På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Konsult

Konsult

Konsult är ett samlingsnamn för ett stort antal olika yrken. Det gemensamma för dessa yrke är att du är expert inom ditt område och att arbetssättet som används är att göra punktinsatser och bistå med experthjälp vid behov.

Olika arbetstitlar förekommer för att beskriva konsultrollen. Du kan även kallas för en lösningsarkitekt.

Utbildning

Det finns ingen speciell utbildning som leder till att du får jobb som konsult. Många nuvarande svenska konsulter är utbildade Civilingenjörer, Civilekonomer eller Statsvetare, men det finns också exempel på att konsulter har andra utbildningar t.ex kandidatexamen i Ekonomi, i Internationella Relationer, i Internationella Affärer eller andra eftergymnasiala utbildningar från högskola/universitet eller från en yrkeshögskola.

En bra grundutbildning finns på flera av gymnasieskolans program.

 

Arbetsplats

Många konsulter är egenföretagare men kan också vara anställda inom kommuner, myndigheter, företag och organisationer samt inom diverse olika projekt.

Övrigt

Möt Fredrik, som är utbildad geolog och arbetar som konsult.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

277 Lediga jobb

IT Management Konsult

Arbetsgivare / Ort: Capacity Management International Consulting Swe / Stockholm
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Affärskonsult
  • IT

Om jobbet

Om CMI Consulting Group

Vi är en konsultgrupp inom IT-management som spänner över flera specialiserade serviceområden. Men kort sagt, vi tycker om att lösa problem. Vi erbjuder våra kunder ett bredare utbud av tjänster och förena beprövade funktioner inom transformation och förändring med en stark meritlista inom IT Operations och IT Management. Våra kunder sträcker sig från nationella företag till Fortune 500s med globala leveransmodeler.

Vi söker en person med 4-9 års arbetslivserfarenhet, varav minst 2-3 år av dessa som konsult. Kandidaten har under en betydande del av sin tidigare karriär jobbat med en eller flera av nedanstående roller/områden:

  • Strategi- och analysuppdrag inom verksamhet eller IT
  • Program- och/eller (del)projektledning
  • Styr eller samarbetsmodeller mellan verksamhet och IT. Inkl. organisations- och processutveckling
  • Förändringsledning och Agila Coach
  • Drivit implementation av IT-system (Agila metoder)
  • Specifik IT kompetens inom någon IT Service managementområde ITIL, IT4IT eller Service Monitoring
  • Rådgivning till CxO

Din Profil:

  • Akademisk bakgrund med en formell högskoleutbildning som civilingenjör, systemvetare, civilekonom eller liknande. Fokus ligger på kandidater med tyngdpunkt inom IS/IT
  • Du är en driven person som är bekväm med nya och utmanande situationer och kan snabbt sätta dig in i nya situation och branscher, och kan applicera tidigare erfarenhet in i nya sammanhang
  • Du är mycket stark kommunikativt, i både tal och skrift, både på svenska och engelska, och trygg i dialog med såväl höga chefer (CxO) som personer med djup expertis inom något fackområde
  • Bransch erfarenhet från Retail är meriterande

Vad erbjuder vi?

  • Konkurrenskraftigt kompensationspaket
  • Utbildning och certifiering inom senaste technologier som Cloud, SAFE, AI och Analytics
  • Större frihet och möjlighet till personlig utveckling
  • Varierande arbetsuppgifter och kundengagemang
  • Kontor och arbetsplats i Gamla Stan


Arbetsgivare
Capacity Management International Consulting Swe
Munkbron 9
11128 Stockholm
Hemsida: http://www.cmicg.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Vi söker Juniora Applikationskonsulter inom lön och HR

Arbetsgivare / Ort: Empleo Växjö AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Applikationskonsult

Om jobbet
Arbetsuppgifter/Uppdragsbeskrivning
Är du i början av din karriär och intresserad av att jobba som applikationskonsult? Har du några års arbetslivserfarenhet och är utbildad inom lön eller systemvetenskap? Vi söker nu 2 st juniora applikationskonsulter som under sitt första år kommer att arbeta inom vår supportverksamhet och i olika projekt. Genom handledning av seniora kollegor kommer du att utvecklas till rollen som applikationskonsult inom vårt HRM-system HR-plus. Placeringsort är Växjö.

I rollen som applikationskonsult har du i huvudsak ansvar för att:
  • Konfigurering, implementation och driftsättning av HR-plus
  • Genomföra workshops och utbilda våra kunder i systemet
  • Utforma kundanpassade lösningar tillsammans med kunden
  • Dokumentera kundens systemuppsättningar
  • Genomföra felsökningar

Din profil
Vi söker dig som har ett stort systemintresse och vill ge bästa möjliga service till våra kunder. Du motiveras av att träffa nya människor och vill jobba i en konsultativ och kundnära roll. Som person är du nyfiken och trivs i en miljö med snabba förändringar och innovation. Egenskaper vi värderar högt är samarbetsförmåga, lyhördhet och kommunikationsförmåga. Vi tror att du har relevant utbildning inom lön eller systemvetenskap, samt några års arbetslivserfarenhet.
För att lyckas i rollen har du god erfarenhet och intresse av:
  • Praktisk erfarenhet av löneprocessen
  • Några års erfarenhet av HR-arbete samt väl insatt i lagar och avtal inom området
  • Erfarenhet av komplex systemimplementation
  • Erfarenhet av att implementera HR-och/eller lönesystem
  • Erfarenhet av konsultrollen
  • Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift
  • Konsulterfarenhet inom lön och HR.
För denna tjänst använder vi oss av Pitchler som stöd i vår urvalsprocess. För att gå vidare i denna process kommer du att få utföra ett antal uppgifter som skickas ut till dig.

Vi rekryterar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut.
Du är varmt välkommen med din ansökan redan idag!
Du ansöker direkt på www.empleo.se
Uppstart: Omgående eller enligt överenskommelse.
Ort/Placering: Växjö
Omfattning: Heltid/Deltid.
Lön: Individuell lönesättning tillämpas.


Om kunden
Hos oss jobbar du i en av Europas ledande IT-koncerner som kännetecknas av stark framåtanda, prestigelöshet och entreprenörskap. Vi är stolta över våra kompetenta och engagerade medarbetare och vi tror att engagemang skapas genom utmaningar, trygghet samt flexibilitet. Visma är mer än bara systemlösningar- våra lösningar svarar på riktiga utmaningar med syfte att förenkla våra kunders vardag och ge dem möjligheten att arbeta smartare. Vi är här för att bidra till tillväxt och välstånd för företag och samhälle. Tack vare våra lösningar förbättrar vi affärer, karriärer och liv

 
Arbetsgivare
Empleo Växjö AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

HR Business Partner till JYSK

Arbetsgivare / Ort: Jysk AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • HR-konsult/PA-konsult

Om jobbet

Jobbeskrivning

Vill du arbeta med att nå företagets resultatmål genom ditt HR arbete - eftersom du vet att medarbetarnöjdhet och bra resultat hänger samman. Vill du skapa fortsatt utveckling och tycker att status quo är för oambitiöst. Uppskattar du en varierande vardag med konstanta utmaningar i ett högt tempo – både i butik, på kontoret och på en av våra många utbildningar. Då är du den HR Business Partner som vi letar efter!

Idag är du en framgångsrik HR Business Partner i Retail men vill komma vidare till nya utmaningar och utvecklingsmöjligheter. Eller så är du en erfaren Retailer som brinner för HR…

Du kommer att arbeta som HR Business Partner i Region Syd, som sträcker sig över Småland, Blekinge, Skåne och Halland. Du kan förvänta dig ca. 3 dagar ute i regionen och 2 arbetsdagar på vårt huvudkontor i Arlöv.

Kvalifikationer

You bring dedication and…

  • du har en solid HR- eller Retail erfarenhet och kan genom det uppvisa goda resultat
  • du är självständig, tydlig och har en stor genomslagskraft
  • du är bra på att kommunicera och bygga relationer mellan olika funktioner och avdelningar
  • du kommer att arbeta i en hektisk vardag – därför är du mycket flexibel och förändringsbenägen
  • du behärskar engelska både i skrift och tal
  • du är bra på Officepaketet och IT system generellt

You meet possibilities and we offer you…

  • direkt inflytande på våra resultat
  • en central roll som coachar våra Distriktschefer och Regionchefen
  • ansvar för flera av våra utbildningar
  • möjligheter för utveckling och ett internationellt perspektiv på din karriär
  • en vardag där vi tävlar och firar prestationer och goda resultat
  • tjänstebil och flera andra personalförmåner
  • en företagskultur utöver det vanliga – den måste upplevas!

Tjänsten refererar till JYSK Sveriges HR Manager.

JYSK har expanderat från en butik i Danmark 1979 till mer än 3000 butiker över hela världen. För att säkra framtida tillväxt, behöver vi de bästa medarbetarna. Ta tillvara på detta tillfälle att bli en del av JYSK. If you bring dedication, you will meet possibilities.

Klicka på - jag är intresserad - för att ansöka och ta kontrollen över din karriär.

Sista ansökningsdag är den 31 juli 2020 men urval och intervjuer sker löpande så passa på att ansöka redan idag!

Behöver du mer information? Klicka här för att läsa mer om JYSK som arbetsplats och träffa en av våra säljare

Följ våra medarbetare på Instagram @jysk_karriar

Arbetsgivare
Jysk AB
Hemsida: https://jobb.jysk.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Leveransansvarig Team Manager till vårt team inom 4PS – en branschunik E...

Arbetsgivare / Ort: Orango AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-28
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Affärskonsult
  • IT

Om jobbet
Med utgång i vår värdegrund OPEN - Omtänksamhet, Professionalitet, Engagemang och Nytänkande kommer du att leda ett mycket kompetent team som levererar ERP i världsklass inom branscher som bara är i början av sin digitaliseringsresa. Potentialen är enorm med andra ord, och nu behöver vi någon som kan leda detta team! Har du en bakgrund som konsultchef, team manager eller leveransansvarig inom IT, och allra helst med fokus på projektleveranser så tycker jag definitivt att du ska läsa vidare! OM TJÄNSTEN 4PS Construct är en branschlösning vi på Orango jobbat med i mer än 10 år. Vi är övertygade om att det är den absolut bästa ERP-lösningen för bygg-, entreprenad- och installationsbranschen. Lösningen är baserad på Microsoft Dynamics 365 Business Central med branschspecifika tillägg för att möta dessa verksamheters behov. Vi har ett nära samarbete med det holländska företaget 4PS som utvecklar grundprodukten och Orango ansvarar för den nordiska lösningen. Med 4PS Construct kan vi erbjuda våra kunder en komplett lösning anpassad för deras bransch, som ger total kontroll på lönsamheten i projekt och servicearbeten. Vi har idag fina kundsamarbeten med bland annat Strukton Rail (https://www.orango.se/referenser/strukton-rail/), Radiator VVS (https://www.orango.se/referenser/radiator/) och Assemblin (https://www.orango.se/referenser/assemblin/) för att nämna några, och fler spännande kunder på ingång. Idag består teamet av 10 konsulter, alla med sin nisch och spetskompetens som är allt ifrån lösningsarkitekter och utvecklare till experter inom logistik- och finansprocesser. Fokus i rollen är som du säkert förstått ledarskap; viljan att utveckla dina medarbetare både professionellt men även personligt. Vi tror stenhårt på att riktigt engagerade medarbetare både mår och presterar bättre, och faktiskt gör att vi får nöjdare och mer välmående kunder. Det är därför vi jobbar med medarbetarsamtal varje månad, där vi följer upp alla mål (nä, inte bara faktureringsgrad utan sådant som på riktigt utvecklar medarbetarna och skapar engagemang) - mål som är nedbrutna från Orangos övergripande, strategiska mål. Du vet, sånt där som alla andra företag säger att de gör, för att det ska låta bra. Som bara finns på en sparad, pergamentartad PostIt-lapp från höstkonferensen 1999. I rollen kommer du äga din egen budget fullt ut med allt vad det innebär: prognostisering, uppföljning, resursplanering, lönesättning och personaladministration (men all den där tråkiga administrationen sköter såklart vi på HR åt dig). Likaså är rekrytering en viktig del av rollen då vi växer så det knakar på Orango. Inom det området är det jag (https://www.linkedin.com/in/larssonanders/) som är drivande, men du blir såklart en viktig del under intervjufasen. Du kommer givetvis ha en hel del kundkontakt och involveras tidigt i affärerna ur ett leverans- och resurssättningsperspektiv. Viktigt att poängtera är att vi primärt inte jobbar med resurskonsulter, utan att vi är ett projektkonsultföretag vilket gör att dina medarbetare till största delen är på plats på vårt kontor (även om det i dessa tider präglas mer av hemmakontor). Med andra ord är detta inte en lömskt fulskriven annons där vi egentligen söker en CV-säljare, men givetvis är du involverad i de affärsmässiga dialogerna. DET HÄR FÅR DU HOS OSS - Ett företag med ambition att bli branschens bästa arbetsplats där vi skippat så många skrivna regler som möjligt. Hos oss utgår vi från att alla är vuxna människor, som är kloka och som fattar smarta beslut (gäller även ledare…) vilket gör att vi slipper en massa pekpinnar och förmaningar - En roll där du är med och gör skillnad! På riktigt! Varje dag! - Ett prestigelöst gäng som verkligen delar med sig av sin kunskap och är mån om att du ska blomstra hos oss - Vi glömmer inte bort att skapa balans i livet, och vi hjälps åt precis som ett riktigt bra lag ska göra, vilket gör oss till antitesen till övertid, prestationsbaserade löner och vassa armbågar - Väldigt hög flexibilitet när det gäller arbetstider och arbetsplats - Ett friskvårdsbidrag som är stort nog att räcka till både gymkort OCH liftkortet på skidsemestern (OK med Skatteverket sedan 2018) Vem söker vi? Alltså, det bästa vore såklart om du redan idag har en roll som Teamledare hos Sveriges ledande leverantör inom ERP och digitalisering, men det skulle ju innebära att du redan nu jobbar hos oss, så det där blir lite moment 22. Istället säger vi såhär: Du har en bakgrund som ledare från IT-konsultbranschen, företrädesvis en projektstyrd organisation, och allra helst inom ERP. Utöver det tror vi detta om dig: - Brinner för att utveckla dina medarbetare och sätter dem i centrum. Du finns till för dem, och inte tvärtom - Är nyfiken och tycker om att hänga med i utvecklingen. Inte så att det förväntas att du ska kunna det som dina medarbetare är specialister på, eller att du ska gå runt och slänga dig med alla mystiska, treställiga akronymer som finns i vår bransch, men en nyfikenhet att förstå dina medarbetares jobb och utmaningar - Du har ett intresse för våra kunder och deras verksamhet, och du är inte känd för att sitta och vänta på att det ska flyga in stekta sparvar i munnen på dig. SAKER DU FÖRMODLIGEN INTE HAR SAGT OM LEDARSKAP: - “Jaja, det gäller ju att peka med hela armen och visa var skåpet ska stå.” - ”Alltså, i vårt Team är det ”Up or Out” som gäller, det får ni bara hacka i er.” - ”Lära känna sin anställda privat?! Pft…Nänänä, det gäller att hålla ordentligt avstånd och inte knyta personliga band med sina underställda…” - ”Drivkraften för mig som chef har alltid varit att få en parkeringsplats med mitt namn på som bara jag får använda.” DET PRAKTISKA - Start: Omgående om möjligt, men sitter du på en längre uppsägningstid är det givetvis ok det med. Vi är flexibla helt enkelt! - Omfattning: Heltid, kontorstider, men även här är vi flexibla och utgår för att det ska fungera för alla parter. I dessa tider av pandemi följer vi givetvis rådande rekommendationer och erbjuder jobb hemifrån - Placering: På vårt helt nya kontor i nybyggda Emigranten (https://www.castellum.se/vara-projekt/emigranten-goteborg/) mitt på Masthuggskajen - Sista ansökningsdag: 31/7
Arbetsgivare
Orango AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Ekonomer till kommande uppdrag i Göteborg!

Arbetsgivare / Ort: Poolia Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-24
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Ekonomikonsult

Om jobbet
Just nu har vi ett ökat tryck på uppdrag för ekonomer i Göteborgsområdet. Många av de uppdrag som vi får in från våra globala och nationella kunder söker konsulter som vill jobba som ekonomiassistent, redovisningsekonom eller controller. Erfarenhet av något av dessa områden krävs för att vara aktuell för dessa tjänster. Uppdragen startar löpande och har varierad uppdragslängd, ofta med goda möjligheter till förlängning. Urval och intervjuer kommer att genomföras löpande så skicka gärna in din ansökan redan idag! Dina arbetsuppgifter i huvudsak Då våra kunder har olika behov av stöttning inom ekonomi, så är följande arbetsuppgifter bara exempel på var uppdraget kan handla om: - Leverantörs- och kundreskontra - Kvalitetsansvar - Sammanställa rapporter - Fakturering - Löpande bokföring - Bokslutsarbete (månads-, kvartals- och årsbokslut) - Genomföra ekonomiska utredningar, uppföljningar och analyser - Analys av verksamhetsinformation och ekonomiska resultat - Ta fram prognoser kopplade till verksamheten - Genomföra budgetarbete och budgetuppföljning Konsultrollen passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens och bredda ditt CV. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät. Vid din sida har du din konsultchef som agerar bollplank och stöttar dig i att lyckas på dina uppdrag. Vem är du? För att vara aktuell för dessa uppdrag så krävs det att du har flera års erfarenhet av att arbeta med ekonomiuppgifter och gärna att du även har en högskoleexamen som är inriktad mot ekonomi. Du känner dig trygg i rollen som antingen ekonomiassistent, redovisningsekonom eller controller. Du har en stark analytisk förmåga är affärs- och kundfokuserad och tycker om att bidra till förändringar. Vidare är du serviceinriktad, flexibel och tycker om att arbeta i team samtidigt som du obehindrat kan arbeta självständigt. Du har ett starkt systemkunnande och har lätt för att ta egna initiativ. Du har goda kunskaper i MS Office och van vid att jobba med något slags ekonomisystem och analysverktyg. Då det kan röra sig om globala företag förekommer det att rollen innefattar många internationella kontakter, och de ställs därmed höga krav på goda kunskaper i såväl svenska som engelska. Om verksamheten Vi tillhör de företag i Sverige som har absolut längst erfarenhet av rekrytering och personaluthyrning inom ekonomi. Detta gör att vi kan erbjuda dig unika möjligheter oavsett om du är CFO, redovisningschef, controller eller löneadministratör - inom ekonomins hela spektra - såväl till privat som till offentlig sektor. Urval sker löpande, ansök därför redan idag. Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
Poolia Sverige AB
Hemsida: http://www.poolia.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.