På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Headhunter

Headhunter

Headhunter är en sort Rekryterare. Skillnaden från en vanlig rekryterare är att en headhunter aktivt söker upp personer som passar för en viss typ av tjänster och ger dem erbjudande att delta i rekryteringsprocessen med mål att rekrytera dem till att jobba åt ett företag, en myndighet eller en organisation.

Vanliga rekryterare granskar ansökningar som kommer in på de tjänster som annonseras ut och även spontanansökningar, men söker vanligtvis inte upp folk som själva inte sökte tjänsten.

Headhunters är ofta egna företagare som säljer sina tjänster på konsult-basis.

Förutom Headhunter eller Rekryterare, förekommer också många andra arbetstitlar, t.ex kan man vara anställd som Talent Sourcer, en yrkestitel som ofta förekommer hos privata arbetsgivare, t.ex på privata utbildnings- och bemanningsföretag.

Utbildning

"Headhunters" kan ha diverse olika utbildningsbakgrund. De flesta headhunters har någon form av eftergymnasial utbildning.

Skolverkets webbkurs om Valideringsarbete tar ca 16 timmar att gå igenom.

Övrigt

"Tappa" personal kostar företaget/organisationen både tid och pengar. I snitt 542.700 kr per nyanställning/år. Det tar ca 1,5 år för en ny medarbetare att nå sin fulla kapacitet.
Källa: vision.se.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

268 Lediga jobb

Rekryterare till Lernia i Göteborg

Arbetsgivare / Ort: Lernia AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 10 May idag
Publicerad: 2021-04-10
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Rekryterare/Rekryteringskonsult

Om jobbet
Lernia är vägen framåt! Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens industri. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsatte 2,7 miljarder kronor 2019 och finns över hela landet. Vi utbildade 15 000 personer och förmedlade 10 000 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation. Lernia är ett värderingsdrivet företag. Oavsett vilken del av Lernia vi jobbar inom, och var i landet vi befinner oss, delar vi samma värderingar - Affärsmässighet, Pålitlighet och Lika och unika. Det hjälper oss att vara konkurrenskraftiga, stabila och lönsamma - nu och i framtiden. Läs mer på www.lernia.se Kompetensbaserad rekrytering i en digital nutid – Välkommen till Lernia i Göteborg! Om Lernia Lernia Bemanning är ett statligt ägt bemanningsföretag som primärt riktar sig mot industri- och logistikbranscherna, men också mot kunder i andra segment. Vi är Sveriges största bemanningsföretag vad gäller yrkesarbetare. Som statligt ägt bolag håller vi hög standard vad gäller värderingar, samtidigt som vi har stort fokus på att göra vinst och skapa mervärde för våra kunder. Region Göteborg Region Göteborg Lernia Bemannings starkaste region, som både omsätter mest pengar och har flest konsulter. Kontoret har tydligt affärsfokus med inriktning på befintliga och nya kunder. Vi är starka på fordonssidan där vi har såväl Volvo Cars som Adient bland våra samarbetspartners. Förutom detta har vi flera kunder inom olika branscher och segment. Du rapporterar till Tarek Mourad som är platschef i Göteborg. Tareks filosofi hämtas mycket från idrotten, där styrkan sitter i lagbygget och varje individ bidrar med sina styrkor för att tillsammans nå resultat. Du ges chans till personlig utveckling och möjlighet att växa med arbetsuppgifterna. Om arbetsuppgifterna Vår tydliga målsättning är att både plocka fler kunder inom fordonsindustrin, samtidigt som vi växer inom andra områden och på så sätt minskar vår konjunkturkänslighet. Som rekryterare bidrar du till detta genom att omsätta kundernas önskemål till verklighet genom att vara lyhörd och arbeta strukturerat för att hitta personer som passar in hos kunden. Lernia strävar efter att hela tiden försvara positionen som branschledande inom digitalisering. Detta gäller i allra högsta grad även vår rekryteringsprocess. Vi ser på rekrytering som kvalitetssäkring för våra kunder. De konsulter vi anställer ska hålla högsta tänkbara nivå, inte bara vad gäller ren yrkeskunskap utan också vad gäller värderingar och personliga egenskaper. Vi jobbar vi kompetensbaserat, standardiserat och givetvis digitalt. Precis som i denna annons jobbar vi med videofrågor och distansbaserade intervjuer. En positiv bieffekt med det digitala arbetssättet är att du får större flexibilitet både kring tid och plats. Om dig Du förväntas ta stort eget ansvar samtidigt som vi lämnar utrymme för att du själv organiserar ditt arbete. • Friheten i jobbet ställer krav på att du är driven, självgående och vågar be om hjälp när det behövs. • Du kommer att ha många sociala kontakter, både inom Lernia, med kunder och med kandidater du intervjuar. • Vi jobbar strukturerat med intervjuer och bedömningar, och du kommer få ordentlig intern utbildning. I botten behöver givetvis ändå ett starkt intresse för människor och för rekrytering finnas. • Hög digital mognad är en förutsättning. Hela processen är digital och i hög utsträckning videobaserad. • Du ska vara snabb, effektiv och gilla att jobba. • Meriterande är en eftergymnasial utbildning, gärna inom ekonomi, ledarskap eller HR. Vi vill dock understryka att personlig lämplighet ligger i fokus, där din affärsmässighet är en förutsättning för tjänsten. Om vår process Så som denna process är utformad kommer du sedan arbeta med kandidater. • Nedan finns obligatoriska videofrågor som måste besvaras för att kunna söka jobbet. Klippen gör att vi får en bra bild av vem du är och behöver inte hålla någon avancerad teknisk nivå. • Givetvis återkopplar vi när du sökt – antingen via mail eller telefon. • Självklart fäster vi ingen vikt vid könstillhörighet, ålder, färg eller andra privata, irrelevanta variabler. Bäst lämpad person får givetvis jobbet. • Vi är snabba på Lernia. Tveka därför inte med att söka, för processen kan gå fort om vi får in rätt personer!
Arbetsgivare
Lernia AB
Ansökan
Ansök senast 10 May idag

Ansök här
VISA MINDRE

Konsultchef sökes till Insiteparts Helsingborgskontor

Arbetsgivare / Ort: Insitepart AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 10 May idag
Publicerad: 2021-04-29
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Om Tjänsten Insitepart expanderar i regionen och för att klara av de utmaningar som det innebär så behöver vi stärka vårt team i Helsingborg och rekrytera dig som har ett genuint intresse för att bygga relationer och vill växa tillsammans med oss. Det här är en utmärkt möjlighet för dig som vill anta dig nya utmaningar hos ett företag på frammarsch. I rollen som konsultchef kan du förvänta dig att arbeta brett och med många varierande uppgifter. Primärt så ansvarar du för rekryteringsprocesser och för att de konsulter som du anställer matchas mot de inkommande uppdrag som vi får på beställning av kunder. Då vi arbetar tätt tillsammans med våra uppdragsgivare innebär det att du kommer ha en nära dialog med kund för att se över behoven. Likaså agerar du stöd och kontaktperson åt dina konsulter, så att de trivs bra och presterar väl hos våra kunder. Du kan förvänta dig att ingen dag är den andra lik. Rekryteringsträffar kommer varvas med kundbesök, och sedvanliga administrativa uppgifter (såsom utbokningar och tidsrapportering) kommer varvas med intervjuer. Som du säkert förstår så kan det tidvis innebära ett högt tempo, vilket sätter krav på att du är bra på att organisera dig och planera din tid. Vi är måna om att se dig utvecklas inom din roll och växa tillsammans med oss på Insitepart och erbjuder dig stora möjligheter att sätta din prägel på arbetet. Vi erbjuder dig Du som jobbar hos oss får en arbetsgivare som gör sitt yttersta för att du ska få utvecklas och få alla möjligheter till att nå goda resultat. Vi är ett auktoriserat bemanningsföretag vilket betyder att vi följer alla rådande lagar och erbjuder dig som anställd säkra arbetsvillkor och kollektivavtal. Våra flexibla medarbetare är kärnan i vår verksamhet och en viktig faktor till vår starka tillväxt. Villkor Vi söker efter dig som är en riktig lagspelare och är duktig på att driva och vårda bra relationer till våra kunder och konsulter. Du har en "Can-do-it" mentalitet och triggas av att hitta lösningar där andra ser problem. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete som konsultchef. Likväl kan du ha ett par års erfarenhet av en roll inom lager och logistik eller annan bransch där det har ingått personalansvar och administration. - Krav på minst gymnasieexamen - Du har körkort och tillgång till bil - Mycket goda kunskaper inom Microsoft Office-paketet - Meriterande med kunskap inom rekryteringsverktyget Teamtailor eller liknande system Det här är Insitepart Insitepart är en logistikpartner som tillhandahåller tjänster till kunder inom lager, logistik och industri. Vi är en flexibel partner som erbjuder effektiva lösningar inom bemanning, rekrytering och sitelösningar. När bolaget startades 2015 gjordes det med visionen att förändringar i branschen krävdes för att kunna möta företags allt större utmaningar i den ständigt föränderliga logistikbranschen. Kort därefter påbörjades samarbeten med stora kunder inom lager- och logistikverksamhet. Detta var bara början på en resa där vi har gått från visioner om förändring inom logistikbranschen, till att i slutet av 2020 rankas topp 15 inom Blue-Collar bemanning i Sverige (Kompetensföretagen, Q4 2020). Vi vill tro på att en av nycklarna till vår stora framgång är att vi är en nytänkande organisation med korta beslutsvägar. Vi har ett nära samarbete med våra kunder för att skapa rätt förutsättningar att klara produktionstoppar och utmaningar i den dagliga verksamheten. För att uppnå detta krävs det att vi är prestigelösa och inte är rädda för att hitta lösningar där andra ser problem. Låter detta som din nästa utmaning? På Insitepart är alla välkomna att söka jobb oavsett ålder, kön, erfarenhet eller etnisk bakgrund. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet när vi rekryterar, för vi vet att rätt person på rätt plats skapar ett stort mervärde för både kund och dig som person. Tjänsten är tillsvidare med en inledande provanställning. Skicka gärna in dina ansökan redan idag! Vi arbetar med löpande urval och tjänsterna kommer att tillsättas när vi funnit rätt kandidater.
Arbetsgivare
Insitepart AB
Hemsida: https://insitepart.se/
Ansökan
Ansök senast 10 May idag

Ansök här
VISA MINDRE

Konsultchef sökes till Helsingborg

Arbetsgivare / Ort: Insitepart AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 10 May idag
Publicerad: 2021-04-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Om Tjänsten Insitepart expanderar i regionen och för att klara av de utmaningar som det innebär så behöver vi stärka vårt team i Helsingborg och rekrytera dig som har ett genuint intresse för att bygga relationer och vill växa tillsammans med oss. Det här är en utmärkt möjlighet för dig som vill anta dig nya utmaningar hos ett företag på frammarsch. I rollen som konsultchef kan du förvänta dig att arbeta brett och med många varierande uppgifter. Primärt så ansvarar du för rekryteringsprocesser och för att de konsulter som du anställer matchas mot de inkommande uppdrag som vi får på beställning av kunder. Då vi arbetar tätt tillsammans med våra uppdragsgivare innebär det att du kommer ha en nära dialog med kund för att se över behoven. Likaså agerar du stöd och kontaktperson åt dina konsulter, så att de trivs bra och presterar väl hos våra kunder. Du kan förvänta dig att ingen dag är den andra lik. Rekryteringsträffar kommer varvas med kundbesök, och sedvanliga administrativa uppgifter (såsom utbokningar och tidsrapportering) kommer varvas med intervjuer. Som du säkert förstår så kan det tidvis innebära ett högt tempo, vilket sätter krav på att du är bra på att organisera dig och planera din tid. Vi är måna om att se dig utvecklas inom din roll och växa tillsammans med oss på Insitepart och erbjuder dig stora möjligheter att sätta din prägel på arbetet. Vi erbjuder dig Du som jobbar hos oss får en arbetsgivare som gör sitt yttersta för att du ska få utvecklas och få alla möjligheter till att nå goda resultat. Vi är ett auktoriserat bemanningsföretag vilket betyder att vi följer alla rådande lagar och erbjuder dig som anställd säkra arbetsvillkor och kollektivavtal. Våra flexibla medarbetare är kärnan i vår verksamhet och en viktig faktor till vår starka tillväxt. Villkor Vi söker efter dig som är en riktig lagspelare och är duktig på att driva och vårda bra relationer till våra kunder och konsulter. Du har en "Can-do-it" mentalitet och triggas av att hitta lösningar där andra ser problem. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete som konsultchef. Likväl kan du ha ett par års erfarenhet av en roll inom lager och logistik eller annan bransch där det har ingått personalansvar och administration. - Krav på minst gymnasieexamen - Du har körkort och tillgång till bil - Mycket goda kunskaper inom Microsoft Office-paketet - Meriterande med kunskap inom rekryteringsverktyget Teamtailor eller liknande system Det här är Insitepart Insitepart är en logistikpartner som tillhandahåller tjänster till kunder inom lager, logistik och industri. Vi är en flexibel partner som erbjuder effektiva lösningar inom bemanning, rekrytering och sitelösningar. När bolaget startades 2015 gjordes det med visionen att förändringar i branschen krävdes för att kunna möta företags allt större utmaningar i den ständigt föränderliga logistikbranschen. Kort därefter påbörjades samarbeten med stora kunder inom lager- och logistikverksamhet. Detta var bara början på en resa där vi har gått från visioner om förändring inom logistikbranschen, till att i början av 2020 rankas topp 25 inom Blue-Collar bemanning i Sverige (Kompetensföretagen, Q2 2020). Vi vill tro på att en av nycklarna till vår stora framgång är att vi är en nytänkande organisation med korta beslutsvägar. Vi har ett nära samarbete med våra kunder för att skapa rätt förutsättningar att klara produktionstoppar och utmaningar i den dagliga verksamheten. För att uppnå detta krävs det att vi är prestigelösa och inte är rädda för att hitta lösningar där andra ser problem. Låter detta som din nästa utmaning? På Insitepart är alla välkomna att söka jobb oavsett ålder, kön, erfarenhet eller etnisk bakgrund. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet när vi rekryterar, för vi vet att rätt person på rätt plats skapar ett stort mervärde för både kund och dig som person. Skicka gärna in dina ansökan redan idag! Vi arbetar med löpande urval och tjänsterna kommer att tillsättas när vi funnit rätt kandidater.
Arbetsgivare
Insitepart AB
Hemsida: https://insitepart.se/
Ansökan
Ansök senast 10 May idag

Ansök här
VISA MINDRE

Talent Acquisition Specialist, Stockholm

Arbetsgivare / Ort: Randstad AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-05-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Rekryterare/Rekryteringskonsult

Om jobbet

Arbetsbeskrivning

Är du erfaren inom rekrytering och search och en van användare av LinkedIn Recruiter? Vill du ha en spännande roll hos vår stora kund och stötta dem med rekrytering av kvalificerade roller? Är du också grym på att attrahera och headhunta kandidater? Då är du den vi söker! Till vår kund söker vi nu dig som har kunskap inom management consulting och är en erfaren rekryterare av komplexa roller. Vi söker dig som kan starta omgående, så skicka din ansökan redan idag! 

Som konsult hos Randstad är du anställd hos oss och jobbar ute hos någon av våra kunder. Du har samma fördelar hos Randstad som hos andra arbetsgivare med kollektivavtal och förmåner som friskvårdsbidrag, företagshälsovård, försäkringar och rabatt på träningskort. Utöver det erbjuds du även en mängd karriärmöjligheter, får möta olika företagskulturer och erfarenhet från olika branscher vilket gör att du utvecklar din kompetens och får ett välfyllt CV. Tjänsten kan innebära många kontakter och då är det är viktigt med god samarbets- och kommunikationsförmåga. Som person ser vi att du är drivande och van att arbeta självständigt. Söker du en arbetsgivare som erbjuder varierande uppdrag och nya kontaktnät kommer du att trivas hos oss.

Ansvarsområden

Du kommer att arbeta med hela rekryteringsprocessen, i form av att attrahera och searcha kandidater till kvalificerade roller inom management consulting. Du säkerställer kvalitet och arbetar i processens samtliga delar från kravställning, annons, search, selektering, intervju, test/referens till anställning. I din roll ingår också att agera rådgivare och support till rekryterande chefer och tillsammans med dem lägga upp en plan för rekryteringen. 

I den här rollen kommer du:
  • Aktivt söka och attrahera kandidater via LinkedIn Recruiter
  • Självständigt driva hela rekryteringsprocesser (kravprofil, annonsering, search, urval, intervju, test/referens, anställning)
  • Headhunta kandidater till verksamheten genom att föra dialoger och skapa förtroende
  • Erbjuda support och rådgivning till interna beställare

Arbetstider

Heltid, med start omgående enligt överenskommelse till och med årsskiftet. Arbetet sker i dagsläget till stor del hemifrån. Arbetstid: mån-fre, dagtid.  

Kvalifikationer

För den här rollen behöver du:
  • Erfarenhet av samtliga delar av rekryteringsprocessen
  • Erfarenhet av att searcha och attrahera kandidater via LinkedIn Recruiter
  • God vana av att hantera flera olika rekryteringar samtidigt
  • God kommunikationsförmåga på svenska och engelska är en förutsättning. Språkkunskaper i norska, danska eller finska är meriterande.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och tror att du är trygg i att searcha och attrahera kandidater. Du har god kommunikativ förmåga samt förmågan att föra dialoger och attrahera kandidater. Du är van vid att arbeta självständigt och håller en hög kvalitet i ditt arbete. För att trivas i denna roll ser vi att du är flexibel och snabbt kan anpassa dig till en föränderlig miljö. 

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Ansökan

2021-05-11, urval och intervjuer kommer att ske löpande. Tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag, ansök därför så snart som möjligt.

För information: Sofia Wänblad, Konsultchef, [email protected]

Om företaget

Med över 600 000 anställda i omkring 40 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster och erbjuder bemannings-, konsult- och rekryteringslösningar inom alla kompetensområden. Vi erbjuder även interim management, executive search och omställningstjänster. Vi har ett stort nätverk av bolag och kandidater vilket innebär att vi förmedlar hundratals jobb inom olika branscher, från Kiruna i norr till Malmö i söder. Vår ambition är att vara den bästa arbetsgivaren på marknaden.

Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och organisationer att nå deras sanna potential. Vi kallar det Human Forward.
Arbetsgivare
Randstad AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Webhelp Nordic söker Rekryterare på deltid!

Arbetsgivare / Ort: Webhelp Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 12 May (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-05-07
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
OM TJÄNSTEN SOM REKRYTERARE Studerar du just nu inom HR, eller arbetar du deltid och behöver fylla upp din tjänst? Kan du arbeta heltid under sommarmånaderna? Just nu söker vi efter en rekryterare som kan arbeta vid sidan om sina studier på vårt kontor i centrala Göteborg. Som rekryterare på Webhelp tar du fullt ägandeskap för hela rekryteringsprocessen från start till slut. Du arbetar med allt ifrån annonsering, intervjuer, chefsstöd, referenstagning och beslutsfattande om anställning. För oss är kvalité och effektivitet viktigt och vi siktar alltid på att leverera en kandidatupplevelse i världsklass. Du kommer ingå i ett rekryteringsteam fördelade på olika orter runt om i Norden och Baltic, vilket medför att mycket av kommunikationen med dina kollegor sker virtuellt och på engelska. Därav krävs det att du känner dig bekväm i att kommunicera på engelska i både tal-och skrift. Då detta är en deltidsanställning är det viktigt för oss att du är organiserad och kan planera dina arbetsdagar självständigt utifrån de tider vi har kommit överens om. Det är även viktigt att du kan arbeta heltid under större delen av sommaren. VI SÖKER DIG SOM... - Har tidigare erfarenhet inom Rekrytering/HR eller som just nu studerar inom detta område. - Är driven och har lätt för att anpassa dig till snabba förändringar. - Är självständig , initativtagande och ha lätt för att se vad du behöver prioritera. - Du trivs med att bygga relationer och har inga problem med att stå i centrum och hålla i presentationer eller vara ute på mässor där du behöver prata med nya människor. - Är intresserad av employer branding. - Meriterande med erfarenhet av olika testverktyg inom rekrytering. - Meriterande med erfarenhet av TeamTailor som rekryteringsverktyg. VAD VI KAN ERBJUDA DIG? Du kommer få lära dig rekrytering från början till slut, arbeta och bli expert med att jobba med olika testverktyg inom rekrytering - samt få möjlighet att jobba inom en global HR- och rekryteringsorganisation. Vi ser fram emot din ansökan om du tror att du har vad som krävs för rollen! START: Så snart som möjligt enligt överenskommelse PLACERINGSORT: Göteborg ANSTÄLLNINGSFORM: Timanställning ARBETSTIDER: Varierande mellan 8-17 mån-fre SISTA ANSÖKNINGSDATUM: 2021-05-12 Webhelp is a global business process outsourcer (BPO), specialising in customer experience and payment management in addition to sales and marketing services across voice, social and digital channels. From more than 140 sites in 35 countries with 50,000 colleagues, our focus is on engineering performance improvements and delivering a real and lasting transformation in our clients’ operating models to generate financial advantage. We partner with some of the world’s most progressive brands including Sky, Shop Direct, Bouygues, Direct Energie, KPN, Vodafone, La Redoute, Michael Kors and Valentino. Headquartered in Paris, France, we have grown our revenues by more than 250% in the last 4 years by investing in our people, their work environment and in developing our analytical and operating capabilities to deliver a transformational outsourcing proposition that addresses the challenges of an omni-channel world. Webhelp is owned by its management and KKR, a leading global investment firm, as of March 2016. More information can be found at www.webhelp.com (http://www.webhelp.com/) Non-discrimination: Webhelp sees diversity as a resource and encourages all regardless of gender, age, religion, ethnic origin to seek employment with us.
Arbetsgivare
Webhelp Sweden AB
Ansökan
Ansök senast 12 May (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.