På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Personalchef
Spela filmen

Personalchef

Personalchefen är ansvarig för all personal på företaget, inom en organisation eller en myndighet.

Personalchefen har det yttersta ansvaret för fördelning av arbetsuppgifter, schemaläggning, att personalmöten planeras in med jämna mellanrum, att medarbetarsamtal äger rum mm.

Beroende på vilken arbetsplats du är verksam på och hur stort företaget är, kan även andra arbetsuppgifter ingå, t ex att ha uppföljningsmöten veckovis med de beställningsansvariga gällande säljresultat och planering av kommande vecka.

På mindre företag och i små organisationer kan en personalhandläggare / personaladministratör i praktiken ha arbetsuppgifter som en personalchef brukar ha, men där arbetsuppgifter och ansvar är något mindre omfattande än i medelstora och stora verksamheter.

Utbildning

Många personalchefer har akademiska utbildningar inom personalhanering eller är socionomer i grunden. Det finns dock egentligen inte några strikta krav på vilken utbildning en personalchef behöver ha.

På gymnasiet rekommenderas utbildning på Samhällsvetenskapsprogrammets inriktning Beteendevetenskap och Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik.

Övrigt

En person med personalvetarkompetens kan arbeta som Head of talent transformation, som ser till att människors kompetens omsätts i praktiken.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

229 Lediga jobb

Manager, Recruitment

Arbetsgivare / Ort: Spotify AB / Stockholm
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • HR-chef

Om jobbet

As Talent Acquisition Manager, you will have an innovative, entrepreneurial approach as well as the talent to rapidly grow with the business. You will be a collaborative, dynamic leader who will establish and drive world class recruiting strategies across the company. This position is based in New York.

What you’ll do

  • In partnership with your HR Business Partner Lead and the Talent Acquisition Leadership Team, develop and implement a premier global staffing processes and business strategies to achieve an annual hiring plan that emphasizes scale, quality and speed of hires.
  • Establish key performance metrics for the TA function, with the goal of creating an extraordinary high-performing TA organization.
  • Implement and promote Diversity and Inclusion programs pertaining to TA.
  • Lead and inspire a global talent acquisition team to deliver outstanding results while effectively communicating the critical dimensions of the staffing strategy, updating the staffing status and ensuring tight alignment with the business plans.
  • Oversee, integrate and revamp as necessary staffing processes, templates and TA dashboards.

Who you are

  • BA/BS degree or equivalent practical experience.
  • Extensive experience as an in-house corporate talent team leader, or a recruitment / exec search firm, including the execution of talent searches.
  • Demonstrated success in building out, leading or developing teams of high-performing individuals.
  • Experience working for a global company, preferably supporting hiring leaders at/in satellite offices (outside of the global headquarters.)
  • Demonstrable track record of developing recruiting professionals at all levels and within all business units.
  • Demonstrated experience implementing seamless workforce planning and global recruiting programs.
  • Strong analytical skills and ability to work with metrics, numbers and trends.
  • Adept at influencing through strong relationships, expertise and data.
  • Ability to partner with a sophisticated set of stakeholders.
  • Comfortable rolling up your sleeves to get things done in tandem with participating in deeply complex strategy discussions.
  • Excellent communication and interpersonal skills with a proven ability to take initiative and build strong, productive relationships; an ability to identify and galvanize a complex web of relationships and dependencies to holistically solve problems and seize opportunities.

You are welcome at Spotify for who you are, no matter where you come from, what you look like, or what’s playing in your headphones. Our platform is for everyone, and so is our workplace. The more voices we have represented and amplified in our business, the more we will all thrive, contribute, and be forward-thinking! So bring us your personal experience, your perspectives, and your background. It’s in our differences that we will find the power to keep revolutionizing the way the world listens.

Spotify transformed music listening forever when we launched in 2008. Our mission is to unlock the potential of human creativity by giving a million creative artists the opportunity to live off their art and billions of fans the chance to enjoy and be passionate about these creators. Everything we do is driven by our love for music and podcasting. Today, we are the world’s most popular audio streaming subscription service with a community of more than 345 million users.

Arbetsgivare
Spotify AB
Regeringsgatan 19
11153 Stockholm
Hemsida: https://www.lifeatspotify.com/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Personalansvarig rekryterare till Uniflex i Stockholm

Arbetsgivare / Ort: Uniflex Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast och rörlig lön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-07-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Jobbeskrivning Uniflex i Stockholm växer och vi söker därmed en Personalansvarig som vill arbeta med rekrytering, HR-frågor, HR-administration och kundvård. Tjänsten innebär att vara delaktig i affärer och vara länken mellan kunder och personal. Du kommer att ingå i Uniflex största affärsområde som arbetar mot lager- och industribranschen i Stockholm, Uppsala och Södertälje. Som Personalansvarig hos Uniflex blir du ansvarig för hela rekryteringsprocessen från fastställande av kravprofil till annonsering, urval, matchning och tillsättning. Du kommer även arbeta med dag till dag bemanning vilket innebär matchning och bokning av rätt konsult till rätt kund. Du arbetar även med löpande personalhantering som berör våra anställda konsulter, detta innefattar tillexempel löneadministration, utvecklingssamtal, uppföljning av KPIer, bokningar och övrig personaladministration. Utöver detta har du en daglig kontakt med våra kunder och ser till att vi har rätt person på rätt plats. Tjänsten innebär att du blir länken mellan Uniflex och våra kunder och konsulter vilket innebär att du får en spännande och utmanande vardag, där det händer nya saker varje dag. Dina dagliga kontaktytor kommer att vara kandidater, kunder samt givetvis våra anställda. Uniflex är uppbyggt av små team som jobbar tätt tillsammans. Vår kultur präglas av engagemang, affärsmässighet, arbetsglädje och ansvarstagande. Tjänsten är på heltid med start omgående. Du kommer i första hand utgå från vårt huvudkontor i Stockholm/Globen men du kommer även vara ute hos våra kunder. Personliga egenskaper För att lyckas i tjänsten skall du ha: * Ett stort intresse både för människor och affärer * En mycket god förmåga att kommunicera samt skapa och vårda relationer * Förmåga att självständigt strukturera, organisera och utveckla ditt arbete * Entreprenörsanda och gilla ett högt arbetstempo * B-körkort * Som person är du handlingskraftig, målinriktad, stresstålig, prestigelös och lösningsorienterad. * Meriterande om du har arbetat med rekrytering tidigare eller verkat i bemanningsbranschen. Hos oss får du arbeta i en utvecklande och inspirerande miljö som kommer ge dig fina möjligheter att lyckas i din roll. Du kommer ingå i ett rutinerat team med högt i tak och nära till skratt. Välkommen med din ansökan redan idag, urval kommer ske löpande Du skickar din ansökan via vår hemsida www.uniflex.se Se till att eventuella referenser som finns namngivna i dina ansökningshandlingar har kännedom om att de finns med där och att de eventuellt kommer att bli kontaktade vid en eventuell rekryteringsprocess. Uniflex är ett auktoriserat bemanningsföretag som arbetar med uthyrning och rekrytering. Uniflex finns i Sverige, Norge och Finland. I Sverige är vi drygt 3 000 anställda och finns på ett 40 tal orter. Vi är medlemmar i Almega Kompetensföretagen samt Byggföretagen och har kollektivavtal med LO, Byggnads, Unionen och Akademikerförbunden. Uniflex är kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöcertifierade enligt ISO 9001, ISO 14001 samt ISO 45001.
Arbetsgivare
Uniflex Sverige AB
Hemsida: http://www.uniflex.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Enhetschef till hållbart arbetsliv

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 4 augusti (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-07-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • HR-chef

Om jobbet
Intraservice är Göteborgs Stads interna serviceorganisation. Vår uppgift är att bidra till att göra det enklare att arbeta i Göteborgs Stads olika verksamheter. Vi är inne på en spännande resa med nya uppdrag och ansvarsområden, vilket gör att vi behöver fler kompetenta och engagerade kollegor. Idag är vi drygt 700 anställda. Läs mer om oss på http://www.goteborg.se/intraservice ARBETSUPPGIFTER Drivs du av att utveckla för att göra nytta för Göteborg stad? Är samarbete och helhetssyn viktiga komponenter i ditt arbete? Då kan du vara vår nya enhetschef! En god arbetsmiljö är en förutsättning för att behålla och locka nya medarbetare, minska sjukfrånvaron och främja en god hälsa. I enheten Hållbart arbetsliv finns ca 15 medarbetare med spetskompetens kring stadens gemensamma arbetssätt och IT-stöd kopplade till HR-processerna arbetsmiljö & hälsa, rekrytering, bemanning, employer branding, chefsutveckling rehabilitering och mänskliga rättigheter. Inom enheten drivs även projekt kopplade till digitalisering inom HR, där du i egenskap av enhetschef också kommer att vara projektägare för vissa projekt. Enhetens uppdrag är att stödja och samordna stadens verksamheter genom att utveckla, kvalitetssäkra och utbilda inom ovan nämnda områden. Enheten ingår i verksamhetsområde HR. Områdets övriga enheter levererar tjänster till staden inom bl a löne- och förmånsadministration, chefsurval och utveckling, där leveransen består av såväl handläggning, support och utbildning som systemförvaltning. I våra tjänsteleveranser fokuserar vi på att bidra till stadens utveckling att bli en mer attraktiv arbetsgivare. Som enhetschef driver du utvecklingen av enheten för att förstärka stödet till stadens förvaltningar och bolag. Du har personal-, arbetsmiljö-, ekonomi- och verksamhetsansvar för enheten och dess medarbetare. Som enhetschef för enheten Hållbart arbetsliv ingår du i ledningsgruppen för verksamhetsområde HR och rapporterar till verksamhetschefen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har akademisk utbildning, med en inriktning som vi bedömer relevant. Du har chefserfarenhet och erfarenhet av att ha arbetat med HR-frågor på en strategisk nivå. Du har erfarenhet av projektledning utifrån rollen som projektledare eller projektägare för större förändrings-/ införandeprojekt. Det är meriterande om du har erfarenhet av att utveckla genom att digitalisera. Du har intresse och kompetens när det gäller IT-stöd och möjligheterna med digitalisering för att åstadkomma effektivisering och utveckling. Det är meriterande med erfarenhet från arbete i offentlig sektor. Frågorna inom din enhet är centrala hos en så stor arbetsgivare som Göteborgs stad. Frågorna ska kommuniceras och förankras med många och uppdraget innebär även att motivera stadens chefer och HR till att använda bästa möjliga arbetssätt. Det här betyder att du behöver ha tålamod och en coachande ledarstil där du motiveras av att nå resultat tillsammans med, och genom andra. Du leder strukturerat och med helhetssyn genom att delegera, samordna och följa upp. För att lyckas i rollen behöver du vara samarbetsinriktad, lyhörd och skicklig på att kommunicera och påverka andra. Ditt arbetsområde innehåller ansvar för processer som är viktiga för både individ och organisation. Som medarbetare på Intraservice delar du självklart stadens gemensamma förhållningssätt: vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt. På Intraservice arbetar du i en kunskapsorganisation som kontinuerligt utvecklas och förändras. Hos oss får du stora möjligheter till kompetensutveckling och kreativt arbete. Vi erbjuder dig flexibel arbetstid för att du ska kunna få balans mellan arbete och privatliv. Intraservice har ett aktivt hälsoarbete och du erbjuds olika friskvårdsförmåner. Sedan flera år tillbaka är vi en miljödiplomerad arbetsplats. Vi vill att Intraservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi vet att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet. ÖVRIGT Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Arbetsgivare
Göteborgs kommun
Ansökan
Ansök senast 4 augusti (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

HR-Generalist eller HR-chef till uppdrag hos våra kunder

Arbetsgivare / Ort: Beyond by AndPeople AB / Jönköping
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 4 augusti (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-07-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • HR-chef

Språk
Krav
  • Svenska
  • Engelska

Om jobbet

Nu söker vi på Andpeople dig som kan bidra till gruppen på ett såväl socialt som på ett professionellt plan. Vi är ett företag som drivs av att hela tiden arbeta med att utveckla oss själva, våra medarbetare och kunder. För att passa in i vårt gäng behöver du vara en lagspelare vars positivitet, flexibla inställning och goda känsla för service bidrar till en trevlig stämning på arbetsplatsen. Du har förmågan att tänka kritiskt och ifrågasätta, samtidigt som du är driven och gärna tar egna initiativ till förbättringar. Som person gillar du nya arbetssätt, att driva projekt, digitala verktyg och har affärsfokus. Då rollen är bred sett till arbetsuppgifter är det viktigt att du är självgående och strukturerad.

I koncernen är vi 5 små/medelstora tillväxtbolag och våra kunder för konsultuppdrag finns i hela Sverige, men med utgångspunkt i Småland, så resor förekommer i arbetet.

Som konsult inom tjänsten ”HR On-Demand” stöttar vi våra kunders utveckling från ax till limpa inom HR. Våra kunder är allt från små-medelstora familjeföretag till stora globala börsnoterade koncerner. Uppdragen är väldigt olika, här följer några utvalda exempel:

  • Ett familjeföretag där det idag inte finns en HR avdelning, så att alla processer behöver arbetas igenom och sättas från grunden.
  • Projekt med olika typer av HR relaterade frågor på ett större bolag.
  • En global koncern som under en tid behöver stöttning av en interim HR-chef

Om dig:

  • Minst 5 års erfarenhet av kvalificerat HR arbete som HR-generalist eller HR-chef, gärna som konsult men det är inget krav.
  • Högskole- eller Universitetsutbildning inom HR eller Beteendevetenskap.
  • Du bör ha ett relationsorienterat, förtroendeingivande och säljande sätt utan att upplevas som ”säljig”.
  • Erfarenhet av att självständigt sätta HR-processer och arbeta med HR-hjulet i organisationer
  • Gillar du digitalisering och digitala verktyg så är det en fördel eftersom vi jobbar med framåtriktad HR.
  • Erfarenhet av att ha arbetat med tillväxtbolag är en fördel, eftersom Andpeople växer och vi gärna vill att våra medarbetare är med och påverkar utvecklingen av bolaget inifrån. Vi arbetar enligt TEAL som organisationsmodell.
  • Erfarenhet av kompetensutveckling, chefsutveckling, svåra samtal/coachning, grupputveckling.
  • Erfarenhet av rekrytering. Även om detta inte är huvudfokus på något sätt, ingår detta ofta i rollerna vi går in i. Men vi arbetar inte med renodlad rekrytering.
  • Erfarenhet av ledningsgruppsarbete med fokus på affären ur ett HR-perspektiv.
  • Har du certifiering i någon form av beteendeanalys är det av fördel men inget krav.
  • Erfarenhet av olika typer av kollektivavtal är en fördel, men inget krav så länge du jobbat med arbetsrättsliga frågor och drivit fackliga förhandlingar.
  • Har du ledarbefarenhet så är det en fördel då vi dels arbetar nära ledare, men vi också har ledande befattningar i vissa uppdrag, därför är det en merit om du haft eget personalansvar.


Vi erbjuder dig:

  • Goda utvecklingsmöjligheter på ett företag som bygger en plattform för framtiden
  • Flexibla arbetstider
  • Moderna kontorslokaler på Gro36 i Jönköping, med möjlighet till att även arbeta på distans
  • Ett brett nätverk av kontakter
  • Varierande arbete
  • Privat sjukvårdsförsäkring
  • Underbara drivna och positiva kollegor


Tjänsten är på 100%, med visstidsanställning (provanställning) på 6 månader med goda chanser till förlängning.


Ansökan skickas till: [email protected] Vid frågor om tjänsten kontakta Anne-lie Almqvist [email protected] eller Marie-Astrid Löfdahl [email protected]


När du skickar din ansökan till oss godkänner du därmed att vi sparar dina uppgifter under och även efter rekryteringsprocessen i upp till ett år. Dina uppgifter används endast för internt bruk och kommer inte delas till tredjepart. Önskar du att vi tar bort dina uppgifter är du välkommen att kontakta oss.

Arbetsgivare
Beyond by AndPeople AB
Huskvarnavägen 84
55466 Jönköping
Ansökan
Ansök senast 4 augusti (1 dag kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Ställföreträdande HR-Chef

Arbetsgivare / Ort: Försvarsmakten
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 5 augusti (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-07-05
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • HR-chef

Om jobbet
Befattningen erbjuder Vill Du vara med att bidra till en långsiktig personalförsörjning och ett kvalitativt, verksamhetsnära HR-stöd för våra chefer, i en tillväxtfas vid ett av Försvarsmakten (FM) största förband? Hos oss får du utveckling och utmaningar samt får möjlighet att forma ditt uppdrag genom ansvarskultur och FM värdegrund: Öppenhet, Resultat och Ansvar. Om HR-avdelningen LedR Regementstab består av nio avdelningar (Avd) som samtliga stöttar förbandsledning samt respektive enheter inom förbandet, varav LedR HR-avdelning är en. Vi stöttar förbandet och dess chefer inom personalförsörjning, arbetsgivarpolitik samt arbetsmiljö. Huvudsakliga arbetsuppgifter • Stf HR-chef/ Stf funktionschef utan personalansvar. • Leder operativa delar i Lönebildning och avtalsfrågor, är tillika förhandlingsansvarig. • Leder operativa delar i långsiktig personalplanering/bemanning. • Ansvarar för att ta fram och analysera statistik, nyckeltal. • Stödjer LedR HR-chef och HR-avdelningen utifrån direktiv från LedR förbandsledning, Högkvarteret och Försvarsmaktens HR-centrum i operativa samt strategiska frågor. Kvalifikationer                  • Eftergymnasial utbildning inom relevant område såsom personalvetenskap, mangement eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömmer likvärdig • Minst fem års aktuell, relevant och dokumenterad arbetserfarenhet inom brett HR-arbete • Minst två års aktuell, relevant och dokumenterad chefserfarenhet • Erfarenhet av fackliga förhandling  Meriterande • Arbetat med långsiktig personalplanering, kompetensutveckling, lönebildning och förhandling • Körkort B  • Tidigare arbete i en statlig myndighet, gärna Försvarsmakten • Erfarenhet av att planera och utvärdera verksamhet • Van att arbeta med analyser av statistik och rapporter Personliga egenskaper Vi söker dig som är kommunikativ, tydlig med god förmåga att driva projekt och skapa goda relationer och nätverk. För att lyckas i rollen ser vi att du är noggrann, analytisk och har hög kvalitetsmedvetenhet samt struktur i ditt arbete. Du är resultatorienterad i ditt arbetssätt, har förmåga att driva projekt parallellt samt trivs med att ta egna initiativ men kan även med ett professionellt och prestigelöst förhållningssätt följa fattade inriktningar och beslut. Som person är du uppmärksam och tillmötesgående samtidigt som du har hög integritet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Upplysningar om tjänsten Nås via växeln: 0171-15 70 00 (semester 210708—210813) HR-chef Linda Möller, [email protected] Upplysningar om rekryteringsprocessen HR-specialist Helena Soläng (semester 210719-210811), [email protected] / 070-836 16 32   Övrigt Avser tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning för den som inte redan är anställd i Försvarsmakten. Tjänsteort: Enköping Tillträde: enligt överenskommelse   Fackliga representanter Nås via växeln: 0171-15 70 00 OFR/O – Magnus Johansson SACO-S – Ann-Marie Löwenberg SEKO- Christian Hedberg OFR/S – Clarence Arnstedt   Välkommen in med din ansökan senast 2021-08-05. För att vi ska kunna hantera din ansökan ska du bifoga CV och ansökningsbrev samt övriga meriterande underlag. I ansökningsbrevet vill vi att du motiverar varför du är lämplig som Stf HR-chef.     Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Ledningsregementet är ett försvarsmaktsgemensamt förband. Här finns ett flertal krigsförband och enheter som utgör en nationell spetskompetens inom försvarsmakten. Genom ledning, samband, meteorologi och psykologiska operationer skapar Ledningsregementet förutsättningar för lyckad samverkan på mark-, sjö-, luft-, och informationsarenan. Ledningsregementet bedriver verksamhet inom hela skalan från utveckling, utbildning, träning till insats. Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Arbetsgivare
Försvarsmakten
Hemsida: http://www.forsvarsmakten.se/sv/
Ansökan
Ansök senast 5 augusti (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.