På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Digital Visual Merchandiser Spela filmen

Digital Visual Merchandiser

Idag skapar allt fler företag digitala hemsidor där de bedriver e-handel i allt större utsträckning. Denna utvecklingstrend innebär att de som jobbar som Visual Merchandisers mer fokuserar digitalt på den visuella känslan för online-butiken (e-handel) och kundmöten som händer på nätet. Man kan också kan kallas för Digital Butikskommunikatör.

Det huvudsakliga målet, som består i att öka försäljningen, kvarstår från det gamla yrket, men skiljer sig till viss del i utförandet då det sker digitalt.

De Digitala Visual Merchandisers skapar digitala butiksmiljöer som ska vara visuellt tilltalande och inspirerande, i det primära syfte att påverka kunden och öka försäljningen. Detta görs bland annat genom att säkerställa en kommersiell layout tillsammans med en optimal varuplacering i en e-handels-butik. En Digital Visual Merchandiser, precis som en traditionell butikskommunikatör arbetar ofta utifrån de aktuella kampanjer, aktiviteter och lagernivåer.

Det är en Visual Merchandiser som vanligtvis har det övergripande ansvaret för butikens visuella utryck. Därför kräver detta jobbet en djup förståelse för köpbeteendet hos konsumenten.

En Visual Merchandiser bör ha mycket god kunskap om produkterna som företaget säljer.

En Digital Visual Merchandisers arbete kan ibland kombineras med ytterligare arbetsuppgifter såsom administration och ekonomiska arbetsuppgifter kring försäljning eller med att delta i kundtjänstens arbete, dvs prata med kunder i telefon eller kommunicera med kunder eller återförsäljare via E-post. Ditigal Visual Mercahndiser är i grund och botten en marknadsförare eller försäljare som arbetar med att marknadsföra aktuella kampanjer, produkter samt produktlanseringar till e-butiker och till återförsäljare.

Utbildning

Relevanta utbildningar kan finnas inom yrkeshögskola, ex. en yrkeshögskoleutbildning "Online Merchandiser".
Utbildning på arbetsplats förekommer också. Kontinuerlig fortbildning är vanligt förekommande. För att kunna få anställning och kunna bli upplärd på arbetsplatsen kräver arbetsgivare någon form av eftergymnasial utbildning inom webbproduktion eller inom grafisk design, helst i kombination med kunskaper och erfarenhet inom handel, ekonomi, administration eller kommunikation. 

Erfarenhet av att tidigare ha arbetat inom handel, ex. som butikssäljare eller inom kundtjänst är mycket meriterande när man söker jobb som Digital Visual Merchandiser.

Visste du att...?

... Handeln står för 11% av jobben, tillväxten och välfärdens finansiering i Sverige.
Källa: svenskhandel.se

Länktips

Obs! Varje yrkesbenämning under LIKNANDE YRKEN är en klickbar länk.

7 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.