På denna webbsida använder vi Cookies (Kakor) för att du skall få ut mesta möjliga av ditt besök på sidan.
Genom att använda webbsidan godkänner du användningen av Cookies, som beskrivs i vår Integritetspolicy

Jag förstår

Social media manager

Social media manager

Social media manager arbetar ofta på kommunikationsenheter eller på avdelningar för marknadskommunikation på mediehus, företag eller inom organisationer med marknads- och kommunikationsfrågor. Ofta ingår det i tjänsten att samarbeta med andra avdelningar inom samma företag/organisation och även med externa samarbetspartners.

Som specialist inom kunskapsområde "sociala medier" arbetar man proaktivt och offensivt med kommunikationsfrågor.

Övergripande mål för social media manager är att skapa en konstruktiv dialog i sociala medier. Arbetstitlar som används är bland annat webbkommunikatör, digital marknadskommunikatör och marknadskommunikatör inom sociala medier.

Huvudsakliga arbetsuppgifter består i att hjälpa sina kollegor, dvs övriga medarbetare på företaget/organisationen, med PR och marknadsföring i sociala medier; omvärldsbevaka och hålla sig á jour med utvecklingen inom området sociala medier, digital journalistisk och interaktivitet; analysera komplexa frågor runt sociala medier och digital journalistik och ibland krävs det också att kunna utarbeta strukturerade rekommendationer, manualer och handlingsplaner; analys av sociala plattformar och resultat på respektive plattform; jobba praktiskt ("hands-on" metoden) med vissa större satsningar, exempelvis vissa projekt och event.
Att behöva arbeta utanför "kontorsarbetstider", dvs på kvällstid och under helger kan ingå i jobber som social media manager

Social media manager behöver ha spetskompetens inom områden "nätkultur och logiken i sociala medier inklusive diverse olika sociala forum"; kunskaper och erfarenhet av att analysera sociala medier; vana av att verka inom olika sociala medier, både på de stora plattformarna, som exempelvis Facebook, Twitter och Instagram, men även kunskap om andra, som exempelvis Snapchat, Yogile.com och Flickr.com.

Olika arbetstitlar och variation i arbetsuppgifterna
Social media manager kan också kallas för social media planner eller för marknadskoordinator/marknadskommunikatör och även kombinera arbetsuppgifter med att samtidigt agera som ex. korrekturläsare, kommunikatör och/eller som office manager.

Personliga egenskaper som krävs för att lyckas i yrkesrollen som social media manager är förmågan att prioritera, balansera och tillgodose olika intressenters behov. Vidare krävs det att man är mycket kreativ, utvecklingsbenägen, samarbetsvillig, prestigelös, tydlig i sin kommunikation och har förmågan att arbeta både strategiskt och operativt. 

Utbildning

Relevant/lämplig utbildning kan finnas både på högskolenivå och inom yrkeshögskolan. Bra förberedande grundutbildning finns på flera av gymnasieskolans nationella program, ex. på Samhällsvetenskapsprogrammet, i första hand på inriktningen Medier, information och kommunikation.
Mycket goda kunskaper i svenska och engelska är ett krav. Språkkunskaper i andra språk än svenska och engelska och erfarenheter av PR-arbete är mycket meriterande.

Visste du att...?
Endast 3% av svenska riksdagsledamöter (uppgift från september 2017) använder sig inte av möjlighet att via de sociala mediekanaler sprida sina politiska budskap.

Lilla ordboken
#metoo Consultant - är en specialiserad yrkesroll som har till uppgift att göra världen till en bättre plats, genom att påverka hur människor och organisationer (företag, myndigheter och övriga organisationer) agerar;
Viralgranska - källkritiskt granska uppgifter som snabbt sprids på Internät. Källa: sprakochfolkminnen.se/sprak/nyord.

Länktips

7 liknande yrke(n)

MINA ÅSIKTER OM DETTA YRKE

Jobbar du inom detta yrke och tycker att något saknas eller inte stämmer i vår beskrivning?
Fyll i formuläret så lyssnar vi gärna på dina åsikter.