En digital kommunikatör / content manager / Content marketer är expert inom området digital kommunikation. Du har då kompetensen att implementera ett digitalt tänk i företagets/organisationens kommunikationsarbete.
Som digital kommunikatör tar du med dig de grundläggande kunskaperna i marknadsföring och kommunikation in i digitala plattformar. Nya verktyg och kanaler, inte minst sociala medier, växer hela tiden fram och användarnas digitala beteende förändras, nya trender skapas. Din roll som digital kommunikatör är att kunna läsa, följa med i och agera i det nya landskapet, att förstå och kommunicera effektivt på de nya villkor.
På senare år har internet och sociala medier skapat helt nya möjligheter för informatörer och kommunikatörer att utföra sina uppdrag genom direktdialog med kunder, brukare och andra intressanta målgrupper. Att bli en digital kommunikatör betyder att få möjlighet att ha ett spännande och givande arbete som ligger i samhällsutvecklingens framkant.
Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
De flesta digitala marknadsförare har någon form av eftergymnasial utbildning, t.ex utbildning från en yrkeshögskoIa alternativt högskole/universitetsutbildning.
Framtidsutsikter
Trender, mönster och beteenden skiftar otroligt fort på Internet, att ständigt implementera nya verklighetsanpassade digitala strategier blir därför många gånger avgörande för varumärken i deras interaktion med kunderna.
Behovet av kompetent personal som skapar, förstår och analyserar digitala kampanjer och aktiviteter ökar bland företag och organisationer i så gott som inom alla branscher och kunskapsområden. Då det blir allt fler som skaffar sig kompetens att arbeta inom detta område är det ganska svårt att förutspå hur pass svårt eller lätt det blir att få jobb inom det aktuella område inom de närmsta åren.
Personliga egenskaper
Som digital kommunikatör bör du ha kunskaper, färdigheter och kompetens som gör att du kan ta ansvar för analys, planering, genomförande och uppföljning av digitala kampanjer. Du arbetar även med kontinuerlig kommunikation i digitala medier på ett strategisk, taktiskt och kreativt sätt på samma gång.
En digital kommunikatör behöver också ha kunskap om de relevanta juridiska förutsättningarna och bör kunna hantera både research, spridning och dialogproblematik på nätet. Du ska också ha kompetens för att skapa budskap med text och bild för olika avsändare, produkter och mottagare samt paketera budskapen på ett målgruppsorienterat sätt.
Övrigt
Möt Mikael, digital project leader
Länktips
- yhguiden.se - Vill du ha bästa chansen att få jobb?
- mediestudier.se - Institutet för Mediestudier
- datainspektionen.se
- bbc.com - Will a robot take your job?
Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret
23 liknande yrke(n)
- AD-assistent
- Annonssäljare
- Digital designer
- E-handelslogistiker
- Ekonomikommentator
- Föreningskonsulent
- IKT-pedagog
- Influencer
- Informationsassistent
- Informationsstrateg
- Kommunikatör
- Marknadsassistent
- Marknadskommunikatör
- Mission designer
- Presskommunikatör
- Processägare
- Projektledare
- SEM-specialist
- SEO-specialist
- Social media manager
- Telefonkommunikatör
- Webbproducent
- Webmaster