Content manager (Innehållsansvarig) ansvarar för att skapa, publicera och uppdatera innehåll i olika digitala kanaler. Content manager arbetar med text, ljud, bild, text och/eller filmklipp. Som content manager ansvarar du även för att följa upp och analysera olika digitala kampanjer.
Vanliga arbetsuppgifter kan exempelvis vara att uppdatera texter och bilder på webbplatser, arbeta med marknadsföring i olika kanaler och se till att innehållet på webbplatserna hålls uppdaterade. Ibland kan även en content manager ha personalansvar.
Om du arbetar mest med textinnehållet kan titeln vara Content writer, Content editor eller innehållsredaktör.
Om du arbetar som ansvarig för digitala kanaler driver du arbetet med att utveckla de digitala kanalerna genom analys, strategi och utveckling. Som omnichannel manager har du fokus på att kundupplevelsen blir så positiv som möjligt och att webbsidan är tillgänglig oavsett vilken enhet kunden använder.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
En utbildningsbakgrund och arbetslivserfarenhet inom sociala medier kan ställas som ett krav för att få jobbet som content manager. Även om det inte ställs som ett krav, är det en stor merit.
Passande utbildningar kan till exempel finnas inom yrkeshögskola.
Grundläggande utbildning finns på flera av gymnasieskolans program.
Personliga egenskaper
För att bli en bra content manager behöver du vara en skicklig skribent samt ha ett intresse för webb och grafisk formgivning.
Som person bör du vara noggrann och innovativ.
Länktips
- vision.se - tips till chefer och medarbetare inför utvecklingssamtal
- Framtid.se - hetaste yrken 2024
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret