På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Informatör
Spela filmen

Informatör

Informatören arbetar med att på olika sätt föra ut företags, myndigheters eller organisationers budskap. Det är ett arbete med många olika inriktningar. Arbetet kan handla om att undersöka marknaden, analysera informationsbehovet eller att ge råd inom området. Informatören är specialist på att planera, utforma, sprida, utvärdera och förvalta information.

Informatören måste kunna bygga upp ett förtroende genom att förvalta och utveckla informationsfrågorna. Det är viktigt att vara tydlig i sin kommunikation och kunna fånga verksamhetens vision och mål.

Informatören kan till exempel arbeta med att via personaltidningen eller intranätet informera de anställda om vad som händer i ett företag eller en myndighet. De kan också arbeta med externa informationsinsatser för att berätta för barnfamiljer om cykelhjälmslagen. Ytterligare ett exempel på en arbetsuppgift är att nå ut med information om hur sopsorteringen fungerar i en kommun.

Exakt hur arbetsuppgifterna ser ut beror mycket på var informatören arbetar. Det kan variera med hur stor organisationen eller företaget är, om man är ideell eller kommersiell, om arbetsgivaren arbetar internationellt eller enbart i Sverige.

Informatören måste ha förmåga att välja rätt kanal och rätt tidpunkt för att kommunicera med olika målgrupper. I arbetet ingår ofta att utvärdera insatserna för att ta reda på om kommunikationen lyckats. Det kan också handla om att ge råd till kollegor i informationsfrågor eller att undersöka marknaden och analysera omvärlden.

Interninformatören ansvarar för informationen inom ett företag eller en organisation. I detta arbete är till exempel interna nyhetsbrev, intranät och personaltidningar vanliga kanaler.

Informatören kan också arbeta med extern information, där du vänder sig direkt till kunder, kommuninnevånare eller massmedier. Att hålla goda kontakter med massmedierna är en mycket viktig arbetsuppgift för många informatörer.

Utbildning

Informatörsutbildningen ges vid flera högskolor på program för medie- och kommunikationsvetenskap under 3-4 år. Du kan också kombinera fristående kurser i kommunikationsämnen till en kandidat- eller magisterexamen med medie- och kommunikationsvetenskap som huvudämne.

För studier vid högskolan krävs grundläggande behörighet för högskolestudier. För programmen för information/kommunikation krävs också särskild behörighet, ofta i svenska och engelska. Det finns också utbildningar inom information vid fristående skolor och institut.

Utbildning i teknikinformation kan ges som enskilda kurser inom högskolan på olika platser i landet. Även Yrkeshögskolan kan ha utbildningar inom området. Om du vill jobba inom politik och samhälle är det värdefullt om du förutom kunskaper om kommunikation också har studerat statsvetenskap, nationalekonomi, sociologi och liknande ämnen.

Bra grundläggande utbildning får du på bl a gymnasieskolans Samhällsvetenskapsprogrammet.

Framtidsutsikter

Det finns ett överskott av arbetssökande inom informatörsyrket. Konkurrensen har hårdnat på arbetsmarknaden som helhet och väntas bestå under det kommande året. Även på 5-10 års sikt förväntas antalet som söker arbete som informatör överstiga arbetsgivarnas rekryteringsbehov. Det är med andra ord ganska stor konkurrens om jobben för informatörer.

Länktips

Visa mer
Visa mindre

75 Lediga jobb

Kommunikatör till verksamt.se

Arbetsgivare / Ort: Tillväxtverket
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast idag
Publicerad: 2021-02-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Är du en operativ kommunikatör med strategiskt tänk? Då kan du vara den vi söker. Verksamt.se är ett myndighetsgemensamt varumärke tillika en webbplats som gör det enklare att starta och driva företag och hantera företagets myndighetsärenden digitalt. Enheten Digital kommunikation, som du kommer att tillhöra, driver verksamt.se i samverkan med andra myndigheter. Kommunikationsteamets uppdrag är att öka blivande och etablerade företagares kännedom och kunskap om det innehåll och de tjänster som finns på verksamt.se. Vi stöttar även delar av den interna kommunikationen inom myndighetssamarbetet bakom verksamt.se.  Du kommer framför allt att arbeta tillsammans med medarbetare i kommunikationsteamet och projektledare i våra olika uppdrag. Du kommer även få möjlighet att arbeta mer självständigt inom vissa projekt och även hålla i vissa externa kontakter med våra samarbetspartners. Arbetet är brett och kan växla över tid – och från dag till dag. Du ska helt enkelt gilla att rycka in där det verkligen behövs. Om tjänsten I rollen som kommunikatör ingår bland annat att planera, producera, genomföra och sammanställa kommunikationsinsatser och dess resultat utifrån våra befintliga uppdrag. Det kan till exempel innebära att du ska: - Ta fram en kommunikationsplan. - Själv producera eller från byrå beställa innehåll till våra interna och externa kanaler i form av till exempel webbtexter, filmer, sociala medier-inlägg, annonser och Powerpointpresentationer. - Själv eller tillsammans med våra sociala medier-redaktörer publicera innehåll i våra sociala kanaler, primärt Facebook och Linkedin. - Sammanställa och analysera resultat från kommunikationsinsatser. - Ingå i förvaltnings- och utvecklingsprojekt av innehåll och tjänster på verksamt.se som kräver en projektledande kommunikatör.   Ditt tjänstgöringsställe: På grund av pandemin arbetar vi sedan en tid tillbaka hemifrån. Detta arbete kan till stora delar utföras digitalt varpå arbetsort är valfri.  Tillsättning snarast. - Visstidsanställning till och med 2021-09-30 med trolig möjlighet till förlängning.    Vi söker dig som har: Minst 3 års erfarenhet av strategiskt och operativt externt kommunikationsarbete på en myndighet. Även annan offentlig förvaltning såsom kommun, region och länsstyrelse är meriterande och kan komma att bedömas likvärdigt med erfarenhet från myndighet. Minst 3 års erfarenhet av att jobba med innehållsproduktion till både externa och interna kanaler, inklusive sociala kanaler. - Du uttrycker dig mycket väl i svenska. - Du har minst 2 års dokumenterad vana av att skriva texter som publicerats i en myndighets (eller annan offentlig verksamhets) externa kanaler såsom webbplats, nyhetsbrev och sociala kanaler Följande är meriterande: • Du har vana av att arbeta (som självständig kommunikatör) i projekt. • Du har erfarenhet inom digitalt innehålls- och utvecklingsarbete. • Du har arbetslivserfarenhet som kommunikatör i näringslivet. • Du har intresse för företagarfrågor.  Som person söker vi dig som är:  • Handlingskraftig och tar egna initiativ. • Relationsskapande och tycker om att bidra till ett gott samarbetsklimat i teamet. • Tycker om att göra en insats där det verkligen behövs, även om det ibland sker utifrån snabba förutsättningar.      Vi förväntar oss att du lever upp till vår medarbetar- och chefspolicy som uttrycker de förväntningar vi har på alla medarbetare. Anställningsform och sista ansökningsdag Anställningen är en visstidsanställning till och med 2021-09-30 med trolig möjlighet till förlängning. Sista ansökningsdag är den 7:e mars 2021. Mer information och kontakt För mer information om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta ansvarig chef Anna Alicedotter 08-681 65 17. Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR-strateg Åsa Söderberg 08-681 96 84. Fackliga företrädare är Imber Råbock, Saco, tfn 08-681 91 73 och Johan Thorell, ST, tfn 08-681 66 01. Vi arbetar kompetensbaserat och rekryteringsprocessen kommer att innehålla urvalsfrågor, tester, intervjuer samt referenstagning. Här kan du läsa mer om vilka anställningsvillkor och förmåner vi erbjuder.  Vi har även ett publikt intranät. Välkommen att läsa mer på våra medarbetarsidor.  Tillväxtverket vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet. Välkommen med din ansökan för att skapa din och Sveriges framtid!  
Arbetsgivare
Tillväxtverket
Hemsida: http://www.tillvaxtverket.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör

Arbetsgivare / Ort: Karlstads Universitet
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Karlstads universitet präglas av aktiv samverkan med det omgivande samhället i kombination med akademisk excellens. Karlstads universitet har cirka 16 000 studerande och 1 200 anställda. Ett demokratiskt synsätt, jämställdhet och mångfald är grunden för vår verksamhet. Vi strävar efter en mångfald av bakgrunder och kompetenser som berikar verksamheten. Läs mer om att arbeta på Karlstads universitet på https://www.kau.se/jobba-hos-oss Beskrivning  Kommunikationsavdelningen bidrar till att sprida information och kunskap om Karlstads universitets utbildning och forskning, verkar för att universitetet blir känt och uppskattat i Sverige och internationellt samt för samverkan i grundutbildningen och i forskningen. Avdelningen arbetar bland annat med information och marknadsföring av universitetets utbildning och forskning, profilering, mediehantering och PR, intern och extern kommunikation, presentationsmaterial, kriskommunikation, webbutveckling, event, rekrytering av studenter till universitetet och kommunikation med nuvarande studenter. Avdelningen har cirka 20 medarbetare. Kommunikationsavdelningen söker nu en kommunikatör för en tillsvidareanställning med inriktning mot marknadsföring. Arbetsuppgifter  Anställning som kommunikatör på Karlstads universitet innebär bland annat att: - Arbeta med universitetets marknadsföring - Arbeta med universitetets sociala medier - Arbeta med universitetets studentrekrytering och events - Vara rådgivare i kommunikationsfrågor inom organisationen - Arbeta fram, genomföra och följa upp kommunikationsplaner - Skriva målgruppsanpassade texter för internt och externt bruk  - Bygga upp, utveckla och förvalta webbplatser och -sidor - Arbeta med film och foto som kommunikationsverktyg och –kanaler - Producera presentationer - Utföra omvärldsbevakning Kvalifikationer  För anställningen krävs högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller närliggande ämne som är relevant i relation till arbetsuppgifterna med lägst kandidatexamen samt aktuell erfarenhet av arbete som kommunikatör med arbetsuppgifter enligt ovan.  Arbetet ställer höga krav på god samarbetsförmåga med kollegor och externa aktörer samtidigt som du ska kunna prioritera bland arbetsuppgifterna, arbeta under tidspress, självständigt, flexibelt och med hög integritet.  Som person är du initiativrik, lösningsorienterad och drivande vad gäller förslag till utveckling som kan bygga och stärka universitetets kommunikationsarbete. Aktuell erfarenhet av arbete med inriktning mot strategisk marknadsföring och sociala medier är meriterande. Mycket god administrativ förmåga liksom mycket god vana att använda IT-stöd i arbetet samt erfarenhet av webbpublicering är en förutsättning. Det är meriterande om du kan webbpubliceringssystemet Drupal. Ett krav att du utöver svenska även behärskar engelska i tal och skrift. Vi fäster stor vikt vid de personliga egenskaperna.  Villkor  Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde den 4 april 2021 eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Övrigt Karlstads universitet värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet. Ansökan Ansökan görs i universitetets webbaserade rekryteringsverktyg Varbi. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att dokumentera din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Komplett ansökan ska vara inne vid ansökningstidens slut. En ofullständig ansökan kan medföra att din kompetens inte kan prövas i alla avseenden. Ange två referenser, varav minst en tidigare eller nuvarande chef. Ansökan ska innehålla: - Personligt brev med beskrivning av dina kvalifikationer i förhållande till anställningens innehåll - CV - Kopior av relevanta betyg, examensbevis och intyg - Redogörelse för språkkunskaper Alla handlingar som du önskar ska vara en del av din ansökan ska bifogas den digitala ansökan. Namnge varje uppladdat dokument så det tydligt framgår vad det innehåller. Sista ansökningsdag är den 7 mars 2021. Välkommen med din ansökan! Karlstads universitet har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakter med annonsförsäljare och säljare av rekryteringstjänster. HR Excellence in Research Karlstads universitet tog september 2020 emot utmärkelsen HR Excellence in Research. Utmärkelsen ges till arbetsgivare som har en stimulerande arbetsmiljö och goda villkor för forskare och kontinuerligt arbetar för att utveckla dessa. Utmärkelsen visar också lärosätets engagemang för rättvis och transparent rekrytering samt gynnsam professionell utveckling för forskare. Läs mer här: kau.se/hrs4r
Arbetsgivare
Karlstads Universitet
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör

Arbetsgivare / Ort: Surahammars kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Hos oss får du 1000 kollegor inom 150 olika yrken som driver kommunen framåt inom våra olika verksamheter. Vi arbetar för att vara en attraktiv arbetsgivare och hos oss får du lära barn att läsa, vårda och stötta äldre människor samt människor med funktionsvariation, sprida glädje och energi med mat, hålla våra lokaler fräscha och mycket mer! Varje dag arbetar vi för Surahammars kommuninvånare, kom och jobba med oss! Surahammars kommun är finskt förvaltningsområde. Arbetsuppgifter Har du öga för detaljer och kan se helheten? Hos oss får du ett omväxlande uppdrag som handlar om att kommunicera såväl de stora projekten som de vardagliga händelserna. I rollen som kommunikatör är det viktigt att du kan arbeta självständigt och leda andra vid behov. Du tar fram och publicerar texter och material till hemsida, sociala medier och nyhetsbrev samt skriver pressmeddelanden och sköter kommunens mediabevakning. Du kommer att ta hand om händelser som kräver akut informations-/ kommunikationsinsatser och arbeta för att stärka varumärket Surahammars kommun genom förvaltningens verksamheter och se till att visa upp en sammanhållen grafisk profil. Du kommer att utveckla kommunens interna och externa kommunikation och marknadsföring bland annat genom att medvetandegöra kommunens riktlinjer inom kommunikationsområdet. Att planera och följa upp kommunens kommunikations- och marknadsföringsinsatser samt vidareutveckla målgruppsanpassning och kanalval. Du kommer att vara bollplank och expert när kommunens verksamheter vill genomföra kommunikationsinsatser samt stödja chefer i deras kommunikativa uppdrag. Du fångar upp verksamhetens behov och tar fram kommunikationsplaner samtidigt som du är skicklig på att genomföra det praktiska kommunikationsarbetet. Du blir en viktig länk i arbetet med att utveckla kommunikationen mellan medborgare och kommunen. Du deltar även i olika kommunikationsinsatser och projekt. Kvalifikationer Vi söker dig som har erfarenhet av arbete som kommunikatör. Du har en akademisk examen inom media, kommunikation, information eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Som person är du självgående och tar initiativ för att driva utvecklingen av kommunens kommunikation framåt. För att lyckas i uppdraget är det viktigt att du kan organisera, prioritera och leverera inom givna tidsramar. Du har god pedagogisk förmåga då arbetet innehåller utbildnings- och informationsinsatser. Du förstår kommunikationsprocesser och kan växla mellan strategiska och operativa uppdrag samt är kreativ och kommer med idéer och nya angreppsätt. Du är prestigelös, har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Du kan hantera situationer som ställer krav på omdöme och kommunikationsförmåga. Du är analytisk och har god förståelse för hur en fråga kan vara del av ett större sammanhang. Det är meriterande om du har utbildning i digital kommunikation samt grundläggande kompetens i filmredigering, fotografering och trycksaksproduktion. Du har god erfarenhet av att planera och utveckla webbaserad kommunikation och kan snabbt producera korrekt och målgruppsanpassat innehåll. I din roll behöver du leda vissa projekt och arbeta konsultativt mot våra verksamheter, enheter och chefer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort är ett krav och tjänstebilar finns att tillgå. Surahammars kommun är finskt förvaltningsområde och vi ser gärna sökande med tvåspråkskompetens. Villkor Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: 100% Tillträde: Enligt överenskommelse Surahammars kommun har tobaksfri arbetstid. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Arbetsgivare
Surahammars kommun
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör

Arbetsgivare / Ort: Svealandstrafiken AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
KOMMUNIKATÖR MED KÄNSLA FÖR FRAMTIDENS KOMMUNIKATION Vill du vara med och skapa bra reseupplevelser för alla som åker kollektivt med buss i Västmanland och Örebro? Här får du över 1000 arbetskamrater som tillsammans hjälps åt att förverkliga Svealandstrafikens vision: att leverera den bästa resan till de över 65 000 resenärer som åker med oss varje dag, året om. HOS OSS FÅR DU Som kommunikatör hos oss får du ett utvecklande och omväxlande arbete. Du jobbar operativt samtidigt som du använder din strategiska förmåga för att identifiera utvecklingsbehov och komma med förslag på förbättringar. I rollen har du ansvar för vår externa kommunikation och är med och planerar innehållet för webb och våra sociala kanaler. Du känner dig bekväm i det nya kommunikations- och medielandskapet och vet hur man når fram i den digitala världen. Genom aktiv omvärldsbevakning och proaktiva pressaktiviteter bidrar du till att stärka vårt varumärke. Du skriver och målgruppsanpassar olika typer av texter. Ibland producerar du grafiskt material eller är beställare gentemot vår reklambyrå. Du blir också en viktig kommunikativ resurs i olika utvecklingsprojekt som företaget driver. VEM ÄR DU? Du trivs med att jobba självständigt och ta egna initiativ. Du drivs av att utveckla och planera långsiktigt men känner dig samtidigt bekväm med att leverera när tiden är knapp. Som person är du prestigelös och noggrann, ser lösningar och har förmåga att inspirera andra med din entusiasm. När dina kollegor behöver uppbackning kavlar du gärna upp och hjälper till. Eftersom vi är ett samhällsnyttigt företag som är beroende av utvecklingen i omvärlden är du omvärldsorienterad och intresserad av samhällsfrågor. Vi söker dig med eftergymnasial utbildning inom media- och kommunikationsvetenskap, eller motsvarande. Har du erfarenhet av proaktivt press- och mediaarbete så är det meriterande. Vidare är du en driven skribent och kommunicerar väl i såväl text, som tal och bild. Du är van att arbeta i Adobe CS och har erfarenhet av olika webbpubliceringsverktyg. Sociala medier är en del av din vardag och du följer med i den digitala utvecklingen. TJÄNSTENS PLACERING Tjänsten är placerad under verksamhetsområde Kommunikation och digitalisering, som består av en kommunikationsavdelning och en IT-avdelning. Hos oss på Kommunikationsavdelningen blir du del av en social och positiv grupp med en stark lagkänsla. Kommunikationsavdelningen ansvarar för intern och extern kommunikation, varumärkesfrågor, kundservice och hittegods. På kommunikation är vi 4 personer och nu söker vi dig som vill bli en del av vårt team. SVEALANDSTRAFIKEN – EN STOLT SAMHÄLLSBYGGARE Svealandstrafiken är ett aktiebolag som ägs av Region Västmanland och Region Örebro Län. Vår uppgift är att planera och utföra linjelagd trafik med buss i båda länen och detta gör vi på uppdrag av Kollektivtrafikmyndigheterna i Västmanland och Örebro. Vi kör såväl stadstrafik som regiontrafik, antingen i egen regi eller via någon av de underentreprenörer som vi har avtal med. Vi är navet mellan våra ägare och resenärerna. All busstrafik bedrivs under två olika tjänstevarumärken som regionerna ansvarar för: VL i Västmanland och Länstrafiken i Örebro. Vi har 1050 medarbetare och 325 bussar fördelat över 8 olika arbetsplatser. Mångfald är viktigt för oss och i vårt bolag finns medarbetare från jordens alla hörn. Även om vi har en bit kvar så är vi stolta över att vara bland de företag i branschen som har störst andel kvinnliga medarbetare. OM ANSTÄLLNINGEN Heltid, tills vidare. Placeringsort Västerås eller Örebro. Tillträde så snart som möjligt. Vi undanber oss all form av rekryterings- och annonseringshjälp.
Arbetsgivare
Svealandstrafiken AB
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör

Arbetsgivare / Ort: Eksjö kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Eksjö kommun är en trygg och levande kommun som välkomnar alla. Här finns stad och landsbygd med både historia och framåtanda. Här verkar den lilla entreprenören och de stora företagarna. Här finns en närhet som ger möjlighet till en meningsfull fri tid. Kommunen är en av de största arbetsgivarna och med din hjälp vill vi att våra invånare ska kunna leva ett gott liv. Det når vi genom att samarbeta, arbeta hållbart och ta vara på din kompetens och ditt engagemang. På kommunikationsavdelningen är vi tre kommunikatörer och en verksamhetsutvecklare som alla arbetar med både strategiska och operativa uppgifter parallellt med egna utvecklingsprojekt. Avdelningen hör till Eksjö kommuns kommunledningskontor som har uppdraget att leverera de stödtjänster som kommunens verksamheter och bolag behöver för att lyckas med sina grunduppdrag. Nu söker vi en kommunikatör som tillsammans med oss vill fortsätta underhålla, vässa och utveckla Eksjö kommuns kommunikation! ARBETSUPPGIFTER Som kommunikatör hos oss kommer du att jobba varierat och brett inom hela kommunikationsområdet. Under dina arbetsdagar kommer du bland annat att agera stöd i kommunikationsfrågor och ta fram kommunikationsplaner för olika uppdrag. Du kommer också att producera trycksaker och innehåll i form av text, bild och film till våra interna, externa och sociala kanaler. KVALIFIKATIONER För att lyckas i din roll hos oss behöver du vara en trygg och mångsidig kommunikatör som gillar när den ena dagen inte är den andra lik. Du är driven och kan med din kreativitet hitta nya infallsvinklar och lösningar. Du är skicklig på att se helheten och kan förstå och omsätta verksamhetens behov i relevant och effektiv kommunikation. Du har lätt för att samarbeta och förmår att skapa och bibehålla goda relationer. Du planerar, genomför och utvärderar ditt arbete på ett självständigt och strukturerat sätt. Att prioritera bland dina arbetsuppgifter och hålla deadlines - även när det händer mycket samtidigt - är inga problem! Vi förväntar oss att: • Du har en akademisk utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan relevant inriktning som vi bedömer likvärdig. • Du har erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete. • Du har en stark känsla för det visuella uttrycket. Du behöver ha goda kunskaper i grafisk formgivning och i Adobe Creative Cloud-paketet, framför allt i Indesign, Illustrator och Photoshop. • Du är en van skribent med mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. • Du har erfarenhet av att jobba i CMS-verktyg (Vi arbetar i SiteVision). • Du har goda kunskaper i Microsoft Office-paketet (Word, PowerPoint och Excel). Vi ser det som ett plus om: • Du har goda kunskaper i filmproduktion. • Du är en duktig fotograf och har goda kunskaper om bildhantering. • Du har erfarenhet av kriskommunikation. • Du har kunskap om lagkraven gällande tillgänglighet till digital offentlig service. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Om du är den vi söker och du tycker att tjänsten är intressant, så ser vi fram emot din ansökan. Du ansöker lättast via länken i annonsen. Eksjö kommun har före annonsering redan gjort val av annonseringskanaler och undanber oss därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.
Arbetsgivare
Eksjö kommun
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör

Arbetsgivare / Ort: Totalförsvarets plikt- och prövningsverk
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Har du bred erfarenhet från kommunikationsarbete? Är du van att driva interna och externa projekt? Kan du målgruppsanpassa din kommunikation? Då är det dig vi söker, så läs gärna vidare! Vi på Plikt- och prövningsverket letar nu efter en skicklig kommunikatör till vår enhet som idag består av fem personer. Plikt- och prövningsverkets kommunikationsenhet ansvarar bland annat för myndighetens årliga informationsuppdrag riktad till totalförsvarspliktiga. Förutom det arbetar vi med intern och extern kommunikation i alla kanaler. Anställningen är placerad i Karlstad, men kontakt med och resor till våra prövningskontor kommer att ingå i arbetsuppgifterna. Just nu och med anledning av pandemin sker arbetet till största del på distans. Arbetsuppgifter Som kommunikatör på myndigheten kommer du att vara en viktig resurs i våra interna och externa projekt. Såväl självständigt som tillsammans med andra kommunikatörer och övriga medarbetare på myndigheten driver du och deltar i olika projekt samt gör insatser i den mer dagliga kommunikationen som förmedlas. Följande arbetsuppgifter är vad du kan förvänta dig av rollen: • Driva och delta i kommunikationsprojekt • Tillsammans med övriga på enheten se över verksamhetens kommunikationsbehov och delta i planering samt genomföring av dessa • Språkgranska och publicera nyheter och annat material i myndighetens kanaler såväl internt som externt • Stöd till myndighetens medarbetare i kommunikativa frågor Vi har en kamratlig känsla och en stor lojalitet mot våra medarbetare inom hela myndigheten. Framför oss har vi spännande utmaningar och du kommer vara en viktig del i vårt informations- och kommunikationsarbete. Kvalifikationer Anställningen kräver att du har: • Universitets- eller högskoleutbildning inom kommunikation • Minst fem års erfarenhet av att arbeta med strategisk och operativ kommunikation, gärna från myndighet. • Vana att ta fram och arbeta med kommunikationsplaner • Ansvarat för kriskommunikation • Varit projektledare för interna eller externa kommunikationsprojekt • Duktig på omvärldsbevakning och stort intresse för totalförsvarsområdet • Kunna hantera hela kommunikationsprocessen, exempelvis ta fram budskap, skriva nyheter samt publicera på webb och i sociala medier • Kunskap om kraven på digital tillgänglighet i offentlig verksamhet • Goda kunskaper i Office-paketet Det är meriterande om du har: • Vana att arbeta med visuell identitet och varumärkesarbete • Upphandlat byråer för kommunikationsprojekt • Grundläggande kunskaper i verktyg för bildbehandling, till exempel Indesign och applikationer som behövs för sociala medier • Arbetat med webbpublicering, exempelvis Sitevision Personliga egenskaper Dina personliga egenskaper har stor betydelse för oss. Vi söker dig som är engagerad, nyfiken, driven, lyhörd och strukturerad. Du driver dina uppdrag från idé till målgång och söker lösningar för att komma framåt. Du tycker om att arbeta tillsammans med andra, men du har heller inga problem med att arbeta självständigt. Detta är en bred roll med många kontaktytor och därför att det viktigt att du trivs med att bygga relationer både internt och externt. Om oss Totalförsvarets plikt- och prövningsverk, Plikt- och prövningsverket, är en expertmyndighet inom totalförsvarsområdet och lyder under Försvarsdepartementet. Myndighetens huvuduppgifter är att mönstra och skriva in totalförsvarspliktiga till grundutbildning med värnplikt samt att bemanna krigsorganisationen. Åt andra myndigheter genomförs prövningar för urval för yrken och utbildningar med särskilda krav som handlar om trygghet och säkerhet i det svenska samhället. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Jämställdhet och mångfald är en tillgång för vår arbetsplats och vi välkomnar därför sökande med olika bakgrunder och erfarenheter. Vi ser fram emot din ansökan! Anställning Anställningen är tillsvidare men kan komma att inledas med provanställning. Du söker anställningen via vår webbplats www.pliktverket.se Sista ansökningsdag är den 7 mars. Kontakt Vill du veta mer är du välkommen att kontakta kommunikationschef Marinette Nyh Radebo eller HR-specialist Elin Ryen Mossberg. Fackliga företrädare är Björn Staaff för Saco-S och Anders Thelin för OFR/S. Du når samtliga på 0771-24 40 30.
Arbetsgivare
Totalförsvarets plikt- och prövningsverk
Hemsida: https://pliktverket.se
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Strategisk kommunikatör

Arbetsgivare / Ort: Skatteverket
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-19
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Vill du vara med och utveckla intern kommunikation på en stor myndighet med ett samhällsbärande uppdrag? Är du en driven kommunikatör som tycker om att arbeta både strategiskt och operativt med kommunikation? Då kan vi erbjuda dig ett utvecklande arbete där vi tillsammans skapar samhällsnytta. Om dig Du kommer att arbeta brett med interna strategiska och operativa kommunikationsfrågor. Rent praktiskt innebär det att du ska identifiera kommunikationsbehov, prioritera, välja strategier för att ta fram rätt leveranser, producera innehåll samt planera, paketera och genomföra kommunikationsinsatser utifrån de effekter vi vill nå. Det ingår också att formulera budskap, ge stöd och råd i kommunikationsfrågor, facilitera möten och andra kommuniktionsarenor samt identifiera beroenden som är förutsättningar för lyckad kommunikation. En del av arbetet är i team nära våra avdelningars ämnes- och sakfrågor andra delar är självständigt och drivande arbete, till exempel att projektleda och leverera olika kommunikationsinsatser i något av våra myndighetsövergripande interna eller externa ämnen. Även andra arbetsuppgifter inom kommunikationsavdelningens ansvarsområden kan bli aktuella. Du arbetar både självständigt och tillsammans med experter och kommunikatörer. Du sätter servicenivån högt, är samhällsorienterad och har ett mycket gott omdöme. På kommunikationsavdelningen jobbar ett 50-tal medarbetare på flera orter i landet. Vi har det övergripande ansvaret för myndighetens externa och interna kommunikation, och vi lägger stor vikt vid att arbeta integrerat för att hålla ihop hela kommunikationsprocessen. Vi strävar alltid efter att på bästa sätt möta dagens och morgondagens behov hos våra målgrupper. Rollen som strategisk kommunikatör finns hos interna ämnessektionen. Din placeringsort är enligt överenskommelse på någon av våra orter Uppsala, Linköping, Örebro, Göteborg eller Solna. Om dig För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy. I ditt arbete är du fokuserad och drivs av högt tempo. Du är en van rådgivare, särskilt inom ledningskommunikation och är bra på att se lösningar, motivera andra och få saker gjorda. Du är van vid att hålla ihop produktionsprocesser, identifiera kommunikationsbehov och leverera olika innehåll. Du kan omsätta strategier till aktiviteter som når fram och växlar gärna mellan att arbeta proaktivt och reaktivt. I det här jobbet ska du: - vara hjälpsam, driven och engagerad - vara effektiv och strukturerad - vara en skicklig skribent - vara initiativrik och van att sätta dig in i komplexa frågor. Du ska även ha - högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan eftergymnasial utbildning som vi bedömer likvärdig - arbetat med kommunikation under de senaste åren - ansvarat för kommunikationsinsatser inom större projekt eller sakområden - erfarenhet av att producera innehåll till webbplats, intranät och andra digitala kanaler. Det är önskvärt att du har erfarenhet av teambaserat arbete och utveckling av kommunikation. Bra att veta Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Med anledning av Covid-19 genomför vi tills vidare våra intervjuer via videolänk. Det är viktigt att vi tillsammans minskar risken för smittspridning. På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska riktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb. Välkommen med din ansökan! Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.
Arbetsgivare
Skatteverket
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör till 2047 Science Center

Arbetsgivare / Ort: Framtidsmuséet i Dalarna / Borlänge
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-15
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Meriterande
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet

Vi söker en dirigent, en improvisatör och innovatör som kan dirigera kommunikation i en mångfacetterad orkester. Vill du vara med och skapa intresse för naturvetenskap och teknik i en spännande verksamhet i framkant? Då är 2047 Science Center en arbetsplats för dig.

Vi söker dig som brinner för strategisk kommunikation och marknadsföring och som har ett intresse för naturvetenskap och teknik. Vi behöver en driven och kreativ lagspelare som tillsammans med oss vill vara med och utveckla vår spännande verksamhet.

2047 Science Center är ett av 19 science centers i Sverige. Vi är en kunskapsarena inom naturvetenskap, teknik och matematik och fungerar som ett nav mellan skola, akademi och näringsliv i syfte att stärka framtidens kompetensförsörjning.

Vi bedriver spetsundervisning, laborationer och hands-on aktiviteter för skolans alla årskurser och genomför kompetensutvecklingsinsatser för lärare både på vårt science center och ute på skolor. Vi lever under devisen ”Det blir viktigt när det är på riktigt”. Vi har även en välbesökt experimentmiljö som tar emot mer än 50 000 besökare årligen. Det här och mycket annat gör 2047 Science Center till en spännande arbetsplats i framkant.

Verksamheten präglas av våra kärnvärden, de speglar vår mission och vårt syfte. Vi vill att våra kärnvärden ska leva och andas, de ska sitta i väggarna och i ryggmärgen hos medarbetarna och vägleda i allt det vi gör.

Vi är en organisation som ligger i Framkant och präglas av Spetskompetens inom alla våra yrkesgrupper, vi arbetar med nya metoder och innovationer som kännetecknas av en hög kvalité.

Vi visar på Handlingskraft genom att vara en kraftfull och inflytelserik verksamhet som gör skillnad. Kreativitet återkommer i allt det vi gör och är flexibla utifrån situationen och löser det mest omöjliga. Vi vill stimulera till Nyfikenhet, och experimentlusta och på så sätt skapa intresse för och kunskap om naturvetenskap, teknik och matematik.

Låter det här som en arbetsplats för dig, är du vår nya kollega?

Dina kvalifikationer

För att vara framgångsrik i rollen som kommunikatör på 2047 SC ser vi att du är:

· Självständig - du är självgående och driven i arbetet med att stötta ledning och kollegor i kommunikationsfrågor.

· Nyfiken - ditt arbete präglas av ett undersökande och kritiskt granskande arbetssätt.

· Flexibel - du är anpassningsbar, du ser möjligheter snarare än problem när förutsättningar förändras.

· Kommunikativ - du är en utåtriktad god lyssnare som kan kommunicera på olika nivåer och bemöta såväl en barngrupp som en bolagsledning.

· Strategisk - du är långsiktig och genomtänkt i dina handlingar och kan se hur olika vägval påverkar 2047 SC, du upprättar strategier och genomför dem.

Vi ser gärna att du har akademisk utbildning med inriktning mot kommunikation/marknadsföring. Alternativt har du förvärvat motsvarande kompetens genom yrkeslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig. Har du utbildning i strategisk kommunikation samt kunskaper i grafisk produktion är det fördelaktigt. Du har flerårig yrkeserfarenhet som Kommunikatör, Kommunikationsstrateg eller Internt kommunikationsansvar.

Du har god vana av att arbeta självständigt med kommunikationsinsatser i olika verktyg och kanaler. Du är van att upprätta såväl strategier som att operativt genomföra dem. Mycket goda kunskaper i svenska är ett krav samt goda kunskaper i engelska i tal och skrift. Vid tillsättningen kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Dina arbetsuppgifter

I ditt arbete som kommunikatör kommer du att ansvara för att:

  • Upprätta kommunikationsstrategier, genomföra dem samt analysera genomslag av olika kommunikationsinsatser.
  • Ta fram, genomföra och följa upp kommunikationsplaner.
  • Göra innovativa och kreativa punktinsatser inom marknadsföring.
  • Kommunicera verksamheten mot olika målgrupper.
  • Planera och producera kommunikation/information på våra sociala medier och andra kommunikationskanaler.
  • Samordna och övervaka hela verksamhetens kommunikativa framtoning och agerande.
  • Vara en resurs vid kontakter med press och media samt skriva pressmeddelanden.
  • Ta fram grafisk produktion såsom layout till projekt och pedagogiska program samt produktion av rörlig media för sociala kanaler och hemsida.
  • Planera och genomföra digitala event.
  • Bygga upp vår bildbank samt hantera bilder med tillhörande samtyckesavtal.


Din anställning

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast möjligt enligt överenskommelse. Du kommer att vara baserad i Borlänge men eftersom vi jobbar i hela Dalarna så kan resor förekomma i tjänsten.

Ansökan

Ansökan, med sedvanliga handlingar, skickas snarast till:

[email protected] senast den 7 mars, märk mejlet med ”Kommunikatör till 2047” Intervjuerna kommer att ske löpande.

Kika gärna in på www.2047.nu så får du veta mer om oss!

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Arbetsgivare
Framtidsmuséet i Dalarna
Jussi Björlings Väg 25
78129 Borlänge
Hemsida: www.2047.nu
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Lagerhaus söker Visual Merchandiser till vår butik i Ringen

Arbetsgivare / Ort: Lagerhaus AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 7 March (1 dag kvar)
Publicerad: 2021-02-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Butikskommunikatör/Visual merchandiser

Om jobbet
Lagerhaus framgång skapas av att alla medarbetare jobbar tillsammans mot vårt mål att bli den marknadsledande butikskedjan i Norden för accessoarer till hemmet. Vi söker därför medarbetare som är nyfikna, engagerade och gillar förändring. Vi vill att du brinner för våra produkter och vår uppgift att erbjuda glädje i vardagen. Som visual merchandiser är du en del av säljteamet och befinner dig alltid mitt i händelsernas centrum. Ditt huvudansvar är att tillsammans med dina kollegor skapa en inspirerande och säljande butiksmiljö. Du planerar och följer upp kampanjer samt informerar och involverar dina kollegor i processen. Du arbetar målmedvetet med säljstyrningsverktyg och säkrar att butiken alltid är välfylld och föränderlig. Genom din personlighet och professionalism i kundmötet skapar du nöjda kunder som återvänder till butiken. - Vi söker dig med utbildning inom butikskommunikation - Vi vill att du har erfarenhet av liknande uppdrag inom detaljhandeln - Vi ser gärna att du har erfarenhet av att hålla i projekt samt utbilda andra VMs. - Vi förväntar oss att du är initiativrik och handlingskraftig - Vi tror att du har en pedagogisk förmåga och lätt för att bygga relationer. - Vi hoppas att du är en positiv person med energi, engagemang och glädje. - Vi väntar på dig! Övrigt Tjänsten är en tillsvidareanställning på 20h/vecka+ vikariat på 7h/vecka fram till 31/12-2021 (totalt 27h/vecka) med placering i vår butik i Ringen Stockholm. För frågor gällande tjänsten eller rekryteringsprocessen vänligen kontakta butikschef Robert [email protected] Urval sker löpande, varmt välkommen med din ansökan! Lagerhaus AB är en inredningskedja som erbjuder prisvärda produkter med unik design som enkelt förnyar hemmet. Förutom färg, mönster och glädje vill Lagerhaus bidra till ett bättre samhälle där deras påverkan på människor, djur och natur är så liten som möjligt. Den första butiken öppnades i Göteborg 1996 och idag drivs 38 butiker i Sverige, 5 butiker i Norge och en växande nordisk e-handel. Huvudkontoret ligger i Göteborg och företaget ägs av ägarkonstellation som består av nuvarande VD Jerker Levin, Göteborgsbaserade investeringsbolaget Goodfellows Ventures samt familjen Yngvesson. Förutom att erbjuda våra kunder heminredning med wow-faktor, prisvärda produkter och trendiga detaljer ser vi på Lagerhaus det som vår uppgift att skapa mer glädje i vardagen. För att nå hit drivs organisationen av nyfikna, engagerade och glada medarbetare. Vår framgång skapas av att alla jobbar tillsammans! Join our happy place!
Arbetsgivare
Lagerhaus AB
Hemsida: http://www.lagerhaus.se/
Ansökan
Ansök senast 7 March (1 dag kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör

Arbetsgivare / Ort: Götene kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 8 March (2 dagar kvar)
Publicerad: 2021-02-22
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet
Götene kommun är den lilla kommunen med många möjligheter. Här finns en stor bredd i kompetensen och samtidigt en närhet som gör det enkelt att samarbeta över både organisatoriska och professionella gränser. Vi som arbetar i Götene kommun är till för dem som bor i, besöker och verkar i Götene kommun och all vår verksamhet syftar till att stödja deras behov. Grunden i vårt medarbetarskap är ansvar, etik, mod och ärlighet. Som medarbetare i Götene är du engagerad och delaktig och vi eftersträvar arbetsplatser som stimulerar till initiativrikedom, kreativitet och ansvarstagande. Vi kan erbjuda meningsfulla och samhällsnyttiga arbeten. Inom Götene kommun vill vi på bästa sätt ta vara på din kompetens i arbetet. Vi söker en mångsidig kommunikatör. Hos oss får du jobba varierat och brett inom hela kommunikationsområdet och du kommer både att arbeta strategiskt och operativt. Du kommer att planera, genomföra och utvärdera olika kommunikationsinsatser och aktiviteter både internt och externt. Du kommer att utgöra ett stöd för chefer och verksamheter i planering och paketering av kommunikationsinsatser och utgöra bollplank och rådgivare i kommunikationsfrågor. Du kommer även att arbeta med uppgifter såsom att ta fram innehåll för hemsida och intranät, sociala medier och pressmeddelanden. Vår kommunikationsavdelning är liten och du kommer att arbeta nära vår webbansvarige kommunikatör och kommunikationsstrateg. Kvalifikationer Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning inom området. Det är meriterande med erfarenhet från yrkesområdet.    Som person är du kreativ, självgående, flexibel och ansvarstagande. Du har lätt för att samarbeta med andra, har servicekänsla och gott omdöme. Du skapar och bibehåller du goda relationer. Du har en mycket god språklig förmåga och har lätt för att anpassa texter utifrån olika målgrupper och syften. Att skriva klarspråk är en självklarhet för dig. Du har förmåga att prioritera bland dina arbetsuppgifter och hålla deadlines även när det händer mycket samtidigt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet Villkor Visstidsanställning, t.o.m. 2022-12-31, tillträde efter överenskommelse Heltid Vi tar endast emot ansökningar elektroniskt via vår hemsida. Bemannings-och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser undanbedes. Götene kommun tillämpar rökfri arbetstid. Götene kommun strävar mot jämställdhet och mångfald i våra verksamheter och arbetar därför aktivt för en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald.
Arbetsgivare
Götene kommun
Ansökan
Ansök senast 8 March (2 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.