På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Copywriter

Copywriter

Som copywriter, eller reklamskribent som yrket också kan kallas, jobbar du med idéer och texter i reklam. Du ska kunna formulera dig intresseväckande så att dina målgrupper tar till sig budskapet, oavsett om det handlar om att sälja en idé, produkt eller tjänst. 

En viktig del av jobbet som copywriter är att göra research, att samla in bakgrundsmaterial och fakta.

På större reklambyråer kan rollen heta conceptual copywriter och du arbetar då med mer omfattande kampanjer. 

En copywriter arbetar ofta med olika projekt och uppdrag tillsammans med bland annat en art director (AD) och en projektledare. Var och en i projektgruppen svarar för olika delar av den planerade produkten. Projektledaren har det ekonomiska ansvaret och håller i kontakterna med kunden. AD jobbar med bildidéer och copywritern arbetar med textförslag anpassade till olika medier.

Reklammarknaden har blivit mer internationell vilket betyder att byråerna har fått fler uppdrag, men har också lett till att konkurrensen har hårdnat och att kompetenskraven höjts. Samtidigt blir det vanligare att copywriters även jobbar med utlandsuppdrag.

Utbildning

Utbildningsbakgrunden för copywriters varierar. Krav på högskoleutbildning, alternativt utbildning från yrkeshögskola eller privat anordnare blir allt vanligare.

Framtidsutsikter

Det finns ett överskott av arbetssökande inom informatörsyrket. Konkurrensen har hårdnat på arbetsmarknaden som helhet och väntas bestå under det kommande året. Även på 5-10 års sikt förväntas antalet som söker arbete som informatör överstiga arbetsgivarnas rekryteringsbehov. Det är med andra ord ganska stor konkurrens om jobben för informatörer.

Arbetsplats

Som copywriter arbetar du ofta på en reklambyrå eller en kommunikationsbyrå. Men du kan också arbeta på interna reklamavdelningar på stora företag eller inom organisationer.

Visste du att...?

... den italienske 1400-talstypografen Aldo Manuizo är mannen bakom användandet av semikolon ;

Visa mer
Visa mindre

166 Lediga jobb

Junior Kommunikatör sökes för uppdrag till statlig myndighet i Lund!

Arbetsgivare / Ort: Poolia Sverige AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-26
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Om tjänsten För uppdrag till statlig myndighet i Lund söker vi nu en Junior Kommunikatör. Myndigheten bedriver forskning och utbildning om kollektivtrafik som medel för hållbara städer. Uppdraget är med start i mitten av oktober och pågår i 9 månader med chans till förlängning. Är du utåtriktad, initiativrik och bra på att skapa och underhålla kontakter? Då är detta tjänsten för dig! Sök redan idag, urval och intervjuer hålls löpande. Dina arbetsuppgifter i huvudsak Som kommunikatör är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att vara webbredaktör med ansvar för löpande uppdatering av hemsida, ansvara för myndighetens kanaler i sociala medier, samt att vara redaktör för olika publikationsserier tillsammans med deras seniora kommunikatör. Dessutom kan du komma att agera kommunikationsstöd till myndighetens olika forskningsprojekt. Arbetet är förlagt måndag – fredag under kontorstid. Vem är du? Vi söker dig som nyligen tagit examen inom medie- och kommunikation. Du kan med enkelhet uttrycka dig i både tal och skrift. Vidare trivs du med att samarbeta med kollegor och har god förmåga att kommunicera och diskutera med andra. Du kommunicerar obehindrat på båda svenska och engelska. Om verksamheten Konsultrollen passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens och bredda ditt CV. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät. Vid din sida har du din konsultchef som agerar bollplank och stöttar dig i att lyckas på dina uppdrag. Vi vill att du ska må bra och trivas med oss på Poolia. Därför erbjuder vi dig friskvårdsbidrag, rabatter på olika träningsanläggningar och ordnar regelbundet sociala aktiviteter. Självklart omfattas din anställning på Poolia av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård.
Arbetsgivare
Poolia Sverige AB
Hemsida: http://www.poolia.se
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör

Arbetsgivare / Ort: Göteborgs kommun
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-03
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Lokalförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att bygga, anpassa och förvalta lokaler och boenden för Göteborgs Stads verksamheter. Vi är en av Sveriges största förvaltare av offentliga lokaler. Varje dag är 150 000 göteborgare verksamma i skolor, förskolor, kontor och äldreboenden som vi sköter om. ARBETSUPPGIFTER Nu söker vi en femte kommunikatör till vår kommunikationsfunktion som ansvarar för att samordna och utveckla förvaltningens interna och externa kommunikation. Vårt arbete sker genom att identifiera kommunikativa behov utifrån prioriterade mål, uppdrag och omvärldsförändringar. Du kommer att jobba nära verksamheten med bland annat kommunikationsplanering, rådgivning samt innehållsproduktion för intranät, webb och sociala medier. I denna tjänst ligger särskilt fokus på projektkommunikation och att vara samordningsansvarig för förvaltningens grafiska produktion. Dina arbetsuppgifter: - Delta i det övergripande kommunikationsarbetet genom att analysera och identifiera kommunikationsbehov, planera, genomföra och utvärdera kommunikationsinsatser i olika projekt och uppdrag. - Stötta chefer och medarbetare i kommunikationsfrågor genom att framför allt coacha, utbilda och ta fram verktyg och metoder. - Vara expertstöd och huvudansvarig för samordning och utveckling av förvaltningens grafiska produktion. - Jobba med rörlig bild som kommunikationskanal både internt och externt, inklusive enklare produktion av filmer. - Ta fram innehåll till prioriterade kanaler vilket inkluderar att skriva och publicera nyheter på intranätet samt inlägg till sociala medier och pressmeddelanden. KVALIFIKATIONER Vem söker vi? För oss är det viktigt att du är en god lagspelare och det är en självklarhet för dig att agera förtroendegivande och prestigelöst för att bygga relationer med dem du möter. Vi arbetar ofta med många och komplexa frågor samtidigt och du har därför förmågan att planera, strukturera och driva ditt eget arbete. Genom ditt konsultativa förhållningssätt och din kommunikationskompetens stödjer du våra chefer och medarbetare inom deras yrkesområden. För att lyckas med det har du en högskoleutbildning inom kommunikation och har jobbat minst fem år som kommunikatör. Har du erfarenhet från samhällsbyggnads-, fastighets- eller byggbranschen värderar vi den lite extra. Din förmåga att skriva texter och anpassa budskap utifrån kanal och målgrupp är mycket god och du vet vilket innehåll som skapar värde. Du har även kunskap i och erfarenhet av grafisk produktion och rörlig bild och använder Photoshop och Indesign som arbetsverktyg. ÖVRIGT Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Lokalförvaltningen arbetar för ett hållbart arbetsliv där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ett rikt liv också utanför arbetet. Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på enheten. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Arbetsgivare
Göteborgs kommun
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör till Svenska Läkaresällskapet

Arbetsgivare / Ort: Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 3 månader – upp till 6 månader
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-08-23
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Jurek Rekrytering & Bemanning erbjuder ett komplett utbud av bemannings- och rekryteringstjänster. Vi rekryterar och hyr ut alltifrån studenter till yrkesverksamma akademiker med mångårig erfarenhet och specialistkompetens. Våra uppdrag är främst inom juridik, ekonomi, HR, marknad och administration. Svenska Läkaresällskapet är läkarkårens oberoende, vetenskapliga professionsorganisation, en ideell, partipolitiskt och fackligt obunden förening. Vårt syfte är att verka för förbättrad hälsa och sjukvård genom att främja vetenskap, utbildning, etik och kvalitet. Nu söker vi en kommunikatör till SFAM:s fortbildningsprojekt! SFAM (Svensk förening för allmänmedicin) är allmänläkarnas vetenskapliga och professionella förening och en medlemsförening inom Svenska Läkaresällskapet. SFAM:s mål är att på ett oberoende sätt främja utbildning, fortbildning, forskning och utveckling inom allmänmedicin. Specialister i allmänmedicin har den vetenskapliga kunskapen om vilka levnadsvanor som ligger bakom många kroniska sjukdomar. Syftet med fortbildningsprojektet är att minska hindren och förbättra förutsättningarna för allmänläkare att förmedla denna kunskap så att patienten får kraft att ändra sina levnadsvanor. Ditt uppdrag Som kommunikatör kommer du att arbeta för att göra projektet känt och spritt bland specialister i allmänmedicin och blivande specialister. Arbetet är både strategiskt och operativt och innebär många kontakter i och utanför projektet. Du kommer att arbeta nära projektledning och redaktion och ansvara för att ta fram en kommunikationsplan. Du kommer även att paketera och kommunicera redan gjorda satsningarna inom projektet för att tillgängliggöra fortbildningsmaterial som till stor del består av inspelat material för YouTube. Arbetsuppgifterna kommer bland annat att bestå av att gå igenom inspelat material, sammanfatta huvudbudskapen samt redigera och klippa materialet i kortare teasers samt ta fram underlag för print, webb, sociala medier och evenemang. I ditt ansvar ingår att säkerställa att vi når ut externt med vår verksamhet genom att: • Sätta dig in i fortbildningsmaterialet och paketera det så att det kommunicerar med blivande och yrkesverksamma allmänläkare i landet, med syftet att resultatet av projektet når ut bredare till målgruppen. • Göra korta sammanfattande videoinslag utifrån existerande material på YouTube. Skapa engagerande innehåll för målgruppen via digitala kanaler och SFAM:s Fortbildningsprojekts hemsida. • Ta fram strategier och rutiner för att nå ut till alla blivande och yrkesverksamma allmänläkare, med syftet att projektet kan integreras i SFAM:s fasta verksamhet. • Bidra till intern kommunikation genom att ansvara för projektplan samt underlag till verksamhetsberättelse. Din profil • God förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. • Strukturerad, noggrann, har förmåga att planera och följa upp ditt arbete på ett effektivt sätt. • Självgående, har initiativförmåga och ett eget driv. • Relationsskapande och tycker om att samarbeta med andra. • Vana av att prioritera och fokusera på de viktigaste arbetsuppgifterna och kunna hantera flera parallella projekt även vid hög arbetsbelastning. • God digital kompetens och bra koll på sociala medier och andra digitala plattformar. • Kunskaper i enklare filmredigering och med erfarenhet från att jobba med YouTube. • Erfarenhet av att jobba med webbplatser. Kunskaper i webbpubliceringsverktygen Joomla! och WordPress är meriterande men inte ett krav. • En god känsla för grafisk design och erfarenhet av att jobba i Photoshop, InDesign, Illustrator, Premiere Pro eller något annat videoredigeringsverktyg. . • Högskoleutbildning inom området kommunikation eller motsvarande. Vi ser gärna att du har några års relevant arbetslivserfarenhet. Pedagogisk kompetens är meriterande. Erfarenhet av arbete med hälso- och sjukvårdsfrågor samt arbete inom den ideella sektorn eller annan föreningsverksamhet är önskvärt. Vi eftersträvar mångfald och en jämn könsfördelning och lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Din ansökan Detta är ett konsultuppdrag om ca 4 månader där du är anställd eller underkonsult hos Jurek. Omfattningen är 75-100% och önskvärd start i september. För ytterligare information om tjänsten kontakta Cajsa Malm, [email protected], eller Martina Alexandersson, [email protected] Då urvalsprocessen sker löpande är du välkommen med din anökan så snart som möjligt. Varmt välkommen att söka!
Arbetsgivare
Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Hemsida: http://www.jurek.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör med inriktning digitala kanaler till Stockholm

Arbetsgivare / Ort: Polismyndigheten
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tills vidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-20
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en kommunikatör med inriktning digitala kanaler till vårt team i Stockholm. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 33 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Kommunikationsavdelningen i Polisregion Stockholm, där denna tjänst är placerad, består i dagsläget av 23 personer med blandade kompetenser och bakgrunder som arbetar över hela Stockholmsregionen inklusive Gotland. ARBETSUPPGIFTER Som kommunikatör hos polisen kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter bestå av att: • medverka i uppbyggnaden, förvaltningen och utvecklingen av polisens webbplatser, såväl internt som externt • skriva, redigera, publicera och strukturera information samt aktivt söka och producera innehåll • ingå i en nationell grupp med särskilt ansvar att utveckla myndighetens intranät • stödja och kompetenshöja publicerare/redaktörer i deras arbete men även övriga medarbetare i organisationen i användandet av intranätet • vara delaktig i övriga arbetsuppgifter inom enheten, exempelvis produktion av informationsmaterial KVALIFIKATIONER Detta är en möjlighet för dig som: • Examen i medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig • Erfarenhet av att arbeta strategiskt och operativt med intern och extern kommunikation i en organisation • Mycket god förmåga av att producera, publicera och utveckla material i Episerver • Erfarenhet av att arbeta i publicerings- och redigeringsverktyg Adobe (Indesign, Premier, Photoshop och Illustrator) • Mycket god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska. • Vana att arbeta kanaloberoende med tidvis kort tidshorisont • Vana att ta till sig omfattande material och göra det lättförståeligt i rätt kanal Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även: • Erfarenhet av arbete inom statlig myndighet eller annan offentlig verksamhet med dygnet runt verksamhet • Erfarenhet av kriskommunikation • deltagit i större webbutvecklingsprojekt • erfarenhet av förändringskommunikation För att lyckas i arbetet behöver du vara en social person som är bra på att skapa goda relationer och du tycker om att arbeta i grupp såväl som självständigt. Du är målinriktad och samtidigt prestigelös. Du arbetar strategiskt och långsiktigt men kan samtidigt snabbt byta fokus för att hantera aktuella frågor här och nu. Arbetet ställer stora krav på din förmåga att hantera stress och du behöver därför kunna fatta balanserade beslut även under pressade förhållanden. Du kommer att arbeta i medborgarnas tjänst och därför är det viktigt att du förstår vidden av det förtroendeskapande arbete det innebär att arbeta med kommunikationsfrågor hos polisen. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. ÖVRIGT Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader Placeringsort: Stockholm/Kungsholmen Arbetstid: Flextid Tillträde: Enligt överenskommelse Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 24 september 2021. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult. Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster. #LI-DNI
Arbetsgivare
Polismyndigheten
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE

Kommunikatör till myndighet i Stockholm

Arbetsgivare / Ort: Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Omfattning / Varaktighet: Heltid / 6 månader eller längre
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Ansök senast idag
Publicerad: 2021-09-08
Källa: Arbetsförmedlingen
VISA MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Informatör/Kommunikatör

Om jobbet
Jurek Rekrytering & Bemanning erbjuder ett komplett utbud av bemannings- och rekryteringstjänster. Vi rekryterar och hyr ut alltifrån studenter till yrkesverksamma akademiker med mångårig erfarenhet och specialistkompetens. Våra uppdrag är främst inom juridik, ekonomi, HR, marknad och administration. Nu söker vi en kommunikatör till myndighet där du kommer att fungera som ett kommunikationsstöd till projekt. Vill du vara delaktig i projektledningens arbete och tillsammans driva kommunikationsarbetet framåt? Välkommen in med en ansökan! Din roll kommer vara kommunikationsstöd till ett specifikt projekt, vara delaktig i projektledningens arbete och tillsammans driva kommunikationsarbetet framåt. Projektet syftar till att öka kapacitetsuttaget av befintlig infrastruktur, minska störningar och digitalisera hela kapacitetsplaneringen inom svensk järnväg. För att möjliggöra detta ersätts befintliga verktyg med nya verktyg, nya arbetssätt och förändrad process införs samt ett helt nytt sätt att se på kapacitet. Arbetsbeskrivning Ansvara för projektets kommunikationsstrategi: • Gå igenom projektets kommunikationsstrategi och uppdatera • Stämma av aktiviteter och budskap med VO Trafiks intern kommunikationsansvarig • Kartlägga koppling med kringliggande program inom den digitaliserade tåglägestjänsten för att säkerställa en sammanhängande strategi Ansvara och utveckla kommunikationsplanen: • Projektet har en övergripande kommunikationsplan och har påbörjat nedbrytningen av denna. Detta arbete behöver tas vidare utifrån: • Nedbruten på en mer detaljerad nivå – Excelfil • Sätta målen med planen – varför vill vi kommunicera? • Utifrån identifierade Målgrupper – specificera vad de behöver veta, och hur riktar vi på bästa sätt kommunikationen mot målgrupp Driva kommunikationen, skapa förutsättningar och material för arbete med förändringsledning: • Ta fram en kommunikationsplattform som vi kan luta oss mot och plocka fram material till denna • Planera, boka in och genomföra kommunikationsaktiviteter internt och externt • Skapa struktur och följa upp att aktiviteter genomförs • Skapa presentationsmaterial, texter för tex intranätartiklar eller extern kommunikation, FAQ, med mera Publicera och sprida kommunikationsmaterial • Vara en del av projektets ledning och övriga aktiviteter för att få en tydlig helhetsbild • Ha ett nära samarbete med mottagande förvaltning/linje för att koordinera kommunikationsaktiviteter hela vägen till slutanvändarna av systemet Vem är du? Du ska uppfylla följande; • Högskoleutbildning 180hp (tidigare 120p) exempelvis inom media och kommunikation eller som vad anser vara likvärdig utbildning och minst ett (1) års arbetslivserfarenhet från liknande arbete. Alternativt, gymnasium eller som Trafikverket anser vara likvärdig utbildning samt tre (3) års arbetslivserfarenhet som kommunikatör. • Kunskap om och erfarenhet av digital kommunikation, sociala medier och varumärkes byggande • Kunskaper, förmåga och erfarenhet av i redigeringsverktyg (ex. InDesign, Photoshop m.fl) • Kunskaper, förmåga och erfarenhet av webbpubliceringsverktyg (ex. Episerver, Sitevision m.fl) • Erfarenhet och förmåga, omfattat delarna framtagning, sammanställning, analys, och redovisning av att arbeta med enkäter ex. marknadsundersökningar och omvärldsanalyser Du erbjuds Ett konsultuppdrag på heltid (40 h/v) med start så snart som möjligt och löper i 12 månader, med chans till förlängning upp till ett år. Du kommer att bli anställd av Jurek Rekrytering & Bemanning och vara uthyrd till vår kund. Vid frågor angående tjänsten är du varmt välkommen att kontakta konsultchef Kajsa Lidén på [email protected]
Arbetsgivare
Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Hemsida: http://www.jurek.se/
Ansökan
Ansök senast idag

Ansök här
VISA MINDRE
VISA FLER LEDIGA JOBB


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.