På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

SEM-specialist Spela filmen

SEM-specialist

Förkortning SEM står för det engelska uttrycket Search Engine Marketing. SEM-specialister kallas ofta också för search marketing strategists.

Har du ett stort intresse för Google Analytics och onlinemarknadsföring och är en resultatdriven person som trivs med ett högt tempo, vill ha stort eget ansvar och möjlighet att själv påverka utformningen av dina arbetsuppgifter samt vara involverad i diverse olika utmanande projekt i en stimulerande företagsmiljö, i så fall kan yrkesrollen som SEM-specialist vara helt rätt för dig!

SEM-specialister ingår ofta i "marknadsteam" och har som sina huvudsakliga uppdrag att öka trafik och driva konvertering från organisk och betald söktrafik.

Mer konkret jobbar SEM-specialister med följande: analys och optimering av sökmotormarknadsföring för att maximera ROI; optimering av innehåll för sökmotorer genom systematiskt arbete med sökordsanalyser, innehåll, ranking, inlänkar m.m.; proaktivt och förutseende skapande av strategier för SEO och SEM; delaktighet i utvecklingen av digitala plattformar för att säkerställa optimering mot sökmotorer; information, fortbildning och hålla sina teamkollegor uppdaterade inom sökoptimering; analys av trender, rapportering samt uppföljning.

För att lyckas i yrkesrollen som SEM-specialist behöver man ha stor förståelse för de mekanismer som påverkar struktur, kvalitet, optimering, budjustering etc.

Personliga egenskape som krävs: lösningsorienterad, driven, självgående och letar själv upp nya trender och tillvägagångssätt för att applicera dem på företagets olika produkter. För att lyckas i yrkesrollen krävs det även att man är pedagogisk, socialt kompetent och har god samarbetsförmåga, då man brukar ha många olika kontaktytor och arbetar tätt tillsammans med bl a följande yrkesgrupper: webbredaktörer, marknadsansvariga/marknadsanalytiker, copywriters, webbutvecklare, designers med flera.

Utbildning

Eftergymnasial utbildning inom marknadsföring, digital utveckling och/eller media krävs. Vidare behöver man ha goda kunskaper i Google Analytics och mycket god kommunikativ förmåga samt välutvecklad "språkkänsla". Man måste kunna uttrycka sig felfritt på svenska och engelska.

Visste du att...?
Handeln står för 11 procent av jobben, tillväxten och välfärdens finansiering i Sverige (uppgift från januari 2018). Källa: svenskhandel.se

Länktips

3 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.