På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Content manager

Content manager

Content managers ansvarar för att skapa, publicera och uppdatera innehåll i diverse digitala kanaler. De kan arbeta med bland annat text, ljud, bild, text och/eller filmklipp. Som content manager ansvarar man dessutom ofta även för att följa upp och analysera olika digitala kampanjer. Många företag finns idag presenterade (närvarande) på sociala medier.

Vanliga arbetsuppgifter kan exempelvis vara att uppdatera text och bilder på arbetsplatsens webbsida, arbeta med marknadsföring i olika kanaler och se till att innehållet på webbsidan hålls uppdaterat och aktuellt.

Personliga egenskaper
För att bli en bra content manager behöver du vara en skicklig skribent samt ha ett intresse för webben och grafisk formgivning. Som person bör du vara noggrann och innovativ.

Utbildning

En utbildningsbakgrund och arbetslivserfarenhet inom sociala medier kan ställas som ett krav för att få jobbet som content manager. Även om det inte ställs som ett krav, är det en stor merit. Passande utbildningar kan bl a finnas inom yrkeshögskola. Utbildning inom copywriting passar för dig som vill bli en ännu bättre skribent.

Visste du att...?
Den italienske 1400-talstypografen Aldo Manuizo är mannen bakom det moderna användandet av semikolon ( ; ) och det är till honom tankarna går den 6 februari, som är semikolonets dag.

Lilla ordboken
fkdm = förkortning som står för uttrycket "för kännedom".

Länktips

  • vision.se - tips till chefer & medarbetare inför utvecklingssamtal
  • bbc.com - Will a robot take your job?
  • sprakochfolkminnen.se - info om språkrådgivning på Institutet för språk och folkminnens hemsida.

2 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.