Förkortning SEM står för det engelska uttrycket Search Engine Marketing. SEM-specialister kallas ofta också för search marketing strategists.
Har du ett stort intresse för Google Analytics och onlinemarknadsföring och är en driven person? SEM-specialister arbetar med stort eget ansvar och möjlighet att själv påverka utformningen av sina arbetsuppgifter. Som SEM-specialist är du involverad i många olika projekt, vilket kan både vara stimulerande med också innebära ett högt arbetstempo.
SEM-specialister ingår ofta i marknadsteam och har som sina huvudsakliga uppdrag att öka trafik och driva konvertering från organisk och betald söktrafik.
Som SEM-specialist arbetar du med analys och optimering av sökmotormarknadsföring. Det handlar om systematiskt arbete med sökordsanalyser, innehåll, ranking, inlänkar, proaktivt och förutseende skapande av strategier för SEO och SEM.
SEM-specialisten är delaktig i utvecklingen av digitala plattformar med särskilt ansvar sökoptimering, analys av trender, rapportering samt uppföljning.
Utbildning
Eftergymnasial utbildning inom marknadsföring, digital utveckling och/eller media krävs.
Vidare behöver du ha goda kunskaper i Google Analytics och mycket god kommunikativ förmåga samt välutvecklad språkkänsla.
Personliga egenskaper
För att lyckas i yrkesrollen som SEM-specialist behöver du ha stor förståelse för de mekanismer som påverkar struktur, kvalitet och optimering och ha stor kunskap om de målgrupper företaget eller organisationen vill nå.