På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Informatör
Spela filmen

Informatör

Informatören arbetar med att på olika sätt föra ut företags, myndigheters eller organisationers budskap. Det är ett arbete med många olika inriktningar. Arbetet kan handla om att undersöka marknaden, analysera informationsbehovet eller att ge råd inom området. Informatören är specialist på att planera, utforma, sprida, utvärdera och förvalta information.

Informatören måste kunna bygga upp ett förtroende genom att förvalta och utveckla informationsfrågorna. Det är viktigt att vara tydlig i sin kommunikation och kunna fånga verksamhetens vision och mål.

Informatören kan till exempel arbeta med att via personaltidningen eller intranätet informera de anställda om vad som händer i ett företag eller en myndighet. De kan också arbeta med externa informationsinsatser för att berätta för barnfamiljer om cykelhjälmslagen. Ytterligare ett exempel på en arbetsuppgift är att nå ut med information om hur sopsorteringen fungerar i en kommun.

Exakt hur arbetsuppgifterna ser ut beror mycket på var informatören arbetar. Det kan variera med hur stor organisationen eller företaget är, om man är ideell eller kommersiell, om arbetsgivaren arbetar internationellt eller enbart i Sverige.

Informatören måste ha förmåga att välja rätt kanal och rätt tidpunkt för att kommunicera med olika målgrupper. I arbetet ingår ofta att utvärdera insatserna för att ta reda på om kommunikationen lyckats. Det kan också handla om att ge råd till kollegor i informationsfrågor eller att undersöka marknaden och analysera omvärlden.

Interninformatören ansvarar för informationen inom ett företag eller en organisation. I detta arbete är till exempel interna nyhetsbrev, intranät och personaltidningar vanliga kanaler.

Informatören kan också arbeta med extern information, där du vänder sig direkt till kunder, kommuninnevånare eller massmedier. Att hålla goda kontakter med massmedierna är en mycket viktig arbetsuppgift för många informatörer.

Utbildning

Informatörsutbildningen ges vid flera högskolor på program för medie- och kommunikationsvetenskap under 3-4 år. Du kan också kombinera fristående kurser i kommunikationsämnen till en kandidat- eller magisterexamen med medie- och kommunikationsvetenskap som huvudämne.

För studier vid högskolan krävs grundläggande behörighet för högskolestudier. För programmen för information/kommunikation krävs också särskild behörighet, ofta i svenska och engelska. Det finns också utbildningar inom information vid fristående skolor och institut.

Utbildning i teknikinformation kan ges som enskilda kurser inom högskolan på olika platser i landet. Även Yrkeshögskolan kan ha utbildningar inom området. Om du vill jobba inom politik och samhälle är det värdefullt om du förutom kunskaper om kommunikation också har studerat statsvetenskap, nationalekonomi, sociologi och liknande ämnen.

Bra grundläggande utbildning får du på bl a gymnasieskolans Samhällsvetenskapsprogrammet.

Framtidsutsikter

Det finns ett överskott av arbetssökande inom informatörsyrket. Konkurrensen har hårdnat på arbetsmarknaden som helhet och väntas bestå under det kommande året. Även på 5-10 års sikt förväntas antalet som söker arbete som informatör överstiga arbetsgivarnas rekryteringsbehov. Det är med andra ord ganska stor konkurrens om jobben för informatörer.

Visa mer
Visa mindre

157 Lediga jobb

Kommunikatör

Arbetsgivare / Ort: Stockholms Universitet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2022-01-17
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
vid Stockholms universitetsbibliotek. Sista ansökningsdag: 2022-01-26. Vill du bidra till ett högklassigt kommunikationsarbete gentemot tusentals forskare och studenter i en internationell miljö där du har stor potential att driva en kommunikationsutveckling i framkant? Stockholms universitetsbibliotek arbetar aktivt för ett öppet vetenskapligt system, där alla har fri och öppen tillgång till vetenskapliga texter, forskningsresultat och forskningsdata. Som ett av landets största forskningsbibliotek är vi en naturlig mötesplats på campus och ett nav för informationsförmedling vid Stockholms universitet. Bibliotekets verksamhet är bred och ligger i framkant på flera områden, med många olika specialistkompetenser som även ingår i stora nätverk internationellt och nationellt. Här erbjuder vi dig en anställning i en internationell och dynamisk miljö på en rörlig och flexibel arbetsplats där balansen i livet värdesätts. På universitetsbiblioteket arbetar ca 100 personer. Arbetsuppgifter Vi söker en engagerad och driven kommunikatör med fokus på att utveckla vårt kommunikationsarbete kring frågor rörande öppen data för forskning. Kommunikationsrollen på biblioteket fungerar både som en viktig länk ut från verksamheten och som en rådgivande funktion till bibliotekets arbetsgrupper och ledning. I rollen ingår både strategiskt och operativt kommunikationsarbete, där du och en kollega har gemensamt ansvar för bibliotekets externa och interna kommunikationsarbete på både svenska och engelska samt produktion av bibliotekets podd – bakom bokhyllan. Ni arbetar tätt ihop, men har delvis olika inriktningar. Du arbetar nära både ledning och personal inom hela organisationen och du kommer att ingå i större och mindre projekt, vilket kräver god kännedom om hela bibliotekets verksamhet och ett helikopterperspektiv för att kunna prioritera rätt. I anställningen ingår även ett löpande utvecklingsarbete av bibliotekets kommunikation och du har stor frihet i hur du lägger upp kommunikationsarbetet. Kvalifikationer För anställningen är det nödvändigt att du har:  • utbildning inom kommunikation och /eller journalistik eller likvärdig arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren finner relevant för anställningen • erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete kring forskningsdata och öppen data • minst två års erfarenhet av att arbeta med strategiskt och operativt kommunikationsarbete • erfarenhet av podd-produktion med vetenskaplig inriktning – både planering, produktion, redigering och marknadsföring • god stilistisk och kommunikativ förmåga i både tal och skrift på såväl svenska som engelska.  Det är meriterande om du har erfarenhet av:  • film och redigering • grafisk formgivning, både webb och tryck • kommunikationsarbete inom utbildnings- eller forskningssektorn. Som person är du självgående, lyhörd och serviceinriktad samt har en god förmåga att se helheter och samband. Du har lätt för att samarbeta, kan dela med dig av dina kunskaper och har god social kompetens. Du behöver vara strukturerad och effektiv i ditt arbetssätt och van vid att prioritera, då du kommer att ingå i större och mindre projekt parallellt med det löpande arbetet. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.  Anställningsvillkor Anställningen avser heltid och gäller tills vidare med sex månaders provanställning. Stockholms universitet tillämpar individuell lönesättning, ange därför gärna löneanspråk. Tillträde snarast efter överenskommelse. Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Kontakt Närmare information om anställningen lämnas av sektionschef Sofia H Bernstone, tfn 08-16 14 06, [email protected] Fackliga företrädare Ingrid Lander (Saco-S), tfn 0708-16 26 64, [email protected], Alejandra Pizarro Carrasco (Fackförbundet ST/Lärarförbundet), tfn 08-16 34 89, [email protected], samt [email protected] (SEKO). Ansökan Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju. Anvisningar för sökande finns på webbsidan: att söka en anställning. Välkommen med din ansökan! Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.
Arbetsgivare
Stockholms Universitet
Hemsida: http://www.su.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör till omgående uppdrag

Arbetsgivare / Ort: Adecco Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2022-01-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Om tjänsten Som kommunikatör kommer du att arbeta med intern och extern kommunikation hos vår kund. Du kommer att arbeta på både strategisk och operativ nivå. I din roll ingår att planera och genomföra kommunikationsinsatser, göra marknadsundersökningar och omvärldsanalyser. Utforma informationsmaterial, varumärkesarbete samt uppdatera information på extern och intern webbplats är också arbetsuppgifter som tillhör rollen. Naturligtvis ingår även arbete med digitala kanaler och sociala medier. I din roll som kommunikatör kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebära: • internt och externt kommunikationsarbete på strategisk och operativ nivå • planera, genomföra och utvärdera kommunikationsinsatser • marknadsundersökningar och omvärldsanalyser • utforma informationsmaterial • rådgivning till kollegor i kommunikationsfrågor • uppdatera information på extern och intern webbplats Tjänsten som kommunikatör är ett uthyrningsuppdrag på ca 1 år med start omgående så sök tjänsten snarast! Om dig Vi söker dig som har en kommunikations- eller informationsexamen från högskola/universitet eller annan relevant utbildning som bedöms likvärdigt. Du har minst 3 års erfarenhet av kommunikationsarbete. Naturligtvis har du en god kommunikativ förmåga och har lätt för att uttrycka dig i tal och framförallt skrift, i så väl svenska som engelska. Som person är du noggrann, drivande och ansvarsfull. Du är van att arbeta efter uppsatta mål och slutför det du har påbörjat. Du trivs med att arbeta självständigt och är strukturerad i ditt arbete. Du har lätt för att samarbeta och bygga goda relationer både inom och utanför organisationen. Att ge god service till andra en självklarhet för dig. Viktigt för tjänsten är: • kunskap om digital kommunikation, sociala medier och varumärkesbyggande • goda kunskaper i MS Office eller likvärdigt • goda kunskaper i redigeringsverktyg (exempelvis Indesign, Photoshop m.fl.) • webbpubliceringsverktyg (exempelvis Episerver, Sitevision m.fl.) • erfarenhet av att arbeta med enkäter • kunna kommunicera obehindrat på svenska och engelska Om ansökan Vänta inte med din ansökan, då rekryteringsarbetet sker löpande. Vänligen bifoga CV och ett personligt brev där du beskriver dig själv, vad som lockar med tjänsten och vad du kan tillföra. Sista ansökningsdag är 2022-01-26. Sök tjänsten genom att klicka på knappen "Ansök". Kontaktuppgifter Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult: Sara Pagré, tel 054-771 85 47 alt [email protected] Har du frågor angående registrering, var god kontakta supporten via [email protected] Sökord Kommunikatör, kommunikation, Communication, Karlstad, Värmland, Adecco
Arbetsgivare
Adecco Sweden AB
Hemsida: http://www.adecco.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör sökes till myndighet i Karlstad!

Arbetsgivare / Ort: Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2022-01-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Just nu söker vi en kommunikatör på ett långt uppdrag till vår kund i Karlstad! Fokus kommer ligga på att aktivt arbeta med operativa insatser på myndigheten, låter det spännande?  Välkommen med din ansökan idag redan idag! Arbetsbeskrivning I rollen som kommunikatör kommer du att förstärka teamet på myndigheten i Karlstad. Vi söker dig som har god förmåga att kunna genomföra kommunikationsarbetet internt och externt på strategisk och operativnivå. Du kan planera, genomföra och utvärdera kommunikationsinsatser. Samtidigt ska du kunna genomföra marknadsundersökningar och omvärldsanalyser. Vi ser att du kan arbeta med informationsmaterial och kan uppdatera information på extern och intern webbplats. Genomgående ska du arbeta med varumärket samt stötta kollegor i kommunikationsfrågor. Vem är du? För att vara kvalificerad för tjänsten har du; • Högskoleutbildning exempelvis inom media och kommunikation eller likvärdig utbildning och minst tre (3) års arbetslivserfarenhet från liknande arbete. • Alternativt, gymnasium eller likvärdig utbildning samt fem (5) års arbetslivserfarenhet som kommunikatör • Kunskap om digital kommunikation, sociala medier och varumärkesbyggande • Goda kunskaper i MS Office eller likvärdigt • Mycket goda kunskaper i verktyget Adobe InDesign • Webbpubliceringsverktyg (exempelvis Episerver, Sitevision m.fl.) • Erfarenhet av att arbeta med enkäter • Kunna kommunicera obehindrat på svenska och engelska, såväl i tal som skrift Du ska även ha erfarenhet av att;  • Arbetat som kommunikatör inom statlig myndighet Det är mycket meriterande för tjänsten om du har arbetet med kriskommunikation och filmproduktion.  Vad vi erbjuder Ett konsultuppdrag med start i början av februari 2022 och löper i cirka ett års tid. Du kommer att bli anställd av Jurek Rekrytering & Bemanning och vara uthyrd till vår kund. Vid frågor angående tjänsten är du varmt välkommen att kontakta kandidatansvarig Elvira Björebäck via mail: [email protected]  Då urvalsprocessen och intervjuer sker löpande är du varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se.  Om Jurek Jurek är ett starkt växande företag med fokus på flexibla och kundanpassande rekryterings- och bemanningslösningar. Genom vårt nytänkande och entreprenöriella arbetssätt är vi unika i Sverige idag. Våra uppdrag är främst inom juridik, ekonomi, HR, administration samt marknad och management.
Arbetsgivare
Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Hemsida: http://www.jurek.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Lagerhaus söker Visual Merchandiser till vår butik i Norrköping

Arbetsgivare / Ort: Lagerhaus AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2022-01-21
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Butikskommunikatör/Visual merchandiser

Om jobbet
Lagerhaus framgång skapas av att alla medarbetare jobbar tillsammans mot vårt mål att bli den marknadsledande butikskedjan i Norden för accessoarer till hemmet. Vi söker därför medarbetare som är nyfikna, engagerade och gillar förändring. Vi vill att du brinner för våra produkter och vår uppgift att erbjuda glädje i vardagen. Som visual merchandiser är du en del av säljteamet och befinner dig alltid mitt i händelsernas centrum. Ditt huvudansvar är att tillsammans med dina kollegor skapa en inspirerande och säljande butiksmiljö. Du planerar och följer upp kampanjer samt informerar och involverar dina kollegor i processen. Du arbetar målmedvetet med säljstyrningsverktyg och säkrar att butiken alltid är välfylld och föränderlig. Genom din personlighet och professionalism i kundmötet skapar du nöjda kunder som återvänder till butiken. - Vi söker dig med utbildning inom butikskommunikation - Vi vill att du har erfarenhet av liknande uppdrag inom detaljhandeln - Vi ser gärna att du har erfarenhet av att hålla i projekt samt utbilda andra VMs. - Vi förväntar oss att du är initiativrik och handlingskraftig - Vi tror att du har en pedagogisk förmåga och lätt för att bygga relationer. - Vi hoppas att du är en positiv person med energi, engagemang och glädje. - Vi väntar på dig! Övrigt Tjänsten är en tillsvidare anställning på 19h/vecka fördelade på veckodagar samt varannan helg med placering i Norrköping. Vi tillämpar provanställning. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Lagerhaus AB är en inredningskedja som erbjuder prisvärda produkter med unik design som enkelt förnyar hemmet. Förutom färg, mönster och glädje vill Lagerhaus bidra till ett bättre samhälle där deras påverkan på människor, djur och natur är så liten som möjligt. Den första butiken öppnades i Göteborg 1996 och idag drivs 38 butiker i Sverige, 5 butiker i Norge och en växande nordisk e-handel. Huvudkontoret ligger i Göteborg och företaget ägs av ägarkonstellation som består av nuvarande VD Jerker Levin, Göteborgsbaserade investeringsbolaget Goodfellows Ventures samt familjen Yngvesson. Förutom att erbjuda våra kunder heminredning med wow-faktor, prisvärda produkter och trendiga detaljer ser vi på Lagerhaus det som vår uppgift att skapa mer glädje i vardagen. För att nå hit drivs organisationen av nyfikna, engagerade och glada medarbetare. Vår framgång skapas av att alla jobbar tillsammans! Join our happy place!
Arbetsgivare
Lagerhaus AB
Hemsida: http://www.lagerhaus.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Marknadsförare/Informatör till Östra gymnasiet, vik

Arbetsgivare / Ort: Huddinge kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2022-01-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge. Enhetsbeskrivning Östra gymnasiet är en rätt så ny skola i fantastiska lokaler med en hel del nya idéer som skall vidareutvecklas. Skolan består av totalt ca 870 elever. Vi erbjuder dig fin arbetsmiljö, trevliga elever, engagerade arbetskamrater och goda friskvårdsmöjligheter. - Arbetsuppgifter Ett spännande och omväxlande uppdrag med helhetsansvar för intern och extern kommunikation och marknadsföring utifrån valda strategier. Du är med och marknadsför Östra - en hållbar skola i världsklass. Du blir Webbredaktör som också jobbar med sociala medier, grafisk produktion, bildhantering, projektledning mässor och informationsmöten mm. Även varumärkesarbete och kommunikationsplaner. Leder ca 50 elevambassadörer. Din profil Du har relevant högskoleutbildning inom området och vana av publicering på nätet. Du uttrycker dig rakt, snyggt och felfritt på svenska. Du har målgruppstänkande och kan bryta ner information till begripliga budskap, kommunikativ förmåga helt enkelt. Meriterande är erfarenhet av grafiska designprogram, bild- och videohantering. Du behöver vara kreativ, engagerad, stresstålig och noggrann som självständigt kan föra uppdrag i hamn. Samtidigt jobbar du i ett stort nätverk av kontakter externt och internt. Att tala inför grupp ser du som inspirerande. Nyexaminerad kan komma ifråga. Tjänsten är ett vikariat på heltid, längst tom 31 jan 2023. Omgående intervjuer då snabb tillsättning behövs. Personligt brev och CV skall bifogas ansökan (absolut krav). Förmåner För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner
Arbetsgivare
Huddinge kommun
Hemsida: www.huddinge.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.