
- Start
- Yrken
- Kultur, media & design
- Social media manager
Som Social media manager arbetar du proaktivt och offensivt med kommunikationsfrågor. Övergripande mål för social media manager är att skapa en konstruktiv dialog i sociala medier. Arbetstitlar som används är bland annat webbkommunikatör, digital marknadskommunikatör, digital marknadsförare och marknadskommunikatör inom sociala medier.
Social media manager arbetar med PR och marknadsföring i sociala medier, omvärldsbevakar området sociala medier, digital journalistisk och interaktivitet, analyserar komplexa frågor runt sociala medier och digital journalistik.
Du analyser sociala plattformar, jobba praktiskt med vissa större satsningar, exempelvis vissa projekt och event. Arbete utanför kontorsarbetstider, dvs på kvällstid och under helger kan ingå i jobbet som social media manager.
Social media manager behöver ha spetskompetens inom områden nätkultur och logiken i sociala medier, kunskaper och erfarenhet av att analysera sociala medier, vana av att verka inom olika sociala medier, som exempelvis Facebook, Twitter och Instagram, Snapchat, Yogile.com och Flickr.com.
Utbildning
Relevant utbildning kan finnas både på högskolenivå och inom yrkeshögskolan.
Bra förberedande grundutbildning finns på flera av gymnasieskolans nationella program, ex. på Samhällsvetenskapsprogrammet, inriktningen Medier, information och kommunikation.
Mycket goda kunskaper i svenska och engelska är ett krav och språkkunskaper i andra språk och erfarenheter av PR-arbete är mycket meriterande.
Arbetsplats
Social media manager arbetar ofta på kommunikationsenheter eller på avdelningar för marknadskommunikation på mediehus, företag eller inom organisationer med marknads- och kommunikationsfrågor.
Samarbetspartner
Skulle du vilja visa en relevant länk på denna yrkespresentation?
Klicka här för mer information >>
Länktips
- framtid.se - svenska ungdomar är bra på att samarbeta
- Institutet för Mediestudier
- datainspektionen.se
- Statens medieråd
- surfalugnt.se
22 Lediga jobb
Technical Communicator
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Marknadskommunikatör
Marknadsföringsansvarig
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Marknadskommunikatör
HR-strateg i Jönköping AB
Strategisk kommunikatör till Marknads och kommunikationsavdelningen
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Marknadskommunikatör
Finnish Partnerships & Community Manager
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Marknadskommunikatör
Community & Social Media Manager
Färdigheter
Meriterande
- Sökmotoroptimering/SEM
- Sökmotormarknadsföring
- Digital marknadsföring/Onlinemarknadsföring
Språk
Krav
- Engelska
- Svenska
Vi söker just nu efter en Community Manager / Social Media Manager som vill ansluta sig till vårt växande team. Hos oss får du stor frihet i ditt arbete och en varierande och kreativ miljö som låter dig fokusera på att skapa intressant innehåll för sociala medier och kommunicera med våra internationella kunder. Låter det som din grej? Då tycker vi att du ska skicka in din ansökan till oss!
Som CM/SMM arbetar du med kund- och marknadskommunikation inom digitala, mobila och sociala kanaler. Dina arbetsuppgifter kommer innefatta att engagera och interagera med vårt community, lägga upp skrivet och grafiskt material på våra nationella och internationella sociala mediekanaler, bygga ut våra nätverk med strategiskt engagement samt att interagera med och svara på våra kunders frågor och funderingar, dels via direktkontakt och dels via inlägg, mailutskick och andra former av masskommunikation.
Vi tror att du känner dig hemma på sociala medier såsom Instagram, Twitter, Facebook och Snapchat och vet hur man bygger upp ett flöde som genererar organiska följare och interaktioner, med hjälp av både bild och text. Därav är goda språkkunskaper i både engelska och svenska av högsta vikt. Kunskaper i andra Europeiska språk är meriterande.
Som person tror vi att du är driven, engagerad, och duktig på att skapa relationer och samarbeta med många olika personligheter. Eftersom att arbetet innebär kontakt med kunder från hela världen tro vi även att du har ett öppet sinne och kan vara diplomatisk om missförstånd eller konflikter uppstår.
Vi jobbar i små grupper, vilket innebär att du behöver vara bekväm med att ha ett stort ansvar för ditt arbete. Arbetet utgår ifrån vårt moderna kontor i centrala Falun. Har du bil så erbjuder vi gratis parkering i anslutning till vårt kontor.
Utbildning inom kommunikation, account management, community management, copywriting/innehållsmarknadsföring, social media management eller motsvarande erfarenheter efterfrågas. Skicka in din ansökan med personligt brev och CV redan idag då intervjuer sker löpande. Bifoga gärna övrigt material som du tycker är relevanta, till exempel en länk till ett konto som du har arbetat med på sociala medier, eller någonting du har skrivit. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdagen.
Välkommen med din ansökan!
Xeronic AB
Trotzgatan 12
79130 Falun
ASSOCIATE, GLOBAL SOCIAL CHANNEL ENGAGEMENT
We are Electronic Arts’ Marketing and Commercial Organization (MCO). Our teams build meaningful relationships with hundreds of millions of players around the world who love our games. We aim to be the best at meeting players where they are and supporting them throughout their journey with EA. Our teams develop the strategic vision of our products, run outstanding multi-channel campaigns, build global engagement across all touch points, develop global insights, and propel sales and global publishing. We understand the dynamic global landscape so we can bring relevant content, promotions, and help to players anywhere.
We foster an environment where our teams create the most amazing work of their career while inspiring the world to play.
Our Social Media Engagement Team is looking for an Associate, Social Channel Engagement colleague.
The Associate, Social Channel Engagement supports a portfolio of EA franchises including Battlefield, Need For Speed, EA Originals and unannounced projects with the goal of building and maintaining relationships with players and fans through authentic, engaging, lightweight content and stories distributed through the most popular social media channels.
You will report into and assist the Lead, Social Channel Engagement - Games in the planning, production, global publishing and reporting of social media campaigns and editorial content.
You have a passion for video games and for creating fun, engaging content for social media channels. Creativity and an eye for good content and stories.
Responsibilities:
- Manage the social media accounts for Battlefield, Need For Speed, EA Originals
- Partner with Brand & Creative Production teams to prioritize and track the development of social media assets
- Analyze social content performance to optimize distribution, tone & relevance on an ongoing basis
- Creation & maintenance of editorial calendars & asset lists
- Partner with Channel Intelligence and Channel Strategy to implement latest & greatest channel and content best practices
- Partner with Studio & Product Communications teams to ensure campaign goals, player-facing messages and experiences are aligned across all marketing channels.
- Identify the most appropriate trends & topics both around EA games and in Entertainment/Pop Culture to insert our brands in relevant conversations.
- Oversee and manage social media campaigns & promotions with internal/external partners including third party console manufacturers and partner brands.
Qualifications:
- 1 or more years in the Gaming/Entertainment space with experience delivering successful social media engagement or digital marketing programs.
- Experience building & optimizing social media campaigns for some of the major platforms such as YouTube, Facebook, Instagram, Twitter, Twitch, Giphy, Tik-Tok, Snapchat.
- Creative mind able to drive the creation of impactful messages & visuals to create conversation & culture around pop culture brands.
- Experience with content creation tools such as image / photo / video design & editing a plus but not mandatory.
As part of your application, please provide:
- An up-to-date resume
- A short write-up about your motivation and qualifications for the space and the role - we care to hear about the games you love playing and the things that inspire you outside of work. We are a team of gamers and creative minds!
- A PDF that showcases recent content / programs you are the most proud of with a sense of scale / impact / performance
Marknadskommunikatör till Sörmlandstrafiken (Vikariat)
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Marknadskommunikatör
REGION SÖRMLAND
PR med digital spets, hjälp oss på Tre till nästa nivå!
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Marknadskommunikatör
Hi3G Access AB
Market Communicator till Dasa
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Marknadskommunikatör
Dasa Control Systems är ett väletablerat företag med starkt varumärke och ambitiösa tillväxtplaner. Vi ingår i en stabil koncern vars storlek möjliggör för oss att växa globalt och arbeta långsiktigt. Med hjälp av vår breda expertis och vårt kundnära tänk har vi utvecklat långsiktiga, förtroendefulla relationer med våra kunder runt om i världen.
Vi tar nu nya kliv in på marknaden och söker en Market Communicator med kapacitet och vilja att vara med och möjliggöra nästa fas i vår spännande tillväxtresa. Är du riktigt vass på digital marknadsföring i en högteknologisk bransch? Då vill vi höra mer från dig!
Dina arbetsuppgifter
En naturlig del i dagens marknadskommunikation är våra digitala kanaler. En stor utmaning är att skapa aktuellt material som väcker intresse och når ut i dagens mediabrus. Därför söker vi nu dig som har ett stort intresse och kunskaper inom detta område. Du skapar eget marknadsmaterial från grunden, både bilder och text, som används såväl externt som internt.
Ditt uppdrag som Market Communicator blir främst att driva digital marknadsföring i ett företag i stark tillväxt och förändring. Ditt huvudsakliga ansvar blir att paketera vårt erbjudande vad gäller högteknologiska produkter och tjänster och visualisera det på ett slagkraftigt sätt mot marknaden. Vi besitter den tekniska spetskompetensen, erfarenheten och ett varumärke med stor potential som möjliggör att bredda oss på marknaden. Med dig i spetsen kan vi nu med hjälp av effektiv digital marknadskommunikation fortsätta utvecklingen av vår affär.
Tjänsten ligger inom vår Sales Marketing funktion med placering på Dasas huvudkontor i Växjö.
Huvudsakliga ansvarsområden
- Framtagning av material och budskap för kommunikation i olika kanaler
- Utarbeta en kommunikationsplan
- Etablera Dasas digitala närvaro/kanaler
- Vidareutveckla vår hemsida
- Planera och genomföra marknadsaktiviteter, digital marknadsföring, annonsering och mässor
- Stötta säljare med marknadsföringsmaterial
- Hålla koll på marknadstrender/-kommunikation inom Dasa affärssegment
- Kommunicera marknadsinfo till samtliga funktioner internt på Dasa
För att bli framgångsrik i rollen som Market Communicator hos oss bör du trivas med att arbeta i ett dynamiskt företag med tydligt affärsfokus, där du får stort ansvar och goda möjligheter att vara med och forma vår strategiska marknadsföring. Du behöver vara affärsmässig och målinriktad, och du är van vid att arbeta tvärfunktionellt med ett holistiskt synsätt. Det är viktigt att du är nyfiken och lyhörd inför marknadens signaler och att du har ett genuint intresse för teknik i allmänhet och digital marknadsföring i synnerhet.
Som person är du en utåtriktad teamspelare och intresserad av din omgivning. Du är innovativ och initiativrik samt rak och tydlig i din kommunikation.
För att vara aktuell för tjänsten har du
- Några års erfarenhet av likvärdiga arbetsuppgifter och ansvarsområden
- Utbildning inom kommunikation och marknadsföring
- Kunskaper inom InDesign, Photoshop och gärna något webverktyg såsom Wordpress eller Umbraco
- Mycket god engelska samt svenska i såväl tal som skrift
- God känsla för bild/text och effektiv, målgruppsinriktad kommunikation
- Erfarenhet av arbete med rörlig media är meriterande
Tjänsten tillsätts per omgående och vi tillämpar löpande urval så tveka inte att skicka in din ansökan redan idag. Läs gärna mer och ansök via www.onepartnergroup.se. För ytterligare frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Emma Hördegård på telefonnummer 0470-32 38 39.
Kommunikatör med kundfokus till Malmö Cityfastigheter AB
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Marknadskommunikatör
Produktkommunikatör till Julas EMV-avdelning
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Marknadskommunikatör
JulaPro Specialist
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Marknadskommunikatör
Ad & Content Designer
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Marknadskommunikatör
Språk
Krav
- Svenska
Vi söker en Ad & Content Designer som kan ta innehållet på våra sajter till en ny nivå. Har du ett stort intresse för kombinationen design, content och konvertering är du helt rätt person för rollen.
Vilka Comparico är och vad vi gör
Comparico utvecklar sajter som hjälper människor att jämföra abonnemang och tjänster. Vi har under senaste åren byggt upp några av Sveriges ledande jämförelse- och informationstjänster bl.a. Boupplysningen.se, Bredband.se och Mobilabonnemang.se.
Teamet består av 12 medarbetare som alla drivs av att hjälpa människor att spara tid och pengar genom att utveckla fantastiska jämförelsetjänster.
Vanligtvis sitter alla tillsammans på vårt kontor i centrala Uppsala men jobbar nu remote tillsvidare.
Vad vi erbjuder
⭐️ Flexibla arbetstider. Du kan påverka dina arbetstider så att dom passar ditt privatliv, inte tvärtom.
⭐️ Ingen press utifrån. Vi utvecklar bara egna tjänster och bestämmer därför själva arbetstempo.
⭐️ Din fritid = fri tid. Du behöver aldrig vara nåbar utanför arbetstid.
⭐️ Stor möjlighet att utvecklas. Företaget växer snabbt och med det så växer också nya roller och arbetsuppgifter fram. Det gör att du har stora möjligheter att utvecklas inom företaget
Vad du kommer att arbeta med
Som Ad & Content Designer blir du ett välkommet tillskott i content-teamet. Du ansvarar för att vårt content är visuellt tilltalande, engagerande och konverterande. Du arbetar kreativt, innovativt och analytiskt utan att tumma på bolagets tone of voice och guidelines. I rollen som Ad & Content Designer ingår även att ta fram hypoteser på förbättringar, testa dina hypoteser, analysera resultat utifrån givna KPI:er och göra förbättringar.
Du kommer även att arbeta med följande;
???? Skapa annonsmaterial från idé till färdigt material
???? Designa illustrationer och bakgrundsbilder
???? Designa profiler för sociala medier
???? Utvärdera resultat och implementera förbättringar
???? Sätta upp A/B-tester och arbeta med långsiktig uppföljning av resultat
Vem vi söker
För att lyckas i rollen som Ad & content designer hos oss tror vi att du har några års erfarenhet av liknande uppgifter, t.ex. som Art Director eller Content designer. Du behöver inte ha jobbat inom digital media utan du kan även ha jobbat inom tryckt media.
Som person är du kreativ, strukturerad och gillar ansvaret som kommer med att ha en nyckelroll på arbetsplatsen. Du arbetar lika bra självständigt som i team samtidigt som du tar stort eget ansvar för att utföra dina uppgifter.
Ett plus om du även är analytisk och van vid att ta databaserade beslut.
Våra önskemål
✔️ Du har flera års erfarenhet av content design
✔️ Du talar, förstår och skriver flytande svenska
✔️ Du har stor kunskap i Adobes programserie
✔️ Du är strukturerad och metodisk
Passar du in på beskrivningen? Ansök nu!
Comparico AB
Väderkvarnsgatan 22B
75329 Uppsala
Hemsida: http://www.comparico.se/jobba-hos-oss/
Category and Product Innovation Manager
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Marknadskommunikatör
Content Specialist
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Marknadskommunikatör
Kommunikatör
Språk
Krav
- Svenska
- Engelska
Anställningsform
Tidsbegränsad anställning på heltid, fr.o.m. 20210401-20220331.
Arbetsplatsens lokalisering: Rådhusesplanaden 8, Umeå.
Resor ingår i jobbet.
Kompetensspridning i Umeå
Kompetensspridning i Umeå är ett kommunägt bolag inom Umeå kommunkoncern med fokus på affärsutveckling, innovationsutveckling och klusterutveckling och en av drivkrafterna bakom plattformen North Sweden Cleantech. Kompetensspridning i Umeå AB arbetar i nära samverkan med kommunens verksamheter och bolag samt Umeåregionens näringsliv.
North Sweden Cleantech är en regional innovations- och exportplattform för grön teknik, ren energi och hållbara lösningar där flertalet parter från Västerbottens län och Örnsköldsviks kommun jobbar i tillsammans. Kompetensspridning är en av parterna som driver denna plattform i nära samverkan med kommunala bolag, akademi och näringsliv i regionen.
Inom plattformen North Sweden Cleantech bedrivs ett flertal projekt som skall främja innovationsutveckling och utöka affärsmöjligheterna för regionens cleantechföretag. Genom North Sweden Cleantech stöttar Kompetensspridning små och medelstora bolag med bl.a. innovationsutveckling, regionala, nationella och internationella kontakter, att skapa mötesplatser och att arrangera affärsbesök till företag och kommunala bolag i regionen, samt genom att marknadsföra regionen och dess bolag. https://www.northswedencleantech.se/sv/
Kompetensspridning i Umeå och North Sweden Cleantech ingår också i den nationella exportplattformen Smart City Sweden som syftar till att skapa en samlad bild av Sverige samt att öka exporten av smarta hållbara lösningar. Kompetensspridning i Umeå har också ett starkt samarbete med Vasa och Karleby i Finland med syfte att stödja små och medelstora bolag inom området grön teknik, ren energi och hållbara lösningar att göra fler affärer på andra sidan Kvarken.
Arbetsuppgifter
Som kommunikatör hos Kompetensspridning kommer du framförallt att jobba inom plattformen North Sweden Cleantech men också deltid inom den nationella plattformen Smart City Sweden. Du kommer att arbeta med olika projekt där det krävs ett högt driv och att du har lätt för att bygga relationer. Du skall ha stort engagemang samt en välutvecklad kommunikativ kompass som bidrar till att du kan anpassa budskapet beroende på målgrupp. Arbetsuppgiften kräver att du har god förmåga att kunna engagera och kommunicera med företag, regionala partners samt sprida information om affärsmöjligheter, investeringar och smarta lösningar från Sverige. Du kommer framförallt att jobba inom projekten North Sweden Cleantech – framtidens klimatsmarta innovationsplats och Future Cleantech Solutions där din inriktning kommer att vara mot fokusområdena Energi, Bioekonomi och Smarta hållbara städer. I arbetsuppgifterna ingår bl.a. kommunikation och marknadsföring av cleantech-företagen i regionen. Du arbetar nära kommunens verksamheter och bolag och har en viktig roll i att matcha ihop människor, företag och aktiviteter.
Denna tjänst innebär att du har många bollar i luften. Aktörerna i projekten är många och arbetet innebär både extern och intern kommunikation. Du kommer bland annat att ha kontakt med företag och organisationer, delta i planering och hålla i studiebesök för internationella affärsintresserade besökare, hålla presentationer inför både svenska och internationella grupper samt planera och genomföra mötesplatser och workshops. Arbetet kan innebära både nationella och internationella resor.
Målet med North Sweden Cleantech och Smart City Sweden är att öka innovationsutvecklingen samt export- och samverkansmöjligheterna för regionens cleantechföretag.
Kompetens
Vi söker dig som har kvalificerad universitetsutbildning inom kommunikation, informatik, marknadsföring eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Intresse för och kompetens kopplat till klimatfrågor, nya lösningar och innovationer är meriterande. Du skall ha kunskap och god erfarenhet av att jobba med fotoverktyg samt digitala verktyg för webb och kommunikation. Några verktyg vi önskar att du har erfarenhet av är Umbraco, Wordpress, In-Design, Photoshop och Mailchimp. Utbildning eller erfarenhet inom affärsutveckling och/eller tidigare arbete inom energi- och miljöområdet är meriterande, liksom goda kunskaper om innovationssystem och ett brett nätverk inom regionens näringsliv.
Du ska kunna svenska och engelska mycket väl i både tal och skrift.
Vi söker en driven, kreativ och lyhörd person med god organisationsförmåga. Det är viktigt att du känner dig bekväm med att träffa nya människor och att prata in för folk. Vi lägger stor vikt vid din sociala förmåga och din förmåga för att kunna kommunicera med partners, företag och andra kunder. Du skall vara av säljande karaktär och kunna locka intresse hos internationella aktörer att vilja komma på besök.
Du är flexibel och ansvarstagande och din samarbetsförmåga är god.
Lön: Enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdag: 2021-01-31.
Skicka in din ansökan via e-post. Ansökan skall innehålla CV med personligt brev och referenser.
Kontakt: Jenny Åkermark. Mobil 070-2429501. [email protected]
Kompetensspridning i Umeå AB
Rådhusesplanaden 8
90328 Umeå
Hemsida: http://www.ukf.umea.se/foretagen/kompetensspridningiumeaab.4.5c4e40213dd06f94e919b8.html#
Marketing Specialist till Qicraft
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Marknadskommunikatör
Webbkommunikatör / Copywriter / kommunikatör till Vparts
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Marknadskommunikatör
Digital Marketing Specialist
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Marknadskommunikatör
Marknadsförare
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Marknadskommunikatör
REGION GOTLAND
Content Writer
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Marknadskommunikatör
Human Solutions AB
Online Media Specialist till Telekomföretag
Arbetslivserfarenhet
Krav
- Marknadskommunikatör