På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

HR-specialist

HR-specialist

De som arbetar med personalfrågor kan ha många olika yrkestitlar, till exempel organisationsutvecklare, personalutvecklare, personalansvarig eller personaladministratör.

Exempel på arbetsuppgifter en HR-specialist kan arbeta med är bl a diverse administrativa uppgifter, utredningar av personalbehovet i företaget/organisationen, rekrytering, platsannonsering, planering och genomförande av anställningsintervjuer och referenstagning, planering av introduktion för nyanställda, planering av kompetensutveckling, framtagande av underlag inför löneförhandlingar och diverse frågor kring anställningsvillkor, representera arbetsgivaren vid förhandlingar, ta hand om frågor kring arbetsmiljö och jämställdhetsarbete, rådgivning och stöd i sjuk- och hälsofrågor, omplacering av personal till nya arbetsuppgifter.

På större företag är det vanligt att specialisera sig inom något område, till exempel Rekrytering eller Kompetens- och Ledarutveckling. På mindre företag är det vanligt att en och samma person arbetar med alla typer av personalärenden.

Som HR-Specialist kan man antingen bli anställd på ett företag eller erbjuda sina tjänster som konsult. Som personalansvarig och anställd i en organisation är man arbetsgivarens representant och i arbetet kan det ingå att representera företaget på till exempel rekryteringsmässor, arbetsmarknadsdagar och andra evenemang.

Utbildning

Högskoleutbildning krävs. Exakt vilken utbildning som leder till att man kan få jobb som HR-specialist är svårt att svara på, det finns många olika passande högskoleutbildningar, t.ex kan man ta generell kandidatexamen med påbyggnadsutbildning i Arbetslivspedagogik - lärande, utveckling och ledarskap i organisationer.

Kurser i företagsekonomi är också mycket värdefulla utbildningar för dem som vill jobba som HR-specialister och kan ge stora fördelar när man söker jobb.

En möjlig väg att gå är att läsa Personalvetarprogrammet, som finns på några olika högskolor och universitet.

Man kan även välja att läsa t.ex ett program i ekonomi eller sociologi och i dessa välja inriktning "Organisation och ledarskap" eller "Arbets- och organisationspsykologi" samt också läsa en extra kurs i arbetsrätt.

Övrigt

HR - är ett engelskt begrepp, ”Human Resources”, det vill säga närmast ”personalresurser” och betecknar den kompetens som finns i företaget eller i organisationen.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

285 Lediga jobb

Skruf Snus söker en HR Trainee

Arbetsgivare / Ort: Skruf Snus AB / Sävsjö
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • HR-specialist/HR-adviser

Om jobbet

Vi vill träffa dig som letar efter en karriär inom HR

Vilka är vi.

Skruf Snus är en del av det internationella företaget Imperal Brands Plc. Ett av de världsledande företagen inom tobaksindustrin där vårt uppdrag är att erbjuda nya nikotinprodukter till den nordiska och europeiska marknaden.

Vår resa startade 2002 då två företagare bestämde sig för att utmana det Svenska Snusmonopolet. Idag är vi den näst största snustillverkaren i Norden med drygt 300 anställda där huvuddelen arbetar i Sävsjö, Småland där vi har vår produktionsanläggning.

Anställningen som HR Trainee ger dig en start på resan för att bli HR-specialist med ett generalistisk syn. Under programmet kommer du i kontakt med olika aspekter av hur vi på Skruf driver HR arbetet, det kommer också att ge dig stor kunskap och tillgång till hur du arbetar med HR ur ett internationellt perspektiv.

Inom HR är vi idag 4 personer (en HR Business Partner, två HR Specialister samt en Lön – Management support), vi arbetar med och har ett bra stöd i vårt dagliga arbete med administrativa verktyg som Agda (löner, tid och kompetens) Workday som är ett koncerngemensamt administrativt verktyg för HR-processer.

Vem är du?

Vi vill träffa dig som nyligen har avslutat en kvalificerad teoretisk utbildning inom HR från högskola eller universitet och saknar eller har begränsad praktisk erfarenhet av att arbeta inom HR-området. Du har ett brett och brett intresse inom området och vill få en övergripande bild innan du går in i en mer senior / specialistroll.

Du ser fördelen med att arbeta med HR inom ett medelstort företag i Småland som är en del av den internationella miljön där vi dagligen använder engelska i vårt arbete. Som person har du redan haft några utmaningar som uppmuntrar dig att komma in i nya situationer och uppgifter, du har intresse för människor och har en inkluderande attityd samt erfarenhet av att vara en del av ett team samt inga problem till självständigt arbete.

Arbetsgivare
Skruf Snus AB
Vinkelgatan 4
57621 Sävsjö
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

HR Specialist with focus on leadership to Business Tech HR

Arbetsgivare / Ort: H & M Hennes & Mauritz Gbc AB / STOCKHOLM
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet



Job Description


HR Specialist with focus on leadership to Business Tech HR

At H&M Group Business Tech we want to create a truly inspiring leadership culture, where everyone one of us is a leader. That means we all own our actions, behaviours, mindset and personal development. It also means we believe in the power of relationships where we can challenge and coach each and together build the best ideas.


One year on after a huge transformation that impacted all aspects of our organisation - from ways of working and team set-up to what leadership culture we want - we still have much to do. We know where we want to go and we’re co-creating the way to get there together, much like learning to walk. We expect to trip and fall quite a lot of times and then get back up again. We want to reward true learning and great risk-taking while erasing the fear of failure that makes us defensive. It’s not a small task, but we think that’s what it will take to remain one of the most loved brands within retail and for the continued success of our iconic brands.


We rely on our entrepreneurial spirit and are truly one team – your teammates and colleagues will welcome you with a genuine interest in who you are, a generous desire for collaboration and lots of warmth and humour. After all, we believe in people above all else.


What you will do

As an HR Specialist in the Leadership Culture team you will strive to take our leadership culture to the next level. We’re currently looking into what leadership behaviours we want to encourage and reward, training during onboarding and fine-tuning our performance development process. We work in sprints and follow agile ways of working, which is great because we’re also transforming our HR organisation in the process.


Who we think you are

You have a background of broad HR and have been working for about 5 years with developing your own and other people's leadership. You’re familiar with the challenges that come with leadership. You understand the whole HR eco-system.

Also, you:

  • Build and support your ideas on hard facts and research
  • Have a university degree
  • Understand the agile context and are genuinely curious about agile ways of working.
  • Can shift between developing strategic initiatives and doing what needs to be done – be it edit a user story or brainstorm ideas for a leadership training.
  • Believe in a culture of transparency, collaboration and trust.
  • Are able to reflect on how initiatives will be received in our global and fast-paced organization

Do you think we are a match? We hope so!

This is a full-time position placed in one of our Business Tech hubs; Berlin, Shanghai, Stockholm or Bangalore, much depending on your location. We’re aiming to close this recruitment before the end of July so we’ll be scheduling interviews from day one. In other words – if you’re interested, please don’t wait to send in your application, even if the last date is the 14th of July!


If you have any questions regarding the role and/or the recruitment process, please contact Alexandra Nord at [email protected]


We are looking forward to your application!


The H&M group is on an exciting journey to meet and exceed our customers' expectations today, tomorrow, and in the future. Rapid technological development and new customer behaviors are transforming the fashion retail industry. To cater to the individual needs and desires of our millions of customers, Business Tech will deliver technological solutions for the entire value chain for all our brands.


In Business Tech, we will continuously surprise and delight our customers and accelerate our business - by releasing the power of people, data and technology. We explore new ways of working, have a customer-focused mindset, embrace our strong values and release the power of our people to innovate and develop products that make a meaningful impact to customers all over the world.

Arbetsgivare
H & M Hennes & Mauritz Gbc AB
Årstaängsvägen
11775 STOCKHOLM
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Nu söker vi på Today Consulting en driven konsultchef

Arbetsgivare / Ort: Today Consulting AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Vi söker nu en självständig konsultchef, som tillsammans med oss vill vara med och utveckla Today Consulting framåt. Vi är ett ungt och växande företag med höga ambitioner. Vi andas innovation och entreprenörskap och vi är företaget där allas idéer får ta plats och du som medarbetare får vara med och göra skillnad. Här kommer du under förtroende och frihet axla rollen som konsultchef och arbeta med Malmö redan befintliga kunder likväl nykundsbearbetning. Som en bonus får du dessutom Västkustens skönaste gäng som kollegor. Vi söker dig: Som har erfarenhet inom rekrytering och bemanning och vet vad det innebär. Du har en stark vilja att lyckas, du är kommunikativ och har god förmåga att skapa relationer. Det är önskvärt om du är en person som innehar en god lokalkännedom och brett kontaktnät inom branschen. Du är också den som drivs av att göra affärer och orädd för nya utmaningar och situationer. Du är nytänkande och vågar fatta egna och flexibla beslut samt har god förmåga att se vad som behöver prioriteras och organiseras. För att lyckas i rollen som vår nästa konsultchef är det också viktigt att du är: Idérik Lösningsorienterad Serviceinriktad Självsäker Initiativtagande samt tävlingsinriktad. Flytande svenska i tal och skrift samt körkort är ett krav. Om tjänsten: Som konsultchef kommer du att bli ett med våra befintliga kunder samt skapa relationer med nya kunder. Du kommer ansvara för hela rekryterings- och bemanningsprocessen. Från första kontakt med kund till att boka ut konsulten i arbete. I rollen ingår mycket ansvar och du måste ha förmågan att kunna styra ditt arbete självständigt. Du kommer ha ansvar för dina egna uppdrag och personalansvar för dina konsulter. Det krävs att du kan bygga ditt eget nätverk med affärsrelationer och kandidater. Om oss: Vi är ett auktoriserat bemannings- och rekryteringsföretag verksamma främst i västra och södra Sverige. Vi på Today Consulting AB har en bred och gedigen erfarenhet inom branschen och erbjuder olika tjänster och helhetslösningar inom rekryteringen,
Arbetsgivare
Today Consulting AB
Hemsida: http://www.Todayconsulting.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Intresseanmälan för rollen som Bemanningschef till Hemfrid i Stockholm

Arbetsgivare / Ort: Hemfrid i Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • HR-chef

Om jobbet
Hemfrid är företaget som har varit med att bygga en helt ny bransch, hushållsnära tjänster. Just nu är vi inne i en stark tillväxtfas och öppnar upp en proaktiv intresseanmälan för vår tjänst som Bemanningschef inför kommande behov. Som Bemanningschef hos oss får du kliva in i en snabbrörlig och energifylld miljö med fokus på ledarskap, planering och service, låter det intressant? Läs mer nedan! Dina arbetsuppgifter I rollen som Bemanningschef har du ansvar för ett av Hemfrids områden i Stockholm. Du är chef för områdets Hemfridare (städare) och ansvarar för att vi levererar bästa möjliga kvalitet i våra tjänster, med målet att skapa en omtänksam kundupplevelse som passar kunden och dennes hem. Du verkar också för att Hemfrid ska nå sitt mål att vara branschens bästa arbetsgivare. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att coacha och leda områdets Hemfridare med målet att skapa kontinuitet, medarbetarengagemang och hög kundnöjdhet. Du ansvarar områdets kostnader, resursplanering och schemaoptimering. Du rapporterar till en av våra Distriktschefer och ingår tillsammans med denne i ett team med 4-8 andra Bemanningschefer. Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden: Personalansvar - Leda och fördela arbetet i området - Ansvar för att coacha, utbilda, informera och följa upp hela medarbetargruppen - Nyfiket närvarande ledarskap på fältet (våra Hemfridare arbetar ute hos våra kunder i Stockholmsområdet) - Planera och genomföra teamaktiviteter - Medarbetar- och lönesamtal - Arbetsmiljöansvar Schemaläggning och bemanning - Kort- och långsiktig schemaplanering enligt fastställda rutiner och processer - Matchning mellan Hemfridare och områdets nya kunder - Ansvar för att medverka vid rekrytering, onboarding och utbildning av nya medarbetare Kundservice - Ansvar för ärendehantering och kundkontakt kopplat till Hemfrid så som: - Av- och ombokningar - Merförsäljning - Eventuella korrigeringar, skador och reklamationer Måltal och uppföljning - ENPS och välmående i medarbetargrupp - Personalomsättning och sjukfrånvaro - Mer- och minustid - Kundnöjdhet på utförd tjänst - TB1 (Täckningsbidrag) Din profil Vi söker dig som känner lika stort engagemang för att Hemfrids kunder ska bli nöjda som att ditt team ska vara motiverat. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är resultatorienterad, anpassningsbar, initiativtagande och trivs i dynamiskt bolag i tillväxtfas. Du bör var trygg i din roll som ledare och kunna fatta snabba och smarta beslut. I din roll har du fullt ägandeskap för ditt område och du bör vara duktig på att arbeta efter resultat och budget för att driva ditt område framåt. Utöver detta ser vi gärna att du har: - Tidigare erfarenhet från en roll som chef med påvisad kunskap att tidigare hanterat mer utmanande samtal - God erfarenhet från servicebranschen - God kunskap i att analysera KPI:er och data. Du äger budgeten för ditt område och ansvarar för dess resultat - God systemvana - Meriterande om du tidigare arbetat i Salesforce eller annat CRM/Schemaläggningssystem - Talar och skriver svenska samt engelska - Meriterande om du innehar en eftergymnasial utbildning inom management, företagsekonomi, annan ekonomisk/personalinriktad utbildning Vi erbjuder Hos oss får du möjlighet att utvecklas i en organisation som har stor trovärdighet på marknaden och som aldrig står stilla. Som Bemanningschef räknar vi med att du vill bidra med dina idéer och förbättringstänk, vilket du ges stora möjligheter till. Självklart har vi kollektivavtal och diverse förmåner. Hemfrid har dessutom utsetts till ett av 2020 samt 2021-års Karriärföretag och har under åren fått ta emot utmärkelser så som Mäster-Gasell, ett av Sveriges 12 Best Managed Companies och har även tilldelats priset Digital Workplace Award. Omfattning/Placering Tjänsten som Bemanningschef är på heltid och arbetstiden är förlagd kontorstid (07 - 16). Hemfrids huvudkontor ligger vid Mariatorget i Stockholm (under den rådande pandemin förläggs visst arbete hemifrån). Ansökan Har du kommit så här långt? Då låter kanske ovan beskrivning som något för dig! Vi välkomnar nu din intresseanmälan inför framtida behov, och ser fram emot att läsa din ansökan. För att kunna göra en så rättvis och objektiv bedömning som möjligt använder vi oss av urvalstester i denna rekrytering. Har du frågor kring tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta Jessica Magnusson: [email protected] Om Hemfrid Hemfrid startades 1996 av Monica Lindstedt. Sedan dess har vi varit en pionjär på marknaden och idag är vi runt 2 300 medarbetare som hjälper våra kunder att göra livet enklare. Vi underlättar vardagen med tjänster som städning, trädgårdshjälp, flytt, enklare hantverk, återvinning och mycket annat. Hemfrid är också en viktig samhällsaktör och integrationsmotor då många av våra anställda får sitt första jobb i Sverige hos oss. Läs gärna mer på vår karriärsida: www.hemfrid.se/karriar (http://www.hemfrid.se/karriar). Välkommen till Hemfrid!
Arbetsgivare
Hemfrid i Sverige AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Gillar du att jobba med personal och arbetsrätt?

Arbetsgivare / Ort: Industri Support Värmland AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-06-04
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • HR-specialist/HR-adviser

Om jobbet
Om företaget Visste du att personal- och arbetsrättsliga frågor betyder oerhört mycket för företagens långsiktiga lönsamhet? Vi på Industrisupport har fantastiska kunder som sedan 1999 hyrt och rekryterat personal via oss. Idag erbjuder vi ett komplett HR-utbud med förutom rekrytering och bemanning även HR-tjänster, lönekörningar, personlighets- och begåvningstester m.m. Våra kunder ligger i framkant inom sina respektive områden – det gör vi med och därför rekryterar vi nu ytterligare en HR-medarbetare för uppdrag hos kund. Vill du ha en anställning med varierande tjänstgöringsgrad där du kan bestämma mycket själv? Här har du möjligheten! Dina arbetsuppgifter Visst är det härligt med varierade arbetsuppgifter och flexibla arbetstider! Som HR-konsult kan jobbet innebära allt från rekrytering till löpande personalarbete, på egen hand eller tillsammans med HR-avdelningen hos vår kund. Du jobbar strategiskt och operativt och om du har kunskaperna får du gärna även jobba med ekonomi och lön. Tjänstgöringsgraden är varierande, därför söker vi dig som har annan sysselsättning vid sidan av, t.ex. deltidsanställning, studier eller eget företag. Är du den vi söker? Hör av dig till oss för ett förutsättningslöst samtal, så får du veta mer. Din profil Vill du hjälpa oss att se till att människor får sin utveckling i arbetslivet? De personliga egenskaperna och drivet är avgörande för denna tjänst. Har du ett coachande sätt, en tydlig kommunikation och intresse för andra människor – ja, då är du kanske den vi söker. Lämplig bakgrund är PA-programmet och några års arbetserfarenhet som HR-generalist. Du har kanske eget företag eller en deltidsanställning? Hos oss får du möjlighet att fylla ut så mycket som det passar dig. Ta möjligheten att träffa våra fantastiska kunder genom att skicka in din ansökan. Vi tillämpar löpande urval, varför tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag, så vänta inte med din ansökan. Välkommen! Om Industrisupport Bifoga CV, men utelämna referenser, de tar vi vid eventuell intervju. Utelämna även information om etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening, hälsa eller sexualliv. Industrisupport startades 1999 och är ett auktoriserat rekryterings- och bemanningsföretag som idag har verksamhet och kontor på flera orter. Vi arbetar med åtskilliga yrkeskategorier både på kollektiv- och tjänstemannasidan. Genom vår värdegrund, affärsidé och vision skall vi vara en attraktiv arbetsgivare för duktiga medarbetare och därigenom vara kundernas förstaval när de väljer samarbetspartner i rekryterings- och bemanningsfrågor. Det är viktigt för oss att du mår bra och känner dig trygg, vilket innebär att vi har kollektivavtal, försäkringar, företagshälsovård och friskvårdsbidrag.
Arbetsgivare
Industri Support Värmland AB
Hemsida: http://www.industrisupport.com/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.