På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Copywriter

Copywriter

Som copywriter, eller reklamskribent som yrket också kan kallas, jobbar du med idéer och texter i reklam. Du ska kunna formulera dig intresseväckande så att dina målgrupper tar till sig budskapet, oavsett om det handlar om att sälja en idé, produkt eller tjänst. 

En viktig del av jobbet som copywriter är att göra research, att samla in bakgrundsmaterial och fakta. Som copywriter arbetar du ofta på en reklambyrå eller en kommunikationsbyrå. Men du kan också arbeta på interna reklamavdelningar på stora företag eller inom organisationer. På större reklambyråer kan rollen heta conceptual copywriter och du arbetar då med mer omfattande kampanjer. 

En copywriter arbetar ofta med olika projekt och uppdrag tillsammans med bland annat en art director (AD) och en projektledare. Var och en i projektgruppen svarar för olika delar av den planerade produkten. Projektledaren har det ekonomiska ansvaret och håller i kontakterna med kunden. AD jobbar med bildidéer och copywritern arbetar med textförslag anpassade till olika medier.

Reklammarknaden har blivit mer internationell vilket betyder att byråerna har fått fler uppdrag, men har också lett till att konkurrensen har hårdnat och att kompetenskraven höjts. Samtidigt blir det vanligare att copywriters även jobbar med utlandsuppdrag.

Utbildning

Utbildningsbakgrunden för copywriters varierar. Krav på högskoleutbildning, alternativt utbildning från yrkeshögskola eller fristående skola blir allt vanligare.

Visste du att...?

... den italienske 1400-talstypografen Aldo Manuizo är mannen bakom det moderna användandet av semikolon (;)

Länktips

Visa mer
Visa mindre

12 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.