Webbproducenten (digital producer) ansvarar för innehållet och den grafiska strukturen på en webbplats, samt ofta också för webbplatsens grafisk profil. Att arbeta som webbproducent innebär att du ska utveckla företagets eller verksamhetens digitala kommunikation.
På större arbetsplatser är det ofta webbstrateger som bestämmer vad webbproducenten ska arbeta med. Ofta handlar det om att genomföra digitala kampanjer, allt från att utveckla dem, därefter implementera och slutligen följa upp de digitala kampanjerna.
I webbproducentens arbetsuppgifter ingår det även att skriva säljande och/eller redaktionella texter samt att hantera bilder och foto. Som webbproducenten arbetar du projektform och projektet kan exempelvis handla om att lansera en ny hemsida.
Webbproducentens arbetsuppgift kan kombineras med webbredaktörens och/eller med den webbansvariges arbetsuppgifter. Många webbproducenter är egna företagare/konsulter. Andra arbetar som anställda på olika företag, reklambyråer, medieredaktioner, kommunala eller statliga verksamheter.

Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
De flesta webbproducenter har någon form av eftergymnasial utbildning inom media, kommunikation och/eller journalistik. Passande utbildningar kan finnas inom yrkeshögskola.
Personliga egenskaper
Du som är intresserad av att arbeta som webbproducent bör trivas med att arbeta i projektform och kunna anpassa dig ganska lätt till nya miljöer och omständigheter. Du bör också vara strukturerad i ditt arbetssätt, initiativtagande, flexibel och kreativ.
Länktips
- yhguiden.se - "Vill du ha bästa chansen att få jobb?"
- datainspektionen.se
- framtid.se - "Programmera mera"

Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret