att skapa trygghet – under och efter arbetslivet. Vi är en valcentral för tjänstepensionen ITP och fungerar som en länk mellan de privatanställda tjänstemännen, arbetsgivarna och försäkringsbolagen. Vi har inget eget vinstintresse utan jobbar på uppdrag av arbetsmarknadsparterna Svenskt Näringsliv och PTK. Vi är stolta över vårt uppdrag och att vi är en viktig aktör i det svenska pensionssystemet. Nu söker vi en affärsutvecklare inom marknad och kommunikation. Vill du bli en del av en organisation och ett team där arbetsklimatet präglas av engagemang, eget ansvar och gott samarbete? Då kan detta vara tjänsten för dig! OM TJÄNSTEN OCH TEAMET Inom Enheten Marknad och Kommunikation jobbar idag åtta personer i olika specialistroller inom tex PR och varumärke, internkommunikation, inloggade och publika tjänster samt affärsutveckling. Vi jobbar nära varandra och hjälps åt när det behövs. Som Affärsutvecklare kommer du att tillföra teamet ny kompetens och du kommer att vara delaktig i att forma och utveckla en delvis ny roll inom Collectum. Arbetet är omväxlande och aktiviteterna du driver eller deltar i kan ha olika omfattning och grad av komplexitet. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara att: - Utveckla Collectums erbjudande och affär utifrån marknadsförståelse, datadriven analys, affärspotential och kundinsikter - Paketering av erbjudanden som på ett attraktivt sätt möter våra olika kundgrupper - Identifiera och utveckla relationer med såväl interna som externa samarbetspartners - Delta i teamarbete och övergripande projekt, både i utanför de egna ansvarsområdena MER OM DIG OCH VAD VI SÖKER Vi tror att du har några års erfarenhet från affärs- och erbjudandeutveckling. Har du erfarenhet från finans- och försäkringsbranschen så är det ett plus i kanten, men inte meriterande. Sannolikt har du en eftergymnasial utbildning inom marknad och kommunikation, ekonomi eller motsvarande. Du är en person som gärna bygger relationer med både interna och externa samarbetspartners, du är lyhörd och har lätt för att finna samarbetsvägar med olika typer av personer. Du har en förmåga att kommunicera på ett övertygande och förtroendeingivande sätt och du kan förmedla budskap och insikter med trygghet. Du leder ditt arbete med entusiasm och du kan själv skapa dina ramar och förse dig med de verktyg som behövs för att lyckas i rollen. OM COLLECTUM SOM ARBETSGIVARE Collectum är i en förändringsfas där vi rör oss mot och utvecklar tekniska lösningar för att öppna upp och tillgängliggöra information och tjänster för andra aktörer. Målet - att förbättra och göra det enklare för våra kunder att ta del av ITP-information. I framtiden innebär det att Collectums tjänster och erbjudanden kommer finnas i fler kanaler än de gör idag, en naturlig förändring som drivs på av såväl marknadens efterfrågan som teknikens möjligheter. För oss som jobbar på Collectum innebär det en pågående förflyttning mot nya arbetssätt, teknologier, systemlösningar och samarbeten med externa aktörer. Häng med på vår spännande resa! Collectum är en arbetsgivare som erbjuder trygghet – under och efter arbetslivet. Vi är en liten organisation med ca 140 anställda. Det innebär korta beslutsvägar, men ställer också krav på ett personligt ledarskap och lagarbete. Våra förmåner utgår från att skapa en hållbar arbetsplats med hållbara medarbetare. Vi vill uppmuntra till goda vanor, ökat välbefinnande och en möjlighet att själv kunna planera och prioritera sin tid. På så vis skapar vi tillsammans goda förutsättningar för prestation och arbetsglädje. Några av de förmåner som uppskattas mest av våra kollegor är förmånliga pensionslösningar, Collectumfria arbetsdagar, massage på jobbet och subventionerad lunch. ÖVRIGT Sista ansökningsdag är den 26 september 2021. Urval och intervjuer sker löpande. Vid frågor ang tjänsten är du välkommen att kontakta Bodil Nelsson, Chef för Marknad och Kommunikation på [email protected] eller Alexandra Schröder, HR-Specialist på [email protected] Facklig representant för FORENA är Camilla Björk, 076-209 8135 och facklig representant för SACO är Anders Jonasson, 08-508 981 67. Vad är framgång för dig? För oss är det att ge mesta möjliga pension till alla som har ITP och att göra tjänstepension enkelt för arbetsgivare och anställda. Hos oss firar vi när vi genom våra upphandlingar lyckats sänka avgifterna och därmed bidra till högre tjänstepensionen för våra 2,4 miljoner försäkrade tjänstemän. Collectum fungerar som en länk mellan de privatanställda tjänstemännen, arbetsgivarna och försäkringsbolagen som förvaltar ITP. Vi har inget eget vinstintresse utan jobbar på uppdrag av arbetsmarknadsparterna Svenskt Näringsliv och PTK
Arbetsgivare
Collectum AB
Hemsida: https://collectum.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonom till Ekonomienheten, Region Västernorrland

Arbetsgivare / Ort: REGION VÄSTERNORRLAND
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-10
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomikonsult

Om jobbet
Region Västernorrland är en av länets största arbetsgivare med cirka 6500 medarbetare. Tillsammans arbetar vi för att utveckla regionen, hälso- och sjukvården och tandvården. Hos oss får du möjlighet till ett arbete där du gör skillnad för invånarna, i ett län som erbjuder både aktivitet och avkoppling. Regionledningsförvaltningen har i uppdrag att stödja kärnverksamheternas processer inom olika kompetensområden. Förvaltningen ger också stöd och kvalitativa underlag till regiondirektören och politikerna. Ekonomienheten som är en av tre enheter inom verksamhetsområdet Ekonomi och Samordning. Verksamhetsområdet består av 70 medarbetare och utgör en stödfunktion till samtliga förvaltningar inom regionen. Vi söker nu en ekonom till Ekonomienheten med placering i Sollefteå eller Örnsköldsvik. . Som ekonom stöttar du chefer och medarbetare i arbetet med både ekonomi- och verksamhetsstyrning. I rollen ingår att tillgodose information och stödja verksamheterna i det löpande arbetet med budget, redovisning, uppföljning och analyser. Vid bokslut gör du sedvanliga bokslutsaktiviteter för att säkerställa rätt resultat för perioden. Du arbetar tätt ihop med controllers, ekonomer och HR-stöd i ditt arbete. Vi söker dig som har ekonomexamen från universitet/högskola eller liknande alternativt likvärdig kompetens erhållen genom erfarenhet, dock lägst gymnasieexamen med ekonomiinriktning. Vi vill att du har erfarenhet från ekonomiarbete inom områdena budget, uppföljning och bokslutsarbete samt har dokumenterad erfarenhet av att stödja chefer i deras arbete med ekonomi och uppföljning. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som är självgående och har god samarbetsförmåga. Du har ett intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra samt anstränger dig för att leverera lösningar. Trivs du med att arbeta med komplexa frågor och samarbeta med andra - ja, då är det här en tjänst för dig! Regionen arbetar sedan många år med att skapa förutsättningar för att bidra till friska och hälsosamma medarbetare. Du får tillgång till regionens friskvårdsanläggningar i Sundsvall, Härnösand, Örnsköldsvik samt Sollefteå. Genom din anställning hos oss har du flera anställningsförmåner som exempelvis tillägg till föräldraförsäkringen, extra semesterdagar när du fyllt 40 år, möjlighet att löneväxla till tjänstepension. Att du mår bra och trivs är viktigt för oss. Region Västernorrlands arbetsplatser är rökfria och vi tillämpar rökfri arbetstid. Välkommen med din ansökan Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Arbetsgivare
REGION VÄSTERNORRLAND
Hemsida: www.rvn.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.