På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Informationschef
Spela filmen

Informationschef

Informationschefer som har lägre svårighetsgrad på sina arbetsuppgifter arbetar med bland annat följande:

  • planerar, leder och samordnar verksamheten inom det egna ansvarsområdet
  • följer upp och utvärderar verksamheten mot uppsatta mål
  • vidtar eller föreslår åtgärder vid avvikelser
  • bedömer medarbetarnas arbetsinsatser
  • rekryterar nya medarbetare
  • utreder organisations- och arbetsformer, resurskrav och utbildningsbehov
     

Informationschefer som har högre svårighetsgrad på sina arbetsuppgifter arbetar med bland annat följande:

  • utarbetar förslag till policy och strategier samt metod och teknik för genomförande och uppföljning av verksamheten och dess resultat
  • gör prioriteringar och omdisponeringar
  • beslutar om åtgärder
  • svarar för organisations- och arbetsformer
  • ansvarar för personalutveckling

 

Informationschefer kan även ha andra yrkesroller och arbetstitlar.

Utbildning

Det finns ingen speciell utbildning som leder till att man får jobb som just informationschef.

Många nuvarande svenska informationschefer är utbildade Civilingenjörer, Civilekonomer eller Statsvetare, men det finns också exempel på att enhetschefer har andra utbildningar t.ex kandidatexamen i Ekonomi, i Internationella Relationer eller i Internationella Affärer alt andra eftergymnasiala utbildningar från högskola/universitet eller från en yrkeshögskola.

Att ha gått ledarskapsutbildning eller kurser i arbetsrätt, konflikthantering och coachande ledarskap är en klar fördel om man drömmer om att en dag bli en informationschef.

Bra grundläggande utbildning finns på flera av gymnasieskolans program.

Övrigt

2016 var medellönen för en man i Sverige ca 34100 kr/månad. Genomsnittslönen för hela den svenska arbetsmarknaden var under samma period ca 32800 kr/månad.
Källa: scb.se

Länktips

  • eup.se - European Youth Parliament create active citizens
  • kantarsifo.se - Reklammätningar
  • Tillväxtverket - är en statlig myndighet under Näringsdepartementet, som har regeringens uppdrag att främja hållbar näringslivsutveckling och regional tillväxt
  • uhr.se - BEDA, gemensamma betygsdatabasen
  • regeringen.se/ - Civila samhället
  • chef.se - Så olika är chefer i offentlig och privat sektor
  • ifn.se - Institutet för Näringslivsforskning
Visa mer
Visa mindre

16 Lediga jobb

Presschef

Arbetsgivare / Ort: Ls Jobbet AB / UPPSALA
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 januari (4 dagar kvar)
Publicerad: 2022-01-14
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Vi söker en presschef till förvaltningen Trafik och samhälle. Förvaltningens uppdrag är att inom Uppsala län och till angränsande områden utveckla och bedriva hållbara transporter. Länets kollektivtrafik - som levereras under varumärket UL - gör att fler kan bo och pendla till studier eller jobb från olika platser i vårt län. Genom regional utveckling planerar förvaltningen långsiktigt för infrastrukturen i ett växande Uppsala län.

Region Uppsala har sedan 1 september en gemensam kommunikationsfunktion med organisatorisk placering på Regionkontoret. Kommunikationsavdelningen består av fyra enheter och du kommer att tillhöra enheten nyhetskommunikation, som bland annat ger stöd inom området medier och kriskommunikation.

Din roll

Din huvudarbetsuppgift är att ansvara för Trafik och samhälles medierelationer på strategisk och operativ nivå. Du ger expertstöd till ledningen och förvaltningens talespersoner och kan också själv fungera som talesperson när det behövs. Du tar fram planer för mediekommunikation, formulerar budskap och talespunkter, skriver nyheter och pressmeddelanden samt insändarsvar. Du ansvarar för att utveckla Trafik och samhälles beredskap inom området kriskommunikation och arrangerar medieträning.

Du ingår i Region Uppsalas samlade presstjänst. Det innebär att du vid behov även kan ge strategiskt och praktiskt stöd till andra förvaltningar och verksamheter. Du bidrar i det regionövergripande arbetet med mediebevakning och medieanalyser och den gemensamma utvecklingen av arbetssätt, rutiner och verktyg inom området.

Din kompetens

  • Du har examen inom journalistik, medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande och minst fem års arbetslivserfarenhet från området efter examen.
  • Du har förståelse både för medias arbetsvillkor och för mediefunktionens roll och uppdrag i en organisation. Egen journalisterfarenhet är meriterande.
  • Det är önskvärt att du har erfarenhet av att arbeta med mediefrågor i en politiskt styrd tjänstemannaorganisation, gärna inom trafikområdet.
  • Vi ser gärna sökande med lokal förankring och god kännedom om Uppsala län.

Du är en god skribent, som kan uttrycka dig klart, tydligt och korrekt och har förmågan att snabbt hitta kärnan och omsätta komplicerade faktaunderlag till begripliga texter. Du är serviceinriktad, prestigelös och noggrann och har en god förmåga att samarbeta, knyta kontakter och arbeta i team. Du klarar att arbeta med flera parallella uppgifter mot en deadline.

Vad vi erbjuder dig

Välkommen till en arbetsplats där vi skapar samhällsnytta. Vi erbjuder dig trevliga kollegor och ett utvecklande arbete.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering vid Regionkontorets centrala kommunikationsavdelning inom enheten för nyhetskommunikation. Vårt ljusa fina kontor finns centralt i Uppsala intill Resecentrum.

Region Uppsala värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet.

Hos oss får du förmåner som gör skillnad, läs om förmånerna här: https://regionuppsala.se/jobba-hos-oss/bli-var-nya-kollega/formaner/

Övrig information

Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum som är den 30 januari 2022.

För frågor kring tjänsten eller rekryteringen vänligen kontakta rekryteringskonsult Eva Gryding, [email protected], 070-445 13 39.

Fackliga representanter nås via Region Uppsalas växel, 018-611 00 00.

Varmt välkommen med din ansökan!

Krav

  • Examen inom journalistik, medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande.
  • Minst fem års arbetslivserfarenhet från området efter examen.
  • Förståelse både för medias arbetsvillkor och för mediefunktionens roll och uppdrag i en organisation.
  • God skribent.

Meriterande

  • Egen journalisterfarenhet.
  • Erfarenhet av att arbeta med mediefrågor i en politiskt styrd tjänstemannaorganisation, gärna inom trafikområdet.
  • Lokal förankring och god kännedom om Uppsala län.


Om arbetsgivaren - Region Uppsala

Region Uppsala ska främja hälsa och förbättra livskvaliteten hos invånarna. Region Uppsala tar fasta på förmåga till förnyelse och tar ansvar för en hållbar utveckling. Region Uppsala arbetar för ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion med internationell lyskraft. En nyskapande region, en växande region – en region för alla.

Regionkontoret ska stödja den politiska ledningen och förvaltningarna så att den politiska inriktningen får genomslag i regionens olika verksamheter och Region Uppsala kan axla sin roll, regionalt och nationellt. Regionkontoret utgör regiondirektörens resurser i att bereda ärenden, verkställa beslut och uppdrag, samordna verksamheter internt inom den samlade förvaltningsorganisationen samt samarbeta externt med kommuner och andra viktiga parter.

Arbetsgivare
Ls Jobbet AB
75310 UPPSALA
Ansökan
Ansök senast 30 januari (4 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

PR & Communications Manager

Arbetsgivare / Ort: Stena Line Scandinavia AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 31 januari (5 dagar kvar)
Publicerad: 2021-12-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informationschef/Kommunikationschef

Om jobbet
Are you a true PR Communicator with a can-do attitude we´ve been looking for? Come join our Brand & Communications department! Become a part of transforming Europe’s leading Ferry Company At Stena Line, we believe everything is connected. By bringing people and goods together, we enable businesses and societies to grow. As a company, we are on an exciting journey driven by technology and new digital habits, developing our business to create outcomes that matter to our customers. Stena Line wants to continue to be a safe, flexible and attractive employer and have now introduced a flexible workplace for our office employees. We believe a hybrid solution between the office and working remote will create the best environment for us to be creative, productive and find a work-life balance creating magic today and tomorrow. What will you do? As a PR & Communications Manager your role is to lead Stena Line’s media and public relations in Scandinavia, Germany and the Baltics. Your main task will be to ensure effective external communication efforts, both proactively and reactively, in line with Stena Line’s communication strategy, business strategy and brand. You play an important role, making sure the corporate Stena Line brand is protected and strengthened. As part of the Brand & Communications department you actively contribute to Stena Line´s transformation towards becoming a sustainable, digital and customer-oriented company as well as to build pride internally. Some of your key responsibilities: - Act as Stena Line´s Group media spokesperson as well as regional media spokesperson in four business regions in Scandinavia, Germany and Baltics - Plan, lead and follow up PR and media relations activities to create external publicity together with regional managers and agencies - Support four business regions in public affairs related projects - Proactively monitor and identify stories inside and outside the company that can have a positive or negative impact on Stena Line - Lead the Group PR and media relations in crisis/incident situations - Advice and train senior management in meeting the media - Maintain and develop external network of key stakeholders, such as press, politicians, shipping industry representatives etc. - Together with the rest of Brand & Communications department continue to strengthen crisis communication routines and emergency procedures - Plan and produce content for internal communication and social media - Drive and take part of projects within People & Communications - Support other roles within People & Communications as needed Who are you? At Stena Line your personality matters as much as how good you are at what you do. We are looking for someone with a truly positive mind-set and a can-do attitude. We believe you are good at developing relations and picking up the phone doesn’t scare you. We also believe you have strong communication and collaboration skills. Presenting complex matters in a simple and understandable way to convince your audience is definitely in your comfort zone. With your solid experience and competence within the area, we believe you can contribute and help the Brand & Communications department on our exiting journey ahead. The must-haves: - Academic degree or equivalent within communication/journalistic experience - At least 5 years of relevant work experience from PR & Media work at agency, in-house or equivalent - Experience from crisis communication - Fluent in Swedish and English, verbally and written (any other Nordic languages, Latvian, Polish or German can be an advantage) Interested? This is a full-time, permanent position based in Gothenburg within our Brand & Communications department. To apply, please register your profile and send in your application in English as soon as possible but no later than 31tst of January, 2022. Please note that due to GDPR we do not accept applications via e-mail or postal service. We have collective bargaining agreements with Unionen, among others, who you can contact for more information. If you have any questions regarding the position you are welcome to contact Jenny Johansson, Head of Brand & Communications at [email protected] Please note that we kindly decline any offers from recruitment or staffing agencies regarding this recruitment. About Stena Line As the leader of sustainable shipping, Stena Line has Europe’s most comprehensive route network focusing on transportation of both passengers and freight. We have over 4300 employees in our Stena Line family across Scandinavia, around the UK and the Baltics, making a contribution to our company. We believe it is up to us where we want to go next and how far we want to go. The journey starts with us. Working at Stena Line means having a safe and stable workplace. We are committed to maintaining and developing a sustainable working environment, free from harassment, that gives equal opportunities to everyone. We embrace equality, diversity and inclusion – and welcome all applicants.
Arbetsgivare
Stena Line Scandinavia AB
Hemsida: http://stenaline.se
Ansökan
Ansök senast 31 januari (5 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Comms & Change Manager to Ericsson

Arbetsgivare / Ort: MultiMind Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 1 februari (6 dagar kvar)
Publicerad: 2022-01-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informationschef/Kommunikationschef

Om jobbet
Are you an expert in communication and change management? We´re now looking for a consultant to assist with a project at Ericsson. Initially a 6 month consultancy opportunity starting in February, with the possibility to be extended. About the role As we are moving from a more traditional ways of working toward a hybrid work environment, where the workforce to a greater extent will work remotely will require new demands on the workspace. The new ways of working will create new needs or adjustment to be incorporated into our services. By using the technology, enable a seamlessness between the physical and digital workspace. Currently we have a technology infrastructure with low level of automation and in some areas local processes and applications, and not always easy to access local services & information. Ericsson have decided to start a program, Smart Office to accelerate the development of scalable Smart Office solutions and services to end user integrated with a data and IoT platform supporting a seamless digital experience between the physical and digital workspace. The program will evolve on current tools and developed solutions such as Flowscape, IoT platform (Losant), My Workplace App, and Manhattan To create scalability the program needs to immediately focus on IoT and data platform including automation & integration which is a prerequisite to develop advanced features, services advanced insights for design concepts and space utilization with higher efficiency. The program is planned to extend over 2 year to accelerate the development of scalable Smart Office solutions and services to end user integrated with a data and IoT platform supporting a seamless digital experience between the physical and digital workspace. Tasks & Deliverables • Develop a communication Change management and coms roadmap integrated into overall schedule & program milestones dates including success adaption measures • Relevant change activities • Create marketing and communications material (branding content/verbiage) • Adoption assessments Required Competence • Experience of implementing change management and training approaches in collaboration with project team(s) • Ability to undertake stakeholder analysis and collaborate with multiple stakeholders on management of expectations • Able to identify and manage change management risks & issues • Ability to work with the existing change and communications team(s) to develop effective communication products using appropriate communication medium and message senders • Brings change management expertise and raises awareness of the benefits of managing change effectively • Experience with managing business change in projects. • Demonstrable experience with cross functional business improvement initiatives • Strong advisory and facilitation skills • Strong influencing & relationship skills. Must be able to influence without the need for direct authority • Excellent verbal and written communication skills Sounds interesting? If you are up for the challenge and reckon that this position fits your profile, we would like to hear from you. Apply today, as we are reviewing applications ongoingly and the position might be filled before the application deadline.
Arbetsgivare
MultiMind Bemanning AB
Hemsida: https://www.multimind.se/
Ansökan
Ansök senast 1 februari (6 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Chefredaktör sökes till medieföretag i Stockholm

Arbetsgivare / Ort: Experis AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 2 februari (7 dagar kvar)
Publicerad: 2022-01-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Jefferson Wells söker idag en Chefredaktör till ett medieföretag i Stockholm! Drivs du av att nå ut med intressant digitalt innehåll till både breda och smala målgrupper? Har du tidigare ledarerfarenhet av brett digitalt arbete? Varmt välkommen med din ansökan redan idag! Ort: Stockholm Start: Omgående Omfattning: 100% Uppdrag: Konsultuppdrag på 6 månader med chans till förlängning. Om rollen I rollen som Chefredaktör till medieföretag i Stockholm så kommer du bära huvudansvaret gällande att du och ditt team ständigt ser till att företaget är relevant, sökbart och värdefullt i flertalet digitala kanaler, exempelvis sociala medier eller inom interna medieplattformar. Ditt team kommer att bestå av projektledare, innehållsproducenter och digitala kommunikatörer som arbetar tvärfunktionellt med företagets målgrupper. Som Chefredaktör kommer du arbeta nära resterande redaktionella innehållschefer och rapportera till närmaste Kommunikationschef. Du kommer att ingå i ledningen för företagets kommunikationsfunktion, där du bidrar med din erfarenhet och digitala spetskompetens till strategi och utveckling. Vanligt förekommande arbetsuppgifter: * Leda och utveckla dina medarbetare * Ansvara för löpande planering, prioritering och utvärdering av kommunikationsinsatser i digitala kanaler * Ständigt vara uppdaterad på vad som rör sig i omvärlden genom kontinuerlig omvärldsbevakning och analys gällande företagets användares behov Den vi söker Vi söker dig som är trygg i såväl ditt ledarskap som din kunskap kring innehållsproduktion, kommunikation och digitala plattformar. Du är också van att arbeta mot tydliga mål och med tydlig uppföljning. Du är kommunikativ, kreativ, lyhörd och bidrar till bra samarbeten både internt och externt. Du har stor initiativförmåga, vågar fatta beslut och arbetar för att uppnå resultat. Du har förmåga att skapa förtroende, engagemang och delaktighet bland medarbetare. Kvalifikationer: * Mycket god erfarenhet av att leda digitalt kommunikativt arbete som gett goda resultat * Mycket god erfarenhet av att paketera, skapa och distribuera innehåll för olika målgrupper och plattformar som lyckats uppnå högt satta mål * Erfarenhet och brinnande intresse för att arbeta utifrån kvalitativa och kvantitativa mål i en agil och tvärfunktionell arbetsprocess * Erfarenhet av att som chef bygga och leda team med digital spetskompetens * Erfarenhet av organisk spridning och annonsering i sociala/digitala kanaler * Erfarenhet av SEO/SEM, Google Analytics och A/B-testning * Erfarenhet av webbpublicering och nyhetsbrev * Erfarenhet av budgetansvar, arbetsmiljöansvar och ledarskap * Meriterande med intresse för och erfarenhet av utbildningsvärlden * Erfarenhet av publicistisk verksamhet Ansökan Varmt välkommen med din ansökan genom att registrera ditt CV, urval sker löpande. Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du frågor om uppdraget eller om rollen som konsult, är du välkommen att maila ansvarig Talent Acquisition Specialist Filippa Müntzing på [email protected] Om Jefferson Wells Jefferson Wells är ett konsult- och rekryteringsbolag specialiserat kompetensförsörjning av chefer och specialister. Jefferson Wells unika expertis och branscherfarenhet gör att vi kan få verksamheter att växa och erbjuda en långsiktig karriärutveckling för våra kandidater. Jefferson Wells finns på ett 50-tal orter i Sverige och i mer än 50 länder världen över och är en del av ManpowerGroup. Med vårt omfattande nätverk kan vi erbjuda mängder av spännande lediga jobb. Vi matchar dina färdigheter och karriärmål med några av Sveriges mest attraktiva verksamheter och varumärken, så att du kan uppnå dina karriärmål.
Arbetsgivare
Experis AB
Ansökan
Ansök senast 2 februari (7 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Hållbarhetschef till SGDS Gruppen

Arbetsgivare / Ort: Clevry Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 6 februari (11 dagar kvar)
Publicerad: 2022-01-13
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informationschef/Kommunikationschef

Om jobbet
Om företaget Saint-Gobain Distribution Sverige omfattar bolagen Bevego, Dahl, Optimera, Kakelspecialisten och Konradssons Kakel med respektive dotterbolag. SGDS Gruppen är det svenska moderbolaget där Optimera och Dahl nu ingår. Successivt inkluderas de övriga bolagen som då bli divisionerna inom SGDS Gruppen för support bland annat inom: affärsutveckling, ekonomi, IT, HR, logistik och hållbarhet. Läs mer på (http://www.sgdsgruppen.se). SGDS Gruppen satsar just nu brett på området hållbarhet och söker därför en hållbarhetsansvarig, med placering på kontoret i Bromma. Du erbjuds varierande arbetsuppgifter och stora möjligheter att själv forma din roll och sätta din prägel på hur SGDS Gruppen arbetar med hållbarhet. Du har tät dialog med övriga nyckelfunktioner på SGDS Gruppen, bland annat logistik, inköp, sälj och HR. Som hållbarhetsansvarig rapporterar du till koncernens VD. Att arbeta för SGDS Gruppen innebär stor variation och möjlighet att få vara det stora bolagets trygghet och stabilitet samtidigt som du upplever effektiviteten och entreprenörsandan av det lilla bolaget. Dina arbetsuppgifter: I rollen som hållbarhetsansvarig är du en viktig byggsten i SGDS Gruppens satsning på hållbarhet och miljö. Du kartlägger och tar fram strategier för hållbarhetsarbetet där du fokuserar på hållbarhets- och miljöfrågor kopplat till exempelvis logistik, fastigheter, uppvärmning och energi. Vidare initierar du och leder program såväl som individuella projekt inom området samt stöttar övriga organisationen i bland annat ISO-arbete och utbildning. Huvudsakliga arbetsuppgifter: - Leda SGDS Gruppens hållbarhetsarbete och kartlägga miljöpåverkan. - Ta fram strategier och handlingsplaner för SGDS Gruppens hållbarhetsarbete. - Identifiera och driva program och projekt inom hållbarhet. - Driva transport- och logistikfrågor för ökad hållbarhet. - Stödja verksamheten och säkerställa hållbarhet i dessa uppdrag. - Stötta i ISO-arbete gällande miljö och hållbarhet. Din profil: För att lyckas i rollen som hållbarhetschef tror vi att du förutom en universitetsutbildning (kandidatexamen eller motsvarande) även har minst fem års erfarenhet av att forma och leda miljö- och hållbarhetsarbete. Detta är en operativ roll och därför ser vi gärna att du på egen hand initierat och lett projekt kopplat till området. Vidare behärskar du svenska och engelska flytande i tal och skrift. Självklart har du som söker ett brinnande intresse för hållbarhet och miljö. Då detta delvis är en självständig roll behöver du som söker ett starkt självledarskap och ett strukturerat arbetssätt, likväl som du är van att leda och stötta medarbetare på olika nivå i organisationen indirekt i hållbarhetsarbetet. Du är öppen och anpassningsbar och har lätt för att ta in samt identifiera nya perspektiv. I denna rekryteringsprocess samarbetar SGDS-gruppen med konsult- och rekryteringsföretaget Clevry. Frågor om tjänsten eller om rekryteringsprocessen besvaras av rekryteringskonsult Johan Ljungberg på telefon +46 70 417 69 44. Om Clevry I över 30 år har Clevry legat i framkant för ett mer soft skills-drivet arbetsliv inom talent acquisition, assessment och advisory. Vi finns globalt med kunder, konsulter och kandidater från Nordamerika till Singapore med huvudkontor i Brighton, Stockholm och Helsingfors. Våra 150 soft skills-certifierade rekryterare, affärspsykologer och experter finns alltid till er tjänst. Rekryteringsprocessen Vi på Clevry ser att soft skills är minst lika viktiga som hard skills. I denna rekrytering kommer du därför, när du har ansökt, via mail få en länk till ett självskattningstest. Det tar cirka 20 minuter att genomföra testet, därefter kommer du få en feedback-rapport mailad till dig som belyser dina soft skills. Vid en eventuell intervju med Clevry kommer svaren gås igenom mer ingående. Håll utkik i din inbox! Där finner du länk till frågeformuläret. Vi tillämpar löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum som är 2022-02-05. Följ oss gärna på LinkedIn Clevry Sweden (https://www.linkedin.com/company/clevry-se/)
Arbetsgivare
Clevry Sweden AB
Hemsida: https://www.clevry.com
Ansökan
Ansök senast 6 februari (11 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.