På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Copywriter

Copywriter

Som copywriter, eller reklamskribent som yrket också kan kallas, jobbar du med idéer och texter i reklam. Du ska kunna formulera dig intresseväckande så att dina målgrupper tar till sig budskapet, oavsett om det handlar om att sälja en idé, produkt eller tjänst. 

En viktig del av jobbet som copywriter är att göra research, att samla in bakgrundsmaterial och fakta.

På större reklambyråer kan rollen heta conceptual copywriter och du arbetar då med mer omfattande kampanjer. 

En copywriter arbetar ofta med olika projekt och uppdrag tillsammans med bland annat en art director (AD) och en projektledare. Var och en i projektgruppen svarar för olika delar av den planerade produkten. Projektledaren har det ekonomiska ansvaret och håller i kontakterna med kunden. AD jobbar med bildidéer och copywritern arbetar med textförslag anpassade till olika medier.

Reklammarknaden har blivit mer internationell vilket betyder att byråerna har fått fler uppdrag, men har också lett till att konkurrensen har hårdnat och att kompetenskraven höjts. Samtidigt blir det vanligare att copywriters även jobbar med utlandsuppdrag.

Utbildning

Utbildningsbakgrunden för copywriters varierar. Krav på högskoleutbildning, alternativt utbildning från yrkeshögskola eller privat anordnare blir allt vanligare.

Framtidsutsikter

Det finns ett överskott av arbetssökande inom informatörsyrket. Konkurrensen har hårdnat på arbetsmarknaden som helhet och väntas bestå under det kommande året. Även på 5-10 års sikt förväntas antalet som söker arbete som informatör överstiga arbetsgivarnas rekryteringsbehov. Det är med andra ord ganska stor konkurrens om jobben för informatörer.

Arbetsplats

Som copywriter arbetar du ofta på en reklambyrå eller en kommunikationsbyrå. Men du kan också arbeta på interna reklamavdelningar på stora företag eller inom organisationer.

Visste du att...?

... den italienske 1400-talstypografen Aldo Manuizo är mannen bakom användandet av semikolon ;

Visa mer
Visa mindre

201 Lediga jobb

Extrajobba som demopersonal för Vadis Research i Malmö!

Arbetsgivare / Ort: Adecco Sweden AB
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-11-16
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Vill du hjälpa livsmedelsföretag att ta fram bättre produkter? Är du utåtriktad och vågar ta initiativ att möta nya människor? I så fall är rollen som demopersonal hos Vadis Research ett uppdrag för dig. Om Vadis Research & Consulting Vadis Research & Consulting är en analysbyrå som hjälper företag att utveckla och kvalitetssäkra sina produkter, såväl helt nya och innovativa som befintliga produkter. Detta gör de genom olika typer av marknadsundersökningar, som i många fall innebär att konsumenter bjuds in för att testa produkterna. Vadis kunder är både svenska och internationella företag som marknadsför såväl välkända som helt nya varumärken, från start-ups till etablerade företag. Om tjänsten Arbetsrollen som demopersonal innebär i stort att du hjälper livsmedelsföretag att få fram bättre produkter på marknaden genom att låta konsumenter smaktesta dem. I praktiken innebär det att du rekryterar konsumenter som passerar testlokalen på gågatan i Malmö. De deltagande konsumenterna får alltid viss ersättning för sitt deltagande, som tar ca 15 minuter. Produkterna är vanligtvis från välkända varumärken och omfattar både mat och dryck, t ex mejerivaror, pizza, kolsyrade drycker, choklad, bröd eller andra matvaror. Du utgör en viktig funktion genom att säkerställa att nya recept eller kommande lanseringar är omtyckta av konsumenterna. Före arbetspasset kommer du att erbjudas en kort introduktion på kontoret och tilldelas en bricka som visar att du rekryterar inför ett smaktest. Arbetstiderna är förlagd under dagtid eftersom det rör sig mer människor i stadskärnan under den tidsperioden, vanligtvis mellan kl 10 och 17. Din tillgänglighet för jobb förväntas vara 7-8 timmar per arbetspass och ett enskilt smaktest pågår under 2–3 dagar i rad. Dock behöver du inte arbeta alla dagar i ett smaktest. Om dig Vi söker dig som är student eller har en annan huvudsaklig sysselsättning på minst 50 % och som kan uppvisa intyg på detta. Du som söker tjänsten bör vara utåtriktad, social, glad och förväntas våga ta initiativ till att inleda en dialog med främmande människor - i strävan efter att nå ut till så många som möjligt i aktuell målgrupp. Meriterande men inget krav är erfarenhet av kundkontakt, service eller försäljning i någon form. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Kontaktuppgifter Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare: Adrian Magnusson, via [email protected] Har du frågor angående registrering, var god kontakta supporten via [email protected] Välkommen med din ansökan! Sökord Vadis, Testrekryterare, Provsmakare, Extrajobb, Malmö, Vadis Research & Consulting, Varuprover, Extrajobb, Deltid, Student
Arbetsgivare
Adecco Sweden AB
Hemsida: http://www.adecco.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Social Media Creator

Arbetsgivare / Ort: Nordic Choice Commercial Services AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-11-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Nordic Choice Hotels is the industry rebel and one of the largest hotel groups in the Nordic region. We do not believe in a standard hotel that suits everyone. With stylish Clarion Hotel, warm Quality Hotel, urban Comfort Hotel and more than 20 independent hotels, we let the guest choose from the full range of hotel experiences. We base our hotel operations on three equal bottom lines: People, Planet, Profit. Nordic Choice Hotels kan sammanfattas med ett ord: Tillväxt! Nordic Choice har gått från 10 till 212 hotell under loppet av 25 år och är idag en av Nordens största hotellkoncerner. Men Nordic Choice handlar inte bara om antalet rum och hotell. Det handlar mest av allt om människorna. Kraften bland de anställda gör oss till ett annorlunda hotellbolag, en rebell i branschen, med ett varmt bultande hjärta för miljön och samhället. Vi söker nu en rådgivare och innehållsproducent för sociala medier på Nordic Choice Hotels huvudkontor i Stockholm eller Oslo, som kan hjälpa till att inspirera och sprida bra storys. Vi söker dig som älskar sociala medier, och som vet vad som krävs för att skapa engagemang och debatt. Dessutom har du kommersiell känsla och triggas av att skapa synlighet. Du är en effektiv, flexibel och självgående person med öga för det visuella. Ett sinne för humor är viktigt (läs: helt avgörande). Din samarbetsförmåga likaså. Du kommer att ingå i ett team på totalt sju personer, som i kraft av sina olika roller stöttar koncernledningen, ägaren Petter Stordalen och våra hotell med korrekt och proaktiv kommunikation. Arbetsuppgifternas fokus är: • Idéutveckling och innehållsproduktion för våra sociala kanaler (video, foto, text) • Ansvar för kortsiktig och långsiktig publiceringsplan • Producera enklare filmer och kortare texter • Analysera och utvärdera engagemang baserat på kunskap och data • Övervaka responsen och säkerställa dialogen med följare • Bidra i Nordic Choice Hotels kampanjarbete • Operativ del av kommunikationsavdelningen där det ingår en bredd av kommunikationsuppgifter Vi söker dig som har: • Minst 1-3 års operativ och strategisk erfarenhet av sociala medier • Erfarenhet från foto- och videoproduktion. Erfarenhet av Photoshop, InDesign och Premiere Pro är meriterande. • God skrivförmåga • Fördjupad kunskap om Facebook, Instagram, TikTok och Twitter (och andra sociala kanaler) • Erfarenhet från både B2C-kommunikation och varumärkesbyggande i sociala medier • Gärna erfarenhet från content marketing Vi erbjuder: • Utmanande och utvecklande arbetsuppgifter • En av Nordens mest spännande kommunikationsavdelningar • Tjänsteresor till affärsställen i Norden och Baltikum • Rabatterade priser för dig, vänner och familj på våra 200+ hotell • Rabatterade paketresor med Ving • Konkurrenskraftiga löner och villkor. Om du har frågor eller vill ha mer information om tjänsten, vänligen kontakta kommunikationsdirektör Bettina Flatland, e-post: [email protected] Location: Solna Sista ansökningsdag: 01.12.2021 Tillträde: Enligt överenskommelse Arbetsplats: Huvudkontoret, Evenemangsgatan 48, Solna Kontaktperson: kommunikationsdirektör, Bettina Flatland, [email protected] Mer information finns på vår hemsida http://www.nordicchoicehotels.se
Arbetsgivare
Nordic Choice Commercial Services AB
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör

Arbetsgivare / Ort: Rädda Barnens Ungdomsförbund / Bromma
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-11-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Om jobbet

Om RBUF

Rädda Barnens Ungdomsförbund är ett förbund där alla upp till 25 år kan vara medlemmar. Vi är ett förbund av barn och unga för barn, med verksamhet som bygger på frivilligt engagemang. Vi är ett religiöst och partipolitiskt obundet förbund, som kämpar för barnets rättigheter och för att FN:s konvention om barnets rättigheter ska efterlevas och respekteras. Vi är ett antirasistiskt och queerfeministiskt förbund.


Allmän beskrivning

Kommunikatören jobbar med den externa kommunikationen i organisationen (på sociala medier, på vår webbplats och genom kontakt med lokala och nationella medier), digitalt engagemang för medlemmar och grafisk design.

Vision med tjänsten

Syftet med tjänsten är att informera medlemmar och engagera dem i RBUF:s aktiviteter, främja våra kampanjer utåt, stödja skapande och publicering av debattartiklar och bidra till att stärka organisationens identitet genom kreativt textskapande och visuellt uttryck. Organisationen kämpar för att verkliggöra en busig revolution vilket ska reflekteras i samtlig offentlig kommunikation. Arbetet kommer att bygga på att uppnå vår strategi för 2018-2022: och kommunikationsstrategi. Här hittar du vår strategi för 2018-2022 http://rbuf.se/wp-content/uploads/2018/11/Strategi-2018-2022.pdf

En del av tjänsten (20%) fokuserar på extern kommunikation för vårt projekt Fathima.

Projektet går ut på att skapa samtalsgrupper på lättare svenska för nyanlända tjejer. Fathima ska vara ett forum där gruppen kan mötas på lika villkor, tas på allvar och reflektera kring angelägna frågor såsom vänner, kärlek, familj, identitet, sexualitet, rasism, feminism och aktivism. Målet är att stärka nyanlända tjejers självkänsla, röst och förmåga att påverka, samt sprida denna röst på samhällsnivå.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

- Ansvara för aktiviteter på RBUF:s sociala medier och på vår webbplats

  • Stödja styrelsen med att skriva debattartiklar och skapa ett förhållande med nationella och lokala medier;
  • Nå ut till barn och unga för att främja möjligheter till aktivism - för deltagande i aktiviteter och kampanjer för barns rättigheter;
  • Skapa och skicka ut nyhetsbrev;
  • Skapa layouter för RBUF:s interna dokument och för material som ska publiceras.
  • Skapa nya visuella uttryck och samla bilder till inlägg för sociala medier, artiklar och
  • annat material som ska delas offentligt.


Tre dagar i veckan fokuseras arbetet på generell kommunikation för RBUF och en dag i veckan på projektet Fathima.

För att vara framgångsrik i den här rollen behöver du

  • Yrkeserfarenhet av att hantera sociala medier och webbplatser så som Instagram, Facebook och Wordpress;
  • Erfarenhet av att jobba med traditionella former av medier såsom radio, TV, och tidningar;
  • Erfarenhet av copywriting och grafisk design;
  • Kunskap om barns rättigheter;
  • God kommunikationsförmåga på svenska och engelska;
  • Innovativt tänkande och problemlösningsförmåga;
  • Dela Rädda Barnens Ungdomsförbunds värderingar.
  • Engagemang eller aktivism i en barn och ungdomsorganisation är meriterande.


Om tjänsten

Din tjänst kommer att vara på vårt förbundskansli på Alvik strand i Stockholm. Tjänsten är en tillsvidareanställning på 80 % och vi tillämpar provanställning i sex månader. Kansliet följer kollektivavtal med FREMIA och Unionen. En heltidstjänst hos oss är i snitt 37 timmars arbetsvecka. Vi erbjuder friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, samt stora möjligheter till kompetensutveckling.

RBUF erbjuder lika möjligheter

RBUF är en arbetsgivare som arbetar aktivt med tillgänglighet och icke-diskriminering. Alla sökande och anställda ska ha lika möjligheter.

Ansökan

Skicka CV och personligt brev (max 1 sida) till [email protected] med ämnesraden “kommunikatör” innan den 1 december (23:59 CET). För eventuella frågor, kontakta Dejan Bojanic på mail [email protected]

.

Arbetsgivare
Rädda Barnens Ungdomsförbund
Gustavslundsvägen 141
16751 Bromma
Hemsida: https://rbuf.se/wp-content/uploads/2021/11/KOMMUNIKATOR-2021-Vacancy-RBUF-2020_-FINAL-2.pdf
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Digital kommunikatör sökes!

Arbetsgivare / Ort: Gymnastikföreningen Gymnos / Falun
Omfattning / Varaktighet: Deltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-11-01
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet

Är du idrottsintresserad och gillar digital kommunikation? Tror du att bra kommunikation kan öka medlemmarnas engagemang? Då ska du söka uppdraget som digital kommunikatör i Gymnastikföreningen Gymnos!

Arbetsbeskrivning

Som digital kommunikatör arbetar du med vår webbplats och sociala medier. Du gör redaktionella inslag och intervjuer med medlemmar, sponsorer och andra intressenter.

Målgrupperna för kommunikationen är föreningens medlemmar, intressenter och media. En viktig del i uppdraget är att utveckla och tänka nytt kring hur vi kommunicerar föreningens verksamhet genom digitalt berättande. Exempel på arbetsuppgifter är:

· Producera och publicera material för webb och sociala medier

· Utveckla, uppdatera och underhålla föreningens hemsida

· Utveckla föreningens digitala medlemsdialog

· Planera och följa upp kommunikationsaktiviteter på webb och sociala kanaler

Vem söker vi?

Du är utbildad inom kommunikation och har erfarenhet av arbete med att utveckla webb och sociala medier. Du är noggrann och har känsla för att skapa innehåll som väcker intresse. Du är van vid att kommunicera i tal och skrift, gillar att jobba ihop med andra och tycker om att lära dig (och oss!) nya saker.

Du har goda kunskaper i Office 365 och erfarenhet av olika webbpubliceringssystem och bildbehandlingsprogram. Eftersom foto och rörlig bild kommer att bli mer centralt för vår kommunikation är det en fördel om du har erfarenhet av visuell kommunikation och videoredigering.

Du kommer att arbeta mycket själv vilket kräver att du är handlingskraftig och utåtriktad. Som person är du ordningsam och har förmåga att hålla flera bollar i luften. Föreningens administratör och ordförande finns som bollplank och stöd.

Gymnos som förening

Glädje, kunskap och gemenskap är en naturlig del i Gymnos värdegrund. Som förening strävar vi efter att vara en modern förening som engagerar och möter medlemmarnas förväntningar. Verksamheten består av bredd- uppvisning- och tävlingsgymnastik inom truppgymnastik och artistisk gymnastik. Gymnos har i nuläget strax under 800 medlemmar och mer än 120 ledare.

Arbetsgivare
Gymnastikföreningen Gymnos
Lugnetvägen 11 0TR
79131 Falun
Hemsida: www.gymnos.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök via mejl
[email protected]
VISA MINDRE

Område kollektivtrafik söker Marknadsutvecklare

Arbetsgivare / Ort: REGION JÄMTLAND HÄRJEDALEN
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-11-12
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
I Region Jämtland Härjedalen är livskvaliteten i fokus. Här bor du trivsamt och kan fylla din fritid med upplevelser. Vår vision är En region som du längtar till och växer i. Hos oss jobbar du med kollegor från många yrken, med både spets och bredd i kompetensen. Område Kollektivtrafik är en del av förvaltningsområdet Regional utveckling inom Region Jämtland Härjedalen. Regional utveckling har som uppgift att ta tillvara möjligheter och främja utvecklingen inom en rad viktiga områden till exempel kompetens och utbildning och näringsliv. Till verksamhetsområde kollektivtrafik söker vi en marknadsutecklare. Under varumärket Länstrafiken bedriver vi allmän och särskild kollektivtrafik med buss och taxi inom Jämtland Härjedalen. Inom verksamheten arbetar vi för att människor ska kunna ta sig till jobb och studier, att arbetsgivare får rätt kompetenser på plats, samt att de som inte har egen bil ändå ska ta sig till samhällsservice. Att jobba hos oss innebär att bidra till en attraktiv kollektivtrafik och ökat hållbart resande, för att underlätta vardagen och möta behoven i en växande region. ARBETSUPPGIFTER Som marknadsutvecklare inom område Kollektivtrafik bidrar du till utvecklingen av våra tjänster både på ett operativt och strategiskt sätt. Detta med utgångspunkt i kollektivtrafikens målsättning om ökade marknadsandelar, attraktiva kollektiva mobilitetslösningar och ett ökat tillgängligt kollektivtrafiksystem. I den här tjänsten är arbete med kundorientering, kundupplevelse och kundkommunikation centrala delar. I dina arbetsuppgifter ingår att identifiera kundbehov utifrån inkomna kundsynpunkter och genom nära dialog med kundtjänst, upphandlade trafikföretag, kommuner, arbetsgivare och andra intressenter. Utifrån identifierade kundbehov arbetar du löpande med utveckling och förbättringar som stärker kundupplevelsen. Du ansvarar för att planera, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser och aktiviteter, både till interna och externa målgrupper. Du ansvarar för strategi, förvaltning och utveckling av verksamhetens digitala kanaler. Du ingår i vår krisledning och är ett strategiskt stöd och bollplank i press- och mediafrågor. I dina arbetsuppgifter ingår också att utveckla och koordinera vår biljettkontrollverksamhet samt att arbeta med försäljning mot företag och arbetsgivare. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med eftergymnasial utbildning inom kundkommunikation, marknadsföring eller motsvarande kompetens anskaffat genom arbetslivet. Du har flerårig arbetslivserfarenhet från arbete med kundkommunikation och marknadsföring. Det är meriterande om du i en tidigare anställning jobbat med försäljning till företag och organisationer. För att lyckas i rollen är du som person kundorienterad, handlingskraftig och skicklig på att formulera dig i tal och skrift. Du har god social kompetens och trivs i en roll med mycket kontakt med andra människor. Du har förmågan att driva processer både på egen hand och i samråd med andra. Ibland jobbar du med längre övergripande projekt, ibland är det snabba puckar som gäller och därför är det en fördel om du tycker om varierande arbetsdagar där du har förmåga att snabbt växla mellan olika arbetsuppgifter. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Här hittar du mer information om Region Jämtland Härjedalen: https://www.regionjh.se/ Läs mer om att bo och leva i Jämtland Härjedalen: https://www.tasteget.nu/ Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster. Intervjuer kommer att ske löpande. Välkommen med din ansökan!
Arbetsgivare
REGION JÄMTLAND HÄRJEDALEN
Hemsida: https://www.regionjh.se/regionalutveckling/kollektivtrafik
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.