Som copywriter, eller reklamskribent som yrket också kan kallas, jobbar du med idéer och texter i reklam. Du ska kunna formulera dig intresseväckande så att dina målgrupper tar till sig budskapet, oavsett om det handlar om att sälja en idé, produkt eller tjänst.
En viktig del av jobbet som copywriter är att göra research, att samla in bakgrundsmaterial och fakta.
På större reklambyråer kan rollen heta conceptual copywriter och du arbetar då med mer omfattande kampanjer.
En copywriter arbetar ofta med olika projekt och uppdrag tillsammans med bland annat en art director (AD) och en projektledare. Var och en i projektgruppen svarar för olika delar av den planerade produkten. Projektledaren har det ekonomiska ansvaret och håller i kontakterna med kunden. AD jobbar med bildidéer och copywritern arbetar med textförslag anpassade till olika medier.
Reklammarknaden har blivit mer internationell vilket betyder att byråerna har fått fler uppdrag, men har också lett till att konkurrensen har hårdnat och att kompetenskraven höjts. Samtidigt blir det vanligare att copywriters även jobbar med utlandsuppdrag.

Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Utbildningsbakgrunden för copywriters varierar. Krav på högskoleutbildning, alternativt utbildning från yrkeshögskola eller privat anordnare blir allt vanligare.
Framtidsutsikter
Efterfrågan på kompetens som copywriter och informatör / kommunikatör varierar. En grundkompetens som copywriter kan användas inom många olika yrken, t ex. skribent, informatör, kommunikatör, webbredaktör och liknande yrken och därför är det svårt att bedöma arbetsmarknaden för en copywriter. Ofta arbetar en copywriter som frilans (eget företag) och får då ofta korta eller längre uppdrag för olika beställare. Ett tips till dig som funderar på yrket copywriter är att även komplettera med kunskaper inom kommunikation och marknadsföring.
Arbetsplats
Som copywriter arbetar du ofta på en reklambyrå eller en kommunikationsbyrå. Men du kan också arbeta på interna reklamavdelningar på stora företag eller inom organisationer.
Visste du att...?
... den italienske 1400-talstypografen Aldo Manuizo är mannen bakom användandet av semikolon ;

Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret