På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Personalredogörare

Personalredogörare

Personalredogörare kan också kallas för personalrapportör eller administrativ assistent

Som personalredogörare håller man reda på vem av personalen som har semester, vem som vabbar eller är sjukskriven och redovisar dessa uppgifter till personalansvarig, beroende på vilka rutiner som finns.

Ofta håller man också koll på personalens flextimmar och flaggar om någon har arbetat alldeles för mycket övertid eller om någon är skyldig tid till sin arbetsgivare.

Beroende på hur stor eller liten arbetsplats man är anställd på samt också beroende på vilka kunskaper och erfarenheter man har, kan personalredogörarens arbetsuppgifter variera ganska mycket. Många gånger är de ungefär samma som för en personalassistent / HR-assistent, dvs man jobbar med personaladministration, kan även ha ansvar för lönesystemet på företaget och lägger in ersättningar, frånvaro, scheman, svarar på HR-frågor från de anställda på företaget samt är ett stöd för cheferna.

Ofta kombinerar man arbetsuppgifter som personalredogörare / personalrapportör med andra arbetsuppgifter t.ex som telefonist, receptionist, personalplanerare, löneadministratör, besöksbokare eller sekreterare .

Utbildning

Lägst gymnasiekompetens men eftergymnasial utbildning och tidigare arbetslivserfarenhet är ett plus när man söker jobb som personalredogörare. Extrameriterande är om man har tidigare erfarenhet som administratör eller utbildning eller erfarenhet inom något serviceyrke, t.ex inom kundtjänst.

Bra grundläggande gymnasieutbildning är Handels- och administrationsprogrammet.

Passande utbildning kan finnas inom yrkeshögskolan.

Personliga egenskaper

För att trivas i rollen som personalredogörare, behöver man vara noggrann, tålmodig och samarbetsvillig samt ha goda kunskaper i administrativ teknik, dvs datavana. Det är också bra om man har "öga för detaljer".

Övrigt

En person med personalvetarkompetens kan arbeta som Head of talent transformation, som ser till att människors kompetens omsätts i praktiken.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.