På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Personalplanerare

Personalplanerare

Personalplanerare är i grunden administratör.

Som personalplanerare kan man, beroende på om det är ett stort eller litet företag eller organisation man är anställd hos, arbeta nästan helt självständigt eller ingå i en arbetsgrupp som har som huvuduppgift att planera bemanning och arbetstider för all personal. Särskilt fokus i personalplanerares arbete ligger ofta på den del av personalen som har periodplanering som arbetstidsförläggning.

För att kunna få jobb som personalplanerare krävs det lägst någon form av gymnasieutbildning, men helst även eftergymnasial utbildning med administrativ inriktning. Det är önskvärt att man skaffar sig kunskap i personaladministrativa datasystem samt har tidigare erfarenhet från administrativt arbete, som man kan skaffa sig genom tidigare anställning eller praktik.

Det finns idag olika dataprogram som hjäper till med personalplanering (t.ex Palasso, COPS, PUM-A) och det är önskvärt att man lär sig något av dem programmen men det är också möjligt att lära sig på plats av en mer erfaren kollega eller genom att läsa "lathund" och manualer. Datavana och goda kunskaper i Office-paketet krävs för att kunna lära sig dataplaneringssystemet som används just på den arbetsplatsen, där man ska arbeta.

Egenskaper som en personalplanerare måste ha är att man är strukturerad, analytisk, lösningsorienterad, stresstålig, lyhörd, nyfiken och villig att lära sig nytt, bland annat nya datasystem och nya arbetsmetoder samt har förmåga att arbeta självständigt och hantera "arbetstoppar" men även kan samarbeta i grupp.

Förmågan att prioritera vad som behöver lösas omgående och vad som kan vänta och lösas på sikt är också en viktig förmåga för den som vill bli personalplanerare.

Arbetsuppgifter som personalplanerare innehåller många kontakter med olika personer vilket kräver en mycket god förmåga att kommunicera budskap. Man måste kunna uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska men ofta även på engelska. 

Utbildning

Lägst gymnasiekompetens men också eftergymnasial utbildning kan ställas som ett krav för att få anställning.

Visste du att...?

... en person med personalvetarkompetens kan arbeta som Head of talent transformation, som ser till att människors kompetens omsätts i praktiken (maj 2017).

... de som inom kommuner och på olika företag och organisationer jobbar med personalfrågor, använder sig i första hand av LAS, arbetstidslagen, semesterlagen, lagar om tjänstledighet, arbetsmiljölagen och MBL. Mer info finns på framtid.se/information/

Lilla ordboken

MBL - Lag om medbestämmande i arbetslivet, som reglerar den kollektiva arbetsrätten, vars namn syftar på lagens målsättning om att främja arbetstagarsidans medbestämmande över arbetsvillkor och företagsledning.
Källa: Riksdagen.se.

Human Resources (HR) - kallas hanteringen av ett företags eller en organisatons mänskliga resurser, hur företag och organisationer arbetar operativt och strategiskt med sin personal och sin organisation.

Länktips

18 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.