På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Content manager

Content manager

Content manager (Innehållsansvarig) ansvarar för att skapa, publicera och uppdatera innehåll i olika digitala kanaler. Content manager arbetar med text, ljud, bild, text och/eller filmklipp. Som content manager ansvarar du även för att följa upp och analysera olika digitala kampanjer. 

Vanliga arbetsuppgifter kan exempelvis vara att uppdatera texter och bilder på webbplatser, arbeta med marknadsföring i olika kanaler och se till att innehållet på webbplatserna hålls uppdaterade. Ibland kan även en content manager ha personalansvar. 

Om du arbetar mest med textinnehållet kan titeln vara Content writer, Content editor eller innehållsredaktör.

Om du arbetar som ansvarig för digitala kanaler driver du arbetet med att utveckla de digitala kanalerna genom analys, strategi och utveckling. Som omnichannel manager har du fokus på att kundupplevelsen blir så positiv som möjligt och att webbsidan är tillgänglig oavsett vilken enhet kunden använder. 

Utbildning

En utbildningsbakgrund och arbetslivserfarenhet inom sociala medier kan ställas som ett krav för att få jobbet som content manager. Även om det inte ställs som ett krav, är det en stor merit.

Passande utbildningar kan till exempel finnas inom yrkeshögskola.

Grundläggande utbildning finns på flera av gymnasieskolans program.

Personliga egenskaper

För att bli en bra content manager behöver du vara en skicklig skribent samt ha ett intresse för webb och grafisk formgivning.

Som person bör du vara noggrann och innovativ.

Länktips

  • vision.se - tips till chefer och medarbetare inför utvecklingssamtal
  • Framtid.se - hetaste yrken 2024
Visa mer
Visa mindre

13 Lediga jobb

Webbredaktör

Arbetsgivare / Ort: Ängelholms kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 27 september (7 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-13
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Webbredaktör

Om jobbet
Ängelholm är landets första agila kommun! Här tänker vi nytt och vi har därför byggt en unik utvecklings- och serviceorganisation helt fokuserad på invånarservice och samarbete. Förutom att vi har huvuduppdrag istället för förvaltningar, är det unika med Ängelholms kommun vårt signalsystem och våra agila arenor. Vi jobbar med vardagsinnovationer och får saker att hända. Samarbete är en självklar arbetsform för oss och med vårt agila arbetssätt har vi förutsättningarna och förmågan att anpassa oss i ett samhälle som ständigt förändras. Vi lever vår värdegrund: Öppenhet, Omtanke och Handlingskraft. Ängelholm är dessutom en av Sveriges vackraste platser med kilometerlånga stränder, djupa skogar och öppna landskap och har bästa läget med utomordentliga kommunikationer till resten av Skåne, Sverige och kontinenten. Vill du veta mer om hur det är att jobba hos oss? Läs mer på jobb.engelholm.se Inom huvuduppdrag Samhälle arbetar vi långsiktigt och agilt med att forma en hållbar framtid för alla som vill leva och utvecklas i Ängelholms kommun. Vi arbetar med gator, parker, stränder, detaljplaner, bygglov, miljö, vatten, avlopp, kultur, fritid och idrott, lokalvård och måltider. Vi är ca 480 medarbetare och omsätter närmare 600 miljoner i drift, samt 150 miljoner i investeringar. ARBETSUPPGIFTER I uppdraget ingår att vara webbredaktör för huvuduppdrag samhälles olika verksamheter, såväl för intranät som för den externa webben. Ängelholms kommun är mitt i en spännande resa med att bygga nytt intranät och som webbredaktör hos oss får du en nyckelroll i detta arbete. Även om huvudsakligt fokus kommer att vara redaktörskap för intranät och webb, så ingår det även i rollen att stötta chefer inom huvuduppdraget i den interna kommunikationen. KVALIFIKATIONER Du har en högskoleutbildning inom kommunikation eller annan utbildning eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Vi vill att du har goda kunskaper om, och erfarenhet av webbpublicering, gärna i Sitevision som är det verktyg vi arbetar med. Du känner väl till vad som gäller kring tillgänglighet och användbarhet på webben och de regelverk som påverkar digital kommunikation. Har du även erfarenhet av statistik, uppföljning och analys kopplat till webbarbete och goda IT-kunskaper vad gäller Microsoft 365, Siteimprove, Google analytics och sökmotoroptimering är det meriterande. Den vi söker har vana av att skriva texter för olika målgrupper med en förmåga att omvandla komplicerade underlag till klarspråk. Vi tror att det underlättar om du har erfarenhet från webbarbete i kommunal förvaltning och politiskt styrd organisation och då särskilt erfarenhet från något av verksamhetsområdena samhällsbyggnad, teknik-, eller kultur, idrott och fritid. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Att du verkar efter våra värdeord Öppenhet, Omtanke och Handlingskraft, är naturligtvis en självklarhet. Det är även viktigt för oss att du som person är strukturerad och självgående. Du behöver samtidigt vara samarbetsinriktad och socialt skicklig med god förmåga att agera ambassadör såväl internt som externt. Du har självklart ett trevligt och professionellt bemötande i dina kontakter och du drivs av att med hjälp av god kommunikation nå utveckling och resultat. Du kommunicerar utmärkt i tal och skrift på svenska, övriga språk är meriterande. Intervjuer kommer preliminärt att hållas nedanstående datum. Gör gärna en notis i din kalender redan nu. • 1/10 • 6/10 ÖVRIGT Ängelholms kommun ska vara en organisation där medarbetarna trivs, utvecklas och vill stanna kvar. Vi strävar efter att erbjuda heltid för ökad jämställdhet och attraktiva arbeten. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och kunna kommunicera snabbt och enkelt med dig som sökande, ber vi dig ansöka via länk i annonsen. Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till vilka rekryteringskanaler vi önskar använda. Därför undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Arbetsgivare
Ängelholms kommun
Ansökan
Ansök senast 27 september (7 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Webbredaktör

Arbetsgivare / Ort: Jönköpings kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 29 september (9 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Webbredaktör

Om jobbet
IT- och digitaliseringsenheten Vi söker en inspirerande webbredaktör till utbildningsförvaltningens nya pedagogiska plattform för medarbetare i förskola och skola. Kom till oss och bidra till lärglädje hela vägen, från förskola till vuxenutbildning! Ditt nya jobb Utbildningsförvaltning vill genom en digital pedagogisk plattform ge samtliga medarbetare i förskola och skola i Jönköpings kommun inspiration, kunskap och möjlighet att dela erfarenheter. Genom en gemensam sajt skapar vi en arena för vårt arbete för likvärdighet och barn och elevers rätt till lärande och utveckling. Den digitala plattformen som kommer vara tillgänglig externt kommer också ge möjlighet för lärare och förskollärare att nå ut med sin värdegrund, metodik och kompetens till exempelvis fristående verksamheter, vårdnadshavare och potentiella kollegor. Du kommer att bli redaktör för plattformen och leda ett redaktionsråd bestående av lärare och förskollärare från verksamheten. Som redaktör ansvarar du för innehåll, förvaltning och utveckling av plattformen. Rent praktisk innebär det bland annat att producera och redigera innehåll som text, foto och film, presentera nyheter och aktuella händelser inom verksamheten samt samordna webbplatsens bloggare. Välkommen till oss IT- och digitaliseringsenheten är en av utbildningsförvaltningens centrala stödfunktioner vars arbete utgår från att digitala verktyg och resurser ska användas för att stödja lärande och lärglädje. Den digitala pedagogiska plattformen blir ytterligare ett verktyg i detta arbete. Utbildningsförvaltningen är inne i en spännande förändringsprocess med stort fokus på digitalisering. Du kommer att ha en viktig roll i det arbetet. Vi är nio medarbetare och en enhetschef på enheten med olika bakgrund men gemensamt fokus på engagemang, nytänkande och gemenskap som ska utökas med en kollega. Din kompetens Vi söker dig som är högskoleutbildad kommunikatör/journalist men du skulle också kunna vara legitimerad lärare/förskollärare som har vidareutbildat dig inom kommunikation. Du är en god skribent, hittar rätt tonläge och vet hur texter anpassas så att de passar kanalen och målgruppen. Du har också vana att arbeta med film och foto. Som person ser vi att du trivs att arbeta efter mål och uppnå resultat, har förmåga att ta initiativ samt ser till helheten i olika situationer. Du samarbetar gärna med andra och har en god förmåga att skapa relationer med personer du arbetar med. För att lyckas i rollen ser vi att du: - har erfarenhet av verktyget Sitevision eller annat CMS - har kunskap i Adobe Creative Suite - har erfarenhet av att skriva redaktionella texter - är en snabb och språksäker skribent och innehållsproducent med intresse för digital kommunikation - önskvärt om du har erfarenhet av redaktionell planering Bra att veta Efter urval kommer ni som uppfyller kriterierna att ombes skicka in arbetsprover på texter, foton och film. Anställningen är placerad på utbildningsförvaltningen i Huskvarna men uppdraget gäller hela verksamheten från förskola till vuxenutbildning som finns utspridda i hela Jönköpings kommun. Som webbredaktör kommer du också ha ett nära samarbete med kommunikationsavdelning som har ett övergripande ansvar för kommunikation i Jönköpings kommun. För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker. Intervjuer kommer att hållas under oktober månad 2021. Vill du veta mer? Kontakta enhetschef Jeanette Hultberg på 036-10 23 04 eller [email protected] ([email protected]). Fackliga företrädare (https://www.jonkoping.se/fackligaubf) Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.
Arbetsgivare
Jönköpings kommun
Hemsida: http://www.jonkoping.se
Ansökan
Ansök senast 29 september (9 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Content Manager / Skribent inom investeringar & privatekonomi sökes

Arbetsgivare / Ort: Optimizee Group Sweden AB / Eskilstuna
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 september (10 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-02
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Vill du hjälpa oss öka kunskapen om investeringar på webben? Vill du vara del av ett snabbväxande företag? Har du tidigare kunskap av investeringar och privatekonomi? Har du erfarenhet av att skriva innehåll på svenska (eller engelska)? Ansök!

Optimizee är ett företag som ökar kunskapen om investeringar på webben. Vi driver bland annat webbplatserna CryptoRunner.com (jämförelsetjänst för kryptovalutor med 300,000+ sidvisningar per månad) och InvestoRunner.com (en ny jämförelsetjänst för börsen).


Jobbeskrivning

Vi söker dig som är självgående, detaljerad och långsiktig. I rollen som Content Manager på Optimizee kommer du skriva innehåll på svenska (eller engelska), ta fram bilder, formatera texten och vara ansvarig för det som publiceras. Andra arbetsuppgifter kan vara beställning och korrekturläsning av innehåll från frilansskribenter.

Du kommer jobba självständigt efter tydliga deadlines, men också vara i daglig kontakt med oss på kontoret samt våra frilansare. Kontoret är på Kungsgatan 63, Eskilstuna. Det kommer finnas möjlighet till vissa flexibla arbetstider (macbook och andra verktyg tillhandahålls) men arbetet ska utföras på plats.

Detta jobb kräver att du har erfarenhet av investeringar såsom aktier och viljan att lära dig varje dag. Vi skriver nästan bara djupgående guider som inkluderar mycket tekniskt innehåll. Exempel på ämnen du kommer skriva om: “Aktier, investeringar, fonder, företag, guld, silver, kryptovaluta, tjäna pengar, spara pengar, börsen, valutakurser, aktietips, daytrading, volatilitet, ränta på ränta, investeringssparkonto, aktieutdelning, ekonominyheter, hävstång, kassalikviditet, bruttomarginal etc.”

Om oss

Optimizee ökar kunskapen om investeringar. Vi består av ett litet team som bygger, optimerar och expanderar utbildningswebbplatser. Företaget startades för 2 år sedan, har två heltidsanställda och ett flertal frilansare. Vi växer och anställer nu flera och flyttar till större kontor på Kungsgatan 63, Eskilstuna 632 21. Detta för att kunna lansera flera tjänster och expandera till flera länder. Det kommer finnas goda möjligheter att utvecklas och växa med företaget när vi anställer och expanderar. För mer information, besök Optimizee.se.

Kvalifikationer

  • Krav på mycket goda kunskaper i svenska och förmåga att uttrycka sig väl i skrift
  • Krav på grundläggande kunskaper i engelska
  • Krav på kunskap inom investeringar och privatekonomi
  • Meriterande goda kunskaper i engelska och flerspråkig
  • Meriterande kunskaper inom photoshop och videoredigering

Arbetsuppgifter

  • Skriva, redigera och publicera innehåll
  • Genomföra grundling forskning innan publicering
  • Beställning och korrekturläsning från frilansare
  • Annat administrativt arbete


Förmåner

  • Företag som växer snabbt och expanderar
  • Arbetsplats där man får läsa, skriva och utvecklas varje dag
  • Del av ett team som lanserar nya spännande tjänster
  • Möjlighet till chefspositioner när vi rekryterar flera
  • Heltid 100% med fast månadslön
  • Tjänstepension för dig som fyllt 25 år
  • Mat-och dryckesförmåner på kontoret
  • Friskvårdsbidrag 3000 kr per år


Lön

Lön, enligt överenskommelse.

Tillträde och ansökan

Heltid 100%. Intervjuer sker löpande. Tillträde omgående eller enligt överenskommelse.

Skicka din ansökan till [email protected] Bifoga personligt brev, cv och texter som du har skrivit. Vid frågor kontakta mig på [email protected] eller 0763249547.

Denna jobbannons publicerades ursprungligen på vår företagssida. Alla tillgängliga jobb hos oss hittar du här: https://optimizee.se/#jobs

Sökord: Content Manager, Content editor, Web editor, Writer, Webbredaktör, Digital redaktör, Journalist, Skribent

Arbetsgivare
Optimizee Group Sweden AB
Kungsgatan 63
63221 Eskilstuna
Hemsida: optimizee.se
Ansökan
Ansök senast 30 september (10 dagar kvar)

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Content manager

Arbetsgivare / Ort: Kampaay Nordics AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 september (10 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-06
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadskommunikatör

Om jobbet
Content creator Vill du vara del av en dynamisk och innovativ verksamhet? Brinner du för att utveckla affärer och kommunikation? Då kan du vara den vi söker! Om oss: Kampaay är en digital plattform för fysiska och digitala event. Vi syftar till att revolutionera eventbranschen genom att fungera som en matchande marknadsplats som kopplar ihop beställare med leverantörer/produkter. Företaget föddes i Italien och är nu en lovande startup i Europa, finansierad av affärsänglar, privata fonder och Venture Capitalists. Det första steget mot expansion utanför de italienska gränserna är att etablera sig i Stockholm med Kampaay Nordics! Vi är i dag ca 25 medarbetare stationerade i Italien och fyra, snart fem i Sverige och rekryterar extremt begåvade människor som kan ta företaget från startfasen och bygga ett framgångsrikt tillväxtföretag. Om dig: Vi söker dig som kan samordna fotografer och videofilmare för att skapa lokalt innehåll, till exempel: Videor/foton av lokala evenemang, intervjuer med kunder/leverantörer/speciella gäster, fotografering av lokala produkter för innehållet i plattformen och på webbplatsen. Detta innehåll kommer att produceras ofta och det måste uppnå våra högsta standarder, så vi behöver dig som har erfarenhet av innehållsskapande och tid att ägna åt detta. Du har utbildning i området och minst några års praktisk erfarenhet och älskar att kommunicera med bilder. Du är självgående, öppen och flexibel som person. En god nivå av engelska krävs för att även kunna kommunicera med våra italienska kollegor.
Arbetsgivare
Kampaay Nordics AB
Ansökan
Ansök senast 30 september (10 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE

Content Manager

Arbetsgivare / Ort: E.On Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast 30 september (10 dagar kvar)
Publicerad: 2021-09-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadsförare

Om jobbet
E.ON är ett internationellt privatägt energiföretag. 70.000 medarbetare i 15 länder arbetar dagligen för utvecklingen av tekniska innovationer och användarvänliga kundlösningar för den nya energivärlden. Vi är det första stora energibolaget som verkligen fokuserar på framtidens energilösningar genom våra affärsområden för smarta nät och kundlösningar. På avdelningen Brand & Marketing är vi specialister på text och visuella budskap med syfte att stärka E.ONs varumärke och att skapa värde för vår affär och våra kunder. Vår kultur kännetecknas av värme och omtanke samtidigt som vi medarbetare får stort utrymme att driva vårt arbete självständigt och därmed utvecklas i våra roller. Nu söker vi ytterligare två Content Managers till vårt team.  Om tjänsten I rollen som Content Manager arbetar du med att driva kampanjer från planering och genomförande till analys av resultat.  Det finns en förväntan att du vågar testa och vågar producera eget innehåll. Därtill finns det möjlighet att driva projekt och ta sig an arbetsuppgifter som ligger utanför din funktionsroll. I ditt dagliga arbete kommer du att: * Arbeta med dina Content Managers-kolleogor för att tillsammans ansvara för vår digital interaktion och konvertering i digitala kanaler. * Det dagliga arbetet kommer handla om att självständigt leverera copy och bild samt publicera det efter intresseavstämningar. * Arbeta med våra egna digitala kanaler med externa plattformar, för att skapa en sömlös upplevelse för våra konsumenter i en användarvänlig uttryck. Tjänsten är placerad I Malmö. Vi söker För att trivas och lyckas i rollen tror vi att du har tidigare erfarenhet som Content Manager, eller av en liknande roll, samt en utbildning inom kommunikation, digital marknadsföring eller liknande. Vi ser att du har erfarenhet av kommunikation och kampanjarbete i form av att planera, skapa och publicera innehåll i digitala kanaler. Du har god förståelse av att få ut budskap/information på bästa tänkbara sätt till olika målgrupper. Du har lätt för att knyta kontakter, sätter dig snabbt in nya miljöer och arbetssätt och är duktig på att samarbeta med andra. Du skriver och talar flytande svenska och engelska.  Som person tror vi att du är resultatorienterad och strukturerad vilket är en förutsättning för att kunna leverera projekt enligt tidsplan och arbeta med flera projekt parallellt. Din kreativa ådra får du utlopp för i ditt dagliga arbete och i innehållet du skapar.  Vi tror också att du, precis som vi, är en person som värdesätter samarbete men också trivs med att självständigt driva ditt arbete framåt.  Din närmsta chef, Anna Bartholf, har lång erfarenhet av både ledarskap och marknadsföring, främst inom livsmedelsbranschen. Hon ser sig själv som en prestigelös person som föredrar rak och tydlig kommunikation med sina medarbetare. Hon har stor tillit till sina medarbetare och ger dem utrymme att ta ansvar och uppmuntrar dem att ta egna beslut.  I den här rekryteringsprocessen tillämpar vi ett löpande urval med sista ansökningsdag den 30 september. För frågor om tjänsten, vänligen kontakta: Anna Bartholf, +46 73 095 78 11 För fackliga frågor, vänligen kontakta: Mats Ekblom, Unionen, +46 705 259188                  Carl-Johan Johansson, Akademikerna, +46 702 163611 Michael Andersson, Ledarna, +46 705 250129  Mats Lundberg, SEKO +46 730 499778 Vi erbjuder * Möjliggörande för såväl karriärmässig och personlig utveckling, som för fritid och familjeliv. * En anställning i en organisation med tydliga visioner inom hållbarhet och som satsar långsiktigt. * En utvecklande och förändringsbenägen arbetsmiljö med många spännande projekt.
Arbetsgivare
E.On Sverige AB
Hemsida: http://www.eon.com
Ansökan
Ansök senast 30 september (10 dagar kvar)

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.