På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Informatör
Spela filmen

Informatör

Informatören arbetar med att på olika sätt föra ut företags, myndigheters eller organisationers budskap. Det är ett arbete med många olika inriktningar. Arbetet kan handla om att undersöka marknaden, analysera informationsbehovet eller att ge råd inom området. Informatören är specialist på att planera, utforma, sprida, utvärdera och förvalta information.

Informatören måste kunna bygga upp ett förtroende genom att förvalta och utveckla informationsfrågorna. Det är viktigt att vara tydlig i sin kommunikation och kunna fånga verksamhetens vision och mål.

Informatören kan till exempel arbeta med att via personaltidningen eller intranätet informera de anställda om vad som händer i ett företag eller en myndighet. De kan också arbeta med externa informationsinsatser för att berätta för barnfamiljer om cykelhjälmslagen. Ytterligare ett exempel på en arbetsuppgift är att nå ut med information om hur sopsorteringen fungerar i en kommun.

Exakt hur arbetsuppgifterna ser ut beror mycket på var informatören arbetar. Det kan variera med hur stor organisationen eller företaget är, om man är ideell eller kommersiell, om arbetsgivaren arbetar internationellt eller enbart i Sverige.

Informatören måste ha förmåga att välja rätt kanal och rätt tidpunkt för att kommunicera med olika målgrupper. I arbetet ingår ofta att utvärdera insatserna för att ta reda på om kommunikationen lyckats. Det kan också handla om att ge råd till kollegor i informationsfrågor eller att undersöka marknaden och analysera omvärlden.

Interninformatören ansvarar för informationen inom ett företag eller en organisation. I detta arbete är till exempel interna nyhetsbrev, intranät och personaltidningar vanliga kanaler.

Informatören kan också arbeta med extern information, där du vänder sig direkt till kunder, kommuninnevånare eller massmedier. Att hålla goda kontakter med massmedierna är en mycket viktig arbetsuppgift för många informatörer.

Utbildning

Informatörsutbildningen ges vid flera högskolor på program för medie- och kommunikationsvetenskap under 3-4 år. Du kan också kombinera fristående kurser i kommunikationsämnen till en kandidat- eller magisterexamen med medie- och kommunikationsvetenskap som huvudämne.

För studier vid högskolan krävs grundläggande behörighet för högskolestudier. För programmen för information/kommunikation krävs också särskild behörighet, ofta i svenska och engelska. Det finns också utbildningar inom information vid fristående skolor och institut.

Utbildning i teknikinformation kan ges som enskilda kurser inom högskolan på olika platser i landet. Även Yrkeshögskolan kan ha utbildningar inom området. Om du vill jobba inom politik och samhälle är det värdefullt om du förutom kunskaper om kommunikation också har studerat statsvetenskap, nationalekonomi, sociologi och liknande ämnen.

Bra grundläggande utbildning får du på bl a gymnasieskolans Samhällsvetenskapsprogrammet.

Framtidsutsikter

Det finns ett överskott av arbetssökande inom informatörsyrket. Konkurrensen har hårdnat på arbetsmarknaden som helhet och väntas bestå under det kommande året. Även på 5-10 års sikt förväntas antalet som söker arbete som informatör överstiga arbetsgivarnas rekryteringsbehov. Det är med andra ord ganska stor konkurrens om jobben för informatörer.

Visa mer
Visa mindre

139 Lediga jobb

Kommunikatör för extern lednings- och GD kommunikation

Arbetsgivare / Ort: Socialstyrelsen
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-27
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Driven och kreativ kommunikatör till nytt uppdrag med fokus extern ledningskommunikation och GD-kommunikation Vill du göra skillnad och vara med och driva Socialstyrelsen kommunikationsarbete framåt? Socialstyrelsen arbetar för alla medborgares rätt till en god hälsa och jämlik vård och omsorg och söker nu en erfaren kommunikatör med fokus på extern ledningskommunikation och GD-kommunikation. Socialstyrelsen har ett viktigt uppdrag i att som kunskapsmyndighet arbeta med att utveckla svensk hälso- och sjukvård. Under pandemin har myndigheten haft en framträdande och viktig roll i detta arbete. Nu utvecklar vi vårt kommunikationsarbete ytterligare och söker dig som vill arbeta med oss för att göra myndigheten synligare i angelägna frågor. Du kommer att arbeta med att ta fram och paketera myndighetens budskap och säkerställa att myndighetens GD och övrig ledning finns på rätt arenor.  Vi söker dig som har erfarenhet av att vara både strategiskt och operativt stöd för chefer och högsta ledningen. Du är väl insatt i den samhällspolitiska debatten och har stort fokus på omvärlden. Du har ett strukturerat arbetssätt för att identifiera både arenor och aktuella frågor. Du behöver vara en skarp skribent och skicklig på att formulera budskap för olika kanaler. I rollen behöver du även vara lyhörd och snabbfotad. Du blir en del av den nystartade enheten för samordnad kommunikation. På enheten samlar vi ett antal funktioner som har ett gemensamt myndighetsövergripande uppdrag. Här finns ansvar för myndighetens övergripande kommunikationsplan, strategier och mål. Enheten ansvarar för ledningens interna och externa kommunikation, myndighetens pressarbete och samordning av kriskommunikation. På enheten samordnas också våra kanaler. Enheten är en av fyra på kommunikationsavdelningen. Du kommer att arbeta nära övriga kollegor på avdelningen och uppdraget ställer höga krav på samarbete. Då tjänsten är ny så kommer du att vara med att forma och utveckla uppdraget tillsammans med övriga kollegor avdelningen och därför är det viktigt att du trivs i den typen av processer. Vi söker dig som vill • arbeta strategiskt och operativt med extern ledningskommunikation, vilket innebär att planera, strukturera och genomföra proaktivt kommunikationsarbetet för ledningen och GD särskilt • ta fram och formulera budskap och arbeta med kommunikation i olika kanaler utifrån behov • omvärldsbevakning av myndighetens frågor och följa samhällsdebatten och på vilka arenor de finns. • vid behov delta i pressteamet genom jour och bidra vid arbetstoppar • arbeta tillsammans med övriga kollegor på enheten och avdelningen med att utveckla kommunikationen på myndigheten. Vi söker dig som har • akademisk utbildning i kommunikation eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig • flera års erfarenhet av arbete med strategisk och operativ kommunikation i en större organisation • du är en duktig skribent och du kan snabbt sätt ihop både längre och kortare budskap för olika kanaler • erfarenhet av att arbeta med proaktiv kommunikation och hur kommunikation i olika kanaler kan samverka för att stärka varandra • erfarenhet av pressarbete • god erfarenhet av att arbeta med kommunikation i sociala medier • kunskap om myndigheters uppdrag • goda kunskaper i att uttrycka dig på svenska. Vi söker dig som är duktig på att snabbt sätta dig in i olika sammanhang och som har förmågan att se helheten och formulera dig därefter. Du trivs med att både arbeta med snabba leveranser och planera mer långsiktigt. För att lyckas har du en hög samarbetsförmåga och ett prestigelöst förhållningssätt, du är kreativ och driven och bidrar med lösningar och idéer i de grupper du deltar och problem du ställs inför. Det är meriterande om du har • erfarenhet från arbete i statlig myndighet eller annan sammahällsbärande organisation • erfarenheter av arbete med sakpolitiska frågor och insikt i den samhällspoliska debatten kopplat till hälso- och sjukfrågor • erfarenhet av att arbeta som kommunikativt stöd till högsta ledningen • erfarenhet av att arbeta med press och mediefrågor. Anställningsinformation Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och med 6 månaders provanställning. Din titel blir kommunikatör. Välkommen med din ansökan senast den 16 september 2021. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1-29618/2021. Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension, se vår webbplats för mer information. Om du har frågor om tjänsten, kontakta avdelningschef Linda Corsvall. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Natasa Cirovic. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Magnus Göransson för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00. Om Socialstyrelsen God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Arbetsgivare
Socialstyrelsen
Hemsida: http://www.socialstyrelsen.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Eventpersonal till sampling 18 september

Arbetsgivare / Ort: Eventpersonal i Sverige AB / JÖNKÖPING
Omfattning / Varaktighet:
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Språk
Krav
  • Svenska

Om jobbet

Eventpersonal.se är en tjänst för rekrytering av personal till alla typer av events. Vi rekryterar informatörer, värdinnor, demonstratörer, samplare, säljare och produktionsledare.

Vi söker nu personal till ett event i Tidaholm, lördag 18 september.

Det här blir ett glatt och familjevänligt event. Till det här söker vi glad och social personal som bland annat kommer att sampla (dela ut gratisprodukter) till förbipasserande åt vår kund som är ett välkänt varumärke inom mejeri.

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och utför detta projekt på ett smittsäkert sätt.

Ansök snarast då vi tillsätter detta inom kort.

Dag och tid:

18 september (lördag)

Kl: ca 09 - 17

Lön: 140kr/h (ink sem.ers och ob)

OBS, du behöver kunna ta dig till Tidaholm på egen hand.

Om du kan och vill jobba så ansöker du på följande vis:

1. Maila med rubriken "TIDAHOLM" till [email protected]

2. Skriv vad du gjort tidigare inom kundbemötande, event, service etc.

3. Bifoga ett nytaget foto (vi vill känna igen er när ni kommer och jobbar)

4. Skriv ditt aktuella mobilnummer så att vi snabbt kan nå dig

5. Skriv din t-shirtstorlek (Kunden har tröjor åt er)

Viktigt!!!

Efter att du mailat oss så går du även in på vår hemsida och registrerar dig som personal. Som referens anger du "TIDAHOLM". Då kommer vi att kontakta dig gällande detta uppdrag samt så får du våra framtida jobbförfrågningar direkt via mail.

Ansök snarast då vi tillsätter tjänsterna löpande.

#jobbjustnu

Arbetsgivare
Eventpersonal i Sverige AB
Roslagsgatan 34
55315 JÖNKÖPING
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Projektkommunikatör till Svenska Kraftnät

Arbetsgivare / Ort: Snille Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-30
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät söker nu dig som vill arbeta som kommunikatör i deras stamnätsprojekt och vara delaktig i utvecklingen av den svenska och europeiska elmarknaden. Dina arbetsuppgifter Svenska Kraftnät bygger ut stamnätet för att möta framtidens energibehov samt utveckla samarbetet med övriga Europa. I rollen som projektkommunikatör kommer du främst att ansvara för kommunikationsarbete i projekt där vi bygger nya kraftledningar. Du kommer ha ett nära samarbete med projektverksamheten och vara deras kommunikationsresurs. Du kommer vara en aktiv projektmedlem i utbyggnadsprojektet och vara deras kommunikationsresurs. I rollen ingår att skriva texter och producera material för både trycksaker och webb. I tjänsten ingår även att: - Leda projektet i att kartlägga intressenter, formulera och samordna budskap samt göra kanalval - Kvalitetssäkra extern kommunikation, inklusive språkgranskning och formgivning - Uppdatera information på Svenska kraftnäts intranät och externa webb Det här är en roll för dig som är en god skribent, gillar att ha många kontaktytor och ge bra service. Du får möjlighet att utvecklas och utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen Detta är ett konsultuppdrag vilket betyder att du blir anställd hos oss på Snille. Uppdragsperiod: 01-nov-2021 - 31-okt-2022. Arbetstimmar per vecka: 40,00. Placeringsort: Sundbyberg, men du kan erbjudas att i viss mån arbeta från eget kontor. Resor kan förekomma (in- och utrikes). Din profil Krav - Eftergymnasial utbildning inom kommunikation eller motsvarande - Erfarenheter av att ha arbetat som kommunikatör i minst ett år och har erfarenhet av att skriva och kommunicera komplicerade frågor på ett målgruppsanpassat sätt Minst ett års arbetslivserfarenhet av att arbeta med Adobe CS-paketet och webbpubliceringsverktyget EpiServer Meriterande - Minst 6 månaders arbetslivserfarenhet av att ha arbetat som kommunikatör i stora infrastrukturprojekt - Minst 6 månaders arbetslivserfarenhet av arbete på myndighet eller statligt affärsverk Om företaget Svenska kraftnät är den myndighet som ansvarar för att elöverföringssystemet är säkert, miljöanpassat och kostnadseffektivt - i dag och i framtiden. Svenska kraftnät är en myndighet som drivs i form av ett statligt affärsverk. Svenska kraftnät har drygt 700 medarbetare, de flesta arbetar på huvudkontoret i Sundbyberg, har även kontor i Sundsvall och Sollefteå. Om Snille Snille bemanning är nischade mot tekniksektorn och har sedan 2005 arbetat med rekrytering och konsultuthyrning av juniora och seniora kollegor i alla delar av teknikbranschen. Eftersom vi på Snille har teknisk bakgrund har vi goda förutsättningar att förstå våra kunders behov och våra kandidaters efterfrågningar. Vi hjälper individer och ingenjörsföretag att utvecklas och växa! Låter det intressant? Då är du välkommen att söka tjänsten via formuläret nedan! Sista ansökningsdag är 16 sep, men notera att vi behandlar ansökningarna löpande och tillsättning kan därför komma att ske innan annonsperiodens slut. Vid frågor skicka ett mail till [email protected] Vänligen observera att du inte kan göra en ansökan via mail.
Arbetsgivare
Snille Bemanning AB
Hemsida: https://snillebemanning.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

ENKV Assistans söker Informatör / Koordinator

Arbetsgivare / Ort: Enkv Assistans AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-31
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
50% säljande informatör 50% koordinator Är du en flexibel person som är naturligt social och bra på att ta egna initiativ och arbeta självständigt? Är du en problemlösare som drivs av en fartfylld vardag med varierande arbetsuppgifter och kan hantera många bollar i luften? Då kan detta vara rätt tjänst för dig! ENKV Personlig assistans söker nu en serviceinriktad person för arbete som säljande informatör på 50% samt koordinator på resterande 50%. Exempel på arbetsuppgifter som koordinator på 50% - Koordinera inkommande arbetsuppgifter från telefon, mejl och chatt till rätt person i organisationen, tilldela dessa via Microsoft planner, mail, sms, Teams, osv. I teamet ingår en annan koordinator/kommunikatör. Vad vi söker i dig som informatör på 50% Vi söker dig med tidigare erfarenhet som informatör eller säljare. Du bör ha erfarenhet av personlig assistans eller LSS för att lätt kunna förstå uppdragsgivarens behov och önskemål vid val eller byte av assistansbolag. Du kommer vara huvudansvarig på företaget för att arbeta med uppsökande försäljning, marknadsföring samt planering, genomförande och uppföljning av marknadsaktiviteter. Du måste kunna arbeta självständigt och vara mål och resultatdriven. Vara naturligt social och ha en förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du kommer rapportera och samarbeta med informatör samt företagets VD. För denna tjänst är lyhördhet viktigt, det är också viktigt att du är prestigelös och alltid sätter kunden och vår värdegrund i fokus. Akademiska meriter är en fördel men vi kommer lägga störst vikt vid personlig lämplighet samt praktisk erfarenhet av tidigare arbete. Arbetstider: Koordinator på 50%, sker arbetet vardagar under kontorstid 8-17.00. Du planerar tillsammans med nuvarande koordinator. Informatör/säljare på 50%, här jobbar du självständigt när så krävs för att uppnå goda resultat baserat på uppdragets målsättning. I perioder av hög arbetsbelastning ges alltid tid för återhämtning. Start: Hösten 2021 eller enligt överenskommelse. Heltid, provtjänstgöring 6 månader och därefter övergår tjänsten till tillsvidare. Vi söker dig som; - Är duktig på att lyssna och kommunicera - Är serviceminded och tillmötesgående - Har en professionell framtoning - Är strukturerad och målinriktad. - Har gymnasiebehörighet - Rökfri - Körkort och tillgång till egen bil. Förutom tidigare erfarenheter från liknande tjänst lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet. Som person är du trevlig med ett gott humör och ivrig att alltid leverera bästa möjliga service. Du är organiserad och kan hålla många bollar i luften samtidigt. För att ge bästa support och lyckas med försäljningen gäller det att vara intresserad av att lära sig och förstå verksamheten. ENKV ser sin personal som sin viktigaste resurs och tillgång då våra medarbetare bär det yttersta ansvaret för god leverans och att kunden är nöjd. Vår personal är vårt ansikte utåt, de representerar ENKV, våra kunder och sig själva. Det gör dig som anställd hos oss ovärderlig. Vi ser gärna att din ansökan innehåller ett cv, personligt brev samt kontaktuppgifter till referenser. Vi ber dig att utelämna information om följande i dina ansökningshandlingar; etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening, hälsa eller sexuell läggning. Vi kommer att hantera ansökningar löpandes och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Välkommen med din ansökan! På ENKV Assistans ser vi våra medarbetare som vår viktigaste tillgång och därför erbjuder vi - Kollektivavtal - Tjänstepension - Friskvårdsbidrag och andra personalförmåner - Privat vårdförsäkring - Kollektivavtalsenliga försäkringar - Marknadsmässig lön med utvecklingsmöjlighet - Karriär och utveckling
Arbetsgivare
Enkv Assistans AB
Hemsida: http:// www.enkv.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Eventpersonal till sampling 18 september

Arbetsgivare / Ort: Eventpersonal i Sverige AB / SKÖVDE
Omfattning / Varaktighet:
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-09
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Språk
Krav
  • Svenska

Om jobbet

Eventpersonal.se är en tjänst för rekrytering av personal till alla typer av events. Vi rekryterar informatörer, värdinnor, demonstratörer, samplare, säljare och produktionsledare.

Vi söker nu personal till ett event i Tidaholm, lördag 18 september.

Det här blir ett glatt och familjevänligt event. Till det här söker vi glad och social personal som bland annat kommer att sampla (dela ut gratisprodukter) till förbipasserande åt vår kund som är ett välkänt varumärke inom mejeri.

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och utför detta projekt på ett smittsäkert sätt.

Ansök snarast då vi tillsätter detta inom kort.

Dag och tid:

18 september (lördag)

Kl: ca 09 - 17

Lön: 140kr/h (ink sem.ers och ob)

OBS, du behöver kunna ta dig till Tidaholm på egen hand.

Om du kan och vill jobba så ansöker du på följande vis:

1. Maila med rubriken "TIDAHOLM" till [email protected]

2. Skriv vad du gjort tidigare inom kundbemötande, event, service etc.

3. Bifoga ett nytaget foto (vi vill känna igen er när ni kommer och jobbar)

4. Skriv ditt aktuella mobilnummer så att vi snabbt kan nå dig

5. Skriv din t-shirtstorlek (Kunden har tröjor åt er)

Viktigt!!!

Efter att du mailat oss så går du även in på vår hemsida och registrerar dig som personal. Som referens anger du "TIDAHOLM". Då kommer vi att kontakta dig gällande detta uppdrag samt så får du våra framtida jobbförfrågningar direkt via mail.

Ansök snarast då vi tillsätter tjänsterna löpande.

#jobbjustnu

Arbetsgivare
Eventpersonal i Sverige AB
Roslagsgatan 34
54130 SKÖVDE
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.