På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Visual Merchandiser Spela filmen

Visual Merchandiser

Visual merchandiser kallas ofta för Dekoratör eller för Butikskommunikatör men kan också ha andra arbetstitlar, ex. in-store concept developer.

Visual Merchandisers kan arbeta på olika sätt och ibland också kombinera de olika sätten inom samma tjänst. De två huvudsakliga "varianter" är
1. arbete i butik, där tjänsten oftast kombineras med ytterligare arbetsuppgifter såsom butikförsäljning, dvs man arbetar även som butikssäljare och/eller som kassapersonal.
2. mer strategiskt sätt att arbeta, vilket innebär att man i huvudsak ritar/planerar butikslayout och utvecklar, levererar och kommunicerar det visuella konceptet och strategier i syfte att marknadsföra aktuella kampanjer, produkter samt produktlanseringar till butiker och återförsäljare.

Men oavsett vilken av de två (ovan) varianterna man arbetar inom, jobbar man med kund- och försäljningsfokus med vetskap om att ens insatser är mycket viktiga för att locka kunder till att köpa mer.
Syftet är att förändringar i varupresentationer, skyltfönster och kampanjuppföljningar ska märkas i butikens försäljningssiffror, som går upp.

Visual merchandiser i butik = "fysisk" butikskommunikatör
Hen jobbar med att förstärka och förtydliga koncept, varumärken och sortiment genom att bygga miljöer och exponera varor på ett säljande sätt. Arbetet går ut på att hitta nya försäljningsmöjligheter genom att utveckla hur varorna i butiken presenteras.

Som Merchandiser är du butikens ansikte utåt. Ofta ingår det i jobbet att ansvara för att avdelningar i butik alltid hålls fräscha och välfyllda dvs "säljande". 

Personliga egenskaper
För att trivas i yrkesrollen är det viktigt att du har ett trevligt sätt och är bra på att "ta" människor men samtidigt trivs med att arbeta självständigt; att du är effektiv och noggrann, engagerad och drivs av att alltid åstadkomma ett bra resultat.
Flexibel, lösningsorienterad, ordningsam, stresstålig, driven person som trivs med att att ha "många bollar i luften" och med att jobba i högt tempo.

Utbildning

Relevant utbildning kan finnas på högskolor/universitet eller inom Yrkeshögskolan. Körkort och tillgång till bil kan ställas bland kraven för att få anställning som visual merchandiser.

Övriga krav
B-körkort, för personbil, och även tillgång till egen bil samt god IT-vana (i form av ex. erfarenhet av arbete i Excel, PPT, Sketch Up eller liknande ritprogram), erfarenhet från detaljhandeln samt förmåga att uttrycka sig mycket väl muntligt och skriftligt på svenska och engelska ställs ofta som krav; men i annat fall är mycket meriterande.

Visste du att...?
Handeln står för 11 procent av jobben, tillväxten och välfärdens finansiering i Sverige (uppgift från januari 2018). Källa: www.svenskhandel.se.

Lön/Tjänster-och-service
Medellön för verksamma inom "Tjänster & Service" i Sverige var år 2016 ca 31500 kr/mån. Källa: Svenskt Näringsliv.

8 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.