På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

SEM-specialist
Spela filmen

SEM-specialist

Förkortning SEM står för det engelska uttrycket Search Engine Marketing. SEM-specialister kallas ofta också för search marketing strategists.

Har du ett stort intresse för Google Analytics och onlinemarknadsföring och är en driven person? SEM-specialister arbetar med stort eget ansvar och möjlighet att själv påverka utformningen av sina arbetsuppgifter. Som SEM-specialist är du involverad i många olika projekt, vilket kan både vara stimulerande med också innebära ett högt arbetstempo. 

SEM-specialister ingår ofta i marknadsteam och har som sina huvudsakliga uppdrag att öka trafik och driva konvertering från organisk och betald söktrafik.

Som SEM-specialist arbetar du med analys och optimering av sökmotormarknadsföring. Det handlar om systematiskt arbete med sökordsanalyser, innehåll, ranking, inlänkar, proaktivt och förutseende skapande av strategier för SEO och SEM.

SEM-specialisten är delaktig i utvecklingen av digitala plattformar med särskilt ansvar sökoptimering, analys av trender, rapportering samt uppföljning.

Utbildning

Eftergymnasial utbildning inom marknadsföring, digital utveckling och/eller media krävs.

Vidare behöver du ha goda kunskaper i Google Analytics och mycket god kommunikativ förmåga samt välutvecklad språkkänsla. 

Personliga egenskaper

För att lyckas i yrkesrollen som SEM-specialist behöver du ha stor förståelse för de mekanismer som påverkar struktur, kvalitet och optimering och ha stor kunskap om de målgrupper företaget eller organisationen vill nå. 

Visa mer
Visa mindre

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.
OBS! Vi erbjuder inga jobb eller vägledning via detta formulär.