På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Butikskommunikatör Spela filmen

Butikskommunikatör

Som Butikskommunikatör eller Dekoratör ansvarar du för skyltning i affärsfönster.

Med hjälp av färg, belysning och andra dekorationer skapar du ett intressant, spännande eller roligt skyltfönster. Syftet med är, förutom att skapa en snygg och trevlig atmosfär, att bidra till att försäljningen ökar och att butiken når sina mål. Detta yrke kan även kallas för visual merchandiser.

Butikskommunikatörer som arbetar i klädaffärer stryker kläderna som ska vara i skylten, väljer ut skyltdockor som kläs på och nålar fast kläderna så de sitter bra. För att omskyltningen ska gå fort krävs att du är väl förberedd. Butikskommunikatören har en bild av hur fönstret ska se ut och vilka dekorationer och skyltar som behövs. Vilka varor som ska visas i skylten bestämmer inte butikskommunikatören utan det kan till exempel en säljare i butiken göra.

Butikskommunikatören arbetar också inne i butiken med att visa varorna på andra sätt än uppradade på vanliga hyllor. Om det ska vara demonstration av någon speciell vara i butiken är det dekoratörens uppgift att göra i ordning en demonstrationsplats som väcker kundernas intresse.

Att texta, teckna och måla skyltar hör också till butikskommunikatörens arbetsuppgifter. Att köpa in dekorationsmaterial kan ibland ingå i arbetet. Som butikskommunikatör/dekoratör kan du antingen vara egen företagare, anställd av någon butikskedja eller arbeta på något varuhus. Som egen företagare har du ofta kontrakt med flera affärer och skyltar med jämna mellanrum om deras skyltfönster.

Utbildning

Relevanta utbildningar finns på Universitet och Högskolor. Utbildning till butikskommunikatör kan också finnas inom yrkeshögskola. På gymnasiet finns bra förberedande grundutbildning på flera program, bland annat på Handels- och administrationsprogrammet, på Estetiska programmets inriktning Bild och formgivning och på Ekonomiprogrammets inriktning Ekonomi, men det går också bra att läsa exempelvis på Samhällsvetenskapsprogrammet eller på Humanistiska programmets inriktning Kultur.

Framtidsutsikter

Viljan att anlita butikskommunikatörer hänger ofta samman med hur bra handeln går. Det är ganska få som kan försörja sig enbart som dekoratör och många kombinerar arbetet med andra sysslor. För att ha en bra utgångspunkt inför framtiden behöver du som butikskommunikatör vara mångsidig och ha ett brett arbetsfält.

Visste du att...?

... på klockor, som är till försäljning, ställer man ofta visarna på "tio över tio" eller "tio i två" för då "ler" klockan och folk blir då mer benägna att köpa den klockan.

Länktips

12 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.