På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Personalredogörare

Personalredogörare

Personalredogörare kan också kallas för personalrapportör eller ha en annan arbetstitel, t.ex administrativ assistent

Som personalredogörare/personalrapportör håller man reda på vem av personalen som har semester, vem som vabbar (Vård av Barn) eller är sjukskriven och redovisar dessa uppgifter till personalhandläggare, personalansvarig, personalchef eller till löneassistent / löneadministratör, beroende på vilka rutiner som finns.

Ofta håller man också koll på personalens "flextimmar" och "flaggar" om någon har arbetat alldeles för mycket övertid eller om någon är "skyldig tid" till sin arbetsgivare.

Det är en form av administrativt arbete, så man är i grunden Administratör.

Beroende på hur stor eller liten arbetsplats man är anställd på samt också beroende på vilka kunskaper och erfarenheter man har, kan personalredogörarens arbetsuppgifter variera ganska mycket, men många gånger är de ungefär samma som för en personalassistent/HR-assistent, dvs man jobbar med personaladministration, kan även ha ansvar för lönesystemet på företaget och lägger in ersättningar, frånvaro, scheman, kollar av de som har flextid mm samt sköter administrationen kring rekryteringar, svarar på HR*-frågor från de anställda på företaget samt är ett stöd för cheferna.

* Ofta svarar HR-konsulten på sådana frågor, inte personalredogöraren. De flesta som är personalredogörare är i grunden administrativa assistenter och har även många andra arbetsuppgifter än just personaldelen.

För att trivas i rollen som personalredogörare, behöver man vara noggrann, tålmodig och samarbetsvillig samt ha goda kunskaper i administrativ teknik, dvs datavana. Det är också bra om man har "öga för detaljer".

Ofta kombinerar man arbetsuppgifter som personalredogörare / personalrapportör med andra arbetsuppgifter t.ex som telefonist, receptionist, personalplanerare, löneadministratör, besöksbokare eller sekreterare . 

Utbildning

Lägst gymnasiekompetens men eftergymnasial utbildning och tidigare arbetslivserfarenhet är ett plus när man söker jobb som personalredogörare. Extrameriterande är om man har tidigare erfarenhet som administratör eller utbildning eller erfarenhet inom något serviceyrke, t.ex inom kundtjänst.

Visste du att...?

...en person med personalvetarkompetens kan arbeta som Head of talent transformation, som ser till att människors kompetens omsätts i praktiken.

...2016 var medellönen för en man i Sverige ca 34.100 kr/månad. Genomsnittslönen för hela den svenska arbetsmarknaden var under samma period ca 32.800 kr/månad.
Källa: www.scb.se.

...de som inom kommuner och på olika företag och organisationer jobbar med personalfrågor, använder sig i första hand av LAS, arbetstidslagen, semesterlagen, lagar om tjänstledighet, arbetsmiljölagen och MBL. Mer info finns på framtid.se/information/

Lilla ordboken

Ackordslön - en rörlig ersättning som bestäms av hur mycket arbete den anställde har utfört, exempelvis så kan ackord baseras på det antal enheter som producerades under en månad.

Länktips

19 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.