Som Social media manager arbetar du proaktivt och offensivt med kommunikationsfrågor. Övergripande mål för social media manager är att skapa en konstruktiv dialog i sociala medier. Arbetstitlar som används är bland annat webbkommunikatör, digital marknadskommunikatör, digital marknadsförare och marknadskommunikatör inom sociala medier.
Social media manager arbetar med PR och marknadsföring i sociala medier, omvärldsbevakar området sociala medier, digital journalistisk och interaktivitet, analyserar komplexa frågor runt sociala medier och digital journalistik.
Du analyser sociala plattformar, jobba praktiskt med vissa större satsningar, exempelvis vissa projekt och event. Arbete utanför kontorsarbetstider, dvs på kvällstid och under helger kan ingå i jobbet som social media manager.
Social media manager behöver ha spetskompetens inom områden nätkultur och logiken i sociala medier, kunskaper och erfarenhet av att analysera sociala medier, vana av att verka inom olika sociala medier, som exempelvis Facebook, Twitter och Instagram, Snapchat, Yogile.com och Flickr.com.

Hitta rätt utbildning!
Fyll i intresseformuläret. Vi hjälper dig att hitta utbildningar som leder till detta yrke.
Utbildning
Relevant utbildning kan finnas både på högskolenivå och inom yrkeshögskolan.
Bra förberedande grundutbildning finns på flera av gymnasieskolans nationella program, ex. på Samhällsvetenskapsprogrammet, inriktningen Medier, information och kommunikation.
Mycket goda kunskaper i svenska och engelska är ett krav och språkkunskaper i andra språk och erfarenheter av PR-arbete är mycket meriterande.
Arbetsplats
Social media manager arbetar ofta på kommunikationsenheter eller på avdelningar för marknadskommunikation på mediehus, företag eller inom organisationer med marknads- och kommunikationsfrågor.
Länktips
- framtid.se - svenska ungdomar är bra på att samarbeta
- Institutet för Mediestudier
- datainspektionen.se
- Statens medieråd
- surfalugnt.se

Jag hjälper dig att hitta en
utbildning som leder till detta jobb!
Till formuläret