Idag skapar allt fler företag digitala hemsidor med e-handel. Denna utveckling innebär att du som jobbar som Visual Merchandiser mer fokuserar digitalt på den visuella känslan för online-butiken och kundmöten på nätet. Du kan också kallas för digital butikskommunikatör.
Som Digital Visual Merchandiser skapar du digitala butiksmiljöer som ska vara visuellt tilltalande och inspirerande för att påverka kunden och öka försäljningen. Detta görs bland annat genom kommersiell layout tillsammans med en optimal varuplacering i e-handelsbutiken.
En Digital Visual Merchandiser, precis som en traditionell butikskommunikatör arbetar ofta utifrån aktuella kampanjer, aktiviteter och lagernivåer.
Det är en Digital Visual Merchandiser som vanligtvis har det övergripande ansvaret för butikens visuella uttryck. Därför kräver detta jobb en djup förståelse för köpbeteendet hos konsumenten och företagets produkter. En Digital Visual Merchandisers arbete kan ibland kombineras med andra arbetsuppgifter inom administration, kundtjänst och ekonomi.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Relevanta utbildningar kan finnas inom yrkeshögskola.
För att kunna få anställning och bli upplärd på arbetsplatsen kräver arbetsgivare någon form av eftergymnasial utbildning inom webbproduktion eller inom grafisk design, helst i kombination med erfarenhet av handel, ekonomi, administration eller kommunikation.
Erfarenhet av att tidigare ha arbetat inom handel, ex. som butikssäljare eller inom kundtjänst är mycket meriterande när man söker jobb som Digital Visual Merchandiser.
Visste du att...?
... Handeln står för 11% av jobben, tillväxten och välfärdens finansiering i Sverige.
Källa: svenskhandel.se
Länktips
- svenskhandel.se
- yhguiden.se - Vill du ha bästa chansen att få jobb?
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret