På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy Ok

Digital kommunikatör

Digital kommunikatör

En digital kommunikatör / content manager / Content marketer är expert inom området digital kommunikation. Du har då kompetensen att implementera ett digitalt tänk i företagets/organisationens kommunikationsarbete.

Som digital kommunikatör tar du med dig de grundläggande kunskaperna i marknadsföring och kommunikation in i digitala plattformar. Nya verktyg och kanaler, inte minst sociala medier, växer hela tiden fram och användarnas digitala beteende förändras, nya trender skapas. Din roll som digital kommunikatör är att kunna läsa, följa med i och agera i det nya landskapet, att förstå och kommunicera effektivt på de nya villkor.

På senare år har internet och sociala medier skapat helt nya möjligheter för informatörer och kommunikatörer att utföra sina uppdrag genom direktdialog med kunder, brukare och andra intressanta målgrupper. Att bli en digital kommunikatör betyder att få möjlighet att ha ett spännande och givande arbete som ligger i samhällsutvecklingens framkant.

Utbildning

De flesta digitala marknadsförare har någon form av eftergymnasial utbildning, t.ex utbildning från en yrkeshögskoIa alternativt högskole/universitetsutbildning.

Framtidsutsikter

Trender, mönster och beteenden skiftar otroligt fort på Internet, att ständigt implementera nya verklighetsanpassade digitala strategier blir därför många gånger avgörande för varumärken i deras interaktion med kunderna.

Behovet av kompetent personal som skapar, förstår och analyserar digitala kampanjer och aktiviteter ökar bland företag och organisationer i så gott som inom alla branscher och kunskapsområden. Då det blir allt fler som skaffar sig kompetens att arbeta inom detta område är det ganska svårt att förutspå hur pass svårt eller lätt det blir att få jobb inom det aktuella område inom de närmsta åren.

Personliga egenskaper

Som digital kommunikatör bör du ha kunskaper, färdigheter och kompetens som gör att du kan ta ansvar för analys, planering, genomförande och uppföljning av digitala kampanjer. Du arbetar även med kontinuerlig kommunikation i digitala medier på ett strategisk, taktiskt och kreativt sätt på samma gång.

En digital kommunikatör behöver också ha kunskap om de relevanta juridiska förutsättningarna och bör kunna hantera både research, spridning och dialogproblematik på nätet. Du ska också ha kompetens för att skapa budskap med text och bild för olika avsändare, produkter och mottagare samt paketera budskapen på ett målgruppsorienterat sätt.

Övrigt

Möt Mikael, digital project leader

Länktips

Visa mer
Visa mindre

Lediga jobb

Digital Kommunikatör

Arbetsgivare / Ort: Öob AB / Skänninge
Omfattning / Varaktighet: Heltid / Tillsvidare
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Ansök senast 2 August (21 dagar kvar)
Publicerad: 2020-06-12
Källa: Arbetsförmedlingen
LÄS MER
Kvalifikationer
Arbetslivserfarenhet
Krav
  • Marknadskommunikatör

Om jobbet

Nu förstärker vi vår marknadsavdelning och söker en Digital kommunikatör som brinner för försäljning och kundkommunikation.

Som Digital kommunikatör arbetar du med den digitala kundupplevelsen och har som huvuduppgift att utveckla och säkerställa det digitala uttrycket multikanalt.

I tjänsten ingår att planera, skriva, producera och publicera content till digitala kanaler såsom nyhetsbrev, sociala medier och Öob.se. Vår kundklubb kommer vara ett prioriterat område för dig.

Kundklubbsarbetet innebär både att rekrytera nya medlemmar samt stärka lojaliteten med våra befintliga medlemmar. Du arbetar både operativt och strategiskt med att utveckla de digitala kommunikationskanalerna.

Kvalifikationer

Din passion är att skapa slagkraftig kommunikation och du har mycket god förmåga att kommunicera via text, bild och rörligt material i digitala kanaler.

Vi söker dig med:

  • Relevant utbildning inom marknadsföring/digital kommunikation.
  • Flerårig arbetslivserfarenhet av liknande tjänst inom detaljhandeln.

Som person söker vi söker dig som är kreativ med ett bra språkligt gehör som kan anpassa tonalitet och innehåll efter behov, kanal och målgrupp. Du har bred erfarenhet av digitala kommunikationskanaler och har ett stort intresse och känsla för vad som är kommersiellt gångbart. Du är självständig i det operativa arbetet, strukturerad och framåtriktad. Du har också förmåga att hantera flera projekt samtidigt och van vid att följa upp både kundbeteenden och resultat i syfte att utveckla kommunikationen.

Du har goda kunskaper i verktyg såsom:

  • Adobe (Photoshop och InDesign)
  • E-postmarknadsföring (Voyado, Apsis eller liknande)
  • Google Analytics
  • CMS/Webb/SEO/SEM.

Du är serviceinriktad, självgående, och drivs av att leverera resultat i en miljö med högt tempo där du ständigt strävar efter att utvecklas i din yrkesroll.

Du är en positiv person som sätter laget före jaget. Du har lätt för att samarbeta, du hugger i och är inte rädd för att kavla upp skjortärmarna. Du är trygg i dig själv och är inte rädd för att ta beslut.

Tjänsten är heltid/tillsvidare och placerad vid Runsvengruppens servicekontor i Skänninge och rapporterar till Reklamchef.

Välkommen med din ansökan senast 2020-08-02. (Med tanke på sommar och semester kommer urvalsarbetet påbörjas först i vecka 32)

Valet av rekryteringskanaler för den här tjänsten är redan gjord, så vi undanber oss från alla säljsamtal gällande annonsering och samtal från rekrytering-/bemanningsföretag.

Arbetsgivare
Öob AB
Borgmästaregatan 23
59623 Skänninge
Ansökan
Ansök senast 2 August (21 dagar kvar)

Ansök här
Visa mer


MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.